سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پایداری دین بوسیله چهار گروه/عید فطرآخرین فراخوان آمرزش

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 504 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.04.30
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/04/26


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله حکیم فی کتابه: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی» (1) « وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی »(2)

السلام علیک یاصاحب الزمان؛ یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا واغثنا؛

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشان،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند وشادی روح شهدای گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال، این نماز واین خطبه ،این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار گیرد، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

اولاً از حضور مؤمنانه شما برادران وخواهران مکرمه در نماز جمعه صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. از سخنران قبل از خطبه های نماز جناب حجه الاسلام آقای عربپور که مسائل مورد نیاز جامعه را بازگو کردند صمیمانه تشکر می کنم.

پایداری دین با وجود چهار گروه:

حدیث گهرباری را از مولایمان امیرالمومنین علی (ع) در نظر گرفته ام که خدمت شما بزرگواران عرض می کنم.چند گروه هستند که وجودشان مایه قوام دین است.که اگر این چهار طایفه وظایفشان را به صورت درست انجام ندهند.دین ودنیا از بین می رود. امير المؤمنين (ع) فرمودند: « قِوَامُ الدِّينِ بِأَرْبَعَةٍ » پايدارى دين با چهار گروه است: «بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ »(3) اولین گروه دانشمندى كه دانش خود را اظهار مى‏ كند و آن را به كار مى ‏برد.(تاثیر عالمان دین در حفظ اسلام و تشییع بر کسی پوشیده نیست، همه ما امروز بر سر سفره رهاورد علمای دین نشسته ایم. برگزاری پُر شور نماز جمعه و نماز جماعت ها در مساجد و پاسخگویی به مسائل شرعی را در همین شهرستان، مدیون علمایی هستیم که در گذشته در شهرستان ما زندگی می کردند.انقلاب اسلامی ما نیز از وجود امام راحل(ره) است و امروز هدایت نظام جمهوری اسلامی از برکت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که در سخنرانی های خودشان، خطراتی را که پیش روی نظام جمهوری اسلامی است و راههای حفظ اسلام و کشور را تبیین می کنند.خدا ایشان را حفظ بفرماید. این تاثیر عالمی است که با تمام وجود به علمش عمل می کند. در ماه مبارک رمضان هم از وجود عالمان عزیز روحانی در جای جای شهرستان بهره ها بردیم. همین جا از حضورشان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

عالم عامل موجب حفظ دین:

اولین پایه حفظ دین و دنیا وجود عالمی است که به علمش عمل می کند چه عالم دینی و چه عالم علمی. وجود آنها باعث پیشرفت دین و جامعه است. الحمدالله دانشگاههای زیادی در شهرستان است. اما به فرموده امام على(علیه السلام) : عالم بى‏عمل، همچون درخت بى‏ثمر و گنجى است که انفاق نشود(4)، پس ارزشی ندارد. چه خوب است که علما هم به علمشان عمل کنند و هم آن را گسترش بدهند که علی (علیه السلام) فرمودند: «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ»(5) زکات علم نشر دادن آن است. )

حفظ دین با بخشش اموال:

در ادامه حدیث امير المؤمنين (ع) می فرمایند: دومین طایفه ای که با کار کردن درست ، دین را حفظ می کند. « وَ بِغَنِيٍّ لَا يَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِينِ اللَّهِ »(3) ثروتمندى كه در بخشش به اهل دين خدا بخل نمى‏ ورزد. (ثروت و دارایی به خودی خود مذموم نیست بلکه مورد مدح اسلام است .منتهی ثروتمندی که زیادی مالش را در راه صحیحی خرج می کند و مانند مور دانه کش فقط اموال را برای خودش جمع آوری نکند.بلکه زیادی مالش رابرای دین خرج کند.اگر امروز چرخ حوزه های علمیه می چرخد یکی از دلایل آن بسته به انسانهای مومن و متدینی است که زیادی مالشان را انفاق می کنند. اگر امروز کمیته امداد و سازمان بهزیستی توانایی کمک به نیازمندان و فقرا را دارد، از برکت آن فرد غنی و ثروتمندی است که خمس و زکات مالش را می پردازد و انفاق در راه خدا می کند.چند روز قبل یکی از خانمهای مکرمه شهرستان حدود صد قصب زمین خودشان را وقف ساخت سر پناه برای بچه های یتیم کردند و مدتی پیش تر هم یک خانم مومنه ، زمین خانه اش را وقف ساخت مصلی کرد و یک آقایی هم ماهیانه ده میلیون تومان برای ساخت مصلی هزینه می کند. اینها حافظان دین خدا هستند. امروز صد روز است که مردم مظلوم یمن ، در محاصره و جنگ با رژیم سفاک ، آدمکش و ضد اسلام و قرآن حکومت ننگین آل سعود هستند و از آب آشامیدنی ، غذا ، دارو و بهداشت محروم هستند . مجامع بین المللی هم حق السکوت گرفته اند.ان شاءالله مبالغی که امروز در نماز جمعه جمع آوری می شود را برای کمک به مردم مظلوم یمن خواهیم فرستاد.)

فقیر آبرومند وحفظ دین :

طبق فرموده امير المؤمنين (ع) ،سومین گروهی که پایه قوام دین هستند: «وَ بِفَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ »(3) فقيرى كه آخرتش را به دنيا نمى‏ فروشد.(آدم فقیری که با سعی و تلاش کوشش می کند که فقیر نباشد تا زندگی آبرومندی از راه کسب حلال برای خود مهیا کند. ثعلبه انصاری مردی از اهالی مدینه بود روزی نزد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمد و گفت: یا رسول الله! از خداوند بخواه که مال و ثروتی به من موهبت فرماید. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای ثعلبه! برو قناعت کن و به آنچه اکنون روزیت شده است بساز و خدا را شکر کن، که بهتر از مال بسیار است که نتوانی شکر آنرا بجا آوری! ثعلبه رفت و مجدداً چندین مرتبه دیگر به حضور پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم شرفیاب شد و عرض کرد: یا رسول الله! از خداوند منان مسئلت دار تا مرا مالدار گرداند. اگر خداوند از مال دنیا برخوردارم سازد، حق خدا را از آن ادا می‏کنم و از مستمندان دستگیری می‏نمایم و به کسان و نزدیکان محتاج خویش به قدر کفایت کمک می‏کنم. چون پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم ملاحظه نمود که ثعلبه دست‏بردار نیست، برایش دعا کرد و فرمود: پروردگارا از خزینه خود به ثعلبه روزی کن! ثعلبه چند گوسفندی داشت. بعد از دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برکت یافت و پیوسته بر گوسفندانش افزوده گشت، تا آنجا که از کثرت آن نتوانست در شهر بماند.ثعلبه چون مردی دنیاپرست و حریص و تنگ نظر بود، قبل از آنکه گوسفندانش فزونی یابد، نمازهای پنجگانه را با پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم در مسجد به جماعت می‏گزارد. ولی بعدها محلی در بیرون مدینه برای خود و نگاهداری گوسفندانش ساخت و در آنجا سکونت گزید و نماز مغرب و عشا و صبح را در همانجا به تنهائی می‏خواند. کم کم گوسفندانش زیاد شد و روزبروز بر تعداد آن افزوده گشت. ثعلبه که بیرون شهر را برای نگاهداری آن همه گوسفند تنگ دیده، ناگزیر بیابان بزرگ وسیعی را که با مدینه مسافت بسیار داشت انتخاب نمود و به آنجا کوچ کرد. در آنجا خانه‏ای برای خود و جائی برای نگاهداری گوسفندانش ساخت و با خاطری آسوده به زندگی پرداخت. گوسفندان نیز از برکت دعای پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم همچنان رو به افزایش بود. ثعلبه دیگر نتوانست حتی نماز ظهر و عصر را هم در مدینه برگزار نماید و بدین گونه از ثواب و فضیلت نماز جماعت و اقتدای به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و درک محضر پرفیض آن حضرت محروم ماند. فقط هفته‏ای یک روز به شهر می‏آمد و در نماز جمعه شرکت می‏کرد. چیزی نگذشت که گرفتاری دنیا و سرپرستی گوسفندان این فرصت را هم از او گرفت و بکلی از مدینه قطع ارتباط کرد و در بیابان دوردست منزل گزید، و هر گاه کسی از آنجا می‏گذشت اخبار مدینه و پیغمبر را جویا می‏ شد!

مدتی گذشت، روزی پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) پرسید: ثعلبه کجاست و کارش به کجا کشید؟ عرض کردند: به قدری گوسفندانش زیاد شده که اطراف شهر گنجایش آنها را نداشت، لذا به فلان بیابان رفته است، و در آنجا خانه‏ای ساخته و روزگار می‏گذراند. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم با شنیدن این موضوع سه بار فرمود: وای بر ثعلبه! هنگامی که آیه زکات نازل شد و خداوند دستور داد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم از ثروتمندان زکات بگیرد و به مصارف نیازمندان برساند، حضرت هم در میان مبلغین و مأمورینی که برای اخذ زکات به اطراف اعزام داشت، دو نفر را همراه با نامه‏ای مشتمل بر آیه زکات که فرمان خداوندی بود به سوی ثعلبه و مردی از قبیله سلمی فرستاد تا زکات گوسفندان و شتران آنها را گرفته ، بیاورند. فرستادگان نخست نزد ثعلبه رفتند و نامه پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم را بر وی خواندند و زکات گوسفندانش را خواستند. ثعلبه گفت: یعنی چه؟ مگر ما کافر هستیم که باید جزیه بدهیم، این، همان جزیه است که از یهود و نصارا می‏گیرند! بروید به سراغ دیگران تا من با فرصت کافی در این باره فکر کنم و بتوانم تصمیم بگیرم و هنگام بازگشت نظرم را به شما اعلام دارم! مبلغین پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم ثعلبه را رها ساختند و به سراغ مرد مالدار قبیله سلمی رفتند و نامه حضرت را برای او قرائت نمودند.مرد سلمی فرستادگان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم را با خوشروئی و آغوش باز پذیرفت و گفت: این شتران من است خودتان ببینید هر کدام بهتر است، انتخاب نموده برای زکات ببرید. مأمورین گفتند: پیغمبر به ما نفرموده که به دلخواه خود بهترین مال را بستانیم، تو خود حساب کن و هر کدام می‏خواهی بده! مرد سلمی گفت: نه! ممکن نیست. من بهترین اموالم را به خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم می‏دهم! آنگاه زکات خود را بهترین شتران جدا کرد و فرستادگان آنها را گرفته به نزد ثعلبه آمدند و گفتند: تو چه می‏دهی؟ هر چه می‏خواهی بده تا ما برگردیم و زیاد معطل نشویم . ثعلبه باز همان حرف اول خود را تکرار نمود و با خودسری گفت: این جزیه است، فعلاً به جاهای دیگر بروید، وقتی از همه گرفتید، و از همه جا فراغت یافتید بیائید نزد من. مأمورین پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم رفتند و از سایرین هم گرفتند و باز آمدند نزد ثعلبه و از وی مطالبه زکات نمودند. ثعلبه فکری کرد و گفت: نامه پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم را به من بدهید نامه را گرفت و برای دومین بار خواند، باز هم گفت: این جزیه است. شما بروید تا من فکر کنم ببینم چه باید کرد؟! مأمورین هم برگشتند و جریان را به عرض پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم رساندند. حضرت فرمودند : وای بر ثعلبه! آنگاه برای مرد سلمی دعا فرمودند،در همان موقع این آیه شریفه درباره سرپیچی ثعلبه از پرداخت زکات نازل شد: « وَ مِنهُم مَن عاهَدُ الله لَئِن آتانا مِن فَضلِهِ لَنَصَدَقَنَ وَ لَنَکُونَنَ مِنَ الصالِحین» بعضی از مردم با خدا عهد کردند که خداوند از فضل خویش به ما عطا کند، زکات می‏دهیم و از نیکوکاران خواهیم بود. (6) « فَلَّما آتاهُم مِن فَضلِهِ بَخِلوُا بِهِ وَ تَوَلوُا وَ هُم مُعرِضُون» (7) ولی همین که خدا از کرم خویش به آنها عطا کرد، بخل ورزیدند و روی بگردانیدند، و از فرمان الهی سرپیچی کردند.پیغمبر این آیه را برای اصحاب خواندند. مردی از خویشان ثعلبه در آنجا حاضر بود. چون آنرا شنید برخاست و رفت نزد ثعلبه و گفت: ای ثعلبه! وای بر تو! خداوند درباره تَمَّرد تو از ادای زکات آیاتی از قرآن فرستاده است. ثعلبه از شنیدن این معنی ناراحت شد. آنگاه برخاست و آمد نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و عرض کرد: هر طور می‏فرمائید من هم زکات خود را می‏آورم! حضرت فرمودند: بعد از این که گفتی جزیه است، خداوند به من امر فرموده که زکات تو را نپذیرم. ثعلبه نتوانست از عهده آزمايش برآيد و دنيا را با بدبختي ترك كرد.(8) ( امروز هم انسانهایی هستند که با وجود دارایی های بسیار از پرداخت خمس و زکات فرار می کنند وحاضر نیستند،حق خدا را ادا کنند و در راه خدا کار خیر انجام دهند.انسان باید در کار خیر پیش قدم باشد و از خودش یاد نیک به جا بگذارد ، کسانی که در ساخت این مسجد و محراب کمک کنند، تا قیام قیامت که این مسجد پا برجاست و در آن عبادت و ذکر و یاد خدا برده می شود، آنها هم در کار خیر شریک هستند. کار خیر مانند سپرده گذاری بانکی است که هر ماه به حساب آنها سود واریز می شود. مشارکت در ساخت مسجد، بیمارستان، حسینیه از جمله راههای ماندگار و خیر است ، فرزند صالح و علم آموزی هم ذخیره ای ارزشمند محسوب می شود که اثرات نیک آن حتی بعد از مرگ ، نیز به انسان می رسد. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم. موضوع دیگری که باید خدمت جوانان عزیز عرض کنم این است که ما در بحث سونوگرافی، در شهرستان نیروی کاربلد و متخصص واقعا کم داریم ، از شما می خواهم تا در این مسیر حرکت کنید تا نیاز شهرستان در این بحث نیز مرتفع شود).

تلاش در جهت فراگیری علم ودانش:

در ادامه حدیث، چهارمین گروهی که موجب قوام دین هستند « وَ بِجَاهِلٍ لَا يَتَكَبَّرُ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ» جاهلى كه از طلب علم تكبر نمى‏ كند.( ما باید پیوسته دنبال کسب علم باشیم و آنچه را که نمی دانیم سوال کنیم. هستند افرادی که پنجاه سال نماز می خوانند ولی متاسفانه با تلفظ اشتباه! مسائل دینی را باید یاد بگیریم و هر روز انسان باید مطلب جدید یاد بگیرد و به فرموده امام صادق علیه السلام: « هر کس دو روزش با هم مساوی و برابر باشد مغبون و زیانکار است و... »(9) متاسفانه سرانه مطالعه در شهرستان ما بسیار پایین است. یکی از اساتید ما که از علمای بزرگ بودند و در زمان صدام ملعون ایشان را از نجف به قم تبعید کرده بودند ، می گفتند که صهیونیست ها (اسرائیلی ها) حتی در دستشویی خانه شان کتابخانه دارند،آنها در همه جا و دائماً در حال مطالعه هستند که چگونه بر کشورهای اسلامی تسلط پیدا کنند، از آن طرف ما مسلمانان که علم و پیشرفت متعلق به ماست،امروز از لحاظ دارو و علم و... ، محتاج کشورهای غربی هستیم، البته به برکت امام وشهدا ،دانش ما بسیار پیشرفت کرده است و روبه رشد است ولی عامل اصلی بدبختی کشورهای اسلامی این است که ما مسلمانان به اقتضای دینمان حرکت نمی کنیم، بنابراین ما نباید در یاد گرفتن تکبر کنیم واگر چیزی را می دانیم حتما باید دنبال آموختن آن باشیم ).

خدایابه حق محمد و آل محمد آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَاللَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

استجابت دعا از برکت حضور در نماز جمعه:

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی، انجام واجبات و ترک محرمات، از جمله واجباتی که در زندگی ما خیلی تاثیر دارد نماز جمعه و حضور در نماز جمعه است، جدای از برکات سیاسی و اجتماعی یکی از برکات نماز جمعه ، استجابت دعاست. از امام صادق علیه السلام درباره‌ی این زمان ویژه که دعاها در آن اجابت می‌شود، سوال شد، ایشان پاسخ دادند: « السَّاعَةُ الَّتى‏ یسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعاءُ یوْمَ الْجُمُعَةِ: ما بَینَ فَرَاغِ الْإِمامِ مِنَ الْخُطْبَةِ إِلى‏ أَنْ تَسْتَوِىَ ‏ الصُّفُوفِ ... » آن زمان که در روز جمعه دعاها در آن مستجاب می‌گردد، (عبارت است از) : مابین فراغت خطیب از خطبه و منظم شدن صفوف مردم (10) . در این لحظات استجابت دعا ابتدا برای فرج و سلامتی آقا امام زمان(عج) دعا کنیم و بعد برای برآورده شدن حوائج جمع، خود و خانواده هایمان. ان شاءالله هر حاجتی دارید به برکت امام زمان(عج) و به برکت امام و شهدا خداوند نظر لطف و مرحمتش را شامل حال همه ما بگرداند ودعاهای همه را مستجابت بگرداند.صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

به لحظات پایانی این ماه پر از خیر و برکت نزدیک می شویم و آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان را در سال جدید به پایان می بریم،پیشاپیش عید بزرگ و با عظمت فطر را تبریک عرض می نماییم ، نماز عید در ساعت 7:30 صبح برگزار می شود، قبل از آن برنامه دعای ندبه را در ساعت 6:30 داریم.

عید فطر، آخرین فراخوان آمرزش!

در روایت داریم که «كانَ صلى الله علیه وآله یَخرُجُ فی العیدَینِ رافِعاً صَوتَهُ بِالتَّهلیلِ والتَّكبیرِ »(11) رسول خدا صلى الله علیه و آله در روزهاى عید فطر و قربان از خانه بیرون مى‏آمد و با صداى بلند "لا اله الا اللَّه" و "اللَّه اكبر" مى‏گفت. این رسم بسیار خوبی است و نماز باشکوه عید، دشمن شکن است.

آیه ای را که در ابتدای خطبه خدمتتان عرض کردم «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی» (1) « وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی »(2) آیه بسیار عجیبی است، خداوند همواره در قرآن مجید،همواره از زکات بعد از نماز سخن گفته است: « وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ » (12) نماز بخوانید و زکات بدهید ولی در این آیات می فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی» (1) رستگار شد آن کسی که ابتدا با پرداخت زکات فطره خودش را پاک کند « وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی »(2) و بعد هم نام وذکر خدا بپردازد. فتوای مراجع هم این است که قبل از نماز زکات خودتان را بدهید واگر می توانید به دست فقیر برسانید واگر نتوانستید، زکاتهای فطره خودتان را به صندوق های کمیته امداد، بهزیستی و یا بیماریهای خاص بیندازید. میزان زکات فطره هم مختلف اعلام شده است ولی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کردند حداقل نفری 6000 تومان. نکته ای که در این باب خدمت شما باید عرض کنم این است که شما در ماه مبارک رمضان افطاری می دهید و کلی هم هزینه می کنید،افطاری دادن یک امر مستحبی است و ثواب بسیار دارد ولی زکات فطره، زکات بدن و سلامتی است که ما به شکرانه سلامتی خودمان زکات می دهیم. نباید در پرداخت آن سخت بگیریم و بخواهیم فقط حداقل را بپردازیم، توصیه می کنم این واجب الهی را به درستی ادا کنید و کم نگذارید. وقتی در مستحبات این قدر هزینه می کنیم، نباید برای واجب کم بگذاریم.پیامبر گرامی اسلام (ص) به حضرت علی (ع) می فرمایند: « یا علی! هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز... » (12) کفاره هر روزه هم 2000 تومان اعلام شده است. نکته دیگر اینکه امشب، شب بسیار با ارزشی است، در روایتی است که در آخر هر روز از روزهای ماه مبارک رمضان در وقت افطار، خداوند متعال هزار هزار نفر از آتش جهنّم آزاد می‎کند و چون شب جمعه و روز جمعه می‌شود در هر ساعتی، هزار هزار شخص را از جهنّم آزاد می‌کند.ان شاءالله این ماه آزادی و برائت همه ما از آتش جهنم باشد وهمه بهشتی شویم .

عملی برای قبول شدن اعمال ماه رمضان

برای قبول شدن اعمال ماه رمضان این عمل وارد شده است: عمل شریفی که سید( قدس سره) آن را در (اقبال) از (جعفر بن محمد الدوریستی) از کتاب (حسنی) از پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند: (کسی که در شب آخر ماه رمضان ده رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت یک بار فاتحه الکتاب و ده بار قل هو الله احد بخواند و در سجده و رکوع خود ده بار بگوید: (سُبحان اللهِ وَالحَمدُ للهِ و لا اِلهَ الا اللهُ وَاللهُ اَکبَرُ) و در هر دو رکعت یک بار تشهد خوانده و سپس سلام بدهد، و در پایان ده رکعت نماز بعد از سلام دادن صدبار (استغفرالله) بگوید و هنگامی که از استغفار فارغ شد سجده کند و در سجده بگوید: (یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا ذَالجَلالِ وَالاکرام یا رحمن الدنیا رَحمنَالدُّنیا والاخِرَه وَرَحیمَهُما، یا الهَ الاوَّلینَ والاخِرینَ اِغفِرلَنا ذُنوبَنا و تَقَبَّل مِنّا صَلواتَنا و صیامَنا و قیامَنا) قسم به کسی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت، جبرئیل به نقل از اسرافیل و او از پروردگار متعال به من خبر داد که: - او سرش را از سجده بر نمی‌دارد مگر این که خداوند او را آمرزیده، ماه رمضان را از او قبول نموده و از گناهانش می‌گذرد، گرچه هفتاد گناه انجام داده باشد که هر کدام از آنان بزرگ‌تر از گناهان بندگان باشد، و از تمام اهالی منطقه‌ای که در آن است قبول می‌کند تا این که فرمود: این هدیه، مخصوص من و مردان و زنان امتم می‌باشد و خداوند متعال آن را به هیچ‌کدام از پیامبران و مردم قبل از من نداده است.(13)

مدیریت ارزشمند رهبر معظم انقلاب در مذاکرات هسته ای :

نکته بعدی که باید خدمتتان عرض کنم، بحث مذاکرات هسته ای است که جا دارد از دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای که در جمع شش کشور هسته ای جهان، مذاکره کردند و بحث مذاکرات را به سرانجامی رساندند، تشکر کنیم.در رأس همه از هدایت های بی نظیر مقام معظم رهبری حضرت ایت الله العظمی الامام خامنه ای حفظ الله تعالی صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم.بالاخره مذاکرات بعد از 12 سال مذاکره ،سرانجام پیدا کرد .اولاً باید درود بفرستیم بر دانشمندان هسته ای، این جوانان ولایت مدار، این شهدای والامقام که با خون خودشان با علمشان این گونه باعث پیشرفت ایران اسلامی شدندو شش کشور اتمی جهان در مقابل اراده و استقامت ملت ایران زانو زدند.این بسیار ارزشمند است. به یاد داریم که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر من می توانستم تمام پیچ و مهره های هسته ای ایران را با دست خودم باز می کنم. یا شخص دیگری که می گفت اگر من می توانستم ،ریشه ملت ایران را می خشکاندم ولی ایران از برکت امام و شهدا و هدایت های رهبری آنها وادار به تسلیم کرد.آنها سالها جهانیان را از بمب اتم ایران می ترساندند و ایران را متهم به ساخت بمب اتم می کردند ، در صورتی که خود آنها هزاران کلاهک هسته ای دارند و در همه جای جهان آدمکشی راه انداخته اند.ولی در هیچ کجای تاریخ، ملت ایران شروع کننده جنگ نبوده است و همیشه از خودش دفاع کرده است. آدمکشی کار مستکبرین است در جنگ جهانی اول، دوم و بعد از آن جنایات اینها را به چشم دیدیم. ایران اسلامی ما هیچگاه دنبال بمب اتم نبوده است و نیست ما به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در بخش کشاورزی و پزشکی هستیم و هر آنچه که مورد نیاز کشور ماست. ولی امروز اذعان کردند که ایران دنبال بمب اتم نیست و انرژی هسته ای آن صلح آمیز است. نکته بعد اینکه رئیس جمهور امریکا به کنگره این کشور اعلام کرد که بند بند این توافق هسته ای را بررسی کنند تا جایی به ضرر کشور نباشد.کشور ما هم همین برنامه را دارد، مجلس شورای اسلامی هم این وظیفه دارد.چون آمریکایی ها هم بدعهد و هم دروغگو هستند و به دنبال دبه درآوردن هستند. دولت ملت و رهبر ما عهد شکن نیست لازم است تا کشور ما نیز ،با دقت زیاد بندهای توافق نامه را بررسی کنیم.

پیشرفت کشور در سایه وحدت وهمدلی:

نکته بعد اگر ما به اینجا رسیده ایم از وحدت و همدلی بوده است که وحدت و همدلی باید حفظ شود.در تحریم ها هم ما باید به این مردم و جوانان بهاء بدهیم و سعی کنیم تا در زندگی اسراف نداشته باشیم و از تولید داخل استفاده کنیم تا کارخانه های ما رو به تعطیلی نرود، از طرف دیگر نیز کارخانه ها وسازندگان ما باید تلاش کنند تا جنس خوب و با کیفیت تولید کنند. این فرمایش مقام معظم رهبری برای مقابله با تحریم ها بود والا صِرف توافق مشکلات ما حل نمی شود.ما باید دست روی زانوی خودمان بگذاریم و جوان ماباید اهل تولید باشد، بانک ها و اداره ها نیز باید کمک کنند.

کمک به مردم مظلوم یمن:

نکته بعداین است که مردم مظلوم یمن بیش از صد روز است که زیر بمباران هستند. کسانی که توانایی مالی دارند ،حتما کمک کنند.سعودی ها امروز آن جنگی را که امریکایی ها علیه مسلمانان تدارک دیده اند را ادامه می دهند. آنها هستند که گروههای تروریستی را به وجود آورده اند و تزریق فکری کرده و آموزش داده اند و به جان مسلمانان انداخته اند تاچهره اسلام را خشن نشان دهند و بیداری اسلامی را منحرف کردند. امروز بر سر زنان و کودکان یمن چه می آید! ما باید تا می توانیم به این مردم کمک کنیم.

هفته گرامیداشت بهزیستی وتامین اجتماعی:

هفته بهزیستی و هفته تامین اجتماعی را در پیش رو داریم که به عزیزانمان در این سازمانها تبریک می گوییم و از زحمات بی دریغ آنها تشکر می کنیم.

استفاده از دوره های آموزشی فنی وحرفه ای:


همین طور از اداره فنی حرفه ای شهرستان که چندین سال متوالی در استان ،مقام اول را کسب می کنند نیز تشکر و قدردانی می کنم.فنی و حرفه ای کارگروه آموزش و اشتغال را راه اندازی کرده است تا دوره های مورد نیاز کارخانه ها را آموزش دهد و امروز 75درصد از نیروهایی که در کارخانه های شهرستان کار می کنند، آموزش فنی حرفه ای دیده اند .توصیه می کنم که فرزندانتان را به این دوره های آموزشی بفرستید تا کارخانه ها نیز از نیروهای متخصص بومی شهرستان استفاده کنند و ازجای دیگر نیرو وارد نکنند، تخصص شرط اشتغال فرزندانمان است.
خدایا آنچه را گفتیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت :


1- سوره اعلی، آیه 14/ ترجمه آیه : به یقین کسی که پاکی جُست رستگار شد .

2- سوره اعلی، آیه 15/ ترجمه آیه : و آن که نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند.

3- خصال ج1 ص 197

4- غررالحكم.

5- میزان الحکمة، ج 8، ص 3958

6- سوره التوبة، آیه 75

7- سوره التوبة، آیه 76

8- بحارالانوار، ج 22، ص 40

9- بحار، ج 78، ص 277 .

10- بحارالانوار، ج 90، ص 348.

11- کنزالعمال، 18101.

12- میزان الحکمة ج3ص2403

13- المراقبات‏ ، مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی (ره)، مترجم: ابراهیم محدث بندرویگی‏

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.