سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مهدویت درسیره پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 458 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.10.13
 
خطبه های نماز جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند مورخه93/10/12

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

خطبه اول:
قالَ اللهُ فی کِتابِه : وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیاء/آیه104)

اَلسَلامُ عَلَیکَ یاصاحِبَ الزَمان یا بَقِیَه اللهِ یاصاحِبَ الزَمان اَدرِکنا وَاَغثِنا،اَلسَلامُ عَلیَکَ یا اَبا عَبدِالله(ع).

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَی الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی روح ارواح مومنین ومومناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگذاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات. امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه و این نمازجمعه واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمندی برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.
استفاده کردیم از فرمایشات ریاست محترم آموزش وپرورش جناب آقای صادقی که از رزمندگان وجانبازان دفاع مقدس هستند،ان شاءالله که فرمایشات ایشان را در باب اهمیت به دانش و علم آموزی و برطرف شدن بی سوادی در جامعه جدی بگیریم . در خطبه گذشته در خصوص سیره و روش پیامبر(ص)خدا که خدای متعال ایشان را به عنوان الگوی زندگی ما معرفی کردند مطالبی را خدمت شما عرض کردم. با توجه به اینکه ما در آغاز امامت حضرت مهدی موعود (عج) قرار داریم و بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) آغاز امامت صاحب الامر است . امروز خطبه اول را درباره حضرت صاحب الامر از نگاه پیامبر خدا که هم رشته بحث در مورد سیره رسول خدا را از دست ندهیم و هم دیدگاه رسول خدا را درباره مهدویت خدمتتان عرض می کنم.

آینده جهان از دیدگاه قرآن واهل بیت(علیهم السلام):
به عنوان مقدمه آینده جهان از نظر قرآن و اهل بیت آینده ای بسیار روشن است بر خلاف مکاتب مادی جهان که آینده جهان را تاریک می دانند . قران آینده انسان و آینده بشریت را یک آینده بسیار روشن می داند.آیه ای را که خدمتتان عرض کردم خداوند در آیه 105 انبیاء می فرماید: "وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ" و ما در زبور پس از تورات نوشته ايم که "أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ" اين زمين را بندگان صالح من به ميراث خواهند برد. ما در کتابهای آسمانی پیغمبران گذشته نیز گفته و مکتوب کرده ایم و در کتاب تورات و زبور حضرت داوود و اعلام کردیم آینده جهان،آینده ای بسیار روشن است وظلم وستم برچیده می شودو گره های بشر باز می شود و انسانیت به امید و آمال و آرزوهای خوبی که دارد دست می یابد. ما "وَلَقَدْ كَتَبْنَا" نوشتیم و این ماندگار است که" أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ "حتماً وارث این کره خاکی، انسانهای صالح هستند و جهان به دست صالحین و خوبان اداره می شود .

منظورازعبادی الصالحون چیست؟

امام باقر (ع) می فرمایند: منظور از"عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ" بندگان من که صالح وشایسته هستند منظورحضرت مهدی (عج) واصحابشان هستند و منظور از "الْأَرْضَ" یعنی تمام زمین در اختیار حضرت صاحب الامر قرار می گیرد و مردم جهان از ظلم وستم خلاص می شوند. درروایات از دیدگاه رسول خدا همین نکته ذکر شده است .

غدیروبیعت با امام دوازدهم:
اولین خطبه و آخرین خطبه مهمی که رسول خدا(ص) در روز عید غدیر در جمع 120 هزار مسلمان در سال دهم هجری ایراد فرمودند ،وقتی که می خواستند اولین امام را معرفی کنند برنامه جهانی حضرت صاحب الامر را هم اعلام نمودند. در روز عید غدیر مردم فقط با امام اول امیرالمؤمنین بیعت نکردند بلکه با 12 امام بیعت کردند و پیامبر خدا چهار مرتبه هم اسم حضرت مهدی (عج) را و هم برنامه جهانی این بزرگوار را اعلام کردند و در واقع مردم در صحرای غدیر با امامت 12 امام تا قیام قیامت بیعت کردند و وحضرت فرمودند حاضرین به غائبین و پدران به فرزندان در طول تاریخ برسانند و حالا چون بحث ما در باب مهدویت از نگاه رسول خداست یک مقدار خودم را ملزم می دانم که کلمات پیامبر را دراین جمع نورانی شما عرض کنم . در خطبه ی شریف غدیر به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) توجه خاصی شده است و سه فراز خطابه، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به وجود مبارک آن حضرت اشاره فرموده اند. در فراز اول می فرمایند:

برنامه جهانی حضرت صاحب الامر(عج)اززبان شیوای رسول خدا(ص):
"معاشرَ الناس " ای انبوه مردم! "آمنوا بِاللَّه و رسوله "به خدا و رسولش ایمان داشته باشید "و النور الذي أُنزِل معه "وبا نوری که همراه پیامبر نازل شده است و می فرمایند:" مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی "آن نور الهی در وجود من است ." ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ، "و بعد از من آن نور امامت و و لایت در وجود علی (ع) است ." ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ " وبعد از علی در نسل علی آن نور امامت و ولایت گذاشته شده است." إِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، "تا به دست حضرت صاحب الامر (عج) برسد.بنابراین ایمان با خدا و پیامبر و امیرالمومنین و در جای دیگر حضرت 12 امام را ذکر می کنند و در این فراز هم می فرمایند: آن نور امامت از نسل علی در وجود حضرت صاحب الامر خواهد بود." الَّذِی یَأخُذُ بِحَقِّ اللهِ "امام زمان حق خدا را می گیرد ." وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا " و هر حق وحقوقی هم که از امامت حضرت صاحب الامر آن را استیفاء می کنند و این یکی از بخش های این خطبه است و در بخش دیگر می فرمایند: " (مَعاشِرَالنّاسِ)، أَلا وَ إِنِّي مُنْذِرٌ وَ عَلِيٌ هادٍ".مردم بدانید من شما را از مخالفت با خدا بترسانم و علی هم هدایت کننده است و راهنمای شماست." مَعاشِرَ النّاس (أَلا) وَ إِنّي نَبي وَ عَلِي وَصِيّي. "ای انبوه مردم من پیغمبرم و علی وصی من است و تا می رسند به این جمله که " أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِي " آگاه باشيد! همانا آخرين امام، قائم مهدي از ماست.در این فراز رسول خدا برنامه جهانی حضرت صاحب الامر را اعلام می کنند ." أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَي الدِّينِ " او بر تمامي اديان چيره خواهد بود. "أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمينَ" هشدار! كه اوست از ستمكاران انتقام می گیرد وآنها را ریشه کن می کند." أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها " هشدار! كه اوست دژها و سنگرها را فتح می کندوتمام سنگرهای کلیدی جهان را منهدم می کند.تا می رسند به اینجا که" أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِكُ بِكُلِّ ثارٍ لاَِوْلِياءِالله " هشدار! كه او خونخواه تمام اولياي خداست." أَلا إِنَّهُ نّاصِرُ لِدينِ الله "آگاه باشيد! اوست ياور دين خدا " أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَميقٍ "هشدار! كه او ناخدا وکشتیبان است و او برگزیده خدا و وارث همه علوم است وتا می رسند ." أَلا إِنَّهُ الرَّشيدُ السَّديدُ "او درست کردار و راست گفتار است و در انجام امور سستی نمی کند و پایدار است. "أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَيْهِ "بيدار باشيد! هموست كه [اختيار امور جهانيان و آيين آنان ] به او واگذار شده است.و خودشان می فرمایند: هر هفته پرونده ما به دست صاحب الامر می رسد." أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَيْنَ يَدَيْهِ "آگاه باشيد! كه تمامي گذشتگان ظهور او را پيشگويي كرده اند." أَلا إِنَّهُ الْباقي حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ "آگاه باشيد! كه اوست حجّت پايدار و پس از او حجّتي نخواهد بود." أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَيْهِ "هان! كسي بر او پيروز نخواهد شد و ستيزنده ي او ياري نخواهد گشت.

دیدگاه پیامبر(ص)نسبت به امام عصر(عج)درکتب صحاح اهل سنت:

در این زمینه روایات اهل سنت هم از پیامبر بسیار است.به عنوان تبرک اهل سنت در روایتی از پیامبر(ص) آورده اند: "لا تَذهَبَ الدُنیا حَتَی یَملِکُ العَرَب رَجُلُ مِن اَهلِ بَیتی یُواطِی اسمُهُ اِسمی؛" کار دنیا تمام نمی شود تا اینکه مردی از اهل بیت من بر عرب حکومت کند که اسم او مطابق اسم من است. این روایت در کتب صحاح اهل سنت آمده است.( سنن ترمذی، ج3، باب ما جاء فی المهدی، ص334، ج2313، همان، ص343، ح2333) و در جایی دیگر رسول خدا (ص) فرمودند: "لِتَملَأََنَ اَلارضَ ظُلماً وَ عُدوانَاً ثُمَ لِیُخرِجَ رَجُلُ مِن اَهلِ بَیتی حَتی یَملَأَها قِسطَاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت عُدواناً وَ ظُلمَاً" زمین پُر از ستم و دشمنی می شود وبه درستی مردی از اهل بیت من قیام خواهد کرد تا زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه پر از دشمنی و ستم شده باشد. (کتاب امامت و مهدویت قسمت سوم صفحه 30 )و همین طور روایات دیگر داریم که حضرت می فرمایند: قسطنطنیه و ترکیه و جبل دیلم فتح می شود و همین طور از دیدگاه رسول خدا اهمیت معرفت و دوستی با امام زمان ،روایات ناب داریم.

دوستی امام عصر(عج)دوستی باپیامبر(ص):
امام باقر(ع) می فرمایند: پیامبر اکرم(ص) می فرمودند: خوشا به حال کسی که دوستان قائم اهلبیت را در دوران غیبت دوست بدارد و با دشمنان آن حضرت به مخالفت برخیزد چنین کسی از دوستان و محبان من است و در روز قیامت از بهترین افراد امّت من محسوب خواهد شد.( کمال الدین و تمام النعمه ، ج ۱ ، باب ۲۵)و نیز از امام صادق (ع) روایت است که پیامبر اکرم (ص) به علی (ع) فرمود : ای علی ! بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آنها از روی یقین ، مردمی هستند که در آخرالزمان خواهند بود پیامبر را ندیده اند و از امام نیز محجوبند ، اما به سوادی که بر بیاضی رقم خورده است ایمان دارند( کمال الدین و تمام النعمه ، ج ۱ ، باب ۲۵)

مهدویت نقطه امیدهمه انسانها:
مهدویت خیلی مهم است ویک نقطه امید برای همه انسانهاست و همه انسانها منتظر نقطه امید و آرزوی خودشان هستند منتهی دشمنان امام زمان و استکبار جهانی برای اینکه مهدویت را ریشه کن کنند واعتقاد به امام زمان را منحرف کنندوبرای این امر برنامه های عجیبی را تدارک دیده اند که بخشی از آن را خدمتتان عرض می کنم.مثلاً آنها(استکبار جهانی وصهیونیست ها و انگلیسی ها) برای کشورهای اسلامی امام زمان دروغین درست کرده اند و همه از این مهدی های ردوغین حمایت کرده اند .

دشمن وبرنامه مهدویت:

در کشورما هم تعداد زیادی ا افرادی که ادعای مهدویت داشته اند در زندان ها به سر می برند. آنها تلاش دارند تا اعتقاد اصیل به مهدویت را خنثی کنند .همانطور که آینده را تاریک جلوه دهند ،بشریت را هم از اینکه به آمال و آرزوهای خودشان برسند نا امید کنند .مثلاً در پاکستان میرزا غلام احمد قادیانی را علم می کنند و در ایران ودر دوران گذشته سیدمحمد باب و حسین علی باب را علم می کنند و در هند سیدمحمد جوینی پور را به عنوان امام زمان عَلَم کردند و در آفریقا مهدی الصومال را به عنوان امام زمان معرفی کردند.آمریکاییها یک سریال درست کردند که بر اساس نوشته مستر آداموس که سه ماه از شبکه سراسری آمریکا پخش شد و هدف این سریال تحریف اندیشه مهدویت و بسیج غربیها بر علیه امام مان بود واینکه امام را قدرت طلب و خشن معرفی کنند در حالی که در روایات آمده است امام زمان از مادر مهربانتر است ،ما هم امام زمان را بد معرفی می کنیم و می گوییم وقتی امام زمان بیایند از همه انتقام می گیرند و از خون انسانها آسیاب سنگی به راه می اندازند. اینها همه واقعاًَ دروغ است در یکی از دبیرستانها نظر سنجی شد و از دانش آموزان سوال شد آیا دوست دارید امام زمان ظهور کنند؟ گفتند:نه،وقتی امام زمانی ظهور کند همه را می کشد. این طور نیست امام زمان برای هدایت ودستگیری انسانها ظهور می کنند و بشریت را به آمال خودشان می رسانند .هنگامی که آقا ظهور کنند سران استکبار و افراد ستمگر و ظالم که امروزه هم با همه کشورها دشمنی دارند،در مقابل حضرت قرار می گیرند وحضرت اینها را از سر راه بر می دارد.

مهربانی امام عصر(عج):
"کَالاُم اَلشَفیقَهُ عَلی وَلَدِها اَلصَغیرَه" امام زمان(عج)مانند مادر مهربان بر نوزاد است. ونه تنها نسبت به شیعیان،بلکه نسبت به همه مهربان است. حتی اکنون نیز حضرت در قسمت های مختلف جهان به کمک مظلومان می شتابند و آنها از چنگال ظالمان نجات می دهند .شما حتما کتابهایی را راجع به شفا دادن و کرامت آقا امام زمان مطالعه کرده اید ،"سعید چندانی" سنی مذهب است و اهل سیستان بلوچستان است و مدتها در بیمارستان تهران بستری است و مادرش در خواب می بیند اگر می خواهی او را شفا بدهیم به جمکران بیائید و هنگامی با مادرش مصاحبه می کنند می گویند: شما که سنی هستید چگونه به امام زمان اعتقاد دارید ؟ او می گوید: مگر امام زمان تنها برای شماست .امام زمان به همه تعلق دارد.خیلی افراد بودند که به دست امام زمان شفا یافتند .

انتفاع ازامام عصر(عج)درزمان غیبت:
جابر از پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم سوال کرد: آیا شیعه در زمان غیبت از امام غایب نفعی می برد؟ پیامبر فرمودند: آری، قسم به پروردگاری که مرا به نبوت برگزید، در زمان غیبت از او بهره می برند و از نور هدایتش روشنایی می گیرند، مانند بهره گیری مردم از خورشید، اگر چه ابرها آن را پوشانده باشد.( . بحارالانوار، ج52، ص93) . خود حضرت مهدی (عج) نيز مي فرمايد: مردم از وجود من همانند آفتاب پس ابر سود مي جويند و من سبب آرامش و امنيت مردم روي زمين هستم همانگونه كه ستارگان امان اهل آسمانند.

داستان کربلایی کاظم ساروقی:
همگی زندگینامه کربلایی محمد کاظم ساروقی را شنیده اید،ایشان در سال ۱۳۰۰ هجری قمری در روستای ساروق و در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و پس از گذراندن ایام کودکی به کار کشاورزی مشغول شد و او نیز همانند سایر مردم ده از خواندن و نوشتن محروم شد و بهره ای از دانش و علم نداشت. اما نسبت به انجام فرایض دینی و خواندن نماز شب جدیت می کرد.وی اهل مسجد و منبر بود. یک سال محرم ،کربلایی کاظم به مسجد می رود و روحانی اعزامی از اراک در مورد خمس و زکات و اهمیت آن صحبت می کند. کربلایی کاظم چند روز بعد و تحت تأثیر سخنان آن روحانی با ارباب ده صحبت می کند و می پرسد که آیا شما زکات گندمی که زمینش را من می کارم پرداخت می کنی؟ ارباب ناراحت می شود و می گوید: تو به کار من کاری نداشته باش و خودت هر کاری می خواهی بکن. وی می گوید حالا که زکات نمی دهی من هم برای تو کار نمی کنم بعد با حالت قهر روستا را ترک می کند و مدت سه سال در اطراف اراک به کارگری می پردازد. بعد از مدتی ارباب پشیمان می شود و برای او پیغام می فرستد که حاضرم زکات بدهم و پدرم مجدداً به ساروق برمی گردد و مشغول کشت و کار می شود. بعد از آن که حاج محمدکاظم مجدداً به ساروق برمی‌گردد تا مشغول کشاورزی شود، بذری را که قرار است بکارد ابتدا زکاتش را می‌دهد و بعد به کشت و کار می‌پردازد. یک سال تابستان که گندم‌هایش را چیده و کوبیده بود و در «خرمن جا» ریخته بود تا باد بدهد اما آن روز باد نمی‌آمد.مرد فقیری که هر ساله از کربلایی کاظم مقداری گندم می‌گرفت نزد وی می‌آید و می‌گوید: کربلایی قدری گندم می‌خواهم تا به آسیاب ببرم فرزندانم گرسنه هستند.ایشان می‌گوید: می‌بینی که باد نمی‌آید، تا برایت گندم آماده کنم با این حال برمی‌گردد به ده، غربال می‌آورد و مقداری گندم غربال می‌کند و به مرد می‌دهد. بعد می‌رود مقداری علف برای گوسفندان می‌چیند و به سمت خانه به راه می‌افتد. در بین راه به امام زاده‌ای که به «72 تن» معروف است می‌رود و فاتحه‌ای می‌خواند وقتی بیرون می‌آید تا علف‌ها را به دوش بگیرد و به خانه ببرد ناگهان دو سید عرب نورانی و بسیار خوش سیما با لباس‌های عربی و عمامه سبز نزد او می‌آیند و به او می‌گویند؛ محمدکاظم بیا با هم در امامزاده برای بچه‌های پیغمبر فاتحه‌ای بخوانیم.وی می‌گوید: من الآن در امامزاده بودم و فاتحه خوانده‌ام. آنها اصرار می‌کنند وایشان داخل امام زاده می‌شود.یکی از آن آقایان به محمدکاظم می‌گوید: محمد کاظم کتیبه‌های سقف امام زاده را بخوان! ایشان به سقف نگاه می‌کند و خط هایی به صورت نور برجسته را می‌بیند که قبلاً نبوده بعد می‌گوید: آقا من سواد ندارم، مکتب نرفته‌ام، چطور بخوانم. آن آقا دوباره تکرار می‌کند که بخوان! بعد می‌گوید: ما می‌خوانیم تو هم بخوان و در حالی که با دست به سینه وی می‌کشد .شروع می‌کنند به خواندن 6 آیه از سوره اعراف از آیه 54 تا 59:«« بِسمِ اللهِ الرَحمنِ اَلرحیم، اِنَّ رَبَکُمُ اللهِ اَلذی خَلَقَ السَمواتِ وَ اَلاَرضَ فِی سِتَهِ اَیامِ ثُمَ استَوی عَلَی اَلعَرشِ یُغشِیَ اَللَیلُ النَهار یُطلِبُهُ حثَیثَاً وَالشَمسُ وَ القَمَر وَ النُجُوم مُسَخَراتِ بِاَمِرهِ، اَلا لَهُ الخَلقَ وَ اَلاَمرُ تَبارَکَ اللهُ رَبَ العالَمین...»کربلایی کاظم بعد از خواندن آن آیات سرش را برمی‌گرداند تا با آن آقا حرفی بزند اما کسی را آنجا نمی‌بیند بعد با خودش می‌گوید که آنها یا امام بوده‌اند یا فرشته؟ اسم مرا از کجا می‌دانستند؟ آنها غریب بوده‌اند؟ آنها قرآن را در سینه من گذاشتند و رفتند. بعد بی‌هوش می‌شود و تا اذان صبح در امامزاده می‌ماند. بعد که به هوش می‌آید نماز صبح را می‌خواند. هوا که روشن می‌شود علف‌ها را برمی‌دارد و به منزل می‌آید پدرش از وی می‌پرسد: دیشب کجا بودی؟ خیلی دنبالت گشتیم.می‌گوید: دیشب امام زاده بودم و ماجرا را تعریف می‌کند. اهل خانه فکر می‌کنند که او دعایی شده یا جن گرفته پس او را نزد همان واعظی که هر ساله به ساروق می‌آمد می‌برند.واعظ که حاج شیخ صابر عراقی نام داشت می‌پرسد: پسر جان چطور شده آیا سواد داری. محمدکاظم می‌گوید: نه سواد ندارم. کسانی هم که آنجا بوده‌اند گواهی می‌دهند که سواد ندارد. بعد می‌گوید: خب حالا قصه چیست؟ ایشان ما وقع را توضیح می‌دهد. آقا صابر می‌پرسد چه چیز را یادت دادند؟ وی شروع به خواندن قرآن می‌کند. آقا صابر می‌گوید: این قرآن می‌خواند. جن گرفته نیست. به او کرامت شده آقا صابر قرآن می‌خواهد، می‌آورند هر جایی از قرآن را که باز می‌کند و یک آیه می‌خواند حاج محمدکاظم بقیه‌اش را می‌خواند.آری این بود جریان عجیب و ماجرای استثنایی کربلایی کاظم. علما و آیات بزرگ از حوزة علمیّة قم و نجف و شهرهای دیگر او را امتحان می نمودند.

مرحوم آیت الله حاج سیّدمحمّدتقی خوانساری(ره) پس از آزمایش ها، به کربلایی کاظم فرمود که قرآن را می توانی معکوس هم بخوانی؟ او گفت: آری! و شروع کرد به خواندن سورة بقره، از آخر به اول و آقای خوانساری(ره) فرمودند: بسیار عجیب است، من شصت سال «قُل هُوَاللهُ اَحَد» را که چهار آیه است می خوانم، ولی نمی توانم بدون فکر و تأمل از آخر به اول بخوانم ولی این مرد عامی، سورة بقره را که 286 آیه است، بدون تأمل، مستقیماً و معکوس هم از حفظ می خواند. همچنین شهید نوّاب صفوی ـ رهبر فدائیان اسلام ـ او را امتحان نموده، کلماتی از قرآن را با نهج البلاغه ترکیب کرده، خواندند و گفتند: این آیه در کجاست؟ کربلایی کاظم فوراً کلمات قرآنی را نشان داد و گفت: اینها از قرآن است، ولی آنها قرآن نیست. پرسیدند: چگونه تشخیص می دهی؟ گفت: قرآن نور دارد و می درخشد، همچنین پس از امتحانات بسیار او را با خود به عراق بردند،علما و حافظان قرآن ـ از شیعه و اهل سنت ـ را جمع کردند و همگی ضمن ابراز تعجّب آن را امری عجیب می دانستندو هر سؤالی از قرآن از وی کردند، بدون تأمل و به صورت دقیق پاسخ می گفت.بنابراین کسی که پس از فهمیدن وظیفه، عمل به آن نماید، از نظر روحی سنخیت و همرنگی زیادی با حضرت بقیة الله ـ ارواحنا فداه ـ پیدا می نماید؛امروز هم همین است ،ما نباید امید خودمان را از دست بدهیم .گره ها به دست حضرت صاحب الامر باز می شود.*آناکه خاک را به نظر کیمیا می کنند* آیا شود گوشه چشمی به ما کنند* .

یاصاحب الزمان نمی دانم کجای عالم هستید ولی دوستان و علاقمندان شما هرجمعه به عشق شما می آیند .آقا به جدت امام حسین قسم یک نگاهی به ما داشته باش.

خطبه دوم
اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَی الله درآغاز خطبه دوم خود و شما خواهران و برادران مکرمه را به رعایت تقوی الهی دعوت می کنم.

بهترین تقوی و بهترین عمل انتظار فرج است که افضل اعمال است یعنی هم خودمان و هم فرزندانمان و هم جامعه ای که در آن زندگی می کنیم پاک باشد وبه حضرت صاحب الامر امیدوار باشیم و دعا کنیم و صدقه بدهیم و پیرو جانشین حضرت صاحب الامر باشیم وبه نظام اسلامی که زمینه ساز ظهور حضرت است خدمت کنیم . چنان که در روایتی از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) آمده است:"یُخرِجُ قَومِ مِنَ المَشرِق یوُطِئُونَ لِلمَهدی سُلطانَه" قومی از مشرق زمین، خروج می‌کنند که زمینه‌ساز سلطنت و حکومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود.( سنن ابن ماجه، ج2، ح 4088)

ملت ایران زمینه سازحکومت حضرت مهدی(عج):
این افتخار بزرگ نصیب ملت ایران است که مردم ایران قیام می کنند و زمینه حکومت نور و سعادت را برای بشریت فراهم می کنند،این نظام اسلامی وامام وشهدای ما همه زمینه ساز ظهور هستند. در خطبه دوم به اختصار مطالبی را عرض می کنم. استفاده کردیم از فرمایشات ریاست محترم آموزش و پرورش در باب اهمیت دادن به علم و سواد آموزی. اهمیت علم در اسلام بسیار زیاد است وهنوز هم در کشور بی سوادانی هستند که ما باید به برای ریشه کنی بی سوادی دولت کمک کنیم.

آموزشیاران ومسئولیت طبیب الدوّار:
در امر سواد آموزی خصوصا کسانی که سن آنها بالاست تا بتوانند حداقل یک صفحه از قران را خودشان بخوانند. و الحمدالله آموزشیاران خوبی داریم که من آنها را به "طَیبُ الدَّوار " تعبیر کردم ما دو نوع پزشک داریم یکی در مطب می نشیند تا بیماران به سراغ او بیایند و یک پزشک داریم که خودش به سراغ بیمار می رود که امروزه این چنین پزشکانی نداریم.واین آموزشیاران نهضت سواد آموزی هم از این خانه به آن خانه می روند تاانسانها را باسواد کنند .واقعاً دست مریزاد و خدا از همه آنه قبول کند،شما هم به آنها کمک کنید تا بی سوادی ریشه کن شود.
مطلب دوم هفته ای را که در پیش داریم هفته وحدت است .از 12 ربیع الاول تا 17 ربیع الاول هفته وحدت نام دارد . اهل سنت 12 ربیع الاول را ولادت پیامبر می دانند .هرچند که دو نفر از علمای شیعه نیز دوازدهم را روز ولادت پیامبر می دانند ولی بین علمای شیعه 17 ربیع الاول ولادت پیامبر مشهور است. وحدت اندیشه ائمه است و تفکر امیرالمومنین و اسلام و قران است . چنانکه خداوند در آیه 13 آل عمران می فرمایند: " وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ" و همگى به رشته الهى در آويزيد و پراكنده نشويد.

دشمن شناسی مهمترین نقطه وحدت:
بزرگترین جمعیت بعد از مسیحیان را در بین ادیان؛ مامسلمانان داریم.وشما ببینید که چه مشکلات و آسیبها و اختلافاتی بین ما مسلمانان است .ودشمن تا چه حد در بین ما تفرقه ایجاد کرده است .مخصوصا کشور عراق همین که می خواست بعد از آمریکا روی خوش ببیند گرفتار تکفیری ها شد و چقدر از جوانان شیعه را از بین بردند و در سوریه و دیگر کشورهای اسلامی نیز این مشکلات را به وجود آوردند. معنای وحدت این نیست که مه ما مسلمانان یا شیعه شویم یا سنی.وحدت در مذهب نیست در شناخت دشمن مشترک است و در مقابل دشمن یکی باشیم و در مقابل دشمن یکی باشیم . همه ما خدا و قبله وپیامبر خدا را قبول داریم.مسائل و اختلافات جزئی همانطور که بین علما و مراجع نیز اختلافات جزئی وجود دارد وعلما اهل سنت هم مانند ابو حنیفه و احمد حمبل نیز در مسائل جزئی اختلاف داشتند. این اختلافات جای خودش ولی نباید باعث شود که مسلمانان رو در روی یکدیگر بایستند و دشمن بتواند بین آنها اختلاف ایجاد کند. .هر کس چه شیعه و چه سنی ، طبق مذهب خودش عمل کند و علما با هم بحث برادرانه داشته باشند ویکدیگر را قانع کنند ومعنای وحدت این است که مسلمانان یکدیگر را نکشند و رو در روی هم قرار نگیرند.

الحمدالله در روزنهم دی مراسم باشکوه برگزار شد و شعارهای خوبی هم داده شد ومراجع بزرگوار ما هم آن زمان و هم امروز به میدان آمدندو حمایت کردند.

پرسشهای بی پاسخ آیت الله نوری همدانی ازسران فتنه:

آیت الله نوری همدانی از سران فتنه چند سوال کرده وگفته بودند شما می گوئیدما پیرو امام هستیم و امام را قبول داریم واینها آمدند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را سر دادند وچرا شما موضع گیری نکردیدوابراز تفر نکردیدو اعلامیه ندادید؟ وگفتند اینها امت خدا جو هستند،امت خداجو که زندگی مردم را به آتش نمی کشدو سوال دومی را که مطرح کردند این بود که شعار امام استقلال آزادی جمهوری اسلامی و اینها شعار استقلال آزادی جمهوری ایرانی را سر دادند ،رضاخان وپسرش هم که دیکتاتور بودند،همین حرف را می زد ند.وامام گفتند جمهوری اسلامی و نه یک کلام بیشتر و نه یک کلام کمتر.چرا شما اطلاعیه ندادید تا محکوم کنید ودشمنان ازشما حمایت کردند ،چرا بیزاری خودتان را اعلام نکردیدو سوال دیگر اینکه اینها شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سردادند و در حالیکه حضرت امام دفاع از مظلوم و از همان روز اول اندیشه نجات فلسطین را مطرح نمودند و چرا شما جواب ندادیدو بیزاری خودتان را از این گونه افراد اعلام نکردید؟ و اینها سوالاتی بود که بی جواب مانده است .اینها در واقع پادویی بودند تادشمن به وسیله آنها انقلاب اسلامی را از پای در آورد. الحمدالله هم مردم بیدار هستند وبه صحنه آمدند وخیلی ها هم بودند که رای داده بودند اما وقتی که اصل اسلام در خطر است به میدان آمدند وبیزاری خودشان را اعلام و حمایت کردند.
امروز روز وفات حضرت عبدالمطلب جد پیامبر است تسیلت عرض می کنم.

همین طور سالرزو ازدواج رسول خدابا حضرت خدیجه است و به جوانانی هم که می خواهند ازدواج کنند تبریک عرض می کنم .ان شاءالله که زندگی خوش و خرمی داشته باشند.

به مناسبت شهادت حماسی شهدای هویزه ،روز شهدای دانشجو را داریم که اینها دانشجویان پیرو خط امام بودند و به شهادت رسیدند .نقش دانشجویان در جنگ و پیشرفت علمی واقعا نقش ممتازی است .و توطئه کشف حجاب را داریم وهمین طور شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر را داریم.خدایا آنچه که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/a421.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.