سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مشعرومنی

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 621 مرتبه
دسته: عکس ها و خاطرات حجة الاسلام ابراهیمی امام جمعه در تمتع90تاریخ: 1394.03.30
 
خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


دوشنبه 16/8/90 مصادف با 10 ذی الحجه

مشعرومنی


شب را مشعرالحرام و مزدلفه بودیم. قبل از نماز صبح همه را برای نیت وقوف پیدا نمودم و نیت وقوف را اینگونه گفتم: وقوف می کنم به مشعرالحرام برای حج تمتع از حجة الاسلام از اول طلوع فجر امروز تا طلوع صبح و خورشید قربة الی الله. البته عمده زائران بیدار بودند و نماز شب و مناجات می خواندند. نماز صبح را به جماعت خواندیم بعد اعلام کردم:هر کسی می خواهد دستشویی برود چون فرصت کمی داریم می خواهیم حرکت کنیم و به منی برویم. همین که می خواستیم حرکت کنیم حاجی شیخ الاسلام که پیرمرد بود و ضعف شنوایی هم داشت گفت: دستشویی دارم من به حاجی غلامی گفتم او را به دستشویی ببرند و مقداری معطل شدیم.

معطر شدن فضای مشعر با ذکر شریف الله اکبر:

از قسمت زائران ایران که فنس کشی بود خارج شدیم و وارد شارع اصلی شدیم و کلیه زائران ایران هم در حال حرکت و بعضی قبل از نماز حرکت کرده بودند.اکثراً بعد از اقامه نماز جماعت راه افتادند و با شعارهای عید قربان « الله اكبر الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر، الله اكبر و لله الحمد، الحمد لله على ما هدانا، و له الشكر على ما اولانا» با «لا اله الا الله و الله اکبر»راه افتادیم و فضای مشعر را معطر نمودیم. در مسیر از جایگاه حجاج آفریقایی رفتیم و راه میان بری بود که به منی نزدیکتر بود. وقتی وارد منی شدیم کاملاً آفتاب زده بود و ما با پیاده روی و با شعارها و ذکرهای الهی رسیدیم به چادرهای ثابت در منی جمعیت میلیونی موج می زند. جای همگان خالی بچه های کاروان صبحانه را آماده نمودند. بعد از صرف صبحانه برای رمی جمره عقبه آماده شدیم.

اعمال روز عید قربان:

مسیرهایی که مشخص شده بود برای رفتن به جمرات واقعاً شلوغ بود که جای سوزن انداختن هم نبود. ما برای رمی جمره عقبه طبقه همکف را انتخاب نمودیم که اولین واجب در روز عید قربان است و با زدن هفت سنگ به این جمره شیطان را از زندگی خود دور می کنیم. موج سنگ بود که به جمره عقبه می آمد و غوغا بود. از جمعیت و سنگ زدن و کفش و حوله احرام و ...هر چه بخواهی روی زمین ریخته بود. هر جمعیتی که سنگ می زد وقت برگشت موج ایجاد می کرد. من به نزدیک جمره نفوذ کردم، واقعا کار بسیار دشواری بود. بعضی از نزدیک و بعضی از دور جمره عقبی که نماد شیطان است را سنگ باران می کردند.
با زدن هر سنگ یک الله اکبر می گفتیم. امروزه جمره عقبه با طول و عرض خیلی زیاد ساخته شده است و مستجب است جمره عقبه و رو به جمره سنگ زد. مدیر کاروان تابلوی های خود را هم آورده بود تا مشخص باشد، مسیر رفتن تا جمرات هم با شعارهای الله اکبر و عید قربان انسجام کاروان را حفظ کردیم و با گفتن ذکر نیرو و قوت کسب می کردیم.زدن یک سنگ در این جمعیت بسیار شلوغ کار بسیار دشواری بود به هر حال تا می شد جلو رفتم و سنگ های خود را زدم و تابلو دار هم تابلو را بلند گرفته بود که زائران ببینند.با تجمع زائران کنترل اعمال را هم انجام دادم و مشخص شد که چند نفری شک داشتند یا نتوانسته بودند سنگ بزنند.وظیفه آنها را گفتم تا بروند و سنگ بزنند و وظیفه خود را کامل کنند یا اگر نمی توانند نیابت بدهند.با اتمام رمی جمره عقبه مدیر کاروان اسامی را با تلفن به معاون کشتارگاه اعلام کرد تا برای آنها قربانی صورت گیرد. بعد از آنجا حرکت کردیم هوا به شدت گرم است. موقع برگشتن تجمع خیلی زیاد شد که نفس ها به شماره می افتاد با هر مشکلی بود به چادر آمدیم و وقتی رسیدیم مدیر اعلام کرد قربانی انجام شده و حلق کنید.اکثریت زائران برای دفعه اول بود که این کار را انجام می دادند و در اصطلاح فقهی به آنها صروره می گویند که اکثریت مراجع می گویند که حلق کنند.اگر چه بعضی از مراجع اختیار بین حلق و تقصیر را قائل اند. پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)برای محلقین و مقصرین در منی سه مرتبه دعا کردند«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص تَرَحَّمَ عَلَى الْمُحَلِّقِينَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ عَلَى الْمُقَصِّرِينَ مَرَّةً»(من‏لايحضره‏الفقيه، ج2،ص453)

در روایت از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)داریم:«انه من حلق راسه بمني كان له بكل شعره نورا يوم القيامه»‌(وسائل الشيعه، ج14، ص225)کسی که سر را بتراشد برای هر مویش یک نور در قیامت هست.

به لطف الهی همه کاروانیان اعمال سه گانه را در منی انجام دادند. به غیر از شیخ الاسلام ایشان کاروان را همراهی نمی کرد و گم شد.بنده به یکی از عوامل گفتم که دست ایشان را بگیرد اما او دستش را کشیده بود و نگذاشت دستش را بگیرند. قربانی ایشان ساعت 4 الی 5 انجام گرفت.فقط بخاطر آقای حقانی از عوامل با کرایه 200 ریال رفتند و برایش قربانی انجام دادند.

زائر باید متعهد باشد، کاروان را همراهی کند و حواسش را جمع کند.نباید در جمرات و در مسیرها سر به هوا باشد چون اگر چشم از تابلوها بردارد گم می شود و زحمتی برای خود و عوامل کاروان درست می کند و در اعمال واجب هم مشکل ایجاد می شود.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.