سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگی از زندگانی امام موسی کاظم(ع)/ فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 535 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.02.20
 
خطبه های نماز جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند 94/2/18

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال رسول الله (ص) : « احبوا الله لما یغذوکم من نعمه و احبونی بحب الله واحبوا اهل بیتی لحبی »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

اَلسَلامُ عَلَیکَ یاصاحِبَ الزَمان یا بَقِیَه اللهِ یاصاحِبَ الزَمان اَدرِکنا وَاَغثِنا.
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مومنین ومومناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان،خانواده و فرزندانتان، اجماعاً صلوات.

از حضور ارزشمند همه شما نمازگزاران ،برادران و خواهران،جوانان و نوجوانان در نماز جمعه صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم. از فرمایشات ریاست محترم آموزش و پرورش جناب آقای صادقی زاده، استفاده کردیم.
حدیث گهرباری را از پیامبر اعظم (ص) وچند کلامی را راجع به امام موسی بن جعفر(ع) خدمتتان عرض می کنم. چون شهادت امام موسی بن جعفر را در این هفته داریم و حیف است که در مورد ایشان چند کلامی گفته نشود.

خیر دنیا و آخرت

طبق نقل حضرت علی(ع) مردی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و عرض کرد: «عملی به من یاد بده که با انجام آن محبوب خداوند قرار گیرم و همین طور، مردم (هم) مرا دوست بدارند، و خداوند، مالم را افزایش دهد، و بدنم سالم، و عمرم طولانی شود و در روز قیامت نیز با خودت (ای رسول خدا (ص) ) محشور شوم.

حضرت(ص) فرمودند:« سِتُّ خِصَالٍ » شش خصلت است «مُحْتَاجٌ إِلَی سِتِّ خِصَال» :که نیاز به شش خصلت (دیگر) دارد . (یعنی هر خواسته تو با یک عملی میسر می شود واین شش خواسته با یک عمل جمع نمی شود، پای درس پیامبر خدا بشینیم و هنگامی که از این مکان بیرون رفتیم این کلام رسول خدا را در زندگی پیاده کنیم) .پیامبر(ص) خطاب به آن مرد عرب فرمودند:
1.« اِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ اللَّهُ » هرگاه خواستی خدا تو را دوست بدارد، «فَخَفْهُ » پس از او بترس و« وَ اتَّقِهِ » تقوای الهی (و پروا پیشگی) داشته باش(2)؛ (یعنی هرجا خدا گفته باش بگو چشم و اگر گفته نباش بازهم بگو چشم که اگر این گونه شدی خدا هم تو را دوست دارد ومحبوب حق می شوی و ازاینکه معصیت خدا کنی خجالت بکشی و حیا کن و از مخالفت با خدا بترس).

2. « وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُحِبَّکَ الْمَخْلُوقُونَ » هرگاه خواستی مردم تو را دوست بدارند، « فَأَحْسِنْ إِلَیْهِمْ » پس به آنها احسان کن ،« وَ ارْفُضْ مَا فِی أَیْدِیهِمْ »و به آنچه در دست آنهاست، چشم طمع نداشته باش(2)؛(با اهل خانه با خوبی رفتار کن و اگر رئیس اداره ای با زیر دستان خود با خوبی و احسان رفتار کن ،اگر مسئول هستی در را بر روی مردم بگشا و برای آنها دلسوزی کن و با تمام وجود به آنها خدمت کن تا محبوب مردم بشوی).

3. « وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُثْرِیَ اللَّهُ مَالَکَ فَزَکِّهِ »اگر خواستی خداوند، مالت را افزایش دهد، زکات (و خمس) مالت را بپرداز (2)؛(در خطبه حضرت زهرا (س) هم داریم که حضرت فرمودند: «وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نَمَاءً فِی الرِّزْقِ»؛ زکات بده تا روزی ات زیاد شود.(3) .

4. « وَإذَا أَرَدْتَ أَنْ یُصِحَّ اللَّهُ بَدَنَکَ »و اگر خواستی خدا بدنت را سالم کند «فَأَکْثِرْ مِنَ الصَّدَقَةِ » (علاوه بر مراعات مسائل بهداشتی)، (در راه خدا) زیاد صدقه بده(2)؛ (چقدر خوب است که برای سلامتی حضرت ولی عصر (عج)هم صدقه کنار بگذاریم ، صدقه رفع بلا است).

5. «ِ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یُطِیلَ اللَّهُ عُمُرَکَ » اگر می خواهی خدا عمرت را طولانی کند، « فَصِلْ ذَوِی أَرْحَامِکَ » با بستگان (نَسَبی) ارتباط داشته باش (و صلة ارحام انجام بده)(2)

6. « وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ یَحْشُرَکَ اللَّهُ مَعِی » اگر می خواهی (در روز قیامت) خدا تو را با منِ (پیغمبر) محشور کند، «فَأَطِلِ السُّجُودَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار » سجده (های نمازت) را در پیشگاه خدای یکتای غالب، طولانی کن(2)؛ (سجده شیطان را دور می کند.

اهمیت وثواب سجده شکر:

امیرالمومنین (ع) دراین باره می فرمایند: « وقتی که بنده ای سجده کرد، ابلیس فریادمی زند وای بر من ! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم ، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم. »(4) خصوصاً سجده شکر بعد از هر نماز را فراموش نکنید، در روايت داريم كه پيامبر خدا(ص) هروقت ياد نعمت‌ها مي‌افتادند، سجده شكر به جا مي‌آوردند. و سجده شكر اينقدر برايشان مهم بود. ما حتي در رواياتي داريم كه پيغمبر خدا(ص) حتي در سفر، مسافرت مي رفتند. وسط سفر از مركب پياده مي‌شدند، سجده شكر به جا مي‌آوردند، دوباره سوار مي‌شدند. حتي در بعضي روايات است كه يكبار پيغمبر در يك سفر پنج بار از مركب پياده شدند، به زمين افتادند، سجده شكر به جا آوردند، دوباره سوار شدند. به حضرت عرض كردند:آقا چرا شما پنج بار پياده شديد، فرمودند: جبرئيل بر من نازل شد، بشارت‌هايي به من درباره‌ي اميرالمؤمنين(ع) داد، در هر باري كه جبرئيل آمد و بشارت آورد، «لِكُلِّ بُشْرَى سَجْدَةً» يعني براي هر بشارتي من زمين افتادم و سجده را بر جاي آوردم. سجده شكر در زماني كه آدم ياد نعمت خدا مي‌افتد، يا بلايي دفع مي‌شود واجب است (5). سجده ، تواضع انسان را در پیشگاه خدا بالا می برد وبه قول شاعر: " هرگز نخورد آب زمینی که بلند است".

ذکر یونسیه:

حضرت یونس هم هنگامی که در دل تاریک ماهی به سوی خدا متوجه شد و از کردار خویش اظهار پشیمانی و ندامت کرد ، این ذکر را در سجده بر زبان جاری ساخت :«لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»(6) یعنی خدایی جز تو نیست و تو از هر عیب منزهی و من از ستمکارانم و به برکت این ذکر،که به ذکر یونسیه معروف است، خداوند او را نجات داد). به همه شما نمازگزاران عزیز هم توصیه می کنم که اهل بیت را دوست داشته باشید و در مناسبت هایی که به نام آنهاست، برنامه ریزی کنید و مراسم عزاداری و روضه خوانی داشته باشید. خصوصاً ایام ماه رجب و شهادت امام موسی بن جعفر(ع) . چند جمله ای هم از امام موسی بن جعفر (ع) خدمتتان عرض می کنم :یکی از برنامه های امام موسی کاظم(ع) مبارزه با دستگاه طاغوتی هارون بود.

عدم سازش بر سر اصول:

روزی هارون الرشید به امام موسی بن جعفر(ع)عرض کرد: می خواهم فدک را به تو برگردانم. امام فرمود: من فدک را نمی خواهم مگر باحدود آن. هارون گفت: حدود آن رامشخص کن. امام فرمود: اگر حدودش را بگویم آن را به من نخواهی داد. هارون اصرار کرد و گفت; فدک را با حدودش به امام خواهد بخشید. امام فرمود: حد اول فدک، عدن است (یعنی یمن). هارون باشنیدن این جمله درهم کشیده شد. امام فرمود: حددوم آن سمرقند(اطراف افغانستان) و حد سوم آن آفریقا و حد چهارم آن نواحی دریای خزر و ارمنستان است. هارون الرشید در حالی که به شدت عصبانی شده بود، گفت: با این حال چیزی برای ما باقی نمی ماند،اینها کل ناحیه حکومتی من است. (فدک صرف یک سرزمین نبوده است بلکه یک الگوی مبارزه با دستگاه غاصب بوده است یعنی شما غاصب هستید) امام فرمود: من از اول گفتم: اگر فدک را بخواهم با حدود آن است و توآن را به ما نخواهی داد.(7)

برحذر داشتن مردم از ارتباط با دستگاه ظلم:

از دیگر کارهای امام این بود که مردم رااز ارتباط با دستگاه ظلمه برحذر می گذاشتند .نمونه آن را خدمتتان عرض می کنم:
صفوان از شاگردان مورد اطمینان امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام بود، که در کوفه می زیست و شغلش کرایه دادن شتر بود. به همین سبب به او جمّال می گفتند.(8) صفوان می گوید: خدمت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشرّف شدم. امام به من فرمود:ند تمام کارهایت نیکوست، مگر یک کارتو!عرض کردم: جانم به قربانت! کدامین کار من؟ آن حضرت فرمودند: این که شترهایت را به این مرد ـ هارون الرشید ـ کرایه داده ای. عرض کردم: به خدا سوگند! من آنها را برای سفر گناه و معصیت یا برای لهو و لعب و شکار کردن کرایه نداده ام، بلکه برای این راه ـ برای سفر مکه ـ کرایه دادم. خود من هم همراه هارون نبودم، بلکه غلامان خویش را با او فرستادم. امام فرمودند: صفوان! آیا تو خود را طلبکار کرایه می دانی؟ گفتم: بله! جانم به فدایت! فرمودند: آیا دوست داری که آنها زنده باشند، تا بعد از بازگشت، کرایه ات را از آنها وصول کنی؟ گفتم: بله فرمودند: هرکس دوام وجود آنان و استمرار حیات آنها را بخواهد، از جُرگه آنان خواهد بود و داخل جهنّم خواهد شد. صفوان که گویا از خواب عمیقی بیدار شده بود، تمام شتران خود را فروخت. صفوان می گوید: خبر به هارون رسید، مرا خواست و گفت: صفوان! شنیدم شترانت را فروخته ای؟ گفتم: بله! گفت: چرا؟ گفتم: پیر شده ام، سِنّی از من گذشته است و غلامان هم کارها را خوب انجام نمی دهند. هارون گفت: هیهات! هیهات! من می دانم چه کسی به تو اشاره کرد که این کار را انجام دهی! او موسی بن جعفراست. صفوان گفت: من با موسی بن جعفر ارتباط ندارم؟ هارون گفت: به خدا سوگند! اگر تو انسان خوش برخوردی نبودی، دستور می دادم که سر از تنت جدا کنند.(9)

شیعیان امام کاظم پناهگاه وفریادرسی برای مظلومان:

از طرف دیگر امام موسی بن جعفر(ع) به یک عده از یاران و دوستداران خودشان می فرمودند به سیستم حکومتی وادر شوید و از این طریق به شیعیان خدمت کنید، از جمله به «علی بن یقطین » که از اصحاب برجسته امام کاظم علیه السلام و مورد اعتماد و از شیعیان پرهیزکار بود. وی ارتباط محکمی با امام کاظم علیه السلام داشت، و با راهنمایی وارشاد آن حضرت به فریاد مظلومین می رسید. او در عین حال که وزیر هارون، شخص دوم ممکلت بود، اما درحقیقت، مطیع محض امام کاظم علیه السلام و شیعه آن حضرت بود. امام کاظم علیه السلام توانست با نفوذ دادن علی بن یقطین. در هیات حاکمه خلافت عباسی، تشکیلات منسجم خود را، تا قلب سنگرهای دشمن، گسترش داده وامید و تلاش و تحرک را در میان اصحاب و یاران خود، بیفزاید و در بالاترین رده اداره حکومت، پناهگاه و فریاد رسی برای شیعیان مستضعف خود، ترتیب دهد.

قیام صاحب فخ:

داستانهای زیادی در این رابطه وجود دارد که دراینجا مجال آن نیست که بازگو کنم. امام موسی کاظم (ع) با اینکه خودشان در محاصره بودند و زندانی بودند، ولی از قیامهای شیعیان که علیه حکومت طاغوت صورت می گرفت ، حمایت می کردند، از جمله قیام صاحب فَخ،که در هشتم ذى الحجه سال 169 هجرى سپاهیان هادى عباسى در وادى فَخ (که مدخل ورودى مکه و نزدیک مسجد تنعیم است) حسین بن على بن مثلث از اعقاب امام مجتبى(علیه السلام) و بسیارى از علویان همراه او را (در حدود سیصدتن) که پس از تصرف مدینه (به علت ستم هاى نایب حاکم مدینه) به سمت مکه مى آمدند قتل عام کردند و سپس سرهاى بیش از یکصدتن از شهدا را همراه اسراء نزد خلیفه سفاک عباسى فرستادند. بدن هاى بى سر شهداى فخ پس از سه روز در همان محل دفن گردید. (و گفته اند پس از فاجعه کربلا هولناک تر از حادثه فَخ واقع نگردیده است) امروزه مزار شهداى فَخ به علت عقاید نادرست حکام سعودى مورد تعرض و بى حرمتى قرار گرفته و صاف و مسطح شده و قابل تشخیص نیست. (10)حسین که رهبری قیام را عهده‏دار بود به خدمت امام موسی(ع) رسید. حضرت‏ به او توصیه‏ کرد تو شهید خواهی‏شد ضربه‏ها را نیکو بزن و نهایت تلاش خود را بنما، این مردم فاسق هستند به ظاهر ایمان دارند و در باطن خود نفاق و شک را پنهان می‏دارند همه ما مملوک خداییم وبه سوی او بازمی‏گردیم. آنچه تایید و حمایت امام را از این نهضت‏ بیشتر بیان‏می‏دارد جملاتی است که حضرت بعد از شهادت حسین رهبر قیام فَخ بیان داشته است ‏فرمودند: « به خدا قسم که حسین در حالی از دنیا رفت که مسلمان و نیکوکار و روزه‏دار و امرکننده به معروف و ناهی از منکر بود در خاندانش همانند نداشت ». هادی خلیفه عباسی پس از قیام حسین گفت: « به خدا سوگند که حسین به دستور موسی بن‏جعفر قیام نمود و دنبال نکرد مگر آنچه‏را که او دوست داشت زیرا او وصی این خاندان است‏خدا مرا بکشد اگر او را زنده‏ نگه دارم ».

منظورم حمایتهایی است که امام از این قیامهای شیعیان می کرد. رفتار حضرت در زندان در زمینه‌های مختلف عبادی، تربیتی، ارتباط با دیگران، و تأثیرگذاری بر دوست و دشمن و . . . چنان عمیق و موثر بود که هارون نهایتاً دستور داد سندی بن شاهک ، امام علیه السلام را در بیست و پنجم رجب سال 183 هجری قمری در پنجاه و پنج سالگی با خرمای زهرآلوده به شهادت برساند.

شهادت امام موسی کاظم(ع):

سعی فراوان دستگاه حکومتی هارون برای مخفی نگه‌داشتن شهادت امام علیه السلام و تلاش گسترده آنان برای عادی جلوه‌دادن مرگ حضرت، نشانه‌ی پایگاه رفیع اجتماعی امام و وحشت عباسیان از اوست.
پیکر مطهرش پس از تحمّل سال‌ها زندان به‌طور معجزه‌آسایی توسط فرزندش علی بن موسی الرضا علیه االسلام غسل داده شد و در مقابر قریش در مدینه السلام ـ در حاشیه بغداد ـ مدفون گردید. مزار شریفش مورد توجه عموم قرار گرفت و سالها بعد نوه بزرگوارش حضرت امام جواد علیه السلام در کنارش دفن شد و شیعیان دلباخته‌ی آنها شهر کاظمین را در کنار تربت پاکشان تأسیس نمودند.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقوَیَ الله

درآغاز خطبه دوم خود وتوصیه به تقوی اهمیت روز جمعه و اهمیت نماز جمعه را خدمتتان عرض می کنم.

اهمیت نماز جمعه از بیا امام صادق(ع:

روایتی از امام صادق (ع) داریم که حضرت می فرمایند :ابوبصیر از امام محمدباقر (ع) یا امام صادق (ع) نقل می کند: « اِذا كانَ يوَمُ الجُمُعَة » آنگاه كه روزجمعه ، شد «وَ اَهلُ الجَنَةُ فِى الجَنَةَ وَاَهلَ النارَ، فِى النار» و اهل بهشت در بهشت باشند و اهل جهنم در جهنم «عَرَفَ اَهلُ الجَنَة يَومُ الجُمُعَةِ وَ ذلِكَ اَنَهُم يَزادُ فى نَعيمَهُم» اهل بهشت روز جمعه را مى شناسد كه (در آن روز) نعمت آنان افزوده مى شود(بهشتیان به خاطر تفضلات و عنایات خدای متعال امروز می فهمند روز جمعه است چون در نماز جمعه حضور پیدا کردند خدای متعال جبران می کند و پاداش می دهد در روز جمعه به نمازگزاران این قدر پاداش می دهد که می فهمند این پاداش اضافی و زیادی از ناحیه روز جمعه است چون آنها به جمعه اهمیت می دادند) « وَعَرَفَ اَهلُ النارَ يَومُ الجُمُعَةِ وذلِكَ اَنَ كُلُهُم يَبطِشَ بِهِمُ الزَبانِيَه» واهل آتش روز جمعه را مى شناسند، اين از اين جهت است كه شعله آتش به آنها حمله مى كند(شعله ها ی آتش همیشه اطراف آنها هستند ولی آن روز شعله ها بیشتر هستند، چون کوتاهی کردند ، قدر جمعه را ندانسته اند و در نمازجمعه حضور پیدا نکردند). (11)

خدا را شاکر هستیم که ما را اهل نمازجمعه قرار داد. خداوند این نعمت را از ما نگیرد و توفیق قدردانی نماز جمعه را به ما عنایت کند. اینها همه از برکت امام و شهدا و انقلاب اسلامی است. مناسبت هایی را که پیش رو داریم، کوتاه خدمتتان عرض می کنم.

فرمایشات مهم مقام معظم رهبری:

خدا را شاکریم برای نعمت رهبری والای حضرت آیت العظمی الامام خامنه ای ، خدایا سایه ایشان را از سَرِ ایران اسلامی و ملت های مسلمان و مظلوم جهان ،کم نکند؛ فرمایشات بسیار مهمی ایشان را همه شنیدید، از این طرف آمریکایی ها نیاز به مذاکره دارندو ایران هم راضی به مذاکره شده است ولی مقام معظم رهبری فرمودند: ما مذاکره در سایه تهدید را اصلا قبول نمی کنیم. در دنیای امروز که هیچ کس جرات نمی کند روبروی آمریکای خونخوار بایستد ، رهبر بزرگوار ما که از نسل امیرالمومنین(ع) است،بر سَرِآمریکایی ها فریاد می زند :که شما غلط می کنید به ایران اسلامی حمله کنید و دوران بَزن و دَررُو تمام شده است. بعد هم جانشین سپاه ،سردار سلامی جواب تهدید استکبار جهانی را دادندکه جواب تهدید آنها را شیرمردن ایران اسلامی می دهند.

خیال خام دشمنان در تهدید ایران اسلامی:

دشمن به خیال خام خودش می تواند ایران اسلامی را تهدید کند.این آیه قران است که 1400 سال پیش خداوند خبر داده است : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ » ای کسانی که ايمان آورده ايد ، «مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ » هر که از شما از دينش بازگردد چه باک ،«فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» در آینده ای نزدیک خدا مردمی را بياورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند « أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ » در برابر مؤمنان فروتنند «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ »» و در برابر کافران سرکش «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ » در راه خدا جهاد می کنند «وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» واز ملامت هيچ ملامتگری نمی هراسند(12) .خداوند در این آیه بیان می کند که ملت ایران از تهدیدات ترسی ندارد و دشمن را سر جای خودش می نشاند واز مظلوم حمایت می کند مانند حمایت از مردم مظلوم یمن ؛ 200 میلیون مسلمان هیچ کدام صدایشان در نمی آید. مجامع بین المللی و صلیب سرخ جهانی که نهادهایی هستند جدای از سیاست و برای گره گشایی و کمک به جنگ زده ها، تشکیل شده اند همه سکوت کرده اند و آل سعود صهیونیستی و آمریکایی ،در کشور یمن به نسل کُشی پرداخته است و کودکان یمنی را قتل عام می کند ،این دقیقاً همان کاری است که صهیونیست ها در فلسطین انجام می دهند. نسل مسلمان را به خاک و خون کشیدند وهیچ حمایتی از این مردم مظلوم نمی شود ولی ایران اسلامی به فرمایشات امیرالمومنین(ع) عمل می کند که حضرت فرمودند: « کونوا لِلظالِمِ خَصماً و لِلمَظلومِ عَوناً »(13) دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید. ما خصم آمریکا و صهیونیست ها و یاور و همراه ملت مظلوم و مسلمان یمن هستیم. ان شاءالله بعد نماز برای حمایت از مردم یمن راهپیمایی داریم و کمک هایی هم که جمع می شود به مردم یمن اختصاص دارد. مقام معظم رهبری فرمودند: ملت یمن ، سلاح و امکانات دارند ولی دارو و مواد غذایی ندارندکه اینها را هم دشمن از آنها محروم کرده است . ظلم از این بالاتر نیست که یک کشور را محاصره کنی و حتی اجازه ورود دارو و غذا را هم به آنها ندهی . خدا لعنت کند استکبار جهانی که خودشان را حامی حقوق بشر می دانند و هر مصیبتی که در این عالم هست زیر سر این آمریکاست. هر ناامنی که امروزه در جهان است مانند ناامنی در افغانستان و عراق وحتی 8 سال جنگ تحمیلی ایران، همه زیر سر آمریکا و صهیونیست هاست. ان شاءالله خداوند هرچه زودتر آنها را نیست و نابود بگرداند.

هفته صلیب سرخ وهلال احمر:

هفته صلیب سرخ و هلال احمر را هم در پیش رو داریم که به بچه های هلال احمر تبریک عرض می کنم. ریاست هلال احمرگلایه داشتند که جوانان و نوجوانان آنطور که باید به آموزشهای این مرکز بها نمی دهند و استقبال نمی کنند، بالاخره باید یک عده کار بلد باشند که در حوادث آلام را کم بکنند و کمک حال آسیب دیدگان باشند وگره گشا باشند، ان شاءالله که جوانان عزیز بیشتر با هلال احمرهمکاری بکنند. امروز هم این عزیزان ،با لباس فرم در نماز جمعه آمده اند که از آنها تقدیر و تشکر می کنم. چون امروز راهپیمایی است من خیلی خستگی ایجاد نمی کنم و شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت عرض می کنم.

رسیدگی به مشکلات پیش آمده برای کارگران:

با توجه به اهمیت مقام معظم رهبری به بحث اقتصاد مقاومتی و بحث تولید، چند کلامی را در باب مشکلی که در بحث کارگری پیش آمده است، خدمتتان عرض می کنم. اولاً از مدیران ،مسئولین ،فرماندار و نماینده محترم در جهت حل مشکلات کارگران صمیمانه تشکر می کنم. ما باید قدر تولیدگر و سرمایه گذار را بدانیم مخصوصا ً در این برهه از زمان. کسی که سرمایه گذاری می کند و اشتغال ایجاد می کند کارش خیلی با ارزش است باید کمکش کنیم. به تعبیر رئیس شورای سیاستگذاری جناب آقای تقوی که می فرماید: همانطور که حاجی از مکه می آید باید گوسفند جلویش قربانی بکنیم ،به سرمایه گذار هم باید اهمیت بدهیم. سرمایه گذار با سرمایه دار خیلی فرق می کند. سرمایه گذار ، اشتغال و تولید ایجاد می کند و به مملکت خدمت می کند. بنابراین ما باید قدردان همه آن سرمایه گذارانی باشیم که در شهرستان سرمایه گذاری می کنند.همانطور که در روایات داریم که تا عرق کارگر خشک نشده حقوقش را بدهید(14) ، کارفرما هم یک سری حقوقی دارد. در بحث مشکلاتی که الان پیدا شده است، من از کارگران عزیز تقاضا دارم ازمسیر درست و صحیح خودش امور را پیگیری کنند . اعتصاب و کارهایی مانند این که کارگری خانمش را جلو بیندازد ،کار درستی نیست. ما در نظام اسلامی زندگی می کنیم و همه مدیران دلسوز هستند ومی خواهند کار کنند .گره ای را که می شود با دست باز کرد چرا کاری کنیم که دشمنان اسلام را خوشحال کنیم . دست هایی در کار است . نفت را ارزان می کند ، سنگ آهن و ذغال سنگ را ارزان می کنند. خود دنیا اعلام کرده است که در هیچ زمانی، هیچ کشوری تا این حد، محاصره اقتصادی نبوده است .بطوری که نه اجازه ورود و نه اجازه خروج پول را داشته باشد.دشمنان، ما را محاصره اقتصادی کرده اند ولی ما به برکت امام و شهدا روی پای خودمان ایستاده ایم و نباید کاری کنیم که دشمنان را خوشحال کنیم و البته مدیران و کارفرما ها هم باید مهربانتر برخورد کند. ان شاءالله بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و شهرستان ما استعدادهای بسیار مردم بسیار خوبی دارد و از هرجهت در کشور و استان نمونه است. بیش از این خستگی ایجاد نمی کنم.

خدایا آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- ترجمه حدیث : خدا را دوست بدارید به خاطر نعمت هایی كه به شما ارزانی داشته است و مرا هم دوست بدارید به جهت دوستی با خدا (چون من پیامبر الهی هستم) و با فرزندان من دوستی نمایید، چون من آنها را دوست دارم / بحارالانوار، ج17، ص 14، ح28 / امالی شیخ صدوق، ص 446، ح 597. / سنن ترمذی 5 / 664 /13789 و مستدرک حاکم 3 / 150 و 2 /343 و الصواعق المحرقه باب 11 مقصد دوم، ص 171 و مجمع الزوائد9 / 168 و جامع صفیر 2 /533و تلخیص الذهبی و ینابیع الموده و تاریخ الخلفاء و ...

2- مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، آل البیت، قم، 1408 ق، ج4، ص474؛ سفینة البحار، شیخ عباس قمی، ج1، ص599 و الحکم الزاهرة، علی رضا صابری، جامعه مدرسین، قم، ج1، ص375.

3- بحارالانوار، ج29، ص 223؛ احتجاج، ج1، ص 97

4- بحار الانور، ج ,82 ص 233

5- كافي/ج2/ص98

6- آيه 87، سوره انبياء

7- بحار، ج 48، ص 144

8- رجال نجاشی، ص 140.

9- رجال کشی، ج 2، ص 740؛ تنقیح المقال، ج 2، ص 99 و ریحانة الادب، ج 3، ص 453.

10- 10- تاریخ و آثار اسلامى، ص 84; دایرة المعارف فارسى، ذیل فخ; سیرى در اماکن سرزمین وحى، ص 129; میقات حج، ش 4، ص 192; ش 6، ص 139; ش 13، ص 158.

11- بحارالانوار، ج 89، ص 283

12- سوره المائدة، آیه 54

13- نهج البلاغه ، نامه ۴۷ : از وصيت‏هاى آن حضرت است به حسن و حسين عليهما السّلام وقتى كه ابن ملجم لعنة اللّه عليه به او ضربت زد.

14- وسایل الشیعه - جلد 3- صفحه 246



http://yascms.ir/emam/gozaresh/b779.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b780.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b781.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b782.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b783.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b784.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b785.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b786.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b787.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b788.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.