سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت غدیراعلام ولایت امیرالمومنین(ع)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 606 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.07.27
 

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند در تمتع 93(قسمت دوم)

اَلَسلامُ عَلَیک یا اَمیرَالمُومِنین (ع)، اَلسَلامُ عَلَیکَ یا صاحِبَ الزَمان(عج) یا بَقِیَه اللهَ یا اَبَاصالِح اَدرِکناوَ اَغِثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ،شادی روح امام راحل عظیم الشأن ، شادی ارواح مطهر شهداء ، شهدای گمنام ، شهدایی که متعلق به این کاروان هستند ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام جمهوری اسلامی و سلامتی خودتان اجماعاً صلوات.

از حضور همه حجاج بیت الله الحرام ،میهمانان خدا، برادران و خواهران گرامی تقدیر و تشکر و قدردانی می کنم .از مدیریت محترم ، عوامل محترم حاج آقای قهاری وجناب آقای جهانشاهی که شعری در مورد امیرالمومنین (ع) و کاروان ما خواندند صمیمانه تشکر می کنم. این جلسه را برای کنترل اعمال گذاشتیم اما یکشنبه روز عید غدیر است.چند جمله ای از خطبه رسول خدا (ص) را در باب ولایت و امامت امیرالمومنین (ع) ویازده فرزندانشان خدمتتان عرض می کنم تا اهمیت بحث غدیر و خطبه غدیر را بیشتر توجه کنیم.

اتهام وهابیت:
متاسفانه تفکر وهابیت روز به روز در حال گسترش است و علمای آنها فتوا می دهند به کفر ما شیعیان و حتی کشتن ما را هم جایز می دانند و وقتی می گوییم که چرا؟ما چه گناهی مرتکب شده ایم که شما فتوا به کشتن ما می دهید و می گویند که شما علی (ع) را خدا می دانید ، اولاد علی (ع) را خدا می دانید . خوب اگر اینها اعلام کنند که شیعیان پیرو حضرت علی (ع)هستند که اهل سنت اشکالی نمی بیند ولی اینها علی را به سمتی می بَرند که اورا خدا می دانند و آن وقت بحث شِرک را معرفی می کنند وما را مُشرک می دانند .

اهمیت غدیر:
یکی از مباحثی که امروز من و شما وظیفه داریم واقعاً به آن توجه ویژه ای داشته باشیم ، بحث غدیر و اهمیت خطبه غدیر است .اهل سنت چه می گوید و ما چه می گوئیم ؟ در این که همه اعلام می کنیم که رهبر می خواهیم هیچ بحثی نیست یعنی همه معتقدند که مسلمانان باید امام و رهبر داشته باشند. الان هیچ کسی منکر این نیست که ما رهبر نمی خواهیم اما تفاوت ما با اهل سنت این است که ما می گوییم همانطور که پیغمبر را خدا انتخاب کرده است، امام را هم باید خدا را انتخاب کند. چون باید علمش از همه بیشتر باشد ، شجاعتش از همه بیشتر باشد و امام باید ، عصمت داشته باشد،شخصی که می خواهد دیگران را به بهشت راهنمایی کند باید علمش از همه بالاتر باشدو گناه هم مرتکب نشود.کسی که گناه می کند نمی تواند راهنمای فرد دیگری باشد. ما می گوییم امامت از طرف خدا است اما آنها می گویند زمانی که پیامبر از دنیا رفت ، امر را به خودِ مردم واگذار کردو ما می گوییم این غلط است یعنی تفاوت مابا آنها فقط در همین نکته است.و اِلا ما در پیغمبری بحثی نداریم ما در توحید بحثی نداریم ولی در بحث امامت ما می گوییم امامت همسنگ پیامبری است و همانطور که پیامبر باید معصوم باشد امام نیز باید معصوم باشد و فکر گناه نداشته باشد. در 18 ذیحجه پیامبر دستور دادند که تمام مردم در صحرای غدیر جمع شوند ، مردمی که به همراه پیامبر برای حج آمده بودند مسئله امامت از همان روز اول برایشان بیان شده بود ولی در سطح گسترده که مردم بیعت کرده باشند، چنین کاری انجام نشده بود ایشان همان روز اول مسئله پیغمبری را در شهر مکه مطرح کردند همسایگان را جمع کردند و اعلام کردند من از طرف خداوند پیامبر هستم و هرکس به من ایمان بیاورد او جانشین من خواهد بودو اولین که کسی که دستش را بالا برد و ایمان آورد حضرت علی (ع) بودو در آن جمع هم اعلام کردند که بدانید که علی (ع) جانشین من است . یعنی همان روزی که پیغمبری را مطرح نمودند امامت و جانشینی حضرت علی (ع) را مطرح نمودند. منتهی بیعت همگانی 23سال طول کشید.

بخشی ازخطبه غدیر:
حضرت خطبه خود را با مدح و ثنای بر خدا، یک مدح و ثنای توحیدی خیلی ناب شروع می کنند که فرصتی برای بیان آن نیست ولی از آنجایی که خطبه را شروع می کنند می گویم.

فَأَوْحي إِلَي: یعنی خدا به من وحی فرستاد. بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، يا أَيُهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ – في عَلِي
پیامبر(ص) می فرماید : خدا به من وحی فرستاد ای پیغمبر برسان آنچه که از طرف خدا بر تو نازل شده است درباره علی (ع) یعنی يَعْني فِي الْخِلاَفَةِ لِعَلِي بْنِ أَبي طالِبٍ –یعنی خلافت و جانشینی حضرت علی (ع) را برسان. وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ یعنی اگر این کار را انجام ندهی رسالت پیامبری خود را ادا نکرده ای وَالله يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ)(سوره مائه-آیه67). خدا تو را از مردم حفظ می کند مَعاشِرَالنّاسِ،یعنی ای انبوه مردم ما قَصَّرْتُ في تَبْليغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالي إِلَي، یعنی من کوتاهی نکردم در رساندن آنچه که خدا بر من فرستاده است. وَ أَنَا أُبَيِّنُ لَكُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآيَةِ: یعنی من علت نزول این آیه را بیان می کنم .

اعلام ولایت امیرالمومنین:
إِنَّ جَبْرئيلَ هَبَطَ إِلَي مِراراً ثَلاثاً جبرئیل 3 مرتبه بر من وارد شد يَأْمُرُني عَنِ السَّلامِ رَبّي – وهوالسلام- از طرف خدا بر من مأمور بود أَنْ أَقُومَ في هذَا الْمَشْهَدِدر این اجتماع من بلند شوم.

فَاعلَم اعلام کنم كُلَّ أَبْيَضَ وَأَسْوَدَ: در جمع شما مردم سیاه وسفید اعلام کنم أَنَّ عَلِي بْنَ أَبي طالِبٍ أَخي که علی (ع) برادر من و وَ وَصِيّي وَ خَليفَتي (عَلي أُمَّتي) وصی من و خلیفه من بر امت است) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدي،وامام بعد از من است، الَّذي مَحَلُّهُ مِنّي مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسي إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِي بَعْدي وهمانطور که هارون جانشین موسی بود .حضرت علی (ع)هم جانشین من است .منتهی یک فرقی بین هارون و علی است .هارون پیغمبر بود و جانشین اما علی دیگر پیغمبر نیست و من خاتم پیغمبران هستم و وَهُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.

نزول آیه در شأن علی(ع):
بعد از خدا وپیامبر علی ولی شماست و وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَكَ وَ تَعالي عَلَي بِذالِكَ آيَةً مِنْ كِتابِهِ (هِي):خدا این آیه را نازل کرده است (إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُواالَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ)(سوره مائده- آیه55)این یکی از آیات دیگر در باب حضرت علی (ع) است. که یک فقیری به مسجد آمد و گفت که به من کمک کنید و هیچ کس حاضر به کمک نشد ولی حضرت علی (ع) در حال رکوع انگشتر خود را بیرون آورد و به آن مرد فقیر داد. و بعد این آیه نازل شد و مختص حضرت علی (ع) است . )، وَ عَلِي بْنُ أَبي طالِبٍ الَّذي أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّكاةَحضرت علی (ع) نماز خواند و زکات داد وَهُوَ راكِعٌ در حال رکوع يُريدُالله عَزَّوَجَلَّ في كُلِّ حالٍ. علی (ع) همیشه قصد اخلاص دارد و همیشه برای خدا کار می کند. و بعد پیامبر (ص) می فرمایند: من از علی (ع) سوال کردم که وَسَأَلْتُ جَبْرَئيلَ أَنْ يَسْتَعْفِي لِي السَّلامَ عَن تَبلِیغِ ذلِکَ اِلَیکُِم اَیُهَا النَاسَ لِعِلمی. گفتم یا جبرئیل من را معاف کن و من این مطلب را نگویم – لِعِلْمي بِقِلَّةِ الْمُتَّقينَ وَكَثْرَةِ الْمُنافِقينَ چون من می دانم انسانهای باتقوا کم و اما منافقین خیلی زیاد هستند و کسی علی (ع) را قبول نمی کند . انسانهایی که بپذیرند خیلی کم هستند وَإِدغالِ اللّائمينَ وَ حِيَلِ الْمُسْتَهْزِئينَ بِالْإِسْلامِ پیله می کنندو مسخره می کنند الَّذينَ وَصَفَهُمُ الله في كِتابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ "بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَيْسَ في قُلوبِهِمْ"(سوره فتح0آیه11)،" وَيَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظيمٌ"(سوره نور-آیه15) وَكَثْرَةِ أَذاهُمْ لي پس اینها خیلی من اذیت کردند غَيْرَ مَرَّةٍ بارها حَتّي سَمَّوني أُذُناً حتی به من گفتند پیغمبر گوش است .عینی همیشه با علی درگوشی حرف می زند وَ زَعَمُوا أَنِّي كَذلِكَ لِكَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِيّاي به همین خاطر که علی (ع) همیشه با من بود و من هم به او توجه می کردم و اینها این قدر به من توهین کردند وَلَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّي الْقائلينَ بِذالِكَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّيْتُ اگر بخواهیم اسامی آنها را اعلام کنم می توانم آنها را رسوا کنم و بگویم چه کسانی این حرفها را زدند و به آنها اشاره کنم . وَلكِنِّي واما قَدْ تَكَرَّمْتُ با کرامت با آنها برخورد کردم و آنها را رسوا نکردم. وَكُلُّ ذالِكَ لايَرْضَي الله با همه این احوال راضی نشد و گفت باید ابلاغ کنی أَنْ أُبَلِّغَ من ابلاغ کنمما أَنْزَلَ الله إِلَي (في حَقِّ عَلِي)،علی با همه این احوال راضی نشدو به من دستور داد که تو باید وظیفه خودت راانجام بدهی (يا أَيُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ – في حَقِّ عَلِي – وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ). فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ بدانید ای انبوه مردم (ذالِکَ فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) خوب بشناسید علی (ع) را أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَإِماماً علی (ع) از طرف خدا منصوب شده است .خدا منصوبش کرده است . فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ بر مهاجرین و انصار و مردم مکه و مدینه و آنهایی که هستند وآنهایی که نیستند وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ،بر همه و همه خدا علی را منصوب کرد. وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ.هر انسانی که موحد است علی (ع) پیشوای اوست ماضٍ حُکْمُهُ،حکم او و حرف او را باید مردم گوش دهند نافِذٌ أَمْرُهُ کلام علی (ع) نافذ است مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ،وهرکس با علی (ع) مخالفت کند خدا او را لعنت کند مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.هر کس از علی (ع) متابعت کند خدا او را ببخشد وخدا بیامرزد برای کسی که بشنود و از علی اطاعت کند .

وظیفه شیعه درعصرغیبت:
حضرت می فرمایند :که آخرین دفعه ای است که من با شما صحبت می کنم وبعد می رسد تا آخراین خطبه که حدوداً یک ساعت تا یک ساعت و نیم پیامبر (ص) سخنرانی داشتند و نکاتی در این خطبه است درمورد حضرت علی (ع) ادامه پیدا می کند و علی (ع) و بعد امام حسن(ع) و تا یازده امام و آخرین آنها، 14 مرتبه اسم حضرت مهدی (عج) را می آورد و در عصر غیبت ما باید چه کاری انجام بدهیم. دست ما به امام زمان نمی رسد که به عنوان امام با ایشان بیعت کنیم . خود امام زمان (عج) می فرمایند : فقیه جامع الشرایط جانشین من است . در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) فقیه جامع الشرایط امام و پیشوای ماست که امروز ولی ما و رهبر ما حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله )هستند.

بالاترین اعیاد:
کوشش کنید تا عید غدیر بهترین عید ما باشد .چرا؟ چون بعد از این خطبه غدیر تمام هَمُ و غَم دشمنان علی (ع) براین قرار گرفت که غدیر فراموش شود .نام علی (ع) فراموش شوداین توطئه ای است که دشمنان علی (ع) مطرح کردند. کار به جایی رسید که در شام مردم وقتی می خواستند شیطان را لعن کنند ،شیطان را لعن نمی کردند و حضرت علی (ع) را لعن می کردند .روحانیون در خطبه نماز جمعه در شام و کل مناطقی که زیر نظر بنی امیه بود.اینها اول بر شیطان لعن نمی کردند و لعن بر حضرت علی (ع) می کردند.بخاطر این که نام علی (ع) فراموش شود.نام اهل بیت فراموش شود و امروز هم که این وهابیون را می بینید ، اینها تفکراتشان ، تفکر معاویه است وتفکر اولی ودومی را دارند و دشمن اهل بیت هستند و تمام تلاش آنها این است که غدیر فراموش شود من و شما به عنوان شیعه علی(ع)،پیامبر(ص) می فرمایند:مسأله امامت و ولایت را حاضرین به غایبین برسانند، پدران به پسران برسانند.امروزه تبلیغات ماهواره ای علیه تفکر اسلام وناب خیلی زیاد است .در بچه های مانفوذ کرده اند .آیت الله خزعلی که مسئول ستاد بین المللی غدیر است می فرمودند: که من هرشب زیارت امین الله را می خوانم و به این امیرالمومنین سلام میدهم و هرکس کوشش کند تا غدیر بهترین عیدش باشد من به جای او هم سلام میدهم شما این را اعلام کنید.

ما باید روی این مطلب حساس باشیم ، غیرت داشته باشیم و جدی باشیم رئی این مطلب و همین طور کسانی که علاوه بر اینکه خودشان عید غدیر را با شکوه برگزار می کنند، کوشش کنند و تبلیغ هم داشته باشند و در فامیل هم تذکر بدهند من به جای آنها و هم یک سلام عرض می کنم . ان شاءالله که خدا توفقی دهد تا من و شما بتوانیم در بحث اهمیت غدیر نقش داشته باشیم.خوب یک کنترل اعمال داشته باشیم .ما 5 عمل داشتیم . اولین عمل طواف بود، طواف خانه 7 مرتبه کامل دور خانه خدا طواف می کنیم بدون شک و شبهه که اسم آن هم طواف زیارت است و بعد آمدیم پشت مقام دو رکعت نماز پشت مقام ابراهیم خواندیم به همان نیت طواف حج و بعد از آن صفا و مروه از صفا شروع کردیم وبه مروه ختم کردیم . در طواف وضو شرط است اگر وضو نباشد طواف باطل است و در صفا و مروه وضو شرط نیست و بعد از ان طواف نساء و دو رکعت پشت مقام نماز آن و بعد دوباره برگشتیم و 7مرتبه دور خانه خدا را طواف کردیم به نیت طواف نساء حج تمتع و زیارت دوره ای را هم به خواست خدا برگزار خواهیم کرد و از این فرصت ها استفاده خواهیم کرد . حالا در این 5 عمل اگر مشکلی است همین الان جبران دارد ."لاَ حَیاَءُ فِی الدین"در مسائل دینی حیایی نیست .

اگر ایرادی در کارمان است ،باید آن را برطرف کنیم.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.