سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت زیارت قبر پیامبر(صلی الله وعلیه وآله وسلم)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 587 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.08.01
 
سخنرانی حجت الاسلام ابراهیمی درتمتع 93(شماره6)

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

از وقت شناسی شما زائران حرم خدا و از مدیریت خوب کاروان جناب آقای امین و حجت تقدیر و تشکر می کنم. روایت داریم که زائران حرم پیامبر (ص)وحجاج بیت الله الحرام"هینا لکم " گواری وجودشان باد .

نماز زائرین:
بنده چند مسئله را در باب نماز خواندن در مسجد النبی خدمتتان عرض می کنم : نماز را اگر در مسجدالنبی خواندید کامل است واگر در هتل خواندید شکسته است واین فتوای تمام مراجع است چون اقامت ما کمتر از ده روز است والبته در صحن های مسجد نیز به فتوای آیت الله مکارم و آیت الله خامنه ای وحتی کل شهر هم می توانید نماز را کامل بخوانیدو اشکال ندارد ،منتهی بعضی از مراجع فتوایشان کمی متفاوت است .

سجده برفرش:

مطلب دوم سجده است اگر مجبور شدید بر فرش سجده کنید مثلاً به روضه رفته اید وکامل فرش است و وقت نماز ظهر رسیده است وشما مجبور هستید تا نماز بخوانید وچاره ای ندارید اشکال ندارد ولی اگر مجبور نیستید وبه مسجد رفتید ودیدید که جلوی شما سنگ است حتما بر روی سنگ سجده کنید .بر انگشت سجده کردن ویا بر گوشه چادر سجده کردن ،صحیح نیست ونمازرا باطل می کند ،مگر در موارد تقیه وآن هم بر روی دستمال کاغذی ویا کاغذ اشکال ندارد. البته در مسجد النبی نمی توان این کارها را انجام داد چون انگشت نما می شویم.

نکاتی درمورد نماز:
نکته بعدی اینکه وقتی اهل سنت ، سجده دوم که تمام می شود بلافاصله بلند می شوند ولی ما یک مقداری می نشینیم وبعد بلند می شویم ودیگر اینکه آنها دست بسته نماز می خوانند وما دست باز نماز می خوانیم .آنها بعد نماز آمین می گویند ولی ما نمی گوییم و وقتی به رکعت سوم می رسید ومی خواهید رکعت چهارم را بخوانید ما نیم خیز می شویم که به آن ت"َتَجافی" می گویند ولی اهل سنت نیم خیزنمی شوند و همینطور می نشینند .از جلو نمازگزار به هیچ عنوان رد نشوید چون روایت داریم هرکس از جلوی نمازت رد شود او شیطان است و او را تا می توانی از خودت دور کن ومی گویند یک چیزی جلوی نمازت بگذار تا کراهت آن برداشته شود ولی کسانی که در مسجدالنبی نماز می خوانند اگر از جلوی نمازشان رد شوید بی حرمتی می دانند وشما را هل می دهند وسعی کنید که از جلوی نمازشان رد نشوید این نکاتی در باب نماز بود.و همچنین اینکه ما از رکوع که بلند می شویم به سجده می رویم ولی اهل سنت بیشتر تامل می کنند.

نمازجماعت صبح در روزجمعه:
نکته دیگر اینکه درروز جمعه که در پیش داریم ،صبح جمعه امام جماعت ممکن است سوره های سجده دار بخواند وبلافاصله می بینیم که همه به سجده می روند وما که نمی توانیم آیه سجده دار شنیدیم سجده نکنیم وباید سجده کنیم. (علامه حلی کودک بودند ویک روز شیطنت کرده بودند وپدر او را دنبال کرد تا بگیرد ونزدیک بودپدر او را بگیرد که آیه سجده را خواندند وپدرش مجبور شد سجده کند و او هم فرار کرد) وحالا اینها آیه سجده دار می خوانند ما مجبوریم بلافاصله سجده کنیم و نماز مان با یک سجده اضافه اشکال پیدا می کند برای همین صبح جمعه ،اذان صبح را که گفتند ما احتیاطاً خودمان نماز صبح را می خوانیم واگر آیه سجده دار خواندند ونماز ما باطل شد نماز واجب صبح را خوانده باشیم وممکن است شما سوال کنید چرا بعد از نماز جماعت دوباره نمازمان رانخوانیم؟چون اینها بعد از نماز صبح، نماز خواندن را بدعت می دانند ومی گویند باید قرآن بخوانیم و همچنین بسم الله را هم نمی گویند وهرکاری هم بدون بسم الله آغاز شود اَبتر است ،بعضی ها آهسته می گویند.

بحث اقتدا به پیشنماز اهل سنت:
بحث اقتدا را عرض می کنم دو فکردر بین مراجع ما مطرح است اولاً همه می گویند وقت نماز، نمازتان را بخوانید ونمی گویند اذان که شد از مسجد بیرون بیائید و با این حال می گویند اقتدا کنید منتهی حضرت آیت الله خوئی و شاگردانشان، آیت الله سیستانی وآیت الله تبریزی فتوا دادند که: حدیث؟ نفس کنید یعنی اقتدا بکن ولی حمد و سوره را خودت بخوان وبعضی از مراجع بزرگوار مثل حضرت امام(ره) ومقام معظم رهبری(مدظله العالی)می فرمایند: شما کاملاً اقتدا کنید ونماز شما صحیح است .حال اگر مقلد حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)و یا آیت الله مکارم شیرازی هستید نمازتان را کاملاً اقتدا کنید وحدیث نفس هم لازم نیست وکسانی که مقلد آیت الله خوئی و آیت الله سیستانی و آیت الله تبریزی هستند، این بزرگواران می گویند: می گویند اقتدا کنید و لی حدیث نفس هم داشته باشید .

خوب این راهکارها در بحث اقتدا بود .منتهی یکی می گوید من پشت سر اینها اصلاً نماز به دلم نمی نشیند ما می گوییم بعد از اینکه نماز تمام شد خودتان نماز بخوانید ولی اقتدا کنید .ما در شهری هستیم که نمی توانیم جدا نماز بخوانیم در اینجا معنای جدا نماز خواندن یعنی اینکه شما فاسق هستید .یعنی اینکه علناً اعلام می کنید این امام جماعت فاسق است و من او را قبول ندارم وبه او اقتدا نمی کنم. بنابراین همه نمازهایتان را با طیب خاطر در مساجد بخوانید وهرکسی هم طبق فتوای مرجع تقلیدش عمل کند وحتماً هم در نماز جماعت شرکت کنید .قبل از انقلاب، ایرانی ها پشت سر اینها نماز نمی خواندند چون مراجع فتوا داده بودند واذان که می گفتند ایرانی ها سریع از مسجد النبی فرار می کردند واین منظره زشتی بود وآنها روایت دارند که می گویند شیاطین از نماز می ترسند واینها که می گویند ما مسلمان هستیم اینها شیطان هستند وبا این حرفها و تهمت ها فتوای قتل ایرانی ها راداده بودند .ما چاره ای نداریم ونمی توانیم بین یک میلیارد مسلمان خودمان را انگشت نما کنیم وبرای شیعه مشکل درست کنیم که به همین طریق مذهب شیعه را خارج می کنیم وطبق فتوای حضرت امام (ره)و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)نماز را به جماعت می خوانیم و مجبور به وحدت هستیم و اقتدا می کنیم وهیچ اشکال هم ندارد.چون مراجع ما شرایط زمانی را درک می کنند .

اهمیت زیارت قبر پیامبر(صلی الله وعلیه وآله وسلم):
ما ان شاءالله در مدینه به زیارت حضرت رسول آمده ایم. پیامبر (ص)می فرمایند کسی که بعد از مرگ من به دیدن من بیاید مثل کسی است که در زمان حیات با من دیدار کرده است ،ما باید طوری حرکت کنیم که واقعاً به دیدار حضرت رسول مشرف شده ایم وآداب زیارت را بدانیم وقدم که بر می داریم ذکر بگوییم و توجه داشته باشیم که در محضر بهترین انسان واشرف مخلوقات عالم هستیم .ایشان ما را می بینند وصدای ما را می شنوند حتی می فرمایند:شما که به مدینه وارد شدید وسلام دادید من خودم جواب سلام شما را می دهم .هر زمان که به زیارت حضرت رسول (ص)رفتید ،سلام دهید واظهار ادب کنید ، که این ادب نسبت به حضرت رسول (ص)و حضرت زهرا(س) بسیار مؤثر است .

احترام به حضرت زهرا(س)عامل هدایت حُر:
اگرحُرّ به آن مقام رسید به این دلیل بود که نسبت به حضرت زهرا(س) ادب کرد.حرّی که در مقابل امام حسین(ع) ایستاده و دشمنی را به حد خود رسانده بود ولی به خاطر ادبی که نسبت به حضرت زهرا (س) داشت او را به این مقام رساندند ، ما هم باید به این نکته بسیار توجه کنیم .پیامبر خدا(ص) وقتی از دنیا رفتند اختلاف پیش آمد که کجا حضرت(ص) را به خاک بسپارند،از امام علی(ع) مشورت خواستند. امام (ع) فرمودند: در هر کجا که حضرت(ص) از دنیا رفته اند، همان جا دفن شوند واین مکان منزل خود پیامبر بود .وجود نازنین حضرت(ص) را در زیر گنبد سبز به خاک سپردند. درزیر این گنبد دو قبر دیگر هم هست یکی قبر ابوبکر و پایین پای آن قبری منسوب به عمر است. خانه پیامبر(ص) کنار خانه حضرت زهرا(س)است.

زیارت حضرت زهرا(س)درسه مکان شریف:
حضرت زهرا(س)که به شهادت رسیدند ما سه جا را زیارت می کنیم یکی در منزل خودشان، یکی در روضه ویکی هم در بقیع .پس هرگاه به زیارت این گنبد سبز رفتید هم به پیامبر(ص) و هم به حضرت زهرا(س)سلام دهید. یک زائری داشتیم روز آخرکه می خواست مدینه را ترک کند گفت: ما نفهمیدیم کجا باید پیامبر(ص)را زیارت کنیم ،خدای ناکرده اینگونه نباشدکه کسی نداند برای زیارت پیامبر(ص)کجا را باید زیارت کند .

هرکدام از آقایان خواستند پیامبر(ص)را زیارت کنند از باب السلام داخل شوند؛ در باب السلام یک مناره ای است که روی آن سبز است که از همین درکه شما وارد شدید، به داخل بروید به آخرین پنجره که رسیدید نوشته شده رسول خدا(ص)،اینجا بایستید وزیارت نامه بخوانید ودرب حرم هم شبانه روز باز است وزیارت حضرت رسول(ص) دو رکعت نماز دارد که البته واجب هم نیست .نماز داخل این مسجد به جزء مسجد اصلی زمان پیامبر(ص) ، هیچ فضیلت و برتری ندارد .

ثواب نمازدرمسجد النبی:
پیامبر(ص) فرمودند:دراین مسجد هررکعت نماز ثواب ده هزار رکعت نماز دارد .منتهی مکان اصلی قبر پیامبر کجاست ؟ وبعد امروز حرکت می کنیم وآقایان چند گروه می شویم تا بتوانیم اماکنی را که داخل این مسجد است ببینیم.

مکان روضه النبی:
یکی از مکانهای عزیزاین مسجد روضه منوره است . روضه یعنی باغ یعنی آنجا که نماز می خوانید مثل این است که در بهشت نماز می خوانید وجای این روضه یک ضلعش ضریح پیامبر(ص) است وضلع دیگرش منبر حضرت رسول(ص) است وفاصله بین منزل و ضریح تا منبر این فاصله است که از جلو ضریح بروید تا پایین خانه حضرت زهرا (س) که ساختمان ضریح تمام می شود .این مکان روضه است که فرش های آن سبز است .

محراب پیامبر(ص):

محراب پیامبر (ص)کجاست؟ فاصله بین خانه پیامبر(ص) و ضریح ایشان تا بین منبر یک محراب است که خانمها فقط می توانند از دور ببینند ولی شما آقایان فاصله خانه را در نظر بگیرید وچند متر از ضریح بیائید محراب پیامبر(ص) مشخص است وپیامبر(ص) تمام نمازهایشان را اینجا می خواندند .

محراب تهجُد:
اینکه پیامبر(ص) درچه مکانهای دیگری نماز می خواندند؟ پشت خانه حضرت زهرا(س)یک محراب مشهور بوده که به آن "محراب تهجُد" می گویند وپیامبر(ص) نماز شب را در این مکان می خواندند ودو محراب دیگر هم است یک محراب، بعد از منبر پیامبر(ص) است که به آن محراب سلیمانی می گویند که برای حنیفه است چرا به این نام می گویند؟چون سلیمان یکی از حاکمان این شهر بوده است وآن را تجدید بنا کرده است ومعروف به محراب سلیمانی شده است ویک محراب هم به نام محراب عثمانی است که اکنون امام جماعت جلو منبر پیامبر(ص) می ایستد ونماز می خواند وبه این دلیل می گویند محراب عثمانی که عثمان اینجا نماز خوانده است .در این مسجد چند ستون تاریخی بوده است و اول مسجد سقف نداشته است وبعد پیامبر(ص) این مسجد را ساختند و سقف آن را از برگ درخت خرما درست کردند.

ستون سریر:
چند ستون را هم در این مسجد ساختند،ستونی که مقابل سر پیامبر(ص) است به نام سریر که پیامبر(ص) در این مکان اعتکاف می کردند واستراحت می نمودند واین ستون نصف آن در ضریح است ومحل اعتکاف پیامبر(ص)است.

ستون حَرَس:
آن طرف نزدیک ستونی است به نام ستون حَرَس ،حارس یعنی نگهبان اینجا حضرت علی از پیامبر(ص)نگهبانی می داده اند .

ستون وفود:
آن طرف نزدیک ستون دیگر است به نام ستون وفود،وفود هیأتهایی که از کشورهای مختلف می آمدند تا با پیامبر(ص) صحبت کنند ،پیامبر(ص) کنار این ستون که از درخت خرما بود می نشستند.

ستون توبه:
یک ستون دیگری مقابل ستون دوم به نام ستون ابی لُبابه که ایشان توبه کرد وهفت روز خودش را به این ستون بست.

ستون قُرعه:
یکی هم ستون قُرعه است که برای آن سه نام ذکرشده است،یکی قرعه،ویکی هم عایشه ودیگری هم مهاجرین،قرعه از آن جهت نقل شده که پیامبر(ص)درکنار این ستون زمین را ساختند که اگر مردم اهمیت آن را می دانستند برای نمازخواندن درآن قرعه می انداختندوعایشه ازآن جهت که وی این حدیث راذکر کرده است وازاین جهت مهاجرین می گویندکه اجتماع مهاجرین درکنار آن ستون بوده است.

ستون حنانه:
کنار منبر پیامبر(ص)هم یک ستونی هست به نام حنانه که اول حضرت(ص) به این ستون تکیه می دادند و وبعد که منبر را ساختندوپیامبر برآن منبرسخنرانی می کردند،این ستون مثل شتر از فراق پیامبر(ص)شروع به ناله کرد.

ستون مُخلقه:
یک ستون دیگر هم مخلقه بوده است وکنار منبر پیامبر(ص) است مخلقه از خلوق یعنی بوی خوش است .شما گاهی اوقات دیده اید که یک بوی خوش در مسجد پخش می شود ودراین مکان خلوق را می سوختند تا مسجد خوشبو شود.

ستون صِفه:
یک ستون دیگر به نام ستون صفه است که پیامبر(ص) یک سایبانی را برای انصار ومهاجرین درست می کردند که جایی نداشتند وهمیشه در رکاب پیامبر(ص) بودند ویک روز به پیامبر گفتند: یا رسول الله از بس به ما خرما دادید جگرمان آتش گرفته است ،چیز دیگری بجز خرما ندارید؟

توسعه مسجدالنبی:
یک سری ستون دراین مسجد است که بالای آن نوشته شده است حَدُّ المَسجد النَبَوی الشَریف در زمان پیامبر(ص) دوتا توسعه مسجد پیدا کرد یکی از همان ابتدا 1050 متر یعنی 41 یا 42 قصب که این زمین بود برای دو بچه یتیم به نام سهل و سهیل که زمین را صاف کرده و روی آن خرما خشک می کردند پیامبر خدا این زمین را خواستند وآنها هم زمین را مجانی دادند و10 درهم هم پول دادند وبعد از خیبر دوباره جای آن تنگ شد و دوباره تا 2500 متر مسجد را توسعه دادند و در و در زمان عمر باز توسعه پیدا کرد و 3500 متر از آن زمان توسعه یافته تا به امروز کل مدینه زمان قدیم را پوشش داده است و از بقیع هم ان شاءالله فردا صحبت خواهم کرد. قبر عبدا... پدر پیامبر(ص) از باب السلام که بیرون آمدیم روبروی آن یک تیر چراغ برق است و روبروی تیر چراغ برق سوم رو به مسجد محدودة قبر عبدالله پدر پیامبر(ص) است که آن زمان برای تجارت به یثرب آمده بودند و مادرشان پیامبر(ص)را شش ماهه باردار بودند وبه اینجا که رسیدند مریض می شوند و در همین مکان از دنیا رفتند و خدا را شکر می کنیم که امروز در خدمت شما هستم و اگر سوالی دارید در خدمت شما بزرگواران هستم .

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.