سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درنگی در احوالات و زندگی امامزاده عبدالله/ بیانات بسیار مهم رهبرمعظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 978 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.06.16
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/06/13


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)، یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا واغثنا؛
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروزدر نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند، شادی ارواح مطهر دوشهید گمنام شهرستان ،شادی ارواح مؤمنین ومؤمناتی که اهل نمازجمعه بودند واز دنیا رفتند وسلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان ونابودی سران کُفر اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه و باشکوه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد وهرکس با هر نیت و حاجتی به این نماز جمعه آمده است، ان شاءالله حاجت روا شود، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

از حضور مؤمنانه همه شما نمازگزاران ، برادران وخواهران مکرمه و مسئولین عزیز و سروران عزیز روحانی که شَرَفِ حضور دارند، اعضای محترم ستاد نمازجمعه نیز صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. از سخنران قبل از خطبه های نماز جناب حجه الاسلام عرب نیز صمیمانه تشکر می کنم.
خطبه اول را به بحث تکریم امامزادگان ( به تعبیر دعبل خزاعی شاعرِ اهل بیت(ع) ، ستارگانی که در زمین پراکنده شده اند) اختصاص می دهم.

نقش برجسته امامزادگان در شیعه شدن مسلمانان:

نقش این امامزادگان والامقام در جهت تبلیغ دین خدا و رساندن پیام رسول خدای به دلهای تشنه ومبارزه با ظلم وستم ظالمان و نجات بندگان خدا از جهل و ظلم و ستم یک نقش بی بدیلی ، بسیار ممتاز و برجسته است. مخصوصاً ما مردم ایران هرچه داریم از برکت علی و اولاد علی و امامزادگان داریم. وگرنه ایرانیان قبل از اسلام آیین زرتشتیت را داشتند و بعد از ورود اسلام به ایران بود که آنها مسلمان ومحب علی شدند ولی به اقتضای آن زمان سنی مذهب بودند. آنچه از تاریخ کرمان بر می آید ، مردم کرمان و توابع نیز اکثریت سنی مذهب بودند. مردمی سنی که تابع ابوحنیفه و یا شافعی مذهب بودند. حضور امامزادگان در ایران باعث شد تا ما مسلمان و شیعه علوی و فاطمی شدیم. در این میان نقش امامزادگان، نقش برجسته ای بود. وظیفه من و شماست که به پاسداشت تلاش های این امامزادگان، به زیارت آنها وبه تعمیر قبورشان همت بگماریم. چون اسلام و تشیع ما مدیون این بزرگواران است. و از طرفی طبق آیه قرآن ، این نشان مودت و دوستی ما نسبت به خاندان پیامبر خدا(ص) است. که خدای تبارک وتعالی مزد رسالت نبی مکرم اسلام حضرت محمد را دوست داشتن اهل بیت نام برده است. « قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى »(1) ای پیامبر ، بگو: من بر انجام رسالت، از شما مزدی نمی خواهم، مگر دوستی ومحبت درباره نزدیکانم. روایات زیادی هم در این باب داریم که چند روایت را جهت تبرک خدمت شما عرض می کنم.

لزوم محبت بر تمامی خاندان پیامبر(ص)

پس پیغمبر اکرم تنها چیزی که در قبال اجر نبوت و تبلیغ رسالت ، قرار داد ،مودت و محبت به فرزندان پیامبر است. روایتی است از حضرت ابی جعفر که با زید بن علی بن الحسین سخن می فرمود: « وَ الطَّاعَةُ لِوَاحِدٍ مِنَّا وَ الْمَوَدَّةُ لِلْجَمِيعِ» یعنی اطاعت نمودن و ولی امر (در هر دوره) یک نفر از ماهاست که او امام عصر و واجب الاطاعه می باشد واجب است ولی محبت و دوستی نسبت به عموم سادات فرض و لازم شمرده شده است(2)

نجات از سختی های قیامت

امام باقر علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل نموده است که فرمود: «مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی» کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، « زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ » روز قیامت او را زیارت می کنم « فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا » و از سختیهای قیامت نجاتش می دهم (3). یقیناً از بارزترین و کامل ترین مصداق ذریه آن حضرت، فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. معجزه خداوند را در سوره کوثر ببینید: ما به شما کوثر وخیر کثیر اعطا کردیم. امامزادگان نیز ذریه رسول خدا و ذریه حضرت زهرا(س) هستند و به فرموده قرآن :« خیر کثیر ».تمام هم و غم دشمن در این بود که نامی از پیامبر به جا نماند، و نسل پیامبر(ص) منقرض شود.در طول تاریخ بودند افرادی که پسران زیادی داشتند(عمرعاص) و هیچ نامی از آنها در تاریخ نمانده است ولی پیامبر تنها از ناحیه یک فرزند و آنهم حضرت زهرا(س) چنین پُرآوازه شده است. امروز سادات زیادی در استان کرمان و شهر زرند و حتی در هرجای جای ایران اسلامی ودر کشورهای دیگر زندگی می کنند که مصداق همان خیر کثیری می باشد که در قرآن کریم آمده است.

زیارت قبر اولاد رسول خدا برابر با زیارت قبر رسول خدا(ص):

روایت بعدی از جامع الاخبار است که: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: « من زار واحداً من أولادي في الحياة وبعد الممات فكأنّما زارني » كسى كه زيارت كند يكى از اولاد مرا در حيات و بعد از وفات پس مثل آن است كه مرا زيارت كرده باشد ،«ومن زارني غُفِر له البتّة » و كسى كه مرا زيارت كند البته آمرزيده است .( اين حديث شريف شامل تمام امامزادگان و سادات بنى فاطمه از احيا و اموات آنها مى باشد).(4)

تفکرات وهابیون در خصوص زیارت قبور ائمه:

این روایات از اهل شیعه نقل شده بود، روایاتی نیز از اهل سنت درهمین باب نقل شده است ، هرچند امروز وهابیون بحث زیارت قبور ائمه را منکر هستند .ابن‌تيميه (که آیین وهابیت بر اساس افکار و آراء او پی ریزی شده است) می گوید: اگر کسي براي توسل،کنار قبرپيامبري ياصالحي برود،اول بايداورا توبه داد واگر توبه نکرد،بايد کشته شود.(5) این تفکر ادامه پیدا کرده است وامروز به گروههای تکفیری رسیده است ، بطوری که گروه گروه تروریستی داعش در اظهارات گستاخانه و با این استدلال که خانه کعبه به جای «خدا» پرستیده می‌شود اعلام کرد که : به خدا قسم اگر مکه را فتح کنیم کعبه‌ای که پرستیده می‌شود را نابود خواهیم کرد!

صهیونیست ها چنان این افراد را تربیت کرده اند که یک تیر به سمت اسرائیل و یا کاخ سفید امریکا شلیک نمی کنند ولی تهدید به تخریب خانه خدا می کنند.

ولی از اهل سنت در باب زیارت قبور ائمه روایات زیادی داریم . مانند روایت زیر که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد. حضرت فرمودند: « فَمَنْ زَارَنِی بَعْدَ وَفَاتِی فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ» پس کسی که مرا بعد از وفاتم زیارت کند، گویا فاطمه را زیارت نموده، « وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَكَأَنَّمَا زَارَنِی » و کسی که فاطمه را زیارت کند، گویا مرا زیارت کرده، «وَ مَنْ زَارَ عَلِی بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ و» و کسی که علی علیه السلام را زیارت کند، گویا فاطمه سلام الله علیها را زیارت نموده «َ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِیاً » و کسی که حسن و حسین علیهماالسلام را زیارت کند، گویا علی علیه السلام را زیارت نموده «وَ مَنْ زَارَ ذُرِّیتَهُمَا فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا»و کسی که فرزندان آن دو را زیارت کند، گویا آن دو را زیارت نموده است. (6)

آنچه گفته شد مقدمه ای در مورد اصل زیارت بود، در نماز جمعه امروز به محضر امامزاده عبدالله مُشَرف می شویم و عظمت این امامزاده واجب التعظیم را خدمت شما عرض می کنم.

شخصیت وفضایل امامزاده عبدالله:

امامزاده عبدالله، از جمله امامزادگان شهرستان زرند هستند که نام اصلی ایشان "خواجه ابوالرضا" بوده است و مقبره و بناي تاريخي این امامزاده در 10 كيلومتري جنوب زرند در روستاي تاج آباد(مطهر آباد) قرار دارد.

نسب شریف امامزاده عبدالله با سه واسطه به امام موسی کاظم(ع) منتهی می شود که از قرار ذیل است:

خواجه ابو الرضا ابن محمد ابوالحسن الحائری ابن ابراهیم المجاب ابن محمد العابد ابن امام موسی الکاظم (ع) .(7)

به اندازه فرصت کوتاهی که دارم بخشی از عظمت این امامزاده واجب التعظیم را برای شما بیان می کنم.

درنگی در احوالات و زندگی شاهزاده محمــد عابد (ع) :

سیّد محمد عابد فرزند بلاواسطه امام هفتم ، باب الحوائج ، موسی بن جعفر (علیه السلام) و از مادری زاهده به نام «امّ احمد» متولد شد. شاهزاده محمّـد عابد (علیه السلام) یکی از ۱۷ فرزند ذکور امام هفتم می باشد.

او مردی جلیل القدر ، صاحب فضل و صلاح بود. پیوسته با وضو ، طهارت و در نماز بود. شب ها مشغول نماز می شد ؛ چون از نماز فارغ می گشت ساعتی به استراحت می پرداخت ، دگر باره از خواب بر می خواست مشغول طهارت و نماز می شد. باز لختی استراحت می کرد و باز برمی خواست و مجدداً مشغول نماز و طهارت می شد و این بود عادت ایشان تا آن که آفتاب نمایان می شد.(8)در مورد مهاجرت و دلایل هجرت این امام زاده جلیل القدر ، چنانچه از شواهد و قراین بر می آید ، ایشان از آن دسته از خاندان علوی بوده اند که به سرپرستی برادرشان احمد بن موسی(ع) با هجرت امام هشتم از مدینه به خراسان ، به قصد زیارت امام بر حق علی بن موسی (ع) عازم ایران شدند. مأمون در ابتدای امر از اين كار استقبال نمود و اجازه داد اما هنگامی که حركت اين كاروان بزرگ را به مامون گزارش نمودند، كه جمعيتي در حدود 15 هزار نفر از بستگان امام رضا (ع) و ساير علويان و شيعيان به سمت طوس در حركت اند، مأمون از حركت اين جمعيت انبوه خوفناك شد و از ترس اینکه امام قدرت ظاهری خود را بازیابد و سلطنت مامون عباسی مورد مخاطره قرار گیرد ، فوراً دستور صادر نمود كه آنها را متوقف كنند و به هر كجا كه رسيده اند به آنها بگويند به طرف مدينه برگردند و به آنها اجازه داده نشود كه به سمت طوس مركز خلافت مأمون حركت كنند، قتلع خان كه عامل مأمون بود در شيراز مانع حركت كاروان احمد بن موسي (ع) شد و بين آنها جنگ روي داد . در این جنگ گروه امامزادگان پیروز شدند ولی مردي از سپاه قتلع خان دست به حیله زد و فرياد كشيد كه اگر منظور شما ديدار با علي بن موسي الرضا (ع) است او وفات يافته است. لذا همراهان احمد بن موسي (ع) از شنيدن اين خبر متفرق شدند و كسي جز برادران و اقاريب نزديك او باقي نماند، احمد بن موسي (ع) كه راه برگشت نمي ديد به طرف شيراز حركت نمود ومخفیانه به تبلیغ مذهب شیعه پرداخت تا اینکه مأموران حکومتی ایشان را شناسایی و به شهادت رساندند. سید محمد عابد(ع) نیز همچون برادرش احمدبن موسی(ع) به زندگی مخفی روی آورد، ایشان در خفا به کتابت قرآن مشغول بود و از همین طریق بندگان زیادی را آزاد کرد. همچنین او زاهدی عالم و راوی حدیث بوده است .(9)

چگونگی شهادت حضرت سید محمد عابد:

درباره چگونگی رحلت و یا شهادت حضرت سید محمد عابد، روایات متفاوتی وجود دارد. برخی از منابع بر شهادت وی پس از جدال و کشمکش حاکم فارس با یاران احمد بن موسی(ع) تأکید دارند و برخی از منابع از رحلت و درگذشت وی با مرگ طبیعی حکایت می¬کنند. (10) قبر مطهر محمدبن موسی(ع) (محمد عابد(ع)) همچون دیگر برادرانش سال¬ها مخفی بود تا اینکه در زمان " اتابک بن سعد زنگی" در محله "باغ قتلغ" در همان محلی که حضرت احمدبن موسی(ع) به شهادت رسیده بود قبر ایشان نیز آشکار شد. بارگاه ایشان در قسمت شرقی حرم مطهر احمدبن موسی(ع) واقع است.

سيد ابراهيم مجاب

علمای انساب برای شاهزاده محمّـد عابد ۳ فرزند پسر به نام های محمّد نسّابه ، جعفر و ابراهیم مجاب نام برده و به اتفاق نظر ادامه نسل ایشان را از سیّد ابراهیم مجاب میدانند. ابراهیم مجاب در زهد و پرهیزکاری سرآمد بود. او نخستین کسی است که همراه با فرزندش به کربلا مهاجرت کرد و در سال 247ق در آنجا توطن کرد، یعنی درست سالی که قبر امام حسین ـ علیه السلام ـ توسط متوکل تخریب شد. ابراهیم که به وی ضریر کوفی نیز گفته می شد تا پایان عمر مجاور حائر حسینی بود و در همانجا وفات کرد و قبرش در حرم حسینی است. او را از این جهت ابراهیم مجاب گویند که وقتی به حرم رسید رو به قبر کرده گفت: « السلام علیک یا جداه» از درون قبر صدا آمد «و علیک السلام یا ولدی»(11) از اینروی به او ابراهیم مجاب گویند ، یعنی کسی که جواب سلام خود را از امام حسین ـ علیه السلام ـ شنید. وقتي سيد ابراهيم درگذشت، او را در يکي از صحن هاي حرم مطهّر امام حسين(عليه السلام)دفن کردند، اما بعدها بر اثر توسعه حرم مطهّر که مقداري به مساحت بناهاي حرم افزوده شد، مرقد سيد ابراهيم در رواق غربي حرم قرار گرفت.(12)

نکته جالب درباره ایشان این است که برخی از اعراب که می‌خواهند سیگار را ترک کنند به نزد ضریح سيد ابراهيم مجاب می‌آیند و سیگارشان را به درون ضریح می‌اندازند و اینگونه با ایشان عهد می‌کنند که دیگر سیگار نکشند. برای همین بعضا درون ضریح ته مانده سیگارهایی را مشاهده خواهید کرد که اعراب برای ترک سیگارشان در آن انداخته‌اند.

امامزاده محمد کرمان(شاهزاده محمد)

از فرزندان سیّد ابراهیم مجاب(ع) می توان به سیدابوالحسن محمدبن ابراهیم المجاب اشاره کرد . امامزاده سیدمحمدملقب به «شاهزاده محمد» ازسادات بسیارجلیل القدر ، عظیم الشأن و بزرگوار (جد سادات موسوی کرمان -شیراز -خوزستان -کربلا و کوفه ) می باشد .محمد بن ابراهیم مجاب علیه السلام متولد کربلا و در سال ۲۴۷هجری قمری به سیرجان و به سا ل ۲۴۹هجری قمری با دعوت اهالی و علمای کرمان به این شهر هجرت نمود .ایشان پس از گذراندن بیش از ۵۰سال از عمر خود در این خطه و تبلیغ دین ،توسط حاکم وقت در سال ۳۰۱هجری قمری به شهادت رسید ودر یک فرسنگی شهرقدیم کرمان در قسمت غربی کوه معروف (قلعه اردشیر ) به خاک سپرده شد. بقعه و مزار با شکوه امام زاده محمد علیه السلام در محله(شاهزاده محمد)خیابان ۱۷شهریور-چهارراه بهار قرارداردکه مورد احترام و تقدیس اهالی شهرستان کرمان می باشد .

امام زاده عبدالله (ع)

از جمله فرزندان شاهزاده محمد(ع) ، امام زاده عبدالله (ع) است که نام اصلی ایشان "خواجه ابوالرضا" بوده است. او سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن و از شجاعان سادات حسینی بود و در قیام امامزاده سیدمحمد ابن جعفر در بردسیر ( که رهبر قیام علیه خوارج بود ) به مخالفتهای شدیدی با حاکم وقت پرداخت . در این قیام امامزادگان شکست خوردند و خوارج پیروز می شوند وبسیاری از امامزادگان شهید (مانند امامزاده سیدمحمد ابن جعفر که در بردسیر دفن شدند)وتعدادی هم زخمی می شوند، مانند امامزاده عبدالله که به شدت مجروح شدند. امامزادگان به کوه و دشت فرار می کنند و امامزاده عبدالله نیز که جوان بودند به کوه فرار می کنند و در بین راه زرند-کرمان نزدیک داهوئیه پایین با معاندین روبرو شهید می شوند.

در زمانی که حضرت خواجه ابوالرضا شهید شده اند،کنار آرامگاه ایشان روستایی وجود نداشته است.در آن زمان "شیخ عبدالاسلام زرندی" فرزند "شیخ عبدالرحمن مکی" فقیه و عالم بزرگ قرن هفتم هجری-متوفی به سال695-در روستای ریحان زرند،آرامگاه حضرت خواجه ابوالرضا را بنا واقدام به حفر قناتی نموده وتعداد زیادی از عرفا ومردم را در روستای احداث شده،اسکان می دهد.آن روستا به تاج آباد معروف می گردد.همچنین حضرت شیخ تاج الدین زرندی اقدام به ساخت کاروان سرای بزرگی در نزدیکی امامزاده نمود که شامل حجره های فراوان واشتر خانه بوده ومسافرانی که از خراسان ومرکز ایران ،قصد مسافرت به مکه مکرمه از طریق راور،زرند، سیرجان ،بندر هرمز،بحرین وبالعکس را داشته اند،از این کاروان سرا استفاده می نموده اند.بنا به گفته معمرین این کاروانسرا وقف عام بوده و هزینه های آن از محل موقوفه تاج آباد تامین می شده است .از زمان قدیم مردم این منطقه وسایر مردم شهرهای استان جهت زیارت مرقد شریف این امامزاده وادای حاجات ونذورات خود به این روستا می آمده اند.نام روستای فوق بعد از انقلاب به مطهرآباد تغییر پیدا کرد . آنچه گفته شد بخشی از زندگانی امامزاده عبدالله (ع) بود.

ما باید قدر داشته هایمان را بدانیم . باید بیشتر از پیش قدر و عظمت امامزاده سید حمزه و امامزاده عبدالله ودیگر بزرگانی که در این شهرستان هستند و ما از آنها بی خبریم را بدانیم . ان شاءالله روز ی برسد که بیشتر در مورد این بزرگان صحبت کنیم.

بخش عظیمی زندگی این بزرگان بر ما پوشیده است ولی از آنچه در تاریخ به دست ما رسیده بود را خدمت شما عرض کردم. البته اطلاعات من مانند قطره در برابر دریا است . خود شما می توانید در این زمینه تحقیق و مطالعه بیشتر داشته باشید و به تعمیر قبور این عزیزان همت کنید. آنها بزرگان دین ما هستند و تمام هستی خودشان را در اه ترویج اسلام و یاد و نام ائمه اطهار فدا کردند.خداوند همه ما را مشمول عنایت این امامزادگان واجب التعظیم قرار دهد.

خدایا آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم:

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی، انجام واجبات و ترک محرمات .

آثار تقوا

از مهمترین واجبات این است که انسان حرف خدا و پیامبر خدا(ص) و امامان معصوم و در زمان غیبت حرف جانشین امام معصوم، ولی فقیه را زمین نگذارد. از جمله آثار تقوی این است که ما به صحبت های جانشین امام زمان(عج)، پیشوای ما مقام معظم رهبری در همه مسائل اجتماعی ،سیاسی و فردی و... توجه کنیم و آنها را در زندگی خود عمل کنیم تا شاهد زندگی خوب هم در این دنیا و هم در آخرت باشیم.

بیانات بسیار مهم رهبری معظم انقلاب در جمع خبرگان رهبری:

بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری را نیز در جمع خبرگان ملت که به محضر ایشان شرفیاب شده بودند،شنیدید.ایشان مطالب بسیار مهمی را ایراد کردند .اولاً به نقش مجلس خبرگان اشاره کردند و فرمودند این مجلس در مجموعهی ارکان نظام اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، جایگاه ویژهای دارد. لکن گاهی به مناسبتهایی که پیش میآید - چه در اوضاع داخلی، چه در مجموعهی مسائل جهانی - اهمیت این مجلس و اجتماع اینهمه از علما و بزرگان اهمیت ویژهای پیدا می کند؛ بهنظر ما دوران کنونی از جملهی این دورانها است.به طور کلی دو انتخاب برای مجلس خبرگان صورت می گیرد یکی اینکه مردم از میان علما و فقها، نمایندگان را برای عضویت در این مجلس انتخاب می کنند .انتخاب دوم که درصورت نیاز به رهبر در نظام جمهوری اسلامی ، این مجلس خبرگان است که رهبر را تعیین می کند.نقش مجلس خبرگان واقعا نقش بی بدیلی است. عظمت آن را در زمان حضرت امام(ره) درک کردید.

نقش بی بدیل مجلس خبرگان در تعیین رهبری:

حضرت امام (ره) در بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 به وصال حق شتافته و رحلت مي نمايند . و در صبح روز بعد يعني 14 خرداد ،خبر وفات امام(ره) اعلام می شود.در زمانی که ایران اسلامی را یکپارچه غم رحلت امام فرا گرفته بود و دشمنان اسلام همه خوشحال بودند و به خیال خام خودشان کار ملت ایران تمام شده است ولی مجلس خبرگان رهبری دست به کار بزرگی زد و روز چهاردهم 1368 تشكيل جلسه داد. سرانجام بعد از بحث و تبادل نظر براى تعيين جانشينى امام خمينى، حضرت آيه الله خامنه اى ( رئيس جمهور وقت ) كه خود از شاگردان امام خمينى سلام الله عليه و از چهره هاى درخشان انقلاب اسلامى و از ياوران قيام 15 خرداد بود و در تمام دوران نهضت امام در همه فراز و نشيبها در جمع ديگر ياوران انقلاب جانبازى كرده بود , به اتفاق آرا براى اين رسالت خطير برگزيده شد و مایه آرامش شدند و چه کار بسیار بزرگی در کشور صورت گرفت که یک لحظه کشور دچار اضطراب و نگرانی نشود. هم انتخاب اول خیلی مهم است و هم انتخاب دوم مهم است . برای همین است که دشمن روی مجلس خبرگان برنامه ریزی می کند.طبق فرمایش مقام معظم رهبری ، جوانان مومن ومتعهد باید خود را برای انتخابات آینده در مجلس خبرگان آماده کنند. این یک انتخاب بسیار مهم است زیرا می خواهیم افرادی را انتخاب کنیم که در صورت لزوم رهبر را انتخاب کنند که کار بسیار دقیق و با عظمتی است.

زیر سوال بردن مذاکرات توسط آمریکائیها:

همچنین مقام معظم رهبری در بخش هایی از صحبت شان فرمودند:
امروز امریکایی ها امروز حرفهایی می زنند که در واقع تمام مذاکرات را زیر سوال می برد مانند اینکه : چارچوب تحریم باقی می ماند . خوب اگر قرا بود که چارچوب تحریم ها بماند ، چه ضرورتی داشت که ما دو سال با امریکایی ها مذاکره کردیم . اگر قرار باشد تحریمی برداشته نشود، بعضی از این عقب نشینی ها برای چه بود؟ ایشان فرمودند دولتمردان باید جواب اینها را بدهند و تحریم ها نیز باید کامل برداشته شود، این خواست ملت ایران است. اگر امروز ملت ایران حاضر شده است که با این شش کشور پای میز مذاکره بنشیند،تنها برای رفع تحریم ها بوده است وگرنه آنچه در تاریخ این کشور آمده است، ملت ما حتی یک روز خوش از اینها ندیده است و هرچه بوده است : کشتار و غارت منابع و بدبختی برای ملت ایران بوده است.

برنامه ریزی دشمن برای نفوذ در داخل ایران:

نکته بسیار مهم دیگری که فرمودند این بود که دشمن برای بعد از برجام، برای نفوذ برنامه ریزی کرده است .کاری که در طول همه این سالها نتوانستند ، انجام بدهند ،امروز وبا یک برنامه تدریجی در پی نفوذ و تغییر در نظام جمهوری در ایران دارند. ایالات متحده در این فکر است که از فضای موجود هسته ای تغییرات سیاسی و فرهنگی در ایران به وجود بیاورد. آنها برای شکست و نابودی نظام جمهوری اسلامی و هدر رفتن خون شهدای ما برنامه ریزی می کنند. انگلیسی هم اعلام کردند که ما خواستار تغییر در نگرش ایران در مورد تروریسم در منطقه ، سوریه ، یمن و ... هستیم. یعنی آنها می خواهند که ایران هیچ حمایتی از آزادی خواهی نکند و اجازه بدهد کشورهای منطقه و حتی کشور خودمان زیر سلطه امریکا قرار بگیرد. پاسخ محکم مقام معظم رهبری به آنها این بود که این خواب و رویای شما تعبیر نخواهد شد و این آرزو را به گور خواهید برد و ملت ایران این اجازه دخالت هیچکس در این مملکت نخواهد داد.مقام معظم رهبری فرمودند: این مهم است در هر شهری یک ستاد راهبردی برای برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود تا مردم روی پای خودشان بایستند و اقتصاد مردمی شود.

شهادت آیت الله قدوسی:

در ابتدای هفته آینده شهادت آيت الله علي قدوسي دادستان كل انقلاب اسلامي(1360ش) وشهادت سرتيپ وحيد دستجردي(1360ش) را داریم که این دو بزرگوار به دست منافقین به شهادت رسیدند.

روز خاص زیارتی امام رضا(ع):

روز مخصوص زيارتي امام رضا(ع) را در 23 ذی القعده در پیش داریم که می توانید این حضرت را از راه و هم نزدیک زیارت کنید.

17شهریور،جمعه سیاه:

قیام 17 شهریور و وقوع جمعه سياه و كشتار بي رحمانه مردم در ميدان شهداي تهران(1357ش) را داریم که بیش از هزار نفر از مردم به دست امریکا و شاه ملعون به شهادت رسیدند.

دحو الارض:

در 25 ذی القعده روز دحوالارض (گسترده شدن زمين از زير كعبه) را داریم. «دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود. یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است، در روایتی روزه‏اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است، هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود، از برای روزه‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند، این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده، از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.
رحلت ايت الله طالقاني اولين امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامي(1358ش) را هم در پنج شنبه هفته آینده داریم.

کتاب خاطرات وقایع انقلاب در زرند:

کتاب «خاطرات وقایع انقلاب» در زرند با نویسندگی آقای سهرابی چاپ شده است. این کتاب ،کتاب بسیار ارزشمندی است و خاطرات روزهای انقلاب اسلامی را در زرند مرور کرده است وبه نقش مردم، علما و بزرگان شهر زرند در انقلاب اسلامی اشاره کرده است. به نظر من نیاز است که هر شهروند زرندی این کتاب را در منزل داشته باشد تا نسل آینده ما بداند که چه تلاش و همتی در انقلاب اسلامی شده است. چه خوب است ادارت و شرکت های شهر همت کنند و برای تجلیل از زحمات این مرد بزرگ که سالها برای جمع آوری این مجموعه تلاش کرده اند و خون دل خورده است، این کتاب را تهیه و به کارمندان خودتان اهدا کنید. بنده در همین جا دست ایشان را می بوسم که همت کردند و نقش مردم زرند را در انقلاب اسلامی پررنگ نوشته اند. ان شاءالله خدا ایشان را حفظ کند.

پزشک متخصص سونوگرافی هم در شهرستان نداشتیم که به همت بیمارستان سینا این پزشک هم آورده شده است که از همه پرسنل و رئیس محترم بیمارستان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

خدایا آنچه گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره شوری ،آیه 23 / بگو: من بر انجام رسالت، از شما مزدی نمیخواهم، مگر دوستی ومحبت درباره نزدیکانم.

2- الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۱، ص: ۳۵۸

3- وسائل الشیعه، حر عاملی، ج14، ص331، باب 2؛ مزار المفید، ح23؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج100، ص123؛ موسوعه، ج1، ص268

4- التذكرة العظيمیة ، محمد باقر کلباسی ص 41 / در کتاب التذكرة العظيمیة آمده است: چنين روايتي را در جامع الأخبار نيافتيم ، ولى احاديثى كه با پاره اى از فقرات آن تشابهى دارند به قرار زيرند:
الف : قيل للصادق عليه السلام : ما حكم من زار احدكم ؟ قال : « كان كمن زار رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم » . جامع الأخبار ص۲۷.
ب : قال سول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : « أكرموا أولادي وحسنوا آدابي » . جامع الأخبار ص۱۴۰.

ج : قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : « من زارني بعد مماتي كان كمن زارني في حياتي كان في جواري يوم القيامة » . جامع الأخبار ص۲۰

. د : روي عن الصادق عليه السلام أنّه قال : « من زارني غفرت له ذنوبه ولم يمت فقيراً » . جامع الأخبار ص۲۷.

5- زيارة القبور و الاستنجاد بالمقبور، ص156

6- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج100، ص122، ح28؛ مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، مؤسسه آل البیت، 1407ق، چ اوّل، ج10، ص182، ح4؛ بشاره المصطفی، محمد بن علی طبری، المکتبه الحیدریه، 1383 ق/1993م، ص139؛ موسوعه، ج1، ص268، ج4، ص243، ش 1470، ج5، ص9، ش 1605.

7- الفخری فی انساب الطالبیین :16 ،التذکره فی انساب مطهره :145، مزارات کرمان 691:1

8- منتهی الآمال / ر. ک کتاب شبهای پیشاور / رستگار،
محمدحسین(1381). شرح احوال و شخصیت حضرت حسین بن موسی­الکاظم(ع) و دیگر امام زادگان شیراز. شیراز: ادیب مصطفوی.

9- ر.ک کتاب شبهای پیشاور / رستگار، محمدحسین. شرح حال و زیارتنامه حضرت شاه چراغ (ع). شیراز: انتشارات آستان قدس احمدی(ع).

10- ر.ک کتاب شبهای پیشاور/ شاملی، محمدجعفر(1341). هدیه احمدی. شیراز: جواد صیرفی زاده.

11- سلمان، آل طعمه، تراث کربلا، بیروت، مؤسسه اعلمی، 1403ق، ص106؛

12- دايرة المعارف تشيع ، 2/345



http://yascms.ir/emam/gozaresh/z451.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z452.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z453.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z454.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z455.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z456.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z457.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z458.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z459.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z460.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.