سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آرزوهای طولانی وغفلت از مرگ

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 445 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.02.08
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درجلسه بحث نهج البلاغه مسجدالزهرا (س)94/2/5


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG

الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)،السلام علیک یا محمد بن علی الجواد(علیه السلام)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در این مسجد مبارک حضور دارند ،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

ولادت با سعادت امام نهم امام جواد(علیه السلام) را در این هفته داریم که خدمت شما تبریک عرض می کنم. امروز هم سالروز شکست امریکا در حمله نظامی و تروریستی به نظام جمهوری اسلامی در صحرای طبس است. که به همه شما هم تبریک عرض می کنم.

دست امداد خدا در صحرای طبس:

انقلاب اسلامی سرتاسر لطف و عنایت خداست. دست غیبی خدای متعال را از اول پیروزی تا به امروز مشاهده می کنیم.در 8 سال جنگ تحمیلی، نظام جمهوری اسلامی آن هم با یک ارتش و با دست خالی برابر عراقی ایستاد که تمام دنیا پشت سر آن بودند و این جز به عنایت خدای متعال و دعای حضرت صاحب الامر (عج) امکان نداشت . امروز هم سالروز شکست عملیات آزادسازی گرونگانهای لانه جاسوسی در صحرای طبس است .آمریکایی ها برنامه ریزی کردند تا گروگانهایشان را آزاد کنند. نیروهای زبده ای را انتخاب کردند و در نهایت بیش از 130 کماندو را در آمریکا و مصر آموزش دادندو تمام نقشه ها را در ایران داشتند.اسم عملیات هم عملیات دلتا بود .8 هلی کوپتر مدرن و دو هواپیمای باری با کلی تجهیزات در فرودگاه مَتروکه ای در طبس فرود آمدند تا از آنجا به صحرای طبس بعد به ورزشگاه شهیدشیرودی یا همان امجدیه سابق بیایند و شبانه حمله کنند و گروگانها و عوامل داخلی خودشان را آزاد کنند و از همان راهی آمده بودند برگردند و با هلی کوپتر به ناو های خودشان در خلیج فارس بیایند. اما آنها در طبس و قبل از هر عملیاتی گرفتار طوفان شن شدند. «ويليام هيلي سوليوان» آخرين سفير امريكا در كتاب «مأموريت ايران» نوشته است : در خواب دیدم : گویا آیت الله خمینی در بالکن خانه خودشان ایستاده و با اشاره هر انگشتش یک هلی کوپتر از ما ساقط می شد (ایران خانه امام زمان(عج) و خانه اهل بیت(علیه السلام) است). خلبانها معتقد هستند که اگر بالاتر یا پایین تر ازآن حرکت کنی از طوفان در امانی ولی اینها هم در بالا و هم در پایین گرفتار طوفان بودند. همانگونه که خدای متعال لشکر ابرهه را با فرستادن پرنده هایی که در نوک منقارشان مقداری گِل داشتند، نابود کرد، اینجا هم خدای تعالی شِن را مأمور کرد تا پوزه استکبار جهانی را به خاک بمالد و این دست غیبی خدای تبارک و تعالی باعث شد تا نقشه امریکایی ها برای آزاد سازی گروگانها شکست بخورد. در اثر طوفان شن، یک هلی کوپتر با هواپیما برخورد می کند و هر دو آتش می گیرند و هشت نظامی آنها به درک واصل می شوندکه کارتر با رسوایی دستور به عقب نشینی می دهد. یکی از هلی کوپتر ها سالم مانده بود که تمام اسناد امریکایی داخل این هلی کوپتر بود ولی بنی صدر خائن ، دستور بمباران این هلی کوپتر را می دهد و آن اسناد را از بین می رود . در همان لحظه محمد منتظر قائم ، نخستین فرمانده سپاه پاسداران استان یزد که قصد خارج کردن اسناد را از هلی کوپتر داشت، به شهادت می رسد .با اینکه این خیانت بنی صدر باعث شد تا ایران به اسناد دست پیدا نکند ولی آنچه مهم بود رسوایی امریکایی ها و شکست آنها در مقابل قدرت الهی و ملت ایران بود. خدای متعال را بر این نعمت بزرگ که دست غیبی خودش بر ملت ایران است، شکرگزاریم.

سِّرخطبه هُمام:

در ادامه بحث خطبه هُمام نهج البلاغه رسیدیم به این فراز از کلمات امیرالمؤمنین که :« يَمْزُجُ الْحِلْمَ بِالْعِلْمِ، وَ الْقَوْلَ بِالْعَمَلِ» بردبارى را با دانش، و گفتار را با عمل آميخته مى كند. سرِّخطبه همام این است: روزی امیرالمومنین (علیه السلام) به همراه هُمام و تعدادی از شیعیانشان وارد یک مجلسی می شود. يک عده اي در آنجا نشسته بودند تا حضرت را ديدند بلند شدند و سلام کردند ، عرض ادب نمودند، حضرت سوال کردند که شما چه کسی هستید؟ عرض کردند يا اميرالمومنين(ع) ما يک عده اي از دوستان و شيعيان شما هستيم .حضرت نگاهي به آنها کردند و فرمودند :« يَا هَؤُلَاءِ مَا لِي لَا أَرَى فِيكُمْ سِمَةَ شِيعَتِنَا وَ حِلْيَةَ أَحِبَّتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَأَمْسَكَ الْقَوْمُ حَيَاء »(1) من آثار شيعه بودن را در شما نمي بينم ، هَّمام جلو آمد و عرض کرد : يا امير المؤمنين شما بفرمائيد علامت و نشانه شيعيان شما چيست که در اينها نيست ؟ حضرت دستشان را گرفتند و وارد مسجد شدند جمعيت هم پشت سرشان رفتند. موقعي که وارد مسجد شدند اميرالمومنين دو رکعت نماز خواندند وبعد از نماز امام در اثر اصرار زیاد همام ،این خطبه را قرائت کردند و گفتند که از علامت های شیعه این است که آرزوهایشان نزدیک است. « تَراهُ قَريباً اَمَلُهُ » اَمَل یعنی آرزو؛ حضرت فرمودند: انسان با تقوا ( و در واقع شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) ) چون به فکر و مرگ هم هست ، آرزوهایش نزدیک است و خیلی طولانی نیست.

آرزوهای طولانی وغفلت از مرگ:

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که می فرمایند: «دنیا را بسازید و برای آخرتتان نیز چنان کار کنید که گویی فردا می میرید».(2) همچنین در روایتی دیگر از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) داریم که ایشان سه چوب را در فواصل مختلف یکی را جلوی خود دومی را کنار آن و سومی را دورتر قرار داده و فرمودند: آیا می دانید این چوب ها چیستند؟ عرض کردند: خدا و رسولش داناترند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: این چوب (اولی) انسان است و آن (دومی) اجل و مرگ او و آن دیگری آرزوی اوست که فرزند آدم را گرفتار خود سازد و پیش از رسیدن به آرزو، مرگ او را فرا گیرد.(3) چه بسیار افرادی هستند که آرزوهای طولانی دارند ولی یک سر سوزن آرزوهایشان برآورده نمی شود. برای همین است که می گویند آرزوی طولانی نداشته باشید که شما را از یاد آخرت و مرگ، غافل می کند.

آرزوی طولانی وقساوت قلب:


همچنین در روایتی داریم که خداوند به موسی (علیه السلام) فرمود: «یا موسی لاتَطُولُ فِی الدُنیا اَمَلَکَ »؛ ای موسی! آرزوی خود را در دنیا طولانی نکن «فَیَقِسُوا قَلبَک» که قسی القلب خواهی شد « وَاَلقاسِیَ القَلبَ مِنی بَعیدُ » و قسی القلب از من دور است»(4)

یاد مرگ قلب انسان را خاشع می کند و در مقابل فراموش کردن مرگ ،باعث می شود که انسان قسی القلب شود. برای همین مولا امیرالمؤمنین(علیه السلام)می فرماید:انسانهای با تقوا و شیعه ما آرزوهایشان کوتاه و نزدیک است.

انسان باتقوا و لغزش اندک:

در ادامه خطبه همام ،امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: « قَليلاً زَلَلُهُ » زَلَل جمع زَله یعنی خطاو لغزش است، انسان با تقوا لغزشش اندك است. انسان بدون خطا وگناه معصوم است که ما14 معصوم داریم که هیچ خطا و لغزشی ندارند،همین طور آنها دارای مقام عصمت هستند یعنی حتی فکر گناه را هم نمی کنند. کسی سوال کرد مگر می شود انسان فکر گناه هم نکند مثال زدند که آیا شده که شما فکر کنید نجاست بخوری؟ گفت: نه ،هیچ وقت! اهل بیت(علیه السلام) هم گناه را نجس و آتش می بینند و نه تنها عصمت دارد و انجام نمی دهد فکرش را هم نمی کند. جز 14 معصوم انسانهای دیگر در معرض خطا هستند. منتهی افرادی هستند که نزدیک اهل بیت هستند و ملکه عدالت را در خودشان پرورش دادند و روز به روز لغزش ها را کم کردند.

انسان باتقوا وعدالت:

یکی از شرایط مرجع تقلید بودن عدالت است، چرا شرط عدالت را گذاشته اند؟ چون مردم به حرف انسان گناه کار گوش نمی دهندو در نزد مردم اعتباری ندارد و نمی تواند آنها را هدایت کند.باید جلب اعتماد بشود تا در احکام خدا به او گوش بدهند انسان با تقوا عدالت دارد پس لغزش ها وخطایش خیلی اندک است. شخصیتی مثل امام راحل (ره) نزدیک به معصوم است و خطاش قلیل است. عادل کسی است که گناه کبیره انجام ندهدواصراری بر صغیره نداشته باشد.چه عاملی در زندگی موجب خطا می شود که متقین از آنها به دور هستند؟

عوامل لغزش انسان:

یکی از عوامل لغزش نادانی وجهل است . وقتی انسان جاهل دچار خطا می شود. چون در صفات قبلی متقین، حضرت فرمود:« يَمْزُجُ الْحِلْمَ بِالْعِلْمِ » اهل علم و آگاهی است و از جهل به دور است پس کمتر خطا می کند. البته هستند افرادی که به علمشان عمل نمی کنند مثلاً پزشکی که سیگار می کشد می داند کشیدن سیگار بد است ولی به علمش عمل نمی کند ولی فرد متقی نه تنها علم وآگاهی دارد بلکه جلوی هوای نفسش را هم می گیرد و اهل عمل هم هست،به بیان امیرالمومنین(علیه السلام) : «وَ الْقَوْلَ بِالْعَمَلِ » و گفتار را با عمل آميخته مى كند.هوا پرستی و خودخواهی و تکبر هم از دیگر عواملی است که موجب می شود انسان خطا کند که انسان متقی از این عامل هم بَری است. گاهی پیش می آید که انسان در حال عصبانیت خطا می کند. در حال عصبانیت نباید حکم داد و تصمیم گرفت . انسان متقی حِلم دارد وغضب نمی کند. غضبش هم برای خداست. یکی دیگر از عواملی که باعث می شود انسان خطا کند این است که انسان آینده را نمی بیند. انسان متقی دوراندیش است. دیگر عامل خطا این است که انسان مستبد است و حرف، حرف خودش است. مشورت نمی کند و خود خواه است. انسان متقی اهل مشورت است. پیامبر اکرم(ص) با این که معصوم بودند، مشورت هم می کرد و برای نظرات اشخاص احترام قائل بودند . انسان با تقوا درزندگی اهل مشورت است. مشورت یعنی از عقل دیگران هم بهره بردن که باعث کمتر خطا کردن می شود. پس از جمله عوامل خطا می توان این موارد را نام برد: نادانی؛ خودخواهی و رذایل اخلاقی ؛ غضبناکی ؛ دور اندیشی نکردن و مشورت نکردن .

انسان باتقوا ومشورت کردن در امور:

انسان متقی از این رذایل مُبَّری است و درنتیجه خطایش کمتر است. روایت های زیادی داریم که انسان باید اهل مشورت باشد. رسول خدا، خالد بن ولید را به سوی قبیله همدان از سرزمین یمن فرستاد تا آنان را به اسلام بخواند.براء می گوید: من نیز جزو همراهان خالد بوده ام.ما در همدان شش ماه ماندگار شدیم و مردم آنجا را به اسلام فراخواندیم اما هیچ یک از ایشان به دعوت ما پاسخ مثبت نگفت.آن گاه پیامبر، علی بن ابیطالب را فرستاد و به او فرمان داد تا خالد را از همدان بازگرداند و خود به جای او در آن شهر به تبلیغ اسلام مشغول شود.چون ما (با علی (علیه السلام) ) به نزدیک مردم همدان رسیدیم آنان به استقبال ما آمدند و علی (علیه السلام) با ما نماز صبح را خواندند.پس ما را به یک صف درآورد و در برابر ما قرار گرفت و نامه رسول خدا را که ایشان را به اسلام دعوت کرده بود، خواند.آن گاه مردم همدان همگی به اسلام گرویدند(5) امروز هم اکثریت یمنی ها شیعه هستند منتهی شیعه زیدی مذهب داریم و شیعه چهار امامی و شیعه اثنی عشری ؛ پیامبر اکرم (ص) هنگامی که حضرت علی (علیه السلام) را به سوی یمن روانه ساخت، به او سفارش فرمودند: « یا علی، ما حارَ مَنِ استَخارَ وَ لا نَدَمَ مَنِ استَشارَ» (6) هرگز سرگردان نخواهد ماند کسی که از خداوند درخواست خیر کند و هرگز پشیمان نمی‏گردد کسی که مشورت نماید. متقین چون اهل مشورت هستند در زندگی دچار خطا و لغزش نمی شوند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- بحارالأنوار/ 65 / 192/ باب 19- صفات الشيعة و أصنافهم

2- میزان الحکمه، ج 12، ص 5689، ح 19187

3- ورام، تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، ج1، ص280

4- میزان الحکمه، جلد 1، صفحه 104 (ماده امل)

5- سیره معصومان ج 3 ص 327

6- بحار الانوار ج 72 ،ص 100 رقم 13 امالی شیخ طوسی.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.