سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وظیفه والدین در خصوص ازدواج فرزندان:/کشتار بی رحمانه حجاج بیت الله الحرام در مکه

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 422 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.07.01
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/06/27


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ »(1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و شهید میزبان نمازجمعه، وسلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

از حضور مؤمنانه همه شما نمازگزاران ، برادران وخواهران مکرمه و مدیران و مسئولین عزیز، نماینده عزیز و پرتلاشمان جناب دکتر امیری . استفاده کردیم از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب اقای صادقی ریاست حترم آموزش و پرو.رش و تقدیر و تشکر از ستاد نمازجمعه و هیات امنای مسجد. ان شاءالله خدای متعال آنچه خیر دنیا و آخرت است، به همه ما عنایت بگرداند باصلوات برمحمد و آل محمد.

در خطبه گذشته به مناسبت سالروز ازدواج مولاعلی(ع) و حضرت زهرا مطالبی راجع به اهمیت ازدواج خدمت شما نمازگزاران عزیز عرض کردم ودر این خطبه مطالب دیگری را سمع شما عزیزان می رسانم.

اهمیت ازدواج و وساطت در امر ازدواج:

اهمیت ازدواج به قدری است که خدای متعال آیات متعددی را درباره اهمیت ازدواج ، نازل کرده است. وساطت و کمک در امر ازدواج ،یک واجب و وظیفه همگانی است. در آیه ای که در ابتدای بحث خدمتتان تلاوت کردم، خدای تبارک و تعالی از اهمیت ازدواج سخن می گوید:« وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ »(1)

وظیفه والدین در خصوص ازدواج فرزندان:

«وَ أَنْکِحُوا » صیغه جمع و فعل امر است. و همه پدران ،مادران ،اقوام، بستگان و جامعه را نیز همه می شود.خداون می فرماید: مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید ، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند ، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد.پس پیداست یکی از وظایفی که بر عهده پدر و مادر است و از حقوق فرزندان این است که وقتی به سن ازدواج و بلوغ لازم برا ی ازدواج رسیدند، پدر ومادر وظیفه فراهم کردن زمینه ازدواج را برای فرزندانشان دارند. دلیل دیگرش روایتی است از رسول خدا (ص) که فرمودند: « مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَي وَالِدِهِ ثَلَاثَةٌ» سه حق از حقوقي كه فرزند به گردن پدر دارد اين است كه « يُحَسِّنُ اسْمَهُ » نام خوبي برايش انتخاب كند، «وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَابَةَ » نوشتن يادش دهد «وَ يُزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغَ »و پس از بلوغ زمينة ازدواج او را فراهم كند.(2) پس اولین حق فرزند بر پدر نام نیکوست که نشان شخصیت انسان است. روز قیامت همه را به اسم صدا می زنند.اسمی مناسب است که نشان عبودیت یک انسان و نشان وظیفه شناسی اش نسبت به خدا باشد.

تاثیر نام خوب در شخصیت کودک:

در بیان تاثیر نام خوب بر شخصیت کودک، امام صادق(ع) سخنی دارد که انسان مسلمان باید، با توجه بیشتری در نامگذاری اقدام کند. ابن حمید با امام صادق درباره نام فرزندش مشورت کرد، امام به او فرمود: یکی از نامهای بندگی را بر او انتخاب کن. پرسید: منظور شما کدامیک از نامها است؟ امام فرمود: عبدالرحمن (3). پس نمی توان در نامگذاری بی دقتی کرد و هر نامی را گذاشت؛ زیرا در شخصیت کودک در دنیا و بلکه آخرت نیز تاثیر دارد؛

بهترین نامها

از روایات به دست می آید که بهترین نام برای کودک اسامی الهی و نیز نام محمد(ص) و پیامبران و امامان معصوم (ع)است چرا که این نامگذاریها می تواند کودک را متوجه شخصیتهایی کند که در پس این نامها قرار دارد و ایشان را الگو و سرمشق خویش در زندگی قرار دهد . سليمان جعفرى روايت مى‏كند كه امام رضا عليه السلام فرمود: خانواده‏اى كه در آن نام محمد، على، احمد، حسن، حسين، جعفر، طالب، عبدالله و فاطمه با شد، هرگز فقير نخواهند شد.(4)

آموختن خواندن ونوشتن به فرزندان:

همانطور که گفته شد از دیگر حقوق فرزند بر پدر و مادر، این است که به او خواندن و نوشتن بیاموزند. در ابتدای سال تحصیلی هستیم. با توجه به اهمیت آموزش و پرورش ، نقش پدران و مادران در علم آموزی فرزندان بسیار زیاد است ، آینده از آن کسی است که به دنبال کسب علم و دانش است کسی دانشمند شد مایه خیر و برکت است و از زکات علمش همه بهره می برند. بهترین صدقه جاری برای پدر و مادر فرزند صالح است و در ازای هر خدمتی مردم خواهند گفت: خدا رحمت کند پدر و مادرش را.

فراهم نمودن زمینه ازدواج فرزندان:

حق سومی که طبق فرموده پیامبر(ص)، فرزندان بر پدر و مادر دارند این است که وقتی به سن بلوغ و ازدواج رسید، زمینه ازدواج او را فراهم کنند ،.نباید به این مهم بی اعتنا باشیم، پدر و مادر باید قبل از ازدواج و حین ازدواج و بعد از آن یک سری امور را انجام دهند ولی متاسفانه گاهی والدین ، فرزندشان را پس ار ازدواج ،رهایش می کنند در صورتی که آن زمان ، او نیاز به حمایت بیشتری برای پایداری زندگیش دارد. والدین باید قبل از ازدواج فرزندانشان، با آنها دوست و رفیق باشند، تمام عشق و محبتش را نثار آنها بکند تا از محبت پدر و مادر سیراب بشود. باید مواظب و مراقب او باشند و فرزند خودش را مسئولیت پذیر و اهل زندگی بار بیاورند. باید طوری فرزندان خود را تربیت کنند که وقتی به سن ازدواج رسید ، مستقل باشد و بتواند روی پای خودش بایستد. این مطلب بسیار اهمیت دارد. مشاوره و تربیت صحیح ، فرزندان ما را برای رویارویی با مشکلات آماده می کند.

تقویت روحیه دین مداری در فرزندان:

علاوه بر عشق و محبت و مسئولیت پذیری از دیگر وظایف پدر و مادر تقویت روحیه دین مداری است.کسی که قبل از ازدواج مسئولیت پذیر نباشد، در برابر همسرش نیزمسئولیت پذیر نیست.کسی که حقوق خودش را در مقابل پروردگار انجام نمی دهد، حقوق همسرش را نیز انجام نمی دهد پس تربیت دینی و صحیح فرزند بر پدر و مادر واجب است.آنها باید با دوری از سختگیری، وقتی سن فرزند رسید، زمینه ازدواج او را فراهم کنند. چند نکته را پدران و مادران باید توجه داشته باشند ، وقتی فرزندشان برای ازدواج اعلام آمادگی می کند.سعی کنند تا در انتخاب همسر، شناخت کافی داشته باشند تا یک انتخاب صحیح داشته باشند و مشکلات بعدی آن ، گریبانگیر خانواده نشود. پدر و مادر باید با درایت و و رفتاری آرام برای رسیدن به یک انتخاب صحیح و درست، فرزندشان را کمک کنند ، بنابراین تحقیق و ارتباط کافی قبل از عقد با خانواده جدید داشته باشند و نحوه زندگی آنها را مورد بررسی قرار بدهند.در عین حال به حُسن انتخاب فرزندشان توجه داشته باشند.از ابتدا با مخالفت و درگیر شدن با فرزند، تشنج ایجاد نکنند و اوضاع را آرام کنند ، معیارهای خطیر برای ازدواج را به فرزندان آموزش دهید. اگر فرزند توانایی مالی ندارد نباید بعد از ازدواج ، حمایت های خود را ازفرزندان بردارید زیرا فرزند واج النفقه است و واجب است که پدران به فرزنداشان در حد توان کمک کنند تا فرزندشان در تنگنا قرار نگیرد.پس حمایت مالی و عاطفی فرزند بعد از ازدواج فراموش نشود.

تبعیض قائل نشدن بین فرزندان:

پدرو مادر نباید بین فرزندان تبعیض قائل بشوند ،چه بسا باعث از هم پاشیدگی زندگی دیگر فرزندان شود. اگر پدر ومادر یک عروس یا دامادی را بیشترتحویل بگیرند، موجب بدبینی می شود. این نکته بسیار مهمی است .پدر و مادر در عین حال که راهنمایی و مشاوره می دهند باید به آنها کمک کنند و سعی کنند تا در زندگی آنها دخالت نکنند. با خانواده جدید از جهت عاطفه رابطه داشته باشند .سالهای ابتدایی زندگی مشترک همیشه با سختی های خاص خودش همراه است و هدایت ، توکل به خدا، مشورت و کمکهای پدر و مادر است که موجب دوام زندگی مشترک می شود تا نسلی شایسته پرورش پیدا کند. اینها نکاتی بود که در خطبه اول با استناد به کلمات وسخنان رسول خدا (ص) خدمت شما عزیزان عرض کردم.

خطبه دوم


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی.

خوشبختی دنیا و آخرت در گرو انجام فرائض الهی و توجه به فرمایشات ائمه معصومین و عیناً توجه به فرمایشات ولی فقیه است.

درخواست امام خمینی(ره) از حاج حسنعلی نخودکی :

از حضرت آیة الله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است كه:در سفری كه حضرت امام و پدرم برای زیارت به مشهد مقدّس رفته بودند امام خمینی(ره) در صحن حرم امام رضا علیه السلام با سالك الی الله حاج حسنعلی نخودكی مواجه می‌شوند. امام امت(ره) كه در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می‌شمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم. حاج حسنعلی نخودكی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم شما در بقعه حرّ عاملی(ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه كار دارید؟امام(ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا(علیه السلام) كرد و گفت: تو را به این امام رضا (علیه السلام) اگر (علم) كیمیا داری به ما هم بده؟

حاج حسنعلی نخودكی كه رضوان خدا بر او باد انكار به داشتن علم(كیمیا) نكرد بلكه به امام(ره) فرمودند: اگر ما «كیمیا» به شما بدهیم و شما تمام كوه و در و دشت را طلا كردید آیا قول می‌دهید كه به جا استفاده كنید و آن را حفظ كنید و در هر جائی به كار نبرید؟امام خمینی(ره) كه از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید. سر به زیر انداختند و با تفكری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم.حاج حسنعلی نخودكی كه این را از امام(ره) شنید رو به ایشان كرد و فرمود:حالا كه نمی‌توانید «كیمیا» را حفظ كنید من بهتر از كیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این كه:بعد از نمازهای واجب یك بار آیة الكرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی.و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را می‌گویی .و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی.و بعد سه بار صلوات می‌گویی .و بعد سه بار آیه مباركه :«وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یجْعَل لَّهُ مخْرَجاً . وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یحْتَسِب وَ مَن یَتَوَكلْ عَلى اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللهَ باَلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكلِّ شىْءٍ قَدْراً»؛‌(طلاق/2و 3) (هر كس تقواى الهى پیشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم می‌كند. و او را از جائى كه گمان ندارد روزى مى‌دهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفایت امرش را مى‌كند، خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند، و خدا براى هر چیزى اندازه‌اى قرار داده است.) را می‌خوانی این از كیمیا برایت بهتر است.(5)

عید غدیر؛ عیدالله اکبر:

در آستانه دو عید بزرگ قرار داریم . یکی عید سعید قربان ، پیشاپیش این عید بزرگ را خدمت همه شما تبریک عرض می کنم. نماز عید قربان نیز درزمان و مکانی که بعداً دوستان اعلام می کنند، برگزار می شود و در آستانه بزرگترین و با عظمت رین عید جهان اسلام، عیدالله اکبر عید ما شیعیان ،عید غدیر قرار داریم. این عید از همه اعیاد مهمتر است و سفارش پیامبرخدا(ص) بر بزرگداشت این عید، نشان از عظمت والای این عید دارد. در عید غدیر هم مولا امیرالمومنین علی(ع) به عنوان امام و پیشوای مسلمین انتخاب شدند و هم یازده فرزندشان به عنوان امام بعد از او به امت اسلام معرفی شدند. پیامبر خدا(ص) 4 مرتبه نام مهدی موعود را دراین خطبه آورده است.وظیفه همه ماست که این عید بزرگ را گرامی بداریم. چه خوب است همه اتفاقات و پروژه های بزرگ را در غدیر افتتاح کنیم. این حق امیرالمؤمنین(ع) است. ان شاءالله ما هم قصد داریم در شهرستان خودمان عید غدیر را باشکوه هر چه بیشتر برگزار کنیم.مساجد و تکایا و روحانیون ومسئولین هیئت های مذهبی یک اهمیت ویژه باید به عید غدیر بدهند.هدیه دادن و دید و بازدید از جمله کارهای سفارش شده در روز عید غدیر است. ان شاءالله قرار است تا از صبح عید غدیر ، مجلس جشنی در مسجد جامع برگزار کنیم و پنج هزار نفر را تدارک ناهار ببینیم تا مومنین سر سفره امیرالمومنین(ع) بنشینند.منتهی به کمک همه نیاز داریم .یک پیشنهاد داریم که روی آن فکر کنید کسانی که می خواهند قربانی بدهند یا برای فرزندان خود عقیقه بکنند ، می توانند این خیراتشان را برای جشن عید غدیر نگه دارند. چه جایی بهتر از مجلس امیرالمومنین و روز جمعه و عید غدیر و مسجد جامع برای مصرف این خیرات. ما نیز در دفتر امام جمعه در خدمت شما هستیم و کمک های مالی و عقیقه هایی را که برای غدیر در نظر گرفته اید، تحویل می گیریم.

البته در خطبه هفته آینده بیشتر در مورد اهمیت و فضیلت عید غدیر و وظایف ما مسلمانان در غدیر صحبت می کنم.ان شاءالله همه خواهران و برادران مومن و علاقمند به امیرالمومنین توجه به این مطلب داشته باشند.

مناسبتهای هفته:

مناسبت های این هفته را خدمت شما عرض می کنم.

شهادت امام محمد باقر(ع):

هفتم ذی الحجه شهادت امام محمدباقر(114ق) را داریم که خدمت همه شما ارادتمندان حضرتش تسلیت عرض می کنم. امروز ما هرچه داریم از معنویت، از عرفان و معرفت، علم و دانش همه از برکت امام محمدباقر(ع) است .سه شنبه 8 ذی الحجه حركت امام حسين(ع) از مكه به سوي كوفه را در پیش رو داریم.

روز عرفه:

چهارشنبه 9 ذی الحجه روز عرفه و روز نيايش و شهادت مسلم بن عقيل (60ق) را داریم.

کشتار بی رحمانه حجاج بیت الله الحرام در مکه:

روز ششم ذی الحجه سال1407 (مصادف با روز نهم مردادماه 1366 شمسي) هنگامي كه بيش از 150 هزار زائر در خيابانهاي مكه براي شركت در مراسم برائت از مشركين حركت كردند، مأمورين دولت سعودي با انواع سلاحهاي سرد و گرم به سركوبي تظاهر كنندگان پرداختند. در اين واقعه حدود 400 نفر از حجاج ايراني، لبناني، فلسطيني، پاكستاني، عراقي و ديگر كشورها به شهادت رسيد و حدود 5000 نفر مجروح و عده ‎اي بي‎گناه دستگير شدند. حرمت حرم امن الهي در روز جمعه در ايام مبارك حج، در ماه حرام شكسته شده بود.در این سی سال انقلاب بیش از 8000 نفر در جریان مکه و حج کشته شدند این نشان از بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود دارد. شما می بینید، ده ها نفر از زائران خانه خدا ، بعد ازعمری چشم انتظاری با سقوط جرثقیل به شهادت رسیدند و نیروهای بی مسئولیت سعودی ، چند ساعت بعد از واقعه به محل حادثه آمدند و فقط تماشا کردند، گفته شد که عامل حادثه طوفان و رعد و برق شدید بوده است که کارشناسان گفتند، سقوط جرثقیل ارتباطی با طوفان نداشته است و جرثقیل در جهت عکس وزش باد، سقوط کرده است. علت واقعی این حادثه را عدم رعایت استاندارهای لازم در محکم کردن پایه های اصلی جرثقیل اعلام کردند.بیش از 11 نفر در این حادثه جان خود را ازدست دادند، متاسفانه یکی از دانشمندان ما نیز در این حادثه فوت کردند. ان شاءالله روزی برسد که دست آل سعود از خانه خدا قطع شود. پس از واقعه کشتار مکه در سال 66 امام راحل فرمودند آن‌قدر که این اتفاق مرا ناراحت کرد 8 سال دفاع مقدس مرا ناراحت نکرد. همه این حوادث نشان از بی لیاقتی و بی کفایتی آل سعود دارد، ان شاأالله کشورهای جهان اسلام دست به دست هم بدهد و دست این آل سعود از خانه خدا کوتاه شود.

سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ دشمن :

اخیراً در همه سخنرانی هایی که مقام معظم رهبری داشته اند ، مسئله نفوذ دشمن را مطرح می کنند، چه نفوذ اقتصادی و سیاسی ، چه نفوذ فرهنگی . دشمن که از طریق تحریم ها و جنگ های رسانه ای ، اقتصادی و فرهنگی دشمن نتوانست کاری پیش ببرد، برنامه ریزی کرده است تا از طرق دیگر ملتی را که با نام خدا بلند شده بود را از پا دربیاورد، هنوز یک عده در داخل کشور باورشان نمی شود که امریکا دشمن ماست. آنها را باید به این نکات توجه داد که این کشور امریکا بود که علیه ما جنگ راه انداخت و جوانان ما را به شهادت رساند. این هواپیمای مسافربری ما بود که توسط امریکایی ها مورد اصابت قرار گرفت و این امریکایی ها بودند که انواع تحریم ها من جمله تحریم اقتصادی علیه ایران، انجام دادند. ملت مظلوم ایران فقط می خواستند خدا و اسلام راداشته باشند.دشمن نیز قصد دارد تا با برنامه ریزی ،مردم ایران را از راه و اندیشه امام و زحمات شهدا جدا کند.

هفته دفاع مقدس:

آغاز جنگ تحميلي(1359ش) و آغاز هفته دفاع مقدس را داریم که یاد همه شما شهدا را گرامی می داریم.

اول مهر، روز بازگشايي مدارس را داریم، که به همه معلمان و مربیان و دانش‌آموزان عزیز صمیمانه تبریک می‌گویم.

چند نکته دیگر را خدمت شما عرض می کنم و خطبه را به پایان می برم. انچه در جنگ اقتصادی باید مورد توجه قرار بدهیم نکته اول: توجه به تولید ملی است، اینکه ما باید روی پای خودمان بایستیم که از آن تعبیر به اقتصاد مقاومتی می شود.

نکته دوم مصرف بهینه و جلوگیری از اسراف منابع آب و برق و.. می باشد. نکته سوم اینکه سعی کنیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم، با مصرف کالاهای خارجی ،زندگی کارگر خارجی بهبود پیدا کند و کارگر داخلی خودمان بیکار می شود و هزاران گرفتاری و مشکل برای ما پیش می آید. البته کارخانه داران داخلی نیز باید بیشتر به کیفیت تولیدات داخلی توجه داشته باشند.

حفظ نظام اسلامی بر همه ما واجب است ، اینکه ما از نظر اقتصادی مستقل باشیم و هیچ کشوری نتواند ا زاین طریق به ما فشار وارد کند.


پی نوشت:

1- سوره النور ،آیه 32 / ترجمه آیه : مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید ، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند ، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد.

2- وسائل الشيعه، ج15، ص200؛ مستدرك الوسائل، ج15، ص161.

3- وسايل الشيعة، ج 21،ح 27382.

4- وسايل الشيعة، ج 21، ح 27395

5- مجله بشارت، ش 58، صادق زینی لشكاجانی .


http://yascms.ir/emam/gozaresh/z567.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z568.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z569.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z570.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z571.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z572.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z573.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z574.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z575.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z576.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z577.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.