سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پیشرفت یک جامعه مرهون مدیریت مدیران متخصص

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 392 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.06.07
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم تودیع ومعارفه شهردار جدید زرند مورخه 1/06/94


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمد لله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یاصاحب الزمان؛ السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی بن موسی الرضا(ع)

قال علی علیه السلام :« أيُّهَا النَّاسُ ... لَا خَيرَ فِي دُنيَا لَا تَدَبُّرَ ( لَا تَدبِيرَ ) فِيهَا. » (1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)، سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدای والا مقام شهرستان وشادی شهدای گمنام و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان،خانواده و فرزندانتان،اجماعاً صلوات.

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه خواهران و برادران و سروران عزیز روحانی که شَرَفِ حضور دارند. تقدیر و تشکر می کنم از جناب آقای سیف الهی که واقعاً افتخار دیار کریمان هستند وهمه همکارانشان ،از عزیزان در شهرداری و جناب آقای فرماندار و همه مسئولین محترم ، مهمانان عزیز که شَرَفِ حضور دارند نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از زحمات خالصانه برادر بزرگوار جناب مهندس عربنژاد و جناب آقای یزدانپناه نیز که در این مدت برای شهرستان زحمات زیادی را کشیدند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. امروزهم که معارفه جناب آقای محمدی است ، برایشان آرزوی می کنیم همانطور که درمخابرات موفق بودند، در این عرصه هم موفق تر باشند.

تدبیر وآینده نگری شرط موفقیت یک مدیر:

در روایتی که خدمتتان عرض کردم مولایمان امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: « أيُّهَا النَّاسُ ... لَا خَيرَ فِي دُنيَا لَا تَدَبُّرَ ( لَا تَدبِيرَ ) فِيهَا. » (1) مردم! دنيايي که در آن تدبيرمندي و عاقبت انديشي نباشد، خيري در آن نيست. لازمه موفقیت در زندگی برنامه ریزی دقیق ، ژرف و محاسبه گری دقیق داشتن است. تدبیر و آینده نگری شرط لازم برای یک مدیر است که اگر این تدبیر و آینده نگری نباشد، دچار روزمرگی می شودوبه شکست می انجامد. لازمه استفاده از نعمت های خداوندوبهر مندی از خوشی دردنیا تدبر و آینده نگری است. مخصوصا در مجموعه شهرداری که دارای محیطی باز و با وسعت کار است که اگر با برنامه ریزی وبا یک اتاق فکر پشتوانه شهردار، نباشد ،قطعاً به جایی نمی رسد.

عوامل موفقیت وشکست یک تمدن:

امیرالمؤمنین در فراز دیگر عوامل موفقیت و عوامل شکست یک تمدن را در چهار فراز کوتاه تبیین می کند.امام علی علیه السّلام فرمودند: « يستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ» چهار چيز باعث شکست دولت ها مي شود: «تَضييعِ الاُصولِ » ضايع کردن اصول (مسائل مهم) « وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ » و سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) «وَ َتقديمِ الاَراذِلِ » و به کار گماردن آدم هاي پست «وَ تَاخيرِ الاَفاضِلِ»و کنار گذاردن انسان هاي فاضل. (2) ما می توانیم با توجه به این کلام امیرالمؤمنین(ع) عوامل پیروز ی یک تمدن را نیز استنباط می کنیم. لازمه پیشرفت یک جامعه این است که برنامه ریزی داشته باشد و به مسائل اساسی و مهم توجه شود و به اشخاص مدبر سپرده شود.اینکه در شهر کرمان هر گوشه اش نگاه کنید زیباست و برنامه ریزی داشته شده است، به خاطر زحمات جناب آقای سیف الهی مدیر توانمند و دست توانای ایشان است.

پیشرفت یک جامعه مرهون مدیریت مدیران متخصص:

پیشرفت یک جامعه مرهون مدیریت مدیران متخصص و توانا است. از طرفی اگر در جامعه ای به جای بکار گیری افاضل و دانشمندان، از اراذل استفاده شود و آنها چون پختگی لازم را ندارند، سراغ مسائل دست دوم می روند وشکست نصیب آن جامعه می شود.پس برای پیشرفت علاوه بر وحدت و همدلی که بحمدالله در شهرستان ما موج می زند، برنامه ریزی و تدبیر نیز لازم است.اگر وحدت و همدلی بین شورای شهر ، شهردار ومجموعه شهرداری اتفاق بیفتند و دست به دست هم بدهند ،ان شاءالله با کمک مردم و مسئولین شهرستان ما هم پیشرفت می کند. پیشرفت نیاز به برنامه دارد وباید مسائل اصلی جامعه را زیر نظر داشته باشیم.

امروز شهرداری به دستان توانای مهندس محمدی سپرده شده است . ان شاءالله به کمک شورای شهر وهمکاری مجموعه شهرداری و با کمک جناب آقای سیف الهی و مهندس مبشر و فرماندار محترم بتوانند گره گشا باشد و زمینه پیشرفت همه جانبه شهرستان را فراهم کنند.شهرستان زرند یک شهرستان لایق با استعدادهای درخشان و فراوان است و استعدادهای ناشناخته ی زیادی دارد.ان شاءالله در بُعد صنعت، کشاورزی ومسائل دیگر این شهرستان در استان سرشناس شود .آرزوی همدلی ، زندگی آرام و رزق و لقمه حلال برای مجموعه مردم این شهرستان دارم.

تقدیر و تشکر می کنم از همه شهردارانی که از آغاز تا کنون در این عرصه خدمت کردند. خصوصاً از مهندس عربنژاد و مهندس یزدانپناه که زحمات زیادی کشیدند، امروز هم سکان دار جناب آقای مهندس محمدی هستند، ان شاءالله که ایشان هم موفق عمل می کنند.

نکته ی دیگری که باید خدمت عزیزانمان در شورای شهر عرض کنم این است که ما اگر مدیری را انتخاب می کنیم باید به ایشان آزادی عمل بدهیم واختیار داشته باشد تا با هر کسی که می تواند کار بکند .شما باید از او کار وپیشرفت شهرستان بخواهیم ،از هر راهی که خود شهردار صلاح می داند. وگرنه اگر بگوییم با چه کسی کار کند، ایشان نمی تواند موفق شود. بلکه باید با فکر و اختیار خودش عمل کند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- أبوجعفر احمدبن محمدبن خالد البرقي، المحاسن، به اهتمام جلال الدين الحسيني المحدّث، دارالکتب الاسلامية، طهران، 1370ق. ج 1، ص 5؛ محمدباقر المجلسي، بحارالانوار الجامعة لعلوم الائمّة الأطهار، الطبعة الثالثة، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1403ق. ج 1، ص 174، ج 2، ص 118.

2- غرر الحکم، ص 342

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.