سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چه کنیم تا مشمول رحمت خدا قرارگیریم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 354 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.03.06
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم جشن میلاد حضرت ابوالفضل(ع) روستای دشتخاک94/3/1

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


قال الله الحکیم فی کتابه :« قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ »(1)

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا ابا عبدالله
الحسین(ع) ، السلام علیک یا قمر بنی هاشم یا ابالفضل العباس (ع).

خدمت همه شما برادران وخواهران مکرمه ای که در این مراسم باشکوه میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) ، شرکت نموده اید خوش آمد عرض می کنم و از همه عزیزان دست اندرکار و جناب حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای رحمانی که زمینه حضور حقیر را فراهم کردند ، تشکر می کنم . همچنین از جناب حجه الاسلام حسینی واعضای محترم شورای شهر و همه دست اندرکاران این مکان مقدس صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. وخدمت همه میهمانان عزیزی که شرف حضور دارند ،خصوصاً جناب آقای منصوری وجناب آقای ایرانمنش خیر مقدم عرض می کنم. ما هرچه داریم از برکت مولا و سرورمان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.ان شاءالله به برکت ایشان همه حاجت روا شویم و از این مجلس دست پُر به خانه برویم ،صلوات برمحمد و آل محمد.

راه محبوب شدن نزد خداوند:

آیه ای که خدمتتان تلاوت کردم، راه محبوب شدن نزد خداوند را نشان می دهد. « قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ » (1) ای پیامبر(ص) به مردم بگو اگر خدا را دوست می داريد از من پيروی کنيد تا او نيز شما را دوست بدارد.

شعبان ماه منسوب به رسول خدا:

ماه ، ماه شعبان است. این ماه منسوب به رسول خداست. از صفوان جمّال روايت شده است كه امام صادق(علیه السلام) به من فرمودند: كساني را كه اطراف تو هستند به روزه شعبان وادار كن. گفتم: فدايت شوم، مگر در فضيلت آن چيزي مي‌بيني؟ فرمودند: آري رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) هرگاه هلال شعبان را مي‌ديدند، به منادي دستور مي‌دادند تا در مدينه ندا كنند: اي اهل مدينه، من از جانب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)‌ به سوي شما ارسال شده‌ام، آن حضرت مي‌فرمايند: آگاه باشيد، به درستي كه شعبان ماه من است، خدا رحمت كند كسي را، كه مرا در ماه من ياري كند،‌ يعني روزه بدارد آن را،‌ سپس امام صادق(علیه السلام) چنين گفت: اميرالمؤمنين(علیه السلام) مي‌فرمود: از هنگامي كه شنيدم منادي رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد، و تا زماني كه زنده هستم به خواست خداوند از من فوت نخواهد شد. (2)

صلوات شعبانیه:

در جایی دیگر به نقل امام صادق (ع) آمده است که وقتی ماه شعبان فرا می رسید، امام سجاد (علیه السلام) هنگام زوال آفتاب (ظهر) صلواتی را می خواندند که به صلوات شعبانیه معروف است .امام سجاد(علیه السلام) در یکی از فرازهای این دعا می فرمایند: «وَ هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ »(3) و اين ماه پيغمبر تو، سرور رسولانت است «شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ»(3) و اين شعبانى است كه آن را با رحمت و خشنودی خویش آكنده ساختی . خدایا این ماه را با مهربانی خودت پوشاندی و راه مهربانی را نیز به ما نشان دادی .

چه کنیم تا مشمول رحمت خدا قرارگیریم:

ما چه کارهایی را می توانیم انجام دهیم تا مشمول رحمت و دلسوزی خاص خداوند در این ماه شویم؟ امام سجاد می فرمایند: « وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ » (3)خداوندا روزی ام کن ، همدردى با كسى كه از روزیت براى او تنگ گرفته اى «بِمَا وَسَّعْتَ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ »(3) كه بر من از فضل خود وسعت رزق دادى «وَ نَشَرْتَ عَلَيَّ مِنْ عَدْلِكَ وَ أَحْيِنِی تَحْتَ ظِلِّكَ »(3) و از عدالتت بر من منتشر كردى و مرا در زير سايه ات زنده كردى . ما باید برای کسانی که زندگی شان به سختی می گذرد؛ دلسوزی کنیم و به شکرانه اینکه خداوند به ما امکانات داده است، با آنهایی که فقیر و گرفتار هستند، همدردی کنیم.دلسوخته ای را شفا بدهید و گره ای از مشکلات دیگران باز کنیم .عبارت امام سجاد (علیه السلام) در اینجا یعنی همدردی؛ اگر گره ای از کار دیگران باز کردیم، خداوند هم گره های زندگی ما را باز می کند.

عمل به سنت رسول خدا(ص)درماه شعبان:

اگر در یک شب سرد زمستانی، لحاف و پتو داشته باشیم ، اگر همه اعضای بدنمان زیر پتو و گرم باشند و فقط پاهایمان بیرون باشد و یخ بزند ،سردمان می شود و خوابمان نمی برد ؛ مردم یک جامعه هم مانند اعضای یک پیکره بزرگ هستند، « مُوَاسَاةَ » یعنی اگر همسایه ما دردی دارد ما هم درد داشته باشیم. ماه شعبان احساس همدردی مؤمنین نسبت به یکدیگر است. اگر همسایه من و یا کسی در جامعه من مریض ویا فقیر باشد، من نباید شب را راحت بخوابم چون ما عضو یک پیکریم . امام سجاد (علیه السلام) به این حالت می گویند « مُوَاسَاةَ » و می فرمایند رحمت خدا در این ماه بر کسی نازل می شود که اهل « مُوَاسَاةَ » و استناد به سنت و روش پیامبر خدا(ص) داشته باشد. در همین مناجات شعبانیه داریم : «الَّذِی كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » كه رسول خدا كه درود خدا بر او و خاندانش باد «يَدْأَبُ فِی صِيَامِهِ » آن را روزه داشت «وَ قِيَامِهِ فِی لَيَالِيهِ » و شب زنده دارى مى كرد(3). پس سنت پیامبر خدا(ص) این بود که روزهای این ماه را روزه می گرفتندو شب ها را به عبادت ومناجات می گذراندند. راه خدایی شدن عمل به سنت رسول خداست.

ولادت امام حسین(ع):

امروز روز ولادت امام حسین(علیه السلام) بود ، این روز بر پاسداران عزیز و بر همه علاقمندان و دوستداران حضرتش مبارک باشد. امام حسین (علیه السلام) در چهارم شعبان به دنیا آمدند. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: اسماء بنت عُمَیس نقل کرد که من زنی بودم که هنگام ولادت امام حسین (علیه السلام) او را از شکم مادر گرفتم. وقتی حسین (علیه‌السلام) به دنیا آمد، پیامبر تشریف آورد و فرمود: « ای اسماء! فرزندم را نزد من بیاور» .من او را در پارچه‌ای سفید گذاشتم و نزد ایشان بردم. پیامبر در گوش راست حسین علیه السلام اذان و در گوش چپش اقامه فرمود.(4) از همان ابتدا پیامبر(ص) ، شعار مسلمانی وبانک توحید را گوش جان و قلب نوزاد زمزمه کردند تا با نام خدا ، زندگیش شروع شود. روز هفتم، پیامبر برای فرزند تازه به دنیا آمده (امام حسین(ع)) گوسفند سیاه و سفید بزرگی عقیقه کرد و رانی از آن را با دیناری به قابله بخشید. آن‌گاه سر طفل را تراشید، هم وزن موهای سرش نقره صدقه داد و سرش را با خلوق ( که عطری است معروف که از زعفران و موادی دیگر ترکیب شده است) معطر ساخت.(5) عقیقه کردن برای سلامتی فرزند است. شما هم می توانید عقیقه تان را در این ماه عزیز و در مراسم جشن یک آبگوشتی ویک غذایی تهیه کنید و مؤمنین را هم دعوت کنید که هم جشن میلاد و احترام به اهل بیت باشد و هم سلامتی فرزند باشد .

نحوه نامگذاری امام حسین(ع):

وقتی حسین علیه السلام به دنیا آمد، پیامبر به علی علیه السلام فرمود: نام فرزندم را چه نهادی؟ عرض کرد: من در نامگذاری بر فرزندم از رسول خدا پیشی نمی گیرم. پیامبر فرمود: من نیز در نامگذاری بر پروردگارم پیشی نمی گیرم. آن گاه جبرئیل فرود آمد و گفت: ای محمد! خدای بلندمرتبه به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید علی برای تو همانند هارون برای موسی است.( در اینجا نیزخداوند اشاره به بحث ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) می کند و به پیامبر می فرماید: ) نام پسر حضرت هارون علیه السلام را بر فرزند خود بگذار. پیامبر پرسید: اسم پسر حضرت هارون علیه السلام چیست؟ جبرئیل جواب داد: « شُبیر» . پیامبر فرمودند: زبان من عربی است ( و این اسم به به زبان عبری است). جبرئیل عرض کرد: نام او را حسین بگذار ( که معادل شبٌیر در زبان عبری است). پس پیامبر نام او را حسین نهاد.(6)

نام امام حسین(ع) درتورات وانجیل:

نام امام حسین (علیه السلام) در تورات «شُبیّر» و در انجیل «طیّب» آمده است.(7) و در بین ائمه این نام حسین فقط مختص سید الشهداست جز ایشان، نام هیچ کدام از امامان ما حسین نیست ولی نام محمد و علی و حسن تکرار شده است.پیامبر خدا (ص) می فرمایند: « حُسَیْنٌ مِنِّی وَأَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْنًا »(8) اگر خدا را دوست می داريد از من پيروی کنيد تا او نيز شما را دوست بدارد...

از همین جا در کنار مسجد ابوالفضل اعلام می کنیم : پروردگارا ما عاشق سیدالشهدا (ع) هستیم؛ هرکس به هر امیدی و حاجتی در مراسم جشن امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) حضور پیدا کرده است، حاجت روا بگردان. امشب ، شب میلاد قمر بنی هاشم ابوالفضل (ع) است . پدر و مادر نقش مهمی در فرزند دارند.

از سبزی مُزبله بپرهیزید:

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: «إیّاکُم وَ خَضراءُ الدَّمَن» از سبزه مزبله بپرهیزید « قیل : و ما خضراء الدّمن؟» گفتند سبزه مُزبله چیست؟ « قال : اَلمِرأَهُ الحَسناءَ فی مَنبَتِ سُوء» گفت زن زیبا در خانواده بد (9)و نیز فرمودند: «تَزَوَّجُوا فِی الحَجَرِ الصالِح فَاِنَّ العِرقِ دَسّاس» (10)با خانواده ای شایسته ازدواج کنید زیرا عِرق ( ژن ) اثر دارد.

در ازدواج های دقت کنید، خداوند در قرآن می فرماید: « الخَْبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَ الطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ »(11) زنان ومردان بدکار و ناپاک شایسته هم هستند و زنان و مردان پاکیزه و نیکو نیز لایق هم هستند.

پدرومادر صالح عامل خوشبختی انسان:

در حدیثی از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله داریم که می فرمایند :« السَّعيدُ مَن سَعِدَ في بَطنِ اُمِّهِ» خوش بخت، كسى است كه در رَحِم مادرش خوش بخت شده است « وَالشَّقِيُّ مَن شَقِيَ في بَطنِ اُمِّهِ». و بدبخت، كسى است كه در رَحِم مادرش بدبخت شده است.(12) همان گونه که شکل ظاهری مادر روی فرزندش اثر دارد ،خُلقیات باطنی او هم روی نسل اثر دارد.پدر و مادری که اهل حلال و پاکی هستند، نسلشان هم پاک می شود؛یکی از عوامل خوشبختی انسان پدر و مادر صالح هستند.

وصیت حضرت زهرا(س) به علی(ع):

امیرالمؤمنین(ع) شخصیت ممتاز اسلام ، تا زمانی که فاطمه زهرا (س) در قید حیات بودند ازدواج با زن دیگر بر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ حرام بود(13) و بعد از آنکه مولای متقیان امیرالمومنین(ع) ، حضرت زهرا علیهاالسلام را از دست دادند و اشقیای روزگار، آن بانوی بانوان عالم را به شهادت رساندند، فرزندان کوچک آن بزرگوار به مادری نیاز داشتند که در عین حالی که همسری حضرت را عهده دار می شود، برای آن عزیزان نیز مادری مهربان باشد. از وصیت های حضرت زهرا (ع) این بود که بعد از او با اَمامه دختر عاص که در حقیقت دختر زینب (خواهر حضرت زهرا(ع)) بود ازدواج کند تا به فرزندانش سخت نگذرد.(14) آن حضرت با امامه دختر ابو العاص بن ربیع بن عبد العزی بن عبد شمس که فرزند زینب دختر پیغمبر بود ازدواج کرد.

چگونگی ازدواج حضرت علی(ع) با ام البنین(س):

ام البنین دختر حزام بن دارم کلابیه، زن دیگری بود که علی (ع) او را به عقد خود درآورد.که داستان آن به این شرح است که :امیرالمؤمنین(ع) بعد از فوت همسرشان حضرت زهرا(س) به برادرشان عقیل که دانشمندی تبارشناس در جهان عرب بود، چنین فرمود: «اُنْظُرْ لِی اِمْرَأَةً قَدْ وَلَدَتْها الْفُحُولَةُ مِنَ الْعَرَبِ لاَِتَزَوَّجَها فَتَلِدَ لِی غُلاما فارِسا» ؛ برای همسری ام؛ بانویی از میان اعراب انتخاب کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد و پسری جوانمرد و شجاع برایم به دنیا آورد. عقیل نیز بعد از فکر و اندیشه به امام پیشنهاد کرد که با امّ البنین کلابیه ازدواج کند؛ چرا که در میان اعراب، شجاع تر از نیاکان او یافت نمی شود. مولای متقیان نیز رأی برادرش را پسندید و عقیل را به خواستگاری فرستاد. عقیل وقتی به خواستگاری ام البنین رفت، خانواده حزام خیلی خوشحال شدند و با افتخار تمام از وی استقبال کردند و پیوندی همیشگی بین ام البنین و مولای متقیان، علی بن ابی طالب علیه السلام برقرار شد. امّ البنین در منزل امام علی علیه السلام دارای چهار پسر به نامهای عباس، عبد اللّه، عثمان و جعفر شد که سرور همه آنان حضرت عباس علیه السلام است (15)

ابوالفضل(ع) پدر همه خوبیها:

حضرت ابوالفضل العباس(ع) لقب های زیادی داشتند از جمله ایشان را یکی « ابوالفضل» ویا « ابافضل» می خواندند که به معنای « پدرفضیلت » است یعنی هر خوبی وهر فضیلتی که در عالم هست، در وجود حضرت ابوالفضل(ع) جمع شده است زیرا ایشان پدری مانند علی(ع) دارد که منبع همه خوبی هاست .

جُرجُرداق مسیحی و بیان فضائل امام علی(ع):

جُرجُرداق مسیحی کتابهایی را در باب فضایل امیرالمومنین(ع) نوشته است. از جمله این کتابها «صوت العدالة الانسانیه» و« علی وانقلاب فرانسه » است و در کتابهایش حضرت علی(ع) را با بسیاری از بزرگان تاریخ مانند سقراط مقایسه کرده است وایشان را از همه آنها بالاتر دانسته است و او می گوید:اگر از من سؤال می کنند تو که مسیحی هستی ، چرا برای حضرت مسیح و حضرت مریم کتاب نمی نویسی و راجع به علی(علیه السلام)کتاب نوشتی؟ جواب می دهم که من عاشق فضائل انسانی هستم و تمام فضائل و خوبی ها در علی(علیه السلام) دیده ام.کاش تمام جهان دست در دست هم می داد تا شخص دیگری مانند علی به بشریت عرضه می شد ولی حیف که مادر روزگار عقیم است و دیگر مثل علی(ع) را نمی تواند بیاورد. این مقام و منزلت حضرت ابوالفضل العباس (ع) را می رساند که پدری چون علی (ع) و مادری چون ام البنین (س) دارد که منبع همه خیرات و خوبی ها و سخاوت وشجاعت است .

حضرت عباس(ع) باب الحوائج:

از دیگر القاب آن حضرت «باب الحوائج» است،که بر اثر بروز کرامات و برآورده شدن حاجات متوسلین ایشان، به این لقب مشهور شد. هر کس حاجتی داشته باشد و گره ای در کارش باشد ، می تواند اینگونه به حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) متوسل شود : عباس‌ در حروف‌ ابجد مطابق‌ با عدد 133 است‌. به‌ تجربه‌ رسیده‌ كه‌ اگر كسی برای‌ برآورده ‌شدن‌ حاجت‌ و رفع‌ گرفتاری‌، بعد از نماز روز جمعه‌، 133 مرتبه‌ با امید بگوید: « یا كاشف‌ َالكرب‌عن‌ وَجه‌ الحسین،‌ ِاكشف‌ لی‌ كربی‌ بحق‌ اخیك‌ الحسین‌ (ع‌)» ان شاءالله تعالی حاجت‌ او برآورده‌ و گرفتاریش‌ برطرف‌ می‌شود.حتی اگر یک مرتبه بگویید و از دل جان توسل پیدا کنید، باز هم مؤثر است.

شفای مریض به برکت توسل به حضرت ابوالفضل(ع):

شخصی تعریف می کرد که به مرضی مبتلا شده بودم و منزل من در اطراف مشهد بود وبه دکتر هم دسترسی نداشتم و امکانات هم نبود ، دچار دل درد شدیدی شدم تا اینکه آثار مرگ را در خود احساس کردم وپای مرا رو به قبله کردند ،ناگهان به دلم افتاد که باید به ائمه واهل بیت(ع) متوسل شوم وهیچ راه وچاره ای هم نداشتم ودرمیان اهل بیت به حضرت ابوالفضل(ع) متوسل شدم وگفتم السلام علیک یا ابوالفضل العباس(ع)وهنوز چند دقیقه از توسل من به آن بزرگوار نگذشته بود که به کلی درد من برطرف شد وخدای تبارک وتعالی به برکت آقا ابوالفضل(ع)مرا شفا داد ، واز آن زمان دیگر این درد و مرض سراغ من نیامد .

کرامت حضرت ابوالفضل(ع) در حق پسر جوان:

روایت دیگری را از کرامات حضرت ابوالفضل العباس(ع) خدمت شما عرض می کنم: حاج شيخ مرتضي آشتياني (رضوان الله تعالي عليه )فرمود: كه حجة الاسلام حاج ميرزا حسين خليلي طهراني ( اعلي الله مقاله) فرمود: خبر داد ما را شيخ جليل و رفيق نبيل كه با همديگر سر درس صاحب جواهر رضوان الله تعالي عليه حاضر مي شديم . يكي از تُجار كه رئيس خانواده اَلكبّه بود، پسر جوان و خوش صورت و مؤدبي داشت ، والده اش علوّيه محترمه همين يك پسر را داشتند كه اين هم مريض مي شود، بقدري مرضش سخت مي شود كه به حال مرگ و احتضار مي افتد. چشم و پاي او را مي بندند. پدرش از اندرون خانه به بيرون مي رود، و به سر و سينه مي زند مادر علويه اش به حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع ) مُشَرَف مي شود و از كليددار آن آستان خواهش و تمنا مي كند كه اجازه دهد شب را تا صبح توي حرم بماند. كليددار اول قبول نمي كند، ولي وقتي خودش را معرفي مي كند و مي گويد: پسرم محتضر است و چاره اي جز توسل به ساحت مقدس حضرت باب الحوائج ندارم كليددار قبول مي كند و به مستخدمين دستور مي دهد كه علويه را درحرم شب بيتوته كند.شيخ جليل فرمود:بنده همان شب به كربلا مشرف شدم و اصلاً خبر از تاجر و مرض پسرش اطلاع نداشتم ، همان شب كه بخواب رفتم ، در عالم خواب به حرم مطهر حضرت سيدالشهداء (ع) مشرف شدم و از طرف مرقد مطهر حضرت حبيب بن مظاهر(ع ) وارد شدم ، ديدم بالاي سر حرم ، زمين تا آسمان مملو از ملائكه هاست و در مسجد بالا سر حضرت پيغمبر (ص ) و حضرت اميرالمؤ منين علي (ع) روي تخت نشسته اند.در همان موقع ملكي خدمت حضرت آمده فرمود: السلام عليك يا رسول الله سپس فرمودند: حضرت باب الحوائج اباالفضل العباس (ع) فرمود: يا رسول الله پسر اين علويه عيال حاجي الكبه مريض است و به من متوسل شده ، شما به درگاه خدا دعا كنيد كه پروردگار او را شفا عنايت فرمايد: حضرت رسول (ص) دستها را به دعا بلند كردند و بعد از چند لحظه فرمودند:مرگ اين جوان رسيده و كاري نمي شود كرد. ملك رفت و بعد از چند لحظه ديگر آمد و پس از عرض سلام همان پيغام را آورد. حضرت رسول (ص) باز دستها را به دعا بلند كرده باز همان جواب را فرمودند:ملك برگشت .يك وقت ديدم ملائكه اي كه در حرم بودند، يك مرتبه مضطرب شدند، ولوله و زلزله اي در بين شان بوجود آمد، گفتم چه خبر شده ؟! خوب كه نگاه كردم ، ديدم خود حضرت باب الحوائج (ع) كه با همان حالي كه در كربلا به شهادت رسيده اند دارند تشريف مي آورند، به حضرت رسول (ص) سلام كردند و بعد فرمودند: فلان علويه به من متوسل شده و شفاي جوانش را از من مي خواهد شما از حضرت حق سبحانه بخواهيد كه يا اين جوان را شفا دهد و يا اينكه ديگر مرا باب الحوائج نگوئيد. تا پيغمبر اين حرف را شنيد چشمان مباركشان پُر از اشك شد و رو به حضرت امير (ع) نمود ه و فرمودند: يا علي تو هم با من دعا كن هر دو بزرگوار دست ها را رو به آسمان كرده و دعا فرمودند، بعد از لحظه اي مَلَكي از آسمان نازل شد و به محضر مقدس حضرت رسول اكرم (ص) مشرف شده و سلام كرد و فرمود: حضرت حق سبحانه و تعالي سلام مي رساند و مي فرمايد: ما لقب باب الحوائجي را از عباس نمي گيريم و جوان را هم شفا داديم . من فورا از خواب بيدار شدم و چون اصلاً خبري از اين ماجرا نداشتم ، خيلي تعجب كردم . ولي گفتم : اين خواب صادقه است و در آن حتما سِرّي هست . وقتي كه برخاستم ديدم سحر است و ساعتي به صبح نمانده چون تابستان هم بود، طرف خانه حاجي الكبه براه افتادم . وقتي وارد خانه شدم ، پدر آن جوان را در ميان خانه ديدم كه راه مي رود و به سر و صورت مي زند. به حاجي گفتم : چطور شده چرا ناراحتي ؟! گفت : ديگه مي خواهي چطور بشود. جوانم از دستم رفت .دست او را گرفتم و گفتم آرام باش و ناراحتي نكن ، خدا پسرت را شفا داده و ترس و واهمه اي هم نداشته باش ، خطر رفع شده ، تعجب كنان مرا به اطاق جوان مريض و مرده اش برد، وقتي كه وارد شديم بقدرت كامله حق جوان نشست و چشم بند خود را باز كرد. حاجي تا اين منظره را مشاهده كرد دويد و جوانش را بغل كرد. جوان اظهار گرسنگي كرد بعد از اینکه چیزی خورد گويا اصلاً مريض نبوده.(16) « یا کاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» ای کسی که سختی ها را از حسین برداشتی ما هم گره در کارمان است به آبروی امام حسین قسمت می دهیم گره را از کار ما هم باز کن و ما را هم حاجت روا کن. امشب شب میلاد است ،ابوالفضل العباس(ع) منبع جود و سخا و حاجت روا کردن است.

صفات ابوالفضل(ع) در بیان امام صادق(ع):

امام صادق عليه السّلام فرمودند: هرگاه قصد كردى كه قبر عبّاس بن على عليه السّلام را زيارت كنى كه در كنار فرات برابر حاير است، بر در روضه مى‏ايستى و مى‏گويى:« سَلامُ اللَّهِ وَ سَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ وَ جَمِيعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ [وَ] الزَّاكِيَاتُ الطَّيِّبَاتُ » سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّبش،و پيامبران مُرسلش،و بندگان‏ شايسته‏اش و همه شهيدان و صدّيقان و درودهاى پاك و پاكيزه «فِيمَا تَغْتَدِي وَ تَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ » در آنچه مى‏آيد و مى‏رود بر تو باد اى فرزند امير مؤمنان،«أَشْهَدُ لَكَ » شهادت مى‏دهم براى حضرتت «بِالتَّسْلِيمِ » به تسليم (در مقابل امام خودت امام حسین تسلیم بودی این رمز جاودانه بودن ابوالفضل است با آن مقامش همواره حضرت را با سیدی و مولای صدا می کرد. تسیلیم امام و رهبر خودش بود )«وَ التَّصْدِيقِ » و تصديق «وَ الْوَفَاءِ » و وفا،«وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ »و خيرخواهى،براى يادگار پيامبر مرسل(درود خدا بر او و خاندانش باد). (17) در اینجا امام صادق(ع) چهار صفت برای حضرت ابوالفضل العباس (ع) ذکر کردند : تسلیم امر امام و رهبر بودن ، پیشوای خود را تصدیق کردن و نسبت به ایشان وفادار بودند حتی آن لحظه ای که لب تشنه و خسته به آب رسید و آب نیاشامید و وفاداری خودش را به امام حسین اعلام نمود و خیرخواهی امام و رهبر خویش بود. این مقام ابوالفضل (ع) است و خداوند هم دنیا و آخرت را در اختیار او قرار داد. روز جانبازان و ازادگان را تبریک عرض می کنم ان شاءالله هرحاجتی داشته باشید، برآورده به خیر شود.درس بزرگ حضرت ابوالفضل (ع) ، تسلیم شدن در برابر امام حق ، مقام معظم رهبری است که خداوند سایه ایشان را بر ملت ایران مستدام بدارد.

*خدایا چنان کن سرانجام کار* تو خشنود باشی و ما رستگار *

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره آل عمران، آیه 31 / ترجمه آیه : بگو : اگر خدا را دوست می داريد از من پيروی کنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد ، که آمرزنده و مهربان است.

2- بحارالانوار، ج 94 و 79 باب 56

3- این دعا(مناجات شعبانیه) را در مصباح کفعمی، ص 564 مطالعه کنید.

4- بحار الانوار، ج 43، ص 238، حدیث 4 - عیون الاخبار الرضا/ بحار الانوار، ج 43، ص 257، حدیث 30 - کافی.

5- بحار الانوار، ج 43، ص 238، حدیث 4 - عیون الاخبار الرضا / بحار الانوار، ج 43، ص 257، حدیث 30 - کافی.

6- بحار الانوار، ج 43، ص 238، حدیث 3 - عیون اخبار الرضا / بحار الانوار، ج 43، ص 251، حدیث 28 - مناقب ابن شهر آشوب.

7- بحار الانوار، ج 43، ص 227، حدیث 1- مناقب ابن شهر آشوب.

8- سوره آل عمران،بخشی از آیه 31

9- نهج الفصاحه ، حدیث 1002

10- فضل بن حسن طبرسی، مکارم الاخلاق، ص197.

11- سوره النور، آیه 26

12- تفسیر نور الثقلین ج‏2 ص18/ دانشنامه عقايد اسلامى، ج۹، ص۵۸ ـ ۷۵، ح ۶۱۷۳ ـ ۶۱۹۳.

13- البحرانی، الحدائق الناضرة، قم، جامعة المدرسین، 1363، ج23، ص108.

14- برگرفته از کتاب سیره و سخن فاطمه/ آیت الله کر یمی جهرمی

15- ویژگیها و فضائل حضرت امّ البنین علیهاالسلام، نویسنده : عبد الکریم پاک نیا ، صفحه 17

16- برگرفته از کتاب معالي السبطين و کتاب الوقايع و الحوادث

17- زیارتنامه حضرت ابوالفضل العباس(ع) ، مفاتیح الجنان

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.