سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عظمت حضرت امام خمینی(ره)/ 15خرداد42مبدأ انقلاب اسلامی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 474 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.03.18
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند مورخه 94/03/15



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله حکیم فی کتابه : « وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ »(1)

اَلسَلامُ عَلَیکَ یاصاحِبَ الزَمان(عج) ،السلام علیکم یا شُهَدا یا سُعَدا یا نُجَبا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدا وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی همه نمازگزاران نماز جمعه وسلامتی و سعادت خودتان،خانواده و فرزندانتان، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه ،این نمازجمعه واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت، برای اول لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت و مخصوصاً به محضر پروردگار عالم قرار گیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.
ارتحال امام بزرگوار و شهدای 15 خرداد را به محضر شما نمازگزاران تسلیت عرض می کنم. اعیاد شعبانیه را تبریک عرض می کنم.استفاده کردیم از فرمایشات جناب آقای حسن زاده که مطالب ارزشمندی را ایراد کردند. با توجه به ارتحال حضرت امام و انتصاب حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای (حفظه الله التعالی) به رهبری ایران اسلامی و باتوجه به فرمایشات بسیار مهم مقام معظم رهبری در سالروز ارتحال حضرت امام (ره)در تبیین مکتب فکری وعدم انحراف و تحریف از این مکتب ، خطبه اول را به بیان عظمت حضرت امام (ره) اختصاص می دهم که اگر خدای نکرده انحرافی در افکار امام و راه روش و خط امام صورت بگیرد ، مقام معظم رهبری هشدار دادند که لطمه جبران ناپذیری بر ملت بزرگ ایران وارد خواهد شد.

قبل از اینکه در مورد حضرت امام (ره) مطالبی را عرض کنم با توجه به اینکه نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت صاحب الامر(عج)، نماز جمعه را مزین به سخنی از امام زمان(عج) می کنم .

نامه امام زمان(عج) به شیخ مفید:

امام زمان در مدت غیبت صغری نامه های متعددی نوشتند . از جمله نامه هایی که حضرت نوشتند به مرحوم شیخ مفید است. شیخ مفید از علمای بزرگ و فقهای تراز اول شیعه است. امام زمان(عج) همیشه ایشان را یاری می کردند، حتی اگر فتوایی را می خواستند اشتباه نقل کنند ،همان لحظه امام زمان جبرا ن می کردند و حق را بر زبان ایشان جاری می کردند . تعبیری که امام زمان در ابتدای نامه از مرحوم شیخ مفید می کنند این است که ایشان را « أَخِ السَّدِیدِ وَ الْوَلِیِّ الرَّشِیدِ » برادر با ایمان و دوست رشید و« الْمَوْلَى الْمُخْلِصُ » دوست مخلص خطاب می کند.(2)خوشا به حال بزرگانی که اینگونه مورد عنایت حضرت صاحب الامر(عج) قرار می گیرند که امام زمان(عج) به آنها لقب می دهند.در این نامه حضرت مطالب مهمی را متذکر شدند که مرحوم شیخ مفید به شیعیان بیان می کند. بنده هم تصمیم گرفتم دو سه جمله ای از این نامه پُر برکت امام زمان (عج) را که مایه امیدو نشاط است ، خدمت شما عرض کنم تا بدانیم ما تنها و بی کس نیستیم و ناامید نشویم.

در این نامه‌ها حضرت حجت (عج) شیخ مفید را مشمول عنایات خاص و الطاف مخصوص خود قرار داده است. به عنوان نمونه امام زمان(ع) در خطاب‌هایش به شیخ مفید چنین مى‏فرماید: « فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ » ما از احوال شما کارهای شما و گرفتاریهای شما باخبر هستیم. « یُحِیطُ عِلْمُنَا »احاطه کامل داریم ،اخبار شما را می دانیم. «وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُمْ » هیچ چیزی هم بر ما پوشیده نیست . تا می رسد به این قسمت که : « إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ »ما کی شما را فراموش کردیم؟ و به شما بی اعتنایی کردیم. به قول معروف : «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی». مهربانی و محبت ما به امام زمان دو طرفه است. «وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ » نَاسِینَ به معنای فراموشکار، ما یاد شما را هیچگاه از دل نبردیم و شما شیعیان را فراموش نمی کنیم ویاد شما همواره در دل ماست. سپس می فرمایند: « فَیَعْمَلُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا »بنابراین هر یک از آنها باید به کاری بپردازند که آنان را به دوستی ومحبت ما نزدیک می سازد « وَ لِیَتَجَنَّبَ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهِیَتِنَا وَ سَخَطِنَا » و از اموری که موجب ناراحتی و ناخشنودی مامی شود پرهیز نمایند.(2) ای شیعیان کاری کنید که هر روز یک درجه به محبت ما نزدیک تر بشوید .

راه نزدیک شده به حضرت صاحب الامر(عج) :

در ادامه این نامه حضرت راه نزدیک شدن ظهور و منور شدن چشمان گنهکار ما به جمال حضرت (عج) را چنین بیان می دارد: « وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ » و چنانچه شیعیان ما- خدا به طاعت خود موفّقشان بدارد- «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ» قلباً در وفاى به عهدشان اجتماع مى‏شدند « عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا » نه تنها سعادت لقاى ما از ایشان به تأخیر نمى‏افتاد، «وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا » که سعادت مشاهده ما با شتاب به ایشان مى‏رسید «عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا» و اینها همه در پرتو شناخت کامل ما و صداقت محض نسبت بما مى‏باشد، « فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ» بنا بر این هیچ چیز ما را از ایشان محبوس نمى‏دارد « إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ » جز اخبارى که از ایشان بما مى‏رسد و ما را مکروه و ناراحت مى‏سازد «وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ » و از ایشان انتظار نداریم،« وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ » و تنها از خدا باید یارى خواست «وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ »و او براى ما کافى و نیکو کارگزار و پشتیبانى است... (2)

شما می توانید متن عربی و ترجمه فارسی این نامه را به طور کامل در اینترنت ببینید.بار خدایا عهدی را که ما با امام زمان بستیم ، انجامش را بر ما آسان بگردان. خدایا هرچه زودتر زیارت امام زمان(عج) نصیب و روزی ما بگردان. این راه و رسم، دیدار امام زمان بود.

ماموریت خداوند به حضرت موسی(ع):

در آیه ای که ابتدای جلسه خدمتتان عرض کردم خداوند می فرماید: « وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا » و همانا موسى را با آيات خود فرستاديم كه : «أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ » قوم خود را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى بيرون آور، «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ » و روزهاى (عبرت انگيز) الهى را به آنان يادآورى كن (1) . در جای دیگر خداوند می فرماید: « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ» فرعون در زمین برتری جویی کرد ، « وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» و اهل آن را به گروه های مختلفی تقسیم نمود « يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ» گروهی را به ضعف و ناتوانی می کشاند ،« يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ » پسرانشان را سَر می برید «وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ » و زنانشان را ( برای کنیزی و خدمت ) زنده نگه می داشت «إِنَّهُ کانَ مِنَ الْمُفْسِدينَ» او به یقین از مفسدان بود!(3)خدای متعال حضرت موسی این پیامبر بزرگ را فرستاد تا مردم بنی اسرائیل را ظلمت فرعون نجات بدهد و به او فرمود: ای موسی «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ » (1)و روزهاى (عبرت انگيز) الهى را به آنان يادآورى كن،ایامی که زیر بار ظلم فرعون بودید.موسی، پیامبر خدا بود که شما را نجات داد و راه رهایی از ظلمت و تاریکی را به شما نشان داد و شما را از بدبختی نجات دادو به نور خدایی رسیدید مبادا فراموش کنید و بدعهدی کنید .

وضعیت انقلاب اسلامی ایران قبل از پیروزی:

مردم ایران هم هرچه دارند از برکت امام (ره) است؛ پیش از انقلاب ، ما مردمی بودیم که در دنیا فراموش شده بودیم و هیچ نقشی در تاریخ نداشتیم و گرفتار استکبار و استبداد بودیم و علما و بزرگان ما را به شهادت می رساندندو فرزندان ما را در زندان شکنجه می دادند و منابع ما را غارت می کردند و ما هیچ چیز از خودمان نداشتیم ،روزی 6 بشکه نفت ملت ما به جیب اسرائیلی های غارتگر و مستشارهای آمریکایی وانگلیسی و صهیونیستی می رفت ولی چیزی عاید ایران ما نمی شد.خسرو معتضد ، تاریخدان، روزنامه‌نگار و مجری-کارشناس برنامه‌های تاریخی در صدا و سیما در یکی از برنامه هایش تعریف می کرد : زمانی که انگلیسی ها در ایران بودند، زنان انگلیسی که باردار می شدند، در ایران وضع حمل نمی کردندچون ایران را قابل نمی دانستند آنها را با هلی کوپتر به کشتی سلطنتی خودشان که جزءکشور خودشان محسوب می شد، می بردند تا بچه شان را به دنیا بیاورند که مبادا ننگ به دنیا آمدن در ایران به پیشانی فرزندان آنها بخورد. مستشاران نظامی آمریکا علاوه بر اینکه منابع ما را غارت می کردند حق توحش نیز دریافت می کردند یعنی ما در بین مردمی وحشی زندگی می کنیم .در آن زمان ایران ما نه صنعت داشت و نه پیشرفتی داشت.جمعیت ایران آن زمان،تنها سی میلیون بود ولی ما نه یک شهر آباد و نه روستای آباد داشتیم .جان و دین ما اسیر مستکبرین بود.

نقش بزرگ امام خمینی(ه) در پیروزی انقلاب اسلامی:

این امام بزرگوار (ره)بودکه کار موسوی و عیسوی کرد،کاری بزرگ از سِنخ انقلاب و ما را از بردگی طاغوت و حکومت 2500 ساله طاغوتی موروثی که از پدر به پسر نالایق به ارث می رسید، نجات داد. ملت را به عزت و سرافرازی و بزرگی رساند وجسم و جان ما را از زیر بار ظلمت نجات داد. علاوه بر اینکه آزادی و کرامت را نصیب ما کرد، دین ما را نیز آزاد کردو تشیع ما را آزاد کرد. در زمان طاغوت دین اسیر بود. امام علی (ع) در نامه اي به مالك فرمودند :« فَإِنَّ هَذَا اَلدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي اَلْأَشْرَارِ»(4) اين دين در دست اشرار اسير بوده، در آن به هوس مي راندند و به نام دين ، دنيا را مي خواندند. امیر المومنین(ع) اسلام را آزاد کرد و امام بزرگوار ما دین را آزاد کردو خون سیدالشهدا را در ما زنده کرد «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ » (1)و روزهاى (عبرت انگيز) الهى را به آنان يادآورى كن ؛ما نباید فراموش کنیم و ناسپاسی کنیم. همین نماز جمعه ما از برکت امام و شهداست. در دوران طاغوت ، نمازجمعه برگزار نمی شد.منشاء مظاهر دین داری و هر پیشرفتی که امروز ما داریم از برکت این مرد بزرگ است.

امام خمینی (ره) اَبَرمرد تاریخ ایران اسلامی:

امام خمینی (ره) ابرمرد تاریخ ایران اسلام است. تفکر «ما می توانیم» ازبرکت امام (ره) است. ما می توانیم، در دنیا تاثیر گذار باشیم. ما می توانیم، صاحب صنعت باشیم و خودمان را باور کنیم. خدمات ارزشمند زیادی را امام بزرگوار(ره)در دنیا انجام دادند و مهم تراز همه این بود که دنیا غرق در کُفربود، بخشی عظیمی از جهان در اختیار شوروی بود که کمونیست بودندو بخش عظیم دیگری در اختیار سرمایه داری غرب بود که آنها هم منهای خدا بودند، کسی به صاحبان کتاب یعنی مسلمانان و یهودیان و مسیحیان اهمیت نمی داد . مسلمانان ، جرات ابراز مسلمانی را نداشتند ولی امام(ره) نام خدا را در جهان پُرآوازه کرد و جهان را به سوی خداوند هدایت کرد . یهودیان و مسیحیان نیز مدیون امام (ره) هستند. از برکت امام (ره) مسلمانان عزت پیدا کردندو به سمت توحید و خدا و دین خدا رفتند. این کار بزرگ حضرت امام(ره) زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) شد.

انقلاب اسلامی درآیات وروایات:

آیات و روایات بسیاری در مورد انقلاب اسلامي ایران وجود دارد که به چند نمونه ازآن اشاره می کنم:رسول گرامی اسلام (ص) مي فرمايد: «يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه »(5) مردمي از شرق قيام ميكنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم مي سازند.زمینه قیام ملت ایران وبه تبع آن فراهم شدن زمینه ظهور امام زمان (عج)را امام بزرگوار ما فراهم کردند. امام(ره) این روایت حضرت رسول اعظم(ص) را تحقق بخشیدکه خود حضرت امام(ره) مي فرمايد : «انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهاني اسلام به پرچمداري حضرت حجت (ارواحنا فداه) است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.»(6).خداوند نیز در قرآن می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ » ای کسانی که ايمان آورده ايد ، «مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ » هر که از شما از دينش بازگردد چه باک ، «فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» به زودی خدا مردمی را بياورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند « أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر کافران سَرکش ، « يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ » در راه خدا جهاد می کنند «وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ »واز ملامت هيچ ملامتگری نمی هراسند (7). مسلمانان آن زمان ، هم نماز می خواندند و هم روزه می گرفتند و هم جهاد می کردند، پس از چه چیز رویگردان شده بودند؟ آنها از شجره نبوت و اهل بیت پیامبر(ص) دور شدند و از امیرالمؤمنان علی (ع) ، وصی پیامبر فاصله گرفتند که خداوند می فرماید که ما به جای شما مردمی را می آوریم که از کافران نمی ترسند. این نترسیدن را امام بزرگوار به ما یاد دادند در سخت ترین شرایط فرمودند: « والله نترسید ؛ اگر مستکبران در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل تمام نیای آنها خواهیم ایستاد» . در روایت آمده شخصی پس از نزول این آیه از پیامبر (ص) پرسید منظور از این آیه چیست؟ و افرادی كه دارای این ویژگی ها هستند، چه كسانی اند؟ پیامبر (ص) در پاسخ دست بر شانه سلمان نهاده و فرمودند: «هذاوَذُوُوهُ» منظور این شخص و قوم او هستند، سپس افزودند: «لَو كانَ الَذینَ بِالثُرَیا لِتَناوُلِهِ رِجالُ مِن اَبناءِ الفارس» اگر دین آویخته در ستاره ثریا باشد و در آسمان ها قرار گیرد، مردانی از فارس- ایران- آن را به دست می آورند.(8)

نام حضرت امام خمینی(ره) در آیات وروایات:

نام حضرت امام(ره) نیز در وایات آمده است : روزی ابو بكر و عمر و زبير و عبد الرحمن بن عوف در صحن خانه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نشسته بودند حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم هم (از حجره خويش) بيرون آمد و در جمع آنها نشست، ناگاه بند كفش آن جناب كنده شد حضرت كفش خود را به على بن ابى طالب عليه السّلام داد تا اصلاح كند و فرمود: «إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ» همانا از جانب راست خداوند عزّ و جل يا از جانب راست عرش، « قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ » مردمى از ما بر كرسى‏هائى از نور هستند «وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ » كه صورتهاشان از نور و لباسهايشان از نور، «تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ» نور آنها چشمهاى بينندگان از غير آنها را پر كند. ابو بكر گفت : آنها چه كسانى هستند يا رسول اللَّه؟ حضرت سكوت فرمود.زبير پرسيد يا رسول اللَّه آنها كيانند؟ سكوت فرمود.عبد الرّحمن پرسيد باز چيزى نفرمود، تا حضرت على عليه السّلام سؤال كرد،پیامبر(ص) فرمود : « هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ» آنها كسانى هستند كه به واسطه روح الله با هم دوستى كنند « عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ» و دوستيشان بر پايه نژاد و مال نيست، « أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِيُ» يا على آنها شيعيان تو هستند و تو امام آنهايي (9).

عالم بزرگ مرحوم آيت الله شيخ عباسعلى اديب اصفهانى در توضيح اين حديث مى گويد: (كلمه روح الله, اينجا ـ در اين روايت شريف ـ اسم است. روح الله نامى كه مردم مطيع او هستند و بدون هيچگونه چشمداشتى او را يارى مى كنند. از ابتدإ تا حالا ما ميان علمإ ((روح الله)) نداشتيم و اگر هم داشتيم با اين خصوصيات نبوده است. مسلما مراد حضرت امام است. اين روايت شإن مردم را هم مشخص مى كند. شإن شهدا و ميدان دارها را, كسانى كه واقعا در اين زمان جهت يارى خدا زحمت مى كشند و خدمت مى كنند, قرينه اى ديگر هست كه مى رساند مراد ((روح الله)) در اين روايت اسم شخص است (10).

در حدیثی داریم که امام کاظم (ع) می فرمایند: « رَجُلٌ مِن أهلِ قُم يَدعُو النّاسَ إلَى الحَقِّ » مردى از قم مردم را به حق فرا مى‏خواند «يَجتَمِعُ مَعَهُ قَومٌ كَزُبَرِ الحَديِدِ »و گروهى استوار ، چون پاره‏هاى آهن ، پیرامون او گرد مى‏آیند...(11) .در تاریخ قم نیز تا به امروز آن شخصیت بزرگی که مردم را به اسلام دعوت کند و همه مردم هم حرف اورا پذیرفته باشندبه غیر از امام خمینی رحمه الله کسی نیست. نباید اجازه بدهیم تا یاد و نام امام (ره) در دل و قلب ما فراموش شود. هشدار مقام معظم رهبری را در این مورد ، همه شنیدیم که همانطور که دین مورد تحریف قرار می گیرد، شخصیت ها هم مورد تحریف قرار می گیرد و چهره شان را طور دیگر نشان می دهند .مقام معظم رهبری فرمودند: ممکن است چهره امام را تحریف کنند و اگر این اتفاق بیفتد خطر بزرگی است که دشمنی که از این مملکت بیرون رفته است اگر راه و اندیشه امام اشتباه شود و دوباره برگردد، بزرگترین سیلی را به مردم خواهد زد. راه امام (ره) ،نجات دهنده است .

امام خامنه ای مُبین ومفسر راه امام خمینی:

امروز مبین و مفسر راه امام حضرت آیت العظمی امام خامنه ای است. بخشی از اندیشه ها و مکتب حضرت امام (ره) را ایشان با زبانی فصیح و راه گشا برای ملت ایران بیان کردند . خدا این مرد بزرگ را حفظ کند، خدا می داند که هر سخنرانی ایشان، چه خطرات بزرگی را از ملت دور می کند و راه را مشخص می کندو دشمن را وادار به عقب نشینی می کند. عارف کامل و عالم بزرگ حضرت آیت الله حسن زاده آملی در وصف مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظما امام خامنه ای می فرمایند: «دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد» (12) وایشان را با لفظ « جناب خامنه ای کبیر» خطاب می کنند.ما نیز صحبت های رهبری را با گوش جان بشنویم و به آن عمل کنیم. این ها نشان راه و حجت بر من و شماست. رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: مکتب امام خمینی را نقشه راهِ پُرامید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام،به بیان اصول 7 گانه مکتب فکری امام بزرگوار(ره) پرداختند و تاکید کردند: بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف شخصیت آن بزرگوار است، اصولی مانند: اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی، اعتماد به صدق وعده الهی و بی‌اعتمادی به مستکبران، اعتماد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی، حمایت جدی از محرومان و مخالفت با اشرافی‌گری، حمایت از مظلومان جهان و مخالفت صریح و بی‌ملاحظه با قلدران بین‌المللی، استقلال و رد سلطه‌پذیری، و تاکید بر وحدت ملی است.

اسلام امریکایی وجدایی دین از سیاست:

اسلام امریکایی یعنی اسلامی که دین را از سیاست جدا کرده است .مثل عربستان یک عده کارهای دینی انجام بدهند و حاکم هم هر کار دلش خواست انجام بدهد. آن اسلام هیچ نقشی در زندگی ندارد.در گذشته که کشور ما توسط انگلیسی ها اشغال شده بود ، فرمانده انگلیسی در قم بود که صدای مؤذن را هنگامی که اذان صبح را می گفت ،شنید و پرسیده بود آیا این اذان برای ما ضرری هم دارد؟ گفتند : نه ضرری ندارد گفته بود :پس بگویید تا صبح اذان بگوید. اسلام که سازش با ظلم و کفر داشته باشد،همان اسلام سکولار و اسلام دین از سیاست جدا و اسلام سعودی واسلام کشوهای عربی است و اسلام یزید و معاویه است که با نفاق و کُفر سازگار است و هیچ ضرری هم برای آنها ندارد. آن اسلام را امام هم رد کردندوفرمودند: اسلام را برپایه ولایت فقیه است. اگر کسی معتقد شد که پیرو و امام و خط امام باشد و لی فرمایش مقام معظم رهبری را قبول نداشته باشد و فقط راه امام ، این حرف مانند این است که در زمان حضرت علی هم می گفتند ما پیامبر را قبول داریم ولی حضرت علی را قبول نداریم . این حرف درستی نیست شما پیامبر را هم قبول ندارید. اگر پیامبر را قبول داشته باشید،باید بدانید که ایشان فرمودند: « مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»(13) هر كس من به او ولايت دارم و مولاى اويم، اين على ـ عليه السّلام ـ مولاى او است.پس اگر کسی امام خمینی (ره)را قبول داشته باشد جانشین امام که امروز رهبر معظم انقلاب هستند و پرچم انقلاب بر دوش ایشان است را هم باید قبول داشته باشد. هر کس که امام را قبول داشته باشد اما ولایت مقام معظم رهبری را نپذیرد ،چنین شخصی معتقد به اسلام ناب نیست. الحمدالله مردم شهرستان زرند ، مردمی مؤمن و ولایت مدار هستند و از هر جناح و حزبی که باشند چه چپ و چه راست ، پیرو مقام معظم رهبری هستند و حضور پُر رنگ آنها در نماز جمعه و جماعات و راهپیمایی و جبهه و جنگ مشهور است . خدا بالاترین عزت و سرافرازی را برای همه شما قرار بدهد.

خدایا آنچه را گفتیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّموَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .در توصیه به تقوی شما را توجه می دهم به امر ولایت و فرمایشات مقام معظم رهبری وهمچنین عمل به آنها .

14خردادماه ومسئله انتخاب رهبری نظام اسلامی:

خطبه دوم را این چنین آغاز می کنم که روز قبل از رحلت حضرت امام (ره)، همه دشمنان اسلام خوشحالی می کردند و معتقد بودند که با فوت امام(ره)، چراغ سرافرازی این ملت خاموش می شود و کسی نیست که راه او را ادامه بدهد و ملت ایران را هدایت کند و همه چیز تمام می شود. ولی از تقدیر الهی بی خبر بودند . عصر 14 خرداد ، روز ارتحال جانسوز حضرت امام خميني(ره) ، مجلس خبرگان رهبری تشکیل جلسه داد ، اعضای خبرگان همه از فقها و اسلام شناس هستند و حلال و حرام خدا را می دانند. یکی از کارهای بزرگ حضرت امام این بود که به ملت عزت داد و سرافرازی داد و مردم را در همه کارها شریک کرد. در زمان طاغوت ما هیچ بودیم و کسی به ما توجهی نمی کرد . از برکت امام ،مردم نقش مهمی پیدا کردند و نماینده مجلس ، نمایندگان شورا و رئیس جمهور را خود مردم انتخاب می کنند نه استکبار جهانی و امریکایی و نه صهیونیستها. حتی رهبر را هم خود مردم، غیر مستقیم انتخاب می کنند. راه انتخاب رهبر اینگونه است که هر کس در شهر خودش، فقیه یا مجتهدی را که می شناسیم انتخاب می کنیم ، سپس این فقها از بین تمام مجتهدین و فقها ، یک نفر که صلاحیتش از همه بالاتر است را انتخاب می کنند. همه فقها از طرف امام زمان (عج) نیابت دارند ، تمام فقها به برکت فقه در وجودشان این زمینه را دارند که جانشین امام زمان بشوند. ولی چون همه آنها نمی توانند با هم حاکمیت کنند یک نفر که صلاحیت و تشخُصش از همه بالاتر است را معرفی می کنند که نیابت آن فقیه از طرف خداو امام زمان تصویب شده است مردم هم وقتی او را انتخاب کردند حکم ولی فقیه نافذ می شود. در 14 خرداد،خبرگان کار بزرگی انجام دادندو امید دشمن را ناامید کردند و دشمن را برای همیشه از نظام جمهوری اسلامی مایوس کردند. در ابتدای جلسه دو نظریه مطرح شد :نظریه اول اینکه اداره کشور شورایی باشد و عده ای با شورا رهبری را به عهده بگیرند و کشور را اداره کنند که این نظریه رأی گیری شد و تصویب نشد قرار شد تا یک نفر به عنوان رهبر باشد. که همه فقها شهادت دادند که خود امام بزرگوار بارها فرمودند: حضرت آیت الله خامنه ای، صلاحیت ولیاقت برای رهبری دارد. ایشان خورشیدی تابان و درخشان و مانند برادر من است و به اکثریت آراء حضرت آیت الله خامنه ای را برای امر رهبری انتخاب کردند. زمانی که مقام معظم رهبری جوان بودند و در ایرانشهر تبعید بودند شهید محراب شهید صدوقی از ایشان را آيت‌الله‌ العظمي آقاي خامنه‌اي خطاب کردند .آن زمان همه به ایشان حجه الاسلام می گفتند ، پسر آقاي صدوقي اعتراض كردند كه آيا ايشان به مقام آيت‌اللهي رسيده‌اند؟ آقاي صدوقي گفت: بله كه آيت‌الله‌ هستند.ایشان مورد تائید صد در صدی شهید صدوقی بودند. هیچ کس یک شبه مجتهد نمی شود و مقام معظم رهبری در جوانی و در زمان طاغوت ، مجتهد بودند و امروز هم با عظمت و شوکت به رهبری و هدایت مردم ایران پرداختند و ملت را از طوفانها و خطرات دشمنان حفظ کردند . خدا این مرد بزرگ و سایه اش را بالای سَرِ ما تا ظهور حضرت مهدی نگه دارد . ایشان مردی به دور از دنیا و اهل سیاست و اجتهاد هستند و فیلسوفی هستند که که کار حکومتی انجام داده است و با تمام زوایای حکومت آشنایی دارد و هیچ سیاست مداری را در دنیا شما پیدا نمی کنید .

نظردبیرکل سابق سازمان ملل در خصوص مقام معظم رهبری:

نقل از علی اکبر بشارتی وزیر اسبق کشور: خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل در بحبوحه جنگ تحمیلی به ایران آمد ،دیداری هم با رئیس جمهور آقای خامنه ای داشت .دکوئیار پس از آن دیدار پرسیده بود:رئیس جمهور شما از کدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصیل شده اند. دکوئیار افزوده بود من مدرک دکترای علوم سیاسی دارم و سی سال است که کار سیاسی می کنم و چند سال است دبیر کل سازمان ملل هستم ، در این مدت شخصیت های سیاسی و رئیس جمهورهای بسیاری را دیده ام اما تاکنون شخصیتی به سیاستمداری و هوشمندی او ندیده ام.خداوند این مرد بزرگ را حفظ کند. امام فرمودند:ایشان چون خورشید روشنی و نور می دهد. این انتصاب بجا و شایسته باعث شد تا چه مشکلات بزرگی را از کشور برداشته شود و چه خدمات ارزشمندی برای ایران اسلامی انجام شود و وحدت و همدلی و برادری ایجاد شودو یک رهبر اگر بخواهد امید بدهد باید خودش امیدوار باشد. امید به تحقق اهدافش داشته باشد. این موفقیت برای همین امید است. پیامبر نیز خودشان به اهداف جامعه اسلامی امید داشتند. امید امروز ما از برکت مقام معظم رهبری است.

ولایت فقیه امری آسمانی:

این نکته را هم عرض کنم. بعضی ها می گویند ولایت فقیه یک امر زمینی است . یعنی ساخته دست مردم است و امر الهی نیست این حرف غلطی است یک جمله ای را از امام بزرگوار خدمتتان عرض کنم که می فرمایند: ولایت فقیه یک امر آسمانی است. همانطور که خدا باید پیامبر را برای هدایت ما انتخاب کند ، بعد پیامبر برای ادامه راه ایشان، امام معصوم را باید مشخص کند، همانگونه هم خدا در عصر غیبت ،جانشین امام معصوم را فقیه قرار داده است. روایتش را خدمتتان عرض می کنم:«عُمَر بن حنظله» مى‏گوید: از امام صادق - علیه السلام - پرسیدم: اگر بین دو نفر از شیعیان بر سَرِ قرض یا ارث اختلافى پیش آید و به حكومت و قُضات (وقت) مراجعه كنند آیا این كار جایز است؟ امام فرمودند: هر كس در مورد حق یا باطل به آنان مراجعه كند، در حقیقت به طاغوت (14) مراجعه كرده و هر چه را به حكم آنان بگیرد، به طور حرام گرفته است، هز چند حق ثابت او باشد، زیرا آن را به حكم طاغوت گرفته كه خداوند امر كرده است به او كفر ورزند، و انكار كنند، چنانكه مى ‏فرماید: یریدُونَ أن یتَحاكَمُواالَى الطّاغوتِ وَقَد أُمِرُوا أن یكفُرُوا بِهِ (15): «مى‏خواهند طاغوت را به داورى بطلبند در حالى كه به آنان دستور داده شده كه به طاغوت كافر شوند». پرسیدم: پس چه باید بكنند؟ فرمودند: باید نگاه كنند ببینند چه كسى از شما حدیث ما را روایت نموده و در حلال و حرام ما نظر افكنده و صاحب نظر شده و احكام و قوانین ما را شناخته است، او را به عنوان حاكم و صاحب رأى بپذیرند، زیرا من او را حاكم بر شما قرار داده‏ام. اگر او بر اساس حكم ما حكم نماید و كسى از او نپذیرد، حكم خدا را سبك شمرده و ما را رد كرده و كسى كه ما را رد كند، خدا را ردّ كرده است و این، به منزله شرك ورزیدن به خداى متعال است... (16) خدا را شکر می کنیم که خواست ائمه بزرگوار در نظام جمهوری اسلامی محقق شده است.

15خرداد42مبدأ انقلاب اسلامی:

سالگرد 15 خرداد را هم تسلیت عرض می کنیم. این روز مبدا انقلاب بود وقتی که صبح 15 خرداد 42 امام را دستگیر کردندمردم قم و ورامین وقتی دیدند مرجع تقلیدشان را شاه دستگیر کرده است مخصوصا کشاورزان ورامین ،کفن پوش شدند و از جماران به تهران آمدند.عصر رژیم طاغوت برای اینکه ضرب شستی به آنها و امام نشان بدهد، 19هزار نفر را به خاک و خون کشید. انقلاب ما از اینجا شروع شد و این مسئولیت های ما از برکت همین شهدای 15 خرداد است و19 هزار زن و مرد خونشان در این روز ریخته شد تا درخت دین خدا در کشور ما سرسبز بماند. ما باید قدر بدانیم ، این مسئولیت ها در نظام جمهوری اسلامی خیلی با عظمت است .این روز مبدا انقلاب و نهضت است و رژیم مجبور شد امام را ازاد کند و امام سخنرانی کردند . شهادت این شهدای 15 خرداد را تسلیت عرض می کنم. خداوند همه شهدا مخصوصا شهدای 15 خرداد را رحمت کند.که امام فرمودند : من برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم.

هفته نکوداشت مساجد:

هفته بهداشت و نکوداشت مساجد را داریم ان شاءالله قبل از آغاز ماه مبارک رمضان مومنین و متدین کمک کنید و مساجد را تمیز کنید. نج شنبه هفته آینده هم از طرف ستاد خواهران نماز جمعه مسجدجامع غباروبی می شود خانهم هایی که دوست دارند در این کار کمک کنند ان شاءالله پنج شنبه ساعت 8 تشریف بیاورندو مسجد را برای نماز جمعه مهیا کنید.

توجه مذاکره کنندگان هسته ای به عزت وسربلندی ایران:

ان شاءالله که مذاکره کنندگان ما در مذاکرات هسته ای خواست ملت و مقام معظم رهبری را که عزت و سربلندی ایران اسلامی است را مدنظر داشته باشند ؛ ما به آنها اعتماد داریم هرچند که به دشمنان امریکایی سخت بی اعتماد هستیم.

خدایا آنچه که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره ابراهيم ، آیه 5 / ترجمه آیه : و همانا موسى را با آيات خود فرستاديم كه: قوم خود را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى بيرون آور، و روزهاى (عبرت انگيز) الهى را به آنان يادآورى كن.

2- الاحتجاج، ج 2، ص 599، تألیف العلامه ابی منصور الطبرسی، طبع دوم، 1416 هـ .ق، اسوه‌، قم/ احتجاج- ترجمه جعفرى، ج 2، ص: 650 / بحارالانوار، ج 53، ص 175 الى ص 178

3- سوره القصص،آیه4

4- نامه ۵۳ نهج البلاغه

5- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ كنز العمال، ح 38657؛ الزام الناصب، ج 2، ص 14.

6- صحيفه نور، ج 21، ص 327، تاريخ 2/1/68.

7- سوره المائدة، آیه 54

8- طبرسی، مجمع البیان، ج 7، ص 78- كشاف، ج 1ص 646 فخر رازی، تفسیر،ج 12، ص 22

9- بحارالانوار جلد 68 (در برخي از چاپها جلد65) صفحه 139

10- مقاله (قم, كانون قيام) از حجه الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان

11- بحار الأنوار ، ج 57 ، ص 216

12- پرتوی از خوشید علی شیرازی، ص 33

13-الذهبي ، ابي عبد الله محمد بن عثمان ، ميزان الاعتدال ، ج 2 ، ص 273 ، چاپ اول 1382 ، دارالمعرفه ، بيروت _ سليمان بن ابراهيم القندوزي الحنفي ، ينابيع الموده ، باب 15 ، چاپ اول ، 1416 ، دارالاسوه
13-ر.ك: خصائص نسائى، ص 101؛ المعجم الكبير طبرانى، ج 5، ص 195، 212 و...

14- طاغوت كسى است كه بر خلاف حق حكومت كند و بر اساس موازین اسلامى سزاوار آن مقام نباشد. لفظ «طاغوت» صیغه مبالغه از طغیان است، تو گویى این افراد در طغیان و مرز نشناسى، در بالاترین حدّ قرار گرفته‏ اند.

15- سوره نسأ، آیه60

16- كلینى، اصول كافى، تهران، مكتبة الصدوق، 1381 ه'. ق، ج 1 ص 67، كتاب فضل العلم، باب اختلاف الحدیث، ح 10 - شیخ حرّ عاملى، وسائل الشیعة، بیروت، دار احیأ التراث العربى،، ج 18 ،باب 11 من أبواب صفات القاضى،، ص 99.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/b920.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b921.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b922.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b923.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b924.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b925.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b926.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b927.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b928.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b929.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b930.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b931.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b932.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b934.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.