سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

میمونه راوی 75روایت از رسول خدا(ص)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 508 مرتبه
دسته: عکس ها و خاطرات حجة الاسلام ابراهیمی امام جمعه در تمتع90تاریخ: 1394.02.30
 
خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


ام المؤمنین میمونه بنت حارث

در مکه مشاهد مشرفه و اماکن مقدسه ای است که زائر بعضی مکان ها را زیارت می کند و موفق به زیارت بعضی از آنها نمی شود. از جمله زیارتگاهی که در حج تمتع سال 1390 موفق نشدیم زیارت کنیم، یکی از همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به نام ام المؤمنین میمونه است چون قبر ایشان در خارج از شهر مکه است و زائر در فاصله بین عمره تمتع و حج تمتع نمی تواند از شهر مکه خارج شود. برای این که بهره ای برده باشیم از نام و یاد و تاریخ زندگی این بزرگوار آنچه که می دانم برای دوستان می نگارم تا خوانندگان عزیز هم با ایشان آشنا شوند که وقتی به عمره آمدند یا بعد از برگزاری حج تمتع در مکه بودند موفق به زیارت این بانوی بزرگوار شوند.

مقبره میمونه همسر پیامبر(ص):

ام المؤمنین میمونه در سرف در 9 کیلومتری مکه به دنیا آمدند.منطقه سرف در جاده طریق المدینه واقع شده یعنی بعد از مکان استقبال زائرینی که از مدینه به مکه مشرف می شوند. مقبره ایشان کنار اتوبان سمت راست جاده می باشد شاید از اتوبان ده متر بیشتر فاصله نداشته باشد که در یک چهار دیواری با یک درب نرده ای و روبروی درب نرده ای حدود قبر با جدول گذاری مشخص شده است. ایشان بسیار غریب و نوعاً هم زائری ندارند البته بنده از زمانی که با حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب این منطقه را فهمیدم ماشینی کرایه می کنیم و زائران هم با پرداخت کرایه به زیارت ایشان نائل می شوند. روی قبر، هیچ علامت و نشانه و اسمی هم نیست که قابل شناسایی باشد، مگر کسی که از قبل به این مکان آمده باشد و بداند.

میمونه راوی 75روایت از رسول خدا(ص):

ام المؤمنین میمونه از زنان با فضیلت زمان خودشان بودند و یک خواهر هم داشتند که خواهر ایشان همسر عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.ام المؤمنین میمونه دو ازدواج قبل هم داشتند و ازدواج سوم ایشان با پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده، در واقع ایشان خود را به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بخشیدند.مقدمات این ازدواج را عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در سال 6 یا 7 یا 8 هجرت فراهم کردند.آیه شریفه:«وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ...»زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه]به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد(سوره احزاب، آیه50).این هم درباره ام المؤمنین میمونه است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مهریه ایشان را 500 درهم قرار دادند و ایشان 75 روایت از پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کردند. ام المؤمنین میمونه، بعد از وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به زادگاه خود یعنی سرف رفتند و در زادگاه خود وفات کردند که سال وفات ایشان را بین سالهای 36 تا 86 هجری نقل کرده اند.

منطقه صلح حدیبیه

یکی دیگر از اماکنی که موفق نشدیم در حج تمتع سال 90 زیارت کنیم منطقه صلح حدیبیه است. بخاطر اهمیت آن و بخشی از تاریخ اسلام که در این نقطه واقع شده برای آشنایی خوانندگان چند کلمه ای را می نگارم که ان شاءالله زائران در عمره یا بعد از پایان حج تمتع اگر مکه باشند از این منطقه دیدن کنند و با این منطقه که چند روز میزبان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)بوده آشنا شوند.

حرکت پیامبر(ص)واصحاب به سمت مکه بعد از احرام در شجره :

در سال ششم هجری پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در شهر مدینه در عالم رویا دیدند که وارد مکه شدند، حلق کردند و کلید مکه را به دست آوردند.خواب خود را برای اصحاب تعریف کردند. اصحاب پیشنهاد دادند که چه خوب است یک عمره انجام دهید. پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)با 1400 نفر از اصحاب در مسجد شجره محرم شدند و به سمت مکه حرکت کردند. مشرکین مکه هم خالد بن ولید را با 200 نفر نیرو فرستادند تا راه را بر پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و یاران ایشان ببندند. خالد بن ولید در منطقه عصفان راه را بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بست و حضرت از آنجا به غرب مکه یعنی منطقه حدیبیه آمدند.

بیت رضوان:

پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)با لباس احرام 19 شبانه روز در این منطقه حضور داشتند بعد روی یک تپه رفتند و از آنجا نگاه کردند و فرمودند: دشمن از جایی که هست جلوتر نمی آید. حضرت تصمیم گرفتند سفیری را به مکه بفرستند و عمر را خواستند اما عمر قبول نکرد و عثمان را با 9 نفر فرستادند. مشرکین مکه پاهای شتر عثمان را پی کردند این خبر به اصحاب رسید و اصحاب جمع شدند و زیر درخت با رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)بیعت کردند که تا آخرین قطره خون با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هستند.آیه«لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ»(سوره فتح، آیه 18)هم درباره این ماجرا نازل شده است.

مفاد صلح نامه:

خبر بیعت اصحاب با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به گوش مشرکین رسید بعد مشرکین سهیل بن عمرو را به عنوان سفیر فرستادند که منجر به صلح شد و حضرت علی(علیه السلام)مفاد صلح نامه را نوشتند.ایشان بعد از بسم الله الرحمن الرحیم نوشتند:«هذا ما صالح رسول الله». اما سهیل بن عمرو مخالفت کرد و گفت ما او را به عنوان رسول قبول نداریم. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)فرمودند:کسانی هم پیدا خواهند شد که با امیرالمؤمنین بودن شما مخالفت می کنند و نمی شناسند، چنانکه امروز مشرکین با رسول الله بودن مخالفت می کنند.بعد صلح نامه با 8 بند امضاء شد.یکی از بندها این بود که حضرت از همین جا به مدینه برگردند. بند دوم این بود که عمره قضا را سال بعد انجام دهند. عمر گفت: هیچ وقت مثل امروز در نبوت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شک نکردم.بعد سوره فتح درباره صلح حدیبیه نازل شد که خودش فتح بزرگی بود و مقدمۀ فتح خیبر در سال هفتم برای فتح مکه هم شد. یکی دیگر از بندها ترک مخاصمه و یکی از بندها در امان بودن مسلمانان و مشرکین بود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تقصیر کردند و از لباس احرام بیرون آمدند. چادر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روی تپه بود که بعداً مسجدی را روی تپه ساختند و هنوز آثار قدیمی آن موجود است.«قال النبي ص هذا مكرز و هو رجل فاجر فجعل يكلم النبي ص فبينا هو يكلمه إذ جاء سهيل بن عمرو فقال ص قد سهل الله عليكم أمركم فقال اكتب بيننا و بينك كتابا فدعا رسول الله ص علي بن أبي طالب عليه السلام فقال له اكتب بسم الله الرحمن الرحيم فقال سهيل أما الرحمن فو الله ما أدري ما هو و لكن اكتب باسمك اللهم فقال المسلمون و الله لا نكتبها إلا بسم الله الرحمن الرحيم فقال النبي ص اكتب باسمك اللهم هذا ما قاضى عليه محمد رسول الله ص فقال سهيل لو كنا نعلم أنك رسول الله ما صددناك عن البيت و لا قاتلناك و لكن اكتب محمد بن عبد الله فقال النبي ص إني لرسول الله و إن كذبتموني ثم قال لعلي عليه السلام امح رسول الله فقال يا رسول الله إن يدي لا تنطلق بمحو اسمك»(بحارالانوار، ج20، ص332)

فوران آب چاه به برکت تیر پیامبر(ص):

یکی دیگر از اتفاقاتی که در این منطقه افتاد، یک چاه بود که اصحاب آب کشیدند و آب تمام شد بعد به محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)آمدند و درخواست آب کردند.حضرت یک تیر گرفتند و به چاه پرتاب کردند که به اعجاز آب فوران کرد بعد تا زمانی که در این مکان بودند آب کم نکردند.

بنده با زائران سر این چاه رفته ام و مکان این چاه قبل از مسجد شمیسی است و تا چند سال قبل این چاه آب هم داشت که چاهی بزرگ و از پایین تا بالا سنگ چین شده است.پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)در سال ششم موفق به عمره نشدند و در سال هفتم به عنوان عمرة القضا از مسجد شجره محرم و بسیار باشکوه وارد مکه شدند. ورود پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خیابانی در میدان معابده به نام ریع ذاخر این حضور چنان تأثیرگذار بود که باعث شد خالد بن ولید و عمرو بن عاص مسلمان شوند.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.