سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت سلامتی وتندرستی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 510 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.09.14
 
اَلحَمدُلِلهِ رَبَ اَلعالَمین. ثُمَّ اَلصَلاه وَ َالسَلامُ عَلی سَیِدِ نا وَ نَبیِنا وَ طَبیبِ نُفُوسِنا اَبِی اَلقاسِمِ مُحَمَد(ص) وَ عَلی اَهل ِبَیتِهِ اَلطَیبینَ اَلطاهِرین سِیَّماً بَقیة الله رُوحی وَ اَرواحِ اَلعالَمینِ لِتُرابِ مَقدَمِهِ اَلفَداه.

السلام عیلک یا صاحب الزمان (عج)، یابقیة الله یا اباصالح اَدرِکناواَغِثنا .السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع).

خشنودی مولایمان صاحب الزمان (عج) سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جان، شادی روح امام راحل عظیم الشان شادی ارواح طیبه شهداء شهدای شهرستان شهدای والامقامی که بستگانشان در این نماز جمعه با شکوه حضور دارند سلامتی همه خدمتگذاران نظام اسلامی ،سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقوَیَ الله.

بعد از توصیه به تقوی، ان شاءالله خدای متعال این حضور مؤمنانه ،این نشستن ،سکوت وخطبه ها را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمندی برای دنیا وآخرت، برای اولین لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد .باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

به مناسبت هفته مبارزه با بیماریهای خطرناک ازجمله ایدز وگرامیداشت هفته بهزیستی یک یا دو خطبه را در باب عافیت وتندرستی وسلامتی وعوامل مهم بیماری زا مطالبی را خدمت شما بزرگواران عرض می نمایم.

سلامتی بالاترین نعمت:
نعمت سلامتی بالاترین نعمتی است که خدای متعال به بندگانش عنایت می کند، معمولا تا انسان سالم است. قدر سلامتی وعافیت را نمی داند. وقتی که نعمت بزرگ و والای سلامتی را از دست دادآن وقت متوجه می شود که چه نعت بزرگی را از دست داده است .تا جایی که در روایات است که" نِعمَتانِ مَجهُولَتان" دو نعمت بزرگ است که مورد غفلت قرار می گیردوبه آن توجه نمی شود. "اَلصِحَةُ والاَمان"( روضه الواعظين الفتال النيشابوري . ص 472 )نعمت سلامتی وامنیت.

نعمت امنیت که امروزه در کشور ما به برکت چشمان بیدار مردم مومن ومتدین،نیروی انتظامی ودستگاههای مسئول دیگر ایجاد شده است ،نعمت بزرگی است منتهی امروز بحث من وشما در باب صحت وسلامت است.اسلام دستور می دهد و قوانینی را قرار داده که ما چه کاری انجام دهیم که سلامتی ما حفظ شود.

از مهمترین واجبات این است که انسان سلامتی خودش را حفظ کند.از آنجایی که انسان هم از جسم وهم از روح به وجود آمده است وهر کدام نیز در یکدیگر تاثیر دارند .اگر جسم بیمار شود روح هم بیمار می شود وبه عکس بیماری روح ،بیماری جسم را در پی دارد.

و چه بسا بیماریهای روحی خطرناک تر از بیماری های جسمی است ولی اسلام به هر دو (سلامت جسم وهم سلامت روح) نظر دارد. روایاتی را در این زمینه یادداشت کرده ام که خدمتتان عرض می کنم.

اهمیت صحت وسلامت ازدیدگاه امام علی(ع):
امام علی(ع) می فرمایند:"عافِیَةُ اَهنَاً نَعَم " اَهنَا ازهَیناً لَکُم یعنی گواراست. عافیت وسلامتی گواراترین نعمت است.گفتند :مگر می شود کسی صدسال عمر کند ونیاز به پزشک هم پیدا نکند،فرمودند: بله چون به دستورات خدا واسلام عمل کرده است. تمامی دستورات اسلام مطابق با بهداشت و آخرین دستورات پزشکی است.بنابراین امیرالمومنین (ع) می فرمایند: قدر سلامت وعافیت را انسان باید بداند "لا لِباس اَجمَل مِنَ العافِیَه" (تحفة العقول، ص 91 - 88)هیچ لباسی زیباتر از لباس عافیت نیست ،لباسی که انسان بر جسم خودش می پوشاند ویا اینکه حضرت (ع) می فرمایند:" بِالعافِیَة توجِدُ لِذَة الحَیاة "( غررالحكم، ح 4207 )بهترین لذت زندگی از برکت عافیت وسلامتی است .

مهمترین دعا ازدیدگاه معصومین(ع):طلب سلامتی
در روایات آمده است که ما دائماً باید از خداوند طلب سلامتی کنیم.اگر انسان سالم باشد هم می تواند بندگیش را در مقابل خداوند انجام بدهد مانند نماز و روزه و... وهم می تواند به خلق خدا وخانواده اش خدمت کند.همچنین روایت داریم : مهمترین دعایی که در شب های قدر مستجاب می شود این است که از خداوند طلب سلامتی کنیم .امام رضا (ع) می فرمایند: حضرت یوسف (ع) به خدا شِکوِه کرد " شَكا يوسُفُ في السِّجنِ إلَى اللّه " .در زندان حضرت یوسف شکایت کرد و گفت:"فَقالَ يا رَبِّ بِما استَحقَقتُ السِّجنَ ؟ بار خدايا! به چه سبب سزاوار زندان شدم؟" فَأوحَى اللّه ُ إلَيهِ " خداوند به او وحى فرمود :" أنتَ اختَرتَهُ " تو خود زندان را انتخاب كردى."حينَ قُلتَ : رَبِّ السِّجنُ أحَبُّ إلَيَّ مِمّا يَدعونَني إلَيهِ" آن گاه كه گفتى: «پروردگار من! زندان را خوش تر دارم از آنچه مرا به سوى آن فرا مى خوانند."هَلاّ قُلتَ: العافِيَةُ أحَبُّ إلَيَّ مِمّا يَدعونَني إلَيهِ؟ " (میزان الحکمه-جلد7ص279)چرا نگفتى: عافيت را خوش تر دارم از آنچه مرا به سوى آن فرامى خوانند؟ ائمه نیز به دعاهایشان توجه بسیار می نمودندواز دعاهایی که انسان را در بلا بیندازد نهی می کردند. امام سجاد(ع) در حال طواف دیدند که مردی می گوید: خدایا به من صبر بده. حضرت(ع) دستی به شانه اش زد وفرمود: " لَمّا ضَرَبَ عَلى كَتِفِ رَجُلٍ يَطوفُ بِالكَعبَةِ "فرمودند: چرا از خدا بلا درخواست می کنی؟ وقتی می گویی به من صبر بده یعنی از خدا بلا خواستی که بر آن صبر کنی.مرد سوال کرد چگونه دعا کنم؟حضرت (ع) فرمودند: بگو" اللّهُمَّ إنّي أسألُكَ العافیه"خدایا از تو سلامتی می خواهم "والشُّكرَ عَلَى العافِيَةِ " وحق سلامتی راهم به جا بیاورم وبر این سلامتی شکر کنم.

تاکیدوتوجه پیامبر(ص) بردعا برای سلامتی:
انسان باید در مورد تغذیه اش طوری رفتار کند که ضرری به سلامتی اش وارد نشود. آیت الله بهجت می فرمایند: مردم دنبال غذای لذیذ هستند نه غذای مفید، باید بدانید که هر غذایی مفید نیست.باید از غذاهایی استفاده کنیم که برای سلامتی بدن مفید است.امام موسی بن جعفر (ع) نیز دعا می کردند:خدایا به من سلامتی وشُکر بر این نعمت را عطا کن. " اللّهُمَّ إنّي أسألُكَ العافِيَةَ ، و أسألُكَ جَميلَ العافِيَةِ ،وأسألُكَ شُكرَ العافِيَةِ ، و أسألُكَ شُكرَ شُكرِ العافِيَةِ ".(میزان الحکمه-جلد1ص481) شخصی از پیامبر(ص)سوال کرد: " عَنِ الدُّعاءِ الأفضَلِ "با فضیلت ترین دعا کدام است؟ فرمودند: " تَسألُ رَبَّكَ العَفوَ و العافِيَةَ في الدّنيا و الآخِرَةِ " از خدا بخشش و سلامتی دنیا و آخرت را بخواه.روز دوم آمدو حضرت فرمودند: "سألُ ربَّكَ العَفوَ و العافِيَةَ في الدِّينِ و الدُّنيا و الآخِرَةِ"سلامتی جسم و روح وسلامتی در دین دنیا و آخرت وروز سوم آمد گفت: یا رسول الله بهترین دعا از نظر شما چیست؟ حضرت بازهم فرمودند: "تسألُ ربَّكَ العَفوَ و العافِيَةَ" سلامتی دنیا و آخرت را از خدا بخواه. وروزچهارم هم آمد وحضرت فرمودند:"تَسألُ رَبَّكَ العَفوَ و العافِيَةَ في الدّنيا و الآخِرَةِ؛ فإنَّكَ إذا اُعطيتَهُما في الدنيا ثُمَّ أعطيتَهُما في الآخِرَةِ فقَد أفلَحتَ"(میزان الحکمه-جلد7ص477) اين كه از پروردگارت بخشايش و عافيت در دنيا و آخرت را بخواهى؛ زيرا اگر بخشايش و عافيت در دنيا به تو داده شود و در آخرت نيز اين دو عطايت گردد، بي گمان رستگار شده اى.

عدم توجه به سلامت درجامعه امروز:
امروزه چقدر عوامل ضد سلامتی درجامعه زیاد شده است.فرمانده محترم نیروی انتظامی می گفتند: از ابتدای امسال 800نفر در حوادث رانندگی زرندجان باخته و یامجروح شده اند. این جسم خیلی ارزش وبها دارد وبهای آن بهشت است نباید با بی احتیاطی سلامت آن را به خطر انداخت.قدر سلامتی را باید بدانیم .در روایت داریم که این جسم شما مانند زمین زراعی است که دراثر آبیاری کم ویا زیاد ازبین می رود. تغذیه هم اگرکم ویا زیاد باشد انسان مریض می شود.آیه "کُلوا وَشرَبوا ولا تسرفوا " (سوره مومنون-آیه51)نیز به همین نکته اشاره داردکه زیاده روی انسان را از سلامتی ودرنهایت از بندگی دور می کند.شخصی تعریف می کرد که در جوانی با خودم می گفتم پیرکه شدم همه نمازهای قضا وروزه هایم را می گیرم ولی الان که سنم بالا رفته ،حتی دو رکعت نماز هم نمی توانم بخوانم.چرا بعضی از افراد زود از پا می افتند وتوان خودشان را از دست می دهند؟ چون به برای سلامتی خودشان ارزشی قائل نیستند.

معلولیت ناتوانی نیست:
روز گذشته از یک آسایشگاه معلولین بازدیدی داشتیم .معلولیت ناتوانی نیست.چه بسا اگر انسان دستورات اسلامی را رعایت کند به معلولیت دچار نمی شودویا اشتباهاتی که از ناحیه دیگران است باعث معلولیت می شود.در بازدید دیروز یکی از خانمهای معلولین می گفت: در طول چند سال گذشته حدود 400شاگرد را آموزش داده ام وقتی انسان به بعضی از این معلولین نگاه می کند ،قدرت خداوند را در وجود این معلولین می بیند.یعنی اینها انسان را به زندگی امیدوار می کنند.در زمانی که در بافت بودیم یک معلولی آنجا بود که الان به رحمت خدا رفته است .او یک نقاش ماهر بودکه فقط از گردن به بالا کار می کرد وبقیه بدنش معلول بود ولی بهترین نقاشی ها را می کشید وشاگردان زیادی را تربیت کرده بود. تمام شهدای حزب الله را نقاشی کرده بود و چندبار به سوریه وبه دیدار سیدحسن نصرالله رفته بود. معلولیت ناتوانی نیست ایشان به جای اینکه روی تخت بخوابد وهیچ حرکتی نداشته باشد اینگونه از توانایی خودش استفاده می کرد.

معلولین واستفاده ازظرفیت واستعدادها:
در همان دیدار دیروزِما خانمی بود که می گفت: من با یک قلاب دوهزاروپانصد تومانی در طول 6ماه 20میلیون تومان درآمد کسب کردم .انسان باید از فکر و توانایی های خودش نهایت استفاده را بکند. جوانان بیکاری را می بینیم که می گویند صندلی های دولتی پُرشده است و کار نیست.اینکه منتظر خالی شدن پست های دولتی باشیم ،انتظار عَبثی است ،منتهی انسان بایداز ظرفیت های خودش استفاده کند وزندگی خودش را اداره کند. یک معلولی که40 نفر را آموزش می دهد ویا آن معلولی که درشمال تهران آموزشگاه دایر کرده است وافراد زیادی ر آموزش می دهد که حتی از کشورهای خارجی نیز تابلوهای او را می خَرند. انسان خیلی توانایی دارد که باید قدر این توانایی را بداند.

ایدزبیماری مُهلک قَرن:
امروز عوامل بیماری زا خیلی زیاد هستند. ازجمله بیماریهایی که واقعاً برای جامعه خطر ایجاد کرده است ،بیماری ایدز است هفته گذشته روز جهانی مبارزه با ایدز بود .چقدر در این سالها در این دنیا به این بیماری مبتلا شدند وفوت کردند وبیماری است که هیچ درمان قطعی ندارد.در ایران وحتی استان کرمان و زرند هم داریم امروزه هم گسترش آن از طریق جنسی است که باید رعایت شود.اگر برای اصلاح به آرایشگاه می روید وسایل شخصی خودتان را هم ببرید، الحمدالله در حال حاضر در آرایشگاهها از لوازم یکبار مصرف استفاده می شود. ایدز یک دوران ده ساله کُمُون دارد تا بیماری اصلی آشکار شود ولی ظرف یک یا دو ماه نیز می توان این بیماری را تشخیص داد.

سلامتی درپرتوتوجه به دستوارات خداوند:
انسان باید به سلامتی خودش اهمیت بدهد. یک شخصی به شهری وارد شد ومتوجه شد که مردم آن شهر به پزشک مراجعه نمی کنند.سوال کرد مگر شما مریض نمی شوید؟ گفتند:قران به ما دستور داده است: "کُلوا وَ اَشرَبوا وَلا تُسرِفوا"بخورید وبیاشامید ولی اسراف نکنید وتا هنوزسیر نشده اید دست از غذا خوردن بکشید.اگر انسان همین توصیه های ساده پزشکی را رعایت کند از انواع بیماریها نجات پیدا می کند. اکثر بیماریها از معده شروع می شود. ان شاءالله که ما به سلامت جسم و نظافت وبهداشت خود اهمیت بدهیم.خدایا به حق محمد وآل محمد آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم
در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران وخواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم .در توصیه به تقوا یک حدیث بسیار ناب وشیرین را به جمع باشکوه شما نمازگزاران عزیز تقدیم می کنم، تا دلتان شاد شود.

ثواب حضوردرنمازجمعه:
پیامبر(ص) می فرمایند:" اَلغُسلُ یَومَش الجُمُعَةِ کَفّارَةٌ وَالمَشیُ اِلَی الجُمُعَةِ کُلُّ قَدَمٍ مِنها کَعَمَلِ عِشرینَ سَنَةً "(کنزالعمال، حدیث2109) غسل روز جمعه را انجام دادن کفاره گناهان است وگناه بخشیده می شودو هر قدمی که به سمت نماز جمعه بر می دارید ثواب عمل بیست سال را خدای متعال در پرونده ما می نویسد." فَاِذا فَرَغَ مِن صَلوةِ الجُمُعَةِ اُجیزَ بِعَمَلِ مِأَتَی سَنَةٍ " وبعد از تمام شدن نماز جمعه خدای تبارک تعالی ثواب عمل دویست سال را پاداش می دهدو این ثواب حضور در نماز جمعه است. خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم .به شکرانه این نعمت صلواتی را مرحمت بفرمایید .

مناسبت های این هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

اربعین سروروسالارشهیدان:
ما در آستانه اربعین شهدای کربلا وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستیم .سفارش می کنم که تمام مساجد وتکایا وحسینیه ها وروحانیون وائمه جماعات دهه پایانی ماه صفر را باشکوه عزاداری کنید .که این عزاداری ها " اَفَضَلُ قُرُبات" است این را مَد نظر داشته باشید.هدف سیدالشهدا(ع) هدف همه انبیاء بوده است .امام حسین(ع) می خواستند آرزوی همه انبیاء را تحقق ببخشند ." هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ "(سوره صف آیه 9) می خواستند تا اسلام عالمگیر شود ودستورات خدا انجام شود ،این هدف سیدالشهداء بود.اربعین هم زنده نگه داشتن این هدف ومسیر است تاظهور حضرت صاحب الامر(عج) است. هدف این است که جهان به سمت خدا حرکت کند واسلام ناب از برکت ظهور حضرت صاحب الامر(عج) عالمگیر شود.روز اربعین ان شاءالله دو برنامه عمومی درشهرستان برگزار می شود یکی در کنار امامزاده حمزه (ع) که تاحدود 6000 نفر تدارک دیده شده است. وبعد از ظهر هم درجوار امامزاده عبدالله (ع) مراسم سینه زنی عمومی است وبرنامه ریزی کرده ایم که ان شاءالله از صدا وسیما پخش شود وشما مومنین هم در این مراسم شرکت کنید.

16آذرروزدانشجو:
نکته سوم اینکه یکشنبه این هفته 16 آذر روز دانشجو نامگذاری شده است که به دانشجویان عزیز ومجامع علمی که پیشانی پیشرفت شهرستان هستند تبریک عرض می کنم.16آذر سال1332 وقتی که کودتای نظامی شد ودولت مصدق سرنگون شد وخفقان وظلم همه جا را فراگرفته بود .دانشجو بود که به میدان آمد وعلیه ظلم وستم فریاد زد .دانشجویان از 1آذر راهپیمایی را شروع کردند ونیکسون معاون وقت رئیس جمهور می خواست به ایران بیاید دانشجویان در اعتراض به ظلم وستم اسرائیل وطاغوت راهپیمایی کردند که شهید چمران می گوید: صبح 16آذر دو لشکر زرهی دانشگاه را محاصره کردندوهرچه کوشش کردند نتوانستند این نیروها را از دانشگاه بیرون کنند. و در نهایت درگیری و سه نفر از دانشجویان به شهادت رسیدند.خداوند همه شهدا خصوصا شهدای دانشجو ،شهید مهدی شریعت وشهید احمد قندچی وشهید مصطفی بزرگ نیا را رحمت کند .به این علت این روز را روز دانشجونامیدند.

تصویب اعلامیه حقوق بشردر سازمان ملل:
مناسبت بعدی 19آذر است که مصادف است با تصویب اعلامیه حقوق بشردر سازمان ملل در سال 1948 میلادی که این روز را روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده اند،نگاهی که به این مجامع بین المللی مثل سازمان ملل ،آمریکا ومستکبرین می کنیم می بینیم که اینها بسیار زیبا وشیرین درباره حفظ حقوق بشر صحبت می کنند منتهی عملشان مانند زهر کشنده است و درعمل ظلم این مستکبرین را در لبنان و فلسطین وجاهای دیگر دنیا را می بینیم.امام بزرگوار(ره) مطالب بسیار ارزشمندی را در زمینه حقوق بشر فرمودند: شعار حقوق بشر برای چاپیدن بشر وبلعیدن ملت ضعیف است .سازمان حقوق بشر نگهبان منافع ظالمانه است ومی فرمایند:گفتارشان شیرین است ولی اعمالشان تلخ تراز زهر است وهدفشان حمایت از ظلم و محکوم کردن مظلوم است واین کاری است که مستکبرین از ابتدا انجام می دادند.در خود آمریکا هم شما نگاه کنید می بینید چه ظلمی به سیاه پوشان می شود وسیاه پوست را می کشندوپلیسی که این کار را انجام داده است مورد تشویق واقع می شود.بیش از یک میلیون زن سرخ پوست را اینها عقیم کردند وهمین طور هرگونه ظلمی که ما در جهان می بینیم از ناحیه این مستکبرین است .

شهیددستغیب حامی مظلومان:
شهادت شهید دستغیب را درهمین هفته داریم. این عالم بزرگ وسومین شهید محراب وعارف که حامی مظلومان وزبان حق اسلام وبازوی حضرت امام(ره) وملت بودو منافقین ایشان را از امت وملت گرفتند تا بازوی امام(ره) راقطع کنند ولی نمی دانستند که یک پرچم بر زمین بیفتد مردم را هشیار می کند .خدا رحمت کند این شهید بزرگوار را وکتابهای این بزرگوار را حتما مطالعه کنید وفیض برید.

شهادت شهید سرگرد خلبان احمد کشوری را در همین هفته داریم.

توصیه های مقام معظم رهبری به بسیجیان:
فرمایشات آقا را داریم که بسیجیان به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)رفتند ومطالب بسیار مهمی را در بحث بسیج مطرح کردند. چند توصیه ایشان را به بسیجیان خدمتتان عرض میکنم. من بسجیان عزیز را دعوت می کنم به اخلاق،اخلاق یعنی حِلم وبردباری ومقاومت وصدق وصفا که فرمودند :تشکیلات بسیج به همه اقشار توجه داشته باشد وباز فرمودند: از بسیجیان کارهای بزرگ بخواهید .دربحث اقتصاد مقاومتی بسیج می تواند نقش اول را ایفا کند. این بعضی از مطالبی بود که مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در حضور بسیجیان بیان نمودند وهمچنین احساس مسئولیت وبصیرت را توصیه کردند.احساس مسئولیت یعنی یک بسیجی باید نسبت به خود وخانواده وجامعه وحوادث کشور وجهانی که در آن زندگی می کند، احساس مسئولیت کند.بصیرت چیست؟ اینکه دشمن را بشناسد وابزار صحیح رابشناسد وبعد اشاره کردند به ماجرای فتنه وفرمودند: بی بصیرتی آنها این بود که دشمن ونقش گروکشی دشمن را ندیدند ودوست را هم ندیدند.واین فتنه گران چه مشکلاتی را درآن زمان برای نظام جمهوری اسلامی به وجود آوردند.بصیرت یعنی اینکه پرچم حق وباطل را بشناسید .

امرزو پرچم باطل در دست استکبار جهانی امریکاست. امام(ره) فرمودند: هرچه فریاد دارید بر سرآمریکا بزنید ومرگ بر آمریکا بگویید وپرچم حق امروز راه امام(ره) واندیشه امام(ره) است که بر دوش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفته است.

خدایا به حق محمد وال محمد انچه که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/aaa508.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/aaa509.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/aa510.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/aa511.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/aa512.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.