سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نهج البلاغه و کلمات امیرالمومنین (ع)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 347 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1393.06.23
 
http://yascms.ir/emam/gozaresh/a160.JPG



اَلسَلامُ عَلَیکَ یا صاحِبَ اَلزَمان،یا بَقیة الله اَدرِکنا وَ اَغِثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان،خشنودی امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدا ، سلامتی همه خدمتگذاران به نظام اسلامی وسلامتی و تندرستی مقام معظم رهبری و سلامتی خودتان ،اجماعاً صلوات

توفیقی شد تا در خدمت شما عزیزان و بزرگواران باشیم در بحث نهج البلاغه

من دو مقدمه را خدمت شماعزیزان وبزرگواران عرض می کنم مقدمه اول راجع به اهمیت نماز جمعه .

نشانه اهل بهشت
پیامبرخدا (ص) می فرمایند: اهل بهشت یک نشانه دارند و نشانه اهل بهشت این است که اهل نماز جمعه است ،عاشق عبادت و بندگی و عاشق نماز جمعه است،می فرمایند:آیا نمی خواهید که اهل بهشت را به شما معرفی کنم؟ اهل بهشت کسی است که سرما و گرما و باران او را از نماز جمعه باز ندارد.

دعای فرشتگان درمعراج
روایت دوم باز پیامبر خدا حضرت محمد(ص) می فرماید : وقتی من را به معراج بردند، در شب معراج من 70هزار شهر رادیدم وهر شهری عظمت آن به اندازه تمام کره خاکی شما بود وملائکه استغفار می کردند وسبحان الله و لااله الاالله می گفتند و دو دعا هم می کردند دعای اول این بود که می گفتند خدایا کسانی که در نماز جمعه حضور پیدا می کنند را مورد رحمت خود خودت قرار بده و دعای دوم این بود که خدایا کسانی که روز جمعه غسل جمعه را انجام می دهندرا مورد غُفران و مغفرت و بخشش خودت قرار بده. امیدواریم که هر جمعه ما مورد دعای این فرشتگان الهی قراربگیریم و شامل کسانی باشیم که در نماز جمعه حضور پیدا می کنند.

مقدمه دوم که در باب نهج البلاغه است،نهج البلاغه را مرحوم سید رضی که از علمای بزرگ شیعه ، ادیب ، زبان شناس ، فقیه است جمع آوری نموده است .سید رضی برادر سید مرتضی علم الهدی است که اینها رقابت داشتند، بزرگ بودند، شرافت داشتند،سید رضی وسید مرتضی قبرهایشان در کنار حرم آقا موسی بن جعفر است حتماً به زیارت امام هفتم که رفتید روحانی ومدیر کاروان شما را به زیارت سیدمرتضی علم الهدی برده اند برادر دیگر آنها در کنار سیدمرتضی یک حرم کوچک دارد یک مسجد کوچکی است مشهور به سیدرضی که یک خواب نیز در باب این دو برادر نقل می کنند که شیخ مفید می فرماید: که من خواب دیدم که حضرت زهرا(س) دست امام حسن و امام حسین(ع) را گرفته بود و پیش من آورد و به من گفت یا شیخ (عَلِمهُما اَلفِقه) شیخ به بچه های من فقه تعلیم بده،مسائل دینی و شرعی را یاد بده،می گوید:که من متحیر شدم و از خواب بیدار شدم و با خود گفتم : یعنی چه حضرت زهرا(س)پیش من بیاید و دست امام حسن و امام حسین(ع) را گرفته باشد که به اینها فقه تعلیم بده تا اینکه روز شد و فاطمه مادر سیدمرتضی و سیدرضی دست این دو کودک را گرفت و پیش من آورد و گفت : یا شیخ به بچه های من علم دین آموزش بده که اینگونه خواب من تعبیر شد .

نقش تشویق درزندگی
سیدرضی می گوید در مقدمه نهج البلاغه من(ببینید که نقش تشویق و ترغیب وشناسایی استعداد چه اثری دارد وچقدر غوغا می کند.)یک کتاب نوشتم به نام خصائص الائمه(خصوصیتهای امامان)،فصل اول کتاب من راجع به امیرالمومنین است در این کتاب که من راجع به حضرت علی(ع)نوشتم،آخر این کتاب کلمات امیرالمومنین را هم به هم وصل کردم و وقتی بخشی از این کتاب را به امیرالمونین اختصاص دادم به علما و بزرگان نشان دادم و علما وقتی که این فصل اول وکلمات امیرالمومنین را دیدند خیلی خوششان آمد و من را تشویق کردند که شما بیا و کلمات امیرالمومنین را جمع آوری کن که ایشان کمات امیرالمومنین(ع) را جمع آوری کردند.

نهج البلاغه و کلمات امیرالمومنین (ع)
همه خطبه ها ، سخنرانی ها ، نامه ها ، کلمات قصار امیرالمونین در نهج البلاغه نیامده است . ایشان(سیدرضی) ادیب و زبان شناس بوده است،گوهر شناس بوده و درکلمات امیرالمومنین غواصی کرده و آنچه از نظر خودش خیلی عُمق داشته را جمع آوری کرده است و آنهایی را که خیلی اوج داشته،را انتخاب کرده است ویک خط را انتخاب کرده است و در نهج البلاغه آورده است مسعودی صاحب مروج الذهب که قبل از سیدرضی و از علمای بزرگ است می گوید: در زمان ما مردم 400 خطبه امیرالمومنین را حفظ بودند ولی در نهج البلاغه هیچگاه 400 خطبه امیرالمومنین نیامده است وخیلی کمتر است این نهج البلاغه اینطور نیست که تمام کلمات امیرالمومنین را در خودش جای داده باشد.آن کلماتی که ایشان غواصی کردند از دید ایشان خیلی از نظر فصاحت وبلاغت اوج داشته را جمع آوری کرده است ولی همین مقداری هم که جمع آوری شده است چقدر مظلوم است همانطوری که امیرالمومنین مظلوم است نهج البلاغه ایشان نیز خیلی مظلوم است و مظلوم تر از آن صحیفه سجادیه است.

حفظ تشیع در زمان امام سجاد (ع)
صحیفه سجادیه هم در اوج مظلومیت است امام سجاد (ع) می فرماید: ما در زمانی زندگی کردیم که 20 نفر در مکه و مدینه پیدا نمی شد که ما را دوست داشته باشد ولی ایران امروز را نگاه کنید 70میلیون است که 50 میلیون آن شیعه است . در سراسر دنیا حداقل 200میلیون شیعه داریم که اهل بیت(ع)را دوست دارند ولی بعد از شهادت امام حسین (ع) و زمان امامت امام سجاد (ع) در تمام مکه و مدینه می فرمایند: 20 نفر پیدا نمی شد که ما را دوست داشته باشد و امام سجاد معارف دین را در قالب دعا بیان کرده است. تمام معارف تشیع را زنده نگه داشتند از برکت دعاو یک کار دیگری را هم امام سجاد انجام دادند و آن این است که امام سجاد(ع) برده هایی را خریداری می کردندو بعد به اینها مسائل شرعی و دینی ومعارف تشیع راآموزش می دادندوسپس آنها را آزاد می کردند و برای تبلیغ به شهرهای دیگر می فرستادند.در زمان امام سجاد (ع) این گونه بود که هم در قالب دعا و هم نهضت بندگانی که آزاد می کردند توانستند شیعه را حفظ کنند. وَاِلا برنامه اموی ها این بود که شیعه محو شود .

امام حسین(ع)را که به شهادت رساندند وبزرگان شیعه را نیز به شهادت رسانده بودندو اوضاع برای شیعه بسیار خطرناک بود وکسی جرأت نمی کرد که اسم بچه اش را علی بگذارد،درچنان فضای خفقان اینگونه امام سجاد(ع)با نهضت دعا و همین طور در قالب نهضت آزادی بردگان توانستند شیعه را حفظ کنند که امروز این میراث به دست من و شما رسیده است . ان شاءالله که من و شما بتوانیم این میراث امام و شهدا را حفظ کنیم.

روز متقین از زبان گُهربارامیرالمومنین(ع)
وقتی که هُمام،(هُمام یعنی غمگین)که از اصحاب مومن و متقی امیرالمومنین است منتها غم دنیا را نمیخورد و همه اش غم آخرت را داشت ونزد امیرالمومنین آمدوگفت:(صِف لی مُتقین) از انسانهای متقین و خدا باور طوری برای من تعریف کن که من در اینها و صفات آنها نگاه کنم و ببینم من که هم مثل اینها هستم یا خیر.امام یک جواب اجمالی بیان کردند و فرمودند: ای هُمام با تقوا باش و کار خوب انجام بده ، اگر باتقوا وخدا ترس باشی،خدا هم به تو کمک خواهد کرد ، خدا با انسانهای باتقواست. خدا با انسانهای اهل احسان است ، هُمام قانع نشد.

علت پاسخ اجمالی حضرت علی (ع) به همام
امام را صدا کردوگفت:یا امیرالمومنین اینها را برای من توصیف کن. چرا حضرت علی (ع) جواب همام را ندادند.عُلما چند وجه را ذکر کردند. بعضی گفتند که علم ارزش دارد تا از ما سوال کردند انسان نباید بلافاصله جواب بدهد باید صبر کند،علم حُرمت دارد، ونکته دوم این است که امام از آخر کار می ترسید چون هُمام خیلی روح آماده ای داشت وموعظه امیرالمومنین(ع)چنان بردلش می نشست که نمی توانست طاقت بیاورد واین روح چنان آماده پرواز بود که وقتی کلمات حضرت علی (ع) در جان او می نشست.نمی توانست تحمل کند،به این جهت وقتی سخن امیرالمومنین(ع)تمام شد یک فریادی کشید و افتاد وبالای سر او آمدند و دیدند که جان داده است امام از آخر کار می ترسید و هر چه امام انکار می کردند ولی همام اصرا داشت،ولی اگر اصرار نمی کرد امروز کلمات امیرالمومنین برای ما نمی ماند و اصرار او باعث شد این بخش از خطبه متقین امروز به من وشما برسد و ما بتوانیم استفاده کنیم و اینگونه موعظه امیرالمومنین اثر گذار بود این مرد بعد از موعظه جان خودش راهم از دست داد ویک منافق آنجا بود و به امیرالمومنین اعتراض کرد وگفت: یا علی او را کُشتی و آقا فرمود:من از همان اول هم نمی گفتم می دانستم چه اتفاقی خواهد افتاد وبعد جمله قبل بیان شد .«اَمَا اَلنَهارُ فَحُلَما،عُلَما،اَبرارُاَتقیا» آنها اهل بردباری و صبر هستند.

اقسام صبر
اگر گناهی برای متقی پیش آیداو تحمل می کند و زیر بار گناه نمی رود. صبر در مقابل معصیت ، اگر برای یک انسان باتقوا یک مصیبتی پیش آید زود از کوره در نمی رود و خودش را حفظ می کند. صبر در مقابل عبادت صبر سه منطقه دارد همه اش در مقابل مصیبت نیست عبادت صبر می خواهد ،روزه هم صبر می خواهد ،نماز هم تحمل لازم دارد باید حرکت کنیم البته اول آن سخت است ولی وقتی حرکت کردید شیرین می شود. خدا حفظ کند مفسر بزرگ قران حضرت آیت الله جوادی آملی راکه می فرمایند: در راه خدا اول آن سختی دارد ولی وقتی آمدی با ذوق و شوق در راه خدا حرکت می کنی وبعد آن سختی به شیرینی تبدیل می شود حالا انسانهای باتقوا روزشان را با حِلم وتحمل وبردباری سپری می کنند واگر صبر نداشته باشید در هیچ کاری موفق نمی شوید،اگربا کمترین چیزی انسان دعواکند و فریاد بزند،اگر انسان بداخلاق باشد همه از اطراف او پراکنده می شوند و هیچ کس برای انسان نمی ماند.
پیامبر خدا یک اخلاق صبورانه ای داشتند و صبر و تحمل داشتند. خدا می فرماید: پیامبر اگر تو آدم تندی بودی همه از اطراف تو پراکنده می شدند«وَلوُ کُنتَ فَظَاً غَلیظ القَلبً لَا نفَضوا مِن حَولِک»(آل عمران آیه159) هیچ کس دور تو نمی ماند .این اخلاق پیامبر است.

متقین روزشان را باعلم می گذراندند و دنبال دانش هستند جَهل بدترین دشمن انسان است،یک انسان باتقوا سعی میکند هر روز مطلب تازه ای یاد بگیرد.«یَرفَعُ اللهٌ الّذینَ آمَنوا مِنکُم واَلّذینَ اُوتوا العِلمِ دَرجاتٍ.(مجادله آیه11) .خداوند درجات مومنِ عالِم را بالا می برد.

یک انسان باتقوا هر روز سعی می کند که چیز تازه ای را بگیرد،حالاهمه علومی که مورد نیاز است .پیامبر خدا فرمودند: «اُطلِبُ العِلم وَلو بِالسین» دنبال علم و دانش بروید ولو به چین سفر کنید.چین آن زمان که علم دین نبوده است.

علمی که مورد نیاز بشر است،ولو اینکه در چین باشد واجب است که شما یاد بگیرید «طَلَبُ العِلم فَریضَهٌ عَلی کُلِ مُسلُمٍ ومُسلِمَه»علم ودانش هم بر هرمرد و زن مسلمان واجب است،منتها میان علوم آن علمی که خیلی نیاز است،علم فقه است که اگر انسان آن را نداشته باشد همه چیزش را ازدست خواهد داد،یعنی آشنایی با حلال وحرام خدا.اگر تاجر است باید مسائل حلال و حرام را بلد باشد،این مسائل حلال وحرام و واجبات یک علمی است که همه به آن نیاز دارند و همگانی است و همه باید به آن مسائل دست پیدا کنند می فرمایند: نشانه دوم انسانهای باتقوا این است که هر روز به دنبال علم و دانش هستند ."اَبرار"جمع بِر یعنی نیکوکار. انسان باتقوا اهل خِیر است و منشاء خیر و برکت است و به دیگران کمک می کند، وقتی که انسان صبور باشد و اهل علم نیز باشد و اهل کار خوب هم باشد اگر انسانها همگی به فرمایش امیرالمومنین عمل می کردند این همه مشکلات نداشتیم.این همه پرونده در دادگاهها واین همه مشکلات هیچ کدامشان نبود.و انسانها صفات خدایی پیدا می کردند.

انسان مظهر صفات خدا
خداما را آفرید تا اخلاق و رفتار ما مثل خودش باشد مظهر صفات خدا باشد،خدا که اهل گذشت است ما هم اهل گذشت باشیم ما که داریم هر لحظه نفس می کشیم از خودمان نیست مانند یک لامپ روشن که لحظه به لحظه از کارخانه انرژی به داخل لامپ می آیدو اگر یک لحظه انرژی قطع شوداین لامپ خاموش می شودولحظه به لحظه نبض حیات و زنده بودن را خداوند به این قلب اضافه می کند .اگر لحظه ای عنایت خدا برگردد ما وجود نداریم واهل خیر است ما نیز اهل خیر باشیم."اَتقیِاء"اهل پاکی هستند و خودشان را حفظ می کنندو ان شاءالله ادامه بحث برای جلسه آینده باشد.

خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) صحت و سلامتی به رهبر عزیزمان عنایت بگردان. خدایا مریضان شیعه را اَلساعه لباس عافیت بپوشان.خدایا این کلاس،کلاسِ نهج البلاغه وکلاس امیرالمومنین(ع) است ما را با معارف امیرالمومنین(ع) و دریای نهج البلاغه آشنا و عاشق بگردان.خدایا ما را شیعه واقعی امیرالمومنین(ع) قرار بده، سلام خالصانه ما را به محضر امام زمان (عج) ابلاغ بفرما. قلب مقدسش اَلساعه از ما راضی و خشنود بدار.ما را مورد ادعیه ذاکیه امام زمانمان قرار بده.ما راجزء سربازان حضرت ولی عصر(عج)قرار بده.ما راخدمتگذاردردولت امام زمان نیزقرار بده.تعجیل در ظهورشان بفرما.خدایا به حق محمد و آل محمد(ص) امام زمانمان هرکجا که هستند سلام خالصانه ما را در پاکتی از نور به ایشان ابلاغ بفرما. خدایا امام وشهدا مقامشان عالی است،متعالی بفرما.اسلام و مسلمین را در سراسر دنیا پیروز بگردان.
خدایا چنان کن سرانجام کار،تو خشنود باشی وما رستگار.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.