سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مهمترین معروف حضورامام حق درجامعه

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 313 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1393.10.25
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در جلسه امر به معروف ونهی از منکر نیروی انتظامی 93/09/25


http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) یا بقیه الله یا اباصالح اغثنا و ادرکنا.

توفیقی شد تا درجمع شما بزرگواران وخدمتگزارن به نظام جمهوری اسلامی حضور پیدا کنم. ازجناب سرهنگ چوگانی وهمکاران عزیزشان تشکر می کنم.چند کلامی را در باب اهمیت امر به معروف ونهی از منکر خدمتتان عرض می کنم.پیامبر خدا(ص)سخنرانی هاوخطبه های زیادی داشتند .

مهمترین صحبت پیامبر(ص)درخطبه غدیر:
یکی از مهمترین خطبه های ایشان خطبه ای است که در غدیر و درجمع 120 هزار مسلمان که از سراسر دنیای اسلام حضورداشتند، ایراد نمودند و در آن خطبه مباحث مهمی مطرح شد که مهمترین مبحث حضرت، اعلان ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) و11 فرزندش به عنوان امام ،رهبر ، خلیفه و وصی خودشان برای نظام اسلامی معرفی کردندو در واقع هندسه نظام الهی را تا قیامِ قیامت مشخص کردند که خلأ رهبری در نظام الهی بعد از خودشان پیش نیاید .

زکات وانفاق:
ازجمله فرمایشات رسول اکرم(ص) این جمله است: " أَلا وَإنّی أُجَدِّدُ الْقَوْلَ" آگاه باشید من دوباره حرف راتجدید می کنم وتکرار می کنم ." أَلا فَأَقیمُوا الصَّلاةَ " نماز بخوانید. " وَآتُوا الزَّکاةَ "وزکات بدهید ونمی توان آیه ای را پیدا کرد که که بگوید نماز بخوانید ولی زکات ندهند منتهی وقتی در فقه نگاه می کنیم ودستورات فقها را می بینیم که زکات فقط برای عده خاصی است وشامل اکثریت مردم نمی شود وخدا می فرماید: که همه باید نماز بخوانند وزکات هم بدهید ولی در عمل می بینیم که اکثریت مردم از زکات فارغ هستند .چه اتفاقی می افتد که خدای متعال دستور می دهد ولی شامل همه نمی شود .جواب این است که زکات در قران یک معنا دارد وزکات فقهی واجب هم معنای دیگری دارد. زکات در قران به معنای انفاق است حالا چه انفاق واجب چه انفاق مستحب واین معناا گر شد شامل حال همه می شود وهیچ کس نمی تواند بگوید که زکات شامل من نمی شود. خداوند می فرماید که نماز بخوانید ومال خودتان را با انفاق پاک کنید .حالا اگر انفاق کردن به حد واجب رسید باید انفاق واجب بدهید واگر نه باید انفاق مستحب کنید .این معنا شامل حال همه می شود وپاک کردن مال هم شامل خمس می شود که انسان باید هر سال حساب مالی داشته اشد وهم شامل زکات اصطلاحی که اگر کسی دامدار باشد و40 گوسفند داشته باشد باید یک گوسفند را به عنوان زکات بدهد.واگر هم گندم و جو کشمش داشته باشد که اینها زکات واجب است وخمس هر کسی باید هر ساله پرداخت کند وعلاوه بر آن انفاق مستحبی هم بدهید " وَاءْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ " وبطور خلاصه حضرت به چهار نکته اشاره می کنند یکی نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر و در باب امر به معروف که مهمترین فرضیه اسلامی است .رسول خدا این جمله را دارند :" أَلا وَاءنَّ رَأْسَ الاْءَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا اءلى قَوْلى"یعنی آگاه باشید،رأس همه خوبی ها به این حرف من ختم می شود .

مهمترین معروف حضورامام حق درجامعه:
مهمترین معروف این است که امیرالمومنین(ع وصی خلیفه وجانشین پیامبر(ص) است ومهمترین معروف این است که شما پایبند باشید که علی ولّی شما باشد اگر علی(ع) حاکم شد تمام دستورات دینی به کار می آید ولی اگر علی(ع) کنار گذاشته شود تمام دستوارت دین از بین می رود .

رأس تمام معروف ها دردرعصرغیبت اطاعت ازولّی فقیه:
رأس امر به معروف ونهی از منکر این است که در جامعه امام حق حضور داشته باشد و رأس همه معروف ها این است که ما گوش به فرمان مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) باشیم. این خلاصه حرف پیامبر است تا عصر غیبت مطیع امام زمان باشیم و رأس همه خوبیها این است که ما شیعیان پیرو جانشین حضرت مهدی حضرت آیت الله العظمی الخامنه ای (حفظه الله تعالی) باشیم. پیامبر خدا(ص) به عنوان امر به معروف ونهی از منکر می فرمایند: مهمترین معروف این است که ما پیرو امام امیرالمومنین(ع) و11 فرزندشان و در عصر غیبت پیرو جانشین حضرت مهدی(عج) باشیم ." أَلا وَاءنَّ رَأْسَ الاْءَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ "یعنی آن نقطه بالا " أَنْ تَنْتَهُوا اءلى قَوْلى " که به حرف من منتهی می شود " وَتُبَلِّغُوهُ "وشما برسانید مهمترین معروف را " مَنْ لَمْ یَحْضُرْ " به کسانی که نرسیدند . مسلمانان وظیفه ای دارند که تا قیام قیامت به عنوان مهمترین معروف از امام و ولایت هم تبلیغ کنند وهم تبعیت کنند " وَتَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ عَنّى " امر کنید تا این حرف را از من قبول کند ومن از طرف خدا می گویم بعد از من علی(ع) وصّی من است وبعد از علی(ع) در همین خطبه غدیر 11 فرزندش را نام می برند.

مهمترین منکر:
درعصر غیبت امام زمان(عج)که فقیه جامع الشرایط امام و رهبر است " وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، " واو را نهی کنید از مخالفت با او ومهمترین منکر این است که تبعیت از امام و جانشین امام نداشته باشد که این بالاترین منکر است " فَاءنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ " بعضی ها در یک زمانی می خواستند ولایت فقیه را زمینی کنند .یعنی مردم خودشان ولی فقیه را انتخاب کنند ولی انتخاب امام وجانشین آسمانی است وخدا انتخاب کرده است، منتهی نقش مردم پذیرش اوست .امیرالمومنین (ع)را خدا انتخاب کرده وپیامبر(ص) هم بیان وابلاغ کرده ونقش مردم پذیرش امیرالمومنین(ع)است واگر نمی پذیرفتند،امیرالمومنین(ع) نمی توانست کاری انجام دهد وامیرالمومنین(ع) با همان اعجازش زمانی که مردم ایشان را نپذیرفتند، خانه نشین شد ونتوانست کاری انجام دهد وامروز هم اگر مقام معظم رهبری(حفظه التعالی)را نپذیرند ،آقا نمی توانندکاری انجام دهند "مَبسُوطُ الیَد"باشد یعنی برای اینکه بتواند اِعمال حاکمیت دینی کند پذیرش آن از ناحیه مردم باشد ونه اینکه ولایت فقیه امری زمینی باشد بلکه امری است که خدا آن درست کرده است ودستور خداست. مرحوم صاحب جواهر می فرماید: کسی که ولایت فقیه را قبول نداشته باشد ،طعم فقه را نچشیده است ،یعنی اگر فقیهی بگوید که من ولایت فقیه را قبول ندارم .مرحوم صاحب جواهر که از استوانه های فقه است که هر فقیهی بخواهد فقیه شود باید کتابهای این مَرد را بخواند ومی گوید: که چنین شخصی اصلاً طعم فقه را نچشیده است." فَاءنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ وَمِنّى" می فرماید: بحث امامت، ولایت وجانشینی حضرت صاحب الامر(عج) امری از طرف خدا و از طرف من است." وَلا أَمْرَ بِمَعْرُوفٍ وَلا نَهْى¨َ عَنْ مُنْکَرٍ اءلاّ مَعَ اءمامٍ مَعْصُومٍ " اگر بخواهید امر به معروف ونهی از منکر ،در جامعه رواج پیدا کند.باید امام معصوم باشد و در عصر غیبت هم جانشین امام معصوم.

مراحل امربه معروف ونهی ازمنکر:
امر به معروفی که امروز برای من وشما واجب است این است که اولا تذکر زبانی است ،هرگاه کسی یک منکر و زشتی را دید،با همان زبان اعلام نارضایتی کند و قلباً از کار زشت، متنفر باشد وبعد از اینکه انسان قلباً از آن کار ناراحت شد، مرحله دوم با زبان است اما نحوه بیان فرق می کند اگردید با خواهش کردن اثر بیشتری دارد با خواهش نهی کند که اگر با تندی امر به معروف کنید، اثری نخواهد داشت. پس شیوه های امر به معروف با هم تفاوت دارد اگر با صورت اعلام نارضایتی کند وبعد از آن با زبان اعلام نارضایتی کند و مرحله بعد اقدام است و تشکیلات قانونی را می طلبد که مراتبی دارد وچه بسا که بایک تذکر فرد تا آخر عمر مرتکب آن خلاف نمی شود ویک وقت هم طوری برخورد می کنند که فرد لجباز می شود ونباید کاری کنیم مردم در مقابل حکم خدا لجبازی کنند وکاری کنیم که پذیرش داشته بادشند .در اصفهان یکی از علما شاگردانش را تربیت می کرد که بروند و امر به معروف کنند یک روز آمدند وگفتند : ما رفتیم و امر به معروف کردیم.گفت: چگونه امر به معروف کردید. گفتند: دیدیم که درب خانه را باز نمی کنند ، از بالای پشت بام وارد خانه شدیم وحسابی مرد را کتک زدیم .گفت: خوب است به اسم امر به معروف صد تا منکر را انجام دادید. بعضی اوقات اینگونه است که تاثیر منفی خواهد داشت پس کسی که می خواهد امر به معروف کند باید معروف ها بشناسد و منکرات را هم بشناسد و خودش هم اهل عمل باشد.

« والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.