سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اسرار حج در نهج البلاغه

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 490 مرتبه
دسته: عکس ها و خاطرات حجة الاسلام ابراهیمی امام جمعه در تمتع90تاریخ: 1394.02.17
 
خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


امشب دوشنبه شب، ساعت 22 در پشت بام خانه خداوند و روبروی درب خانه خداوند برنامه کاروان تلاوت قرآن و دعای مشلول است. وقتی بنده رسیدم ساعت 22:20 دقیقه بود که تعدادی از زائران به پشت بام خانه خداوند آمده بودند. واقعاً زیر آسمان مکه و زیر بیت العمور آن هم پشت بام خانه خدا و نگاه به خانه باعظمت خداوند و دیدن منظره گردش طواف کنندگان و عمره گذاران به دور خانه حق لذت بخش است.

ختم تلاوت امشب هدیه به حضرت نرجس خانم والده مکرمه و ماجده حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بود. با این که مکه شلوغ بود و کم کم شلوغ تر می شد تعداد زیادی از زائران واردمکه شده بودند. بعد از اتمام چند ختم سی جزء قرآن و تلاوت دعای مشلول را شروع کردیم. دعای مشلول دعای با عظمتی است که مشتمل بر اسم اعظم و اسم مستأثر یعنی اسمی که خداوند در علم غیب خود دارد و برای خود برگزیده است.

ماجرای دعای کشکول:

ماجرای دعای مشلول این است که:جوانی فلج، پرده خانه خداوند را گرفته بود و گریه می کرد. او را نزد امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) آوردند. با چراغی به بدن او نگاه کردند که نصف بدن او فلج بود. جوان تعریف کرد و گفت:پدر مهربانی داشتم اما به او جسارت و بی احترامی کردم. پدرم گفت:کنار خانه خداوند می روم و تو را نفرین می کنم. بعد رفت و کنار خانه خداوند مرا نفرین کرد.همان لحظه نصف بدنم فلج شد.بعدها او را التماس کردم که مرا ببخشد. او هم راضی شد که بیاید و برایم دعا کند.هنگام شب بود که او را سوار بر شتر کردم تا به مکه بیائیم. در راه حیوانی از جلو شتر عبور و شتر رم کرد، پدرم از شتر افتاد سرش به سنگ خورد و از دنیا رفت. بخاطر این گریه می کنم که پدرم نتوانست بیاید و برایم دعا کند. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمودند:چون پدرت از تو راضی شده بود یک دعا به تو می دهم، دعا را بخوان و بعد دعا را برگردان. من هم دعا را همانگونه که حضرت فرموده بودند خواندم، می خواستم دعا را دو بار بخوانم که ندایی آمد یک بار بس است چون این دعا مشتمل بر اسم اعظم خداوند است. شب خواب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)را دیدم که ایشان به بدنِ فلجم دست کشیدند و من شفا پیدا کردم.

بعد از خواندن دعای مشلول برای همه دعا کردیم و به لطف الهی موفق شدیم یک طواف همراه دکتر اسماعیلی انجام دهیم و بعد به هتل برگشتیم.الان ساعت 3 نیمه شب است.

اسرار حج در نهج البلاغه

علی بن ابیطالب(علیه السلام)در نهج البلاغه و در خطبه قاصعه درباره اسرار و معارف این واجب الهی فرمودند:خداوند خانه اش را، که وسیله قیام و قوام مردم است، در منطقه ای کوهستانی و پر از سنگلاخ و در میان کوههایی سخت و شن هایی نرم و چشمه هایی کم آب و روستاهای پراکنده قرار داد و از آدم و فرزندان او خواست تا روی به آن خانه نهند و دل های خود را به بسوی آن متوجه سازند. تا از روی خواری شانه هاشان را جنبانده، گرداگرد آن لا اله الا الله گویند و خاک آلوده و مو پریشان گام بردارند، لباسها را پشت سر انداخته و از تن بیرون افکنند. با زدن موها، زیبایی خود را از دست دهند و بدین سان در امتحانی بزرگ و آزمایشی سخت و دشوار فرمانبرداران را از نافرمانان جدا سازد.

حج برای این است که انسان برای تسلیم شدن در برابر حکم خداوند تمرین کند و در تمام آنان زندگی خود را به نمایش بگذارد.در واقع به عرفات می رود، شناخت خود و این که خداوند حاکم بر وجود او است دست پیدا می کند. در حج حرف زدن خیلی کم است و حج عملی است. حج روحیه دین داری و دین مداری را در انسان زنده می کند چنانچه حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:«وَ الْحَجَّ تَقْوِيَةً لِلدِّينِ»(بحارالأنوار،ج6، ص110)حج باعث تقویت دین می شود. البته هر یک از اعمال حج راز و رمز و اسرار و عرفانی دارد و سرالاسرار حج این است که هر چه خداوند فرموده انسان چشم بگوید و عمل کند، چون خیر و صلاح انسان در عمل به آن است و از آنکه شارع مقدس نهی کرده دوری و ترک کند، چون برای او ضرر دارد و سودی برای او در آن نیست.چنانچه خداوند به حضرت ابراهیم(علیه السلام)دستور دادند فرزند خود را ذبح کنند:«فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ»(سوره صافات، آیه103).پدر تسلیم حق و پسر تسلیم پدر در برابر دستور حق، این درس بزرگ و روح حج است. با این مقدمه بعضی از حاجیان که برای مسئله خمس می آیند بی اعتنا از آن رد می شوند در صورتی که خمس قبل از حج است همان طور که نمار و روزه قبل از خمس هستند. چگونه حاجی می خواهد تسلیم حکم خداوند باشد اما فرمان به پرداخت خمس مال و پاک کردن مال را نادیده می گیرد یا در حج مقداری خمس می دهد و در بقیه عمر فراموش می کند.

حج تسلیم در مقابل اولی الامر است. چگونه حاجی می خواهد تسلیم حکم خداوند باشد اما مال امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را غصب می کند. وقتی مرجع تقلید حکم حداوند را بیان می کند، حاجی این حکم را با دل و جان می پذیرد و عمل می کند.البته حکم شامل همه می شود.
هر کسی در زندگی خود از روزی که سرکار می رود یا هر شغلی برای خود انتخاب می کند باید سر سال شغلی رسید حساب مالی کند اگر چیزی بعد از پرداخت قرض های همه سال و هدیه ها به طور متعارف باقی ماند یک پنجم آن خمس است که نصف آن سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و نصف آن سهم سادات است و باید به مراجع تقلید یا نماینده مرجع خود بپردازند. نصف دیگر خمس که سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است برای احیاء دین خداوند توسط مرجع تقلید هزینه می شود.

در پایان این مقال فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)را می نویسیم م667: کسی که سال خمسی ندارد اگر به حج مشرف شود و با پول خود لباس احرام و قربانی خریداری نماید اگر آن پول از درآمد و کسب حقوق است و معلوم نیست که ربح بین سال است بدون تخمیس حکم غصب دارد و طواف و قربانی او صحیح نیست.والسلام

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.