سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عظمت عید غدیر/ غدیر سند تشیع و ولایت شیعیان امیرالمومنین(ع)/ بی‌لیاقتی دولت عربستان در حفاظت از جان میهمانان خانه خدا

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 543 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.07.07
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/07/3


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ » (1)

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)، یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا واغثنا؛

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و شادی ارواح کشته شدگان در حرم امن الهی وسلامتی خودتان وسلامتی همه مجروحان این حادثه اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

مقدمتاً از حضور مؤمنانه همه شما نمازگزاران ، برادران وخواهران مکرمه و مسئولین عزیز ، مخصوصاً بسیجیان عزیز ، حلقه های شجره صالحین صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط جناب سرهنگ زمانی به مناسبت هفته دفاع مقدس نیز استفاده کردیم که از ایشان تشکر و قدردانی می کنم.

با عظمت ترین ومهمترین عید:

برادران بزرگوار و خواهران مکرمه ما در آستانه مهمترین و با عظمت ترین عید، عیدالله اکبر ، عید بزرگ غدیر خم قرار داریم. عظمت عید غدیر و مراسم عید غدیر، همسنگ با مراسم نبوت است. اگر جریان غدیر نبود ، اسلام و زحمات پیامبرخدا(ص) ناقص می ماند. خدای تبارک و تعالی غدیر را مایه اتمام نبوت و کمال دین معرفی کرده است.

ماجرای مطرح کردن ولایت وامامت امیرالمومنین(ع):

در سال دهم وحی بر پیامبرخدا(ص) نازل شد که یا رسول الله رفتن شما از این جهان نزدیک شده است و دو مطلب دیگر باقی مانده است ، یکی بحث حجت الاسلام و دیگری بحث امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) و یازده فرزندشان. بنابراین پیامبر اکرم بنا بر امر الهی، تصمیم به زیارت خانه خدا و بجاآوردن حج نمودند؛ لذا مردم را از این امر مطلع کردند(2) و حتی برای آگاه‌ نمودن اهالی مناطق مختلف، قاصدانی را به آن شهرهای دیگر فرستادندو اعلام نمودند، این پیام را به مردم برسانید که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است. هر کس که توانایی و استطاعت آن را دارد، بر او لازم است که پیامبر اکرم )صلی الله علیه و آله و سلم) را در این سفر همراهی نماید. جمعیت زیادی در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و بجای آوردن اعمال حج، گرد آمدند. مورخان از این سفر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با عنوان حجة‌الوداع،حجةالاسلام، حجة‌البلاغ، حجة الکمال و حجة التمام یاد می¬نمایند. تعداد جمعیتی که به همراه حضرت از مدینه خارج شده بودند را بین 70000 تا 120000 (و حتی برخی بیشتر از 120000) نقل نموده‌اند.(3) اما افراد بسیاری به غیر از این عده، نظیر اشخاصی که در مکه مقیم بودند و یا اشخاصی که از شهرهای دیگر خود به مکه آمده و در آنجا به حضرت ملحق شدند، به همراه پیامبر و با اقتدای به ایشان مناسک حج را در این سفر بجای آورده و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراهی نمودند. امام علی، پیش از تصمیم پیامبر برای بجای آوردن مناسک حج، از طرف ایشان برای تبلیغ اسلام و نشر معارف الهی به یمن فرستاده شده بودند؛ اما هنگامی که از تصمیم پیامبر برای سفر حج و لزوم همراهی سایر مسلمین با آن حضرت در این سفر، آگاه گشتند، به همراه عده‌ای از یمن به سمت مکه حرکت نمودند و در آنجا پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ملحق شدند.(4)پیامبر خدا (ص) حجه الاسلام را که از عمره تمتع و حج تمتع تشکیل شده بود را در این سفر به طور کامل و عملی به مسلمانان آموزش دادند.« و خذوا عنّي مناسككم» مناسك خود را از من فرا گيريد(5). موضوع دوم که به مراتب اهمیت بالاتری داشت، بحث امامت و ولایت امیرالمومنین بود که اتمام نعمت ، کمال دین و مسئله اسلام ناب بود و باید مطرح می شد. البته رسول خدا(ص) بارها و در مکانهای مختلف مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کرده بودند، حتی از روز اولی که رسالت خود را علنی کردند ، مسئله امامت و ولایت حضرت علی را نیز مطرح کردند. ولی مسئله امامت و ولایت تنها با حرف امکان پذیر نبود و پذیرش و رأی مردم نیز بسیار مهم بود. بیعت گرفتن از همه مسلمانان حائز اهمیت بود، که این امر در مدینه عملی نبود.باید در مرعا و منظر حج در میان همه عهده داران جهان اسلام آن روز، مطرح می شد. پیامبر(ص) بارها در حجه الوداع و در عرفات، مشعر و منا مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین را مطرح کردند. در مسجد خیف که مسجدی در منا است،جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود: « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ...» وپیامبر خطبه مفصلی را خواندند و ولایت امیرالمومنین را اعلام کردند(6)، منتهی پیامبر منتظر بودند تا شرایطی مهیا شود تا این مسئله را کامل بر مردم بیان کنند، در مکه چنین شرایطی نبود ،زیرا همه زائران مشغول اعمال حج بودند و فرصت بیان و پرداختن به مسئله ای این چنین مهم، فراهم نبود. باید در مکانی این امر واقع می شد که زائران اعمال حج را تمام کرده باشند و با فراغ بال آماده پذیرش مسئله امامت و ولایت علی (ع) می شدند. به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند و به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند. غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود.(7) غدیر خم به علت وجود مقداری آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد. منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(8) همچنین به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند، آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فریضه ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مطلع گردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند.

منافقین باز توطئه ای چیدند وبرای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد.

غدیر سند تشیع و ولایت شیعیان امیرالمومنین(ع):

تمام جهان کفر و شرک و تمام نفاق ، برای شکست و فراموش شدن غدیر دست به دست همه داده اند. اگر بحث غدیر مطرح شود ،شیاطین جن و انس شکست خورده خواهند بود..غدیر سند تشیع و سند ولایت ماست. به همه شما نمازگزارن عزیز، توصیه می کنم ،حتماً کتابهایی را که راجع به غدیر نوشته شده است را مطالعه کنید. هر امروز ما داریم، از برکت غدیر است. متاسفانه در مسئله غدیر به خوب کار نشده است. دانش آموزان و دانشجویان ما که به عمره تشریف می برند، اهل سنت کتابهای تحریفی زیادی را رایگان در اختیار آنها قرار می دهند و در این کتابها سعی درند تا بین اهل بیت و بزرگانشان آشتی برقرار کنند و فراموشی غدیر در برنامه کارشان است و متاسفانه جوان ما به دلیل ناآگاهی و با خواندن این کتابها متزلزل می شود ،ولی اگر ما در مسئله غدیر کار کنیم و اهمیت آن را برای جوانانمان بازگو کنیم، آنها به اندک شبه ای متزلزل نمی شوند.

قصد دارم بخش های بسیار مهمی از خطبه حضرت رسول خدا را دراین اجتماع باشکوه نماز جمعه خدمتتان عرض می کنم. ما یک هفته دیگر تا عید غدیر فاصله داریم.

فرازهایی ازخطبه غدیریه:

حضرت(ص) ابتدا حمدو ثنای خداوند را به جا آوردند و یک دوره کامل خداشناسی را در ابتدای خطبه بیان کردند که واقعاً معدن توحید است، متاسفانه فرصت نیست این قسمت خطبه را بگویم چون سنگین است و نیاز به شرح و تفسیر بسیار دارد .

پیامبر خدا(ص) در فرازی از خطبه غدیریه فرمودند: « فَأَوْحی إِلَی» پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: « بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ» به نام خداوند بخشنده مهربان « یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ -» ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، « وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ» وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.

« مَعاشِرَالنّاسِ» ای مردمان! « ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی» آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام «وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ» و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: « إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ» همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم. « فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ » به هر سفید و سیاهی اعلام کنم: «أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی» علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. «الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی » جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، «إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ» لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: « إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.« وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ» هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است. «وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ » و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید.( البته این سخن پیامبر از روی ترس جان نبود. پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین با آن همه شجاعت ، هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آورد،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. از کثرت منافقین و اینکه ممکن بود به کفر برگردند و ولایت علی را نپذیرند، واهمه داشتند). «- أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ» زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ «وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی)»و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن ( سخن شنو و زودباور )نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من. در ادامه پیامبر می فرماید: و اگر می خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم (که آنان را شناسایی کنند)می توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت نموده لب فروبستم.با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی عیه السّلام فرو فرستاده به گوش شما برسانم و بر من وحی کرد: «یا أَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی حَقِّ عَلِی - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ » ای پیامبر ما! آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ علی - ابلاغ کن؛ وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای. و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد. ( اینکه خداوند می فرماید من تو را از آسیب مردمان نگاه می دارم به این معنی است که مسئله بیان امامت و ولایت علی به سلامت مطرح می شود.)سپس حضرت (ص)به بیان مناقب و فضایل امیرالمومنین می پردازند.« فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ » ای مردمان! بدانید «(ذالِکَ فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا)» این آیه درباره ی اوست. عمیق آن را فهم کنید و بدانید که « أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَإِماماً » خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، «فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَ عَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَ عَلَی الْأَبْیَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ»پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است.البته رسول خدا(ص)تنها امامت امیرالمومنین را مطرح نکردند بلکه یازده امام بعد از اشان را نیزنام می برندو نام حضرت مهدی نیز 4 مرتبه در این خطبه غدیر آورده شده است.تا به فراز زیر می رسند و دست امیرالمومنین را بالا می برند تا حدی که کف پای امیرالمومنین در برابر زانوی رسول خدا قرار می گیرد و سفیدی زیر بغل ایشان پیدا می شود و در اینجا رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین را اعلام می کنند و می فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است.

لعن اصحاب صحیفه توسط پیامبر(ص):

در ادامه و در فرازی دیگر از همین خطبه، رسول خدا(ص) به امامت غاصب اشاره می کنند و اصحاب صحیفه را لعنت می کنند.
« مَعاشِرَالنّاسِ»ای مردمان! « إِنَّهُ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدی أَئمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَیَوْمَ الْقِیامَةِ لایُنْصَرونَ» به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را به سوی آتش می خوانند و در روز رستاخیز تنها وبدون یاور خواهند ماند.«مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الله وَأَنَا بَریئانِ مِنْهُمْ»ای مردمان! خداوند و من از آنان بیزاریم.« مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُمْ وَأَنْصارَهُمْ وَأَتْباعَهُمْ وَأَشْیاعَهُمْ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ وَلَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِینَ» ای مردمان! آنان و یاران و پیروانشان در بدترین جای جهنم، جایگاه متکبّران خواهند بود.«أَلا إِنَّهُمْ أَصْحابُ الصَّحیفَةِ...» بدانید آنان اصحاب صحیفه اند... . بعد هم بر همه مردم واجب کردند تا « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ»این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. منافقین که در توطئه های خود مبنی بر جلوگیری از ایراد خطبه رسول خدا(ص) ناکام ماندند، وقتی به مدینه بازگشتند جلسه ى مهم ديگرى تشكيل دادند كه در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و در آن طومار چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و لی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است . نويسنده ى طومار سعيد بن عاص و محل اجتماع و نوشتن، خانه ى ابوبكر بود. پس از امضا، طومار را پيچيدند و به ابوعبيده ى جراح به عنوان امينِ خود سپردند تا آن را به مكه ببرد و كنار صحيفه ى اول در كعبه دفن كند تا به عنوان سند محفوظ باشد. فرداى آن روز، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پس از نماز صبح اشاره اى به اقدام اين منافقين كردند و فرمودند: 'عده اى از اين امت معاهده اى نوشته اند كه به معاهده ى زمان جاهليت كه در كعبه آويخته بودند شبيه است، ولى من مأمورم آن را افشا نكنم'! سپس رو به ابوعبيده ى جراح كردند و فرمودند: « اكنون امين اين امت شده اى؟! » (9)

بیعت مردم با علی (ع) در غدیر خم:

بعد از خطبه غدیر، پیامبر(ص) دستور داد تا همه مردم با علی(ع) بیعت کنند و مردم نیز به سوی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و به پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) تبریک می گفتند . از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان می‌گفت: « بخٍ بخٍ یَابنَ ابی طالب ، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ » بر تو گوارا باد ای پسر ابیطالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی (10) . اگر ما شیعیان غدیر را محکم برگزار می کردیم حوادثی چون کربلا پیش نمی آمد. کم کاری شیعیان در برجسته کردن غدیر باعث شد تا امروز اکثر جهان اسلام ،طرفدار اصحاب صحیفه باشند. امروز هم وظیفه ما مسلمانان این است که جشن عید غدیر را باشکوه برگزار کنیم. ان شاءالله در جمعه آینده که عید غدیر است، از صبح ساعت 8 صبح، مراسم جشن روز عید غدیر را در مسجد جامع برگزار می کنیم. حدود30 مورد از دعا و روزه و اطعام و انفاق داریم که وظیفه داریم در غدیر انجام بدهیم.یک دِرهم در عید غدیر خرج کردن، بیش از یک میلیون برابر ارزش دارد.از شعرایی که در مدح امیرالمومنین علی (ع) شعر سروده اند نیز دعوت می کنیم، مداحی،سخنرانی و ... در پایان نیز سفره مولایمان امیرالمومنین را خواهیم داشت و حدود 5000 نفر را ناهار می دهیم.کسانی که می خواهند کمک کنند،می توانند اگر عقیقه ای برای سلامتی فرزندانشان دارند را به این مراسم اهدا کنند، بهترین مکان برای خیرات و برکات ،روز عید غدیر است. هیچ بودجه دولتی هم درکار نیست و هرچه هست از عشق و علاقه دوستداران مولایمان علی(ع) است.ان شاءالله و به خواست خدا این جشن به بهترین وجه برگزار شود و عید غدیریه بنیانگذاری بشود و هر ساله باشکوه برگزار شود.

خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم:

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

نشانه های انسانهای باتقوا:

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ از نشانه های شخص با تقوا این است که خداوند در قرآن فرموده است: « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي الْقُلُوبِ » (11) هر کس شعائر ( دین ) خدا را بزرگ و محترم دارد، این از صفت دلهای با تقواست.شِعار (زیر پوش) به چیزی می گویند که به موی بدن بچسبد ، یک سری اصول هستند که به اسلام چسبیده است و بزرگداشت مراسم غدیر برای کسی است که تقوی داشته باشد و تقوی قلب از همه بالاتر است. ما تقوی چشم، تقوی گوش، تقوی دست و تقوی پا نیز داریم.

عید غدیرواستجابت دعا:

از بزرگترین شعائر الهی غدیر و بزرگداشت غدیر است، کسی که غدیر را بزرگ بشمارد ، در واقع قلبش با تقوی است پیامبر(ص) نیز از ما خواستند تا « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ» این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند. غدیر سابقه ای طولانی در طول تاریخ دارد روزی است که خداوند متعال حضرت ابراهیم (علیه السلام ) را از آتش نجات داد.(12) روزی است که توبه حضرت آدم ( علیه السلام) قبول شد. روزی است که خداوند متعال حضرت موسی (علیه السلام ) را بر ساحران پیروز کرد. روزی است که حضرت موسی (علیه السلام ) در حضور امت خود یوشع بن نون را وصی خود گردانید. روزی است که حضرت عیسی( علیه السلام ) شمعون الصفا را جانشین خود گردانید. روزی که حضرت سلیمان( علیه السلام ) رعیت خود را بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت.(13)روز عقد اخوت بستن پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - بین اصحابش است.(14) در این روز پیامبران جانشینان خود را معین می نمودند ، و زیارت امیر المؤمنین (علیه السلام ) در این روز وارد شده است.(15) بر اساس روایتی روز غدیر خم، با نوروز ، عید باستانی ایرانیان نیز همزمان گشته است(16) ما وظایف زیادی در قبال امیرالمؤمنین(ع) داریم ، عید غدیر از روزهایی که دعا به استجابت نزدیک است.

نماز عید غدیر

دو رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره توحید، ده مرتبه آیه‏الکرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می‏شود. بهتر است این نماز نزدیک ظهر به جا آورده شود و قبل از آن غسل انجام گیرد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که این نماز را بخواند، ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را می‏برد و هر حاجتی از خدا درخواست کند خداوند آن را برآورده می‏نماید. (17)

بهره مندی ازبرکات معنوی عید غدیرخم:

نقل شده است که امام حسن (علیه السلام) روز عید غدیر در کوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند. امام علی (علیه السلام) با فرزندان و گروهی از پیروانش بعد از نماز برای شرکت در مجلس به منزل امام حسن (علیه السلام) می رفتند. و پس از اتمام مهمانی امام حسن( علیه السلام) هدایایی به مردم اعطا می فرمود. این حرکت امام حسن (علیه السلام )موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند. پس شایسته است که به پاس قدردانی از این نعمت عظیم الهی و عرض ادب به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام، عید سعید غدیر را در خانواده و اجتماع باشکوه فراوان برگزار نماییم و از برکات معنوی این روز عزیز بهره مند شویم.

وقوع حادثه دلخراش مکه :

نکته دوم حادثه غمبار مکه است. زائری که بعد از 20 سال انتظار ، نصیبش شد تا به زیارت خانه خدا برود،با بی لیاقتی و بی کفایتی آل سعود مواجه می شوند ،آنها از هر خائنی خائن ترهستند، چه مصیبت هایی را در این ایام به جوامع اسلامی تحمیل کردند ، خدا می داند پشت صحنه چیست و چه جنگی بین خاندان آل سعود است که یکی می خواهد دیگری را زمین بزند، این حوادث مرگبار را به وجود می آورد.خدا ان شاءالله هرچه زودتر نابودی و خواری و ذلت آنها را برساند.تعجب بنده از مجامع بین المللی است که ایران اسلامی را محکوم به نقض حقوق بشر می کنند ودر برابر این حوادث خونبار و فوت این همه زائر از سراسر دنیای اسلام سکوت می کنند و حتی یک بار هم محکوم نمی کنند. آنها دنبال حقوق بشر امریکا و انگلیس هستند، چندین حادثه در اثر غفلت آل سعود در مکه اتفاق افتاده است، یکی حادثه جرثقیل و کشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان در آن، دیگری حادثه قطار برقی که دَرِ قطار باز نشد و تعداد زیادی از حاجیان کشته شدند.حادثه دیگر در رمی جمرات رخ داد که ناشی از تصمیم اشتباه دولت سعودی در بستن دو راه منتهی به جمرات بوده است و در آن هزاران زائر کشته و مجروح شدند. حرم امن الهی باید جایگاهی مطمئن برای مسلمین باشد، کشته شدن حاجیان برای چندمین بار ،نشانه بی‌لیاقتی دولت عربستان در حفاظت از جان مهمانان خانه خدا است واین امر ثابت می کند که عربستان در برگزاری اجرای حج لیاقت و کفایت لازم را ندارد.

مراسم اربعین در کربلا ، دولت عراق با اینکه امکانات عربستانی ها را نداشت، از بیست میلیون زائر پذیرایی کرد و هیچ اتفاقی برای کسی نیفتاد. سعودی ها که سالهای سال مراسم حج را برگزار می کنند و با آن همه امکانات، چنین حادثه ای رخ بدهد، جای تعجب دارد و نشان بی لیاقتی و سوء مدیریت آنهاست و باید اشتباه خود را بپذیرند و از کشورهای آسیب دیده عذرخواهی کنند ، نه اینکه گردن قضا و قدر بیندازند وبهانه های واهی بیاورند. بعضی گزارشات، عبور کاروان «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا، علت اصلی تغییر حرکت زائران بیت الله الحرام و مرگ هزاران نفر در سرزمین منا بوده است. گفته می شود این اتفاق مرگبارترین حادثه در طول انجام مناسک حج درسالهای اخیر بوده است.بنده نیز به نوبه خودم این مصیبت عظما را به ساحت مقدس امام زمان و مقام معظم رهبری و همه مردم شریف ایران و به ویژه خانواده های عزیزان جانباخته تسليت عرض می کنم و نابودی آل سعود را از خداوند منان خواستارم. ان شاءأالله هرچه زودتر حکومت ننگین آل سعود سرنگون شود.پیشوای آنان در سخنرانی اخیرش برای کشته های خودشان در یمن طلب مغفرت کرد ولی به این حادثه هیچ اشاره ای نکرد. حتی در گزارشات آمده است که مجروحین ایرانی را روی زمین گذاشته بودند و کینه خودشان را نسبت به ایران نشان داده بودند. خدا ان شاءالله اینها را نابود کند و روی آنها را سیاه بگرداند.

مناسبتهای هفته:

مناسبت هایی که در هفته آینده در پیش رو داریم، به صورت مختصر خدمت شما عرض می کنم.

ولادت امام هادی(ع):

سه شنبه 15 ذی الحجه ولادت با سعادت امام هادی (ع) را داریم .

شهادت سرداران رشید اسلام،شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا را در سانحه سقوط هواپیمای ارتش را داریم ،خداوند همه این عزیزان را قرین بگرداند.

روز جهانی ناشنوایان:

چهارشنبه 8 مهرماه، روز جهانی ناشنوایان را داریم.

روزجهانی سالمندان:

روز نهم مهرماه، در هر سال به عنوان روز سالمندان نامگذاری شده است سالمندان با عمرى تلاش و تجربه به مرحله اى رسیده اند که نیازمند احترام و محبت هستند.تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از دستورات روشن فرهنگ اسلامی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در سخنی گرانقدر، والایی سالمندان را این گونه می فرماید: «إنَّ مِن إجلالِی تَوقِیرَ الشَّیخِ مِن اُمَّتی» احترام به سالخورده امّت من، احترام نهادن به من است.(18) پس می توان این نتیجه را گرفت که رعایت حقوق و احترام نهادن به والدینی(هم چنین پدر بزرگ و مادر بزرگ) که سالخورده می باشند؛ باید به صورت مضاعف، مورد توجه واقع شود. و در واقع، و از دو حیث احترام آنان بر ما واجب است؛ یک: به خاطر حق پدر و مادری ، و دو: به خاطر سن و سال.

خدا به حق محمد و آل محمد آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره المائدة، آیه 67

2- تاریخ اسلام ذهبی، بخش مغازی، صفحه 701 / المنتظم، جلد 4، صفحه 5 /سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308./ ارشاد، صفحه 91 – إعلام الوری، صفحه 137.

3- کرة خواص الأمّة، صفحه 30 / سیره حلبیه، جلد 3، صفحه 308 / سیره احمد زینی دحلان، جلد 3، صفحه 3.

4- صحیح بخاری، جلد 2، باب 81، حدیث 2، صفحه 159 / جلد 3، کتاب العمرة، باب عمرة التنعیم، صفحه 4 / صحیح مسلم، جلد 4، باب اهلال النبی و هدیه، حدیث اول، صفحه 59 / البدایة و النهایة، جلد 5، صفحه 227 / سیره حلبیه، جلد 3، صفحات 318 و 319 و 336./ ارشاد، صفحه 92 – إعلام الوری، صفحه 138.

5- فتح الباري، ج 1، ص 193؛ فيض القدير، ج 1، ص 100.

6- فاکهی، اخبار مکه، ج۴، ص۲۷۰.

7- معجم البلدان، ذیل کلمه جحفه.

8- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

9- بحارالانوار: ج 28 ص 107 تا 108

10- ارشاد، صفحه 94 / إعلام الوری، صفحه 139 / کشف الیقین، صفحه 250./ بحار الانوار : ج 38 ص 344 /ملحقات احقاق الحق : ج 6 ص 469 /الغدیر : ج 1 / این مطلب را از 60 منبع اهل سنت نقل کرده است .

11- سوره الحج ، آیه 32

12- مسار الشیعه : ص 22 . فیض العلام : ص 125 . زاد المعاد : ص 269 . تقویم المحسنین ص 14

13- مسار الشیعه : ص 22 فیض العلام : ص 125

14- مصباح کفعمی : ج 2 ص 125 . تقویم المحسنین : ص 14 . تقویم الائمه - علیهم السلام - : ص 14

15- بحار الانوار : ج 97 ص 384

16- شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏8، ص 173، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.

17- مفاتیح الجنان، ص 568

18- منتخب میزان الحکمه



http://yascms.ir/emam/gozaresh/Z648.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/Z649.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/Z650.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/Z651.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/Z652.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc653.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc654.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc655.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc656.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc657.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc658.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc659.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zc660.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.