سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ابراز محبت خداوند به بندگان/وصایای امیرالمومنین(ع)در آستانه شهادت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 426 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.04.21
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه94/04/19


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَاللَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ و َرَزَقْنَاهُم مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً »(1)

السلام علیک یاصاحب الزمان؛ یا بقیه الله ادرکنا واغثنا؛ السلام علیک یا امیرالمؤمنین یا علی ابن ابی طالب(ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوار وبهتر از جانمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال، این نماز واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار گیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

اولاً وظیفه خودم می دانم از حضور مؤمنانه شما برادران وخواهران مکرمه در احیای شب های قدر ، مخصوصاً از حضور پرشور شمادر راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس و اکنون در نماز جمعه صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

از همه برادران ،خواهران ، مسئولین، بازاریان ،کسبه ، کارگران و کارمندان ،سروران عزیز روحانی ، اساتید بزرگ و همه اقشار مختلف که باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردید صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.

از همه مجریان و دست اندرکاران برگزار کننده نماز جمعه ، سپاه ، بسیج ونیرو انتظامی نیز تشکر می کنم، استفاده کردیم از فرمایشات جناب حجه الاسلام والسلمین حاج آقای حسینی مقدم که مطالب ارزشمندی را به سمع و نظر شما رساندند. برادران وخواهران ما در آستانه دهه سوم ماه مبارک رمضان هستیم که این دهه ارزش بسیار بالایی دارد .

ارزش واهمیت اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان:

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله ) بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام می ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می دانست. تا آخر عمر، بر اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشت. چون دهه آخر ماه رمضان فرا می رسید، پیامبر رخت خواب خویش را جمع می کرد و خود را کاملاً آماده عبادت می ساخت و در زیر سایبانی که از برگ و چوب نخل يا حصير بوددر کنار ستون سریر(تخت) برای ایشان فراهم می شد، عبادت می کردند و هنگام استراحت بر آن مي‏ آرميدند.

دهه پایانی ماه مبارک رمضان، دهه بسیار با ارزشی است. ان شاءالله که اعتکاف رمضانیه هم در شهرستان زرند، جایگاه خودش را پیدا کند ،بعد از نماز اطلاعیه آن خوانده می شود و کسانی که تمایل دارند به این سنت حسنه حضرت رسول(ص) عمل کنند به سازمان تبلیغات مراجعه کنند. برنامه ریزی شده است که محل اعتکاف برادران، مسجد جامع ومحل اعتکاف خواهران مکرمه نیز در مسجد قائم باشد.

هدف خداوند از خلقت انسانها:

هدف خداوند از خلقت ما انسانها این بود که صفات الهی پیدا کنیم ولایق مقام خلیفه الله باشیم.امیرالمومنین علی(ع) فرمودند :من از کتاب تورات دوازده آیه را انتخاب کردم و آن ها را به عربی ترجمه کردم و هر روز سه مرتبه به آن ها نگاه می کنم.یکی از آنها این است : «يابن آدم احبكَ فانت ايضا احببني » اي آدمي زاده! همانا من تو را دوست دارم پس تو هم مرا دوست بدار. آیه دیگر اینکه «يابن آدم خلقتُ الاشياء كلها لاجلك»همه چيزها را براي تو آفريدم « و خلقتكَ لاجلي » و تو را براي خودم آفریدم «و انت تغرمني» در حاليكه تو از من مي گريزي؟ (2) هدف از خلقت انسان این است که انسان نورانی شودوصفات الهی پیدا کند.دهه پایانی ماه مبارک رمضان وجود انسانها را نورانی می کند.

ابراز محبت خداوند به بندگان:

در حدیث قدسی آمده است که خداوند خطاب به حضرت موسی علیه السلام فرمود: « عَبدی اَنَا وَ حَقّی لَکَ مُحِبٌّ » بنده من به حقي كه تو بر گردن من داري من تو را دوست مي دارم « فَبِحَقّی عَلَیکَ کُن لی مُحِبّا » پس به حقي كه من بر تو دارم تو نيز مرا دوست بدار. (3)خداوند به بنده هايش ابراز محبت مي كند . اين حديث براي اهلش بسيار عظيم است.

باتوجه اینکه دیشب شب زنده دار بودید و امروز در راهپیمایی شرکت کردید و به صحبت های بسیار خوب قبل از خطبه ها هم توجه کردید، خطبه را طولانی نمی کنم که موجب اذیت و آزار شما را فراهم نشود. اما یک روایت بسایر شیرینی را خدمت شما عرض می کنم.

یادآوری مراحل خلقت انسان :

در حدیث قدسی خداوند می فرماید: « يا بن ادم ما أنطفتنى» اى فرزند آدم با من انصاف نداشتى، « خلقتك » زيرا تو را بوجود آوردم «و لم تك شيئاً » در حاليكه قبل از آن چيزى نبودى،«و جعلتك بشراً سويّاً » و تو را بشرى با خلقت معتدل قرار دادم (و نقصى در آفرينش تو نيست)«خلقتك من سلالة من طين» تو را از عصاره‏اى از گِل آفريدم،« ثمّ جعلتك نطفة فى قرار مكين » سپس تو را نطفه‏اى در جايگاه استوارى (رحم) قرار دادم،«ثم خلقت النطفة علقة» سپس نطفه را خون بسته، «فخلقت العلقة مضغة »» و خون بسته را گوشت پاره «فخلقت المضغة عظاماً » و باز آن گوشت را استخوان «فكسوت العظام لحما» و سپس بر استخوانها گوشت پوشاندم،«ثم انشأتك خلقاً اخر.» پس از آن خلقتى ديگر انشاء نمودم.(4) در ادامه خداوند می فرماید: « يابن ادم هل يقدر على ذلك غيرى» اى فرزند آدم آيا كسى جز من توانائى اينكار را دارد؟ « ثم خففت ثقلك على امك حتى لا تتبرم بك و لا تتأذى» سپس سنگينى تو را در (شكم) مادرت سبك و آسان نمودم تا بواسطه تو بستوه نيايد و آزار نبيند، « ثم اوحيت الى الامعاء ان اتسعى» سپس به معده و روده‏ها الهام كردم كه وسعت يابيد، « و الى الجوارح ان تفرقى» و به اعضا كه از هم جدا گرديد « فاتسعت الامعاء من بعد ضيقها » پس معده و روده‏ها پس از تنگى، وسعت يافت «و تفرقت الجوارح من بعيد تشبيكها» و اعضا پس از آميختگى از هم جدا گرديد « ثم اوحيت الى الملك الموكل» سپس به فرشته موكل به رحمها وحى كردم « بالارحام ان يخرجك من بطن امك » كه تو را از شكم مادرت خارج سازد «فاستخلصك على ريشة من جناحه » و او بوسيله پرى از بال خويش تو را از شكم مادر رها كرد؛ «فاطلعت عليك » بعد از آن توجه‏اى به تو نمودم «فاذا انت خلق ضعيف ليس لك سن يقطع و لا ضرس يطحن» و ديدم كه مخلوق ضعيف و ناتوانى هستى، « فاستخلصت لك فى صدر امك ثدياً يدر لك لبناً بارداً فى الصيف، حاراً فى الشتاء » در سينه مادرت پستانى مخصوص (تغذيه) تو قرار دادم تا در تابستان شير خنكى و در زمستان شير گرمى بياورد «استخلصته من بين جلد و لحم و دم عروق » و آن شير گوارا را از ميان پوست و گوشت و خون و رگها خارج نمودم (تا غذاى تو باشد) و ادامه می دهد تا به اینجا می رسد که : « يابن ادم انا فعلت ذلك بك» اى فرزند آدم اينكارها را كه نسبت به تو انجام دادم « لا بشى‏ء استاهلته به منى» نه به خاطر آن بود كه شايسته آن بودى « او لحاجة استعنت على قضايهأ» يا با انجام اينكار نيازى از من بر طرف مى‏شد (بلكه من بى‏نياز و حكمت من اقتضاى انجام اين كارها را داشت). » يابن ادم فلما قطع سنك و طلع ضرسك اطعمتك» اى فرزند آدم زمانيكه دندان تو بر آمد و قدرت قطع و بريدن پيدا نمود، « فاكهة الصيف و فاكهة الشتاء فى اوانها » به تو ميوه تابستان و ميوه زمستان را در وقت مخصوصش، روزى كردم «فلما عرفت انى ربك عصيتنى» (اما همانطورى كه گفتم با وجود اين همه نعمتها، انصاف را نسبت به من رعايت نكردى) وقتى شناختى كه من پروردگار تو هستم نافرمانى مرا كردى « فالان اذ عصيتنى فادعنى »با اين وجود اكنون كه نافرمانى مرا نمودى، مرا بخوان « و انى قريب مجيب و ادعنى» زيرا من (بتو) نزديكم و تو را اجابت مى‏كنم، « فانى غفور رحيم» زيرا من (بتو) نزديكم .(5)

برادران و خواهران امیدوارم در این دهه پایانی ماه مبارک رمضان که ماه بخشش و غفران است، ما هم توفیق پیدا کنیم که بهره بیشتری ببریم.
خدایابه حق محمد و آل محمد آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی .در توصیه به تقوی دو سه نکته از وصایای آقا امیرالمومنین (ع) را خدمت شما بزرگواران عرضه می دارم.

وصایای امیرالمومنین(ع)در آستانه شهادت:

در فاصله ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) تا شهادتشان ،وصیت نامه های متعددی را حضرت نوشتند. که در یکی از وصيت‏هاى آن حضرت به حسن و حسين عليهما السّلام وقتى كه ابن ملجم لعنة اللّه عليه به او ضربت زد آمده است : « وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ » بر شما باد به پيوند با هم و بخشش مال به يكديگر، و بپرهيزيد از دورى و قطع رابطه با هم. « لاَ تَتْرُكُوا الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ» امر به معروف و نهی از منکر را ترک ننمایید، « فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ» وگرنه بدترین افراد بر شما حکومت خواهند کرد، « فَلاَ يُسْتَجَابُ لَكُم » و دعاهای شما هم مستجاب نخواهد شد.(6) همین توصیه مهم مقام معظم رهبری، وحدت ،همدلی و هم زبانی که یکی از سفارشات امیرالمومنین(ع) است.

عامل پیشرفت وسعادت جامعه اسلامی:

امر به معروف عامل پیشرفت در جامعه اسلامی است.اگر خداوند می فرماید شما بهترین امت هستید زیرا بهترین ومهمترین سلاح را که امر به معروف و تذکر لسانی است را در اختیار دارید و نباید آن را دست کم بگیرید. انجام دستورات خداوند است که عامل سعادتمندی در جامعه است. ایمان به خدا و ایمان به روز قیامت یک عامل نظارت درونی است ، مهمتر از دستگاههای نظارتی مانند نیروی انتظامی، نظارت اجتماعی است.اگر همه مردم در جامعه اسلامی مراقب باشند که گناه صورت نگیرد، رزق حلال گسترش پیدا می کند و امنیت پیدا می شود ولی اگر بی توجه بودند ، اگر جایی هم آتش گرفت همه ما باهم می سوزیم. بنابراین نظارت اجتماعی بسیار مهم است.

مسئله روز جهان اسلام از بیان امام علی(ع):

این سفارش امیرالمؤمنین است که در ابتدای این وصیت نامه ، مسئله روز جهان امروز را مطرح می کنند و می فرمایند: « کونوا لِلظالِمِ خَصماً و لِلمَظلومِ عَوناً »(6) دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید. امروز که به صحنه جهانی نگاه می کنیم،می بینیم که استکبار جهانی به تعبیر حضرت امام(ره) یک حکومت وحشی است که تمام جنایات زیر سر آنهاست که صهیونیست ها را به جان ملت های منطقه انداختند وفقط دنبال امنیت اسرائیل می گردند، بعد از جنگ لبنان و آن همه جنایاتی که انجام دادند وقتی نتوانستند امنیت ایجاد کنند، تصمیم گرفتند با ناامن کردن کشورهای منطقه، امنیت اسرائیل غاصب را تامین کنند. راه اندازی جنگ های نیابتی وتشکیل گروههای تروریستی بر علیه مسلمانان از جمله اقدامات این مستکبران است ،حکومت آل سعود هم که از همه بدتر است،پیرو آنهاست.بنابراین امسال روز جهانی قدس از اهمیت بیشتری برخوردار است. وقتی به صحنه جهانی نگاه می کنیم دو نوع گفتمان است. یکی سازش با رژیم صهیونیستی ودیگری گفتمان مقاومت وایستادگی. خدا رحمت کند حضرت امام (ره) را، از روز اول که مبارزه با طاغوت را شروع کردند، مبارزه با اسرائیل غاصب و نجات قدس شریف را نیز پی ریزی کردند . وامروز بیداری اسلامی وهمان گفتمان مقاومت ،از برکت امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)شهدا ء و ملت ایران است.

پیش بینی آزاد سازی قدس به دست ملت ایران:

الحمدالله امروز صحنه پیروز ، گفتمان مقاومت است. یک اندیشمندی مصری تحقیق کرده است و با آیات و روایات ثابت کرده که قدس شریف به دست ملت ایران آزاد می شد وبه آیات زیر استناد کرده است: در سوره إسراء داریم : « فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ » مردانى پيكار جو را بر شما مى‏فرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند ) «فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ » (حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مى‏كنند، «وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً » و اين وعده‏اى است قطعى (7) . در بعضي از روايات آمده امام باقر عليه السلام آيه مذکور را تا آخر خواند، حاضران پرسيدند منظور از اين قوم رزمنده و پيکارجو که دشمن را در هم مي کوبند چيست؟ امام عليه السلام فرمودند: وهم والله اهل قم: سوگند به خدا آن ها اهل قم هستند.(8)

امام خمینی(ره) عامل وحدت جهان اسلام:

حضرت امام(ره) هم عامل وحدت جهان اسلام بودند(«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا »(9) همگان دست در ريسمان خدا زنيد و پراکنده مشويد) وهم مصداق آیه« أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ »(10) افرادى كه با پیامبر هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد هستند. ان شاءالله روزی برسدکه اندیشه تابناک حضرت امام (ره) عملی شود وهیچ اثری از صهیونیست های غاصب باقی نماند.

اگر احیاناًً جمعه آینده عید فطر اعلام شد ، نماز عید فطر ساعت 7 در محل مصلی برگزار می شود و نماز جمعه را برگزار نمی کنیم.

خدایا آنچه را گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره الاسراء،آیه 70 / ترجمه آیه : و حقّا که ما فرزندان آدم را ( به وراثت از پدر به وسیله نعمت های مادّی و معنوی ) کرامت و شرافت بخشیدیم ، و آنها را در خشکی و دریا ( بر مرکب های مناسب هر یک ) سوار کردیم و آنها را از انواع پاکیزه ها ( چیزهایی که ملایم طبع آنهاست ) روزی کردیم ، و آنها را بر بسیاری از آفریده های خود ( از جانداران و اجنّه و اغلب فرشته ها ) برتری کامل دادیم.

2- المواعظ العددية ، الباب الثاني عشر، الفصل الثاني ص 255 به نقل از كتاب گنج حكمت

3- دیلمی، ارشاد القلوب، ج1، ص 171

4- اين همان مرحله‏اى است كه جنين وارد مرحله حيات انسانى مى‏شود، حس و حركت پيدا مى‏كند، و به جنبش در مى‏آيد كه در روايات اسلامى از آن تعبير به مرحله نفخ روح (دميدن رون در كالبد) شده است. تفسير ج 14 ص 212

5- بحار، ج 60 ص 362 روايت 55 باب 41 غير معصوم

6- نهج البلاغه، نامه 47 / میزان الحکمه، ج‏7، ص: 335 حدیث: 12863.

7- سوره الاسراء، آیه 5

8- بحارالانوار، ج 57 ، ص 16، سفينه البحار ،ج 2، ص 442.

9- سوره آل عمران، آیه 103

10- سوره الفتح / 29.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.