سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سیره رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) و رعایت حق الناس

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 1615 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.10.29
 
http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

خطبه اول
اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَعَلی رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّموَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَلَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

السلام علیک یاصاحب الزمان یا یقیه الله یاصاحب الزمان ادرکنا واغثنا،السلام علیک یا ابا عبدالله

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی روح ارواح مومنین ومومناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

حق الناس از دیدگاه قرآن ،پیامبرصلی الله علیه وآله وسلّم و ائمه معصومین:
امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه و این نمازجمعه واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمندی برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

چند هفته ای است که خطبه اول را اختصاص داده ایم به سیره و روش رسول خداصلی الله علیه وآله وسلّم وفرمایشات رسول خداصلی الله علیه وآله وسلّم،که نیاز امروز جامعه ماست. ما برای سعادتمند شدن خانواده و جامعه به سیره و روش رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم وفرمایشات ائمه معصومین محتاجیم. دراین جلسه به اختصار در مورد سیره رسول خداصلی الله علیه وآله وسلّم و بحث حق الناس مطالبی را خدمتتان عرض می کنم.

عدالت خداوند و رعایت حق الناس:
همه پیامبران الهی، خصوصاً پیامبر اعظم حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلّم برای اجرای عدالت و برپایی قسط، عدل و رعایت حق الناس مبعوث شدند . آیات فراوانی راجع به اهمیت حق الله و حق الناس در قران آمده است. خدای تبارک تعالی در سوره نساء آیه 29 می فرماید:" یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ" ای کسانی که ايمان آورده ايد ، اموال يکديگر را به ناحق مخوريد .پس خداوند هرگونه تصرف در اموال دیگران بدون رضایت آن فرد را نهی کرده است. خداوند ممکن است حق الله را ببخشد ولی حق الناس را نمی بخشد. چرا حق الناس را نمی بخشد؟ چون خدا عادل است ودستور داده تا ما رعایت حق دیگران را داشته باشیم.اگر ما توقع داشته باشیم خدا از حق الناس بگذرد عدالت خداوند زیر سوال می رود.یک بنده ای که به بندگان دیگرخداوند ظلم و ستم می کند، آبرویش را می ریزدو حقوق او را به ناحق از بین می برد و خدشه ای در جسم و روح او وارد می کند ؛اگر خداوند در روز قیامت این شخص را ببخشد،این بخشش با عدالت خداوند تبارک وتعالی سازگار نیست چون حق باید به حق دار برسد ، مگر اینکه صاحب حق گذشت کند. مسئله حق الناس در زندگی بسیار مهم است. به ناحق به جسم کسی ، به آبروی و حیثیت کسی ضربه بزنیم ویا غیبت کنیم وتهمت بزنیم ، آبرویش را لکه دار کنیم و اموال دیگران را با رشوه و کلک و دروغ تصاحب کنیم، همه این موارد حق الناس است .

شهید و رعایت حق الناس:
در همین رابطه حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) نقل گردیده شهید دارای سه خصلت است :" عِندَ اَولَ قَطرَةَ مِن دَمِهِ یَکفُرُ عَنهُ کُلُ خَطِ "با ریختن اولین قطره خون شهید همه خطاها و گناهانش بخشیده و نادیده گرفته می شود و در حدیثی از امام محمد باقر(علیه السلام) هم داریم که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش بخشیده می‌شود غیر از حقوق مردم و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن است گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمی‌شود . امام باقر( علیه السلام) در خصوص اهمیت پرداخت دِین و بدهی ای که بر ذمّه انسان است می فرمایند:" كُلُّ ذَنْبٍ يُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الدَّيْنَ فَإِنَّهُ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ يَقْضِيَ صَاحِبُهُ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي لَهُ الْحق." كشته شدن در راه خدا كفاره هر گناهى است، بجز بدهكارى كه كفاره‏اش منحصر است در اينكه:
۱- خود بدهكار آن را بپردازد؛2 - يا رفيقش از جانب او پرداخت كند؛3- يا طلبكار از حق خود بگذرد. (الخصال شیخ صدوق ، ج‏۱)

این روایات به این معنی است که شهید هم که به امر خدا به میدان رفته و تمام هستی و جان خود را در راه خدا داده است اگر مدیون شدوحق الناسی به گردن داشت، بخشیده نمی شود تا این دِینی که بر عهده اوست، ادا کند.

نماز نخواندن رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلّم) بر مَیت مدیون:
بحث ما در مورد سیره رسول خداست.یک نفر از انصار و اصحاب حضرت رسول( صلی الله علیه وآله وسلّم) ازدنیارفته بود، به حضرت خبر دادند تا بر این مَیّت نمازبخواند. پیامبر خدا( صلی الله علیه وآله وسلّم )بر بالای سر جنازه حاضر شدند و متوجه شدند که این مَیّت مبلغی پول بدهکار است ،حضرت نماز نخواندند! تا یک نفر از فامیل مَیّت، بلند شد وگفت من ضامن هستم و بدهی این مَیّت را می پردازم. آن وقت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) بر آن مَیّت نماز خواندند. ایشان خودشان هم نسبت به حق الناس خیلی حساس بودند.

پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلّم) وماجرای سواده بن قیس:
همانطور که بارها این روایت را شنیدید ،در اواخر عمر حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلّم)در یکی از روزهایی که ایشان سخت بیماربودند وتب داشتند، وارد مسجد شدند و روی منبر رفتند و شروع به سخنرانی نمودند وفرمودند: هر کسی حقی بر گردن من دارد برخیزد و اظهار کند، زیرا قصاص در این جهان، آسان‌تر از قصاص در روز رستاخیز است. در این موقع سواده بن قیس برخاست و گفت: موقع بازگشت از نبرد "طائف" در حالی که بر شتری سوار بودید، تازیانه خود را بلند کردید که بر مرکب خود بزنید، اتفاقا تازیانه بر شکم من اصابت کرد، من اکنون آماده گرفتن قصاصم.درخواست پیامبر یک تعارف اخلاقی نبود؛ بلکه جداً مایل بودند حتی یک چنین حقوقی را که هرگز مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد جبران نماید. گذشته از این، چون اصابت تازیانه بر شکم سواد عمدی نبود، از این نظر او حق قصاص نداشته است، بلکه با پرداخت دیه‌ای جبران می‌گردید. مع الوصف پیامبر، خواستند، نظر وی را تامین کند.و دستور دادند، بروند همان تازیانه را از خانه بیاورند، سپس پیراهن خود را بالا زدند تا سواده قصاص کند. یاران رسول خدا با دلی پر غم و دیدگانی اشکبار و گردن‌های کشیده و ناله‌هایی جانگداز، منتظرند که جریان به کجا خاتمه می‌پذیرد؛ آیا سواده واقعا از در قصاص وارد می‌شود؟ ناگهان دیدند سواده بی اختیار، شکم و سینه پیامبر را می‌بوسدو گفت: من هرگز چنین جسارتی به شما نمی کردم و می خواستم شما را لمس کنم.چون کسی که بدن شما را لمس کند در قیامت نمی سوزد . در این لحظه پیامبر او را دعا کرده، گفت: خدایا! از سواده بگذر، همانطور که او از پیامبر اسلام در گذشت. (مستدرک الوسایل جلد 18 صفحه 287 ).

توجه به حق الناس، درس بزرگ از سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم) :
این رفتار پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم )یک درس خیلی بزرگی به ما می دهدکه در زندگی به حق الناس، توجه داشته باشیم. اینکه کارگر ویا کارمندی کارش را خوب انجام ندهدو کم کاری کند و یا راننده ای بی جهت در خیابان بوق بزند وکسی بترسد، یا در آپارتمان سروصدا ایجاد کند همه اینها از مصادیق حق الناس است که تا طرف و صاحب حق راضی نشود، خدا نمی بخشد. برادران وخواهران در بحث حق الناس خیلی مراقب باشید.

لعن خداوند بر کسی که حق الناس را رعایت نمی کند:
خدا از حق خودش می گذرد ولی از حق الناس نمی گذرد. افرادی که به دیگران ظلم می‌کنند نمی‌توانند به مسجد وارد شوند و اگر وارد شوند مورد لعن خدا قرار می‌گیرند.رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمودند: "أَوْحَی اللَّهُ إِلَیَّ أَنْ یَا أَخَا الْمُرْسَلِینَ یَا أَخَا الْمُنْذِرِینَ أَنْذِرْ قَوْمَکَ لَا یَدْخُلُوا بَیْتاً مِنْ بُیُوتِی وَ لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِی عِنْدَ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَظْلِمَة..." خداوند به من وحی فرستاد که ای پیامبران مرسل! به قوم خود بگو به خانه ای از خانه های من (مسجد) وارد نشوند در حالی که مظلمه ای از بندگان من بر گردنشان باشد که آن‌ها را لعنت می‌کنم در حالی که در برابر من به نماز ایستاده‌اند مگر آنکه آن مظلمه را مسترد کنند. (بحارالانوار، ج 84، ص 257). این اهمیت بحث حق الناس را نشان می دهد.

شیخ عباس قمی (رحمة الله) وکتاب امانتی:
مرحوم حاج شیخ عباس قمی – صاحب مفاتیح الجنان – کتابی از کسی به عنوان عاریه گرفته بود. بعد از فوتش یکی از فرزندانش کتاب را به برادرش می دهد تا به صاحبش بدهد . شب در عالم خواب می بیند که حاج شیخ عباس با عصبانیت به او می گوید: کتاب عاریه مردم را چرا سالم به دستش ندادی و به جلد آن آسیب رساندی ؟ روز بعد برادرش می پرسد: با آن امانت چه کرده ای که من دیشب چنین خوابی دیده ام؟برادرش می گوید : هنگامی که آن را می بردم تا به صاحبش بدهم از دستم افتاد و گوشه جلد آن کمی خراش برداشت . بعد می روند و کتاب را از صاحبش گرفته و صحافی می کنند و به او بر می گردانند. روز بعد درب منزل زده می شود و طلبه ای سؤال می کند :آیا منزل حاج شیخ عباس اینجا است ؟ گفتند : آري طلبه مي گويد : شب گذشته من حاج شیخ را در خواب دیدم و ایشان فرمود به شما بگویم که چون شما کتاب را صحافی کرده و به صاحبش دادید، عذاب قبر از من برداشته شد.(داستانها و حکایتها،سیّد مهدی شمس الدین،صفحه 78 ).

مدیون بودن پدر آیت الله مرعشی نجفی(رحمه الله):
خدا رحمت کند آيت الله العظمى مرعشى نجفى که فرمود: پدرم آقا سيد محمود حكيم از دنيا رفت و چهارده سال او را در خواب نديدم. براى اين كه ايشان را در خواب ببينم، به حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) متوسل شدم. همان شب ايشان را در خواب ديدم، به ايشان گفتم: چرا در اين مدت، به خواب من نيامديد؟ گفت: گرفتار بودم. گفتم: چرا؟ گفت: هفتصد دينار به مشهدى محمد يزدى ـ كه در نجف جنب مدرسه ى حكيم بقالى دارد ـ پول سركه شيره بدهكارم و از اين جهت در عذابم. اين قضيه، در زمان رضا شاه بود كه به هيچ نحو گذرنامه ى عتبات عاليات صادر نمى كردند. با زحماتى گذرنامه تهيه كرده و به نجف رفتم. پس از مدتى كه دنبال مشهدى محمد گشتم، معلوم شد چند نفر به اين اسم بوده اند كه غير از يك نفر، همه ى آنان مرده اند. به مغازه اش رفتم، ديدم پيرمرد فرتوتى است كه با وضع محقرى به كاسبى مشغول است. حالش مثل افراد ورشكسته بود، مقدار كمى برنج و نخود و لوبيا در ظرف هايى ريخته بود كه خاك روى آن ها را فراگرفته و به واسطه ى پيرى، خيلى عصبانى و ناراحت بود. سلام كردم، با عصبانيت جواب داد. گفتم: شما آقا سيد محمود حكيم را مى شناسى؟ با عصبانيت جواب داد: نه. گفتم: سيدى بود كه چهارده سال قبل در همين مدرسه ى نزديك دكان شما منزل داشت. گفت: يادم نمى آيد. گفتم: ايشان مقدارى به شما بدهكار است، دفترى داريد كه طلب شما در آن نوشته شده باشد؟ گفت: سيد مگر ديوانه شده اى! من تاجر نيستم تا دفتر داشته باشم. گفتم: اگر جنسى را به كسى نسيه بدهى، جايى مى نويسى؟ جواب داد: كاغذ پاره هايى بالاى تاقچه هست، برو ببين. رفتم، ديدم مقدار زيادى خاك رويش را فراگرفته است. به مدت دو ساعت، تمام كاغذها را بررسى كردم، يك مرتبه اسم پدرم را روى يكى از آن ها ديدم كه نوشته بود: آسيد محمود حكيم، سركه شيره هفتصد دينار. براى آن كه راضى شود، يك تومان به او دادم و از او رضايت خواستم و خوابى را كه ديده بودم و هم چنين اين جريان را به كسى نگفتم. پس از مراجعت به ايران، يكى از دوستان به من مراجعه كرد و گفت: پدرت را در خواب ديدم، به من گفت: به شهاب الدين بگو پول مشهدى محمد را دادى، من آزاد شدم.

موعظه مؤثر:
آیت الله دستغیب از عالم زاهد سيد هاشم بحرانى نقل می کند كه فرمود: در نجف اشرف شخص عطارى بود كه همه روزه پس از نماز ظهر در دكانش مردم را موعظه مى‌نمود و هيچ‌گاه دكانش خالى از جمعيت نبود. يك نفر از شاهزادگان هند كه مقيم نجف اشرف شده بود، برايش مسافرتى پيش آمد. پس جعبه‌اى كه در آن گوهرهاى نفيسه و جواهرات پر بها بود، نزد آن عطار امانت گذاشت و رفت. پس از مراجعت، آن امانت را مطالبه كرد. عطار منكر گرديد. هندى در كار خود بيچاره و حيران شد و پناهنده به قبر مطهر حضرت اميرالمومنين (عليه السلام) شد و گفت: يا على (عليه السلام) من براى اقامت نزد قبر شما ترك وطن و آسايش نموده و تمام داراييم را نزد فلان عطار گذارده ام و حالا منكر شده و جز آن هم مالى ندارم و شاهدى هم براى اثبات آن ندارم. و غير از خودِشما كسى نيست كه به داد من برسد.شب در خواب، آن حضرت به من فرمود: هنگامى كه دروازه شهر باز مى‌شود، بيرون برو و اولین كسى را كه ديدى امانت را از او مطالبه كن، او به تو مى‌رساند.چون بيدار شد و از شهر خارج گرديد، اولین كسى را كه ديد پيرمردى عابد و زاهد بود كه پشته هيزمى بر دوش داشت و مى‌خواست آن را بفروشد براى مصرف عيالش، پس حيا كرد از او چيزى بخواهد و به حرم مطهر برگشت. شب ديگر در خواب مانند شب گذشته به او گفتند و فردا همان شخص را ديد و چيزى نگفت.شب سوم همان را كه شبهاى پيش گفته بودند به او گفتند و روز سوم آن مرد شريف را ديد. حالات خود را برايش گفت و مطالبه امانت را از او كرد.آن بزرگوار ساعتى فكر نمود وفرمود: فردا بعد از ظهر در دكان عطار بيا تا امانت را به تو برسانم. پس فردا هنگام اجتماع خلق در دكان عطار، آن مرد عابد فرمود: اجازه می دهی امروزمن صحبت کنم وقبول كرد، پس فرمود: اى مردم!من ازحق الناس سخت می ترسم و به توفيق الهى دوستى مال دنيا در دلم نيست و اهل قناعت و عزلت هستم و با اين وصف پيشامد ناگوارى برايم اتفاق افتاده كه مى‌خواهم امروز شما را ازآن با خبر كنم و شما را از سختى عذاب الهى و سوزش آتش جهنم بترسانم و بعضى گزارشات روز جزا را به شما برسانم.زمانی من محتاج به قرض گرفتن شدم، واز يك نفر يهودى ده قِران گرفتم و شرط كردم كه به مدت بيست روز به او پس دهم؛ يعنى روزى نيم قِران به او برسانم، پس تا ده روز نصف طلب را به او رساندم و بعد او را نديدم. احوالش را پرسيدم، گفتند: به بغداد رفته است. پس از چندى شبى در خواب ديدم گويا قيامت بر پا شده مرا و مردم را براى موقف حساب احضار كردند. و من به فضل الهى از آن موقف خلاص شده و جزء بهشتيان رو به بهشت حركت كردم، چون رسيدم به صراط صداى نعره جهنم را شنيدم، پس آن مرد طلبكار يهودى را ديدم كه مانند شعله آتشى از جهنم بيرون آمد و راه رابر من بست و گفت: پنج قِران طلبم را بده و برو. آنقدر التماس کردم و گفتم: من به دنبال توگشتم و تو را نديدم كه طلبت را بدهم.گفت: نمى‌گذارم رد شوى تا طلب مرا ندهى!گفتم: اين جا چيزى ندارم.گفت: پس بگذار تا يك انگشت خود را بر بدنت گذارم. پذيرفتم، و انگشتش را بر سينه‌ام گذاشت که از سوزش آن فریاد زدم و بيدار شدم، ديدم جاى انگشت بر سينه‌ام زخم است و تا به حال هم مجروح است و هرچه مداوا كردم فايده‌اى نداشت، پس سينه خود را گشود و نشان مردم داد و چون مردم ديدند، صداها به گريه و ناله بلند شد و عطار هم سخت از عذاب الهى ترسید ،آن شخص هندى را به خانه خود برد و امانت را به او داد و معذرت خواست.( نقل از داراسلام ، نورى ، ج 1، ص 247). حق الناس تمامِ ریز و درشت اعمال انسان را هم راجع به خودش وهم خانواده و هم جامعه در برمی گیرد. خداوند از حق الناس نمی گذرد مگر اینکه صاحبان حق راضی شوند.خدایا به حق محمد وال محمد ما را با حق الناس نمیران وعاقبت ما را ختم به خیربگردان.

خطبه دوم
اَلحَمدُلِلهِ رَبَ اَلعالَمین. ثُمَّ صَلاه وَ َالسَلامُ عَلی سَیِدِ نا وَ نَبیِنا وَ طَبیبِ نُفُوسِنا اَبِی اَلقاسِمِ مُحَمَد(ص) وَ عَلی اَهل ِبَیتِهِ اَلطَیبینَ اَلطاهِرین سِیَّما بَقیتَ الله رُوحی وَ اَرواحِ اَلعالَمینِ لِتُرابِ مَقدَمِهِ اَلفَداه.

توصیه به تقوی

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی .یکی ازبخش های تقوا این است که حق خدا را رعایت کنیم و مراعات حق الناس را در زندگی جدی بگیریم.حق الناس می تواند انسان را بدعاقبت می کند .مناسبت هایی را که در هفته آینده پیشرو داریم به اختصار خدمتتان عرض می کنم. از سخنران قبل از خطبه ها تشکر می کنم.

نماز باران:
هنگامی که باران نمی بارد یکی از راهها تضرع به پیشگاه خداوند است.خدای متعال در آیه 94 سوره اعراف می فرماید: " و ما هیچ پیغمبری به هیچ شهر و دیاری نفرستادیم مگر آن‌که اهلش را به شداید و مِحَن مبتلا ساختیم تا به درگاه خدا تضرع و زاری کنند". مدتی است آسمان برزمین بُخل کرده است که منشأ آن خود ما هستیم، والا خداوند بخیل نیست وهرسال بارانش کمتر از سال قبل نمی شد،اما عملکرد ما انسانها باعث می شود هر سال باران کمتر از سال دیگر شود.ان شاءالله به خواست خدای تبارک وتعالی دوشنبه ساعت8:30 صبح ، نماز باران در محل مصلی برگزار می شود .ان شاءالله همه مؤمنین حضور پیدا کنند، مخصوصاً پیرمردهاو آنهایی که مسن تر هستند وپیش خدا آبرو دارند ومستجاب الدعا هستند .یکی از شرایطش و نه شرطِ حتمی این است که سه روز را روزه بگیرید، حتی اگر روزه قضا هم داشته باشید می توانید به نیّتِ قضا روزه بگیریدودر نماز باران شرکت کنید تا به برکت این دعا خداوند به ما لطف کندو ما را مورد رحمت واسعه خودش قرار دهد .خدا خیلی مهربان است و بندگانش را دوست دارد منتهی بندگانش هم باید او را دوست داشته باشند وراه خدا را بروند و تضرع کنند در پیشگاه پروردگار.

گرامی داشت یاد رزمندگان عملیات کربلا 5 وتجلیل از شهداء:
هفته ای که گذشت سالروز عملیات کربلای 5 بود. ما هر چه داریم از برکت بسیج و بسیجیان وجانبازان وایثارگران شهدا داریم.نظام جمهوری اسلامی مدیون این بزرگواران است .نماز جمعه هم از برکت این عزیزان است .

خداوند در آیه 40 از سوره حج می فرماید :" وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا " و اگر خدا بعضی را به وسيله بعضی ديگر دفع نکرده بود ، دِيرها و کليساها و کِنشتها و مسجدهايی که نام خدا به فراوانی در آن برده می شود ويران می گرديد. سالروز عملیات شهدای کربلای 5 را گرامی می داریم خیلی از شهدای بزرگ ما در این عملیات به شهادت رسیدند.خدای متعال عُلُو درجات شامل خودشان ،سلامتی به خانواده هایشان و توفیق رهروی راه شهدا را به همه ما عنایت بگرداند.

سالروز به مناسبت فرار شاه خائن:
نکته بعدی امروز 26 دی سالروز فرار شاه ظالم وستمکار این فرعونِ زمانِ ما، از کشور در سال 57 است.از بس که ظلم و ستم کرد و مردم را به شهادت رساند دیگر نتوانست در کشور بماند وفرار را برقرار ترجیح داد.

انقلاب اسلامی از شرایط ظهور:
یکی از نشانه های ظهور حضرت صاحب الامر(عج) انقلاب اسلامی است. رسول اكرم (صلی الله علیه وآله وسلّم) مي فرمايد: "يخرُجُ الناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه" ؛ مردمي از شرق قيام مي كنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم مي سازند. (كنز العمال، ح 38657) .در روایات از مشرق به ایران اِطلاق می شود، مشرق خیلی بزرگ است وخیلی کشور ها قیام می کنند ولی قیام همه آنها زمینه ساز ظهور نمی شود ولی انقلاب اسلامی که بر مبنای اسلام ناب شروع شده، زمینه ظهور را فراهم می کند.عجیب است که در روایات 1500 سال پیش امام صادق (علیه السلام) فرار شاه را پیش بینی کرده اند،ایشان می فرمایند:" وَیَنقَلبِ مُلکُ العَجَم فی مُحَرَّمُ یَسفِکُ الدِّماءِ حتَی یَفَرُّ مَلَکُ العَجَم لِئَلّا یَأخُذُهُ النّاس ،ثُمَ یَهِلِکُ غَمَاً وَ تَدُومُ الفِتنةَ وَ یَدُومُ اِلانقِلاب وَ بَشِّر النّاسَ بِظُهُورِ الحُجَّة (عج)" و در سرزمین ایران انقلاب می شود و شاه ایران در ماه محرّم خون های زیادی به زمین می ریزد، تا اینکه با اوج گیری قیام مردم ، شاه تصمیم به فرار از ایران می گیرد تا مبادا مردم او را جلب و مجازات نمایند . اما بالاخره شاه ایران در خارج از این سرزمین از شدّت غم هلاک می شود (چقدر این شاه و همراهانش در برابر امریکا خم وراست شدند ودست آنها را بوسیدند ونوکری کردندولی زمانی می رسد که هیچ جای دنیا او را نمی پذیرفتند وحتی امریکایی ها حاضر نشدند او را بپذیرند تا اینکه مصر او را پذیرفت) ولی فتنه های گوناگون ادامه می یابد و انقلاب نیز ادامه داردو بشارت بده مردم را در این زمان به ظهور حضرت حجّة (عج)( بیان الائمة- جلد1- صفحه222).

یکی از اهداف بلند انقلاب اسلامی زمینه سازی ظهور:
یکی از اهداف بلند جمهوری اسلامی زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است. یک روایت شنیدنی و جالب دیگری هم در این زمینه است که امام باقر (علیه السلام) مي فرمايد: "کَانّي بِقَومٍ قَد خَرَجُوا بِالمَشرِقِ يطلُبونَ الحَقَّ فَلايعطُونَهُ ثُمَّ يطلُبونَهُ فَلايعطُونَهُ فَاِذا رَأوا ذلِکَ وَضَعُوا سُيوفَهُم عَلي عَواتِقِهِم فَيعطونَ ما سَألوا فَلا يقبَلونَه حَتّي يقُومُوا وَ لايدفَعونَها إِلا إِلي صاحِبِکُم، قَتلاهُم شُهَداءُ أما إِنّي لَو أدرَکتُ ذلِکَ لَاستَبقَيتُ نَفسي لِصاحِبِ هذَاالاَمرِ"؛ گويا مي بينم مردمي در شرق قيام کرده، حق را طلب مي کنند، ولي به آنان نمي دهند. دوباره حق را مي طلبند، به آنان داده نمي شود. وقتي اوضاع را چنين ديدند شمشيرهاي خود را بر شانه ها مي گذارند، پس آنگاه حاضر مي شوند که حق آنان را بدهند، اما آنان ديگر قبول نمي کنند(شاید یادتان باشد شاه ،یک نطق تاریخی داشت که من صدای شما مردم را شنیدم و پذیرفتم ولی امام قبول نکردند وفرمودند: شاه باید برود و مردم هم همین را گفتند شاه باید برود.) تا اينکه قيام مي کنند و (حکومت تشکيل مي دهند و) آن (حکومت) را جز به صاحب شما (امام زمان (عج)) تحويل نمي دهند. کشته هاي آنها شهيد به شمار مي روند. آگاه باشيد! اگر من آن زمان را درک کنم، خود را براي صاحب اين امر نگاه مي دارم. (کتاب الغيبة، ص 145). حضرت جوادی آملی می فرمایند: این به معنی وعده اتصال با انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است. معلوم می شود که شرایط ظهور از برکت انقلاب اسلامی فراهم می شود. تاریخ ظهور را تنها خداوند می‌داند؛ وهر کس برای ظهور، زمان تعیین کند، دروغگو است. در قسمتی از نامه ای که از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به دست ما رسیده، چنین آمده است: أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَی اللَّهِ وَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ؛ اما ظهور فرج با خداست و وقت گذاران دروغ گویانند. (صدوق، ۱۴۰۵ق: ص۴۸۴).ما وقت ظهور را تعیین نمی کنیم اما انقلاب اسلامی بشارت ظهور را می دهد.

برنامه ریزی دشمن برای دور کردن مردم دنیا از اسلام ناب و پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلّم)
مطلب بعدی که بسیار مهم وآخرین کلام من است، این است که مردم جهان از برکت جمهوری اسلامی روز به روز با اسلام ناب آشنا شدند وگروه گروه به اسلام ناب روی می آورند منتهی دشمنان اسلام نمی توانند این را بپذیرند.

خشن نشان دادن چهره اسلام:
یکی از اهداف بزرگشان این است که چهره اسلام را بَد وخشن جلوه بدهند. شما ببینید چه تبلیغات سوئی در دنیا راه می اندازند که برای قَمِه زنی. چرا این همه از قمه زنی صحبت می کنند ،به تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) ،شیعیان انگلیسی تبلیغ می کنند که قَمه بزنید چون قمه زنی در جهت منفور کردن اسلام بسیار کارساز است .به دنیا نشان می دهند شما که اسلام وشیعه را می خواهید اینها به خودشان هم رحم نمی کنند،مخصوصاً صحنه های که پدر بر سر پسرش قمه می زند و خون می زند بیرون را پخش می کنند.آنهایی که قمه می زنید به عشق امام حسین(علیه السلام) این کار را می کنند ولی این نیت را که آنها درک نمی کنند.

درس قرآن: نباید سخنی گفت که دشمن سوء استفاده کند.
یک آیه قرآن را خدمتتان عرض می کنم تا حرفهای من با استناد به قرآن باشد.(آیه 104 سوره بقره). پیغمبر خدا در حال سخنرانی بودند که یکی از مسلمانان بلند شد گفت:"یا رسول الله راعِنا "یعنی ما را مراعات کن وبه ما توجه کن .یهودی ها که این جمله را شنیدند گفتند ببینید که مسلمانان به پیامبر می گویند: "راعِنا" یک معنایش این است یعنی ما را خَر کن ونفهم جلوه بده ؛ "راعنا" دوپهلو است و هردو معنا (مراعات کن وماراخَرکن) را می دهد .دشمن از این معنا سوء استفاده کرد. آیه نازل شد "لاتقولوا راعِنا"مسلمانان وقتی می خواهید صحبت کنید ،طوری صحبت کنید که دشمن نتواند سوءاستفاده کند ."قُولوا اُنظُرنا" شما می توانید به جای این کلمه که دشمن سوءاستفاده کند بگوئید ما را نگاه کن که همان معنا را می رساند.از این قمه زنی خیلی سوء استفاده می کنند ماپیرو امیرالمؤمنین(علیه السلام) وحضرت زهرا(س)هستیم که سه روز روزه گرفتند وگرسنه بودند وغذای خودشان را به فقرا دادند.اگر از این انفاق خانواده پیامبرصلی الله علیه وآله وسلّم فیلم بسازند و در دنیا پخش کنند، تمام دنیای اسلام رو به اسلام ناب می آورد.

خطر گروه ضد اسلامی داعش:
از یک طرف پخش قمه زنی و از طرف دیگر گروههای داعش را راه می اندازند ومصیبت های زیادی را برای بَدنام کردن اسلام را به وجود می آورند و تمام سعی خود را می کنند تا اینکه اسلام را بَد جلوه بدهند. 11 سپتامبر و برج های دوقلو را خود آمریکایی هامنفجر کردند و گفتند کار مسلمانانِ تروریست است.چند روز اخیر هم که شاهد بودید که در نشریه شارلی فرانسه، صهیونیست ها به پیامبراعظم (صلی الله علیه وآله وسلّم) توهین کردند ویک عده به دفتر این نشریه حمله کردندو 12 نفر را کشتند.بعد از این ماجرا ببینید چه اتفاقاتی افتاد.یک بحران وحشتی در فرانسه نسبت به تروریست ها ایجاد شدو مردم فرانسه راهپیمایی ضد تروریست راه انداختند. اینکه چه کسانی در این راهپیمایی شرکت کردند ، مهم است، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این راهپیمایی برای محکوم کردن تروریست ها شرکت کرد.سران آدمکش و بالذات تروریست دنیا که این همه کشتار انجام دادندوعلاوه بر آن کسانی که گروه داعش را درست کردند،آمریکاییها، اسرائیلی ها، انگلیسی ها، شیوخ عرب، وهابیون اسلام امریکایی، اینها که خودشان این گروه را به وجود آوردندوعلیه آن راهپیمایی کردندوحالا هدفشان چیست؟ هدف این است که اسلام ناب را در دنیا منفور جلوه بدهند. هدف فراموش شدنِ دستهای خون آشام خودشان است واینکه مردم دنیا نفهمند این جنایت از کجا آغاز شده است.جهت حمله را به سمت مسلمانان ببرند.جدیداً همین روزنامه توهین های زیادی به پیامبر اسلام کرده است،این جنایات محکوم است. توهین به پیامبر اسلام این انسانِ پاک و مهربان که مایه خیر وسعادت همه انسانهاست محکوم است. ان شاءالله روزی برسد که امام زمان(عج) از این ظالمین انتقام بگیردوباعث بیداری مردم دنیا شود.

خدایا آنچه که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده


http://yascms.ir/emam/gozaresh/b43.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b44.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b45.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b46.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b47.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b48.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b49.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b50.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b51.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b52.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b53.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b54.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.