سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

موضوع:رمضان جوازعبور از صراط// روزهای تلخ خداحافظی با یاران امام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 418 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.04.07
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم زرند مورخه 94/04/5



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان؛ یا بقیه الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند،شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مؤمنین ومؤمناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان ونابودی سران کُفر اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه ، نمازجمعه ،این خطبه ،این نشستن واین سکوت را در دومین جمعه از ماه مبارک رمضان از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت، برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار گیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

وظیفه خود می دانم که از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران، مسئولین عزیز ادارات و نهادها، بازاریان، کشاورزان، کارگران و سروران معظم روحانی وهمه مؤمنین و مؤمناتی که در نماز جمعه حضور دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله خدای متعال بالاترین پاداش را به همه ما عنایت بفرماید.از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه، دادستان محترم که مطالب ارزشمندی را ارائه نمودند، تشکر و قدردانی می کنم.

بهره برداری از فرصتهای ماه مبارک رمضان:

ماه، ماه مبارک رمضان است ،پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از ورود به ماه مبارک رمضان، خطبه می خواندند تا مسلمانان را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کنند تا آنان از فرصتهای این ماه شریف، بیشترین بهره را ببرند زیرا به فرموده امام علي (عليه‌السلام) : «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَيّر» (1) فرصت ها مانند ابر بهار زود می گذرند. هرگاه فرصت خیری پیش آمد آن را مغتنم بشمارید . فرصت ماه مبارک رمضان ، فرصت بزرگی است .

نجات از جهنم به برکت ماه رمضان:

رسول خدا(ص) می فرمایند: « فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِى هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ» (2) پس شقى و بدبخت، آن کسى است که در اين ماه بزرگ، از آمرزش خدا بى بهره شود. یکی از برکات ماه مبارک رمضان این است که در این ماه، هنگام غروب ، خدای متعال میلیونها انسان جهنمی را به برکت این ماه و به برکت توسل ، توبه و انابه نجات می دهد، بدبخت کسی است که قدر این موقعیت را نداند.

ماه رمضان از بیان رسول خدا(ص):

روایتی را در همین باب از رسول خدا (ص) خدمتتان عرض می کنم که حضرت فرمودند: « شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَز َّوَ جَلَّ » (3) ماه رمضان، ماه خداست (البته همه ماهها ، ماه خداست ولی این ماه به برکت و لطف خدا امتیاز پیدا کرده است. فرصت های زیادی در این ماه است، از قول رسول خدا(ص) نقل شده است كه فرمودند: « انفاسكم فيه تسبيح » نفس كشيدن شما «سبحان‏اللَّه» گفتن است و«و نومكم فيه عبادة» خوابيدن شما نیز عبادت است (4)؛ از این جهت رمضان را شهرالله و ماه خدا نامیده شده است. ) در ادامه حدیث حضرت رسول(ص) می فرمایند: « وَ هُوَ شَهرٌ يُضاعِفُ اللّه‏ُ فيهِ الحَسَناتِ » (3) و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد( در این ماه خوبی ها ، دو برابر می شود، یک فرصت محدود و زودگذر، چشم روی هم بگذارید ماه مبارک رمضان تمام شده است.) « وَ يَمحو فيهِ السَّيِّئاتِ » (3) و گناهان را پاك مى‏كند « وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ » (3)و آن ماه بركت است.( در احاديث متعددى نيز روايت شده كه پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: «انما سُمي الرمضان لانه يرمض فيه الذنوب» (5) رمضان را رمضان ناميده‏اند زيرا كه معاصى در اين ماه سوزانده مي‏شوند يا اين ماه گناهان را از بين مي‏برد) در ادامه معرفی ماه رمضان، رسول خدا(ص) می فرماید: « و هو شهر الانابة ، و هو شهر التوبة و هو شهر المغفرة » (3) رمضان ماه انابة و بازگشت ، و ماه توبه و ماه آمرزش است (ماهی که خداوند به انسان عنایت می کند) « و هو شهر العتق من النار و الفوز بالجنة » (3)و ماه آزادى از آتش دوزخ ، و كامیاب شدن به بهشت است . (در رمضان است که انسان می تواند خودش را از بار گناه آزاد بکند ودر لحظه لحظه آن، دعای انسان مستجاب است)« الا فاجتنبوا فیه كل حرام» (3) هان كه در این ماه از هر حرامى خوددارى كنید «و اكثیروا فیه من تلاوة القرآن» (3) و تلاوت قرآن را زیاد كنید. (پس تا می توانید در هرزمان قرآن بخوانید)، «و سلوا فیه حوائجكم » (3) و حاجات خود را بخواهید ( که به برکت این ماه، برآورده می شود)، » واشتغلوا فیه بذكر ربكم » (3) و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید ( تنها دل مشغولی مان در این ماه ، ذکر و یاد خدا باشد و تمرین کنیم برای 11 ماه بندگی) « و لایكونن شهر رمضان عندكم كغیره من الشهور» (3) و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌هاى دیگر باشد، ( مبادا این فرصت از دست برود روزهای ماه مبارک با روزهای دیگر فرقی نداشته باشد. نه اخلاق ما درست شده باشد و نه رابطه با خداوند.) « فان له عندالله حرمة و فضلا على سائر الشهور» (3) چرا كه براى این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برترى بر دیگر ماه‌‎ها است ، « و لایكونن شهر رمضان یوم صومكم كیوم فطركم » (3)و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.

رمضان جوازعبور از صراط:

در خطبه شعبانیه رسول خدا(ص) می فرمایند: « أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فِى هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ (یکی از کارهایی که در این ماه باید انجام بدهید ) اى مردم! هرکس اخلاق خود را در اين ماه نيکو کند،(یکی از برکاتش این است که جواز عبور ازصراط را به سلامت نصیب می کند.) « کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ » از صراط، آسان بگذرد،« يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ» آن روز که قدمها، بر آن بلغزد.«وَ مَنْ خَفَّفَ فِى هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَکَتْ يَمِينُهُ » هرکس در اين ماه کارهاى غلامان و مستخدمان خود را سبک گرداند، «خَفَّفَ اللَّهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ» خدا در قيامت حساب او را آسان کند. « وَ مَنْ کَفَّ فِيهِ شَرَّهُ » هرکس در اين ماه از آزار رساندن به مردم خوددارى کند، «کَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ يَلْقَاهُ » حق تعالى، روز قيامت،خشم خود را از او بازدارد.««وَ مَنْ أَکْرَمَ فِيهِ يَتِيماً » هرکس در اين ماه يتيمی را گرامى دارد، «أَکْرَمَهُ اللَّهُ يَوْمَ يَلْقَاه»ُ خدا او را در قيامت عزيز گرداند (2) .اینها همه از برکات بزرگ ، ماه مبارک رمضان است.

حق الناس مانعی برای عبوراز صراط:

شخصی نقل می کرد : همه ساله براى خرید اجناس به بغداد مى رفتم. در سفرى از دکان یک یهودى، مقدارى پارچه خریدم و یک فِلِسْ (تقریبا معادل یک شاهى ایران) بدهکار شدم، سال بعد که رفتم، دیدم دکانش بسته است. مردم گفتند: یهودى مرده است. من بدهى خود را داخل دکان انداخته به نجف برگشتم. شب در خواب دیدم، بازارِ محشر است و هنگامى که به وسط پل صراط رسیدم، دیدم کوهى از آتش، از جهنم بیرون آمد. نگاه کردم دیدم همان یهودى است. گفت: یک فِلِسَمْ را بده. گفتم در دکانت انداختم. گفت: باید به ورثه من داده باشى، به آنان نرسیده است. گفتم: این جا که پولى ندارم. گفت: گناهان مرا قبول کن. گفتم: اگر گناهان تو را بپذیرم، جهنمى مى شوم. گفت: من هم نمى گذارم قدم از قدم بردارى. گفتم: یهودى رهایم کن و مرا اذیت نکن. گفت: محال است که بگذارم حرکت کنى، مگر این که بگذارى بدنم را به تنت بزنم تا قدرى خنک شود.گفتم: اگر بدنت را به من بزنى، مى سوزم. گفت: چاره اى نیست. گفتم: یهودى! مرا رها کن، هلاک مى شوم. گفت: امکان ندارد، مگر آن که دستم را به سینه ات بزنم تا مقدارى خنک شوم. گفتم: طاقت ندارم. گفت: پس بگذار سر انگشتم را به سینه ات بزنم. چون دیدم رهایم نمى کند، به ناچار موافقت کردم. انگشتش را به سینه ام زد و من از شدت سوزش، نعره زده و از خواب بیدار شدم. همسایه ها از صداى ناله ام بیدار شدند و سینه من در اثر حرارت انگشت یهودى زخم شد و آن را به مردم نشان داد و فرمود: اى مردم هفت سال از این جریان گذشته است، ولى هنوز سینه ام زخم است و از آن چرک و خون می آید، هر چه درمان می کنم افاقه نمی کند! به نقل از پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه حضرت، به سلامت از پل صراط گذشتن، از برکات ماه رمضان معرفی می کند.

مطالب دیگری هم هست ولی چون تعدادی از نمازگزاران در آفتاب هستند، خطبه را کوتاه می کنم. خدایا اخلاق خوب ، رفتار خوب و قبولی اعمال را در این ماه نصیب ما قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

در توصیه به تقوی ، حدیث گهرباری از پیامبر اعظم(ص) درباره آداب حضور در نماز جمعه را خدمتتان عرض می کنم که چگونه در نماز حضور پیدا کنید.

مقدمات نماز جمعه

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: « مَنِ اغْتَسَلَ یَوْمَ الجُمُعَةِ » هر کس روز جمعه غسل کرده «و اسْتاکَ » مسواک زند «وَ مَسَّ من طیْبٍ کانَ عِنْدَهُ » و از عطری که دارد استعمال نماید «وَ لَبِسَ مِنْ اَحْسَنِ ثیابِهِ » و بهترین جامه اش را بپوشد، «ثُمَّ خَرَجَ حَتّی اَتی اِلیَ الْجُمُعَةِ» سپس از خانه بیرون رود تا به مصلای جمعه برسد « وَ لَمْ یَتَخَطَّ رِقابَ النّاسِ» و (هنگام گذشتن از صف نمازگزاران) پا بر دوش آنها نگذارد، « ثُمَّ اَنْصَتَ إلَی الْخُطْبَةِ » و سپس به خطبه گوش فرا دهد «کانَ کَفارَةَ ما بَیْنَها و بَیْنَ الْجُمعَةِ الَّتی قَبْلَها وَ زیادَةَ ثَلاثَةِ اَیّامٍ» این عمل او کفاره گناهانی است که در فاصله میان آن جمعه تا جمعه پیشین و سه روز پس از آن، از وی سر زده است، « لِقَوْلِهِ تَعالی» زیرا خدای تعالی می فرماید : «مَنْ جاءَ بالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها» هر کس کاری نیک انجام دهد، ده برابر پاداش دریافت می دارد.(6) نمازجمعه انسان را تا ده روز بیمه می کند، البته خداوند می تواند، تاثیر زمانی بیشتری را برای آن قرار دهد. حتی ممکن است یک نماز جمعه ، گناهان یک سال ویا بیشتر را هم پاک کندو انسان با یک تصمیم، برای همیشه خود را خوشبخت کند.چون خداوند فرموده است : «مَنْ جاءَ بالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها» (7) هر کس کار نيکی انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند،پس هرکس نماز جمعه را به جا آورد، ده برابر آن را پاداش می دهند وکفاره گناهان ده روز می شود.باز هم خداوند در آیه ای دیگر از قرآن می فرماید: « وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظيماً »(8) و اگر ذرّه ای كار نيك انجام دهد،دو چندانش مى‏كند، و از نزد خويش پاداشى بزرگ مى‏ بخشد.

مناسبتهای هفته:

مناسبت های هفته ای که پیش رو داریم، به اختصار خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.

وفات حضرت خدیجه(س):

اولین مناسبت در شنبه هفته آینده، وفات حضرت خدیجه کبری (س) را در پیش رو داریم . این مصیبت و عزا را به حضرت صاحب الامر(عج) و سادات وذریه حضرت رسول (ص) تسلیت عرض می کنم. چند ویژگی برجسته در مادر سادات و مادر مؤمنین است که برای همه ما درس است. ( همسر پیامبر(ص) ، مادر همه مؤمنین حساب می شود.)

ویژگی های برجسته خدیجه(س):

اولین ویژگی این است که ایشان بانویی اهل کار بودند. سرمایه و ثروت ایشان با اموال تمامی قریش، برابری می کرد و همه آنها را از راه تجارت حلال کسب کرده بودند.درباره مظاهر ثروت خدیجه نوشته اند: «هشتاد هزار شتر، اموال تجاری او را حمل و نقل می کردند، بارگاهی از حریر سبز با ابریشم بر بام خانه اش برافراشته بودند که مردم رفت و آمد می کردند و به فقرا کمک می شد، چهار صد غلام و کنیز امور اقتصادی و شخصی او را اداره می کردند».(9) کاروانهای تجارتی ایشان نه تنها در داخل عربستان ، بلکه در خارج از عربستان آن زمان، مانند حبشه ، مصر و شام فرستاده می شد و با اینکه در مکه رباخوری فراوان بود،ایشان به تجارت حلال می پرداختند، همان مضاربه امروز که کار از یک نفر و سرمایه از شخص دیگری.

دومین ویژگی حضرت خدیجه (س)، اهل خیر بودن ایشان است بطوری که قبل از ازدواج با پیامبر خدا (ص)، «ام المساکین » و« ام الایتام» مادر بیچارگان و مادر یتیمان می گفتند، زیرا به فقرا و مساکین نیکی و مهربانی زیاد می نمودو بر سر سفره ایشان،همیشه تعداد زیادی از فقرا و ایتام بودند.

سومین ویژگی حضرت خدیجه (س) این بود که همسری نمونه برای رسول خدا(ص) بود و همچون یاری شفیق، بر گرد وجود پیامبر می گشت و با سیمای خندان خود غم ها را از رخ پیامبر می زدود و در این بین به سان یاور، وزیر و کمک رسانی توانمند او را یاری می کرد .حضرت خدیجه علیها السلام، در برابر فریبندگی های ظاهری و دنیوی، ارزش های واقعی پیامبراکرم (ص) را درک کردند و معنای کمالات انسانی را به خوبی شناخت و چون توانست آن را تنها در وجود پیامبر اکرم بیابد، حاضر شد تمام شخصیت و دارایی خود را برای درک آن فدا کند. او در این راه هم از مال خود گذشت، هم از موقعیت اجتماعی اش. خدیجه علیها السلام این نوع نگرش خود را هنگام ابراز تمایل به ازدواج، این گونه با پیامبر مطرح کرد: « ای پسر عمو، من به خاطر خویشاوندی، شرافت تو در بین مردم، امانت داری، خوش خلقی و راستگویی ات به تو تمایل پیدا کردم.»(10)

چهارمین ویژگی حضرت خدیجه (س) این بود که مادری بافضیلت و بی نظیر بود، آرى شخصيت والايى همچون خديجه است كه در دامان پاكش، پاكدامن‏ترين و پاكيزه گوهرترين بانوى جهان هستى، يعنى حضرت فاطمه زهرا سلام ‏اللَّه‏ عليها، پرورانده مى‏شود. آن خورشيد تابانى كه بنا بر اراده و مشيت الهى، از ميان تمام فرزندان پيامبر، براى پدر بزرگوارش باقى مى‏ماند، تا براى مادرى انوار الهى و سادات جهان، انتخاب شود، و در دامان گهربارش فرزندان همچون ائمه‏ى معصومين (ع) را پرورش دهد كه خود، مشعلداران ارشاد و هدايت جهانيان باشند... (11)

مهمترین ویژگی حضرت خدیجه(س):

مهمترین ویژگی حضرت خدیجه (س) این بود که هرچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و به پیامبر خدا(ص) تقدیم کرد. او بلافاصله بعد از ازدواج نزد عمویش ورقة بن نوفل رفت و اموال فراوانی به او داد و گفت: این ها را نزد محمد صلی الله علیه و آله ببر و بگو این اموال هدیه به شماست و هرگونه بخواهی در آن ها تصرف کن و هر چه غلام و کنیز و ثروت و ملک دارم، همه را به احترام حضرت، به او بخشیدم (12).دامنه این یاری مالی به سال های اولیه ازدواج ختم نیافت بلکه هنگام محاصره اقتصادی در شعب ابی طالب و حتی بعد از آن نیز اموال خدیجه نقش اساسی در نجات اسلام و مسلمانان از نابودی ایفا کرد تا آنجا که پیامبر در ماجرای شعب فرمود: «هیچ ثروتی، هرگز مثل ثروت خدیجه به من سود نرساند.»(13) . بخش زیادی از آنچه امروز ما داریم ، از برکت حضرت خدیجه(س) است.وفات این بانوی بزرگوار را خدمت همه شما نمازگزاران تسلیت عرض می کنم. در دهم رمضان (سال ده بعثت) نقطه پایان بر 25 سال همراهی خدیجه، بانوی آسمانی با رسول خدا صلی الله علیه و آله بود; ایشان بعد از قریب 25 سال همراهی و همگامی، در 65 سالگی چشم از جهان فرو بست و رسول الهی را در فراقی جانسوز تنها گذاشت. این واقعه دردناک که به فاصله اندکی از وفات ابوطالب علیه السلام روی داد، چنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را متاثر کرد که آن سال را «عام الحزن » نامید. به نقل علامه مجلسی بعد از این واقعه خانه نشین شده و کمتر از خانه بیرون می رفت (14). درود می فرستیم بر این بانوی بزرگوار و الگوى ممتاز زنان مسلمان، و صلواتی را نثار روحشان می کنیم.

شهادت مظلومانه شهید بهشتی:

مناسبت بعدی شهادت مظلومانه سیدالشهدای انقلاب اسلامی ، آیت الله شهید بهشتی و 72 تن از بهترین یارانشان است که به محضر حضرت ولی عصر(عج) و مقام معظم رهبری و همه شما ارادتمندان و علاقمندان تسلیت عرض می کنم. واقعاً شهید بهشتی مظلوم بودند ، اگر یادتان باشدزمانی که ایشان در بافق یزد خدمت می کرد، عده ای از جوانان که نسبت به ایشان شناخت نداشتند، اطراف ماشین ایشان، شعار مرگ بر بهشتی را می دادند وچه تهمتها که به این مرد بزرگ زدند. او شخصیتی عظیم و خود به تنهایی یک ملت بود وبا تدبیر ، تفکر و اندیشه شان مشکلات کشور و ملت و قوه قضائیه را حل می کردند. دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام، برنامه ریزی کرده بودند تا به تدریج ، یاران امام راحل (ره) را از ایشان بگیرند و به این ترتیب ، چراغ انقلاب را خاموش کنند؛ منافقين در ششم تیر ماه(1360ش) سوء قصد به جان ايت الله خامنه اي در مسجد ابوذر تهران کردند و در هفت تیر ماه شهید دکتر بهشتی و یاران وفادارشان وچهار وزیر را به شهادت رساندند.و در شهریور نخست وزیر و رئیس جمهور را شهید کردند. بزرگانی از ائمه جمعه مانند آيت الله صدوقي چهارمين شهيد محراب که از بازوان انقلاب بودند ، را نیز در یازدهم تیر ماه (1361ش)به شهادت رساندند . تا به گمان پوچ خودشان امام(ره) تنها بماند و چراغ هدایت راهنما از مردم گرفته شود.

سوء قصدی که نافرجام ماند:

مقام معظم رهبری که در آن زمان، امام جمعه تهران بودند، در 6 تیر ماه 1360، بعد از اقامه نماز ظهر در مسجد ابوذر تهران پشت تریبون رفتند تا به شایعاتی که در بین مردم پخش شده بود پاسخ بدهند. نمازگزاران همان‌طور منظم در صفوف نماز نشسته بودند. پرسش‌های نوشته‌ی مردم را به سخنران می‌دادند، بین جمعیت ضبط صوتی دست به دست شد تا رسید به جوانی که او خودش را به تریبون رساند و ضبط را گذاشت روی تریبون؛ درست مقابل قلب سخنران و آن را روشن کرد و رفت. یك دقیقه نگذشت که بلندگو شروع کرد به سوت کشیدن. آقا همین‌طور که صحبت می‌کردند، گفتند: «آقا این بلندگو را تنظیم کنید.» بعد خودشان را به سمت چپ کشیدند و از پشت تریبون کمی عقب آمدند و به صحبت ادامه دادند، جاي ضبط صوت را تغيير و سمت راست ايشان قرار دادند. ناگهان ضبط صوت منفجر شد و ايشان غرق در خون در گوشه چپ افتادند. اولین محافظ خودش را بالای سر آقا رساند. مسجد کوچک بود و همان یك محافظ، به تنهایی تلاش كرد كه آقا را بیاورد بیرون. به سرعت آقا رابه بیمارستان رساندند، دکتری با گوشی ضربان قلب را گرفت: «نمی‌شود کاری کرد.» ؛ ایشان را به اتاق عمل بردند. سمت راست بدن پُر از ترکش و قطعات ضبط صوت بود، قسمتی از سینه کاملاً سوخته بود. دست راست از کار افتاده بود و ورم کرده بود. استخوان‌های کتف و سینه به راحتی دیده می‌شد. 37 واحد خون و فراورده‌های خونی به آقا زدند. این همه خون، واکنش‌های انعقادی را مختل ‌کرد. دو سه بار نبض افتاد. چند بار مجبور شدند پانسمان را باز کنند و دوباره رگ‌ها را مسدود کنند. کیسه‌ها‌ی خون را از هر دو دست و هر دو پا به بدن تزریق ‌می‌كردند، اما باز هم خون‌ریزی ادامه داشت. یک‌دفعه یکی از دکترها دست از کار کشید. دستکشش را درآورد و گفت: «دیگر تمام شد.» یکی دیگر از دکترها به او تشر زد که چرا کشیدی کنار؟ فشار کم‌کم بالا آمد و دوباره شروع کردند. خوشبختانه خون‌ریزی بند آمد. عمل تا آخر شب طول کشید، اما دیگر نمی‌شد درمان را آن‌جا ادامه داد. کنترل امنیتی بیمارستان بهارلو مشکل بود. تنها بیمارستانی هم که می‌شد بعد از عمل مراقبت‌های لازم را به عمل آورد، بیمارستان قلب بود. هلی‌کوپتر خبر کردند. نمی‌توانستند بیمار را از میان ازدحام مردم نگران بیرون ببرند. با هزار ترفند، هلی‌کوپتر را وسط میدان بیمارستان نشاندند. تا برسند به بیمارستان قلب، دکترها می‌گفتند آقا چند مرتبه تا مرز شهادت رفته‌ و برگشته. یک‌بار همان انفجار بمب بود، یك‌بار خون‌ریزی بسیار وسیع و غیر قابل کنترل بود، یك‌بار هم جمع شدن پروتئین‌ها در ریه و حالت خفگی. اما همه‌ی این‌ها گذشت وآقا به هوش آمدند ، روح تازه‌ای انگار در وجودشان دمید، جان گرفتند. خواست خدا بر این بود که این مرد بزرگ بماند و امروز انقلاب ایران و ملت ایران را به شایستگی رهبری کند و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) بشوند. . مدیریت بسیار ناب، منتهی حجاب معاصرت باعث می شود که شخصیت ها تا زنده اند، خوب شناخته نشوند. حجاب هم عصری باعث می شود انسان خدمات فرد را متوجه نشود و خدا می داند چه مشکلاتی از سر راه کشور با سرپنجه تدبیر این مرد بزرگ و نفس گرم و الهی او برداشته می شود. واگر نبود توسل ایشان به حضرت صاحب الامر (عج) در فتنه 88 ، خدا می داند چه بر سر این مردم و خون شهداو انقلاب می آمد وگروههایی که به نیابت از امریکا کار می کنند چه بر سر شیعه می آورند. اگر خدای ناکرده سایه این مرد بزرگ بر سر مردم نبود ، گروهای تکفیری چه بر سر ملت ما و زن و بچه ما می آورد . باید این امنیتی را که امروز در کشور برقرار است را قدر بدانیم و سپاسگذار نعمت مقام عظمی ولایت باشیم، خدای متعال عمر ایشان را با صحت و سلامت و بلندای آسمان بگرداند ان شاءالله.

ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوري و شهادت مظلومانه شهيد بهشتي و 72 تن از یاران با وفای امام:

يك روز پس از سوء قصد به جان حضرت آيت‏ اللَّه خامنه‏ اي در ششم تيرماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقيقه شامگاه روز يكشنبه هفتم تيرماه 1360، جلسه‏ اي با حضور دکتر بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در سالن اجتماعات دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي واقع در سرچشمه تهران برگزار شد که در حین سخنرانی دکتر بهشتی ، دو بمب بسیار قوی، در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی منفجر شد که بر اثر شدّت انفجار، تمامی سقف ساختمان فروریخت و موجب شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی و 72 تن از یاران ایشان شد. چند لحظه قبل از انفجار، دکتر سخنرانی اش را قطع کرد و گفت: بچه ها بوی بهشت می آید شما هم می فهمید بوی بهشت را؟ و ناگهان انفجار...عامل این انفجار ، فردی به نام محمد‌رضا کلاهی، دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت بود که پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت، ابتدا پاسدار کمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستور شد و بعد با هدایت سازمان، به داخل حزب جمهوری اسلامی راه پیدا کرد. او در حزب ارتقاء یافت و مسوول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها و میزگرد‌ها و جلسات شد. ضمن آنکه مسوول حفاظت حزب نیز گردید. او بمب را با کیف دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیکی چهارراه سرچشمه تهران انتقال داد و دقایقی قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نیز مدتی در منزل یکی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی شد و نهایتا از طریق مرزهای غربی کشور به عراق منتقل گردید. دشمن به خیال خام خودش می خواست تا چراغ انقلاب را خاموش کند، اما به خواست خدا انقلاب بیمه شد و حقانیت شهید بهشتی به مردم مشخص شد، خدا رحمت کند این مرد بزرگ را ؛ سالروز شهادت این بزرگوار « قوه قضائیه » نامگذاری شده است. عزیزان دادگستری هم امروز در نماز جمعه حضور دارند ، پرونده های سنگینی در همین دادگستری زرند وجود دارد که این عزیزان به آنها رسیدگی و آنها را حل و فصل می کنند، خدای متعال همه این عزیزان را حفظ بفرماید و توفیقات روز افزون نصیب آنها بفرماید. دستگاه قضایی یکی از سرفصلها و نبض دستگاههای کشور است که اگر خوب کار کند و برنامه ریزی کند و به وظیفه اش عمل مخصوصاً در مبارزه با فساد، عمل کند. بقیه دستگاهها هم خوب کار می کنند. شهادت آيت الله صدوقي چهارمين شهيد محراب و امام جمعه يزد به دست منافقين(1361ش) را هم در این هفته داریم، خدا ایشان را رحمت کند.

ولادت امام حسن مجتبی(ع):

دوسه نکته دیگر را کوتاه عرض کنم و خطبه را جمع می کنم. از دیگر مناسبتها ولادت امام حسن مجتبي(ع)(3ق) و روز اکرام است که ان شاءالله یتیم نوازی و فقیر نوازی را فراموش نکنید.

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر:

امروز جمعه هم که روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که دادستان محترم هم در این باره صحبت کردند ، واقعاً مُعضل بزرگی است و مانند یک زلزله ای است. دشمن طراحی کرده تا از راههای مختلف کشور ما مردم وما جوانان را نابود کند. یکی از این راهها مواد مخدر است.امریکایی ها در افغانستان 35 برابر و حدود 3400 درصد کشت مواد مخدر را بیشتر کردند.آثارش را امروز ما درکشور می بینیم که متاسفانه امروز 70 در صد از زندانی ها و 55 درصد از خلافها مربوط به مواد مخدر است وما 3700 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده ایم .ان شاءالله با یک مشارکت همگانی( پدران ، مادران و نهادها) ، این بلای خانه سوز ریشه کن شود. بنده جرأت نمی کنم آمار بالای این بیماری را در شهرستان عرض کنم که متاسفانه چندین هزار گرفتار در این شهر داریم. مخصوصاً مواد مخدر جدید و روانگردان .پدران و مادران توجه داشته باشند که دوران نوجوانی ، دوران بسیار حساس و خطرناکی است. اگر متوجه تغییر رفتار ناگهانی در فرزندانتان شدید، آشفتگی ، بی قراری ،کم اشتهایی و کم خوابی ویا اینکه متوجه شدید که مرتب پول قرض می گیرد و یا وسایل شخصی اش را می فروشد،از دوستانش کناره گیری می کند و با افراد جدیدی ارتباط دارد ، خوب کار نمی کند وجای زخم روی بدن فرزندتان می بینیدو تمایل دارد به جاهای خلوت برود ، همه اینها می تواند نشان دهد که خطری خانواده شما را تهدید می کند. اطلاعات کافی دراین مورد پیدا کنید و الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید. مهارت نه گفتن،تصمیم گیری و حل مشکلات را به آنها اموزش بدهیدو به شخصیت فرزندانتان حترام بگذارید به آنها ابراز عشق و علاقه کنید و با پرکردن واقات فراغت آنها، سعی کنید تا آنها به سمت این بلای خانمان سوز نروند. بنده یک روز به فرماندار عزیز پیشنهاد دادم که یکی از کارهای خوبی که شما می توانید انجام بدهید این که در هر منطقه و در هر محله ای یک کمپ ترک اعتیاد بزنید، برنامه ریزی کنید و مبارزه کنید. خدا می داند چقدر از مشکلات ما از این ناحیه حل می شود.

هدف آمریکا از بحث مذاکرات هسته ای:

آخرین کلام را در بحث هسته ای عرض کنم:در بحث مذاکرات آمریکا واقعاً از ایران چه می خواهد. مشاوراوباما هدف خودشان را اینگونه می نویسد: اولویت و آرزو و هدف امریکا این است که ایران را مهار کنیم و به تسلیم سیاسی تشویق کنیم. خداوند در قرآن كریم خطاب به پیامبر خود می فرماید كه: «« وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»(15) یهود و نصاری هرگز از تو خشنود نخواهند شد تا زمانی كه از آنان تبعیت كنی. اما در ادامه آیه خداوند به پیامبر دستور می دهد كه بگوید:« إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى» (15) و به طور قاطع و با عزت تمام سخن آنان را رد كند.امریکا و استکبار جهانی دنبال تسلیم و نابودی ملت ایران هستند ، خصوصاً از ابتدای انقلاب تا کنون ، مشکلات زیادی زیادی را بریا ملت ما به وجود آوردند . به تعبیر درست امام ، امریکا شیطان بزرگ است، ما هم چند تا مرگ بر امریکا می گوئیم تا از برکت همین دعاها شود ان شاءالله ، هر چه زودتر نابود شوند و خدای متعال این دعای ملت ایران ودعاهای خالصانه شما نمازگزارن محترم را اجابت کندو ظهور حضرت صاحب الامر(عج) را دراین دوران قرار دهد. مقام معظم رهبری نیز سخنرانی داشتند وخطوط قرمز را مشخص کردند. حمایت جانانه ای را نیز از تیم هسته ای انجام دادند ، یکی از کلمات اقا این بود که : ما محدودیت هایی که تا 12 سال ادامه پیدا کند را قبول نداریم و همزمان با امضای توافق، تمامی تحریم های شورای امنیت وتحریم های دولت امریکا و کنگره امریکا به صورت یکجا برداشته شود. بیشتر از این خستگی ایجاد نکنم خدایا آنچه گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- نهج‌البلاغه فيض، ص 1086

2- خطبه شعبانيه پيامبر اکرم (ص) ، وسائل ‏الشيعة ج : 10 ص : 314

3- بحار الانوار(ط-بیروت) ج93 ، ص340 - فضایل الاشهر الثلاثه ص95

4- امالى شيخ صدوق، ص 84

5- سوره بقره، آيه 183، به نقل از تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج 1، چاپ دارالكتاب الاسلاميه

6- مستدرک الوسائل، ج6، ص41

7- سوره الانعام، آیه 160

8- سوره النساء ، آیه40

9- بحارالانوار، ج 16، ص 22

10- سیره نبوی، ابن هشام، ج 1، ص 201; تاریخ طبری، ج 1، ص 521

11- مناقب ابن شهرآشوب ج 1، ص 174

12- بحارالانوار، ج 16، ص 75 تا 77

13- بحارالانوار، ج 19، ص 63

14- بحارالانوار، ج 19، ص 21

15- سوره البقرة ، آیه 120



http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1052.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1053.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1054.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1055.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1056.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1057.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1058.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1059.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.