سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عظمت شب قدر وعبادت درآن/ علی(ع) برتراز پیامبران الهی/جنایات رژیم آمریکا در حق ملت ایران

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 409 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.04.14
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/04/12


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « نَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ »(1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج) ؛ یا بقیه الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند در روز جمعه ولحظات استجابت دعا، این نماز واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار گیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

شب قدر وتعیین سرنوشت:

ما در آستانه بهترین ایام و روزها یعنی لیالی با عظمت قدر و ایام ضربت خوردن مولای متقیان آقا امیرالمومنین علی (ع) و ایام شهادتشان قرار داریم.اقتضا می کند خطبه اول را به ذکر مطالی در این خصوص اختصاص دهم. شب قدر شب بسیار با عظمتی است؛ یک سوره کامل قران در مورد شب قدر و مهمترین حضور رحمت خدای متعال است شب قدر، ،شب هدایت نزول قران و شب تعیین سرنوشت است. مانند این است که یک نفر در دادگاه مراجعه کندو قاضی محترم قلم و کاغذ به او بدهد تا هرگونه که خودش می خواهد،پرونده خودش را بنویسد. برادران و خواهران مکرمه شب قدر،شب تعیین سرنوشت ونوشتن تقدیر سال آینده است. سعادت و خوشبختی اسان،اجل و مرگ و حیات دراین شب ها نوشته می شود.ارزش شب قدر و عبادت در آن وخیرات در شب قدر از هزار ماهی که شب قدری در آن نباشد ، بالاتر است. خدای متعال را شکر می کنیم که توفیق درک شب قدر را درسال جدید نصیب ما کند. چه بسیار رفتگانی که دوست داشتند در چنین ماه مبارکی و دراین شب های قدر « یا رب یارب » بگویندو مناجات کنند، اما اجل به آنها امان نداد.

مناجات حضرت موسی با خداوند:

رسول اکرم(ص) به نقل از مکالمات حضرت موسی(ع) با پروردگار می‏ فرمایند:حضرت موسی(ع) در مناجات خود به خدا عرض کرد: « إِلَهِی أُرِیدُ قُرْبَکَ‏ »خدایا، خواهان قُرب تو هستم! خداوند فرمود: « قُرْبِی لِمَنْ اسْتَیْقَظَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ » قُرب من از آن کسانی است که لیلة القدر را بیدار باشند. موسی(ع) عرض کرد: « إِلَهِی، أُرِیدُ رَحْمَتَکَ »خدایا، رحمتت را خواهانم! خداوند فرمود: « رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاکِینَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ » رحمت من شامل حال کسانی است که در شب قدر به نیازمندان رحم می کنند. موسی(ع) عرض کرد: « إِلَهِی، أُرِیدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ » خدایا! جواز عبور از صراط را می خواهم. خداوند فرمود: « ذَلِکَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ » این جواز برای کسانی است که در شب قدر صدقه دهند. حضرت موسی(ع) عرض کرد: « إِلَهِی، أُرِیدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا »خدایا! من خواهان درختان و میوه های بهشتم. خداوند سبحان فرمود: « ذَلِکَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَةً فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ » این نعمت برای کسانی است که در شب قدر به تسبیح مشغول هستند. موسی (ع) فرمود: « إِلَهِی، أُرِیدُ النَّجَاةَ » خداوندا، نجات را می‏خواهم. خداوند فرمود: نجات از آتش؟ عرض کرد: آری.موسی (ع) گفت: « ذَلِکَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» این برای کسی است که در شب قدر استغفار کند.( در هر شب قدر با گفتن ، صد مرتبه "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه" از خداوند طلب بخشش کنیم ) موسی(ع) عرض کرد: « إِلَهِی أُرِیدُ رِضَاکَ» خدایا! من رضای تو را می طلبم. پروردگار فرمود: « رِضَائِی لِمَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر»کسی به رضای من دست یافت که شب قدر دو رکعت نماز خواند (2).

ادای واجبات مالی در شب قدر:

امام باقر(ع) می فرمایند: در شب قدر واجبات مالی خود را ادا کنید .خمس، زکات ، صدقات و کارخیر ما در این شب ها هزار برابر شمرده می شود .این عظمت شب قدر است.

برکات شب قدر:

یکی از برکات شب قدر این است که فرشتگان‌ مقرب‌ و هم‌چنین‌ ملک‌ روح‌ ‌که‌ افضل‌ ‌است‌ ، ‌با‌ اذن‌ و دستور خداوند از‌ مقام‌ قدس‌ نازل‌ می‌شوند وخدمت حضرت صاحب الامر(عج) می رسند.« تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ » (3) . ‌هر‌ امر و حادثه‌ای‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ سال‌ ‌تا‌ شب‌ قدر سال‌ آینده‌ ‌از‌ خیر و شر و طاعت‌ و گناه‌ و مولود و اجل‌ و رزق‌ ‌هر‌ یک‌ ‌پس‌ آنچه‌ ‌در‌ ‌آن‌ شب‌ قدر تقدیر شود و نیز ‌در‌ ‌آن‌ باره‌ قضا و حکم‌ صادر شود بطور حتم‌ خواهد ‌بود‌ وما می توانیم سرنوشت مان را به دست خودمان در این شب، بنویسیم؛ خوب یا بد نوشتن آن بستگی به خود ما دارد و پرونده ما به امضای حضرت مهدی (عج)می رسد.

ارتباط شب قدر با حضرت زهرا(س):

یکی از نکاتی که در شب قدر در روایات هم آمده است فرمودند: قدرشناسی(شناخت شب قدر) یعنی شناخت حضرت زهرا (س)و چه ارتباطی بین شناخت شب قدر و شناخت حضرت زهراست؟ بر اساس روايتي كه از امام صادق (ع) نقل شده شب قدر به حضرت فاطمه تاويل شده است, و از آنجا كه مقام فاطمه بسيار والا است و كمتر كسي است كه به شناخت آن نايل شود، امام صادق(ع) در تاويل آيه انا انزلناه في ليله القدر فرمودند: « فَمَنْ عَرِفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِها فَقَدْ اَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ.»(4) پس هركس فاطمه زهرا را آن گونه كه بايد بشناسد، شب قدر را درك كرده است. شب قدر، شناخت پرچم حق و امام حق است وبرای شناخت حضرت زهرا (س) تا جایی که خدا می فرماید: «... لَولا فَاطِمَةٌ لَما خَلَقتُکُمَا» (5) ای پیامبر اگر فاطمه نبود ، نه تو را و نه علی را نمی‌آفریدم. شايد راز تشبيه فاطمه(س) به " ليلة القدر" پنهاني و در پرده بودن معرفت و شناخت آن حضرت از جانب مردم است، مثل پنهان بودن شب قدر، و به خاطرهمين آن را در آيه با دو حرف استفهام آورده و فرموده است:" و ما ادريك ما ليلة القدر" تا بزرگي شأن و قدر آن را بفهماند يا عاجز بودن شناخت آن را براي غيرمعصومين ثابت كند، زيرا شب قدر را غير از معصومين (ع) نمي شناسند، و يا مقصود اين است كه هر كس فاطمه (ع) را آن گونه كه سزاوار است بشناسد و به حقيقت معرفت او پي ببرد، پرده ازمقابل چشمان او كنار مي رود و جلالت و عظمت آن حضرت و فرود آمدن فرشتگان را به محضر او در آن شب مي بيند، به طوري كه به شب قدر بودن او يقين پيدا مي كند، و در حقيقت درك شب قدر همين است.

وجوه تشابه شب قدربا حضرت زهرا(س):


در اين رابطه اين بيان شنيدني است كه گفته اند:فاطمه‏«عليها السلام» ليلةالقدر اهل‏بيت است و سوره قدر شناسنامه و معرف مقامات آنان است يعني:

الف - همچنان كه شب قدر پنهان و فقط براي جمعي از شايستگان ظهور و بروز دارد ،دسترسي به مقامات معنوي حضرت زهرا(س)هم اين‏چنين است.

ب - همچنان كه ليلةالقدر يك شب اما برتر از هزار شب است، فاطمه‏(س) هم يك شخص ولي كوثر پيامبر و همه امت است.

ج - همچنان كه عبادت شب قدر همچون عبادت سي‏هزار شب است ،معرفت به فاطمه زهرا(س) نيز پاداش عبادت شب قدر را دارد و معرفت او زمينه معرفت ليلةالقدر است.

د - همچنان كه در شب قدر قرآن صامت نازل شده، از دامن اطهر فاطمه زهرا(س)، نيز يازده معصوم، يازده امام و يازده قرآن ناطق نازل گشته است.

ه - همچنان كه ليلةالقدر داراي مراتبي است، فاطمه(س)هم ليلةالقدر و داراي مراتب است.

و - همچنان كه شب قدر عمدتاً بين سه شب پنهان است ،فاطمه زهرا(س) هم محل دفنشان در سه مكان احتمال داده مي‏شود: خانه خود، بقيع، بين محراب و منبر. البته فاطمه زهرا(س) همچنان كه ليلةالقدر است ،يوم‏الله هم مي‏باشد.(6)

برادران ،خواهران شب های قدر را قدر بدانید . از حضور سروران معظم روحانی ،در مساجد و تکایای شهرستان ،استفاده کنیم. در مسجد جامع هم جناب حجت الاسلام حسینی مقدم که یک روحانی وارسته و دانشمند هستند، حضور دارند و هر ظهر و شب برنامه دارند.شب های قدر بیشتر از حضور این عزیزان، استفاده کنید . ایام شهادت امیرالمومنین(ع) را هم در این شب ها داریم ،این ایام به اهل بیت، اختصاص دارد.

سوره قدراز بیان امام باقر(ع):

تدبر و تفکر در سوره قدر است که راز شب قدر را برای ما مشخص می سازد که این سوره ،سوره اهل بیت است چرا که امام باقر(ع) می فرماید: «ای شیعیان! با سوره إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ احتجاج کنید تا مخالفان را (در برابر برهان) به زانو در آورید. به خدا قسم! این سوره بعد از رسول خدا(ص) حجت خدا بر خلق و سید و آقای دین شما و غایت علم ما(ائمه) است.» و نیز به آیه حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ؛ حم، سوگند به این کتاب روشنگر که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم ما همواره انذارکننده بوده ایم!»(7) احتجاج کنید. چون این نزول بعد از رسول خدا(ص) قطعا تنها برای والیان امر (ائمه علیهم السلام) است.(8)

خداوند در قرآن می فرماید: .« تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ » (3) در تفسير اطيب البيان آمده است: «نزول آن ها در شب قدر براي دو امر است: يکي آن که بر امام زمان نازل شوند و آن چه در اين سال تقدير شده بنظر مبارکش برسانند به امر پروردگار.... امر دوم: اين که ملائکه و روح در مجالس مؤمنين حاضر شوند و بر آنها سلام کنند و در حق آن ها دعا کنند و در عبادت آن ها شرکت کنند و ثواب عبادت آن ها را در نامه عمل مؤمنين ثبت کنند» .

علی(ع) برتراز پیامبران الهی:

در روز بيستم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجرت كه آثار ارتحال بر آن حضرت ظاهر شد در اثر ضربت شمشير زهر آلود كه اشقى الاولين و الاخرين بر فرق سر مباركشان وارد آورده بود، به فرزندشان امام حسين (ع ) فرمودند: شيعيانى كه بر در خانه اجتماع نموده اند اجازه دهيد بيايند مرا ببينند، وقتى آمدند اطراف بستر را گرفتند و آهسته به حال آن حضرت گريه مى نمودند.حضرت با كمال ضعف فرمودند: «سلونى قبل ان تفقدونى ولكن خففوا مسآئلكم » .سئوال كنيد از من هر چه مى خواهيد قبل از آن كه مرا نيابيد و لكن سئوال هاى خود را سبك و مختصر كنيد.اصحاب هر يك سئوالى مى نمودند و جواب هايى مى شنيدند. از جمله سئول كنندگان صعصعة بن صوحان بود كه از رجال بزرگ شيعه و از خطباى معروف كوفه و از راويان عظيم الشأن است كه علاوه بر علماى شيعه بزرگ از علماء اهل سنت حتى صاحبان صحاح روايت هاى او را از على (ع ) و ابن عباس نقل نموده اند.صعصعه که مورد توثیق همه است و مردى عالم و فاضل که از اصحاب على (ع ) بوده به حضرت عرض کرد: « اخبرنى انت افضل ام آدم ؟» مرا خبر دهید شما افضل هستید یا آدم ابوالبشر(ع )؟حضرت فرمودند:« تزکیة المرء لنفسه قبیح »،قبیح است که مرد از خود تعریف و تزکیه نماید و لکن از باب «و اما بنعمة ربک فحدث »(9) نعمت هایی که خداوند داده است انسان باید بازگو کند. مى گویم « انا افضل من آدم » من از آدم افضل هستم .عرض کرد: « ولم ذلک یا امیرالمؤ منین » به چه دلیل افضل از آدم هستى ؟ حضرت بیاناتى فرمود که خلاصه اش این است که براى آدم (ع ) همه قسم وسایل رحمت و راحت و نعمت در بهشت فراهم بود، فقط از یک درخت گندم منع گردید و او راضى نشد و از آن درخت نهى شده خورد و از بهشت و جوار رحمت حق خارج شد. ولى خداوند مرا از خوردن گندم منع ننمود من به میل و اراده خود چون دنیا را قابل توجه نمى دانستم از نان گندم نخوردم .(یعنی اعراض از دنیا، کسی که به اراده خودش این همه زهد داشته باشد فضیلتش بالاتر است. کنایه از آن که کرامت و فضیلت شخص در نزد خدا به زهد و ورع و تقوى است هر کس اعراض او از دنیا و متاع دنیا بیشتر است ، قطعا قرب و منزلت او در نزد خدا بیشتر و منتهاى زهد این است که از حلال غیر منهى اجتناب نماید.

عرض کرد: « انت افضل ام نوح ؟» شما افضل هستید یا شیخ الکبیر نوح (ع )؟ فرمود: « قال انا افضل من نوح » من از نوح برتر هستم . عرض کرد: « لم ذلک » چرا افضل هستید از نوح ؟فرمود: نوح قوم خود را به سوى خدا دعوت کرد، آنها اطاعت نکردند به علاوه اذیب و آزار بسیار به آن بزرگوار نمودند تا درباره آنها نفرین کرد، « رب لاتذر على الارض من الکافرین دیارا» (10) (بعد 950سال هدایت و پیامبری بالاخره خلقش تنگ شد و نفرین کرد که خدایا یک نفر اینها را زنده نگذارو در طوفان نوح همه آنها از بین رفتند. )اما من بعد از خاتم الانبیاء (ص ) با آن همه صدمات و اذیت هاى بسیار فراوانى که از این امت دیدم ابدا درباره آنها نفرین نکردم و کاملا صبر نمودم . چنانچه در ضمن خطبه معروف شقشقیه فرمود: « صبرت و فى العین قذى و فى الحلق شجى » (11)صبر نمودم در حالى که در چشم من خاشاک و در گلویم من استخوان بود.کنایه از اینکه نزدیک ترین مردم خدا کسى است که صبرش بر بلا بیشتر باشد. عرض کرد: « انت افضل ام ابراهیم » شما افضل هستید یا ابراهیم خلیل (ع )؟ فرمود:« قال : انا افضل من ابراهیم » من افضل از ابراهیم هستم .ابراهیم عرض کرد: « درب ارنى کیف تحیى الموتى قال : اولم تؤ من قال بلى ولکن لیطمئن قلبى الایة»(12) ولى ایمان به جایى رسیده که گفتم : « لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» اگر پرده ها بالا رود و کشف حجب گردد یقین من زیاد نخواهد شد. کنایه از آن که علو درجه شخص به مقام یقین او مى باشد که واجد مقام حق الیقین شود. عرض کرد: « انت افضل ام موسى ؟» شما افضل هستید یا موسى کلیم (ع )؟ فرمود: «قال : انا افضل من موسى » من افضل هستم .عرض کرد: به چه دلیل شما افضل از موسى هستید؟ فرمود: وقتى خداوند موسى را ماءمور به دعوت فرعون کرد که او به مصر برود، عرض کرد: « قال رب انى قتلت منهم نفسا فاخاف ان یقتلون . واخى هارون هو افصح منى لسانا فارسله معى ردا یصدقنى اخاف ان یکذبون»(13) .موسى گفت : اى خدا من از فرعونیان یک نفر را کشته ام و مى ترسم که (به خون خواهى و کینه دیرینه ) مرا به قتل برسانند، و با این حال اگر از رسالت ناگزیرم هارون را نیز که ناطقه اش فصیح تر از من است با من شریک در کار رسالت فرما تا مرا تصدیق کند که مى ترسم این فرعونیان سخت تکذیب رسالتم کنند. اما من وقتى رسول اکرم (ص ) از جانب خدا ماءمورم کرد که بروم در مکه معظمه بالاى بام کعبه آیات اول سوره برائت را بر کفار قریش قرائت نمایم . با آن که کمتر کسى بود که برادر یا پدر یا عمو یا دایى یا یکى از اقارب و خویشانش به دست من کشته نشده باشند مع ذلک ابدا نترسیدم ، اطاعت نموده تنها رفتم ماءموریت خود را انجام دادم آیات سوره برائت را برخواندم و مراجعت نمودم .کنایه از آن که فضیلت شخص با توکل به خداست هر کس توکلش بیشتر است فضیلتش بالاتر مى باشد موسى (ع ) به برادرش اتکاء و اعتماد نمود ولى امیرالمؤ منین (ع ) توکل کامل به خدا و اعتماد به کرم و لطف عمیم ذات ذوالجلال حق نمود. « قال : انت افضل ام عیسى ؟ قال انا افضل من عیسى قال لم ذلک » عرض کرد: شما افضل هستید یا عیسى (ع )؟ فرمود: من افضل از عیسى هستم .عرض کرد: چرا شما برتر هستید؟ فرمود: پس از آن مریم (س ) به واسطه دمیدن جبرییل در گریبان او، به قدرت خدا حامله شد همین که موقع وضع حمل رسید وحى شد به مریم که :« اخرجى عن البیت فاءن هذه بیت العبادة لابیت الولادة » .از خانه بیت المقدس بیرون شو زیرا که این خانه محل عبادت است ، نه زایشگاه و محل ولادت و زاییدن فلذا از بیت المقدس رفت در میان صحرا پاى نخله خشکیده عیسى به دنیا آمد (بالای سر امام حسین محل ولادت حضرت عیسی است ). اما من وقتى مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتى که وسط مسجدالحرام بود به مستجار کعبه متمسک گردیده و عرض کرد: الهى به حق این خانه و به حق آن کسى که این خانه بنا کرده درد زاییدن را بر من آسان گردان . همان ساعت دیوار خانه شکافته شد، مادرم فاطمه را با نداى غیبى ، دعوت به داخل خانه نمودند که : « یا فاطمة ادخلى البیت» فاطمه ، مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا آمدم .این قضیه اشاره دارد به آن که مرتبه اول شَرَف مرد به حسب و نسب طاهریت مولد است هر که روح و نفس و جسد او پاکیزه باشد او افضل است . از این امر پروردگار به فاطمه بنت اسد در دخول کعبه معظمه و نهى از مریم (س) از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه معظمه بر بیت المقدس شرافت فاطمه (س ) بر مریم و شرافت على (ع ) بر عیسى (ع ) معلوم مى شود.(14)این بخشی از عظمت امیرالمومنین(ع) بود .

آخرین روزهای حیات علی( علیه السلام)

امیرالمومنین(ع) در روز سیزدهم ماه رمضان موضوعی را گفت که از همه وقت بیشتر ناراحتی ایجاد کرد. ظاهراً روز جمعه‌ای بود که خطبه می‌خواند. (در اثنای خطبه فرمود) : فرزندم حسین! از این ماه چند روز باقی مانده است؟ ( پاسخ داد) پدرجان! هفده روز. فرمود: آری، نزدیک است که این محاسن به خون این سر رنگین شود، زمان رنگین شدن این محاسن نزدیک است. (15)

افطار شب موعود

در نوزدهمین شب ماه خدا، در خانه دخترش ام کلثوم بود.او افطار پدر را در طبقی به حضورش آورد، دو تکه نان جو،کاسه ای از شیر و مقداری نمک اما همین که نگاه علی(ع) به ظرف غذا افتاد سرش را تکان داد و با صدای بلند گریست و گفت: «دخترم برای من در یک طبق دو خورش حاضر کرده ای؟ مگر نمی دانی که من متابعت برادرم رسول خدا می کنم... دخترم به خدایم سوگند افطار نخواهم کرد تا از این دو خورش یکی را برداری». ام کلثوم ظرف شیر را برداشت و آن یگانه دوران با کمی نام جو و نمک ساییده افطار فرمود.(16)

علی(ع) آماده شهادت

در آن شب موعود امیر فضیلت ها، گاه و بی گاه از اطاق خویش بیرون می رفت و نظری بر آسمان می افکند. فرمود: «به خدای سوگند این همان شبی است که آموزگار مجربم، رسول خدا به من وعده داده است». گاهی زمزمه استغفار بر لب داشت و گاهی تلاوت «یس» می کرد. آن شب به نماز و راز و نیاز علی(ع) با شب های دیگر فرق می کرد. می گفت: اللّهُمَّ بَارِکْ لِیَ الْمَوْتَ؛ خداوندا، مرگ را بر من مبارک گردان.(15)

حرکت علی(ع) به سوی مسجد کوفه

مقتدای حق جویان برای نماز آماده رفتن به مسجد است. اما تو گویی همه ی ذرات هستی می گویند مولا، امشب به مسجد مرو. مرغابیان نالان و پرزنان گرد او را گرفته اند. علی(ع) نگاهی به آنان می کند و می فرماید: «نیست خدایی مگر خدای یگانه. صیحه هایی که در پی آن نوحه سرایی ها خواهد بود و فردا قضا و قدر الهی ظاهر می شود». علی(ع) به راه خویش ادامه می دهد؛ ولی این بار، قلابِ درْ کمربندش را می گیرد. او نیز فهمیده است که امشب چه اتفاقی قرار است که بیفتد. مولا کمربندش را محکم می کند و شعری بدین مضمون می خواند: «هان ای فرزند ابوطالب! کمر خویش را برای مرگ محکم بند؛ زیرا مرگ تو را ملاقات خواهد کرد و از مرگ آن گاه که به سوی تو آید فریاد مکن» و دیگر بار زمزمه کرد: «خداوندا مرگ را بر ما سعادت مندانه ساز و دیدارت را بر ما مبارک گردان». ام كلثوم چون این سخنان را شنید به آه و زاری پرداخت و عرض كرد: پدر، چه شده است كه امشب خبر مرگ خود را به ما می‌گویی؟ حضرت فرمود: این‌ها علائم مرگ من است كه از پی یكدیگر آشكار می‌شود. سپس در را گشود و به طرف مسجد رفت.(15)

علی(ع) در محراب شهادت

حضرت وارد مسجد شدند؛ چند ركعت نافله خواندند، سپس بر بام مسجد رفت و برای آخرین بار با صدای دلنشین خود اذان گفت و آن‌گاه برگشت و كسانی كه در مسجد خوابیده‌ بودند، بیدار كرد ـ حتی به نقلی ابن ملجم در مسجد بود ـ حضرت به او فرمود: قصدی در خاطر داری كه نزدیك است آسمان‌ها از هم بپاشد و كوه‌ها متلاشی گردد. می‌دانم در زیر جامه چه داری ـ سپس حضرت وارد محراب شد و به خواندن نافله مشغول شد. ابن ملجم در پشت ستونی مخفی شد و چون حضرت سر از سجده برداشت ضربتی بر سر مبارك آن حضرت زد. پس همین که ضربه آن دشمن پاکی ها بر فرق او فرود آمد سر برداشت و در حالی که چشم به آسمان دوخته بود فریاد کرد: بِسْمِ اللّهِ وَبِاْاللّهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسُولِ اللّهِ فُزتُ و رَبِّ الْکَعْبَة؛ به پروردگار کعبه سوگند که رستگار و کامروا شدم.(15)

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَاللَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

در توصیه به تقوی ، حدیث گهرباری از پیامبر اعظم(ص) درباره نحوه حضور در نماز جمعه و اهمیت نماز جمعه را خدمتتان عرض می کنم .

فضیلت حضور در نماز جمعه از دیدگاه رسول خدا(ص):

انس بن مالك از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل كرده كه آن حضرت فرمودند : «مَنْ قَلَّمَ أظافيرَهُ يومَ الجُمُعَةِ» كسى كه روز جمعه ناخن ها را كوتاه نموده، « وأخذَ مِن شارِبهِ واستاكَ» و موى روى لب خودرا بگیرد و مسواك بزند « وأفرَغَ عَلى رأسِهِ مِنَ الماءِ حِينَ يَرُوحُ اِلَى الجُمعةِ» و هنگام رفتن به سوى نماز جمعه، كمى آب روى سر خود بريزد، « شيَّعَهُ سبعونَ ألفِ مَلَك» هفتاد هزار فرشته او را بدرقه نموده، « كُلُّهُمْ يَستغفرونَ لَهُ، ويَشفعونَ لَهُ» ، براى وى «از خداوند» طلب مغفرت و شفاعت مى كنند (17) و می گویند خدایا بنده ای که به سوی ذکر و یاد تو در حرکت است از خطاها و گناهان او درگذر.

نا امیدی از رحمت حق بالاترین گناه:

اگر احياناً خداي ناكرده انسان در مسير حق، زمين خورد (و گناهی را مرتکب شد)بايد فوراً اظهار پشيماني كرده و توبه نمايد( توبه يك واجب فوري است) نه اين كه بگويد « من ديگر نمي توانم» زيرا كه نا اميدي از رحمت حق بالاترين گناه است. کسانی که دست به خودکشی می زنند، کسانی هستند که از رحمت خدا نا امید هستند، امام ز مان(عج)، امام حی ّ، غیّاث و فریاد رس هستند و مصداق رحمت واسعه خداوند هستند.اگر انسان خطایی کرد باید با توکل و توسل به حضرتش برخیزد و دوباره با مدد الهي و مدد اهل بيت حركت كند و نا اميد نگردد.

شفای مردِ لال

در سال 1410 هجری ، شخصی به نام آقای بلورساز، خادم کشیک دوم آستان قدس رضوی، معجزه ای را از حضرت رضا(ع) نقل کرد به این قرار که: « من مبتلا به درد دندان شدم، برای کشیدن دندان پیش دکتر رفتم. گفت غده ای هم کنار زبان شماست که باید عمل شود. با آن عمل من لال شدم و دیگر هر چه خواستم حرف بزنم نمی توانستم و همه چیزها را می نوشتم. هر چه پیش دکترها رفتم درمان نشد. خیلی گرفته و ناراحت بودم. چند ماه بعد خانم بنده برای رفع درد دندان، پیش دکتر رفت. وقت کشیدن دندان ترسی و وحشتی برایش پیدا شد. دندانپزشک می پرسد: چرا می ترسی؟ می گوید: شوهرم دندانی کشید و جریان را کلاً برای دکتر می گوید. دکتر می گوید: عجب! آن شوهر شماست؟می گوید: آری. دکتر می گوید: در عمل جراحی رگ گویایی صدمه دیده و قطع شده و این باعث لال شدن ایشان است و دیگر فایده ندارد. زن خیلی ناراحت به خانه برمی گردد و شب خوابش نمی برد. مرد می نویسد: چرا ناراحتی؟ می گوید: جریان این است که دکتر گفته شما خوب نمی شوید. ناراحتی مرد زیادتر شده و به تهران می آید خدمت آقای علوی می رسد. ایشان می فرماید: راهنمایی من این است که چهل شب چهارشنبه به مسجد جمکران بروی، اگر شفایی هست در آنجاست. تصمیم جدی می گیرد و لذا از مشهد که بر می گردد برای چهل هفته بلیط تهیه می کند. که شبهای سه شنبه در تهران و شبهای چهارشنبه به مسجد جمکران مُشَرَف شود. در هفته سی وهشتم که نماز می خواند و برای صلوات سر به مهر می گذارد؛ یک وقت متوجه می شود که همه جا، نورانی شد و یک آقایی وارد و مردم به دنبال او هستند؛ می گویند حضرت حجت است.خیلی ناراحت می شود که نمی تواند سلام بدهد. لذا در کناری قرار می گیرد ولی حضرت نزدیک او آمده و می فرمایند: سلام کن اشاره به زبان می کند که من لالم والا بی ادب نیستم. حضرت بار دوم با تشر می فرماید سلام کن. بلافاصله زبانش باز می شود و سلام می گوید. ناگهان خود را در حال سجده می بیند. این جریان را افرادی که آن آقا را قبل از لال شدن و در حین لالی و بعد از لالی دیده بودند در محضر آیت الله العظمی گلپایگانی شهادت دادند و نوار آن هم محفوظ است. »

این موضوع را از این جهت عرض کردم که برادران وخواهران این شب ها ، شب های قدر است .شب های توسل به امیرالمومنین (ع) و حضرت صاحب الامر(عج) است.خودمان را به اهل بیت(ع) نزدیک کنیم و قدردان باشیم. چه خوب است که اعتکاف رمضانیه را هم داشته باشیم. همانطور که سه روز در ماه رجب ، برای اعتکاف برنامه ریزی کنیم، در روزهای 21 و 22 و23 ماه رمضان هم می توانیم برای اعتکاف مؤمنین برنامه ریزی کنند . پیامبرخدا(ص) هر سال ده روز ماه رمضان را اعتکاف می کردند و چه خوب است ما نیز این سنت را زنده بداریم و یک ستاد اعتکاف داشته باشیم تا برای اعتکاف رمضانیه هم برنامه ریزی داشته باشیم.

مناسبتهای هفته:

هفته اکرام وایتام:

هفته، هفته اکرام ایتام است. ان شاءالله این مطلب را هم فراموش نمی کنید.

سالروز سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی:

نکته بعدی اینکه در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند. ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه های جنگ بود.مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند : چه خوب است که این ایام را به نام حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کنیم. جنایاتی که از رژیم وحشی بر علیه ملت ایران سرزده است ،بر علیه هیچ رژیم دیگری سابقه نداشته است.نسبت « رژیم وحشی » را حضرت امام (ره) به استکار جهانی دادند.

جنایات رژیم آمریکا در حق ملت ایران:

در 14 تیر 1359 به دستور آمریکایی ها ، اموال ملت ایران مصادره شدند. از این رژیم بجز جنایت ، ما چیز دیگری ندیده ایم. متأسفانه یک عده غرب زده ، به فرمایش مقام معظم رهبری می خواهند چهره این گرگ وحشی را بَزَک کنند و زیبا جلوه دهند که آمریکایی ها متمدن و حافظ حقوق بشر و صُلح طلب هستند. اگر نگاهی به جریان مذاکرات هسته ای بیندازید، خواهید دید که قهرمانان ملت ما چگونه در برابر زیاد خواهی این مستکبرین ایستادگی می کنند. قصد آمریکایی ها این است که کلاً انرژی هسته ای ما را متوقف ونابود کنند. برای همین است که بعد از هر توافقی ،هنوز عرق مذاکره کنندگان خشک نشده است که فوری حرفشان را تغییر می دهند. حالت نفاق و دورویی در ذات استکبار جهانی است. روز به روز هم زیادتر می شود. بازدید از مراکز هسته ای و نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته ای ( جوانانی که با تلاش و دانش خود، ما را خودکفا کردند) از جمله درخواست های استکبار جهانی است که نتیجه آن چیزی جز شناسایی، بازجویی و ترور این بزرگمردان نیست. اگر یک توافق خوب، امضاء شود که چه بهتر ولی اگر هم توافقی صورت نگرفت، ما چیزی را از دست نداده ایم. از اول انقلاب ،ملت ما تحریم بوده است و ما در محاصره اقتصادی امریکایی ها بوده ایم ،تحریم بحث جدیدی نیست. رزمندگان یادشان است ، زمانی در جنگ ما سیم خاردار نیاز داشتیم ولی آن را در اختیار ما نمی گذاشتند، اما همان زمان نخ بخیه را مجانی به ما می دادند تا خانمهای ایرانی مقطوع النسل شوند ونسل ما زیاد نشود . مشکل اصلی آنها با شیعه بودن ماست،آنها با مذهب ما مشکل دارند،پس اگر توافقی هم صورت نگیرد همانطور که رئیس جمهور فرمودند ما به آنچه قبل داشتیم ، بازگشت می کنیم وچنان پیشرفت خواهیم کرد که در مُخیره آنها هم نگنجد. روز به روز ملت ایران در حال پیشرفت است، هرچند مقام معظم رهبری و دولت محترم با اصل مذاکرات موافقت کردند ولی همه خواهان مذاکراتی هستیم که خوب و باعث عزت ایران اسلامی باشد وجلوی پیشرفت و ترقی ما را نگیرد؛ نه مذاکراتی که در گذشته ملت ایران است و روز به روز مشکلاتمان را بیشتر کند.

روز جهانی قدس:

روز قدس(از یادگارهای حضرت امام) را در پیش داریم که به خواست خدا ،راهپیمایی از خیابان فلسطین و روبروی مسجد النبی شروع می شود.

جدی گرفتن بحران آب:

مطلب بعدی اینکه بحران آب بسیار جدی است .آخرین چاه آب را وارد مدار کرده ایم . در هیچ کجای دیگر هم آبی موجود نیست شهروندان عزیز باید این مطلب را جدی بگیرند.اگر می خواهید آب شرب سالم داشته باشید باید از استفاده های غیر ضروری پرهیز کنید.

نکته دیگر اینکه از تولیدات داخل استفاده کنیم. اگر جنسی مشابه داخلی آن موجود است، حتماً از نمونه ایرانی آن استفاده کنید تاچرخ کارخانه های خودمان بچرخد و کارگرانمان بیکار نشوند وحضور همگانی در بحث تولید که بسیار اهمیت دارد.

بیماری تب کریمه کنگو:

یک توصیه دامپزشکی هم که مسئول محترم داشتند این است که بیماری تب کریمه کنگو یا CCHF که در زرند هم مشاهده شده است ، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در صورت عدم درمان به موقع تا حدود ۳۰ درصد احتمال مرگ فرد مبتلا می رود و اگر تحت درمان قرار گیرد احتمال مرگ ۱۰ درصد خواهد بود.این بیماری از طریق گزش کنه آلوده وتماس با لاشه و خون منتقل می شود.خصوصاً در فصل گرم شیوع آن بیشتر است. از علایم این بیماری ، در مرحله اول بیمار، دچار تب، لرز، درد عضلانی، سردرد می شود که ممکن است با علایم دیگری همچون تهوع و استفراغ همراه باشد. این علایم حدود یک هفته طول می کشند و در برخی بیماران شدت علایم از این بیشتر شده و خونریزی های زیرجلدی و خونریزی از منافذ بدن رخ میدهد. آنچه که معمولاً پزشکان را به این بیماری مشکوک می نماید وجود علایم شبه آنفلوآنزا (تب ناگهانی و بدن درد بدون علایم سرماخوردگی) به همراه علایم خونریزی دهنده است. این بیماری در مقایسه با بسیاری از بیماری های عفونی و واگیر دیگر پتانسیل مرگ آوری بالایی دارد. این بیماری واکسن ندارد و لذا افزایش آگاهی مردم پیرامون راه های پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار است. به مردم باید آموزش داد که ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی استفاده نمایند . به نظر می رسد خطر انتقال بیماری در طی ذبح یا بلافاصله پس از آن بسیار بالا می باشد، لذا توصیه می شود به مدت ۲۴ ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد مصرف قرار گیرد .

امروز یکی از حافظان برجسته جهان اسلام (محمد تقی خان)را دعوت کردیم.ایشان حافظ کل قران ، طلبه حوزه علمیه قم و اهل پاکستان هستند که با همکاری برادرشان بعد از نماز به هنرنمایی می پردازند. دوستانی که علاقمند هستند تا از تلاوت زیبای این دو عزیز استفاده کنند ویکی از معجزات خداوند ار به چشم ببینند بعد از نماز تشریف داشته باشند و از این برنامه دیدنی استفاده کنند .نکته آخر اینکه هنگامی بنده از ایشان سوال کردم که چیز باعث شد تا شما به این مقام برسید؟ ایشان گفت : خدمت به پدر و مادر.

خدایا آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره قدر،آیه 1

2- مستدرک الوسائل، ج 7، ص 456 / وسائل الشیعة، ج8، ص02: باب استحباب صلاة مائة رکعة...

3- سوره القدر،آیه 4

4- فرات كوفي، تفسير كوفي، نشر دار الكتب العلميه، بيروت، بي تا، ص 581

5- نمازی شاهرودی، علی، مستدرك سفينة البحار، قم، مؤسسة النشر الإسلامي، 1419ق، ج 8، ص 243 / الجنّة العاصمة، ص149 با اندک تفاوت در واژه‏ها؛ /ضياء العالمين، ص187 وکشف اللئالى عن جابر بسند وثيق وفى ذيله ثم قال جابر هذا من الاسرار التى امرنا رسول‏اللّه‏ صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله بکتمانه الا عن اهله؟ و ملتقى البحرين، ص14، و الجنة العاصمه، ص149 ومجمع البحرين

6- حسن زاده آملي، فصّ حكمه عصمتية في كلمة فاطميه، نشر طوبي قم 1375 ش، ص123.

7- سوره الدخان، آيه 3-1.

8- الکافی، ج1، ص250، ح6

9- سوره ضحى ، آيه 11

10- سوره نوح ، آيه 26

11- نهج البلاغه خطبه شقشقيه

12- سوره بقره ، آيه 160

13- سوره قصص ، آيه 34 و 33

14- شبهاى پيشاور، ص 473 / على (ع ) قهرمان ارزش ها ص 218 و 213

15- بر گرفته از مجموعه‌آثاراستادشهیدمطهری، ج۲۳، ص: ۱۲6 به بعد

16- علی علیه السلام و محرومان، عباس عزیزی‏ ،ص 19

17- مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 46



http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1080.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1081.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1082.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1083.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1084.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1085.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b1086.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.