سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه امام جمعه محترم با صدای مرکز کرمان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 469 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1394.07.16
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با برنامه مفشو صدای مرکز کرمان مورخه 94/07/9


[]http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


آیا لباس روحانیون، لباس پیامبراست؟


لباس روحانیت ، منسوب به لباس پیامبرخدا و ائمه معصومین است. دراين مورد حضرت علامه طباطبائي (رضوان الله عليه ) مي فرمايند: " پیامبر خدا(ص) گاه يك عبا به تن مي كرد... وهمچنين عباي كهنه وصله داري داشت آن را مي پوشيد... وعباي سياهي نيز داشت كه آن را بخشيد،عرقچين را گاهي زير عمامه وگاهي نيز بدون عمامه به سر مي گذاشت...وعمامه اي به نام سحاب داشت" (1) . يا درمورد حضرت علي عليه السلام نقل شده است: " چون أمير المؤمنين (عليه السّلام) بر خلافت بيعت شد عمامه رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله ) بر سر گذاشت " (2). البته اینکه لباس روحانیون منسوب به پیامبرخدا و ائمه است، به این معنا نیست که شیوه و دوخت لباس پیامبر (ص) و ائمه نیز مانند دوخت امروز لباس روحانیت است، شکل کنوني عمامه و عبا و قبا چندان شباهتي به شکل سه چهار قرن پيش نيز ندارد، چه برسد به آنکه آن را به صدر اسلام منسوب کنيم.بلکه به این معناست که پیامبرخدا(ص) نیز لباس بلند می پوشند و روی لباسشان هم از عبا استفاده می کردند. بنابراین لباس روحانیت به لباس پيغمبر اكرم نزديك تر است ، به همین جهت این لباس ارزش خاصی دارد و یک نماد است برای کسانی که راه و روش و شیوه پیامبر خدا(ص) را می روند و عمل می کنند و بیان می کنند.

چرا روحانيون و طلاب بايد پوشش خاصي (عبا و عمامه) داشته باشند؟

پوشیدن یک کسوت مخصوص روحانیون شرط نیست، لیکن برای سهولت دسترسی به عالمان دین و شناختن آنها این جامه را می‌پوشیدند. این لباس یک علامتی است نظیر اینکه نظامی ها لباس خاصی دارند یا پزشکان در بیمارستانها یک لباس مخصوصی دارند، تا بیمار وقتی که به بیمارستان مراجعه کرد به سراغ یک شخص معین برود، به سراغ دیگری نرود. کار طبیب درمان بیماران و کار ارتشی برقراری امنیت است. اما این جامه را برای این می‌پوشند که دیگران اینها را بشناسند و آسان‌تر به سراغ اینها بروند. رسالت روحانیت در درجه اول هدایت انسان ها و معلمی جامعه است از این رو بزرگان بر ماندگاری این لباس بر تن روحانیت راستین و تلبّس دین شناسان واقعی به این لباس تأکید داشته اند.اما اگر خدای نکرده کسی این لباس را بپوشد و تخلفی داشته باشد، قبل از اینکه به شخص خودش ضربه وارد شود به اسلام و اعتقادات مردم ضربه وارد می شود.به همین جهت این لباس ارزش دارد و شئوناتش باید حفظ شود. لباسی که مراجع و علمای بزرگ ما در طول تاریخ پوشیده اند و با قلم و خون خودشان جهاد کردند و لباس را حرمت گذاشتند ، همه باید حرمت این لباس را حفظ کنند. مردم به این لباس اعتقاد دارند و این لباس را لباس تبلیغ دین می دانند و برای این لباس حرمت و ارزش قائل هستند. حفظ و حرمت این لباس (لباس روحانیت) لازم است و هم مردم و هم خود روحانیت باید قدر این لباس را بدانند، واحترام بگذارند .

عید غدیر:

افضل اعیاد امت من عید غدیر خم است و روزی است که پیامبر (ص)، از طرف خدای تبارک و تعالی علی(ع) را به امامت ولایت و جانشینی منسوب کردند و بعد از امیرالمومنین (ع) ، یازده امام بعد از ایشان هم از ذریه امیرالمومنین هستند که انها در این روز به عنوان امام و پیشوا معرفی شدند .البته هجدهم ذی الحجه و روز عید سعید غدیر سابقه تاریخی دارد و دارای عظمت خاصی است. عید غدیر روزی است که خداوند متعال حضرت ابراهیم (علیه السلام ) را از آتش نجات داد(3) روزی است که توبه حضرت آدم ( علیه السلام)قبول شد. روزی است که خداوند متعال حضرت موسی (علیه السلام ) را بر ساحران پیروز کرد. روزی است که حضرت موسی (علیه السلام ) در حضور امت خود یوشع بن نون را وصی خود گردانید. روزی است که حضرت عیسی( علیه السلام ) شمعون الصفا را جانشین خود گردانید. روزی که حضرت سلیمان( علیه السلام ) رعیت خود را بر جانشینی آصف بن برخیا گواه گرفت (4) روز عقد اخوت بستن پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - بین اصحابش است(5) در این روز پیامبران جانشینان خود را معین می نمودند ، و زیارت امیر المؤمنین (علیه السلام ) در این روز وارد شده است(6) بر اساس روایتی روز غدیر خم، با نوروز ، عید باستانی ایرانیان نیز همزمان گشته است(7) ما وظایف زیادی در قبال امیرالمؤمنین(ع) داریم ، عید غدیر از روزهایی که دعا به استجابت نزدیک است. امام صادق(ع) در مورد اطعام در روز عید غدیر می فرمایند:« غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است». (8) حتی امام صادق(ع) این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (9) روز غدیر، روز شادی و سرور است و همه باید به هم تبریک بگویند، پیامبر خدا(ص) سه روز را بری غدیر جشن می گرفتند و این روز را عید نامیدند،در این روز بیش از 120 هزار نفر با امیرالمومنین علی (ع) بیعت کردندو امامت و ولایت ایشان را پذیرفتند وبه ایشان تبریک گفتند.

تلاش در جهت بزرگداشت عید غدیر:

وظیفه ما این است که گامی هر چند کوچک در جهت بزرگداشت عید غدیر برداریم . تصمیم بر این شده است که مراسم جشنی از ساعت 8 صبح در مسجد جامع برگزار کنیم واز شعرای شهرستان که در مدح امیرالمومنان(ع) شعر سروده اند، استفاده می کنیم .همچنین از مرشد زورخانه نیز دعوت کرده ایم تا در مدح علی بخواند و برنامه های دیگری چون مولودی خوانی و سخنرانی ودعوت از بزرگان سادات شهر وتکریم آنها را نیز در برنامه داریم. وچون احادیث زیادی در مورد اطعام مومنین در عید غدیر آمده است، تدارک ناهار برای 5000 نفر را داده ایم ، ان شاءالله بتوانیم در جهت بزرگداشت غدیر قدم برداریم. سیاست دشمنان غدیر این بود که غدیر فراموش شود. اولاً سعی کردند تا اعلام کنند چتین اتفاقی نیفتاده است وچون نتوانستند، سعی در تغییر محتوی غدیر دارند تا آن را از جایگاه اصلی خودش خارج کنند.ولی از آنجایی که پیامبرخدا(ص) فرمودند: خطبه غدیر و واقعه را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند، همه ما وظیفه داریم اهمیت غدیر و انتخاب علی و واولادش را به امامت و پیشوایی جامعه اسلامی تبلیغ کنیم و این روز را محترم و بزرگ بداریم.


پی نوشت:

1- آداب زندگي پيامبر(ترجمه سنن النبي)مترجم لطيف راشدي ص 172-175

2- جعفرى بهراد ، ترجمه احتجاج ج 1 ص 578

3- مسار الشیعه : ص 22 . فیض العلام : ص 125 . زاد المعاد : ص 269 . تقویم المحسنین ص 14

4- مسار الشیعه : ص 22 فیض العلام : ص 125

5- مصباح کفعمی : ج 2 ص 125 . تقویم المحسنین : ص 14 . تقویم الائمه - علیهم السلام - : ص 14

6- بحار الانوار : ج 97 ص 384

7- شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏8، ص 173، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.

8- مفاتیح الجنان ص 500

9- بحار ج 95 ص 323

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.