سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کار، اشتغال و تولید از نگاه و منظر رسول خدا(ص)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 438 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.12.04
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند 93/12/1

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّموَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال رسول الله (ص) : «طَلَبَ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَةٍُ» (1)

السلام علیک یاصاحب الزمان؛ یا بقیه الله ادرکنا واغثنا،السلام علیک یا ابا عبدالله.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مومنین ومومناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان ونابودی سران کُفر اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه و این نمازجمعه واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد،وهرکس با هر نیت و حاجتی به این نماز جمعه آمده است،ان شاءالله حاجت روا شود، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

موضوع بحث ما در مورد سیره رسول خدا (ص)بود. ما باید برای سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت ، در تمام کارها وجهت گیری های زندگی مان به پیامبر اعظم(ص)، اسوه حسنه اقتدا بکنیم .امروز موضوع بحث ما در مورد کار، اشتغال و تولید از نگاه و منظر رسول خداست. در روایتی که خدمتتان عرض کردم پیامبر خدا می فرماید: «به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است» (1)

طلب حلال یک واجب الهی:

طلب حلال ،دنبال کار رفتن ، تولید و ایجاد شغل ، هم بر مردان و هم بر زنان یک واجب است منتهی طلب حلال است .دنبال حرام رفتن فایده ای در زندگی ندارد نه تنها بر زندگی خود انسان ضرر دارد،بلکه در نسل و ذُریه انسان نیز اثرگذار است. پیامبر خدا (ص) هم خودشان اهل کار بودند و هم جامعه را سفارش به کار می کردند.

تلاش پیامبر(ص) برای کسب روزی حلال:

یکی از کارهایی که نقل شده است پیامبر خدا(ص)، قبل از بعثت انجام می دادند، شبانی و چوپانی بوده است.هم اینکه پیامبر خدا با اموالی که از حضرت خدیجه گرفته بودند، تجارت می کردند، ایشان بعد از بعثت و آمدن به مدینه ،کشاورزی هم داشتند و با دست خودشان نهال خرما را می کاشتند.ایشان حتی در مسافرت ها بیکار نمی نشستند و تا جایی که می توانستند کمک می دادند .مثلاً هیزم جمع می کردند و یا در پخت غذا همکاری می کردند. اولین مسجدی که ساخته شد ، خود رسول خدا تلاش بی وقفه داشتند و سنگ می آوردند. در جنگ خندق ( احزاب) وقتی طرح سلمان مطرح شد که راه نفوذ دشمن را با کندن خندق در اطراف شهر مدینه ببندیم. همه مسلمانان، به شدت با بیل و کلنگ به کار پرداختند و خود پیامبر خدا(ص) هم کار می کرد. منظورم این است که خود پیامبر خدا(ص) هم، اهل کار و تلاش و تولید بودند.حضرت امیرالمومنین هم اهل کار و تولید بودندو درآمدهایی را که به دست می آوردند، در راه خدا انفاق می کردند.

نهی کردن مردم از تکّدی گری:

پیامبر خدا (ص) مرتباً تاکید بر ایجاد اشتغال داشتند و از اینکه جامعه به سمت تکّدی گری برود، به شدت نهی می کردند. یکی از انصار را نیازی پیش آمد و پیامبر را از آن آگاه ساخت. آن حضرت فرمود: «هر چه در خانه داری بیاور و چیزی را بی ارزش مشمار.» مرد انصاری به خانه اش رفت و نَمدی زرّین و قدحی با خود آورد. پیامبر فرمود: «چه کسی اینها را می خرد؟» مردی گفت: «آنها را به یک درهم خریداری کردم.» فرمود: «چه کسی بیشتر می خرد؟» مردی گفت: به دو درهم. پیامبر فرمود: «مال تو.» آنگاه درهم ها را به مرد انصاری داد و گفت: «با یک درهم طعامی برای خانواده ات فراهم ساز، و با درهم دیگر تبری بخر.» چون آن مرد تبر را با خود آورد، فرمود: «چه کسی دسته ای برای این تبر دارد؟» یکی از حاضران گفت: «من.» پیامبر خدا آن دسته را گرفت و با دست خود، در تبر محکم کرد و به انصاری گفت: «برو هیزم جمع کن، و هیچ خاری و تر و خشکی را اندک مشمار (و همه را بردار)!» آن مرد چنین کرد و پس از پانزده روز آمد و وضع زندگی اش خوب شده بود. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: «این برای تو نیکوتر از آن است که روز قیامت در حالی وارد محشر شوی که بر صورتت، لکه های صدقه (که از مردم گرفته ای) دیده شود».(2)

یکی ازکارهای بزرگ کمیته امداد،ایجاد اشتغال:

امروز یکی از کارهای بزرگی که کمیته امداد انجام می دهد ایجاد اشتغال است و به اصطلاح ماهیگیری یاد دادن است، والا همیشه که نمی شود پول پیدا بدهند و عده ای مصرف کننده باشند.

کاروتلاش به منزله جهاد در راه خدا:

در روایتی دیگر داریم که روزی پیامبر (ص) با یاران خود نشسته بود، جوان توانا و نیرومندی را دید که اول صبح به کار و کوشش مشغول شده است. کسانی که در محضر پیامبر بودند، سخن به کنایه گشودند و گفتند: این جوان اگر توان خود را در راه خدا به کار می انداخت، سزاوار ستایش بود! رسول خدا (ص) در پاسخ آنان فرمود: این سخن را نگویید. اگر این جوان برای معاش خود کار می کند که در زندگی محتاج دیگران نباشد و از مردم بی نیاز شود، با این عمل در راه خدا قدم برمی دارد. همچنین، اگر کار می کند تا زندگی والدین ضعیف یا کودکان ناتوان را تأمین کند و از مردم بی نیازشان گرداند، باز هم به راه خدا می رود. ولی اگر کار می کند تا با درآمد خود بر تهی دستان مباهات کند و بر ثروت و دارایی خود بیفزاید، او به راه شیطان رفته و از صراط حق منحرف شده است. (3) اهمیت کار و تلاش آن قدر زیاد است که که رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند:« اَلكادُ عَلی عَیالِهِ كَالمُجاهِد فی سَبیلِ الله» (4) آن كس كه برای خانواده اش تلاش كند، همانند مجاهد نستوه و در حال جهاد است.

فرهنگ تولید وکار نیاز جامعه امروز:

همان طور که یک مجاهد ، رزمنده و بسیجی کشور را از هجوم دشمن نجات می دهد یک کارگر و تاجری هم که فعالیت اقتصادی دارد، بنگاه های تولیدی و کشاورزان همه مجاهد راه خدایند، و کشور را از نظر اقتصاد مستحکم می کنند که کشور اسلامی وابسته به کفار و بیگانگان نباشد. امروزه نیاز مملکت اسلامی ما و نیاز شهرستان ما، ایجاد کار و اشتغال است . همه باید کمک کنند و به میدا ن بیایند . تذکرات مقام معظم رهبری را اخیراً هم به دولت و هم به ملت ، همه شنیده ایم .دیروز به همراه مسئول محترم جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات ، از بنگاههای تولیدی سیرجان بازدید کردیم . یک آقای سیرجانی که در تهران ،مشغول وکالت هستند ، بخشی از سرمایه اش را به شهر و منطقه خودش آورده بود و با راه انداختن ، پرورش شتر مرغ ، ایجاد اشتغال کرده بود ولی متاسفانه در شهر ما ، با وجود اینکه عده ای که تمکن مالی خوبی دارند و باغ پسته دارند ، نه تنها در شهر سکونت ندارند بلکه از شهر هجرت کردند و سرمایه شان را در جاهای دیگر خرج می کنند پس جمله «حبّ الوطن من الايمان»(5) جایگاهش کجاست؟ ما باید در شهر خودمان هم سرمایه گذاری کنیم، و بیشتر به کار گروهی بپردازیم ، بین مردم معروف شده است که اگر شریک خوب بود خدا خودش شریک داشت، این درست نیست ما باید به کارهای جمعی و گروهی روی بیاوریم ومانند کشورهای دیگر بنگاههای تولیدی راه بیندازیم . فرهنگ تولید و کار ، نیاز امروز جامعه ماست.

فرهنگ اشتغال وکار ازمنظر پیامبر(ص):

عبدالله بن سنان از حضرت امام جعفر صادق(ع) روایت می کند که: نزد پیامبر(ص)آمدند و گفتند: سعد بن معاذ در گذشته است. پیامبر برخاست و اصحاب به همراه او برخاستند. آن حضرت دستور داد تا سعد را بشویند. مردم سعد را به قبرستان آوردند و به لب گور نهادند. پیامبر اکرم(ص) به درون قبر سعد رفت و لحد وی را چید و آن را با دست خود درست کرد و پیوسته می فرمود: «سنگ بدهید! گِل بدهید!» و بدین گونه میان خشتها را محکم کرد. هنگامی که کار ساختن لحد را پایان داد و بر آن خاک ریخت و گور را پُر کرد، فرمود: «إِنِِّی لَاَعْلَمُ أنَّهُ سَیَبلَی وَ یَصِلُ إِلَیهِ البَلاءُ وَ لَکِنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبداً إِذَا عَمِلَ عَمَلاً أحکَمَهُ؛(6) من می دانم که این قبر به زودی فرسوده می شود و می پوسد؛ ولی خدا بنده ای را دوست دارد که چون کاری انجام دهد، آن را درست و استوار به انجام برساند.» در این ماجرا پیامبر اکرم(ص) حتی در ساختمان قبر، محکم کاری را رعایت کرده است.،این فرهنگ کار واشتغال، از منظر پیامبر است.

اهمیت کاروکارگر ازبیان پیامبر(ص):

همچنین روایت داریم پيامبر خدا (ص) هرگاه به كسى نگاه مى كرد و از او خوشش مى آمد ، مى فرمود :« هَل لَهُ حِرْفَةٌ؟ » شغلى هم دارد ؟ اگر مى گفتند : نه ، مى فرمود : سَقَطَ مِن عَيْني . عرض مى شد : چرا اى رسول خدا؟! مى فرمود :« لأنَّ المؤمنَ إذا لَم يَكُن لَهُ حِرْفَةٌ يَعيشُ بدِينهِ » زيرا اگر مؤمن شغل و حرفه اى نداشته باشد دين خود را وسيله امرار معاشش مى كند .(7) پیامبر خدا(ص) سفارش بسیار می کردند که :«مَنْ اَكَل مِن كَدّ يَدِه مَرَّ علي الصِّراطِ كالبَرق الخاطِف؛» (8) کسی که از دست رنج خود بخورد، مانند برق درخشنده از روی پل صراط می گذرد.در باب اهمیت کار و کارگری همان بس که در تاریخ کمتر دیده شده است که پیامبر (ص) دست کسی را بوسیده باشد ولی دست کارگر و زحمتکش را بوسه زده است: در روایات است که پس از آنکه پیامبر از جنگ «تبوک» بازگشت، سعد انصاری به پیشواز آن حضرت آمدو با حضرت دست داد. پیامبر به او فرمود: دستت چه شده که چنین زبر و خشن است؟ سعد گفت: ای رسول خدا! با طناب و بیل کار می کنم و درآمدی برای خرج زندگی خود و خانواده ام کسب می کنم. ازاین رو، دستم خشن شده است. حضرت دستان سعد را در دست های مهربان خویش گرفت و آنها را بوسید و فرمود: « هذِهِ يَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ أبَدا »(9) این دستی است که آتش دوزخ به آن نمی رسد. پیامبر مرتباً از تنبلی و بیکاری نهی کرده اند و بر اساس روايات، بدترين مردم كسي است كه سَربار ديگران باشد: «ملعون من ألقي كَلَّه علي الناس(10)اینها بخشی از روایات پیامبر خداست که خدمتتان عرض کردم. همچنین روایت داریم که وقتي آيه « وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا» ﴿11﴾ هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، وهمچنین آیه «وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ » (12) و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ نازل شد.

کار نکردن ومستجاب نشدن دعا:

گروهي از اصحاب پيامبر خدا (ص) درها را بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند: (ديگر كار نمي‌كنیم و به همين مقدار) بسنده مي‌كنيم. به رسول خدا (ص) خبر رسيد، كسي را نزد آنها فرستاده و فرمودند: چه چيزي شما را بر كار نكردن وادار كرد؟ عرض كردند: اي رسول خدا ! چون روزي ما را، خداوند به عهده گرفته پس ما به عبادت رو آورديم. پيامبر خدا (ص) فرمود: كسي كه چنين كند ( و كار نكند و فقط مشغول عبادت شود) دعايش مستجاب نمي‌شود. بر شما لازم است به دنبال كسب روزي و درآمد برويد. این صحبت جناب آقای رزم حسینی ، استاندار محترم کرمان بسیار عالی و به جاست که مومن باید متمکن باشد. کاملاً درست است .من از مؤمنین و مسجدی ها تعجب می کنم که چرا برای تولید و تشکیل کارگروهها قدم پیش نمی گذارند.اگر شما نیائید کسان دیگری می آیند که حتی حاضر نیستند یک کار خیر انجام بدهند. متأسفانه به ما می گویند نباید دنیا طلب باشیم و برای دنیا کار کنیم. این دنیا طلبی نیست، نیت ما این باید این باشد که تا زنده ایم کار کنیم .شما باید اشتغال درست کنید وبه تولید بپردازید و چرخ زندگی خودتان و خانواده تان و هم چند نفر دیگر را بچرخانید. این عین بهشت است و عین ثواب و حرکت در راه خداست.

بالاترین عبادت کسب حلال:

روایت داریم از پیامبرخدا(ص) که : « اَلعِبادَةُ عَشرَةُ اَجزاءٍ تِسعَةُ اَجزاءٍ فى طَلَبِ الحَلالِ »(13)عبادت ده جزء دارد، که نُه جزء آن، طلب روزى حلال است. در روایت دیگر داریم: « اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ »(14) عبادت هفتاد جزء است و بالاترين و بزرگترين جزء آن کسب حلال است. برای این است که مقام معظم رهبری بارها سفارش می کنند که کشور ما از نظر اقتصادی باید از بیگانگان و خصوصاً آمریکایی ها و کشورهای خارجی مستقل شود ،اگر قرار باشد که نان و گندم مورد نیازمان را از خارج وارد کنیم، نمی توانیم ادعای استقلال کنیم و روی پای خودمان بایستیم . تنها راه اینکه ما بتوانیم از تحریم ها و آسیب هایی که هر روز دشمن بر ما وارد می کند، خلاص بشویم، این است که هیچ نیازی از جهت مادی به دنیای غرب نداشته باشیم و کشور مان را مانند کشورهای دیگر بدون اتکا به نفت اداره کنیم .در این صورت جمهوری اسلامی و اسلام ناب تبدیل به یک الگوی موفق برای جهانیان می شود. تمام دنیا روی به اسلام ناب و امیرالمومنین(ع) وحضرت زهرا (س)و مذهب شیعه می آورد. چه نعمتی امروز بالاتر از این است که ما کشورمان را از هرجهت مستقل کنیم و با کار و تلاش ،راه نفوذ بیگانگان را در مملکت ببندیم.

اهمیت کاروتلاش از دیدگاه حضرت عیسی(ع):

حواريّون به پیامبر گفتند: ما يارى‏دهنده دين خداييم و به او ايمان آورديم؛ و تو گواه باش كه ما اسلام آورده‏ايم‏ و آنان با اين انديشه و ايمان، برگِرد مسيح(ع) حلقه زدند و همه جا با او بودند. هرگاه گرسنه مى‏شدند، به آن حضرت خبر مى‏دادند و او با دست زدن بر زمين، براى آنان نان و غذا تهيّه مى‏كرد و به‏هنگام تشنگى آنان، به دعاى او و اذن خدا، آب از زمين مى‏جوشيد. روزى حواريّون از عيسى(ع) پرسيدند: «يا روح‏اللّه مَنْ افضل منّا؟ اذا شئنا اطعمتنا و اذا شئنا سقّيتنا و قد آمنّا بك...؟» (هان اى روح خدا! چه كسى مى‏تواند از ما برتر باشد، درحاليكه هرگاه گرسنه باشيم، شما ما را سير و هرگاه تشنه باشيم سيراب مى‏سازى؟ و ما به تو و رسالت تو و پيام خداى تو ايمان آورده و از تو پيروى مى‏ كنيم). آن حضرت پاسخ داد: «افضل منكم من يعمل بيده و يأكل من كسبه ...» (برتر از شما كسى است كه به‏دست خويش كار مى‏ كند و از راه كار و كسب خود روزى مى‏خورد) و از آن پس، حواريّون در ساعات فراغت به كسب و كار پرداختند و براى تأمين زندگى خويش گاهی به شستن لباس نيز می پرداختند. این بخشی از ایده پیامبران الهی و قران در جهت زحمت کشیدن و کار وتولید است . هم زندگی خودش و هم زندگی مردم را به غنی می رساند.

خطبه دوم

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

بعداز توصیه به تقوی ، ما باید عشق ، محبت و علاقه خودمان را روز به روز به حضرت صاحب الامر بیشتر کنیم. یا صاحب الزمان درست است که همه ما نمی توانیم مانند علی بن مهزیار باشیم که هنگامی که به محضرتان می رسند شما می فرمایید دلم می خواهد چند روزی پیش من بمانی ولی این دوستداران و علاقمندان شما هرجمعه به عشق شما به نماز جمعه می آیند.هرکجا عالم هستید ای یوسف زهرا، ازناحیه ما بر شما درود و سلام. یا مولا یاصاحب الزمان، دعای شما بری ما باعث خیر و برکت است. سلامتی مولایمان صاحب الزمان(عج) صلواتی عنایت بفرمایید.

مناسبتهای هفته:

مناسبت هایی که در این هفته داریم به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

سالروز کودتای ننگین رضاخان:

اولین مناسبت یکشنبه 3 اسفند سالروز کودتای ننگین انگلیسیِ رضاخان است. روایت داریم در مورد بیان علایم ظهور از زبان امیرالمومنین(ع) که حضرت می فرمایند: " مِنْ عَلائِمِ الظُّهُور... " از نشانه های ظهور امام زمان در آخرالزمان "وَ سَلْطَنَهُ رَجُلٌ طبَرَسَی "حکومت مردی از مازندران ایران است و "تَبْدیِل الأَلْبَسَةِ الاِسْلامَّیةِ " که الگوی لباس را تغییر می دهد، و شکل لباسهای اسلامی را به لباسهای غیر اسلامی تبدیل می کند.(15) رضاشاه خائن از روستای «آلاشت» مازندران در اطراف قائم شهر، بودکه بوسیله انگلیسی ها با کودتا به قدرت رسید. (که در قدیم به مازندران طبرستان می گفتند).او احکام الهی را تعطیل کرد و چادر زنان را گرفت و لباسهای بلند مردان را قیچی کرد و حسینیّه ها را تعطیل نمود و عمّامه از سر علماء ایران برداشت که دوران بسیار خطرناکی برای اسلام در ایران بود. دوران این نوع حکومت ها ، درس عبرت است. وقتی رضا خان ملعون، دیگر به درد انگلیسی ها نخورد او را با صندوقچه های طلا و جواهراتی که به همراه داشت ، با کشتی از بندرعباس به سوی نامعلومی حرکت دادند و در وسط دریا طلا و جواهراتش را گرفتند و به انگلیس بردندو او را مجبور کردند که در جزیره موریس بماند. بعد از او، پسرش با کودتا حاکم شد. این است نتیجه ظلم و پشتوانه مردمی نداشتن.

بیان حکم تحریم استعمال تنباکو:

ازجمله مناسبت های این هفته اول اسفند مصادف با اول ماه جمادی الاول ، بیان حکم حرمت استعمال تنباکو توسط فقیه مجاهد میرزای شیرازی است. جریان از این قرار بود که ناصرالدین شاه در سفر سومش به انگلستان ، ولخرجی زیاد و عیاشی، پولهایش تمام شد بنابراین در کاخ انگلیس قراردادی را بست که در ازاری چند لیره ، امتیاز کشت تنباکو و فروش و توزیع آن را برای چند سال متوالی در اختیار کشور انگلیس قرار دهد، که این قرارداد، مشکلات زیادی را در آن زمان برای کشاورزان به وجود آورد و عده ای هم قیام کردند تا اینکه حكم تحریم تنباكو از طرف آیت الله میرزای شیرازی به این شرح صادر شد: « بسم الله الرحمن الرحیم ؛ الیوم استعمال توتون و تنباكو بای نحو كان در حكم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه است» . ناصرالدین شاه دستور داد تا قلیانی برایش آماده کنند ولی کسی به حرفش گوش نداد . سوال کرد چه شده است؟ گفتند مرجع تقلید فتوا داده است که استفاده از توتون و تنباکو حرام است و به این طریق این امتیاز ننگین انگلیسی ها لغو شدو قدرت مرجعیت و روحانیت بیش از پیش بر دشمنان این مرز و بوم آشکار شد وآنها برنامه ریزی کردند تا روحانیت را روز به روز ، تضعیف کنند و از چشم مردم بیندازند زیرا می دانستند دین و آگاهی مردم و همچنین علمای دینی مانع از چپاول ثروتهای یک کشور هستند.

ولادت حضرت زینب (س) وروزمهندسی:

مناسبت های دیگر هم در این هفته وجود دراد از جمله مهمترین آنها، ولادت حضرت زینب (س) رو زپرستار است که این روز را به همه پرستاران عزیز شهرستان ، تبریک می گویم. این روز مهندسی هم نامگذاری شده است.

سالروز شهادت شیخ فضل الله محلاتی:

سالروز شهادت شیخ فضل الله محلاتی با عده ای از یاران حضرت امام که عراقی ها هواپیمای ایشان را سرنگون کردند وآنها را به شهادت رساندند هم در این هفته قرار دارد. آنها بازوان حضرت امام در دفاع مقدس بودند که خدا رحمتشان کند. حدود 4هزار نفر از طلاب و روحانیون در دفاع مقدس، حضور داشتند که بیشترین آمار از نظر جمعیت است.

فرمایش مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی:

نکته بعدی اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری خطاب به دولتمردان ، آقا در مورد اقتصاد مقاومتی نگران بودندو فرمودند که مسئولین و مردم بحث اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند. کشور ما دومشکل از بعد اقتصادی دارد.یکی اقتصاد متکی به نفت یکی هم اقتصاد دولتی.مشکل اقتصاد متکی به نفت این است که اقتصاد ما در دستان دشمن قرار می گیرد و آنها می توانند هر روز یک مشکل برای کشور درست کند.یک بار با تحریم نفت و یک بار دیگر با پایین آوردن ارزش نفت. آنها از یک طرف بخشی از پولهای بلوکه شده ایران را برمیگردانند و از طرف دیگر نفت را ارزان می کنند وچندین برابر به جیب می زنند. قرار شد 4هزار دلار برگردانند ولی با ارزان کردن نفت به کمتر از نصف قیمت آن ، حدود 8هزار دلارما ضرر کردیم. اقتصاد دولتی مانند اقتصاد کمونیستی که همه چیز در دست دولت باشد. اوایل انقلاب این ضرورت داشت و بزرگان می گفتند ولی امروزه به فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد باید دست مردم باشد وآنها باید به میدان بیایند وامور را در دست بگیرند. شهرستان ما هم اگر بخواهد از نظر اقتصادی پیشرفت کند باید همه مردم وارد میدان شوند و به کمک مسئولین ادارت و بانکها این مسائل را حل کنند. در ادارات ما نباید این همه کاغذ بازی باشد.یکی تعریف می کرد که با آقای آشنا شدم که می خواست در مالزی سرمایه گذاری کند،سوال کردم چرا در کشور خودت سرمایه گذاری نمی کنی؟ گفت برای گرفتن یک موافق نامه اصولی در ایران 6ماه باید تلاش کنی و آخرش هم نمی دهند ولی در مالزی همه این کارها در یک اتاق انجام می شود. اگر یک جوانی می خواهد یک گلخانه داشته باشدو یا کار دیگری را انجام دهد، این قدر بانک ها و ادرات مختلف سنگ جلوی پای او نیندازند واو را ناامید نکنید، کشور اینطوری رشد نمی کند و پیشرفت نمی کند.همه مخاطب مقام معظم رهبری هستیم اگر اسلام و کشورمان را دوست داریم،اگر امام وشهدا را دوست داریم همه باید به میدان بیاییم. سرمایه دار با سرمایه گذار فرق می کند ،سرمایه گذار، سرمایه اش را در چرخه اقتصاد کشور می آورد.باید مثل حاجی از مکه برمی گردد، گوسفند جلویش قربانی بکنیم و او را کمک کنیم . ان شاءالله که فقط شعار نباشد و در عمل کار کنیم. ان شاءاالله شهرستان با همت جوانان و مردم وکارگران روز به روز از نظر اقتصادی پیشرفت کند، مخصوصا اینکه شهر ما یک شهر صنعتی است . صنایع پایین دستی فولاد و واگن سازی بسیار تاثیرگذار است. از یزدی ها و اصفهانی ها یاد بگیریم. سرمایه داران ما از سرمایه ی پسته خودشان برای ساخت کارخانه استفاده بکنند . آینده در دستان شماست، بافکر همین جوانان ان شاءاالله آینده این شهرستان صنعتی و پیشرفته باشد .

خدایا آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشتها:

1- بحارالانوار، ج103، ص9/ به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است.

2- الحیاة، ج 5، ص 462.

3-الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 221

4- حر عاملي، وسائل الشيعة، باب 23، ص 67، حديث 1

5- امين، سيد محسن، أعيان الشيعة، ج 1، ص 301، دار التعارف للمطبوعات، بيروت، 1406ق

6- وسائل الشیعه، ج 3، ص 230

7- جامع‏الأخبار،محمدبن محمدسبزواری،ص139 /مستدرك الوسائل،نوری،ج13،ص11/ بحارالأنوار،مجلسی،ج100،ص9

8- مستدرك الوسائل، ج 2، ص 417.

9- اُسد الغابة ، ابن اثیر ج 2 ص 269 / تاريخ بغداد، خطیب بغدادی، ج ‏7، ص 353 ؛

10- ملعون است کسی که،لعنت خدا بر کسی که سنگینی زندگی خود را بر دوش دیگران میگذارد./بحار، ج 74، ص 140./ محمدبن حسن حرعاملی، وسائل‌‌الشیعه، ج17، بااب استحباب الاستعانه بالدنیا علی الآخره، باب 6، حدیث 10، ص 32، (سی جلدی).

11-سوره الطلاق، آیه 2

12- سوره الطلاق،بخشی از آیه 3

13- بحارالأنوار، ج 103، ص 9، ح 37

14- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

15- فجایع الدهور فی علائم الظهور - و اثبات وجود الحجه (عج) سید بن طاوس و بیان الائمه ص 351 زین العابدین نجفی


http://yascms.ir/emam/gozaresh/ba345.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ba346.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ba347.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ba348.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/ba349.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.