سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسجد مرکز شکوفایی فطرت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 339 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.06.07
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در همایش ائمه جمعه وجماعات وهیات امناء مساجد پایگاههای مقاومت بسیج سپاه زرند مورخه 294/06/1



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمد لله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)، ا السلام علیک یا ثامن الحجج یا علی بن موسی الرضا (ع)

قال أبَا الحَسَنِ الرِّضا عليه‏ السلام: « رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدًا أحيا أمرَنا» (1)

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما عزیزان و بزرگواران و ارکان دین و دین مداری شهرستان که در این جلسه نورانی در خدمتشان هستیم. تقدیر و تشکر می کنم از امام جمعه و جماعات محترم، سروان بزرگوار روحانی و امام جمعه محترم یزدانشهر وهیأت امنای مساجد و فرماندهان محترم پایگاههای بسیج مساجد که شَرَفِ حضور دارند. ابتکار بسیار زیبایی را سپاه شهرستان ، به مناسبت روز جهانی مسجد انجام دادند و این جلسه همدلی را فراهم کردند که از این بزرگواران هم صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

ازفرماندهی لایق شهرستان جناب سرهنگ زمانی و همه همکارانشان وجناب حجه الاسلام اسدی و همه شما بزرگواران و عزیزان،از حجه الاسلام جعفری وحاج آقای سلطانی و همه شما سروران عزیز روحانی نیز تقدیر و تشکر می کنم. مطالب بسیار خوبی به مناسبت هفته جهانی مسجد ، در این جلسه بیان شد.

مسجد مرکز شکوفایی فطرت:

در دین مقدس اسلام، پایگاه دینی و عبادتگاه مسلمانان " مسجد" نامیده می شود. مسجد به معنای محل سجده کردن و سر به سجده نهادن است، اوج فروتنی و کُرنش در برابر خداوند است.مأموریت مسجد این است که به زندگی مردمان رنگ خدایی دهد از این رو مسجد صرفاً یک مکان نبوده بلکه نهاد، خانه مردم، خدا و مرکز شکوفایی فطرت است. مسجد بزرگ ترین کارکرد را برای پیش برد اهداف اسلام دارد و این دلیل دشمنی‌ها با مساجد است.

مسجدالاقصی اولین قبله مسلمانان:

در ٢١ آگوست سال 1969، مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمین و یکی از مقدس ترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی، توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد و خسارتهای فراوانی به این مکان مقدس وارد شد. این بزرگترین جنایت صهیونیستها علیه مسجدالاقصی تاکنون بوده و به همین دلیل به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و از سوی سازمان همکاری اسلامی ، "روز جهانی مساجد" خوانده شده است.

دهه کرامت وهمین طور دهه تکریم امامزادگان را به محضر حضرت صاحب الامر (عج) و همه شما ارادتمندان و علاقمندان به اهل بیت(ع) تبریک عرض می کنم.

فراهم نمودن زمینه فراگیری علوم اهل بیت:

عبد السلام بن صالح هروى نقل می کند: از ابوالحسن الرضا عليه ‏السلام شنيدم كه مى‏ فرمايد: « رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدًا أحيا أمرَنا» رحمت خدا بر آن بنده‏ اى كه امر ما را زنده گرداند. عرض كردم: « وكَيفَ يُحِيي أمرَكُم؟ » چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: « يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ» تعاليم ما را فرا گيرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ (به این معنی که طلبه شود و مسائل شرعی را در حوزه بیاموزد وبعد از آموزش به شهر و منطقه خودش برگردد و مردم دیار خودش نیز مطالب دینی را یاد بدهد.چنین شخصی مشمول دعای امام رضا(ع) است. ) در ادامه حضرت می فرمایند : « فَإِنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا» زيرا اگر مردم زيبايي هاى سخن ما را بدانند، « لاَتَّبَعونا» بى گمان از ما پيروى می کردند(1) اگر ما زمینه ای را فراهم کنیم که مردم پای درس اهل بیت (ع) بنشینند وعلوم اهل بیت(ع) را منتقل کنیم، مردم عاشق اهل بیت می شوند.

متاسفانه جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته است یک فیلم مناسب مبنی بر شیوه و روش اهل بیت(ع) به دنیا ارائه کند؛ به عنوان نمونه اگر می توانستیم یک فیلم از انفاق حضرت علی و حضرت زهرا(ع) بسازیم و به دنیای بشریت نشان بدهیم که ما چنین بزرگوارانی داریم ، بسیاری از مردم جهان جذب اسلام و شیعه می شدند.

انفاق حضرت علی(ع) وحضرت فاطمه(س):

روزی امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در دوران طفولیت بیمار شدند، پیامبر اکرم (ص) به همراه تنی چند از اصحاب به عیادت آنان رفتند و به حضرت علی(ع) پیشنهاد فرمودند تا برای شفای آن دو بزرگوار نذر کنند که روزه بگیرند. حضرت علی (ع)، فاطمه زهرا (س) و فضه ـ کنیزشان ـ چنین نذر کردند: اگر حسن و حسین بهبودی یافتند برای خدا سه روز روزه می گیریم(2). امام حسن و امام حسین ـ علیهما السلام ـ شفا یافتند. حضرت علی (ع) و اهل او نذرشان را ادا کرده و روزه گرفتند، روز اول را روزه گرفتند، هنگام افطار مسکینی درب خانه آمد، فردای آن روز، دومین روزه نذری خود را گرفتند، شب هنگام، آنگاه که خواستند افطار کنند، یتیمی درب خانه آمد ، روز سوم هم یک اسیر غیر مسلمان به درب خانه آنها آمد و درخواست غذا کرد و آنان هر سه روز، ایثارگرانه افطار خود را در راه خدا دادند. حضرت علی (ع) به کافر اسیر هم به چشم یک انسان نگاه کردند وفرمودند: انسان نیازمندی برای دریافت کمک به در خانه ما آمده است و کرامت دارد، این عمل را حقوق بشر می گویند .

بخشش وسخاوت اهل بیت رسول خدا(ص):

این بخشی از کار بود، بخش دیگر ارزش والای کار را نگاه کنید که می فرمایند: «اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللّهِ لا نُریدُ مِنکم جَزاءً وَ لا شُکُوراً » ؛ ما به خاطر خدا به شما غذا می دهیم و از شما تشکر و پاداشی نمی خواهیم .این است بخشش و بزرگی و انسانیت و سخاوت اهل بیت رسول خدا(ص). در هیچ جای عالم نمی توانید چنین انفاقی را پیدا کنید.
امروز در خدمت همه ارکان دینداری شهرستان هستیم که مشمول دعای امام رضا(ع) هستند . هیأت امنای مساجد ،خُدام مساجد، فرماندهان محترم پایگاه ،روحانیون مساجد هستند که زمینه عبادت مومنین را در مساجد فراهم می کنند تا نورانیت کلام اهل بیت(ع) را درک کنند و زمینه حاکمیت اهل بیت (ع) فراهم شود.

اساس جمهوری اسلامی ایران احیای امر اهل بیت:

امام صادق علیه السلام نیز به فضیل می فرمایند: «... فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَحْیَا أَمْرَنَا »(4) خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده کند. تمام هَمّ و غََّم اهل بیت (ع) این بود که نظام حق، نظام دینی و اسلامی برپا شود و احکام خدا در جامعه اجرا شود. تلاش همه شما بزرگواران نیز بر همین اساس است. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که توسط حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذاری شد و امروز پرچم آن بر دوش رهبر معظم انقلاب است، احیای امر اهل بیت است. افتخار بزرگی نصیب شما شده است که خادم خانه خدا باشید. آنچه از ضروریات است همدلی بین هیات امنا ، روحانی مسجد، مداح و قاری در برگزاری برنامه هاست .همین طور نکته ای جناب سرهنگ در مورد حلقه های صالحین اشاره کردند.اگر نماز جمعه و مسجد ما شلوغ بود، نشان می دهد حلقه صالحین ما توانسته همگان را به سمت دین ، دین مداری واهل بیت جذب کند. در غیر این صورت یعنی حلقه های صالحین خوب عمل نمی کنند. این زمینه یک همدلی و همکاری را می طلبد. الحمدالله علی رغم گرایشات مختلف در شهرستان ما وحدت ، همدلی و برادری بسیار خوب است و روحیه عامه مردم، روحیه دینداری است و آنچه غالب است تقوی ، دین داری و ولایت مداری است. اصل مهم نیز حمایت از امام راحل (ره)و مقام معظم رهبری است که به خواست خدا این امر ، نقطه قوت شهرستان است. باید تلاش شود تا جوانان را بیشتر جذب کنیم و در این مسیر همه باید دست به دست هم بدهیم، به عنوان نمونه اگر روحانی مسجد ، هیات امنا تمام تلاش خود را در جذب جوانان بکنند ولی خادم مسجد برخورد مناسبی نداشته باشد،زحمات بقیه نیز اثری ندارد و نتیجه ای در پی ندارد. خادم مسجد باید خوش برخورد و خوش اخلاق باشد و نمازگزاران را تحویل بگیرد.هیات امنا باید احترام روحانی را نگه دارند و متقابلاً روحانی احترام هیات امنا را داشته باشد ویک جَّو دوستانه حاکم باشد.

لزوم وحدت وهمدلی بین هیأت امناء مساجد:

نکته دیگر اینکه بین اعضای هیات امنا نیز باید وحدت وهمدلی باشد و امور را با تدبیر و مشورت پیش ببرند و این گونه نباشد که هرکس هرکاری خواست انجام دهد . متاسفانه گزارشاتی شده است که حاکی ازاختلاف بین بعضی از هیات امناهاست واینکه به امور مسجد اهمیت نمی دهند و در جلسات شرکت نمی کنند . برای این مورد طرحی را جناب حجت الاسلام سلطانی ریاست محترم سازمان تبلیغات آماده کرده اندکه افرادی از هیات امنا را که از شهر هجرت کرده اند و یا پیر شده اند و توانایی انجام امور مسجد را ندارند با جوانان جایگزین کنیم باید به جوانان میدان داده شود و آنها را برای آینده آماده کنیم .مشکل دیگری هم که وجو دارد این است که بعضی از هیات امنا پیر شده اند و توانایی ندارند ولی جای خودشان را به جوانان نمی دهند و عده دیگری هم که در ساخت مسجد مشارکت کرده اند،گمان می کنند که مسجد فقط متعلق به آنهاست و هرکاری خواستند بدون مشورت، می توانند انجام دهند. در صورتی که امور مسجد باید با مشورت هیات امنا باشد. از حجت الاسلام سلطانی و ریاست محترم اوقاف تقاضا دارم تا بحث هیات امنا را پیگیری و هر چه زودتر سر و سامان بدهند.

مطلبی بود که قصد داشتم در جمع کلیه هیات امناها و بدون حضور روحانیون عرض کنم ولی چنین موقعیتی پیش نیامد ،در این جلسه عرض می کنم ، روحانیونی که در شهر ما خدمت می کنند ،آزاد هستند که قم بروند و درس خود را ادامه بدهندو پیشرفت کنند ولی ایثار می کنند و در این شهر می مانند و به تبلیغ می پردازند. نکته اینجاست که طلبه ای که درس و بحث را رها کرده و در شهرستانی می ماند ،جز صد یا دویست هزار تومان شهریه ای ندارد که با این مبلغ نمی تواند خانواده اش ار اداره کند. مساجد باید به روحانی شان کمک کنند. این طوری نباشد که در طول سال و در مراسمات ، صفر و ماه مبارک رمضان آنها خدمت می کند ولی در آن مسجد برای روحانی حق و حقوق در نظر گرفته نشود.
البته همانطور که میدانید وهابیون برای مساجد، روحانیون و خُدام آنها جداگانه هزینه کرده اند و پول نفت را خرج می کنند تا مردم را با پول جذب خودشان کنند ولی ما چنین بودجه ای در اختیار نداریم و نمی توانیم از نظر مالی روحانیون را تامین کنیم. باید در این بحث یک برنامه ریزی جدی داشته باشیم .متاسفانه روحانیون ما یکی پس از دیگری از شهرستان مهاجرت می کنند زیرا قادر به تامین زندگی خود نیستند. به فرموده آقای قرائتی آنها هم نیاز به آب ،برق ، تلفن و... دارند که هزینه بر است.می توانید برنامه ریزی کنید و از هر محله ای،بیست نفر خیر را پیدا کنید و از آنها بخواهید که برای احیای دین داری و امر اهل بیت ، ماهیانه مبلغی را به مسجد کمک کنند تا ضربه ای هم به کار مسجد وارد نشود و ماهیانه حدود پانصد هزار تومان به روحانی حقوق بدهید تا احترام روحانی نیز سرجایش بماند.

امام سجاد(ع) در رساله حقوق خودشان می فرمایند: « و امّا حقّ امامك فى صلاتك ، فان تعلم انه قد تقلد السفارة فيما بينك و بين الله ، و الوفادة الى ربك » امام جماعت ، در حقيقت كسى است كه وساطت ميان ماموم و خدا را به عهده گرفته است و از جانب انسان سخن مى گويد.(5)
هم هیات امنا باید حرمت و احترام روحانی را داشته باشد و هم روحانی باید احترام هیات امنا را داشته باشد.هیات امنا مدیر تشکیلات است و باید با شمِ سیاسی که دارد همه را جذب کند و این گونه نباشد که یکی را تحویل بگیرد و یکی را طرد کندکه باعث اختلاف و درگیری می شود. نکاتی که گفته شد در باب هفته تکریم و تجلیل مساجد بود.

سرمایه گذاری در بحث شادی حلال:

چند نکته دیگر را هم بیان کنم و جلسه را ختم کنیم.در قران داریم که : « وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى »(6) و اوست که می خنداند و می گرياند. دهه کرامت را داریم .مردم شهرستان ما به جشن و شادی حلال نیاز دارند.در جلسه ای که با جناب دکتر حق دوست داشتیم، مطلب قابل تأملی را بیان کردند و اعلام کردند که چند بیماری ناشناخته در استان شیوع پیدا کرده است و یکی از علل شیوع سرطان گوارش در شهرهای شمالی استان کرمان از جمله زرند رفسنجان و شهر بابک وافزایش تعداد بیماران مبتلا به این بیماری از میانگین کل کشور، نبودِ شادی حلال در این شهرهاست. مسئله دیگر بحث کم کاری غده تیروئید است که در کشور از هر هشتصد نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری است ولی متأسفانه در استان کرمان از هر سیصد نفر، یک نفر دچار کم کاری تیروئید است، مهمترین راه حلی که ما می توانیم داشته باشیم توجه بیشتر به بحث ورزش ،نشاط و شادابی است. پزشکان توصیه می کنند هر هفته ، سه نوبت و هر نوبت حدود نیم ساعت یک ورزش تند داشته باشید که این افزایش ضربان قلب و بالا رفتن شدت تنفس از سرطان جلوگیری می کند. این نکته را می خواهم متذکر بشوم که هیات امنا در بحث شادی و شادی حلال در شهرستان سرمایه گذاری کنید ،خصوصا در شهر ما که آمار خودکشی بالاست.

استفاده ار روحانیون متعهد در مساجد:

نکته دیگری اینکه از هر روحانی نمی توان استفاده کرد، متاسفانه بعضی از آنها شیعه انگلیسی هستند و در این راستا کار می کنند.مثلاً قمه زنی را که بر خلاف اسلام و خلاف نظر امام(ره) و مقام معظم رهبری است، ترویج می دهند. شخصی تعریف می کرد،برنامه ای در ماهواره پخش می شد که برای معرفی هر فرقه ای ، فیلمی ساختند ؛ برای نمایش افکار شیعه ، قمه زنی شیعیان را نمایش داده بودند وآن لحظه ای که فرد قمه می زند و خون به سرو رویش می پاشد را پخش کردند . صحنه طوری چیده شده بود که همه مردمی که آن فیلم را دیدند از شیعه متفر شدند؛ ببینید دشمن چگونه رفتار می کند تا افکار جهانیان را نسبت به شیعیان خراب کند.آیه ای از قرآن را خدمتتان عرض می کنم تا حرفهای من با استناد به قرآن باشد.پیغمبر خدا در حال سخنرانی بودند که یکی از مسلمانان بلند شد گفت:"یا رسول الله راعِنا "یعنی ما را مراعات کن وبه ما توجه کن .یهودی ها که این جمله را شنیدند گفتند ببینید که مسلمانان به پیامبر می گویند: "راعِنا" یک معنایش این است یعنی ما را خَر کن ونفهم جلوه بده ؛ "راعنا" دوپهلو است و هردو معنا (مراعات کن وماراخَرکن) را می دهد .دشمن از این معنا سوء استفاده کرد. آیه نازل شد "لاتقولوا راعِنا"مسلمانان وقتی می خواهید صحبت کنید ،طوری صحبت کنید که دشمن نتواند سوءاستفاده کند ."قُولوا اُنظُرنا" شما می توانید به جای این کلمه که دشمن سوءاستفاده کند بگوئید ما را نگاه کن که همان معنا را می رساند.(7) قمه زنی هم همین حکم را دارد .کسی که قمه می زند به عشق امام حسین(ع) قمه می زند ولی دشمنان برای تخریب اسلام از آن استفاده می کنند.

نکته دیگر اینکه حوزه علمیه مانند دریاست و در دریا همه چی هست، هرکس عمامه روی سرش گذاشت مناسب تبلیغ نیست. روحانیون شناسه نامه دار باشند و با حجه الاسلام سلطانی ریاست محترم اداره تبلیغات هماهنگ باشند.

خواندن نماز در جوار قبور مطهر شهداء:

مطلب بعدی اینکه بعضی به برگزاری نماز در کنار قبور شهداء اعتراض دارند. باید عرض کنم بنابر مشهور نماز خواندن روی قبر و در مقبره و جایی که مقابلش قبر است یا بین دو قبر کراهت دارد، ولی در دو صورت اخیر اگر ده ذراع (حدود پنج متر) با قبر فاصله داشته باشد یا بین او و قبر حائلی باشد کراهت ندارد و اگر زمین وقف امام‌زاده باشد، نماز باطل نیست ولی اگر ملک شخصی باشد (مثل مقبره‌های خصوصی) در صورت عدم رضایت مالک، نماز جایز نمی‌باشد. (8) بهشت زهرا و قبرستان با گلزار شهدا متفاوت است، همانگونه که شما به زیارت حرم اهل بیت (ع) می روید و آنجا مرکز عبادی است. در داستان اصحاب کهف هم ، یک عده گفتند برای آنها ستون یادبودی بسازیم و عده ای دیگر که صحبت آنها مورد قبول واقع شد گفتند، ستون یاد بود ملی گرایی است باید در این مکان مسجد ساخته شود ونام خدا برده شود.« قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»(9) این جمله نقل کلام مولی الموحدین است، شاهد این است که گفتند مسجدی بنا کنیم و نگفتند معبدی. چون مسجد در عُرف قرآنی محلی را گویند که برای ذکر خدا مهیا شده است؛ و قرآن بتکده یا سایر معابد را مسجد نخوانده.برای قبور اصحاب کهف مسجد ساخته شد تا نشان توحید وعظمت نام پروردگار باشد و جایگاهی برای مبارزه با ظلم وستم ونشان بلند آوازه بودن کلمه «لااله الا الله» باشد.اگر نماز کنار قبر شهید کراهت داشت، برای اصحاب کهف مسجد نمی ساختند.

برنامه ریزی آمریکائیها برای ضربه زدن به ایران:


چند نکته ای هم در مورد برجام صحبت می کنم و بحث را جمع می کنم. آمریکا یی ها برنامه ریزی کردند که کاری را که در همه این سالها نتوانستند انجام بدهند یعنی نفوذ و از درون ضربه زدن را بعد از توافق به انجام برسانند. بحث حقوقی آن 15-10 سالی که در قطعنامه و برجام بوده است ، جداست ومربوط به شورای امنیت ملی و مجلس است . امریکایی ها در بخش هسته ای دنیا را از ما بترساند که ایران دنبال ساخت بمب اتم است ولی امروز پذیرفته اند که انرژی هسته ای ما صلح آمیز است. در مورد بحث برجام باید از اختلاف دوری کنیم. اگر تصویب شد همه حمایت می کنیم و اگر هم رد شد،باز هم می پذیریم.منتهی برنامه ریزی که دشمن کرده است این است که آنها دنبال تغییر در کشور ما هستند. کاری که رئیس جمهوری های قبلی امریکا نتوانستند از طریق جنگ و خونریزی انجام بدهند،امروز می خواهند از طریق جنگ نرم و دوستی به انجام برسانند وضربه نهایی را بزنند و در داخل کشور انسانهای غربگرا را روی کار بیاورند و زحمت امام و شهدا و نظام جمهوری را خاتمه بدهند. همه هدف استکبار جهانی در پسا برجام نابودی نظام جمهوری اسلامی و ایجاد تغییر از درون است که رهبری فرمودند: ما راه نفوذ را می بندیم و بسته ایم وامریکا این آرزوی را به گور می برد . منتهی آنچه مهم است وحدت، همدلی و پشت سر ولایت حرکت کردن است .اگر به این نکته توجه کنیم از همین برجام بهترین استفاده را نظام جمهوری اسلامی می برد و دشمن بار دیگر شکست جانانه را می خوردو به فرموده مقام معظم رهبری آینده از آن مسلمانان و اسلام ناب است.

از همه شما عزیزان و بزرگواران که در جلسه حضور داشتید صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .ان شاءالله که به کمک شما شهرستان ما از نظر فرهنگی ،دینی علمی، معنوی و مادی یک شهرستان نمونه و پیشرفته باشد.


پی نوشت:

1- عيون أخبار الرضا عليه ‏السلام : ج1، ص 307 ، ح 69

2- تفسیر کشاف، جار اللّه زمخشری، جلد 4، صفحه 670.

3- سوره الانسان،آیات 8 و9

4- وسائل الشیعه/ج14/ص501

5- سيرى در رساله حقوق امام سجاد عليه السلام (جلد سوّم)، مولف : حضرت آيت الله ميرسيد محمد يثربى (دامت بركاته )،بخش ويژگى هاى رهبر و پيشوا

6- سوره النجم ، آیه 43

7- سوره البقره ،آیه 104

8- استفتاء/11145، منهاج 2/م 566

9- سوره الکهف،آیه 21

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.