سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درس هایی از بهار

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 441 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.01.16
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی 94/1/14

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.
قال الله حکیم فی کتابه : « فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س) سیده النساءالعالمین.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدا وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان مجدداً صلوات بر محمد و آل محمد.

امیدوارم خدای متعال این حضور مؤمنانه و این خطبه ،این نشستن واین سکوت را در سال جاری و بعد از تعطیلات عید و روز استجابت دعا از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت، برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

سهم انسان از بهار و طبیعت:

در خطبه گذشته اشاره کردیم که سهم انسان از فصل بهار و نوروز چه می تواند باشد حیوانات سهمشان از بهار، خوردن و فربه شدن است و اما ما انسانها از فصل بهار چه درسهایی باید بگیریم .سهم ما از دیدنِ رویش طبیعت چه می تواند باشد. در آیه ای که تلاوت شد خدای تبارک و تعالی اشاره به ایام بهار می کند. خدای متعال می فرماید : « فَانْظُرْ إِلى‏ آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ » پس به آثار رحمت خدا (بر روی این کره خاکی) بنگر «كَیْفَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» که چگونه زمين را پس از مردنش زنده می کند (زمین مرده در فصل زمستان هیچ رویشی ندارد اما در ابتدای فصل بهار و اول نوروز، طبیعت لباس سبز و زیبای خودش را به تن می کند. شما به صحنه احیاء و زنده شدن نگاه کنید و قدرت خدا را ببینید ، این رویش دوباره طبیعت ، درس ایمان به خدا و شناخت پروردگار و ایمان به روز قیامت را می دهد که این زنده شدن طبیعت خودش یک رستاخیز و قیامت است ) « إِنَّ ذلِكَ لَمُحْیِ الْمَوْتى» چنين خدايی زنده کننده مردگان است «‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ »و بر هر کاری تواناست.(1)

بهار طبیعت و ایمان به قیامت

ما هر ساله قیامت را به چشم خودمان می بینیم این قدرت خدای تبارک و تعالی مانند این است کسی بگوید من ساختمانی که خود بنا کرده ام را خراب می کنم و دوباره بسازم؛ خوب کسی منکر توانایی او نمی شود و نمی گوید که دروغ می گوید، چون قدرت اولیه او را دیده اند. خدای تبارک و تعالی می گوید: « آرى (بلكه‏) تواناييم كه (خطوط) سر انگشتانش را (يكايك‏) درست (و بازسازى‏) كنيم (2). امروز که انگشت نگاری می کنند سر انگشت هر انسانی متفاوت است خدا می فرماید: حتی خطوط ریز سرانگشتان هر انسانی را جداگانه بازسازی می کنم. این نشان معاد و قدرت خداست. همچنین در قرآن داریم که :« وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا » خداست که بادها را می فرستد تا ابرها را برانگيزند «فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ » و ما آنها را به سرزمينهای مرده می رانيم «فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا » و زمين مرده را با آن زنده می کنيم «كَذَلِكَ النُّشُورُ » زنده گشتن در روز قيامت نيز چنين است (3) .

مقایسه کردن قدرت انسان با قدرت خداوند:

روزى يكى از دشمنان اسلام به نام ((ابى پسر خلف )) قطعه استخوان پوسيده اى را نزد پيامبر اسلام آورد. (به خيال خود مى تواند سخنان رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را درباره معاد، با آن باطل كند.) و آن را در دست خود نرم كرد و در فضا پراكنده ساخت و گفت :كدام قدرتى مى تواند اين استخوان هاى پوسيده و خاك شده را از نو زنده كند! و كدام عقل آن را باور كند؟ که این آیات نازل شد :« وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ »(4) در حالی که آفرينش خود را از ياد برده است ، برای ما مثل می زند که چه کسی اين استخوانهای پوسيده را زنده می کند؟ و خداوند متعال به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) دستور داد كه در پاسخ او بگويد: « قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»(5) همان خدايى كه در ابتدا اين استخوان ها را از خاك آفريده و زندگى به آن داده است ، مى تواند بار ديگر اين استخوان هاى پوسيده و پراكنده را جمع كرده و زنده نمايد.(6)

خواب و بیداری نشانه رستاخیز

بهار درس ایمان و توحید می دهد. امام محمد باقر عليه السلام فرمودند: در نصايح لقمان به پسرش، اين است كه گفت:« : يا بُنَيَّ ، إن تَكُ في شَكٍّ مِنَ المَوتِ » پسرم ! اگر درباره مرگْ ترديد دارى،« فَارفَع عَن نَفسِكَ النَّومَ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ » خواب را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست ـ « وإن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ »و اگر درباره رستاخيزْ ترديد دارى ، « فَادفَع عَن نَفسِكَ الاِنتِباهَ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ »بيدار شدن از خواب را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست-؛ « فَإِنَّكَ إذا فَكَّرتَ عَلِمتَ أنَّ نَفسَكَ بِيَدِ غَيرِكَ » زيرا اگر انديشه كنى، مى‏دانى كه جان تو در دست ديگرى است « وإنَّمَا النَّومُ بِمَنزِلَةِ المَوتِ »و همانا خواب، به منزله مرگ است « وإنَّمَا اليَقَظَةُ بَعدَ النَّومِ » و بيدارى پس از خواب، «بِمَنزِلَةِ البَعثِ بَعدَ المَوتِ » به منزله بر انگيخته شدن پس از مرگ است(7) همانگونه که خوابیدن و بیدار شدن تحت اراده خود انسان نیست ،مردن و زنده شدن هم دست ما نیست و تحت قدرت لایزل خدای تبارک و تعالی است.

سرمایه های زندگی ما

ایمان به معاد و روز قیامت ، تاثیر بسزایی در آرامش روح و روان ما می تواند داشته باشد؛ایمان سرمایه زندگی است، خیلی چیزها سرمایه است که اگر نداشته باشیم مال باخته ایم. آرامش روح و روان ، دوست خوب ،اعتبار خوب سرمایه است وهمچنین درس بهار، ایمان به خدا و روز قیامت جزء سرمایه های بزرگ انسان است . آیه دیگری را یادداشت کردم که خدمتتان عرض می کنم.خدای تبارک و تعالی می فرماید: « تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ » به خدا و پيامبرش ايمان بياوريد «وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ » و در راه خدا با مال و جان خويش جهاد کنيد «ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ » و اين برای شما بهتر است «إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ »اگر دانا باشيد(8). ایمان به خدا سرمایه زندگی و پشتوانه اخلاق است. از نتایج اخلاقی ایمان به روز قیامت،مهربانی با فقرا و ظلم وتعدی نکردن است؛ ایمان به اینکه مثقال و کوچکترین ذره کار ما به ما برگشت داده می شود و حساب و کتابی در کار است و اگر کسی به معاد اعتقاد نداشته باشد ،رفتارهایی متفاوت خواهد داشت؛ این بخش اول صحبت بنده بود نتیجه اینکه درسی که ما از بهار می آموزیم ،درس ایمان و درس اعتقاد راسخ است اینکه ما زنده می شویم و تحت ولایت خداوند هستیم و به ریز و درشت اعمال ما رسیدگی می شود ؛چون ایام فاطمیه هم هست یکی از توصیه های رسول خدا را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

توصیه رسول خدا(ص) به حضرت زهرا(س) هنگام خواب :

از حضرت زهرا (علیهاالسلام) روایت شده که حضرت رسول (ص) بر من وارد شد در وقتی که رختخواب خود را پهن کرده بودم که بخوابم ، حضرت فرمودند : ای فاطمه مخواب مگر بعد از آنکه چهار عمل بجا آوری ، ختم قرآن کنی ، و پیغمبران را شفیعان خود گردانی ، و مومنین را از خود خوشنود گردانی و حج و عمره بکنی. حضرت رسول (ص) این را فرمودند و مشغول نماز شد ، من توقف کردم تا نماز خود را تمام کرد ، گفتم یا رسول الله (ص) امر فرمودید به چهار چیزی که من قدرت ندارم در این وقت آنها را بجا آوردم ، آنحضرت (ع) تبسم کرد و فرمودند : هرگاه بخوانی سوره توحید ( قل هوالله احد را ) سه مرتبه پس گویا ختم قرآن کردی و هرگاه صلوات بفرستی بر من و پیغمبران پیش از من ما شفیعان تو خواهیم بود مانند ذکر این صلوات: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین» در روز قیامت و هرگاه استغفار کنی از برای مومنین پس تمامی ایشان از تو خشنود شوند ،مانند ذکر این استغفار: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و هرگاه بگویی (( سبحان الله و الحمدلله و لاالاالله و الله اکبر )) پس گویا حج و عمره کرده ای(9)

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

رعایت به تقوی و عدم اسراف

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و پرهیز از گناه که یکی از مهمترین گناهان اسراف یعنی از بین بردن وتلف کردن سرمایه است، و همچنین تبذیر بیش از حد مصرف کردن و سرمایه را به ناحق از بین بردن است. در شورای فرهنگ عمومی اسراف مورد بحث قرار گرفت یکی از جاهایی که اسراف زیاد مشاهده می شود، مجالس ختم یا مراسمات عروسی است. خرج های غیر ضروری ، زیاد و کمرشکن! کسی که به رحمت خدا می رود، خانواده اش هم به علت خرج های زیادی که به آنها تحمیل می شود، روزی چند بار می میرندو زنده می شوند. چشم هم چشمی ها از یک طرف و سنت های غلط از طرف دیگر یا حرف هایی که دنبال سر خانواده عزادار گفته می شود، باعث این اسراف ها شده است .در ختم مرحوم حاج اکبر امیری (پدر دکتر امیری)که شرکت کردیم ، خانواده آن مرحوم (خدا همه رفتگان را بیامرزد) به یک چایی و خرما اکتفا کردند ، ان شاءالله که همه سالم باشندو مرگ و میر کمتری داشته باشیم ولی اگر خانواده های عزادار به خرج های سبک و هزینه های سبک اکتفا کنند، هم کار خداپسندانه ای است که اسراف نشود و هم آن کسی که وضع مالی خوبی ندارد خجالت نمی کشد . این همه گل و پارچه ضرورتی نداردو برای خانواده عزادار هم هیچ فایده ای نداردوحتی یک سر سوزن ، نفعی برای آن میت ندارد. میلیونی خرج کردن ویا سنگ قبر آنچنانی و قیمتی چه فایده ای برای میت می تواند داشته باشد.اگر میت نماز یا روزه ای بر ذمه دارد، بازماندگان باید همه دست به دست هم بدهند و این نماز را برای او بخوانندو یا ورزه ای نگرفته برایش بگیرند و کار خیری برایش انجام دهند و با کمک کردن به یک بینوایی ، گره ای از کار آن میت باز کنند. این همه اسراف، خرج های اضافه نه تنها برای میت فایده ای ندارد بلکه سنت اسلامی هم نیست . پیامبر خدا(ص) پس از شهادت جعفربن ابی طالب در جنگ موته به فاطمه(س) دستور داد تا غذایی برای خانواده جعفر تهیه کنند و این سنت رسول اکرم(ص) سرمشقی برای مسلمانان شد تا برای افراد عزادار سه روز غذای گرم تهیه کنند ولی این سنت ، کم کم فراموش شده است .اگر هم می خواهید کاری انجام بدهید این کارها را انجام بدهید .این هزینه واقعاً کمرشکن است . دسته گل را می توانید به صورت مصنوعی و کرایه از یک موسسه خیریه، بهزیستی ویا کمیته امداد و ... تهیه کنید تا با این کار یک گره ای از کار کسی باز شودو حداقل کمکی به کسانی بشود که سرطان ویا بیماری خاص دارند و از عهده مخارج درمان بر نمی آیند. 7-8 نوع شیرینی و غذا که حتی فرصت خواندن یک فاتحه را نمی دهند. به نظرم مومنین ومتدینین ،شما که برای دیگران زندگی نمی کنید پس توجهی به حرف آنها نداشته باشیدو ببینیدکدام کار خداپسندانه و درست است ،آن را انجام بدهید. در مراسم عروسی هم همین طور است، چرا حتما باید چند نوع غذا داده شود، ازدواج هر چه سبک تر باشد بهتر است و دیگر پدر و مادر زیر بار قرض نمی روند.

این سنت ها و روشهایی است که ما خودمان درست کردیم ودر دین ما نیست و به ضرر خود ما ست. ما باید سنت اسلامی و الهی را که در دین خدا سهل و آسان است ، جایگزین کنیم وکوشش کنیم سنت های خوب جایگزین سنت های کمرشکن و پر خرج شود.

روز تکریم از مادران بزرگوار شهداء

نکته بعدی امروز سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر شهید و مادر چهار شهید است (جانها فدای این زن فداکار) .این روز را روز تکریم از مادران وهمسران شهدا نامگذاری کرده اند. امیرالمؤمنین به برادرشان عقیل فرمودند : زنی برای من انتخاب کن که «ولدتها الفحولة » از شجاعان زاده شده باشد،از شجاعان ارث برده باشد«لتلد لی ولدا شجاعا»می خواهم از او فرزند شجاع به دنیا بیاید. عقیل،ام البنین را انتخاب می کند.به آقا عرض می کند که این زن از نوع همان زنی است که تو می خواهی.چهار پسر که ارشدشان وجود مقدس ابا الفضل العباس است،از این زن به دنیا می آیند،هر چهار پسر در کربلا در خدمت ابا عبد الله حرکت می کنند و شهید می شوند(10).همانطور که مادران شهدا در 8 سال دفاع مقدس ایستادگی کردند و پسران شجاعی را تربیت کردند و به جبهه ها فرستادند ؛ یکی از برکات همین مادران و همسران ،امروز همین نماز جمعه ای است که من و شما اقامه می کنیم. این پیشرفت های علمی ، نظام جمهوری اسلامی ، زمینه سازی برای ظهور صاحب الامر(عج) و مسئولیت های ما در این نظام از برکت مادران شهید است که صبر و استقامت را پیشه خودشان کردند .بنده هم از همه مادران بزرگوار و همسران شهدا تجلیل می کنم .

حضور 6 قدرت اتمی دنیا پشت میز مذاکره از برکت جوانان ایران زمین:

نکته بعدی که خدمتتان عرض می کنم توافق نامه ای است که در لوزان سوئیس بین جمهوری اسلامی و کشورهای 1+5 امضاء شد . اولین نکته ای که می خواهم خدمتتان عرض کنم این است که شما ببینید جوانان ایران زمین از برکت امام و شهدا، چه کردند که 6 قدرت اتمی دنیا پشت میز مذاکره و گفتگو با ایران حاضر شدند . همه این دستاوردها در زمان بعد انقلاب است در زمان طاغوت که نبوده است . این جوانانی که بحث هسته ای را به اینجا رساندند چقدر پیشرفت برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آوردندو چه ترس و رعبی در دل قدرت های بزرگ جهانی انداختند؛ به هر حال مقام معظم رهبری از این مذاکرات حمایت کردند و پیشرفت های بسیار خوبی را در بیانه شما دیدید . از یک طرف رئیس جمهور آمریکا مانند کسی که پیروز صحنه است به رقبای سیاسی خودش و به جمهوری خواهان چگونه ژست پیروزی را گرفته بود واعترافاتی کرد که برای جمهوری اسلامی خیلی ارزشمند است. همین رئیس جمهور امریکا اعلام کرده بود که ما اگر می توانستیم تمام پیچ و مهره هسته ای ایران را باز می کردیم و از بین می بردیم ولی امروز اعلام کردند جمهوری اسلامی حق غنی سازی هسته ای را به صورت محدود در مصارف صلح آمیز دارد و این بزرگترین پیروزی است که اینها روز اول نمی توانستند این را تحمل کنند و از یک طرفی چیزی را از ما منع کردند که اول هم اعتراف کردند که ما دنبالش بودیم. گفتند ما امنیت را برای دنیا آوردیم ، امنیت را برای کشورهای قطر، عربستان، اسرائیل و ... فراهم کردند که ایران بمب اتم نسازد . از همان روز اول ما اعلام کردیم که دنبال بمب اتم نیستیم. اگر بمب اتم می توانست پیروزی را نصیب یک کشور بکند ، امروز اسرائیلی ها از حزب الله و از مردم مظلوم غزه شکست نمی خوردند. بمب اتم برای هیچ کشوری جز دردسر و مشکلات ارمغانی ندارد.آنها ژست دادند و اعلام کردند که ما جلوی بمب اتم را گرفتیم . بعد اشاره کردند به فتوای مقام معظم رهبری که این فتوا بسیار کارساز بوده است و اقرار کردند به اینکه مقام معظم رهبری فتوا دادند ساخت ، نگهداری و استفاده از بمب اتم حرام است . پس چرا 8 سال ظالمانه ملت بزرگ ایران را تحریم کردید چیزی که امروز خودتان اعتراف کردید. البته هنوز هم معلوم نیست چه اتفاقی می افتد اما همین دستاورد برای نظام جمهوری اسلامی که اقرار کنند به فرمایش مقام معظم رهبری که ایران حق هسته ای دارد، خوب است . بالاخره 6 قدرت اتمی دنیا ، نظام جمهوری اسلامی را جز قدرت اتمی جهان شناخته اند واین برای جوانانی که با تلاش و کوشش و راز و نیاز و دعا ، کشور ما را بیمه کردند جای تقدیر دارد و ما از وزیر امور خارجه و همه دست اندرکاران که از حقوق هسته ای ملت ایران دفاع می کنندو شجاعانه ایستادگی می کنند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله که تحریم های ظالمانه هم به موازات پیشرفت مذاکرات به طور کلی برداشته شود .

جنگ نیابتی صعودی ها:

مطلب بعدی را که کوتاه خدمت شما عرض می کنم و خطبه را جمع می کنم این است که آنچه که امروز صعودی ها دنبال می کنند وبا کمک کشورهای عرب منطقه یک جنگ نیابتی به نیابت از اسرائیل و امریکایی ها بر علیه مسلمانان در منطقه راه اندازی کرده اند.تا کنون بیش از 100 شهید در یمن داشتیم که بیش از 60 نفر از آنها از کودکان هستند وصعودی ها به نیابت از امریکا و اسرائیل به جان مسلمانان افتادند ومنابع مردم یمن را بمباران می کنند که مانع از پیشرفت این کشور بشوند؛ البته مردم یمن سالهاست که انصارالله جنگ چریکی انجام می دهد، الان بهانه می کنند ایران دخالت می کند ولی در گذشته چند جنگ را صعودی ها علیه یمن تدارک دیدندو نقشه گرفتن یمن را داشتند ولی هر بار شکست خوردند این بار هم به یاری خدا شکست خواهندخورد. یمنی ها در جنگ های پارتیزانی(چریکی ) بسیار قوی هستند ؛نیروی زمینی عربستان که شامل صدهزار نیرو است یک نیروی اجاره ای است . صعودی ها از کشورهای دیگر مانند پاکستان و بنگلادش سرباز آورده اند. به طوری که از صدهزار نیروی عربستان 40 هزار نیرو از کشورهای دیگر آمده است، پیداست که انگیزه آنها برای حمله و دفاع ،یک انگیزه مادی است و صحنه را خالی می کنند ولی مردم یمن و انصارلله از حیثیت خودشان دفاع می کنند .

گروههای داعش و تکفیری و حمایت صعودی ها

ان شاءالله که این جنگ خاتمه پیدا کند و ملت های مظلوم منطقه روز خوشی را ببینند. از طرف دیگر صعودی ها با داشتن منابع مالی زیاد، گروههای داعش و تکفیری را در سراسر جهان راه می اندازند. از رادیو شنیدیم که در یکسال از 100 کشور جهان بیش از 25 هزار تروریست، صعودی ها به عراق ،سوریه و لیبی آوردندو تمام امکانات مالی و تسهیلاتی را هم صعودی های تکفیری در اختیار گروههای تکفیری و داعش قرار می دهند و جای تعجب دارد که یک حتی گلوله به سمت امریکا و اسرائیل که کفار هستند شلیک نمی کنند ومسلمانان را مورد هدف قرار داده اند. ان شاءالله خداوند همه آنها را سرنگون بگرداند .

وظیفه من دفاع از همه مسلمین

مطلب بعدی اینکه در این هفته شهادت آیت الله صدر و خواهرشان بنت هدی صدر را داریم. خداوند این دو عالم بزرگ و مرجع بزرگ آیت الله صدر را رحمت کند. آیت الله صدر را صدام دستگیر کردو گفت چرا از امام (ره) حمایت می کنید وبرای شهادت شهید مطهری بیانیه داده اید؟ آنها ایرانی هستند. ایشان فرمودند: وظیفه من دفاع از همه مومنین است و از آنها خواستند تا یک کلام علیه انقلاب اسلامی بنویس که ایشان و خواهرش فرمودند: ما آماده شهادت هستیم، خدا رحمت کند این دو عالم بزرگ را. همچنین در این هفته شهادت سید مرتضی آوینی را داریم که روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است. سالروز وفات شاعره معاصر پروین اعتصامی هم در این هفته قرار دارد که خدا رحمتشان کند. روز بهورز را هم به همه بهورزان عزیزی که در جهت حفظ جان مادران و کودکان در روستاها زحمت می کشندريالتبریک عرض میکنم و از همه آنها هم تقدیر و تشکر می کنم.

خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت :


1- پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمين را پس از مردنش زنده می کند چنين خدايی زنده کننده مردگان است و بر هر کاری تواناست / سوره الروم ،آیه 50

2- بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ / سوره القیامه،آیه 50

3- سوره فاطر،آیه 9

4- سوره یس،آیه 78

5- سوره یس،آیه 79

6- بحار: ج ٧، ص ٣٣ و ج ٩، ص ٢١٨ و ج ١٨، ص ٢٠٢ با اندكى تفاوت .

7- قصص الأنبياء،ص190ح239، بحارالانوار ج13ص417

8- سوره الصف،آیه 11

9- منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 162

10- مجموعه آثار، جلد 17، سخنان استاد شهید مرتضی مطهری درباره حضرت ام البنین(س)


http://yascms.ir/emam/gozaresh/b548.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b549.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b550.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b551.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b552.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b553.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b554.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b555.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b556.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b557.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.