سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مناسک واحکام شب وروز عید قربان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 493 مرتبه
دسته: عکس ها و خاطرات حجة الاسلام ابراهیمی امام جمعه در تمتع90تاریخ: 1394.03.21
 
خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


روز دحوالارض

امروز 25 ذی القعده و روز دحوالارض است، روز گسترش پیدا کردن زمین و روزی که رحمت خداوند شامل زمین شده است. اولین نقطه ای که از زیر آب سردرآورد و زمین شروع به پدیدار شدن کرد زیر خانه خداوند بوده است. در این روز فضیلت روزه خیلی زیاد است مخصوصاً یک روز روزه در مکه ثواب روزه یک سال را دارد.

حاج آقا غلامی، درباره فضیلت و اعمال 25 ذی القعده در جلسه قبل خوب توضیح دادند. حاج خانم همراه با همسر حاج آقا شمس الدینی مدیر کاروان، ساعت 3 نیمه شب به حرم مشرف شدند و در مسجدالحرام موفق به خوردن سحری شده بودند. وقتی از حرم آمدند ساعت 8 صبح بود و من هم یادم رفته بود قرص هایم را بخورم و مردد بودم روزه بگیرم یا خیر!بالاخره سلب توفیق شد و نتوانستم روزه بگیرم.امیدوارم در آینده بتوانم یک روزه در مکه بگیرم. بسیاری از دوستان در کاروان موفق به روزه شدند خوشا به حالشان امیدواریم خداوند بهترین پاداش را به آنها بدهد.

مناسک واحکام شب وروز عید قربان:

ساعت 9:30 دقیقه جلسه مناسک داشتیم و بنده ساعت 10 شرکت کردم. معاون محترم جناب آقای نیک طبع نکات مهم مدیریتی را مطرح کردند و چند دقیقه ای هم پزشک محترم جناب آقای اسماعیلی صحبت کردند و توضیحاتی در باب نیاوردن غذا به اتاقها مطرح کردند چون زود فاسد می شود. بعد حاج آقا غلامی صحبت کردند و بنده هم در ادامه جلسه مناسک احکام عید قربان و اعمال سه گانه آنرا از قبیل رمی جمره عقبه، قربانی و حلق یا تقصیر صحبت کردم.مخصوصاً درباره این که خانمها و پیرمردان و بیماران و معذورین شب عید قربان نیت بیتوته به مشعر تا نیمه شب داشته باشند و بعد از نیمه شب برای رمی جمره عقبه به منی بیایند.کسانی که نمی توانند راه بروند شب نمی توانند برای سنگ زدن نیابت بدهند و نیابت آنها باید در روز باشد. آقایان شب را در مشعر می مانند و نیت بیتوته می کنند یعنی می گویند:بیتوته می کنم به مشعر از طلوع فجر تا طلوع آفتاب برای حج تمتع از حجة الاسلام قربة الی الله. بعد باید هنگام طلوع آفتاب به سمت منی حرکت کنند.
بعد از جلسه مناسک برای عرض تسلیت به دیدن مدیر کاروان زرند جناب حاج آقا جعفری رفتم چون پدر خانم ایشان از دنیا رفته بود.از مرحوم حاج علی نخعی یادی کردیم که ایشان هم مدیر توانمند حج بودند و حدود چهل روز پیش از دنیا رفته بودند برای ایشان هم فاتحه خواندیم و طلب مغفرت نمودیم.

امروز موفق شدم به دیدار حاجیان در اتاقهایشان بروم و احوالی از آنها بگیرم. توانستم به پنج یا شش اتاق سربزنم و احوالی بگیرم.الحمدلله روحیه آنها خوب بود. به حرفهای آنها گوش می دهم و سؤال می کنم که چه پیشنهاد یا انتقادی دارید اگر مطلبی هست آماده شنیدن هستم. چه بسا مسائل شرعی مختلف پیش می آید صحبت می کنیم.


الحج تقویة للدین:

به دیدن یکی از زائران رفتم. او می گفت:از سال 1380 که موفق شدم به حج تمتع بیایم هر سال خمس خود را می پردازم و امسال هم خمس پرداخته ام. من گفتم:بله به فرمایش آقا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):«وَ الْحَجَّ تَقْوِيَةً لِلدِّينِ»(بحارالأنوار،ج6، ص110)حج باعث تقویت دینداری می شود، دین به برکت حج زنده می شود و زنده می ماند. حاجی با حج، خمس و زکات و اصلاح قرائت و اصلاح ذات بین و صله رحم می کند.او گفت:چند وقت پیش عمل قلب باز کردم.بعد پاهایش را نشان داد، آثار برداشتن رگ که جراحی و بیخیه داشت، پیدا بود. بعد گفت:بخیه ها هنوز خوب نشده بودند و نمی توانستم در مسجدالحرام درست بنشینم. شخصی گفت:حاجی درست نمی توانی بنشینی؟ گفتم: نه نمی توانم، چون تازه عمل کردم.بعد گفت:می توانم ببینم.جای زخمها را به ایشان نشان دادم. ایشان هم دعایی را زمزمه کردند که من متوجه نشدم اما از آن به بعد زخمهایم خوب شده. بنده هم گفتم:خدا را شکر که مورد عنایت حق تعالی قرار گرفته و شفا پیدا کردید.

دسترسی به اخبار و اطلاعات

اخبار ایران و جهان را مرتب از طریق تلویزیون و نشریه که هر روز چاپ می شود پیگیری می کنیم.واقعاً جنازه دیکتاتور لیبی سرهنگ قزافی مورد عبرت جهانیان است. مرد قدرتمندی که اینهمه تکبر داشت و تفاخر می کرد. امروزه مردم لیبی در کنارش در حالی که نصف بدنش لخت و فقط شلواری به پایش بود و پابرهنه بود با او عکس یادگاری می گرفتند و آثار گلوله هم در بدنش پیدا بود.

ولیعهد پیر عربستان هم که به بیماری سرطان مبتلا شده بود در آمریکا درگذشت. ملک عبدالله پادشاه عربستان هم در آمریکا بستری شده است وقتی رئیس جمهور سرنگون شده مصر حسنی مبارک جنازه قزافی را دیده بود از شدت ترس گریه می کرد و نزدیک بود سکته کند. این است سرنوشت جنایتکارانی که با زور بر مردم حکومت می کنند.
از طرفی مردم تونس بعد از سرنگون شمردن طاغوت خود بن علی در انتخابات شرکت می کردند.در تلویزیون جمهوری اسلامی گوینده ای می گفت:در تونس سالها با اسلام بن علی و حبیب بورقییه مبارزه کردند و حتی از نماز خواندن مردم هم جلوگیری می کردند که مردم جرأت نمی کردند نماز بخوانند و در آخر هم مخفیانه نمازها را یک جا می خواندند. ولی کجایند طاغوتها و خداوند متعال جهان را آماده می کند برای پذیرش عدالت و واقعاً مردم جهان به فغان آمده اند و مردم آمریکا از نظام سرمایه داری یک درصد حاکم بر 99 درصد به فغان آمدند و تظاهرات می کنند.

در یک مصاحبه خانمی در آمریکا می گفت: من وضع مالی خوبی دارم و جز سه درصد هستم اما فرزندانم به اعتصاب راهپیمای و اعتراض آمدند و من هم از آنها حمایت می کنم چون آینده فرزندانم تاریک است.
در انگلیس و لندن و جاهای دیگر مردم جهان از وضع زندگی و از بی عدالتی و ظلم ناراحت هستند. مردم یمن به فغان آمده اند، مردم مظلوم بحرین هم همینطور. مردم جهان کم کم از ظلم و ستم به ستوه می آیند و روزگار ستمکاران را به جهنم تبدیل می کنند.


حضور بازرس در کاروان:

هنگام نماز مغرب یکی از بازرسین بعثه آمد و از نحوه توزیع غذا و مدیریت و عوامل سؤالاتی کرد. بنده توضیح دادم که انصافاً مدیر و عوامل زحمتکش هستند و با تمام وجود کار می کنند تا زائر مشکلی نداشته باشد.اما راجع به نظافت محل غذاخوری و راه پله ها به پزشک تذکراتی داد که باید بیشتر نظارت داشته باشد و یکی از مسائلی که مطرح کردند زائران جوان و زن و شوهر که با هم آمده اند در مکه جدا هستند مسائل خاص آنها باید مدنظر باشد و به مدیر تذکراتی داد که باید تمام جوانب در نظر گرفته شود. بازرس قبل از مغرب تا ساعت 8:30 دقیقه در هتل بود و با زائران صحبت می کرد و مشکلات و مسائل مورد نیاز را حل وفصل کرد.از طرفی در کاروانها هم مطرح شد مشکلاتی که زائران دارند به اطلاع برسانند.

استفاده از زائران صاحب فکر و اندیشه

یکی از زائران به زبان انگلیسی، عربی و قرآن و نهج البلاغه تسلط خوبی دارد و به عنوان تبلیغ به خارج از کشور هم می رود. ایشان استاد دانشگاه باهنر کرمان و نام ایشان دکتر بصیری است. برنامه ریزی کردیم که ایشان هم برای همه کاروانها جلساتی داشته باشند و بحث ایشان شرح و نقد باشد.


امشب یعنی شب دوشنبه ساعت 9:30 دقیقه شرح دعای عرفه امام حسین(علیه السلام)را در سالن اجتماعات داریم. خودم موفق به شرکت نشدم اما از حاج آقا غلامی سؤال کردم گفت:حدود 150 نفر شرکت کردند و بسیار خوب بود و شبیه جلسات آقای دکتر الهی قمشه ای بود و تسلط خوبی داشتند.


پیشنهادات زائران محترم:

امشب که به یکی از اتاق ها سرکشی کردم، تعدادی از زائران از جمله جناب آقای انجم شعاع که قبلاً فرماندار کرمان بوده ، پیشنهادات بسیار خوبی درباره پیشرفت حج و استفاده از تکنولوژی روز داشتند که یک امر پیشرفته قرآن و مسائل حج و دعا و ...می تواند همراه زائر قرار دهد و من حاضرم تمام اینها را برای حج طراحی کنم.

یکی دیگر از زائران اتاق پیشنهاد ایستگاه بلوتوث را می داد که تمام جلسات و نیازها و مسائل دیگر از طریق این ایستگاه به زائران منتقل شود و اینگونه اطلاع رسانی صورت گیرد. این ایستگاه برای هر هتلی در نظر گرفته شود.

امشب به دیدن حاج آقا عامری که یکی از روحانیون کرمانی بود رفتم و در باب وظائف روحانیت در این مقطع زمانی و استفاده از ظرفیت حج و تبلیغ روحانیون حج با توجه به این که یک ماه و یا بیشتر حاجیان در اختیار روحانیت هستند مطالبی را با هم گفت و گو کردیم ودرباره لزوم بهره برداری صحیح از اوقات طلایی زائران ،باید مسائل مورد نیاز زائران در طول عمر زائر توجه شود و در این مدت ذهنیت هایی که علیه روحانیت بوجود آمده با حشر و نشر با زائر برطرف شود. مسائلی از قبیل جاذبه داشتن و تسلط بر مبنای مورد نیاز روحانی است الان ساعت 2 بعد از نیمه شب است. فعلاً خداحافظ

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.