سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چگونگی بهره گیری مردم ازوجودامام زمان(عج)درزمان غیبت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 483 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1393.11.08
 
سخنرانی حجت الاسلام ابراهیمی در جلسه نهج البلاغه (جلسه دهم)93/10/13


http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)،السلام علیک یا بقیه الله یا ابا صالح(عج) اغثنا و ادرکنا.

آغاز امامت حضرت صاحب الامر(عج) را به همه شما ارادتمندان و علاقمندان آن حضرت تبریک عرض می کنم و ان شاء الله که همه ما جزء شیعیان خالص آن حضرت قرار بگیریم . چند جمله ای را در خصوص امام عصر (عج) خدمتتان عرض می کنم و بعد از آن چند کلامی هم در باب خطبه متقین بیان کنم.

امام حسن عسکری (ع)وآماده سازی مردم برای دوران غیبت:
بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع)، امامت حضرت صاحب الامر(عج) در حدود، سن 5 سالگی شروع شد یعنی حضرت 5 ساله بودند که پدر بزرگوارشان به شهادت رسید منتهی در زمان امام حسن عسکری (ع) یکی از کارهای امام این بود که زمینه غیبت امام زمان (عج)را فراهم کردند ، اینکه امام غایب باشد واز دسترس مردم و شیعیان دور باشدکه این خودش یک بحران ایجاد می کند و مشکلات بسیار درست می شود پس برای اینکه این مشکل حل شود ،امام حسن عسکری(ع) ، شبکه ای را به نام شبکه وکالت راه اندازی کردند و تقریباً از دوران زندگی امام محمدتقی(ع) شروع شد وتلاش د تا شیعیان را برای دوران غیبت آماده کنند.

چگونگی راه اندازی شبکه وکالت:
شبکه وکالت چیست؟ چون ظلم و ستم خُلفا عباسی زیاد بود، مردم نمی توانستند مستقیم با امام ارتباط بر قرار کنند و امام یک نفر را بعنوان نماینده تام الاختیار خودشان انتخاب کردندکه نمایندگان دیگر هم زیر نظر آن نماینده کار می کردند.

عثمان بن سعیدچه کسی بود:
از جمله نمایندگانِ امام حسن عسکری (ع) ، عثمان بن سعید سمّان بود . عثمان فقیه ، عالم ، دانشمند و اسلام شناس بود. او براى سَرپوش گذاشتن بر فعالیتهاى امام (ع) و براى مصلحت او، ‏روغن فروشی می كرد. نامه های امام را در ظرفهاى روغن می گذاشت ‏و دور از چشم حكام، براى شیعیان مى‏فرستاد. زیرا اگر از قضیه مطلع ‏می شدند همه آن را مصادره می كردند.(1) عثمان نماینده ، سه امام (امام محمد تقی (ع) ،امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (عج) ) بود و نماینده گان دیگر زیر نظر این عالم بزرگوار بودند.یکی از سوالاتی که مردم از طریق عثمان از امام (ع) این بود که فایده غیبت چیست؟ حضرت فرمودند: وجود من برای اهل زمین امان است اگر من نباشم زمین اهلش را فرو می برد .

فایده جانشین امام برای اهل زمین:
از آن روزی که خدا این کره خاکی آن را آفرید باید جانشین پروردگار هم روی کره زمین باشد ، او مظهر رحمت و برکت است و برکات بر قلب او نازل می شود . به عنوان مثال، وقتی برف می آید ، قله کوه را می پوشاند و هنگامی که آن برف آب می شود، دامنه کوه را فرا می گیرد ، او مرکز رحمت ،برکت و لطف است و انسانی کامل است و عبادت کامل را انجام می دهد و او مظهر کمال و رحمتی است که بر این بزرگوار نازل می شود و ما هم از رحمت اوسیراب می شویم ، او از نظر عرفان قطب است. وقتی می گوییم" اَللهُمَ صَلِ عَلی مُحَمَدٍ وَ آلِ مُحَمَد" یعنی رحمت ، برکت و صلوات بر محمد و آل پیامبر باد وهنگامی که بر آنها صادر می شود بر ما هم نازل می شود . چرا می گویند بالاترین ذکر صلوات است ؟حضرت می فرمایند: وجود من امان است و اگر وجود من نباشد زمین و اهلش را فرو می برد. "وَ بِکُم یُنَزِّلُ الغَیث... "(2) .

چگونگی بهره گیری مردم ازوجودامام زمان(عج)درزمان غیبت:
از حضرت سوال کردند که چگونه مردم در زمان غیبت از وجود امام زمان نفع می برند؟ امام می فرمایند :" أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی" چگونگی بهره گیری و استفاده از من در دوران غیبت، "فَکَالِاِنْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ" مانند نفع بردن از خورشيد است( خورشید مرکز منظومه شمسی است واگر خورشید نباشد همه چیز دراطراف آن جاذبه اش از بین می رود و امام عصر هم اگر نباشد همه چیز از بین می رود) " إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ " هنگام پنهان شدنش در پشت ابرها(گیاهان ، انسانها و حیوانات اگر حیات دارند به خاطر حیات خورشید است حتی اگر خورشید پشت ابر باشد ،هر گیاهی که سرسبز می شود بخاطر خورشید است و اگر خورشید و نور نباشد تاریکی محض همه جا را فرا می گیرد و نه انسان و نه حیوان نمی تواند زندگی کند ) "وَ إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ" و همانا من ايمني بخش اهل زمين هستم "کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ" همچنانكه ستارگان ايمني بخش اهل آسمانند. (3)
ما همه سر سفره حضرت ولی عصر (عج) نشسته ایم منتهی هر کسی این را نمی فهمد، مثلاً یک سفره را پهن کرده اند و یک آقایی هم دم در ایستاده است آنهایی که می دانند این آقا میزبان است ،تشکر می کنند و یک عده هم اصلاً نمی دانند که میزبان چه کسی است و می خورند و بی اعتنا می روند،جهان از یمن برکت انسان کامل یعنی حضرت ولی عصر (عج) است و یک عده که اصلاً تشخیص نمی دهند ؛ یکی از کارهایی که امام یازدهم انجام دادند همین شبکه وکالت بود .در این شبکه وکالت یک نفر بعنوان نماینده بود و سایر مردم از طریق این نماینده با امام ارتباط داشتند چون یکباره نمی شد که غیبت کامل صورت بگیرد و غیبت صغری حدود 70 سال طول کشید.

نمایندگان امام درطول غیبت صُغری:
در این 70 سال امام زمان(عج) چهار نفر را به عنوان نایب خاص خود معرفی کردند ،یکی از آن نماینده ها عثمان بن سعید است و ایشان که از دنیا رفت فرزندش محمد بن عثمان و بعد از او حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری که قبر این بزرگوار نیز در بغداد است ، در مفاتیح داریم: کسی که مشکل و گرفتاری دارد می تواند عریضه ای به صاحب الامر (عج) بنویسد و آن را در خاک یا چاه و یا به آب جاری بسپارد و وقتی که می اندازد یکی از نمایندگان امام زمان (عج) را صدا بزند و بگوید :مشکل من را به حضرت صاحب الامر (عج) برسان و این 4 نفر نماینده خاص امام زمان (عج) بودند و دوران غیبت صغری که تمام شد.

فقیه جامع الشرایط نایب امام زمان دردوران غیبت کبری:
از امام سوال کردند که مردم در زمان غیبت کبری چه کار کنند؟ فرمودند: فقیه جامع الشرایط جانشین من است و فقها نیابت عامه دارند و باید شما حرف آنها را گوش کنید، به همین دلیل ما در دوران غیبت ازمرجع تقلید اطاعت می کنیم و حرف او را گوش می دهیم. چون او از سوی امام زمان نیابت عام دارد، ما از طریق حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به امام عصر(عج) وصل می شویم و واجبات خود را انجام می دهیم .

وظایف شیعیان دردوران غیبت کبری:
شیعیان در دوران غیبت کبری وظایف زیادی دارند، یکی از وظایف آنها این است که منتظر باشند و انتظار بکشند که دنیا گلستان شود و امید داشته باشند که ظلم و ستم بالاخره تمام می شود وکوشش کنند تا این وضع درست شود ؛یک عده ای هم افرا ط و تفریط کردند و یک تفکر غلطی را رواج دادند که ماباید کاری کنیم تا ظلم زیاد شود تا آقا ظهور کنند و در روایات شنیده اند که وقتی امام زمان (عج) ظهور می کنند که گناه و ظلم زیاد شده شود ولی معنایش این نیست که ما مسلمانان، دین خدا را تعطیل کنیم و حلال پیامبر(ص) را حرام کنیم و حرام او را حلال تا ظلم زیاد شود، مثلاً قبل از انقلاب،اینها در جهت اصلاح،کاری نمی کردند و با امام(ره) مخالف بودند و حتی فرزند امام(ره) که از یک کوزه آب خورده بود،اینها آن کوزه را آب می کشیدند و معتقد بودند باید شاه حکومت کند تا ظلم و گناه و فساد در جامعه زیادشود تا امام زمان (عج) ظهور کنند؛ که این تفکر، تفکر غلطی است ؛

معنای صحیح انتظار:
معنای انتظاراین نیست که دست روی دست بگذاریم تا آقا ظهور کنند،انتظار یعنی اینکه کوشش کنیم تا خودمان وجامعه خوب باشیم و زمینه را فراهم کنیم تا حضرت ظهور کنندو این معنای انتظار صحیح و درست است. امام بزرگور، زمینه ساز ظهور است ؛ رزمندگان ، شهدا و نظام جمهوری اسلامی زمینه سازان ظهور حضرت صاحب الامر (عج) هستند ، به زور نمی شود که مردم دنیا ایمان بیاورند و باید درعمل ثابت کرد که می شود در مبنای اسلام کشور را اداره کرد و ایران اسلامی الگویی برای جهان اسلام است .

دشمنان ومخالفت با تفکرمهدویت:
دشمن با کشور ما مخالف است و می خواهند که ایران به عنوان الگو برای جهان معرفی نشود ،آنها مخالف تفکر ناب مهدویت هستند، در همین عراق که آمریکایی ها اشغال کرده بودند ،از آنهایی که دستگیر کرده بودند،سوال می کردند، بگویید حضرت مهدی (عج) کجاست؟ حتی یک فیلمی را بر اساس کتاب مسترآداموس که یک شاعر وپیشگو بوده است و دل پاکی داشته است وبسیاری از موارد را پیشگویی کرده است و بر اساس پیشگویی های او جهان به چه سمتی حرکت می کند ، در آن فیلم ، یک شخص خشن ، آدم کش و قدرت طلب مثل هیلتر را به عنوان امام زمان (عج) معرفی می کنند ، 3 ماه این فیلم در آمریکا پخش می شد تا مردم جهانِ غرب را بر علیه تفکر مهدویت (که آینده جهان را روشن می کند و امام عصر می آید و ظلم را بر طرف می کند) بشورانند و از همان اول، مردم را، از راه تبلیغات، دشمن امام زمان (عج) پرورش می دهند و یکی دیگر از کارهایی که انجام دادند این بود که مهدی های دروغین درست کردند، مثلاً در آفریقا ، پاکستان و هند کسانی را به عنوان امام زمان معرفی کردند، در ایران هم محمد علی باب را معرفی کردند و هم اکنون خیلی از کسانی که خود را به عنوان امام زمان(عج) معرفی کرده اند در زندان به سر می برند ولی اعتقاد راسخ این است که جهان به دست امام عصر(عج) داده شود و ایران هم زمینه ساز آن است ؛پس هر روز ارتباط خودمان را با امام زمان(عج) حفظ کنیم و هنگامی که ا زمنزل بیرون می آییم بگوییم السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) و هر روز به این انسان کامل سلام بدهید، چون امام زمان هیچ واجبی را ترک نمی کنند وقتی که شما سلام می دهید آقا جواب شمارا می دهد و جواب ایشان ،برای ما فضیلت می آورد و ما را بیمه حضرت صاحب الامر(عج) قرار می دهد .

یکی ازویژگیهای انسانهای مومن طلب حلال:
در ادامه بحث جلسه قبل وبررسی خطبه متقين(4) یکی از علامت های انسان های با تقوا " وَ طَلَباً فِي حَلالٍ " ، در طلب حلال است .انسان با تقوا به دنبال کار است نه تن آسایی ؛ در جایی دیگر حضرت می فرمایند : " الْعَمَلُ شِعارُ الْمُؤْمِنِ" (5)، عمل مومن همراه و ملازم اوست . شعار در عرب به زیر پوش می گویند و به لباس رو دِسار می گویند یعنی عمل و کار مثل شعار به مومن چسبیده است و مومن تا زنده است باید کار کند و حضرت می فرمایند : مومن باید اهل کار و طلب حلال باشد . انسان دو گونه می تواند اهل کار باشد یکی اینکه از هر راهی شده پول به دست آورد، یکی هم اینکه کار وتلاش می کند تا زندگی او پاک شود واز راه حلال پول به دست آورد ، چون کار حرام انسان را از خدا ، پیامبرو از امام معصوم دور می کند .امام حسین(ع) به مردمی که در کربلا مقابل حضرت قرار گرفته بودند،فرمودند یکی از علتهایی که شما رودرروی حق ایستاده اید این است که ، شکم های شما را از حرام پُر شده است وحرف من دیگر در شما اثر نمی کند. پس اگر خدای نکرده دیدیم که حرف پیامبر در ما اثر ندارد، باید ببینیم در زندگی خودمان چه مشکلی درست شده است . انسان با تقوا اولا اهل کار است وتا زنده است کار می کند منتهی برنامه دارد .

فرمایش امام موسی(ع)درخصوص تقسیم اوقات:
امام موسي ابن جعفر(ع)مي فرمايند: سعي كنيد اوقات خود را به چهار بخش تقسيم نماييد؛ 1.بخشي را به مناجات با خداوند متعال 2. بخشي را به كار و تلاش براي امرار معاش و كسب درآمد 3. بخشي را به روابط اجتماعي و گفت وگو با دوستان و افراد مورد اعتمادتان كه (در جهت رشد و تعالي) عيوب شما را بيان مي كنند و در واقع نسبت به شما خالصانه علاقه مند هستند، اختصاص دهيد. 4.بخش چهارم اوقات خود را نيز براي لذت بردن از امور حلال مادي و معنوي قرار دهيد. و با اين بخش چهارم است كه شما مي توانيد به سه بخش ديگر رسيدگي كنيد. خداوند در آیه 51 سوره المؤمنون می فرماید: " يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا " . اى پيامبران، از چيزهاى پاكيزه بخوريد و كار شايسته كنيد ؛پس اگر انسان غذای طیب و پاک و حلال خورد زمینه ای می شود تا بتواند کار خیر هم انجام دهد و به همین جهت امیر المومنین(ع) می فرمایند: " طَلَباً فِي حَلالٍ "

چه غذاهایی حرام هستند:
حال به این می پردازیم که چه غذاهایی حرام است؟ غش درمعامله حرام است ، یعنی مثلاً گندم خوب را با گندم بد ، مخلوط کردن طوری که قابل تشخیص نباشدوبه قیمت گندم خوب بفروشیم، یا آب را با شیر مخلوط کنیم و بفروشیم ؛ یک روز پیامبر خدا(ص) می خواستند گندم بخرند، ظاهراً گندم خوبی به نظر می آمد که جبرئیل به او گفت، زیر آن را به هم بزن و ببین که ظاهرش خوب ولی باطنش بد است و حضرت به فروشنده فرمودند : که تو خیانت و غش رادر جامعه نشر دادی و بعضی افراد اینگونه هستند ، زندگی و اموال آنها براساس غش و ربا است ، یا اینکه باید خمس مالش را بدهد ولی امروزو فردا می کند، امام زمان لعنت کرده اند کسی را که سهم امام را ندهد.

پاک کردن مال باپرداخت خمس:
برادران و خواهران در هر مالی یک حق خدا و یک حق پیامبرو یک حق امام معصوم قرار داده است که خداوند سهم خودشان را به پیامبر بخشیده است و پیامبر هم سهم خودشان را به امیرالمومنین(ع) بخشیدند یعنی در هر مالی که از راه کسب به دست می آوریم باید سهم خدا و پیامبر و امام ومعصوم را بپردازیم و این سه سهم در اختیار امام زمان است و پس سهم امام زمان هم حق خداست ،هم حق پیامبر(ص) و هم حق امیرالمومنین(ع) است ویک سهم هم برای ذُریه پیامبر یعنی سادات است که اگر فقیر شدند نمی توان به آنها صدقه داد چون دادن صدقه و زکات به سادات حرام است؛ به این دلیل حضرت زینب در کوفه کمک های مردم اعم از نان و خرما را رد می کردند ومی فرمودند: صدقه بر آل پیامبر حرام است .انسان هر سال باید خمس مالش را حساب کند و مالش را پاک کند که این طلب حلال کردن است،اگر از کسانی که خمس مالشان را پرداخت می کنند سوال کنید که آیا با پرداخت خمس مال شما کمتر شده است؟ قطعاً می گویند: نه،بلکه برکت هم پیدا کرده است، کسی که حق امام زمان را پرداخت می کند ،حضرت به او کمک می کند و این است که انسان باید طلب حلال داشته باشد و مالش را پاک کند . والحمدالله رب العالمین

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی ما رستگار

پی نوشت:
1-الغیبة شیخ طوسى، صص 215-219.
2- یعنی به سبب دعای اهل بیت(ع) خداوند باران را فرو می‌فرستد. / لزیارة الجامعة الکبیرة
3- بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 21، ضمن ح 10.
4- خطبه متقين معروف به همّام/ فَمِنْ عَلامَةِ أحَدِهِمْ: أنَّكَ تَرَى لَهُ قُوَّةً فِي دِين، وَ حَزْماً فِي لِين وَ إِيمَاناً فِي يَقِينٍ، وَ حِرْصاً فِي عِلْمٍ وَ عِلْماً فِي حِلْمٍ، وَ قَصْداً فِي غِنًى ، وَ خُشُوعاً فِي عِبادَةٍ، وَ تَجَمُّلاً فِي فاقَةٍ، وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ، وَ طَلَباً فِي حَلالٍ وَ نَشاطاً فِي هُدىً وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَع و...
5-عبدالواحد آمدي: غرر الحكم، ح 2777.
6- اجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَات؛‏ 1. سَاعَه لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ 2. وَ سَاعَه لِأَمْرِ الْمَعَاشِ 3. وَسَاعَه لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي الْبَاطِنِ4. وَ سَاعَه تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات. ‏/ تحف العقول، ص 409


http://yascms.ir/emam/gozaresh/aaa720.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/aaa721.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.