سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کرامت معجزه امامان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 354 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.06.04
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم شکرگزاری کاروان پیاده روی محبان الرضا(ع)شهرستان زرند مورخه 94/05/30



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا ثامن الحجج، یا علی ابن موسی الرضا(ع)، السلام علیکم یا شهداء ،یا نجباء،یا سعداء ، السلام علیکم یا اهل توحید، السلام علیکم یا انصار الله، السلام علیکم یا انصار رسول الله(ص)، السلام علیکم یا انصار امیرالمومنین(ع)،السلام علیکم یا انصار فاطمة الزهرا(س)سیدة نساء العالمین، السلام علیکم یا انصار الحسن والحسین ،السلام علیکم یا انصار تسعة المعصومین من ذریة الحسین(ع)،السلام علیکم یا انصار مولانا صاحب الزمان(عج)، السلام علیکم یا انصار امام الخمینی، السلام علیکم یا انصار امام الخامنه ای.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه برادران وخواهران مکرمه خصوصاً زائران خاص علی ابن موسی الرضا(ع)که توفیق عنایت فرمود تا این عزیزان از زرند حرکت کنند وروزها وشبهای طولانی با پای پیاده به محضر آقا علی ابن موسی الرضا(ع) مُشَرف شوند ، ما به چنین زائرانی افتخار می کنیم وامشب هم در محضر این عزیزان هستیم که مراسم شکرگزاری را درجوار شهداء برگزار کردند، از جناب سرهنگ ایرانمنش که زمینه حضور بنده را در جمع نورانی شما عزیزان فراهم کردند صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم ، از عزیزان شورای شهر نیز که شَرَفِ حضور دارند صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم .

این دهه، دهه کرامت نامگذاری شده است، از ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) تا ولادت با سعادت امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع)بنام دهه کرامت وبزرگواری نامگذاری شده است . ما باید به مطالعه در مورد زندگی اهل بیت (ع) بپردازیم تا از روح بزرگ وبخشنده این بزرگواران و سخاوت وکرامت آنها در زندگی خودمان ،درس بگیریم وچون آنان اهل کرامت وبزرگواری باشیم . نمونه کوچکی از زندگی امام هشتم(ع)را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم .

کرامت وجوانمردی امام رضا(ع):

یسع بن حمزه می‌گوید: در مجلس حضرت رضا علیه‌السلام بودم و جمعیت بسیاری در مجلس حضور داشتند و از آن حضرت سوال می‌کردند و از احکام حلال و حرام می‌پرسیدند و امام رضا علیه‌السلام پاسخ آنها را می‌داد، در این میان ناگهان مردم بلند قامت و گندمگونی وارد مجلس شد و سلام کرد و به امام هشتم علیه‌السلام عرض نمود: «من از دوستان شما و دوستان پدر و اجداد پاک شما هستم. در سفر حج، پولم تمام شد و خرجی راه ندارم تا به وطنم برسم. اگر امکان دارد، خرجی راه را به من بده تا به وطنم برسم. خداوند مرا از نعمت‌هایش برخوردار نموده است، وقتی به وطن رسیدم، آن چه به من داده‌ای معادل آن، از جانب شما صدقه می‌دهم، چون خودم مستحق صدقه نیستم». امام رضا علیه‌السلام به او فرمودند: «بنشین، خدا به تو لطف کند.» سپس امام علیه‌السلام رو به مردم کرد و به پاسخ سوال‌های آنها پرداخت. سپس مردم همه رفتند و تنها آن مرد مسافر و من و سلیمان جعفری و خثیمه در خدمت امام ماندیم. امام علیه‌السلام به ما فرمود: «اجازه می‌دهید به خانه اندرون بروم؟» سلیمان عرض کرد: «خداوند امر و اذن شما را بر ما مقدم داشته است. » حضرت برخاست و وارد حجره‌ای شد و پس از چند دقیقه بازگشت و از پشت در فرمود: «آن مرد مسافر خراسانی کجاست؟» خراسانی برخاست و گفت: «این جا هستم.» امام علیه‌السلام از بالای در دستش را به سوی مسافر دراز کرد و فرمود: «این مقدار دینار را بگیر و خرجی راه خود را با آن تامین کن و این مبلغ مال خودت باشد. دیگر لازم نیست از ناحیه من، معادل آن را صدقه بدهی، حالا برو که نه تو مرا ببینی و نه من تو را ببینم». مسافر خراسانی پول را گرفت و رفت. سلیمان به امام رضا علیه‌السلام عرض کرد: «فدایت گردم که عطا کردی و مهربانی فرمودی، ولی چرا هنگام پول دادن به مسافر، خود را نشان ندادی و پشت در خود را مستور نمودی؟!»

امام رضا علیه‌السلام در پاسخ فرمود: «مَخافةً اَن اَری ذلَ السوالِ فِی وَجهِهِ لِقَضایی حاجتَهُ؛ از آن ترسیدم که چون حاجتش را برآوردم، شرمندگیِ درخواست را در چهره او ببینم.»(1)این کار را کرامت ومردانگی وجوانمردی می گویند. در قرآن داریم: « ... فَإِن‌َّ رَبِّي غَنِي‌ُّ كَرِيم‌ٌ » (2) پروردگار هم غني وهم كريم است‌.واینکه به ما انسانها شرافت داده است و در قرآن داریم:« وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ ...»(3) و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم. انسان باید احساس کند که جایگاه والایی نزد خداوند دارد و دارای کرامت ذاتی است. .همچنین خداوند می فرماید: « وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ ...»(4) و آنچه در آسمان ها و آنچه در این زمین است همه را که از اوست به سود شما مسخر نمود.

دیندار وتشیع ما از برکت اهل بیت و امامزادگان:


انسان باید قدر و منزلت خودش را در پیشگاه پروردگار بداند .هفته کرامت نیز برای این است که انسان خودش را بشناسد و راه و روش اهل بیت(ع) را در زندگی خودش پیاده کند . این هفته،هفته بزرگداشت و تکریم امامزادگان نیز هست. امامزاده حمزه (ع)، امامزاده بزرگوار شهر ما که هم مقام شهید را دارند و از ذُریه حضرت رسول(ص) و اهل بیت هستند ودارای مقامی بس والا هستند. همانطور که به زیارت شهداء می روید ، زیارت این امامزاده بزرگوار را هم فراموش نکنید. همه باید در بزرگداشت این امامزاده و ساخت بارگاه و حرم در شأن این امامزاده همکاری کنیم. اسلام و دین تشیعی که امروز به من وشما رسیده است، از برکت همین امامزادگان است ،امامزادگانی که وارد ایران اسلامی شدند وسختی ها را به جان خریدند تا مسلمان شویم. مردم ایران قبل از ورود این امامزادگان به ایران ، آتش پرست و زرتشتی بودند وبعدها نیز بخشی از مردم ، سنی شدند ولی اینکه چه اتفاقی افتاد که امروز همه محب اهل بیت وشیعه شدیم ؟ و چه کسی زحمت کشیده وخون دل خورده است؟ همین امامزادگان خون دل خوردند.

اعتقادات نادرست در بین مردم:

خیلی سخت است بخواهیم یک تفکر و اعتقادی را از مردم یک شهر بگیریم واعتقاد دیگری را جایگزین کنیم.مثلا زمانی که بنده در بافت بودم، تعدادی از مردم بافت ،به اشتباه معتقد بودند که قربانی اول برای شخصی که تازه فوت کرده است باید در روز عرفه باشد. از اول انقلاب تا به امروز ، روحانیون آن شهرستان و همه ائمه جمعه ای که در بافت آمده بودند، در خطبه های نماز جمعه بار هم گفته بودند که این اعتقاد نادرست است ولی مردم زیر بار نمی رفتند ونمی پذیرفتند وحتی یکی از کارکنان خود سازمان تبلیغات هم که پدرش فوت کرده بود، می گفت خانواده من را مجبور کرده اند که قربانی اول را روز عرفه قربانی کنم .این مثال کوچکی بود که نشان می دهد تغییر در تفکر و اعتقادات یک ملت بسیار سخت است و به آسانی انجام نمی شود ، مردم ایران هم که از اول شیعه علی(ع) نبودند ،همین امامزادگانی که به ایران آمدند ، زحمت بسیار کشیدند وخون دل خوردند تا ما شیعه شدیم ، پس باید تلاش آنها را قدر بدانیم ، این قدرشناسی ما نشان دینداری و عشق ما به پیغمبرخدا(ص) است، بنده وقتی که یک امامزاده را می بینم واقعاً خجالت می کشم که چنین وضعیتی دارند. شما به هر شهر وروستایی که بروید وضعیت امامزاده آنجا از امامزاده شهر زرند بهتر است، شهری صنعتی و پسته خیز، که دارای مردمی عالِم ،فرزانه ودانشمند است ، انتظار بیشتری می رود ، این امامزاده دارای شجره نامه وسند معتبر وصاحب کرامت های بسیاری است. همه باید در ساخت بارگاه این بزرگوار تلاش کنیم.

کرامت معجزه امامان:


تفاوت کرامت ومعجزه در این است که معجزه مخصوص پیامبران است، پیامبر برای اثبات ادعای پیامبری خود را ، معجزه وکار خارق العاده انجام می دهد ،معجزه کار خدایی است ؛ به معجزه امامان کرامت می گوییم ، بزرگان دین هم اهل کرامت هستند. ازاین نمونه کرامت ها خلیی زیاد اتفاق می افتد،خیلی ها وقتی مشکلی دارند ونمی توانند به حرم امام رضا(ع) مُشَرف شوند ، به حرم امام رضا(ع) زنگ می زنند وحاجت می گیرند.ما یک عید غدیر می خواستیم مراسم برگزار کنیم، عید غدیر ،عید سادات وامیرالمومنین(ع) است ومی خواستیم یک جشن باشکوه برگزار کنیم وچند هزار نفر را هم ناهار بدهیم که نه پول داشتیم ونه سخنران وبنده هرچه به دنبال سخنران می گشتم آن زمان پیدانمی شد وهر چه تلاش کردم پول ناهار ی را هم که می خواستیم بدهیم جور نمی شد ، یک روز واقعاً دلم شکست وبه حرم امام رضا(ع) زنگ زدم وگفتم یا امام رضا(ع)می خواهیم برای جدت امیرالمومنین(ع) مراسم برگزار کنیم که نه پول ونه سخنران داریم ودلم هم شکست وگوشی را گذاشتم که صبح علی الطلوع خانمی در خانه ما آمد و مبلغ یک میلیون تومان پول را به من داد وگفت مادرم این پول را برای شما داده وگفته که اختیار آن با خودتان باشد ودر هر راهی که خواستید خرج کنید ، همان جا گفتم : یا امام رضا (ع) فدای شما بشوم که اجازه ندادید آفتاب بزند واینگونه حاجت مرا روا کردید . فقط سخنران مانده است. که به آقا ی سید ابراهیم حسینی اراکی زنگ زدم وگفتم که شما می توانید برای سخنرانی بیائید که ایشان گفتند نمی توانم بیایم ، امام جمعه اراک من را دعوت کرده است وباید به آنجا بروم ، گفتم : ببینید این مراسم برای جدت امیرالمومنین(ع) است حالا اگر می خواهید بیایید واگر نمی خواهید هم نیایید . گفت : من ساعت دو صدا وسیمای قم هستم حالاشما یک زنگ به من بزن تا ببینم چه می شود که من فراموش کردم ساعت دو زنگ بزنم وساعت سه زنگ زدم که ایشان گفتند اتفاقاً جور شده است وعید غدیر مردم رفسنجان من رادعوت کرده اند وصبح باید دعای ندبه را در رفسنجان بخوانم وبلیط رفت وبرگشت هواپیما را هم برای من می گیرند وقرار شده که خودشان هم راس ساعت نه صبح من را به کوهبنان بیاورند . ببینید که خود امام رضا(ع) همه لوازم این مراسم را فراهم کردند، به این مطلب کرامت می گویند .

کرامت شهید به پیرمرد مریض:

شهداء هم اهل کرامت هستند و در نزد خداوند مقام والایی دارند. شهدای ما از شهدای بدر اُحُد هم بالاتر هستند ونزد خدا بسیار آبرو دارند ، برادر یک شهید،تعریف می کرد که پدرِ همسرم، سکته مغزی کرده بود ، او را به اتاق عمل بردند و عمل کردند وپیر بود و کسی باور نمی کرد که با این سکته مغزی زنده بماند .آن آقا می گفت: به برادر شهیدم متوسل شدم که بین خواب وبیداری بودم که شهید نزد من آمد وگفت به همسرت بگو توسل به حضرت زهرا(س) را بخواند که پدرش خوب می شود ومن همان موقع به بیمارستان زنگ زدم وگفتم که نماز توسل به حضرت زهرا(س) بخوانید وگفت که پدر همسرم بیهوش شده بود ودستهایش را هم بسته بودند وقتی که به هوش امده بود همه اینها را باز کرده بود ودکترها گفتند ممکن است این لخته جذب شود که شکر خدا هم همینطور شد ، منتهی دکتر گفته بود که قلب او هم مشکل دارد وباید عمل شود وگفت این آقا خیلی ترسید وگفت دیگر حتما پدر همسرم این بار خواهد مرد ومی گفت دوباره به برادرشهیدم متوسل شدم وبه من گفت: از آن تسبیح تربیتی که همسرت همیشه با آن ذکر می گوید، یک دانه آن را در آب بیندازید وازآن آب تربت به او بدهید ان شاء الله شفا پیدا می کند وهمان کار را کردیم والحمدلله بعد ازآن دکتر گفت که قلب او هم مشکلی ندارد والان هم سالم است . اینهاهمه کرامت است ، شهداء خیلی والامقام هستند ونزد خدا خیلی آبرو دارند ودستشان در عالم برزخ خیلی باز است .

مرحوم میرزای قمی که یک عالم بزرگ است ، گفته بود که برای حوائج دنیایی خودتان نزد ما بیایید ما در عالم برزخ دستمان باز است وحوائج بزرگتان را نزد حضرت معصومه(س) ببرید، برای شفاعت، نجات از جهنم وعاقبت بخیری نزد حضرت معصومه(س) بروید ، این حاجتهای دنیایی را ما روا می کنیم، شما هم زائران امام رضا(ع) هستید ونزد خدا بسیار آبرو دارید .

زیارت امام رضا(ع) افضل تر از زیارت امام حسین(ع):

زیارت امام رضا(ع) از جهت زائر از زیارت امام حسین(ع) نیز بالاتر است ، امام حسین(ع) را همه فرقه ها زیارت می کنند ولی امام رضا(ع) را فقط شیعیان دوازده امامی زیارت می کنند، شاه عبدالعظیم حسنی فرمود: به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مُشَرف شوم یا به زیارت پدرتان. فرمود: زائران امام حسین علیه السلام بسیارند؛ اما زائران پدرم کم هستند. در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم ( امام رضا علیه السلام) از زیارت امام حسین (علیه السلام) افضل است؛ زیرا امام حسین (علیه السلام) را عامّه و خاصّه زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خاصّه (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمی کنند. (5)

پسر مرحوم کافی تعریف می کرد که : روایتی را دیدم که وقتی می خواهید خدا را صدا بزنید ،یک نفس صدا بزنید تا اینکه نفس قطع شود وقتی که اینگونه خدا را صدا بزنید خدا به ملائکه خودش می گوید: ملائکه من ، بنده من را ببینید تا لحظه ای که می خواهند جان بدهد ،من را صدا می زند. آیا رواست که من او را حاجت روا نکنم وآیا درست است که من او را رد کنم ؟ ما نیز در جوار شهداء ودر جوار عالم بزرگ شهرمان مرحوم حاج آقای جعفری وبا حضور زائرین امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) خدا را بخوانیم ، پس حاجات خودتان را مد نظر بگیرید تا آنها را از خدا بگیریم .خدایا به آبروی آقا امام رضا(ع) حاجات همه ما را برآورده بخیر بفرما.

« والسلام عیلکم ورحمة الله وبرکاته»


پی نوشت:

1- داستان دوستان، محمد محمدی اشتهاری ، ج 2، ص 60، سفینة‌البحار، ج 1، ص 418. انوار البهیه، ص 334

2- سوره النمل،آیه 40 / الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، ج 15، ص 364ـ371

3- سوره اسراء،آیه 70

4- سوره الجاثیه،آیه 13

5- رک: الكافی، ج4، ص584؛ تهذیب‏الأحكام، ج6، ص84؛ وسائل‏ الشیعة، ج14، ص562؛ كامل‏ الزیارات، ص306؛ عیون أخبار الرضا، ج2، ص261

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.