سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

بالاترین دعاها درعرفه

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 543 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.08.05
 
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند در تمتع 93 (شماره11)

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

السلام علیک یااباصالح یا بقیه الله ادرکنا واغثنا.

نقل می کنند اگر کسی حاجتی به امام زمان (عج)داشته باشد 70 مرتبه بگوید: «یافارِسَ الحِجاز؛ اَدرِكنی. یا اَبا صالِح المَهدی؛ اَدرِكنی. یا اَبَا القاسِم؛ اَدرِكنی اَدرِكنی وَ لا تَدَعنی، فَاِنّی عاجِزُ ذلیل». (صحيفه مهديه: 438) حاجت روا می شود.

عمره تمتع:
آخرین روزی است که در مکه هستیم وآماده می شویم برای اعمال عرفه،ان شاءا... که همه شما آماده باشید ودل نگرانی نداشته باشید.
تا به حال ما مقصدی داشتیم و آن انجام عمره تمتع بود ابتدایی بودیم وبا موفقیت انجام شدواز دید عرف آن را مقصد ظاهری می گویند .مقصد ظاهری یعنی زیارت خانه خدا که انجام شد تا بحال مقصد ظاهری بود و به عشق زیارت خانه خدا و انجام عمره بود وحالا باید به کلاس بالاتر برویم و برای زیارت خداوند آماده بشویم. از این جهت برای کلاس بالاتر دانشگاه را طراحی کرده اند واسم آن را حج تمتع گذاشته اند وتا به حال نیت ما عمره تمتع بود .

حج تمتع:
اکنون اصل قضیه به نام حج تمتع است .اعمال حج تمتع از کجا شروع می شود ؟ اولین عمل احرام است ما تا به حال به میقات می رفتیم واز جُحفه مُحرم می شدیم وبه شهر امن خدا می آمدیم ولی هنوز به اصطلاح عُرفا در ظاهر حرم آمده ایم ولی در باطن هنوز مُحرم نشده ایم ودر این دانشگاه کلاس در بالاتر باید محرم شویم که شهر مکه حرم امن خداست مادر این شهر برای اینکه محرم شویم باید چند عمل را انجام بدهیم اولاً غسل کنیم .منتهی قبلاً هم گفتیم نیت غسل عمره تمتع بود ولی الان نیت غسل حج تمتع است واین غسل مستحب است واگر سرما خوردید و آب برای شما ضرر دارد مستحب است ونیازی نیست غسل کنید وصرف نظر کنید وبعد از غسل نماز است یا سه تا دو رکعت نماز می خوانید وبعدش لبیک می گویید ومحرم می شوید ویا همان نماز ظهر وعصر کفایت میکند وبعد از آن محرم می شوید ولباس احرام را می پوشید ولبیک می گویید واگر کسی بدون لبیک باشد حجش باطل است ومثل این است که نماز بخواند ولی اول نماز تکبیر نگوید .

باطن اعمال حج:
لبیک ما را وارد حریم یارمی کند و وقتی این لباس را در می آورید نیت دارد اما نه اینکه به زبان جاری شود بلکه در باطن نیت است که خدایا من برای کلاس بالاتر که حج است لباسم را در می آورم .یعنی خدایا آنچه تا به حال دیدی نادیده بگیر ولباس گناه را از این پس از روحم جدا می کنم وهمان طور که لباس را از جسمم در می آورم وآماده می شوم ، لباس گناه را نیز از روحم در می آورم وبعد غسل می کنید وهنگامی که غسل را انجام می دهید، می گویید خدایا همانطور که جسمم را پاک میکنی روح من را نیز پاک کن تا پاکیزه شوم .چون انسان یک جسم ویک روح دارد و روح مهمتر است وقتی که لباس احرام را می پوشید نیت می کنید که خدایا از این پس این لباس بندگی تو را بر روحم می پوشم تا تسلیم تو باشم ودستورات تو را انجام بدهم وبعد هم لباس را می پوشید ونماز را می خوانید ولبیک می گویید ومحرم می شوید وهنگامی که محرم شدید .ماشین ها به دنبال ما می آیند وسوار می شویم که آقایان در ماشین های بدون سقف وخانمها هم در ماشین های سرپوشیده سوار می شوند وحدوداً 17-18 کیلومتر راه است واز عرفات واز حرم خارج می شویم که سرزمین معارفه و گفتگو وخواستن از خداست .انسان تنبل نه کار می کند ونه از خدا می خواهد ومادر آنجا باید از خدا بخواهیم .روایت داریم که امام صادق(ع ) می فرمایند : نگویید کار از کار گذشته است وتا از خدا نخواهی چیزی به تو نمی دهند وهر چیزی را که شما فکر می کنید دعا آن را تغییر می دهد وسلاح همه پیامبران الهی دعا است .ما به آنجا می رویم تا چه کاری را انجام دهیم؟ می رویم تا به خدا بگوییم ما را پاک گردان هدف این است که انسان پاک شود.

پیامبر(ص)ودرس اخلاق عملی:
یک روز پیامبر خدا(ص) در بیابانی می رفتند وفرمودند: هیزم جمع کنید گفتند: آقا در این بیابان چیزی جز ماسه وشن نیست .پیامبر(ص) گفتند: بروید وحتی یک شاخه کوچک را هم شده پیدا کنید وبیاورید رفتند وجمع کردند ویک خرمنی شد .اینجاست که پیامبر (ص) می خواهند درس اخلاق بدهند فرمودند: اصحاب من گناه نیز اینگونه جمع می شود اول به چشم نمی آید و کم کم که عمر می گذرد می بینید خیلی شده است .پشت انسان کجا سبک می شود ؟ در عرفات بدبخت آن کسی است که فکر کند همانند روزی که از مادر متولد شده پاک نشده است واگر فکر می کنید خدادر عرفات به ما نگاه نکرد وما را نبخشید که این بالاترین گناه است .خدا انسان را به این سرزمین می آورد او را از جمیع گناهان پاک می کند وخدا خودش تفضل کرده است .خدا می گوید فرشتگان من نگاه کنید که بندگان من غبارآلود به سوی من آمده اند و من همه آنها را بخشیدم به لطف و کرامت خودم وبهترین دعاها ،دعای سیدالشهدا(ع) است .ممکن است کسی بگوید : امام حسین(ع) که به عرفات نیامده اند پس چگونه به اینجا آمده اند ودعا خوانده اند .امام(ع) در سفر آخرشان به عرفات نیامده اند بلکه در سالهای قبل نیز حج را برگزار کرده اند .

بالاترین دعاها درعرفه:
راوی می گوید: امام(ع) وقتی که نماز ظهر را خواندند وشروع به دعا کردند و اشک از چشمانشان جاری شد و گریه می کردند و دعا می خواندند وبهترین الفاظ را درگفتگوی با خدا انتخاب کردند و درنتیجه در عرفات بهترین دعا دعای سیدالشهدا(ع) وصحیفه سجادیه می باشد .

نیت وقوف درعرفه:
شب عرفه که ما می رسیم واجباتی ندارد و از صبح تا ظهر آن هم هیچ واجبی ندارد ،واجب آن از ظهر شروع می شود و اذان که شد ما نیت می کنیم خدایا برای حج تمتع از حجه الاسلام وقوف می کنم به عرفات قربت الی الله . وکسانی که نیابتاً حج را برگزار می کنند می گویند: خدایا از اذان ظهر تا غروب به نیابت از هرکس که آمده اید وقوف می کنم به عرفات برای حج تمتع از حجه الاسلام قربت الی الله .

مراسم برائت ازمشرکین وحدت ودشمن شناسی:
صبح عرفه ما برای مراسم برائت می رویم وآن هم جزء دین است وبرائت از مشرکین اصل دین است وهمه مسلمانان یک کنگره عمومی را هر ساله برگزار می کنند که دشمن شناسی است وشناخت دشمن مشترک که این بسیار مهم است واز برکت شهدا و امام(ره) این قسمت حج احیاء شد وامروز سران شرک آمریکا و اسرائیل وانگلیسی ها هستندواین خیلی مهم است والبته اجازه نمی دهند که صدای ما به تمام حجاج برسد ولی همین که ما روح حج را زنده کنیم از برکت امام(ره) و شهدا بری ما بسیار مهم است که هم وحدت وهم دشمن شناسی خودمان را به دنیا نشان دهیم .طرف صبح در صحرای عرفات 18 کیلومتر است .

نامیدن این سرزمین به عرفه:
حال چرا گفته اند عرفه؟ چون که حضرت آدم با حوا جدا بودند در این سرزمین آشنا شدند ویا گفته اند حضرت ابراهیم دراینجا به وظیفه خودش آشنا شد وانسان به اینجا می آید تا وظایف خودش را درک کند وبگوید که خدایا تو سرور من هستی وتو خالق من هستی وتو مولای من هستی ومن هم بنده تو هستم وهرچه که تو بگویی اطاعت می کنم .حضرت ابراهیم در اینجا به وظیفه اش که بریدن سر فرزندش بود آشنا شد ویک کوهی است به نام" جبل الرحمه" که مصلی حضرت آدم وحضرت ابراهیم بوده است وطرف صبح اگر کسی بخواهد بالای این کوه برود ،اشکالی ندارد ولی از ظهر عرفه تا غروب آن کراهت دارد.

مسجد نمره:
در این 18 کیلومتر یک مسجدی است به نام مسجد نمره که درواقع پیامبر خدا(ص) درآخرین سفری که حج را برگزار کردند یکی از سخنرانی های خودشان را که مردم را برای ولایت امیرالمومنین(ع) آماده می کردند در این مسجد ایراد فرمودند ولی رفتن به آن مسجد برای ما مشکل است ومهمتر اینکه ما نمی دانیم که امام زمان(عج) الان در مکه هستند یا خیر ممکن است اینجا باشند .

حضورنورانی حضرت ولی عصر(عج)درعرفات:
محمد بن عثمان،یکی از سفرای چهارگانه و نایب خاص امام زمان،گفته است: "وَاللهَ اَن صاحِب هَذَا اَلامرُ یَحضُرِ المُوسِم کُلُ سَنَةِ فَیَرَیَ الناسَ وَ یَعرِفُهُم وَ یَرَونَهُ وَلا یَعرِفُونَهُ». گویای حضور همه ساله امام عصر در موسم حج است، به نحوی که مردم را می بیند و می شناسد و مردم او را می بینند ولی نمی شناسند.( بحار، ج 52، ص 152)

در عرفات از ظهر شرعی تا غروب قطعاً امام زمان (عج) حضوردارند وکسی نمی تواند منکر وجود ایشان در عرفات باشد .چون امام زمان (عج) همه ساله حج را برگزار می کنند و رکن واجب حج حضور در عرفات است. ما در جایی هستیم که امام زمان (عج) حضور دارند ونفس می کشند که این خیلی مهم است وجایی حضور داریم که جای قدم های امام زمان (عج) است .فقط امام حسن عسکری (ع) حج را برگزار نکردند ولی بقیه ائمه حج را برگزار کردند وسرزمینی است که همه پیامبران الهی در آن قدم گذاشته اند خیلی جای باعظمتی است وهرچه حاجت داشته باشید در اینجا باید از خدا بخواهید وبرای یکدیگر دعا کنید وکمک حال هم باشید.

نیت درمَشعر:
غروب هم حرکت می کنیم وبه مشعر می رویم ونماز مغرب وعشا را در عرفات می خوانیم وبعد به مشعر می رویم وخانم هایی که به مشعر می روند در اتوبوس بیدارباشند چون ممکن است ماشین یک لحظه توقف کند ویا اینکه اصلاً توقف نکند وشما همین که به تابلوی راهنمای " بِدایَهُ المُزدِلَفَه "رسیدید نیت کنید وبگویید نیت می کنم به مشعر برای حج تمتع از حجه الاسلام قربه الی الله حرکت می کنید وهمان شب می روید و7سنگ برای رَمی جَمَره عَقَبَه را می زنید وهمه خودشان سنگ بزنند وبا هر سنگی الله اکبر بگویید وباید یقین هم پیدا کنید که 7تا سنگ را زده اید وبعد هم خانمها به چادرهایشان بروند وآقایان تا طلوع صبح در مشعر هستند .

نیت وقوف درمشعرازاذان صبح تاطلوع آفتاب:
حال در مشعر چه کاری باید انجام بدهند؟ به این صورت نیت می کنیم بیتوته می کنیم به مشعر از اول شب تا اذان صبح واز اذان صبح می گوییم وقوف می کنم به مشعر تا طلوع آفتاب ،برای حج تمتع از حجه الاسلام قربهً الی الله.کسانی که حجشان مستحب است یعنی یکبار دیکر هم به حج آمده اند وبرای بار دوم می آیند باید نیت ما فی الذمه کنند وکسانی که نیابت دارند نیت می کنند: خدایا وقوف می کنم به مشعر الحرام از همان نیتی که گفتیم برای حج تمتع از حجه الاسلام به نیابت فلان شخص قربت الی الله وطلوع آفتاب که شد یک جایی برای ما مشخص شده است که فنس کشی است در آن قسمت ایرانی ها آنجا تا آفتاب طلوع کند می مانیم ویک مقدار زودتر حرکت می کنیم تا طلوع آفتاب شد وارد سرزمین منا می شویم واعمال منا را خلاصه عرض می کنم .روز عید قربان هم سه برنامه واجب را انجام می دهیم .اول رمی جمره عقبه وبعد قربانی ،سوم هم حلق یا تقصیر وامروز هم بازاین مسائل را تکرار کردیم و هیچ نگرانی نداشه باشید. ان شاءالله که هیچ مشکلی پیش نمی آید .

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.