سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پیشگویی امیرالمومنین در خصوص پرچمهای سیاه در آخرالزمان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 415 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.03.26
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه پرسش وپاسخ با موضوع مهدویت94/03/17


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


حجه الاسلام والمسلمین ایزدی:

با سلام و عرض خیرمقدم خدمت همه شما وتشکر از حاج آقای ابراهیمی که در این جلسه شرکت کردند و خیرمقدم خدمت همه خواهران مکرمه ، از خانم میرزایی که زمینه برپایی این جلسه را فراهم کردند،تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله که این جلسه تداوم داشته باشد. همه ما حتی اگرگناهکار باشیم دوست داریم تا امام زمان(عج) را ببینیم ولی همه کسانی که امام زمان(عج) را دیده اند. سفارشاتی را به نقل از امام زمان(عج) بیان کرده اند. یکی از آنها همین انجام واجبات است . رعایت حجاب، داشتن تقوا، اهمیت نماز ،روزه و خمس است. انسانهای مختلفی با چله نشینی در مساجد کوفه و سهله یا خدمت حضرت صاحب الزمان(عج) مُشَرَف شدند و یا حضرت را شناخته اند و یا نشناخته اند .تاکید امام (عج) همیشه روی رعایت واجبات و ترک محرمات بوده است . متأسفانه بعضی افراد یک سری دعا و اذکاری را تحت عنوان دعا نویسی و ... رواج داده اند که مردم را از مهدویت دور می کند.

در ستاد نماز جمعه، ما 70 عضو داریم که از مسئولین ادارات و معتمدین شهرستان هستند. نقش مجریان ،کشیشان وانتظامات نماز جمعه که در خدمت آنها هستیم، بسیار مهم است و معمولاً مردم به آنها بسیار مراجعه می کنند و اگر سوالات و پیشنهاداتی داشته باشند به تریبون دار مراجعه می کنند. امروز هم آنها را دعوت کرده ایم ودر مجموع 8 نفر مجری داریم که به نوبت انجام وظیفه می کنند و خاطرات شهدا و اطلاعیه های ادارات ودیگر اعلامیه های نمازجمعه ر انجام می دهند.در خدمت حاج آقای ابراهیمی هم هستیم و سوالات وشبهاتی را که قبلاً خانمها داده اند را ایشان پاسخگو باشند. از حضور ایشان تشکر می کنم و همچنین از اینکه همیشه پشتیبان ما بوده اند،تقدیر و تشکر می کنم، ان شاءالله خداوند به ایشان توفیق عنایت بفرماید.

حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمی:

السلام علیک یا صاحب الزمان یا بقیه الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان اجماعاً صلوات.

خدمت همه شما خواهران مکرمه و برادران عزیز خوش آمد عرض می کنم ،از مسئول واحد ستاد خواهران سرکار خانم میرزایی، برای برگزاری جلسه مهدویت با نخبگان دینی و مذهبی نیز تقدیر و تشکر می کنم . از ریاست محترم ستاد نمازجمعه جناب آقای ایزدی تقدیر و تشکر دارم. از مجریان عزیز هم که شَرَفِ حضور دارند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله که این جلسه مورد رضایت خدای متعال و حضرت صاحب الامر (عج) قرار بگیرد.جلسه در مورد سوالاتی است درباره حضرت صاحب الامر شده است. یک سری سوالات قبلاً به من داده شده است و یک سری سوال جدید هم به من داده اند.که جواب آنها را به اندازه توانم خدمتتان عرض می کنم. اگر این سوالات و جوابها جمع آوری بشود و به صورت یک جزوه در اختیار همه قرار بگیرد خروجی جلسه ما هم خروجی بسیار خوبی خواهد بود .

نامه امام زمان(عج) به شیخ مفید:

ابتدا مقدمه ای خدمتتان عرض می کنم. ما باید کاری کنیم تا روز به روز محبتمان را نسبت به امام زمان (عج) بیشتر کنیم. حضرت صاحب الامر (عج) دو تا نامه به شیخ مفید نوشته اند که در یکی از نامه ها چنین نوشته اند: « إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ» (1) ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى‏کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‏ایم،ولی به قول معروف « چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی * که یکسر مهربانی دردسر بی » محبت اگر یک طرفه باشد،کشنده است ، اگر طرف مقابل انسان را دوست نداشته باشد غیر از رنج و غصه چیزی عاید انسان نمی شود. محبت به امام زمان (عج) و دیگر ائمه دو طرفه است. مهربانی و محبت ما به امام زمان دو طرفه است ؛ همانگونه که ما ایشان را دوست داریم ،ایشان هم نسبت به ما محبت دارند . از امام عصر روحی فداه روایت شده است که : « هیچ یک از شیعیان ما بیمار نمی‌شود، مگر آن که ما هم به سبب بیماری او بیمار می‌شویم. و غمگین نمی‌شود،‌ مگر به خاطر غم او، ما هم غمگین می‌شویم و شاد نمی‌گردد،‌ مگر آن که به شادی او ما هم شادمان می‌گردیم» (2)‌ . در جایی دیگر از پسر ابی نجران نقل است : از امام رضا صلوات الله علیه شنیدم که فرمودند :« ... هیچیک از شیعیان ما مریض نمی شود مگر این که ما به خاطر بیماری او بیمار می شویم ، و مغموم و غمگین نمی شود مگر این که ما به خاطر غم و غصه اش اندوهناک می شویم ، و شاد نمی شود مگر این که ما به خاطر شادی اش فرحناک می شویم... » (3).

امام زمان (عج) مهربان تراز مادر:

روایت داریم امام زمان(عج) «کَالاُمُ الشَفیقَهِ عَلی وَلَدِها الصَغیرَه» امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مانند مادر مهربان بر نوزاد است. دختر زمانی که در خانه پدر است شرایط مادر بودن را درک نمی کند اما زمانی که ازدواج می کند و دارای فرزند می شود آنقدر مراقب نوزاد خود است که با کوچکترین صدایی بیدار می شود، امام زمان(عج) از مادری که نوزادش تازه به دنیا آمده است، نسبت به شیعیان مهربانتر است. در زیارت آل یس از امام زمان(عج) به «رحمة الواسعه» یاد شده است. ایشان در گرفتاریهای سخت محل پناه و مفزع بندگان خداوند است لذا یکی از القاب شریف آن حضرت غوث است یعنی فریادرس. همانطور عرض کردم در نامه شیخ مفید می فرماید: « إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ» (1) ما یاد شما را هیچگاه از دل نبردیم و شما شیعیان را فراموش نمی کنیم ویاد شما همواره در دل ماست. اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را از بین می‌بردند.سپس می فرماید بنابراین هر یک از آنها باید به کاری بپردازند که آنان را به دوستی ومحبت ما نزدیک می سازد و از اموری که موجب ناراحتی و ناخشنودی مامی شود پرهیز نمایند.(1)

بی اثر بودن توبه هنگام نزول عذاب:

هر مقدار که رضایت امام زمان را به دست بیاوریم ، محبت ما به امام زمان(عج) دو طرفه می شود. قبل از ظهور باید توبه کنید،توبه بعد از ظهور فایده ای ندارد. فرعون هنگام غرق شدن گفت : من به خداي بني اسرائيل ايمان آوردم و توبه کرد ولی به حالش سودي نداشت ؛ امام رضا عليه السلام در مورد هلاكت فرعون می فرمایند: ايمان هنگام نزول عذاب الهي ديگر فايده اي ندارد.(4) ما هم باید قبل از ظهور منتظر و آماده باشیم. امام زمان(عج) در نامه دوم خود به شیخ مفید می فرمایند: « وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ » و چنانچه شیعیان ما- خدا به طاعت خود موفّقشان بدارد- « عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ» قلباً در وفاى به عهدشان اجتماع مى‏شدند « لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا » نه تنها سعادت لقاى ما از ایشان به تأخیر نمى‏افتاد، «وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا »که سعادت مشاهده ما با شتاب بدیشان مى‏ رسید.(1)

عوامل تعجیل در ظهور:

در این نامه حضرت از همدلی ، هم پیمانی و وحدت به عنوان عوامل تعجیل در ظهور نام می برد ولی اگر به این عوامل بی توجه باشیم و آمادگی لازم را د خودمان ایجاد نکنیم و زمینه سازی نشود، خدای نکرده ظهور به انتهای زمان خودش موکول می شود. جلسه ما ، جلسه محبت و علاقه نسبت به حضرت صاحب الامر(عج) است. ما هم دوست داریم آنچه که مایه اختلاف و تفرقه است را از خودمان دور کنیم وجزء زمینه ساز ان ظهور باشیم. البته برای اینکه کا باید ابتدا از خودما شروع کنیم و سپس شهر ، استان و کشور خودمان را در حد توان، برای آمدن حضرتش آماده کنیم.

ابتدا سوالاتی که قبلاً طرح شده است را پاسخ می دهم و سوالاتی که جدید دستم آمده را در جلسه بعد پاسخ خواهم داد. سوالاتی که مطرح شده است به این صورت است:

سؤال 1- تروریست‌های تکفیری داعش، مدعی شده‌اند که این گروه همان سفیانی روایات است.در صورتی که جز در جنگ و خون ریزی ، هیچ شباهتی با علائم خروج سفیانی ندارد. آیا می‌توان به صِرف یک مشابهت چنین حکم کرد که این گروه همان سفیانی روایات است؟

پاسخ:

علائم ظهور امام زمان(عج) در یک تقسیم‌بندی کلی به نشانه‌های حتمی و غیر حتمی ـ‌ یا محتوم و غیر محتوم ‌ـ تقسیم می‌شود. مقصود از علائم حتمی، نشانه‌هایی است که به یقین تحقق پیدا می‌کنند و مراد از علائم غیر حتمی، نشانه‌هایی‌اند که ممکن است تحقق پیدا کنند یا تحقق نیابند. خروج سفیانی از (علائم) حتمی است.

داعش سفیانی نیست:

گروه تروریستی داعش ، سفیانی نیست زیرا آنچه تحت عنوان سفیانی در روایات ما آمده است ، منطبق بر گروه داعش نیست سفیانی از نسل ابوسفیان است و تفکر اموی دارد در مقابل شیعه که تفکر علوی ، هاشمی و فاطمی دارد. سفیانی خونریز و دشمن اسلام هستند و با ظاهر اسلامی به جنگ با اسلام و امام حسین (ع) می پردازند. گروه داعش، سفیانی نیست ولی در روایات راجع به همین گروه هم ما روایاتی را داریم.

پیشگویی امیرالمومنین در خصوص پرچمهای سیاه در آخرالزمان:
در کتاب احقاق الحق که ایت الله مرعشی آن را احیا و چاپ کردند، گروه داعش شبیه با خروج عده ای در روایات آخرالزمان می باشد:پیش از ظهور امام زمان علیه السلام برافراشته شدن پرچمها و قیامهای متعددی پیش بینی شده، که چند پرچم سیاه هستند؛یکی پرچم سیاه حق که از خراسان و ایران حرکت می کند؛ ( این پرچم های سیاه مربوط به پرچم های عزاداری سیدالشهداست که همین پرچم باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد و شما می دانید که مُحرم و پرچم سیاه آن و خون سیدالشهدا(ع) ما را نجات داد)و در ادامه صحبت از پرچم سیاه دیگری است که مربوط به مدعیان دروغین حق است که به نام اسلام مرتکب جنایات سهمگین می شوند و در مورد آنان به شیعیان هشدار داده شده است، البته روایت نمی گوید اینها گروه داعش هستند ولی عباراتی در این روایت آمده است که منطبق با گروه داعش است : امیرالمؤمنین علي بن أبيطالب (علیه السلام) می فرمایند: « إذا رأيتم الرايات السود » زمانی که پرچم‌های سیاه را دیدید، «فالزموا الأرض، فلا تحركوا أيديكم و لا أرجلكم» به زمین بچسبید و حرکتی نکنید. «ثم يظهر قوم ضعفاء لا يؤبه لهم» سپس قومی ضعیف ظاهر می‌شوند که مورد اعتناء نیستند.« قلوبهم كزبر الحديد» دل‌هایشان مانند آهن است. (کنایه از این است که قسی القلب هستند، شما ببینید که آدم زنده را می سوزانند و بچه کوچک را سر می برند وبسیاری از جنایت های دیگر که اینها انجام می دهند.)«هم أصحاب الدولة» آنها اصحاب دولت هستند(یعنی ادعای تشکیل دولت دارند.)« لا يوفون بعهد و لا ميثاق» به عهد و میثاق پایبند نیستند. «يدعون إلى الحق، و ليسوا من أهله»( روی پرچمهایشان لااله الا الله و محمد رسول الله نوشته شده است یعنی ) به حق دعوت می‌کنند اما اهلش نیستند. « أسماؤهم الكنى» اسامی آنها کنیه است.(مانند : ابوبکر البغدادی) «و نسبتهم القرى» نسبت آنها شهرهاست(مانند: ابو محمد العدنانی، ابو مسلم الترکمانی). «و شعورهم مرخاة كشعور النساء » موهایشان مانند زنان است «حتى يختلفوا فيما بينهم» تا اینکه بین خودشان اختلاف پیدا می شود...(5)در این روایت آمده است که به این گروه نپیوندید و با آنها همکاری نکنید.

ریشه یابی گروه داعش:

اگر بخواهیم گروه داعش را ریشه یابی کنیم باید از ارتباط آن با وهابیت بگوییم :محمد عبدالوهاب، بنیانگذار دیدگاه جدیدی در مذهب سنی حنبلی است که بعدها به نام وهابیت در میان مسلمانان و علمای سنی عربستان سعودی ریشه گرفت. اصل تفکرات او از احمدبن تیمیه است . احمد بن تیمیه به عنوان فقیه، محدث و متکلم حَنبلی، ضد هر آزاد اندیشی و نوگرایی قیام کرد و اقدامات وی باعث انحطاط و عقب‌ماندگی بیش از پیش مذهب حنبلی شد. در مناظرات فخر رازی درباره مذاهب اهل سنت از عصر ابن تیمیه به دوره انحطاط و سستی گرفتن تفکر فلسفی و استدلال منطقی و قرن روی آوری مسلمانان اعم از اهل شیعه و اهل سنت به ظواهر دین و توجه سطحی به معارف خشک و مذهبی یاد شده است. ابن بطوطة یک جهانگرد است ، او از تونس یا مراکش سفر خود را آغاز کرد و شرق و غرب عالم را دیده و در سفرنامه ای منعکس کرده است. ابن بطوطة در همان زمان که ابن تیمیه در دمشق بود به دمشق رفت. او می گوید: من روز جمعه در مسجد جامع دمشق حاضر بودم که مردی به نام احمد بن تیمیه بالای منبر رفت بعد می گوید: ( و فی عقله شیء (یعنی در عقل او گویا مشکلی بود، سپس اضافه می کند که او بالای منبر رفت و گفت: خدای تبارک وتعالی هرشب از آسمان پایین می آید ، یک نفر از پای منبر گفت: خداوند چگونه از بالا به پائین می آید. او یک پله از منبر پائین آمد و گفت: مانند همین.شما ببینید محمد عبدالوهاب، تفکراتش را از چنین شخصی(ا بن تیمیه) گرفته است. محمد عبدالوهاب، ، فقه حنبلی را در زادگاه خود آموخت. سپس برای تکمیل معلومات رهسپار مدینه منوره شد و در آنجا به تحصیل حدیث و فقه پرداخت. در دوران تحصیل در مدینه، گه‌گاه مطالبی بر زبانش جاری می‌شد که از عقایدی خاص حکایت داشت، چندان که اساتید وی نسبت به آینده‌اش نگران شده و می‌گفتند: اگر این فرد به تبلیغ بپردازد گروهی را گمراه خواهد کرد(6) در سال 1710 میلادی وزارت مستعمرات انگليس به 9 نفر از افراد كاردان و زيرك ماموريت داد تا براي جاسوسي در دولت‌هاي اسلامي بروند، از آنها فقط پنج نفر به لندن بازگشتند كه يكي از انها فرد خبره‌اي به نام «همفر - Hempher» بود. ماموريت او در كشور تركيه بود همفر به تركيه آمد و بسياري از مسائل و علوم اسلامي و قرآن را فرا گرفت. دومين بار او به عراق رفت. در این سفر با محمد ابن عبد الوهاب ملاقات نمود و چون دانست كه عبدالوهاب جوانی جاه‌طلب و از خود راضي است و از مذهب و اعتقادات مسلمانان عيب‌جويي مي‌كند، بسيار خوشحال شد و اطمينان يافت كه دو وظيفه‌اي كه دولت بريتانيا به او محول كرده بود را به وسيله او عملي نمايد او با محمد ابن عبد الوهاب بسيار صميمي شد و با او در مورد مسايل مختلف بحث مي‌كرد و هر كجا كه محمد ابن عبد الوهاب بر خلاف مذاهب نظر مي‌داد او را تشويق مي‌كرد. همفر، محمد ابن عبدالوهاب را به حالتي كه دلخواه انگليس بود در آورد ومحمد ابن عبدالوهاب به همراه محمد ابن سعود از سال 1143ه.ق مذهب تازه‌اي را تاسيس كرد واین قانون را گذاشت که هر کس تفکرات آنها(وهابیت ) را قبول نداشته باشد،مشرک است. از جمله جنایات وهابیون در طول تاریخ حمله به کربلا و نجفبود که وهابی ها به فرماندهی امیر سعود در سال1216ه.ق با لشکری عظیم از مردم نجد و عشایر جنوب و حجاز و تهامه، به سوی عراق حرکت کردند. امیر سعود با سپاهی مرکب از بیست و پنج هزار هزار مرد جنگی غافل گیرانه به شهر کربلا حمله ور شدند و صدای «اقتلوا المشرکین» و «اذبحوا الکافرین» سر دادند. بیش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمی های بیشماری به جا گذاشتند. در صحن مقدس، خون از بدن‌های سربریده، روان و گنبد و حجره های صحن از لاشه مقتولان، پر بود. آنان گنبد حرم امام حسین(ع) را خراب کردند و جواهرهای حرم را به چپاول بردند و آنچه از اموال و اسلحه و لباس، فرش، طلا و قرآن های نفیس در شهر یافتند ربودند. وهابیان پس از کشتار بی رحمانه اهل کربلا و هتک حرمت حرم حسینی راهی نجف شدند. چون اهل نجف، جریان کربلا و غارت آن را شنیده بودند، کمی آمادگی داشتند. از این رو، برای دفاع برخاستند. حتی زن ها نیز از خانه ها بیرون آمده بودند و مردان خود را بر می‌انگیختند تا اسیر قتل و غارت‌های وهابی‌ها نشوند. در نهایت این کار باعث شکست مهاجمان و عقب نشینی آنان گردید. وهابی ها در سال های متمادی، بارها و بارها به این دو شهر مقدس، حمله کردند ولی حملاتشان با ناامیدی تمام به شکست و خواری انجامید و در مدت نزدیک به 10 سال، چندین بار شدیدترین حمله‌ها را به این دو شهر انجام دادند.از دیگر جنایت هایشان تخریب قبور مکه و مدینه به نيت تقرب به خدای احد و واحد بود! و همه قبور را با خاك يكسان نمودند به حدي كه در مكه ومدینه چيزي ازاین قبور و گنبدها باقی نماند . ر اواخر سال 1372 هجري شمسی با پشتيباني كشور پاكستان و عربستان سعودی و آمریكا، گروهكي وهابی به نام طالبان وارد صحنه نبرد در افغانستان شد و در شهریور 1375 شمسی كابل پایتخت افغانستان را تصرف كرد و به كشتار مسلمانان مجاهد و مجاهدان شیعی مذهب روی آورد. بطوري كه، صدها هزار مسلمان را به خاك و خون كشید و باعث عقب ماندگی افغانستان شدند.امروزه این تفکرات وهابیون ادامه پیدا کرده است و نتیجه آن ایجاد گروه داعش شده است که امیرالمومنین در آخر روایتی که خدمتتان عرض کردم، می فرمایند که بین خودشان اختلاف پیدا می شود و خودشان را از بین می برند.

نشانه های سفیانی :

یکی از نشانه‌های سفیانی شیعه‌کشی و دشمن اهل بیت بودن است،که گروه داعش ،این شباهت را با سفیانی دارد ولی آنها سفانی نیستند. امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرماید: «یَخْرُجُ بِالشَّامِ فَیَنْقَادُ لَهُ‏ أَهْلُ‏ الشَّام»(7)، سفیانی شورش می‌کند و اهل شام از او پیروی می‌کنند، در حالی که روشن است مردم سوریه در انتخابات داعش را حمایت نکردند. همچنین طبق روایات ، سفیانی در ماه رجب و همزمان با خراسانی و یمانی شورش خواهد کرد، روشن است که به هیچ وجه این نشانه قابل تطبیق بر داعش نیست، زیرا هنوز نه خراسانی قیام کرده نه یمانی.حتی در روایتی داریم که اولاً سفیانی کسی است که شش ماه بتواند چهار کشور را بگیرد و بسیار روشن است که این نشانه به هیچ وجه قابل تطبیق بر داعش نیست، ثانیاً کل شورش و حکومت سفیانی از ظهور تا افولش بیش از پانزده ماه نخواهد بود، در حالی که داعش بیش از دو برابر این مدت است که شر کشورهای اسلامی شده است و حتی یک کشور را هم نتوانسته است بگیرد(9).

سؤال 2- در دعای سلامتی امام زمان(عج) دو بار از لفظ «ولی» استفاده شده است ، یک مرتبه در «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک ‏َ الْحُجَّةِ بن الحَسَن ( صَلَواتُک علیه و علی آبائه )» و بار دیگر در «وَلِیّاً وَ حَافِظاً» ؛ فرق معنایی این دو در چیست؟


پاسخ:

«اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّک ‏َ الْحُجَّةِ بن الحَسَن - صَلَواتُک علیه و علی آبائه - » ترجمه این فراز از دعا چنین می‌باشد: «خدایا! برای دوستت حجّة بن الحسن ـ که درودت بر او و پدرانش باد ـ در این ساعت و در تمام ساعات چنین باش» .کلمه ولیّ در کلام عرب، به معنای سرپرست و متولّی است. گاهی هم ولیّ به معنای دوست و در مقابل دشمن قرار می‌گیرد. در برخی موارد ولیّ به معنای یاری کننده هم آمده است و یکی از اسمای الهی نیز «ولیّ المؤمنین» می‌باشد. (10) به هر حال، قدر مشترک معنای ولی در «وَلِیّاً » یاری و سرپرستی و کفایت امور است؛ پس مراد از این فراز چنین است: «خدایا! یار و یاور و سرپرست آن‌حضرت باش» که به دو معناست یکی حکومت امام زمان طولانی باشد و یک معنای دیگر اینکه تمام این کره خاکی در اختیار امام زمان قراربگیرد.

سؤال 3- آیا در آیات و احادیث روایتی مبنی بر اینکه در آخرالزمان حج تعطیل شود ، داریم؟

پاسخ:

شایعه شده است که تعطیل شدن حج، از نشانه های ظهوراست: در بحارالانوار آمده است که پیامبر(ص)فرموده‌اند:«ساعت ظهور برپا نمی‌شود تا زمانی بیاید كه حج خانه خدا انجام نشود » و امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند: « در آخر الزمان خانه كعبه تعطیل شده وبه نرفتن به آن دستور می‌دهند »(11)

پاسخ شایعه:

علامتهای ظهور به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم شده اند که وقوع علائم غیرحتمی ، منوط به تحقق شرایطی می باشد .تعطیلی حج نیز جزو علائم غیرحتمی است.فرمایش حضرت محمد (ص) صحیح است اما در روایت امام صادق تحریفی شیطنت آمیز انجام شده است ! اصل روایت این چنین است : «... و وقتی دیدی خانه کعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور داده می‌شود.. . » منظور از تعطیل کردن حج ، جلوگیری از زیارت کعبه و مناسک حج برای همه ملتها توسط متولیان کعبه است . یعنی تعطیلی رسمی یک واجب الهی . اما در شبهه با جایگزینی عبارت "نرفتن به آن" ، با واژه اصلی "تعطیلی آن" ، تلاش شده القا شود که تصمیم مسئولان ایرانی (در اعاده حیثیت ملی و تعطیلی موقت حج مستحب عمره ) همان تعطیلی حج در آخرالزمان است در حالیکه زیارت کعبه توسط زائران سایر کشورها ادامه دارد ! و ادعای نشانه ظهور بودن تعطیلی عمره ناشی از بی اطلاعی نویسنده است ، چرا که پس از کشتار سال حجاج ایرانی در سال 66 در مکه ، جهت صیانت از زائران ایرانی ، 4 سال ایران اعزام عمره و تمتع را لغو کرد و ظهور نیز اتفاق نیفتاد !

سؤال 4- ارتباط حوادث فعلی جهان اسلام و را با علائم ظهور چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ:

انقلاب اسلامی ما یکی از نشانه های نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج) است . که در روایات هم به آن اشاره شده است:

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «يَخرُجُ الناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِّ سُلطانَهُ »(12) مردمى از مشرق قیام مى‏کنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم مى‏آورند. یکی دیگر از موارد قابل توجه در روایات این است که شهر قم در روزگار غیبت به عنوان مرکزیتی برای رساندن پیام اسلام به گوش مستضعفان زمین درخواهد آمد و علما و دانشمندان دینی آن حجتی بر جهانیان خواهند شد.
امام صادق(علیه السلام) در این باره می فرمایند: به زودی شهر کوفه (نجف)از مؤمنان تهی می گردد و علم و دانش از آنجا رخت برمی بندد و چون ماری که در گوشه ای چَنبره زده است محدود می گردد و آنگاه علم در شهری که به آن قم می گویند آشکار می شود و این شهر پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش و کمال می گردد به گونه ای که روی زمین هیچ مستضعف (فکری) نمی ماند که از دین آگاهی نداشته باشد - حتی زنان پرده نشین - و این زمان در نزدیکی ظهور قائم ما خواهد بود.

خداوند، قم و مردمش را جانشینان حضرت حجت قرار می دهد و اگر چنین نبود زمین اهلش را فرو می برد و حجتی بر زمین نمی ماند. علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر می شود و بر جهانیان تمام می گردد به گونه ای که هیچ شخصی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. آنگاه حضرت قائم ظهور می کند و عذاب الهی بر کافران به دست آن حضرت فرو می آید؛ زیرا خداوند از بندگان انتقام نمی گیرد مگر هنگامی که حجت بر آنان تمام شده باشد.(13) در روایت دیگری آمده است:اگر مردم قم نبودند دین از بین میرفت (14) این موارد در نزدیکی ظهور اتفاق می افتد که می توان استباط کرد در عصر آخرالزمان و در آستانه ظهور هستیم ولی زمان دقیق آن را نمی توان تعیین کرد، در روایت داریم که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: آنهایی که وقت خاصی را به عنوان وقت ظهور معرفی می کنند دروغگو هستند ما اهلبیت هرگز وقتی را برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نکرده ایم. (15)

سوال 5- برای مقابله با خرافات و شبهاتی که دشمن از طریق ماهواره در ذهن جوانان ایجاد کرده و عقاید دینی آنها را سست کرده ، شما چه تدبیر و برنامه هایی دارید؟

پاسخ:

یک مشکل این جاست که بنده ماهواره ندارم و اطلاعی از اینکه دشمن چه شبهاتی را پخش می کند، نداریم و تا اطلاعات آن به ما برسد وبرای مقابله اش تصمیمی بگیریم، 6 ماه می گذرد و دشمن شُبهات جدیدی را ایجاد کرده است. اگر یک گروهی تشکیل می شد و شبهاتی که از طریق ماهواره طرح می شود را جمع آوری وبه دست ما می رساندند وجواب قانع کننده ای برای آن پیدا می کردیم،بسیار مؤثر بود .در مورد خرافات هم بنده نمی دانم که در شهرستان الان چه خرافاتی در بین مردم رایج است ، اگر آنها را هم شناسایی کنید و دسته بندی کنید و در اختیار بنده قرار بدهید تا ما هم بتوانیم با دوستان در مورد آن تصمیم بگیریم.

سؤال 6- با وجود اینکه می دانیم برای ظهور نباید وقت تعیین کرد ولی به نظر شما ظهور نزدیک است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، در روایت داریم که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: آنهایی که وقت خاصی را به عنوان وقت ظهور معرفی می کنند دروغگو هستند ما اهلبیت هرگز وقتی را برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نکرده ایم. (15) پس مثلاً اگر ما بگوئیم: امام زمان (عج) جمعه آینده ظهور می کنند، این دروغ است .زمان ظهور مانند زمان قیامت نامعلوم است و کسی از آن خبر ندارد ولی با توجه به علائمی که در روایات برای ظهور آورده شده است ،می توان گفت ما در آستانه ظهور هستیم.حضرت آیت ‏الله‏ العظمى مكارم شیرازى فرموده ‏اند: « همانطور كه براى حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یك غیبت صغرا و یك غیبت كبرا است؛ یعنى درست مانند آفتاب [كه] وقتى مى‏خواهد پنهان شود ابتدا قرص خورشید پشت افق پنهان مى‏شود ولى هوا نیمه روشن است و كم‏كم این روشنایى برچیده و تاریك مى‏شود، براى ظهورش هم یك ظهور كبرا و یك ظهور صغرا است؛ مانند موقعى كه آفتاب مى‏خواهد طلوع كند قرص خورشید هنوز پیدا نشده اما هوا نیمه روشن است و بعد خورشید دیده مى‏شود. مرحله غیبت ایشان در دو مرحله واقع شده است و ظهور ایشان هم ظهور صغرا و هم ظهور كبرا دارد. در ظهور صغرا توجه مردم به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زیاد مى‏شود و همه جا صحبت از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و جلسات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پر شور مى‏شود و بحثهاى امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) همه جا را مى‏گیرد. وضع طورى مى‏شود كه مردم تشنه و آماده مى‏شوند. ما تصور مى‏كنیم كه در این عصر و زمان؛ ما ان‏شاءاللّه‏ در بین‏الطوعین ظهور حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار داریم.

من فراموش نمی كنم پنجاه سال قبل مؤسساتى كه به نام حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بود خیلى كم بود و كتابهایى كه درباره حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نوشته شده بود به اندازه امروز نبود و سخن از امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به این گستردگى نبود، اگر كسى چهل یا پنجاه سال قبل مسجد جمكران مى‏رفت در بهترین شبها ده یا بیست نفر بودند اما الان صدها نفر در بعضى از شبهاى حساس هستند. ما به سوى طلوع كبرا پیش مى‏رویم.»

سؤال 7- آیا ما هم می توانیم در زمینه سازی ظهور نقش داشته باشیم؟

پاسخ:

بله قطعاً ما می تواینم در زمینه سازی نقش داشته باشیم. وظیفه ما در عصر غیبت اولاً این است که خودمان انسانهای خوبی باشیم وبه دستورات دینی توجه داشته باشیم ، ثانیاً با وحدت و همدلی و امربه معروف و نهی از منکر به خانواده و جامعه کمک کنیم که گناه کمتر شود .
پیرو ولایت فقیه باشید که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند:«امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا؛ فأنهّم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم»؛ امّا در رویدادهاى زمانه، به راویان حدیث ما (فقها) رجوع كنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم.(16)

در این حدیث شریف، حضرت، شیعیان را براى فهمیدن احكام شرعى و سایر مسائل اجتماعى، به راویان احادیث، كه همان فقهاى شیعه هستند، ارجاع مى دهد; زیرا آنان هستند كه احادیث را خوب فهمیده اند، و عام و خاص، محكم و متشابه، و صحیح و باطل را مى شناسند.پس در عصر غیبت ما باید پیرو ولی فقیه و مطیع امر او باشیم وبرای حضرتش صدقه بدهیم و دعا کنیم.

این دعاها مانع گمراهی است زیرا امروزه عوامل گمراهی زیاد است . دست ما که به خود حضرت(عج) نمی رسد پس به دست به دامن مرجع تقلید شویم. سختی حفظ ایمان در همه زمانها وجود داشته، ولی از دید روایات، این مساله از نکات بارز آخرالزمان هست؛ رسول خدا(ص) فرمودند: زمانی بر مردم می آید که ماندن بر دین حق مانند نگه داشتن گلوله آتش در دست است(17) . مقام معظم رهبری نیز تهاجمات فرهنگى امروز را چند سال قبل ، شبيخون فرهنگى نامیدند که انسان در بخشهاى مختلف علائم آن را مشاهده مي كرد وبا این قصد و نيت است که انقلاب را از محتواى خود، از مضمون اسلامى و دينى خود، از روح انقلابى خود تهى كنند و جدا كنند.

شبیخون فرهنگی مانند بمب شیمیایی است که وقتی می زنند حتی اگر در منزل هم باشی وهمه درها هم بسته هستند ولی باز هم سر و صورتت پر از تاول می شود.امروز هم می بینید که ماهواره در خانه ها آمده است و تا چند وقت دیگر شاید نیاز به ماهواره هم نداشته باشیم و خود تلویزیون ها به راحتی برنامه های ماهواره را دریافت کنند. ما باید از درون محکم بشویم. ابزارهای ما برای مقابله زیاد است. بایستی ارتباط خودمان را با قران و معنویت بیشتر کنیم و سفره قران را در خانه هایمان پهن کنیم وگرنه دود آن توی چشم خودمان می رود و آسیب های بسیاری می بینیم و خدای نکرده یک زمان چشم باز می کنیم و می بینیم خانه و زندگی و همه چیز تحت تاثیر قرار گرفته است ولی ما می تواینم زمینه سازی داشته باشیم .دعا در این مورد خیلی موثر است و هرچه دعا بیشتر باشد ظهور نزدیک تر است و بالعکس اگر دعا و همدلی نباشد وتفرقه باشد ظهور به آخر وقت خودش موکول می شود.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار


پی نوشت:

1- الاحتجاج، ج 2، ص 599، تألیف العلامه ابی منصور الطبرسی، طبع دوم، 1416 هـ .ق، اسوه‌، قم/ احتجاج- ترجمه جعفرى، ج 2، ص: 650 / بحارالانوار، ج 53، ص 175 الى ص 178

2- کتاب شریف فضائل شهر رمضان، صفحه ی ۱۰۵، حدیث ۹۵‌

3- بحار الانوار ، ج ۶۵ ، ص ۱۶۸ ، ح

4- علل الشرايع 31 , عيون اخبار الرضا 232-233 , بحار13/13

5- احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج‏29، ص: 410

6- جمیل الصدقی الزهاوی، الفجر الصادق، ص ۱۷؛ سید احمد زینی الدحلان، فتنة الوهابیة ص۶۶

7- الغیبة للنعمانی، النص، ص304.

8- امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ أَمْرَ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُهُ‏ فِی‏ رَجَب» ( کمال الدین و تمام النعمة؛ ج‏2 ؛ ص650)
و در حدیث دیگری فرمودند: «خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ الْخُرَاسَانِیِّ وَ السُّفْیَانِیِّ وَ الْیَمَانِیِّ فِی‏ سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یَوْمٍ وَاحِد»: ( الغیبة (للطوسی)، کتاب الغیبة للحجة؛ النص ؛ ص446).

9- در حدیث معتبری امام صادق(ع) فرمود: «مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً سِتَّةُ أَشْهُرٍ یُقَاتِلُ‏ فِیهَا فَإِذَا مَلَکَ الْکُوَرَ الْخَمْسَ مَلَکَ تِسْعَةَ أَشْهُرٍ وَ لَمْ یَزِدْ عَلَیْهَا یَوْماً»( الغیبة للنعمانی، النص؛ ص299)

10- آل عمران، 68.

11- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص260 ـ 256

12- کنزالعمّال ، ح 38657

13- سفینه البحار، ج2، ص445؛ بحارالأنوار، ج60، ص213.

14- بحارالأنوار، ج60، ص217.

15- صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 463؛ شیخ طوسی، الغیبه، ص 262

16- -كمال الدین، ج2، ص484، ح10 / الغیبه، شیخ طوسى، ص291، ح247 / احتجاج، ج2، ص284 / إعلام الورى، ج2، ص271 / كشف الغمه، ج3، ص338 / الخرائج و الجرائح، ج3، ص1114 / بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 / و وسائل الشیعه، ج27، ص140، ح33424 .

17- میرزاحسین نوری،مستدک الوسائل ،بیروت، مؤسسه آلبیت، سال 1388، ج 12 ص 33.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.