سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حدیث امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در باب برکات و ثواب حج و عمره و محرمات احرام و عمره به نیابت

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 712 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.05.01
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در مكه سال 92
حدیث امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در باب برکات و ثواب حج و عمره و محرمات احرام و عمره به نیابت
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
از زائران گرامی و از مدیر و معاون محترم کاروان تشکر و قدردانی می نمایم.
دو نکته در باب شبهات وهابیون

شبهاتی در مکه هست مثلاً می گویند دست به ضریح پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نگیرید چون شرک است یا اگر بگوئیم یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)و یا علی(علیه السلام)شرک است.آیا واقعاً این سخنان درست است؟جواب:خیر، اینها شرک نیستند.این نشان می دهد که آنها معنای شرک را نفهمیده اند.معنای شرک این است که ما پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را مستقل در تأثیر ببینیم یعنی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را خدا ببینیم یا پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه را منهای خداوند ببینیم، ما که چنین عقیده ای نداریم ما می گوئیم ائمه بهترین بندگان خداوند هستند، پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بهترین بنده خداوند است،در نماز هم شهادت می دهیم«اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ».بنابراین هیچ کدام از ما اعتقاد نداریم که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام مستقل در تأثیر و دستگاه جدا در مقابل خداوند هستند.این که ما می گوئیم یا رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)یا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) آیا این اشکال دارد؟خیر برای اینکه قرآن به ما یاد داده است.
برادران یوسف وقتی آن گناه بزرگ را انجام دادند نزد پدر آمدند و گفتند ما نسبت به یوسف بد کردیم:«قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»(سوره یوسف، آیه97)برای ما دعا کن که خطاکار بودیم.حضرت یعقوب(علیه السلام)نفرمود که مستقیم نزد خداوند بروید، ایشان فرمود:«قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»(سوره یوسف، آیه98)به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى‏خواهم كه او همانا آمرزنده مهربان است.بنابراین نزد معصوم رفتن و حاجت طلبیدن شرک نیست.
نکته دیگر این که:ممکن است بگویند رفتن نزد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شرک نیست چرا دست به ضریح پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می کشید؟یا چرا دست به عَلَم سیدالشهداء(علیه السلام)می کشید؟جواب:این اعمال هم شرک نیست، چون ما دست به هر آهنی نمی زنیم این ضریح و عَلَم منصوب به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه هستند برای همین دست می زنیم.
یکی از علماء بزرگ قرآن برداشت و به دست پدر ملک عبدالله داد، تا قرآن را به ملک داد او شروع به بوسیدن قرآن کرد.عالم شیعه گفت:این جلد قرآن و پوست گوسفند است چرا آن را می بوسید این شرک است.ملک جواب داد:من که پوست گوسفند را نبوسیدم، بخاطر قرآنی که میان این دو جلد است می بوسم.عالم گفت:ما که ضریح پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را می بوسیم به خاطر پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)می بوسیم والا هر آهنی را نمی بوسیم، چون احترام دارد و وابسته به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است می بوسیم.
داستان قرآنی شفا دادن چشم پدر به وسيله پیراهن یوسف
در داستان قرآنی هم آمده است:وقتی برادران حضرت یوسف(علیه السلام)می خواستند به کنعان بروند گفتند:پدر از بس گریه کرده چشمانش سفید شده.حضرت یوسف(علیه السلام)فرمودند:پیراهن مرا ببرید تا ایشان روی چشمان خود بگذارند.«وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ»(سوره یوسف، آیه94)و چون كاروان رهسپار شد حضرت یعقوب(علیه السلام)فرمودند:اگر مرا به كم‏خردى نسبت ندهيد بوى يوسف را مى‏شنوم.تا این که برادران آمدند و پیراهن یوسف را روی صورت حضرت یعقوب(علیه السلام)انداختند«فَارْتَدَّ بَصِيرًا»(سوره یوسف، آیه96)ایشان بینا شدند.ما ضریح پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را به خاطر اعتقاد به آهن نمی بوسیم، بخاطر باطن پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)که مانند نور است می بوسیم.البته چون ما در مکه و در حال تقیه هستیم ضریح را نمی بوسیم چون عربها بد برداشت می کنند و می گویند دست زدن به ضریح شرک است.بنابراین نبوسیدن و مراعات کردن به این معنا نیست که این عمل شرک است، ما هرگز مشرک نیستیم.وقتی صدا می زنیم یا محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)یا علی(علیه السلام)منظور ما این است که:ای بندگان خاص خداوند ما جزء اُمت شما هستیم به داد ما برسید.خداوند می فرماید:مردم نزد پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می آیند، پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)برای آنها استغفار می کند و خداوند هم این استغفار را می پذیرد.خداوند در تربت امام حسین(علیه السلام)شفا قرار داده و در زیر قبه امام حسین(علیه السلام)دعا مستجاب می شود.این توضیح مختصری بود در باب شبهاتی در بین وهابیون است که اصلا مورد قبول نیست.
انشاءالله فردا بعدازظهر باید برای زیارت خانه خداوند و اعمال عمره مفرده حرکت کنیم.ما باید در مسجد شجره مُحرم شویم و اگر خانمها مشکل شرعی دارند نمی توانند در مسجد توقف کنند.راه آن این است که با نذر محرم شوند یعنی در مدینه با نذر محرم شوند تا برای احرام آنها مشکلی ایجاد نشود.
از پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نقل شده که فرمودند:ثواب عمره از آنچه که در دنیا وجود دارد ارزش بالاتری دارد منتها به این حج اصغر می گویند.حج اکبر، حج تمتع است که باید به عرفات و منا برویم و حج واجب را انجام دهیم.
حدیث امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در باب برکات و ثواب حج و عمره
در باب ثواب عمره حدیثی از امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)خدمت دوستان عرض خواهم کرد.ایشان می فرمایند:یکی از برکات حج این است که«؟؟فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ»فقر را از انسان دور می کند. تا به حال نشده کسی به حج بیاید و فقیر شود یا تا حالا پیش نیامده کسی عمره ثبت نام کند و خداوند پول او را فراهم نکند یا محال است موقع برگشتن فقیر شود.دومین برکت این است که«وَ يَرْحَضَانِ اَلذَّنْبَ»تمام گناهان را شستشو می دهد و عمر دوباره به انسان می دهد.مانند اینکه انسان از مادر متولد شده است.سومین برکت حج و عمره این است که«یوجبان الجنه»انسان خوشبخت و سعادتمند می شود، گناهان را ترک می کند و از حجاب و دین و عفت و پاکدامنی برخوردار می شود. خمس مال خود را حساب می کند، نمازها و روابط اجتماعی خود را درست می کند.هیچ عملی مانند طواف و زیارت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)تأثیری بر روح و سعادت انسان ندارد.یعنی حج و عمره هم دنیای انسان را درست می کند و هم آخرت را.
چند نکته عرفانی در باب احرام
انشاءالله فردا لباس احرام خود را می پوشیم.اولاً در همه کارها باید نیت داشته باشیم نیت هم این است که انسان کار خود را خالص و برای خداوند انجام دهد.اول:غسل کنید البته غسل واجب نیست اما بهتر است انجام دهید، نیت می کنید غسل می کنم برای انجام احرام عمره مفرده قربة الی الله.وقتی لباس خود را در می آوریم نیت می کنیم:خدایا این لباس را از جسمم و لباس گناه را از روحم جدا می کنم قربة الی الله.برای غسل زیر دوش می روید و اول سر و گردن بعد طرف راست و بعد طرف چپ خود را می شوئیم.در غسل هم نیت می کنیم:خدایا همانگونه که جسمم را با آب پاک می کنم، روح مرا با آب توبه پاک کن تا برای دیدار با تو آمادگی پیدا کنم.وقتی لباس می پوشیم می گوئیم:خدایا از این لحظه به بعد با تو عهد می بندم، لباس بندگی را بر روحم بپوشم و شیطان و هوای نفس را از خود دور کنم.
بعد به مسجد شجره می رویم که هر کسی خواست می تواند آنجا هم غسل انجام دهد.مسجد شجره جایی است که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)محرم شدند.همه امامان ما به جز امام حسن عسکری(علیه السلام)به زیارت خانه خداوند مشرف شدند.حتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)هم از مسجد شجره محرم شدند.
انشاءالله در مسجد محرم می شویم، باید قبل از این که محرم شویم نماز بخوانیم و خداوند را شکر کنیم.سه تا دو رکعت نماز مانند نماز صبح بدون اذان و اقامه می خوانیم و نیت می کنیم:نماز قبل از احرام عمره مفرده می خوانم قربة الی الله.بعد نیت می کنیم محرم می شوم به احرام عمره مفرده و تصمیم دارم محرمات احرام را ترک کنم قربة الی الله.بعد لبیک می گوئیم«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَ الْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْك»(الكافي،ج4،ص335).مقلدین حضرت آیت الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی) در مرحله اول لبیک آخر را نمی گویند«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ إِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ لَكَ وَ الْمُلْكَ لَا شَرِيكَ لَكَ»اما بعداً اشکالی ندارد.
اهداء ثواب
آیا در سفر اول عمره ما می توانیم به نیابت از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، پدر، مادر و....عمره انجام دهیم؟جواب:همه مراجع به غیر از حضرت آیة العظمی الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)فرمودند:اشکالی ندارد اما حضرت آیة العظمی الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)می فرمایند:عمره اولی که انجام می دهید فقط می توانید برای خود انجام دهید.ممکن است بگوئید ما می خواهیم پدر، مادر، خواهر و برادر ما هم بی نصیب نباشند؟ایشان می فرمایند:می توانید اهداء ثواب کنید یعنی ابتدا عمل خود را انجام دهید و وقتی تمام شد بگوئید:خدایا ثواب این عمره از پدر مادر یا امام و ... هم باشد و اشکالی هم ندارد و نام آن اهداء ثواب است.می توانید ثواب آن را تا هزاران نفر هدیه دهید و اشکالی ندارد و چیزی از انسان کم نمی شود.
مسئله عمره نیابت
مسئله بعد نیابت است.یعنی از طرف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)یا حضرت زهرا(سلام الله علیها) یا پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)یا حضرت ابوطالب یا پدر و مادر و....می خواهم محرم شوم که از طرف خودم نیز است، به غیر از حضرت آیة العظمی الله مکارم شیرازی(حفظه الله تعالی)مراجع دیگر می گویند اشکالی ندارد و باید تا آخر بر همین نیت باقی باشید.یعنی تعدادی که از اول به نیابت از آنها محرم می شوید باید تا آخر حفظ کنید.یا این که خود محرم می شوید بعد ثواب آن را به هر چند نفر که دوست داشتید هدیه کنید.تا«لبیک»در مسجد شجره گفته نشود انسان محرم نمی شود.
مسئله در باب احرام کودکانِ دارای قدرت تشخیص
مسئله بعد در باب فرزندان است، یعنی فرزندی که قدرت تشخیص دارد(ممیز)،یعنی دختر 8 ساله و پسر 13 ساله است می تواند محرم شود و باید پدر و مادر مراقبت کنند تا آنها اعمال خود را به خوبی انجام دهند.منتها در پسر شرط ختنه است اگر پسری ممیز باشد اما ختنه نباشد اعمال او باطل می شود. ما در مسجد شجره قبل از نماز مغرب و عشاء محرم می شویم.نماز مغرب را با اقتدا به امام جماعت مسجد می خوانیم بعد نماینده بعثه مقام معظم رهبری می آیند و ما نماز عشا را که شکسته است به ایشان اقتدا می کنیم. خانمها هم خودشان نماز می خوانند.بعد بیرون می آئیم و سوار ماشینها می شویم و به سمت مکه حرکت می کنیم.اگر در ماشین خواب برویم یا وضوی ما باطل شود اشکالی ندارد از این به بعد دیگر محرمات احرام بر انسان واجب می شود که محرمات احرام برای خانمها:
محرمات احرام مختص خانمها
محرماتی که مختص خانمها هستند:1- در حال احرام نباید زینت همراه آنها باشد.مثلاً انگشتری که به دست دارد حتما در بیاورند و اگر می توانند النگو را هم دربیاورند.اگر نمی توانند النگوهای خود را دربیاورند ساق دست بپوشند که هیچکس حتی شوهر آنها هم در زمانی که محرم هستند النگو را نبینند.2- باید گردی(قرص)صورت دیده شود و نباید نقاب بزنند.
محرمات احرام مختص آقایان
بعضی اعمال مختص آقایان است:1- نباید لباس دوخته به تن داشته باشند.2- در حال احرام دمپایی بپوشند که روی پا پوشیده نباشد.3- آقایان نمی توانند کلاه یا عرق چین یا عمامه روی سر داشته باشند.4- نباید زیر سایه بروند.برای همین ما وقتی در مسجد شجره محرم می شویم، شب حرکت می کنیم تا مشکلی نداشته باشیم چون در شب سایه نیست و اشکالی ندارد.
محرمات احرام مشترک بین خانمها و آقایان
18 مورد محرمات احرام که بین زن و مرد مشترک هستند:1- عطر زدن2- سرمه کشیدن3- در آینه نگاه کردن.اگر بی اختیار چشم ما به آینه افتاد اشکالی ندارد.4- انگشتری که برای زینت باشد اما انگشتر عقیق برای ثواب اشکالی ندارد.5- کرم، روغن یا هر چیزی به بدن و صورت مالیدن6- زدودن مو از بدن یا تراشیدن صورت7- ناخن گرفتن8- بیرون آوردن خون از بدن.مثلاً در حال احرام خون اهدا کنیم یا با خاراندن خون از بدن خارج شود 9- کشیدن دندان10- دروغ گفتن، فحش دادن و فخرفروختن11- جدال:یعنی دعوا کردن و قسم خوردن و گفتن«لا والله و بلی والله»12- کشتن جانوارانی که در بدن ساکن می شوند مثل پشه و غیره.13- شکار حیوان صحرایی:در زمان گذشته که مردم فاصله بین مدینه و مکه را پیاده می پیمودند شاید به شکار برمی خوردند و الان اتفاق نمی افتد.14- عقد کردن15- استمناء16- هرگونه لذت یا شهوت بردن از همسر17- کندن گیاهانی که در محدوده حرم روئیده اند. 18- سلاح همراه برداشتن هم حرام است. بعضی از این اعمال برای ما اتفاق نمی افتد اما بعضی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد و باید آنها را ترک کنیم.اگر بعضی از مسائلی که حرام هستند را به عمد انجام دهیم باید کفاره دهیم.
برای رفتن به مکه شب قبل از رفتن ساک های خود را می دهیم.وقتی به مکه رسیدیم ساک های خود را که شب قبل فرستاده بودیم تحویل می گیریم و به هتل می رویم.بعد از صبحانه برای طواف می رویم چون در شب حرم شستشو می شود و شلوغ است که به نماز صبح برخورد می کنیم و مشکل ایجاد می شود.مهم این است که با صبر و حوصله اعمال خود را صحیح انجام دهیم.بعد از صبحانه حرکت می کنیم، دعای ورود به مسجدالحرام با هم می خوانیم بعد طواف را که از حجر الاسود شروع می شود انجام می دهیم.داستان سنگ حجرالاسود و مراحل طواف، نماز پشت مقام، صفا و مروه، تقصیر(کوتاه کردم مقداری از موی سر و ناخن)، طواف نساء و نماز طواف نسا را در جلسات قبل برای دوستان عرض نمودم.
تعدادی از زائران آمدند و حمد و سوره خود را کنترل کردند، حدود 30 نفر نیامدند اگر نیایند و در طواف نسا نماز آنها اشکال داشته باشد مشکل خود آنها است چون نماز طواف و همه نمازها باید صحیح خوانده شوند.اگر در نماز اشتباه دارید کسی برای شما نیابت کند.نیت کسی که می خواهد نیابت کند این است که بگوید:به نیابت از فلانی نماز طواف عمره مفرده را می خوانم قربة الی الله.وظیفه من روحانی این است که شما را همراهی کنم و مسائل دینی و شرعی را با زبان قابل فهم توضیح دهم اگر خود شما کوتاهی کنید مقصر بنده نیستم.
نمازهای طواف باید پشت مقام حضرت ابراهیم(علیه السلام)خوانده شوند که آقایان جلو و خانمها پشت سر می ایستند.بعد از انجام این هفت عمل ما معتمر می شویم یعنی حج اصغر را انجام داد و خداوند ما را مانند کسی که تازه از مادر متولد شده می کند و به برکت انجام عمره تمام گناهان گذشته ما بخشیده می شود.اگر از هر شهر یک نفر بیاید و کنار خانه خداوند طواف کند خداوند تمام آن شهر را می بخشد و عذاب را از شهر برطرف می کند این نشان می دهد طواف خانه خداوند ارزش زیادی دارد.
انشاءالله جلسات بعد در مکه، در باب مکه شناسی و تاریخچه مکه و اماکن مقدسی که در مکه هستند توضیح خواهم داد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.