سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

شخصیت حضرت زهرا(س)از دیدگاه رسول خدا(ص)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 469 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.12.10
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند مورخه 93/12/8


http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّموَا عَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

عن مولانا المهدی علیه السلام: « فی ابنة رسول الله لی اسوة حسنة »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله. السلام علیک یا صاحب الزمان، السلام علیک یا فاطمه الزهرا سیده النساء العالمین

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار مان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مومنین ومومناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان خانواده و فرزندانتان و برآورده شدن حاجات و رفع و دفع بلاها اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه و این نمازجمعه واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را در این لحظات اجابت دعا از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم ، انشاءالله قرار بگیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

تسلیت شهادت فاطمه زهرا(سلام الله علیها):

خدای متعال را شکرگذاریم بر نعمت باران رحمت و برف پرآب پُر نعمت، ان شاءالله بین دو نماز مؤمنین و مُتدینین به شکرانه این نعمت بزرگ الهی دو رکعت نماز شکر را هم می خوانیم و به سپاس از پروردگار بر این نعمت والا سجده شکر می کنیم ، عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)، این هفته فاطمیه اول است سالرزو شهادت حضرت زهرا(س)را تسلیت عرض می کنم. ان شاءالله مؤمنین ، مُتدینین در مساجد تکایا و حسینیه ها و همین طور در منازل شخصی خودشان حق این بانوی بزرگوار اسلام را ادا کنند . حداقل سه شب را برای عزاداری بر حضرت زهرا(س) و آشنایی فرزندان با مقام والای حضرت زهرا(س) اختصاص بدهند. چون بحث ما راجع به الگوی پیامبر خدا(ص) بود ، موضوع بحث را شخصیت حضرت زهرا(س) از دیدگاه پیامبر(ص) تعیین کردم اینکه پیامبر خدا(ص) حضرت زهرا(س) را چطوری معرفی می کنند.حق هم این است که ما با زبان پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) را بشناسیم ،چون مقام حضرت زهرا(س) را پیامبر(ص) تشخیص می دهند و ایشان پرورش یافته مکتب پیامبر(ص)و در دامن پیامبر بزرگ شده است .مقام و ارزش بالای او را تنها پیامبر خدا(ص) درک می کند. قبل از اینکه از پیامبر خدا(ص) احادیثی را خدمتتان عرض کنم .

فاطمه زهرا(س)الگوی امام عصر(عج):

حضرت زهرا(س) به قدری مقامشان والاست که ، امام زمان (عج) برای عدالت وحاکمیت حق و گسترش خوبی ها در جامعه می آیند می فرمایند:« در دختر پیامبر خدا (ص)برای من الگوی نیکویی است »(1) امام زمان(عج) سرمشق حکومتی خودشان و عدالتشان را حضرت زهرا(س) معرفی می کنند. اگر این بزرگوار دختر وهمچنین مادر و همسری نمونه است و فرزندانی شایسته تربیت کرده است .

تمام عالم ریزه خوار سفره زهرایند:

ویژگی های دیگری هم دارند که همه خوبان و خیرین عالم باید از حضرت زهرا (س) درس خیر و بخشش و خوبی بگیرند. تمام خوبان عالم باید ریزه خوار سفره حضرت زهرا بشوند. شما کجای عالم این چنین انفاقی را که حضرت زهرا کردند، پیدا می کنید؟سه شبانه روز خود و فرزندانشان وحتی فضه خادمه هم گرسنه بخوابند، روزه بگیرند و عبادت خدا را انجام بدهند و کارهای روزمره خودشان را نیز انجام بدهند و با آب افطار کنند . کجای دنیا شما پیدا می کنید .

نذر امیرالمومنین(ع) وحقوق بشر:

داستان از این قرار است که روزی امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در دوران طفولیت بیمار شدند، پیامبر اکرم (ص) به همراه تنی چند از اصحاب به عیادت آنان رفتند و به حضرت علی(ع) پیشنهاد فرمودند تا برای شفای آن دو بزرگوار نذر کنند که روزه بگیرند. حضرت علی (ع)، فاطمه زهرا (س) و فضه ـ کنیزشان ـ چنین نذر کردند: اگر حسن و حسین بهبودی یافتند برای خدا سه روز روزه می گیریم(2). امام حسن و امام حسین ـ علیهما السلام ـ شفا یافتند. حضرت علی (ع) و اهل او نذرشان را ادا کرده و روزه گرفتند، روز اول را روزه گرفتند، هنگام افطار مسکینی درب خانه آمد، فردای آن روز، دومین روزه نذری خود را گرفتند، شب هنگام، آنگاه که خواستند افطار کنند، یتیمی درب خانه آمد ، روز سوم هم یک اسیر غیر مسلمان به درب خانه آنها آمد و درخواست غذا کرد و آنان هر سه روز، ایثارگرانه افطار خود را در راه خدا دادند. حضرت علی (ع) به کافر اسیر هم به چشم یک انسان نگاه کردند وفرمودند: انسان نیازمندی برای دریافت کمک به در خانه ما آمده است و کرامت دارد، این عمل را حقوق بشر می گویند .

کار برای خدا:

این بخشی از کار بود، بخش دیگر ارزش والای کار را نگاه کنیدکه می فرمایند: «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللّهِ لا نُریدُ مِنکم جَزاءً وَ لا شُکُوراً»(3)؛ ما به خاطر خدا به شما غذا می دهیم و از شما تشکر و پاداشی نمی خواهیم .این است بخشش و بزرگی و انسانیت و سخاوت اهل بیت رسول خدا(ص).کجای عالم می توانید چنین انفاقی را پیدا کنید، این بزرگواران تربیت شده اهل بیت هستند .
اما حسین(ع)عزت خود را مرهون فاطمه(س)می داند:

حضرت زهرا(س) یک زن به تمام معنا شجاع آزاده با بصیرت حامی امامت و ولایت است. هركسی می‌خواهد بداند زهرا كیست؟ از روز عاشورا بداند كه او كیست؟ امام حسین(ع) روز عاشورا فرمود: این پست شَرَفان به من می‌گویند: یا زیر بار یزید برو یا تسلیم شو. «هیهات منا الذلة یأبى الله لنا ذلك و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و حجور طهرت»(4) ابداً زیر بار زور و ذلت نمی‌روم. می‌دانید چرا زیر بار نمی‌روم؟ چون پسر فاطمه(س) هستم. «و حجور طهرت» من از دامن فاطمه(س) هستم. یعنی عزت و بزرگی و زیر بار یزید نرفتن را به این كه من در دامن زهرا تربیت شده‌ام بند می‌كند. یعنی كسی كه در دامن زهرا تربیت شد، زیر بار یزید نمی‌رود. این خیلی مهم است. امام حسین در روز عاشورا عزت خودش را مرهون دامن مادرش می‌داند.

معنای فاطمه(س):

یکی از معانی فاطمه این است که به کنه و عظمت این بزرگوار کسی نمی تواند پی ببرد. در روایت آمده چرا فاطمه را فاطمه گذاشتند چون عظمتش را کسی نمی تواند درک کند. این هفته شهادت حضرت زهرا (س) سرور همه زنان و مردان عالم است .در همه خوبی ها مقتدای ماست. موضوع بحث ما شخصیت حضرت زهرا(س) از دیدگاه پیامبر(ص) است.

خشم و رضایت خداوند:

روایتی داریم از رسول خدا(ص) که فرمودند: « إِنَّ اللّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ لِغَضَبِ‏ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى‏ لِرِضَاهَا »(5) همانا خداوند متعال، غضب می کند به کسیکه فاطمه (س) از او خشمگین است وخوشنود می شود به آنکه فاطمه(س) از او خوشنود است. این خیلی تعبیر بلندی است که اگر ما روی این کلام فکر کنیم عصمت حضرت زهرا را می ساند یعنی اگر خشمی هم حضرت داشته باشد خشمش ، از خشم خداست. هیچ چیز، بجز خدا در وجودش نیست، تمام هستی اش خدایی و الهی است ،حرف که می زند حرفهای خدا را می زند . اگر خشم و غضضب می کند خشم خداست.یک دختر 17-18 ساله به چنین مقامی در پیشگاه خدا دست پیدا کرده است .

مقام عصمت فاطمه الزهرا(س):

مقام عصمت و دوری از گناه. نه تنها گناه و خطا نمی کند بلکه فکر گناه هم نمی کند؛ این یکی از تعبیرات بلند حضرت رسول خدا(ص) در باب مقام حضرت زهرا(س) است که مقام عصمت یعنی مقام پاکی از گناه و خطاست . پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص)در ضمن یک حدیث نسبتا طولانی فرمودند: « دخترم فاطمه بی شک او سرور زنان عالمیان است، گفته شد: ای رسول خدا، آیا او سرور زنان زمان خویش است؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود: مریم بنت عمران، سرور زنان زمان خویش بود اما دخترم فاطمه سرور زنان عالمیان است، از اولین تا آخرین. هر گاه فاطمه در محراب عبادت می ایستد، هفتاد هزار ملائکه مقرب بر وی درود می فرستند و سلام می کنند و او را مانند مریم ندا می دهند: ای فاطمه، خداوند برگزید تو را، و پاکیزه ساخت و برگزید بر زنان عالمیان ».(6)

درخشندگی زهرا(س)هنگام عبادت:

درحدیث دیگر پیامبر اکرم(ص) فرمود: «دخترم فاطمه بانوی زنان جهان از اولین و آخرین است. او پاره تن من، نور چشم و میوه دل من است. روح من در بدن من است. او حوریه ای انسانی (و به وجود آمده) از من است. هر وقت در محرابش برای عبادت در پیشگاه پروردگار می ایستد، نور او برای فرشتگان آسمان می درخشد، چنان که نور ستارگان برای اهل زمین می درخشد، (اینکه زهرا را ، زهرا گفتند از همین روایت درخشنده است)و خدای عزیز و جلیل به فرشتگانش می فرماید: فرشتگان من، خدمتگزار من فاطمه، سرور خدمتگزاران مرا بنگرید که در پیشگاه من ایستاده ،(یک عبد به تمام معنا ، همانطور که ما به رسول خدا شهادت می دهیم اول می گوییم "عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ""پیامبر اول بنده وعبد خدای تبارک تعالی ست بعد رسول اوست. ) و اندامش از خوف و خشیت من لرزان است. با قلب خود به عبادت من روی آورده است.

ذکر و معرفت خداوند تبارک وتعالی:

ما خیلی وقتها نماز می خوانیم بدون حضور قلب. الله اکبری که پیامبر خدا و امیرالمومنین و حضرت زهرا می گویند با اذکار ما خیلی فرق می کند . روی شناخت خدای تبارک و تعالی ذکر می گویند و با تمام وجود و از ته قلب به سوی من روی آورده است.)

فاطمه(س) ومقام شفاعت:

در ادامه حدیث خداوند می فرماید: گواه باشید که پیروان او را از آتش دوزخ امان بخشیدم» (7) امام رضا عليه السلام از اجدادشان نقل مى‏فرمايند: پيامبراکرم (ص)فرمودند: اى فاطمه! آيا مى‏دانى كه چرا «فاطمه» نام گرفتى؟ اميرالمؤمنين عليه السلام عرضه مى‏دارند: شما بفرماييد چرا فاطمه، «فاطمه» ناميده شده است.پيامبر (ص)فرمودند: زيرا «فاطمه عليهاالسلام» و شيعيان فاطمه از آتش جهنم بازگرفته شده‏اند و به آتش نخواهند رفت.(8)
جدا کننده از آتش جهنم، اشاره به مقام شفاعت حضرت زهرا از دوستداران و شیعیان خودشان و دوستداران فرزندانشان دارد، در روز قیامت حضرت زهرا در جلو و ذریه ، فرزندان ، دوستداران و عاشقان او و دوستداران فرزندانش پشت سرشان ایشان وارد بهشت می شوند. ما اسم فرزندمان را که انتخاب می کنیم به بعد شخصیتی او کاری نداریم ولی ائمه و پیامبر که اسم بری فرزندانشان انتخاب می کنند، هر اسمی اشاره به یک بعد از شخصیت او دارد. حتی در اسم هم، همه چیز از مقام و عظمت مراعات شده است. فاطمه به معنای جداکننده و مقام شفاعت را می رساند. عظمت حضرت زهرا را نمی توانیم درک کنیم.

نزول جبرئیل برفاطمه(سلام اله علیها):

بعد از پیامبر جبرئیل بر حضرت زهرا(س) نازل می شد و ایشان با ملائکه گفتگو می کردند . ایشان مقام بسیار بالایی دارد و هرکسی این توان را ندارد که با ملکوت ارتباط برقرار کند. روایت دیگری را از پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) خدمتتان عرض می کنم و این خطبه اول را به اتمام می رسانیم.

دوست بدار دوستان آنها را ودشمن بدار دشمنانشان را:

روزی رسول خدا(ص) با حضرت علی(ع) و امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه: نشسته بودند، در این حال حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: پروردگارا تو می دانی که این جماعت اهل بیت: من هستند و گرامی ترین مردم در نزد من می باشند، پس دوست بدار کسی که آن ها را دوست می دارد و دشمن بدار کسی را که آن ها را دشمن بدارد و ... و آن ها را از هر پلیدی پاکیزه دار و از هر گناهی حفظ فرما و از جانب خودت به روح القدس تأیید گردان. سپس فرمودند: ای علی پس از من تو جانشین من بر آن ها هستی و ... و گویا می بینم دخترم فاطمه که در روز رستاخیز مرکبی از نور سوار است و به پیش می آید و از طرف راست او هفتاد هزار فرشته و از چپ او هفتاد هزار فرشته، در مقابل هفتاد هزار فرشته و در پشت سرش هفتاد هزار فرشته حرکت می کند.

معیارهای زن بهشتی:

سپس فرمودند: إیّما امرة صلت فی الیوم واللیلة خمس الصلوات وصامت شهر رمضان وحجت بیت الله الحرام و زکت مالها واطاعت زوجها و والَت علیاً بعدی دخلت الجنة بشفاعة بنتی فاطمه؛(9) هر زنی که در شبانه روز پنج نماز واجب را به جا آورد، در ماه رمضان روزه بدارد و حج خانه ی خدا را انجام دهد، و زکوة مال خویش را بپردازد و از شوهر خود اطاعت نماید و ولایت علی(ع) را بعد از من بپذیرد؛ چنین زنی به شفاعت دخترم فاطمه(س) داخل بهشت می شود. این هم بخشی از کلمات رسول خدا(ص) است .

دعا درهنگام گرفتاری:

یک دعای با ارزشی است که هنگامی که ما گرفتار می شویم و نمی دانیم چکار بکنیم ، در وقت نماز بخوانیم که بسیار راهگشاست، قطب راوندی نقل کرده که از امام زین العابدین(ع) روایت شده که پدرم در روز عاشورا مرا به سینه چسبانید، و فرمود: “پسرم! از من دعائی را حفظ کن که فاطمه به من تعلیم داده، و رسول خدا(ص) هم به او تعلیم داده بود، و جبرئیل هم به رسول خدا؛ و این دعا برای رفع حاجت و همّ و غم و بلاهای سخت که نازل می شود مفید است.

در این مواقع این دعا را بخوان :«بحق یس والقرآن الحکیم»به حق يس و قرآن حكيم «وبحق طه والقرآن العظیم »و به حق ط و قرآن عظيم« یا من یقدر علی حوائج السائلین» اى كه بر نيازهاى خواهندگان توانايى « یا من یعلم ما فی الضمیر» اى كه آنچه در باطن است مى‏دانى «یا منفسا عن المکروبین» اى خارج‏كننده غم و اندوه از گرفتاران «یا مفرّجاً عن المغمومین» اى گشاينده غم از غمناكان «یا راحم الشیخ الکبیر» اى رحم كننده به پيرمرد «یا رازق الطفل الصغیر» اى روزى‏دهنده به كودك صغير« یا من لایحتاج إلی التفسیر» اى كه نياز به تفسير ندارى« صل علی محمد وآل محمد» بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست «وافعل بی کذا وکذا» و با من چنين و چنان‏ كن و حاجت خود را بخواه سپس او را می بوسد و وداع می کند.(10).

مظلوم ترین افراد:

امیرالمؤمنین درمیان جمعی از افسران و شجاعان و اصحاب نشسته بودند، یک نفر از این یاران دلاور امیرالمومنین سوال کرد که مظلومترین انسان کیست؟ اشک در چشمان امیرالمومنین جمع شدوفرمودند:، مظلومترین افراد کسی است که با بازوانش درب قلعه خیبر را از جا بکند، عمربن عبدود را با شمشیرش از پا دربیاورد ولی آمدند و در خانه اش را آتش بزنند و بیایند در منزل و به همسرش سیلی بزنند و او نتواند صدا بزند یا علی به دادم برس. جانها به قربان مظلومیتت یا امیرالمومنین. بر آن پهلوان نامی چقدر سخت گذشت . دور خانه حضرت را آتش زدند، دومی آمد دم در، صدا زد که بگویید به علی بیاید. حضرت زهرا دم در آمد وگفت: حیا نمی کنیدما هنوز شال عزا داریم ،پیامبر تازه درگذشته است ، گفتند یاعلی بیاید یا این خانه را با اهلش می سوزانیم. صدا زدند فلانی توی این خانه فاطمه است ،اهمیت نداد، حضرت زهرا پشت درب را محکم گرفته بودند. می گوید: اول صدا ی ضجه و گریه فاطمه بلند شد دلم سوخت ولی دشمنی با علی بود،دشمنی با او در ذهنم مجسم شدو تمام قدرت را در پاهایم جمع کردم و چنان محکم به درب زدم که ناله زهرا پشت درب بلند شد.من نمی دانم این در نیم سوخته با سینه زهرا چه کرد، این میخ در چه کرد.ناله زهرا بلند شد وگفت یا فضه بیا که محسنم شهید شد. « لعنت الله علی قوم الظالمین»

خدایا آنچه گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اوصیکم بتقوی الله

مجدداً شهادت حضرت زهرا (س) را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) و به همه شما ارادتمندان و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می کنم.

باکمک خدا بخشی از وظیفه خود را نسبت به حضرت زهرا (س) ادا کنیم:
در توصیه به تقوی ان شاءالله حق حضرت زهرا(س) را ادا کنیم، ما ایرانی ها هر چه که داریم از برکت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) داریم. حق این بزرگوار را ادا کنیم، مراسمی باشکوه و در خور شأن حضرت برگزار کنیم، مخصوصاً مراسمی که مؤمنین را اطعام کنیم .خصوصاً در خانه هایمان و بچه های خودمان را با محبت فاطمه بزرگ کنیم. برکتش را هم در زندگی خودمان می بینیم. با برگزاری مراسم روضه حضرت زهرا(س) و خواندن حدیث شریف کساء ویاد کردن از مناقب حضرت زهرا فیض می بینیم و از برکات آن هم بهره مند می شویم. این عمر زود می گذرد ، بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین !چقدر دیگرانی بودند مال داشتنددلشان می خواهد برگردند در این دنیا و یک قدم دیگر بر دارند ولی به آنها اجازه داده نمی شود.چه کسانی تا دیرزو بودند ولی امروز نیستند ،اجل خبر نمی کند . وقتی اجل برسد و گلوی انسان را بفشارد اولین حرفی که می زنیم این است خدایا من را به دنیا برگردان تا انفاق کنم وکارخیر انجام بدهم ، نمی گوید نماز بخوانم ! می گوید انفاق کنم ، این اهمیت انفاق است .ان شاءالله که حق بزرگ حضرت زهرا ، این مدافع امامت و ولایت را ما به خوبی ادا کنیم .

دو رکعت نماز شکر:

خدای بزرگ را شاکریم الحمدالله نعمت باران و برف را در این هفته داشتیم ، ان شاءالله بین دو نماز دو رکعت نماز شکر می خوانیم و به شکرانه این نعمتها پیشانی بر تربت می گذاریم. دو سه مطلب را کوتاه عرض می کنم.

انفاق و اعتدال:

سالروز تاسیس کمیته امداد را در همین هفته داریم و آغازهفته احسان ونیکوکاری است. تا زنده ایم اهل خیر باشیم البته نه اون طور باشد که دستمان باز باشدو نه خیلی دست بسته باشیم . انها که تمکن دارند به محرومین به گرفتاران به همسایه های خودتان مخصوصاً نیازمندان از فامیل ، آنهایی که می شناسید ومی دانید گرفتارند، رسیدگی کنید .
دنیا محل انعکاس است.

از امام رضا علیه السلام روایت شده است که فرمود: در گذشته های دور، چندین سال پشت سر هم قحطی شد. مردم شهر به سختی زندگی می کردند و برای سیر کردن خود، به زحمت یک تکه نان خشک می یافتند. گرسنگی همه جا را گرفته بود و هر کسی فقط به خودش فکر می کرد.

یکی از زنان شهر که به شدّت گرسنه بود، برای پیدا کردن غذا، کمی در شهر این طرف و آن طرف رفت و بالاخره، یک تکه نان برای خوردن پیدا کرد. می خواست آن لقمه را بخورد که فقیری به او رسید و گفت: «ای خانم محترم! من خیلی گرسنه ام. این تکّه نان را بده به من.» از قیافه ی فقیر معلوم بود که از آن زن نیز گرسنه تر است. زن، دلش به حال فقیر گرسنه سوخت و برای رضای خدا، آن لقمه نان را به او داد.همان موقع که زن، لقمه نان خودش را به فقیر می داد، پسر کوچکش در بیابان بود و گوسفندها را می چراند. ناگهان گرگی به طرف آن پسرک حمله کرد. خدا به پاداش کار خوب آن زن، جبرئیل را به زمین فرستاد و جبرئیل، پسرک را از دست گرگ نجات داد. بعد جبرئیل، گرگ را از آن پسر دور کرد و او را صحیح و سالم، به مادرش تحویل داد. جبرئیل به آن زن گفت: «یک لقمه در راه خدا دادی و خدا هم پسرت را که کم مانده بود مثل یک لقمه در دهان گرگ برود، نجات داد. (11)

دنیا عوض دارد دنیا انعکاس دارد.وقتی شما دلت می سوزد و می خواهی کار خیر انجام بدهی تمام عالم دست به دست هم می دهندو نمی گذارند شما زمین بیفتی ،کارت به مو هم برسد پاره نمی شود. کار خیر انجام بدهید و به نیازمندان کمک کنید .اگر دختری دم بخت است یا خانواده ای گرفتار شدند بالاخره به اندازه توانمان به آنها کمک کنیم، اگر مالی نمی توانید کمک کنید زبان خوبی داشته باشید.خیر خواهی بکنیدو گره گشا باشید. اغاز هفته احسان است ،همه تلاش کنید تا در زندگی منشا خیر باشید.

فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درمان مشکل ما اقتصاد مقاومتی است:

مطلب بعدی صحبت های مقام معظم رهبری را شنیدیدو دشمن هم ،هر روز یک مشکلی را برای ما درست می کند. اقا فرمودند اقتصاد ما دو مشکل دارد: یکی دولتی است یکی هم متکی به نفت است تا زمانی ما متکی به درامدهای نفتی باشیم و بخواهیم از این راه کشورمان را آباد کنیم ،با وجود این همه دشمن؛ که حتی خریداران نفت ما هم ، دشمنان ما هستند و پول وبانک و همه چی هم در دست آنهاست. به گفته مقام معظم رهبری، تنها دوای این درد هم اقتصاد مقاومتی است. در این باب زیاد صحبت شده است و شعارهای خوبی هم داده اند ولی در عمل که نگاه کنیم با وجود اینکه تلاشهایشان قابل تقدیر است ولی کافی نیست. اگر کافی بود دشمن این قدر نمی توانست عرض اندام کند.

سرمایه گذاری در شهر و وطن خود:

مردم در همه استانها و شهرها کمک کنند و ایستادگی کنند هفته قبل هم عرض کردم در سفری که ما به سیرجان داشتیم شخصی را دیدیم که با وجود اینکه از سیرجان رفته بود ولی امکاناتی که داشت به شهر خودش آورده بود و در آنجا سرمایه گذاری می کرد ولی متاسفانه سرمایه داران زرندی سرمایه های خودشان را بیرون از شهر خودشان می برند.این خیلی بد است. هر کس باید در شهر و روستای خودش سرمایه گذاری کند .حتی شده بایک کارخانه کوچک ،اشتغال زایی بکند تا چهار نفر هم از قِبَل آن ، نان بخورند .مردم هم برای پیشرفت امور در گروهای مختلف کارگران کارمندان دست به دست هم بدهند و جمع بشوند و تعاونی تشکیل بدهند ، بانک ها هم موظف هستند کمک بکنند، مسئولین هم بحمدالله دلسوز هستندو می خواهند گره ای باز کنند ، اگر درچنین فضایی حرکت کنیم پیشرفت می کنیم .

تلاش در امر معاش عبادت است:

مؤمن تا زنده است باید کار و تلاش کندو فعالیت داشته باشد اینها عین آخرت است. کار برای تامین دنیا و امرار معاش زن و فرزند عین آخرت است. نماز خانه ومسجد بسازید وکار خیر انجام بدهید این دنیا طلبی نیست که مذمومباشد بلکه عین آخرت است. کوشش بکنید تا همه با توکل بر خدا بتوانیم گره ها را باز کنیم .

تولید و اقتصاد مقاومتی:

تولید بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی است و بخش دیگر آن هم مصرف تولیدات داخلی است . مثلا ما برای تهیه جهیزیه فرزندانمان از برندهای خارجی استفاده می کنیم و کالای ایرانی خودمان را نمی خریم که صدمه بزرگی را به اقتصاد کشور وارد می کند.اقتصاد کشور بی رونق می شودو وکارخانه های ما تعطیل می شودو کارگر ما بیکار می شود. اگر همه اشتیاق داشته باشند به خرید جنس خارجی اگر در کشور تولید هم باشد ولی کسی از ان استفاده نکند ،تولید فایده ای ندارد.

تعصب ملی:

برادران و خواهران ،تعصب داشته باشیم . جنس خوب ایرانی هم تولید می شود جنس خوب بخریم تا کارگر ما کارخانه ما و چرخ اقتصاد کشور ما بچرخد. شما وقتی جنس خارجی می خرید، انگار پول خرید آن از کشور خارج می شود. زندگی کارگر خارجی تامین می شود وکارگر ما بیکار می شود و به تبع آن اعتیادو طلاق هم در کشور ما زیاد می شود .تعصب ملی داشته باشیدبعضی از علما و بزرگان ما حتی تاکید داشتند تا دکمه های لباس آنها هم باید ایرانی باشد.یکی از بزرگان ان زمان لباس کرباس دوخته بود دکمه هایش پیدا نمی شدگفت من دکمه نمی خوام با پارچه دکمه هایش را درست کنید .بسیار تعصب داشتند. یک زمانی کاغذ تو مملکت کم بود ، می گفتند ما کاغذ خارجی نمی خواهیم .علما بزرگان ما نسبت به وطن خودشان تعصب داشتند.البته این تعصب را هر ایرانی که علاقمند به پیشرفت کشورش است بایدداشته باشد با استفاده از تولید داخل . البته دولت و دستگاهها هم باید نظارت کنند تا جنس مرغوب تولید شود و این گونه نباشد که از یک طرف آنها را بخریم و ا زآن طرف خراب بشه. این مجموعه مثل پیچ و مهره است همه آن ان شاءالله درست می شود.


پی نوشتها:

1- در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است / الغیبة، شیخ طوسی، ص 286، مؤسسة المعارف الاسلامیة، قم، 1417 ه - ; الاحتجاج، طبرسی، ج 2، ص 537، (بدون کلمه «لی ») ; بحارالانوار، ج 53، ص 180.

2- تفسیر کشاف، جار اللّه زمخشری، جلد 4، صفحه 670.

3- سوره الانسان،آیات 8 و9

4- مثیرالأحزان، ص‏54

5- رواه الشيخ الصدوق في عيون أخبار الرضا 2: 46 الحديث 176، و كنز العمال 12: 111/ 34237، و بشارة المصطفى: 208 و فرائد السمطين 2: 46 الحديث 378، و أخرجه الطبري في ذخائر العقبى عن مسند الامام الرضا و شرف النبوة لابي سعيد و معجم ابن المثنى و باللفظ الآتى: (يا فاطمة ان اللّه عزّ و جلّ يغضب لغضبك و يرضى لرضاك)، و نحوه في مناقب أمير المؤمنين لابن المغازلى 1: 35 الحديث 401 و المستدرك للحاكم 3: 154. الأمالي( للصدوق)، النص

6- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، (بیروت: مؤسسة الوفاء، 1983م)، ج43، ص24، ح20.

7- حسین شیخ الاسلامی، مسند فاطمة الزهراء، (قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1377)، ص72

8-حارالانوار، ج 43، ص 15.

9- شیخ صدوق، امالی، ص 291، به نقل از کتاب شفاعة، ص 66 ، از علی درّی اصفهانی (نشر ام ابیها).

10- “معالی السبطین”، ج۲، ص۱۱ و “منتهی الامال”، ج۱، ص۴۱۰

11- ثواب‌الاعمال، صفحه 301



http://yascms.ir/emam/gozaresh/b362.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b363.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b364.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b365.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b366.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b367.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b368.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b369.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b370.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.