سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کرامت از دیدگاه قرآن واهل بیت/شخصیت وفضائل اخلاقی احمد ابن موسی(ع)/ هدف شوم آمریکائیها بعد از توافق هسته ای

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 437 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.06.02
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/05/30



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ و َرَزَقْنَاهُم مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً» (1)

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند، شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مؤمنین ومؤمناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان ونابودی سران کُفر اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه ، این نمازجمعه ، خطبه و این نشستن واین سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد وهرکس با هر نیت و حاجتی به این نماز جمعه آمده است،ان شاءالله حاجت روا شود، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است که آغازش با ولادت حضرت معصومه(علیهالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (علیه السلام) می‌باشد . دهه کرامت و دهه بزرگداشت و تکریم امامزادگان را به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان(عج) و به همه شما اردتمندان وعلاقمندان تبریک عرض می کنم.

کرامت خداوند به انسانها:

کرامت از کِرم به معنای بزرگی ، بزرگواری ،شرافت ، عزت و ارزشمندی است.خداوند همه انسانها را اشرف مخلوقات نامیده است. چنانچه در قرآن هم می فرماید: « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ » و ما فرزندان آدم را بسيار گرامى داشتيم، «وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ » و آنان را بر مَركبهاى آبى و صحرائى سوار كرديم «و َرَزَقْنَاهُم مِنَ الطَّیِّبَاتِ » و از هر غذاى لذيذ و پاكيزه روزيشان كرديم « وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً»و بر بسيارى از مخلوقات خود برتريشان داديم، آنهم چه برترى ؟(1) اگر انسان جایگاه خودش را بشناسد که مورد تکریم خداوند قرار گرفته است، هرگز تن به ذلت و خواری نمی دهد. این گرامی داشتن ذاتی انسان، از طرف خداست که او را اشرف مخلوقات قرار داده است و از روح خود در انسان دمیده است .

فریاد هیهات من الذله امام حسین(ع) در روز عاشورا:

در خطبه اى که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند آمده است: مگر نمى دانید که من در چه دامنى بزرگ شده ام ؟ من روى دامن پیغمبر بزرگ شده ام ، روى دامن على مرتضى بزرگ شده ام ، من از سینه فاطمه شیر خورده ام ؛ آیا کسى که از سینه زهرا شیر خورده باشد، تن به ذلت و اسارت مثل پسر زیاد مى دهد؟! هیهات منا الذله ما کجا و تن به خوارى دادن کجا؟!

اهل بیت سرآمد کرامت وبزرگواری:

انسانی که قدر و ارزش خود را بداند، هرگز حاضر نمی شود به پستی روی بیاورد و تن به ذلت و خواری بدهد. اینکه چرا این هفته را هفته کرامت نامیده اند، زیرا میلاد دو تن از کریمان اهل بیت در این دهه است واهل بیت(ع) سرآمد کرم و بزرگواری هستند. همانطور که حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) برای بهبود بیماری حسنین سه روز، روزه گرفتند و از قضا هر سه افطاری آن را به نیازمندان بخشیدند وازای این بخشش فرمودند: ما از شما تشکر نمی خواهیم ما این کار را خالص فقط برای خدا انجام می دهیم.(2) این کار را کرامت می گویند.ما باید روح شرافت، بزرگواری و عزت را از اهل بیت(ع) بیاموزیم و جا پای آنها بگذاریم.

نمونه‌ای از شیوه رفتار حضرت رضا علیه‌السلام با مردم

یسع بن حمزه می‌گوید: در مجلس حضرت رضا علیه‌السلام بودم و جمعیت بسیاری در مجلس حضور داشتند و از آن حضرت سوال می‌کردند و از احکام حلال و حرام می‌پرسیدند و امام رضا علیه‌السلام پاسخ آنها را می‌داد، در این میان ناگهان مردم بلند قامت و گندمگونی وارد مجلس شد و سلام کرد و به امام هشتم علیه‌السلام عرض نمود: «من از دوستان شما و دوستان پدر و اجداد پاک شما هستم. در سفر حج، پولم تمام شد و خرجی راه ندارم تا به وطنم برسم. اگر امکان دارد، خرجی راه را به من بده تا به وطنم برسم. خداوند مرا از نعمت‌هایش برخوردار نموده است، وقتی به وطن رسیدم، آن چه به من داده‌ای معادل آن، از جانب شما صدقه می‌دهم، چون خودم مستحق صدقه نیستم». امام رضا علیه‌السلام به او فرمود: «بنشین، خدا به تو لطف کند.» سپس امام علیه‌السلام رو به مردم کرد و به پاسخ سوال‌های آنها پرداخت. سپس مردم همه رفتند و تنها آن مرد مسافر و من و سلیمان جعفری و خثیمه در خدمت امام ماندیم. امام علیه‌السلام به ما فرمود: «اجازه می‌دهید به خانه اندرون بروم؟» سلیمان عرض کرد: «خداوند امر و اذن شما را بر ما مقدم داشته است. » حضرت برخاست و وارد حجره‌ای شد و پس از چند دقیقه بازگشت و از پشت در فرمود: «آن مرد مسافر خراسانی کجاست؟» خراسانی برخاست و گفت: «این جا هستم.» امام علیه‌السلام از بالای در دستش را به سوی مسافر دراز کرد و فرمود: «این مقدار دینار را بگیر و خرجی راه خود را با آن تامین کن و این مبلغ مال خودت باشد. دیگر لازم نیست از ناحیه من، معادل آن را صدقه بدهی، حالا برو که نه تو مرا ببینی و نه من تو را ببینم». مسافر خراسانی پول را گرفت و رفت. سلیمان به امام رضا علیه‌السلام عرض کرد: «فدایت گردم که عطا کردی و مهربانی فرمودی، ولی چرا هنگام پول دادن به مسافر، خود را نشان ندادی و پشت در خود را مستور نمودی؟!»امام رضا علیه‌السلام در پاسخ فرمودند: «مَخافةً اَن اَری ذلَ السوالِ فِی وَجهِهِ لِقَضایی حاجتَهُ؛ از آن ترسیدم که چون حاجتش را برآوردم، شرمندگیِ درخواست را در چهره او ببینم.»(3)کرامت و حفظ حرمت دیگران را از امام رضا علیه السلام باید بیاموزیم که سخت به این قانون، پایبند بودند و با رفتار خود آن را به دیگران تعلیم می دادند .

امامزادگان مرکز آسایش ودینداری:

نکته دیگر اینکه پنجم ذی القعده را به نام روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری کرده است. ما باید قدر امامزادگان را بدانیم،آنها مرکز آسایش ،آرامش و دینداری ما هستند.دین ما ، اسلام ما از برکت همین امامزادگان است. نمونه ای از روایات در باب اهمیت زیارت بارگاه امامزادگان را خدمت شما عرض می کنم.

اهمیت زیارت بارگاه امامزادگان:

راوی از حضرت صادق(ع) می پرسد؟ ای فرزند رسول خدا! کسی که قبر امیرالمؤمنین(ع) را زیارت کند و قبر او را آباد و تعمیرکند چه پاداش و ثوابی دارد؟ حضرت صادق(ع) در پاسخ از جدش رسول خدا(ص) نقل می کند که خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به خدا قسم تو در سرزمین عراق کشته خواهی شد و در آن جا مدفون می شوی. امیرالمؤمنین(ع) می پرسد؟ یا رسول الله! کسی که قبر های ما را زیارت کند و آن را آباد کند و با آن قبرها مأنوس باشد چه پاداشی دارد ؟ پیامبر(ص) فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است. آنها ذلت و خواری و اذیت را در راه زیارت شما تحمل می کنند و قبر های شما را برای تقرب به خدا و دوستی رسول خدا(ص) آباد می کنند و پی در پی قبور شما را زیارت می کنند. یا علی(ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود. یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است و وقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده... .(4)

خدمت به امامزادگان؛ خدمت به دین ودین مداری:

خدمت به این امامزادگان بزرگوار، خدمت به دین و دین مداری است. خصوصاً یگانه امامزاده شهرستان ،(امامزاده حمزه(ع)) را باید قدر بدانیم وعذر تقصیر به پیشگاه این امامزاده واجب التعظیم ببریم که ایشان در شهر ما بسیار غریب هستند و یک بارگاه مناسب ندارند.

امروز، روز بزرگداشت احمدبن موسي شاهچراغ (ع) است، پاره اي از فضائل اخلاقي اين بزرگوار را خدمت شما نمازگزاران عرض می کنم تا بهتر نسبت به حضرتش شناخت داشته باشيم وخطبه اول را به پایان می برم.

فضائل اخلاقی احمد ابن موسی(ع)

احمد بن موسی (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا(ع) ملقب به «شاه چراغ» و « و سیدالسادات»است. ایشان مردي فاضل ، با ورع ، محدث ، كريم النفس و جليل القدر بوده و امام كاظم(ع) او را بر ديگر فرزندانش مقدم ميداشت و بعد از حضرت رضا(ع) عزيزترين فرزندانش بود.

علت عزیمت شاهرچراغ از مدینه به سمت ایران:

در مورد اینکه علت عزیمت شاهچراغ از مدینه به سمت ایران چه بود، باید خدمتتان عرض کنم ، در زمان خلافت مأمون در ایران، او مانند دیگر اجدادش تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور خدا داشت و چون خلفای پیشین در میدان جنگ ، مقابل ائمه شکست خورده بودند، مأمون از طریق جنگ نرم، وارد شد. او برای تحت نظر گرفتن و محدود کردن فعالیت های امام رضا (ع)و برای مصونیت از خطری که او را از سوی شخصیتی با عظمت و گرانقدر چون امام رضا(ع) تهدید می‌‌کرد ، امام را به ایران آورد.(5) در پی آمدن امام رضا(ع) به ایران دو گروه از امامزادگان نیز به ایران آمدند. یک گروه به سرپرستی حضرت معصومه (س) وبا همراهی تعدادی از برادران ایشان که به امید دیدار برادر خود از مدینه حرکت کردند منتهی در ساوه بیمار شدند و بعد فرمودند که مرا به قم ببرید، چند روز از ورودشان به قم نگذشته بود که از دنیا رفتند و در همان سرزمین هم به خاک سپرده شدند.(6)گروه دوم به سرپرستی احمدبن موسی(ع) بوده است. ایشان پسر ارشد امام موسی کاظم و از پارسا ترین و معتمدین فرزندان حضرت بودند.ما مردم ایران باید با اهمیت دادن به ساخت وتعمیر بارگاه این بزرگوار ،قدر ایشان را بدانیم . بارگاه ایشان در شیراز، سومین بارگاه اهل بیت در ایران است. چندجمله ای را هم در باب شخصیت این بزرگوار ونحوه آمدنش به ایران خدمت شما عرض می کنم.

شخصیت حضرت شاهچراغ(ع):

از فضائل مادر حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، همین بس که علامه مجلسی در کتاب «مراة العقول» در شرح حدیث پانزدهم می گوید: ام احمد مادر بعضی اولاد آن حضرت می بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی ترین زنهایش در نزد آن حضرت بود که اسرار خود را به وی می سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می نهاد.در کتاب اصول کافی در باب «امام در چه زمانی می داند، امام است»، آمده است که حضرت امام موسی (علیه السلام) امانت سر به مُهری به «ام احمد» سپردند و فرمودند: «بعد از شهادت من هرکس از اولاد من در طلب این امانت آمد خلیفه و جانشین من است، با او بیعت نما که جز خدا کسی خبر از این امانت ندارد، بعد از شهادت امام موسی (علیه السلام)، حضرت امام رضا (علیه السلام) به نزد «ام احمد» آمدند و امانت پدر را طلبیدند، ام احمد به گریه افتاد و دانست که امام کاظم (علیه السلام) شهید شده اند، پس آن بانوی محترمه امانت را بر حسب وصیت آن حضرت به امام رضا (علیه السلام) تقدیم کرد و با ایشان به عنوان امام هشتم شیعیان بیعت کرد.(7)

بیعت حضرت احمد بن موسی (علیهما السلام) و مردم مدینه با امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام)

هنگامی که خبر شهادت حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) در مدینه منتشر شد، مردم بر در خانه «ام احمد» جمع شدند، آنگاه همراه با سید احمد بن موسی (علیهما السلام) به مسجد آمدند و به سبب شخصیت والای احمد بن موسی (علیهما السلام) گمان کردند که پس از شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) وی جانشین و امام است، به همین سبب، با وی بیعت کردند و او نیز از آنها بیعت گرفت، پس بر بالای منبر رفت و خطبه ای در کمال فصاحت و بلاغت بیان کرد و فرمود: « ايها الناس » ای مردم، «كما انكم جميعا في بيعتي » همانطوريكه شما در بيعت من هستيد «فإني في بيعه اخي علي الرضا(ع) » من نيز در بيعت برادرم علي الرضا(ع) هستم، «واعلموا انه الامام والخليفه من بعد ابي » پس بدانيد كه او امام و خليفه و حجت بعد از پدرم است «وهو ولي الله والحجته » و او ولي خدا و حجتش است «والفرض علي وعليكم من الله ورسوله، طاعته واجب » از ناحيه خدا و رسولش، بر من و بر همه شما اطاعتش واجب است «بكل ما يأمرنا» وهر چه ما را فرمان دهد بايد پذيرا باشيم و اطاعت نمائيم.پس از آن،‌ احمد بن موسی (ع) در فضایل برادرش علی بن موسی الرضا (ع) سخن گفت و تمامی حاضران تسلیم گفته او شدند و از مسجد بیرون آمدند، در حالی که پیشاپیش آنها احمد بن موسی (ع) بود، آنگاه خدمت امام رضا (ع) رسیدند و به امامت آن بزرگوار اعتراف کردند، سپس همگی با حضرت امام رضا (ع) بیعت کردند و حضرت علی بن موسی (ع) درباره برادرش احمد، دعا فرمود: «همچنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد.» (8)

از دیگر ویژگی‌های شخصیتی احمد بن موسی (ع) نقل شده كه هزار قرآن به خط خود تحرير نموده است و با پول آن غلام مي خريد و بعد آنها را آزاد مي نمود. (9)

نحوه شهادت حضرت شاهرچراغ(ع):

مرحوم علامه مجلسي در بحار آورده است كه احمد بن موسي(ع) تصميم گرفت در خراسان خدمت حضرت رضا(ع) برسد، سادات و بني هاشم كه از تصميم وي آگاهي يافتند گروه زيادي همراه او حركت كردند و ظاهرا از طريق عراق و بصره بطرف شيراز رفتند.مأمون كه از حركت سادات با خبر شده بود به هراس افتاد و به تمام حكام و استانداران مسير خراسان نوشت كه از آمدن سادات جلوگيري كنند.هنگامي كه خبر ورود ايشان به سرزمين فارس، به گوش(قتلغ خان) استاندار شيراز رسيد ، سپاهي ترتيب داده و براي نبرد با احمد بن موسي(ع) به خارج از شيراز گسيل و آمده نبرد شد.سپاه قتلغ خان در هشت فرسخي شيراز و نقطه اي به نام خان زينان با احمد بن موسي(ع) و همراهانش مواجه گرديد و جنگ سختي روي داد.در گرما گرم نبرد، يكي از نظاميان قتلغ خان فرياد زد، اگر شما به قصد ديدار حضرت رضا(ع) به اين سفر و اين سرزمين آمده ايد، او ديگر در ميان ما نيست، او درگذشته است .پس از انتشار خبر شهادت امام رضا(ع) غالب همراهان احمد بن موسي(ع) پراكنده شدند و تنها تعدادي از برادران و اقوام نزديكش از او جدا نشده و تا آخر مقاومت كردند.نظر به اينكه ديگر امكان بازگشت به حجاز نبود، ناگزير راه شيراز را در پيش گرفت، سپاه دشمن او را دنبال كردند، وقتی در جنگ تن به تن با حضرت شکست خوردند، شبانه به محل زندگی این بزرگوار حمله کردند وبا شمشیر از پشت به ایشان ضربه زدندو در نقطه اي كه قبر شريفش الآن هست، او را به شهادت رسانيدند.(10)قبر مطهر آن بزرگوار تا مدتها مشخص نبود تا اینکه پيكرپاك و مطهر حضرت احمد بن موسي در شيراز بعد از 450 سال تر و تازه پديدار گشت و به اين وسيله محل قبرش شريفش مشخص گرديد، چون در دوره سلاطين ديالمه كه تا حدي طرفداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از حالت تقيه بيرون آمده بودند صلحاء و عباد شيراز در مقام يافتن مرقد مطهر آن شاهزاده عظيم الشأن بر آمدند.

چگونگی کشف بدن مطهر حضرت شاهچراغ(ع):

در زمانيكه مشغول تجسس و تفحص مرقد منور آن شاهزاده بودند پيرزن صالحه اي نزد عضدالدوله ديلمي سلطان فارس آمد و عرض كرد در حوالي منزل من تپه اي است كه در روي آن نيمه های شب چراغي روشن مي شود كه مانند مشعل پُرنوري مي درخشد و همين كه بمحل روشنائي مي روم چيزي ديده نمي شود شاه از رجال و درباريان خود و بعضي از علماء و شيوخ شيراز دراين باب تحقيقاتي بعمل آورد و چيزي دستگيرش نشد و گفتند كه چون گوينده پير زن فقيري است شايد در نظر گرفته كه بدين وسيله استفاده بنمايد.شاه متقاعد نشد و گفت كه من از بيانات اين زن بوي حقيقت مي شنوم و تصميم گرفت كه خود شخصا به اين قضيه رسيدگي كند تا صحت و سقم مطلب را كشف نمايد لذا شبانگاه به منزل آن پيرزن رفته و در آنجا استراحت مي كند.عضدوالدوله مقارن نيمه شب بخواب رفت و آن زن صالحه مترصد روشن شدن چراغ گرديد همين كه بطريق شبهاي گذشته نور چراغ ظاهر شد ببالين شاه دويد و سه مرتبه عرض كرد: شاه چراغ ـ شاه چراغ ـ شاه چراغ يعني اي شاه، چراغ روشن و هويدا شده است.عضدوالدوله از خواب جسته و صدق اظهارات آن زن صالحه را مشاهده نمود و برخاست به محل چراغ دويد و با كمال تعجب ديد كه روشنائي بكلي محو گرديد و با ترك آن نقطه باز چراغ روشن گرديد، هفت مرتبه روشن شدن چراغ و رفتن شاه بدان نقطه تكرار شد، تا اينكه مقارن طلوع صبح صادق ديگر چراغي ديده نشد.پادشاه محل را علامت گذارده و روز بعد دستور داد كه تپه را بشكافند تا از آن سِّر مكتوم پرده برداشته شود و در نتيجه سرداب عظيمي گرديد كه جسدي درروي تختي درداخل آن گذارده شده بود و هيچكس جرئت وارد شدن سرداب و بررسي امر را نداشت.شاه تحقيق امر را از شيخ عفيف الدين كه مردي زاهد و عابد و تارك دنيا بود را خواستار شده زاهد نامبرده آن شب را در عالم رؤيا ديده بودكه به زيارت حضرت امامزاده احمد بن موسي(ع) موفق شده است و لذا حتم كرد كه سرداب كشف شده مرقد مطهر آن امامزاده است لذا وضوء گرفت و لباسهاي پاكيزه پوشيد و وارد سرداب شد و از لوحي كه در نزد جسد بود و انگشتر آن حضرت كه بر روي آن حك شده بود:العزه لله، احمد بن موسي معلوم گرديد كه مشاهدات او در خواب از رؤياهاي صادقه بوده است.عضدوالدوله از اين موفقيت فوق العاده، مسرور گرديد و امرنمود كه آن روز را تعطيل عمومي نموده، و براي اين موفقيت جشن عظيمي برپا نمود و تا سه روز نقاره خانه سلطنتي را نواختند و اولين بارگاه احمد بن موسي(ع) بدست اين سلطان به راهنمائي شيخ عفيف الدين برپا گرديد و حرم اين امامزاده به(شاه چراغ) مشهور گشت.(11)

آنچه گفته شد گوشه ای از عظمت این امامزاده بزرگوار است.افراد زیادی از این بزرگوار حاجت گرفته اند وکرامت های بسیاری از ایشان مشاهده شده است.ان شاءالله که توانسته باشیم در جهت شناساندن این امامزاده بزرگ ، قدمی برداشته باشیم و حق ایشان را ادا کنیم.

خدایا آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم:

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی.

در توصیه به تقوی کید دشمن را نبایدا فراموش کنیم واز دشمن غافل نشویم. چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: «وَدَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ » كافران آرزو دارند كه شما از سلاح ها و متاع هاى خود غافل شويد «فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً ...» و يكباره به شما هجوم آورند.(12)

این آیه در جریان صلح حدیبیه نازل شد و درس های بزرگی به ما می دهد. ان شاءالله قسمت شما هم شود که به مکه مشرف شوید و منطقه حدیبیه را از نزدیک ببینید، یک چاه آب آنجاست که تا چند سال پیش ، آب داشت.

ورود پیامبر(ص) به مکه برای انجام عمره:

سال ششم هجرت، با حوادث تلخ و شیرین خود می رفت که پایان یابد.ناگهان، پیامبر در رؤیای شیرینی، دید که مسلمانان در «مسجد الحرام» ، مشغول انجام مراسم خانه خدا هستند.پیامبر خواب خود را به یاران خویش گفت، و این را به فال نیک گرفت که مسلمانان در همین نزدیکیها به آرزوی دیرینه خود خواهند رسید.(13)چیزی نگذشت که به مسلمانان دستور داد که آماده «عمره» شوند، و از قبائل مجاور که هنوز به حال شرک باقی بودند دعوت کرد، که با مسلمانان هم سفر گردند.از این رو، این خبر در همه نقاط عربستان انتشار یافت که مسلمانان در ماه «ذی القعده» به سوی مکه حرکت می کنند و مراسم «عمره» را انجام می دهند. این مسافرت روحانی علاوه بر مزایای معنوی و روحی، یک سلسله مصالح اجتماعی و سیاسی را دربرداشت و موقعیت مسلمانان را در شبه جزیره بالا می برد و باعث انتشار آئین یکتاپرستی در میان ملت عرب می گشت.

هنگامى که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با عده اى از مسلمانان به عزم مکه وارد سرزمین حدیبیه شدند و جریان به گوش قریش رسید، خالد بن ولید به سرپرستى یک گروه دویست نفرى براى جلوگیرى از پیشروى مسلمانان به سوى مکه در کوههاى نزدیک مکه مستقر شد، هنگام ظهر بلال اذان گفت و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با مسلمانان نماز ظهر را به جماعت ادا کردند، خالد از مشاهده این صحنه در فکر فرو رفت و به نفرات خود گفت در موقع نماز عصر که در نظر آنها بسیار پرارزش است و حتى از نور چشمان خود آن را گرامى تر مى دارند باید از فرصت استفاده کرد و با یک حمله برق آسا و غافلگیرانه در حال نماز کار مسلمانان را یکسره ساخت در این هنگام این آیه فوق نازل شد: «وَدَّ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَميلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً ...» (12) و دستور نماز خوف را که از هر حمله غافلگیرانهاى جلوگیرى مى کند به مسلمانان داد، و این خود یکى از نکات اعجاز قرآن است که قبل از اقدام دشمن ، نقشه هاى آنها را نقش بر آب کرد، و لذا گفته مى شود خالد بن ولید با مشاهده این صحنه ایمان آورد و مسلمان شد. آیه خطاب به پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) کرده ، مى فرماید: هنگامى که در میان آنها هستى و براى آنها نماز جماعت بر پا مى دارى باید مسلمانان به دو گروه تقسیم شوند، نخست عده اى با حمل اسلحه با تو به نماز بایستند. (وَ إِذَا کُنت فِیهِمْ فَأَقَمْت لَهُمُ الصلَوةَ فَلْتَقُمْ طائفَةٌ مِّنهُم مَّعَک وَ لْیَأْخُذُوا أَسلِحَتهُمْ). سپس هنگامى که این گروه سجده کردند (و رکعت اول نماز آنها تمام شد، تو در جاى خود توقف مى کنى ) و آنها با سرعت رکعت دوم را تمام نموده و به میدان نبرد باز مى گردند و در برابر دشمن مى ایستند. و گروه دوم که نماز نخوانده اند، جاى گروه اول را مى گیرند و با تو نماز مى گزارند. (فَإِذَا سجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِن وَرَائکمْ وَ لْتَأْتِ طائفَةٌ أُخْرَی لَمْ یُصلُّوا فَلْیُصلُّوا مَعَک). گروه دوم نیز باید وسائل دفاعى و اسلحه را با خود داشته باشند و بر زمین نگذارند. (وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسلِحَتهُمْ). این طرز نماز گزاردن براى این است که دشمن شما را غافلگیر نکند، زیرا دشمن همواره در کمین است که از فرصت استفاده کند و دوست مى دارد که شما از سلاح و متاع خود غافل شوید و یکباره به شما حمله ور شود. (وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسلِحَتِکُمْ وَ أَمْتِعَتِکمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُم مَّیْلَةً وَحِدَةً). ولى از آنجا که ممکن است ضرورتهائى پیش بیاید که حمل سلاح و وسائل دفاعى هر دو با هم به هنگام نماز مشکل باشد، و یا به خاطر ضعف و بیمارى و جراحاتى که در میدان جنگ بر افراد وارد مى شود، حمل سلاح و وسائل دفاعى تولید زحمت کند، در پایان آیه چنین دستور مى دهد: ((و گناهى بر شما نیست اگر از باران ناراحت باشید و یا بیمار شوید که در این حال سلاح خود را بر زمین بگذارید.)) (وَ لا جُنَاحَ عَلَیْکمْ إِن کانَ بِکُمْ أَذًی مِّن مَّطرٍ أَوْ کُنتُم مَّرْضی أَن تَضعُوا أَسلِحَتَکُمْ). ولى در هر صورت از همراه داشتن وسائل محافظتى و ایمنى (مانند زره و خود و امثال آن ) غفلت نکنید و حتى در حال عذر حتما آنها را با خود داشته باشید که اگر احیانا دشمن حمله کند بتوانید تا رسیدن کمک خود را حفظ کنید (وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ). شما این دستورات را به کار بندید و مطمئن باشید پیروزى با شما است « زیرا خداوند براى کافران مجازات خوار کننده اى آماده کرده است »( وَ خُذُوا حِذْرَکُمْ)(12)این مطلب را از این جهت عرض کردم که دشمن همیشه دنبال غفلت ماست وبه دنبال فرصت است تا ضربه اش را بزند.

هدف شوم آمریکائیها بعد از توافق هسته ای:

چند کلامی را راجع به هدف امریکایی ها بعد توافق هسته ای، برجام و جمع بندی خدمتتان عرض می کنم. امریکایی که از جنگ سخت به جایی نرسیدند و همچنین در سال 88 که با جنگ نرم و حمایت ا زسران فتنه نیز نتوانستند به جایی برسند و نور خدا را خاموش کنند و جمهوری اسلامی را از بین ببرند، الان هدفشان در پسا برجام از صحبت هایشان معلوم است. که بخشی از گفته های مقامات امریکایی را خدمت شما عرض می کنم.

دریادار «مایکل مولن»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در یادداشتی با عنوان «چرا توافق هسته‌ای با ایران را دوست دارم» این توافق را تنها راه تغییر نظام ایران دانسته است.وی توافق هسته‌ای بین ایران و جامعه بین‌الملل را «دستاوردی قابل‌توجه، اگرچه نه کامل» دانسته است و می گوید: « اهمیت واقعی این توافق بسیار گسترده‌تر است. اگر این توافق موفق شود، فرصتی تاریخی برای تغییر نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه خواهد بود.». چند روز پیش همایشی با عنوان «ایران دوران‏ گذار» در لندن برگزار شد که جمعی از مدعیان حقوق بشر و کارکنان بی‏.بی.سی فارسی و... در آن حضور داشتند. فردی به نام ریچارد آدامز که احتمالاً از کارشناسان دستگاه جاسوسی انگلیس است، در آنجا می‏گوید: «ما در 18 ماه آینده فرمول‏های دوقطبی‏سازی در ایران را اجرا می‏کنیم؛ هم در حوزه فردی و اجتماعی و هم در حوزه کلان و از هیچ فرصتی برای قرار دادن مردم در مقابل حاکمیت ایران فروگذار نمی‏کنیم» و یکی از کارشناسان آمریکایی به نام کالین کال می‏گوید: «آمریکا سند راهبردی برای پساتوافق آماده کرده است» که حکایت از آن دارد که آمریکا به‏ دنبال ایجاد «بی‏حسی» در ملت ما و شل‏کردن عضلات مقاومتی ماست.

وقتی اختلاف دو کشور در سطح ماهیتی است و منافع منطقه‏ای نیز به تعبیر مقام معظم رهبری 180 درجه با هم اختلاف دارد، آمریکا از این‏ رابطه به ‏دنبال چیست؟ وزیر خارجه آمریکا در شورای روابط خارجی آمریکا بخشی از این پرده را بالا می‏زند و فلسفه محدودیت‏های 15 ساله در برجام را توضیح می‏دهد: «گذشت 15 سال می‏تواند تغییرات زیادی در ایران ایجاد کند... باور من این است که در 15 سال در یک کشور اتفاقاتی می‏افتد. اگر به ایران امروز نگاه کنید می‏بینید که کشوری دارای مردمی با تحصیلات است که قبل از این با همه کشورهای منطقه از جمله اسرائیل رابطه دوستانه‏ای داشت. می‏دانید که سرزمین پارس، تاریخی طولانی دارد و واقعیت این است که جوانان آن‏ها 25درصدشان بیکارند، آینده می‏خواهند، اگر به تهران بروید، من نبوده‏ام ولی دوستان من که رفته‏اند به من گفته‏اند که جوانان به‏دنبال گوشی هوشمند هستند و می‏خواهند بخشی از دنیا باشند. من نمی‏دانم تا 15 سال دیگر چه اتفاقی می‏افتد جز این‏که می‏دانم اتفاقات زیادی روی می‏دهد. مسأله اینجاست که شما نمی‏توانید تغییر را خلق کنید بلکه باید احتمالات را بیازمایید... کسی هم نمی‏توانست تصور کند که وقتی نیکسون به چین رفت، در این کشور چه روی می‏دهد... آنان (مسؤولان دولتی ایران) به‏ دنبال مذاکره برای مناسباتی متفاوت هستند.» .آمریکایی‏ها پس از ناکامی در راهبردهایی همچون «براندازی سخت» از طریق نظامی ، به راهبرد «تغییر رفتار» درباره ایران رسیدند. پس از خرداد 1376 «استحاله از درون» را دنبال کردند و «براندازی نرم» را جایگزین دو راهبرد پیشین نمودند و با صراحت اعلام کردند: «ما برای براندازی انقلاب اسلامی از درون، دنبال انقلابیونی می‏گردیم که در عین ستودن امام خمینی، بشود آنان را به خدمت گرفت.» به نظر می‏رسد آمریکا به‏دلیل تحلیل توان نظامی و افت ابرقدرتی در خاورمیانه از یک‏سو و ناامیدی از جریانات برانداز داخلی از سوی دیگر، راهبرد خود را پلکانی نموده است. قبلاً به‏دنبال براندازی و براندازان بود اکنون به‏دنبال جریانی است که اهداف انقلاب اسلامی را در حد شکم تقلیل داده باشد و ملت انقلابی و مقاوم ایران را به‏سان ملتی گرسنه که دهانش را به‏سوی غرب باز کرده، معرفی کند. بنابراین آمریکایی‏ها این‏بار به‏دنبال براندازی سریع نیستند بلکه به‏دنبال جریان کردن «رابطه‏ خواهی» هستند و در این‏راه برای گرفتن قدرت دفاع از نیروهای انقلاب، ناکامی‏های احتمالی را از زبان کسانی‏که «در عین ستودن خمینی می‏شود به خدمت گرفت» به داخل نظام ارجاع می‏دهند تا تنها گزینه حل مسائل کشور ورود آمریکا باشد. اولویت امروز آمریکا انتخاب بین بد و بدتر در داخل کشور است و بر این باور است که در قطب‏بندی‏های موجود (که در بالا بدان اشاره شد) می‏توان بازی نمود و یک قطب را در قدرت استمرار داد تا 10 یا 15 سال فرا رسد و میعادشان برای برگرداندن خواب راحت به صهیونیست‏ها مهیا گردد. بنابراین آمریکا در گام اول به‏دنبال «ترک ‏برداشتن مبارزه با آمریکا» در داخل کشور و ایجاد تردید نسبت به دشمنی دشمنان است. راه چاره در حال حاضر این است که مراقب باشیم تا در قبال باز کردن یک دروازه، دروازه‏های دیگر محکم کنترل شود و پیوست اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برجام در مواجهه با برنامه‏ریزی‏های چند لایه آمریکا مهیا شود. تا ما صهیونیست‏ها را به رسمیت نشناسیم و بر گسترش اسلام تأکید کنیم، از انگیزه دشمنی آنان چیزی کم نخواهد شد.

نقشه آمریکائیها برای براندازی ایران:

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با توجه به تلاش واشنگتن برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای افزودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم. نقشه امریکایی ها بر دو پایه «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» استوار است آنها برای ایجاد اختلاف میان دولتها و خطرناک تر از آن میان ملتها برنامه ریزی کرده اند. ایجاد گروههای جرار، هتاک و جبار تکفیری که امریکاییها به دست داشتن در ایجاد آنها اذعان کرده اند، مهمترین ابزار برای ایجاد اختلاف های به ظاهر مذهبی میان ملتها است که متأسفانه برخی مسلمانان ساده لوح نیز به دلیل نداشتن بصیرت، فریب این توطئه و نقشه را خورده و در داخل طراحی دشمن قرار گرفته اند. امروز مهمترین وظیفه، تلاش برای از بین بردن این اختلافها است. مبنای رفتار جمهوری اسلامی ایران، اصولی است که امام بزرگوار (ره) بواسطه پایبندی به آنها توانست انقلاب اسلامی را پیروز کند و به مرحله ثبات برساند. امریکا به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد کشورهای کوچک و تابع هستند اما به حول و قوه الهی این اتفاق رخ نخواهد داد.بحمدالله ملت ایران تابع رهبری و موقعیت ها را به خوبی تشخیص می دهد.

هفته جهانی مساجد:

هفته جهانی مسجد را در پیش رو داریم، 30 مرداد سال 1348 مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد، سال‌ها بعد و به همین مناسبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سی‌امین نشست این سازمان، این روز به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد. مکانی که از زمان تولد اسلام مهمترین جایگاه برای تمامی عرصه‌های مذهبی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی جهادی بوده و نقش مهمی نیز در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران داشته است.همه ما وظیفه داریم، مسجد این کانون وحدت و همدلی را حفظ کنیم .

روز پزشک:

اول شهريورماه ، به پاس بزرگداشت ابوعلی سينا ستاره پرفروغ عرصه طب در ايران ، روز پزشک ناميده شده است.این روز را به تمامی پزشکان دلسوز و زحمتکش تبریک عرض می کنم.

ولادت با سعادت امام رضا(ع):

چهارم شهریور ماه برابر با ۱۱ذی القعده سالروز ولادت امام رضا(ع) است .میلاد ثامن الحجج را تبریک می گویم ،ان شاءالله که رهرو راه این امام عزیز باشیم.

گرامیداشت هفته دولت:

هفته اول شهریور ماه، که با نام و یاد شهیدان والا مقام رجایی و باهنر مزین و به نام هفته دولت نامگذاری شده است را به همه دولت مردان خدوم و مجموعه اداری و اجرائی کشور تبریک می گویم، ان شاءالله جا پای شهدای گرانقدر دولت بگذارند.

روز کارمند:

همه ساله در هفته دولت روز ٤شهريور به عنوان روز کارمند اختصاص مي يابد که این روز را نیز به کارمندان پرتلاش تبریک عرض می کنم.

افتتاح دومین پالایشگاه قطران کشور در زرند:

چند روز قبل پالایشگاه قطران در شهرستان افتتاح شد که دومین پالایشگاه قطران درکشور است به مسئول محترم قطران ، جناب مهندس متصدی و همه عزیزانی که در این مسیر زحمت می کشند نیز تبریک عرض می کنم ودست همه آنها را می بوسم. سالها پیش چینی ها سنگ بنای این کارخانه را گذاشتند و نیم کاره رها کردند و ولی با دستان توانای مهندسین گمنام و جوانان متخصص شهر ما این پالایشگاه ساخته شده است. زحمات زیادی در این راه کشیده شده است ولحظات سختی پشت سرگذاشته اند؛ معاون وزیر می گفت: گاهی اوقات، خطر انفجار و حادثه آفرینی دیگ ها پیش می آمد ولی به حول و قوه الهی وبا تلاش فرزندان ملت، این کار به ثمر رسید که باعث افتخار است. یازده ماده حیاتی را از ذغالسنگ استخراج می کنند .ماده ای که می سوخت و هدر می رفت ولی امروز یازده ماده مواد حیاتی قیمتی و ارزشمند را از زغالسنگ استخراج می کنند که یکی از این مواد قیر است . شاید دهها مواد دیگر هم بتوان استخراج کرد ولی امروز ما دانش آن را نداریم،ان شاءالله با توکل بر خدا و تلاش جوانان برومند شهرستان زرند، در آینده نزدیک بتوانیم به این دانش برسیم. و شهرستان ما روز به روز پیشرفت کنند و ان شاءالله روزی برسد که به دست همین جوانان ، بوی بد قطران که همه شهروندان را آزار می دهد ،برطرف شود واحیاناً اگر ضرر و زیانی دارد، رفع شود. در مورد این بوی کارخانه قطران نیز شایعات زیادی است، مثلاً می گویند باعث تولد کودکان ناقص الخلقه می شود ویا درختان را خشک کرده است، خوب اگر این شایعات حقیقت می داشت،فرزندان همه کارگران وکارمندان آنجا باید ناقص به دنیا می آمدند ویا اول باید درختان آنجا خشک می شدند ولی می بینیم که درختان آنجا خیلی هم سرسبز و شاداب هستند. کار این عزیزان یک کار بزرگ و جهادی است که به همه آنها دست مریزاد می گویم ، با این شایعات ارزش کار آنها را پایین نیاوریم. ان شاءالله شهرستان ما ،یک شهرستان پیشرفته و صنعتی باشد وروزی برسد که حتی یک بیکار هم در شهرستان نداشته باشیم.

متاسفانه هر روز شاهد جنایات آل سعود وکودک کشی در یمن هستیم،ان شاءالله هر چه زودتر آزادی یمن را جشن بگیریم.

بازگشت زائران حرم امام رضا (ع) كه با پاي پياده به پابوس حضرت رفتند، را گرامی می داریم و به همه آنها زیارت قبول می گوییم، ان شاءالله همه حاجت هایی که از حضرتش خواسته بودید، مستجاب گردد ،ان شاءالله شرایط فراهم شود تا خانمها هم بتواند، در قالب کاروانهای پیاده به پابوس امام رضا(ع) مشرف شوند و حداقل بخشی از راه را پیاده بروند وبه این ثواب بزرگ دست پیدا کنند.

خدایا آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره اسراء ،آیه 70

2- اشاره به : آیه 8، سوره انسان

3- داستان دوستان، محمد محمدی اشتهاری ، ج 2، ص 60، سفینة‌البحار، ج 1، ص 418. انوار البهیه، ص 334

4- بحارالأنوار 97 120 باب 2- ثواب تعمیر قبور النبی و الأئمه

5- اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبیین، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، نشر صدوق، چاپ دوم، ‌بی‌تا، ص 524.

6- میرعظیمی، بارگاه فاطمه معصومه، چاپ نهضت، ص ۲۴.

7- منتهی الامال باب نهم فصل پنجم.

8- بحارالانوار جلد 48 صفحه 308

9- منتخب التواريخ صفحه 468 ؛ ناسخ التواريخ موسي بن جعفر(ع) جلد 7 صفحه 150 روضات الجناب جلد 1 صفحه 13 ؛ رجال سيد بحرالعلوم جلد 2 صفحه 114؛ اعيان الشيعه جلد 3 صفحه 191؛تحفه العالم جلد 2 صفحه 130؛ بحارالانوار جلد 48 صفحه 307.

10- بحارالانوار جلد 48 صفحه 308.

11- نقل از كتاب قيام سادات علوي صفحه 192.

12- سوره النساء ، آیه102

13- مجمع البیان ، ج 9/ .126

14- «بحار» ، ج 20/ .330

15- «تاریخ طبری» ، ج 2/270 .272



http://yascms.ir/emam/gozaresh/z297.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z298.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z299.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z300.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z301.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z302.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z303.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z304.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z305.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z306.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z307.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.