سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مهمترین برنامه های عبادی در ماه رمضان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 347 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.03.31
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه قران در منزل پدرشهید مهدوی مورخه94/03/25


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدلله و، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.
قالَ إنَّ رَسولَ اللّه ِ(صلى الله علیه و آله) : « فَاسأَلُوا اللّه َرَبَّکُم بِنِیّاتٍ، صادِقَةٍ، وقُلوبٍ طاهِرَةٍ، أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یاشهداء یا نجباء، یا سعداء

توفیقی شد تا در جمع نورانی شما قرآن دوستان وقرآن پژوهان در منزل خانواده بزرگوار شهید از سادات محترم حضور پیدا کنم وخدای متعال را بر این نعمت بزرگ شکرگزارم.

ما در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم ، فرازی که در ابتدای سخنم خدمت شما عرض کردم، بخشی از کلمات نورانی رسول خدا(ص) درباره عظمت ماه مبارک رمضان ومهیا وآماده کردن مردم در جهت استقبال از این ماه شریف است .

رمضان ماه خدا

پیامبرخدا (ص) قبل از حلول هلال ماه مبارک خطبه ای را خواندند و در باب عظمت ماه مبارک رمضان در خطبه نماز جمعه مطالب مهمی را عرضه داشتند، در آن فراز فرمودند: « أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ »(1) اى مردم! ماه خدا به سوى شما رو کرده است. مانند مسافر عزیزی که از راه می رسد ، قدر این ماه شریف را که ماه خداست بدانید واز این ماه با تمام وجود استقبال کنید، همه ماهها برای خداست، ماه شعبان هم ماه خداست، رجب هم ماه خداست ، بعد از ماه مبارک رمضان ماه شوال است ، ماه شوال هم ماه خداست، ولی فقط به ماه مبارک رمضان می گویند « شَهْرُ اللَّهِ » یعنی ماه خدا، ماه و روز هفته را خدا خلق کرده است .

چرا ماه رمضان را شهرالله می گویند:

تنها ماهی را که می گویند ماه خداست، ماه مبارک رمضان است. علت این که می گویند ماه خداست این است که لطف وعنایت وغفران و برکت خدا در این ماه شمال حال بنده می شود ونسبت به سایر ماهها امتیاز دارد « أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ »(1) اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوى شما رو کرده است. در غروب ماه مبارک رمضان، میلیون ها انسان از آتش جهنم خلاص می شوند، در حالی که در سایر ماهها چنین امتیازی نیست، شبهای قدر انسانهای زیادی از جهنم آزاد می شوند،حتی در روز آخر هم تعداد زیادی از آتش جهنم آزاد می شوند. این ماه مغفرت خداست، ماه لطف وعنایت خداست ، محبت خدا دراین ماه شامل حال بنده می شود، مثل فصل بهار که نسیم بهاری که اگر پنجره ما بسته باشد، نمی توانیم از آن استفاده کنیم واگر پنجره را باز کردیم ما از آن نسیم برخوردار می شویم ، حضرت می فرمایند: باید از این ماه مبارک بهره ببریم واستفاده کنیم وبعد در یکی از این فرازها می فرمایند: «فَاسأَلُوا اللّه َرَبَّکُم» پس از پروردگارتان بخواهید، « بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ » پس با نیت هاى راست و دل هاى پاک، از پروردگارتان بخواهید،(1)

علت مستجاب نشدن دعا:

گاهی اوقات هر چه دعا می کنیم، دعای ما مستجاب نمی شود، یکی از علت هایش این می تواند باشد که نیت ما صادق نیست، نیت صادق یعنی انقطاع ، یعنی انسان به جایی برسد که فقط خدا را ببیند وخدا را کار راه انداز بداند. شخصی به علت بیماری به پزشک مراجعه کرد، به اوگفتند که آزمایشات شما سرطان را نشان می دهد و نمی توانیم برای نجات شما کاری را انجام دهیم ، آن فرد از شنیدن این خبر بی هوش شد وقتی که به هوش آمد، متوسل به امام زمان(عج) شد و گفت: یا صاحب الزمان(عج) همه درها به رو من بسته شده است، فقط درب شما به روی من باز است ، من شفای بیماری ام را از شما می خواهم ، این را نیت صادق وقلب پاک می گویند .اگر در حال گناه ، دعا کنید، این دعا اثری ندارد. با قلب پُرازگناه که دعا مستجاب نمی شود ویا مثلا می گوییم خدایا گرفتاری من را برطرف کن ونیتش هم این است که همسایه او هم می تواند گره کار او را باز کند، این توسل به خدا نیست ، وقتی گره مشکلات باز می شود که انقطاع به سوی خدا باشد، یعنی فقط و فقط انسان در ذهن و روحش به خدا امید داشته باشد وباور داشته باشد که بجز ازخدای متعال واهل بیت که از طرف خداهستند، کسی نمی تواند مشکلش را حل کند. اگر انسان به چنین انقطاعی دست پیدا کرد ،حاجت روا می شود .درگاه خداوند جای نا امیدی نیست، نا امیدی از رحمت خداوند، از همه گناهان بالاتر است.

مهمترین برنامه های عبادی در ماه رمضان:

در ادامه حضرت (ص) می فرمایند:با نیت هاى راست و دل هاى پاک، از پروردگارتان بخواهید : « أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ »(1) توفیق برای روزه گرفتن و تلاوت قرآن .مهمترین برنامه عبادی ما در ماه مبارک رمضان این است که روزه بگیریم، رسول خدا (ص) فرمودند : « قال الله عزو جل الصَّوْمُ لي و اَنا اَجْزي به ‌‌(اَنا اُجْزي به)» (2) خداوند تبارك و تعالي فرمود: روزه براي من است و من جزا مي دهم (يا جزا داده مي شوم به آن، يعني پاداش روزه من هستم». روزه خالص و برای خداست،دیگر اعمال عبادی این چنین نیست .مثلاً نماز جماعت که می خواهی بروی بالاخره ممکن است،انسان ریا کند وما را ببینند، خمس را که می خواهی بپردازی، ممکن است انسان ریا کند، در راه خدا ،اگر بخواهید انفاق کنید باید بروید ویک فقیری را پیداکنید وممکن است انسان در این مسیرها ریا کندولی روزه را نمی توان ریا کرد وتا انسان خودش حرف نزدند نمی توان تشخیص داد که چه کسی روزه است، این روزه بیشترین اثر را دراخلاص دارد، دومین برنامه عبادی ما در ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن است .

قرآن بهار دلها؛ رمضان بهار قرآن:

قرآن بهار دل‏ها، و ماه رمضان، بهار قرآن است، چنان كه امام باقر(ع) فرمودند: « لِكُلِّ شي‏ءٍ رَبيعٌ و رَبيعُ القُرآنِ شَهرُ رَمَضان» (3) براي هر چيز بهاري است، و بهار قرآن ماه رمضان است. ارتباط با خدای متعال از طریق خواندن قرآن است ، تنها کتابی که در طول تاریخ از ابتدای خلقت تا به امروز حفظ شده است وحتی یک سر سوزن هم کسی نتوانسته درآن تحریف ایجادکند همین کتاب خداست، خدا 124هزار پیامبر را فرستاده است وکتابهای آسمانی متعددی هم آمده است که بشر درهمه این کتابها دست برده وتغییر ایجاد کرده است، تنها کتابی که از طرف خدا ومعجزه پیامبر است وهیچ کس نتوانست در آن تغییر ایجاد کند وخالص مانده است، بدون هیچ نقص و ویرایشی وبدون هیچ چیز اضافه ای، قرآن مجید است و برقلب مقدس رسول خدا(ص) نازل شد وفرمودند تا حضرت علی(ع) ودیگران هم املاء کردند ونوشتند که امروز مایه برکت است، این دومین خواسته رسول خدا (ص) است.

چنگ زدن به قرآن وعنایت امام زمان(عج)به دختر غیر مسلمان:

یک داستانی را چند وقت پیش در روزنامه نوشته بودند که یک دختر خانمی چینی تعریف می کرد : همیشه فکر می کردم که سلطان آسمانها چه کسی است؟ ودائم به این مسئله فکر می کردم وتحقیق و جستجو می کردم . تا اینکه یک روز به منزل یکی از دوستانم رفتم و کتاب ترجمه قران به زبان انگلیسی را در آنجا دیدم .گفت این کتاب متعلق به مسلمانان است، آن را از او امانت گرفتم و به مطالعه پرداختم و اتفاقاَ جواب سوالم را در آن دیدم . وبه این ترتیب با قران مأنوس شدم و شروع به تلاوت آن کردم. نتیجه این شد که سرانجام مسلمان شدم وتصمیم گرفتم به ایران بروم و زمینه ادامه تحصیلات قرانی خودم را هم در ایران فراهم کردم. در فرودگاه پِکن ،مردی را دیدم که به من گفت : در ایران ، مشکلات زیادی خواهی داشت ولی شما باید ثابت قدم باشی ونترسی وبه تحقیق بپرداز تا به خواسته ات برسی. بالاخره در دانشگاه تهران، به تحصیل و مطالعه و تحقیق پرداختم و شیعه امام زمان (عج) شدم و همه آن خصوصیت هایی که در مورد امام زمان (عج) بود را من در آن مردی که در فرودگاه چین دیده بودم، دیدم. او امروز تبدیل به یک شیعه عالی شده بود. واین گونه است که یک دختری از یک کشور دیگر وغیرمسلمان به قرآن چنگ می زند وخدای تبارک وتعالی چگونه او را توسط قرآن وحضرت صاحب الامر(عج) هدایت می کند، خب این فرد که مسلمان نیست و زبانش هم عربی نیست، هرکس که واقعاً به قرآن چنگ بزند موفق می شود،؛ این جلسه ما یک جلسه نورانی است. ان شاء الله که در ماه مبارک رمضان که دعا وقرآن می خوانید برای ما هم دعاکنید وما هم برای شما دعا می کنیم .ان شاءالله که روز به روز محبت وعلاقه ما به قران مجید بیشتر شود ودر زندگی واخلاق ورفتار ماتاثیر گذار باشد ، کوشش کنیم علاوه براین که قاری قرآن هستیم ، اخلاق ما هم اخلاق قرانی باشد وزندگی ما هم زندگی قرآنی باشد، اخلاق قران را در زندگی خودمان پیاده کنیم، دروغ نگوییم، حجاب داشت باشید، به پدرومادر خدمت کنیم ودستورات قرآن را که مایه خوشبختی وسعادت است، در زندگی خودمان پیاده کنیم.

قدر دان امام وشهداء باشیم:

خوب چون این جلسه دیدار با خانواده شهید وبنام شهید هم است چندکلامی را عرض می کنم، خواهران بزرگوار ،ما هرچه داریم از برکت شهدایمان است، نفس کشیدن ما برای این است که شهداء به ما حق حیات داده اند و الّا طبق برنامه ای که دشمن برای نابودی نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده بود، اگر رزم رزم آوران نبود همه چیز نابود شده بود، همانطور که خداوند در قران می فرماید: « ... وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْکَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ کَثيراً ... »(4) و اگر خدا ( رخصت جنگ ندهد و ) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه ها و دیرها و کنشت ها و مساجدی که در آن ( نماز و ) ذکر خدا بسیار می شود همه خراب و ویران شود. اگر رزمندگان اسلام نبود وجلوی متجاوزین گرفته نمی شد، تمام مراکز توحیدی از بین می رفت ،پس اگر آن مسیحی در کلیسای خودش دعاوعبادت می کند، اوهم برسرِ سفره بسیجی وشهداء ورزمندگان اسلام نشسته است، اینکه ما مسجد می رویم ونماز می خوانیم وخدا را عبادت می کنیم اینها هم از برکت خون شهید است، درزمان طاغوت دین بود ولی دین اسیر بود، همانطور که امام علی (ع) در عهدنامه شان به مالك چنين فرموده است: « فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ كَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا» (5) همانا اين دين در دست بدكاران اسير گشته بود كه با نام دين به هواپرستي پرداخته و دنياي خود را به دست مي‌آوردند.طاغوت هم دین را به اسارت گرفته بود، امام بزرگوار (ره) ما آمد وهم جان ما وهم دین ما را آزاد کرد وامروز هم هرچه که ما داریم از برکت امام وشهدا است، باید قدردان شهداء باشیم و یاد ونام شهداء را گرامی بداریم وسیره شهداء را در زندگی خودمان پیداکنیم.

شفای دست از برکت توسل به شهیدگمنام:

یکی ازمقامات شهدای ما شفابخشی است ، امام بزرگوار می فرمایند: « این مزارشهداء دارالشفاست » یکی از بستگان ما می گفت : دست من خیلی درد می کرد و مدتها ادامه داشت تا اینکه متوسل به شهدای گمنام در گلزار شهدای کرمان شدم و دستم را روی قبر شهید گذاشتم و گفتم ای شهید خودت من را شفا بده و گفت : وقتی که دستم را برداشتم دیگر هیچ دردی نداشتم ، شک کردم و گفتم نکند دست دیگر من درد می کرد ، شهداء واقعاً دارالشفاء هستند .این شهداء نزد خدا خیلی مقام دارند، بعضی ازشهدا ما ازشهدای بَدرُ واُحُد بالاتر هستند، برای اینکه آنها پیامبر(ص) را دیدند وحرکت کردند ولی شهدای ما پیامبر(ص) را ندیدند وفقط به فرموده جانشین امام معصوم حضرت امام(ه) حرکت کردند ولی شهدای کربلا از همه شهدا بالاتر هستند وبا هیچ کس قابل مقایسه نیستند، هیچ شهیدی را نمی توان با حضرت علی اکبر وحضرت قاسم ،قیاس کرد ، ان شاء الله که از شفاعت همه شهیدان واین سه شهیدی که این جلسه متعلق به نام ویاد انهاست ما هم بهره ببریم، من صمیمانه تقدیرتشکر می کنم ، ازاینکه توفیقی شد تا درمنزل خانواده شهید ودراین جلسه حضور پیدا کردم خدای متعال را شکرگزارم ، ان شاء الله نماز جمعه را فراموش نکنید، نماز جمعه را گرم نگه دارید ودرنماز جمعه حضور پیداکنید که نماز جمعه از برکت همین شهداء وانقلاب است، ان شاءالله که هم خودتان وهم دوستان خودتان را به نمازجمعه بیاورید تا به برپایی هرچه باشکوه تر برگزار شدن نماز جمعه کمک کرده باشید.

خدایا آنچه را که گفتیم محض رضای خدا قرار بده.

« والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته»


پی نوشت:

1- خطبه شعبانیه (در استقبال از ماه رمضان) ، بحار الانوار، ج ۹۶، ص ۳۴۱٫ / وسائل ‏الشيعة ج : 10 ص : 314

2- بحارالانوار، ج 93، ص 256، باب 30، فصل الصوم.

3- علامه مجلسي، بحارالانوار، ج96، ص386

4- سوره الحج،آیه 40


5- نهج‌البلاغه، نامه 53

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.