سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مباهله، اثبات برتری دین اسلام// مذاکره با آمریکا ممنوع است

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 420 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.07.20
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/07/17




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)، یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا واغثنا؛
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ،دو شهید مهمان امروز نماز جمعه ،شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال در این لحظات استجابت دعا، این حضور باشکوه مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.
استفاده کردیم از فرمایشات جناب سرهنگ چوگانی ، فرمانده با لیاقت نیروی انتظامی شهرستان که امروز با پرسنل خدوم و زحمتکش و توانای این مجموعه در نماز جمعه حضور پیدا کرده اند، از ایشان و همه عزیزان در نیروی انتظامی صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

امروز روز جهاني پست است که از جناب جناب آقای نیک نفس بو همکاران عزیزانشان که در نمازجمعه نیز حضور دارند ، تقدیر و تشکر می کنم. از همه شما بزرگواران و برادران و خواهران وهمه مدیران و مسئولین صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم. ان شاءالله خداوند آنچه خیر و صلاح است و موجب استجابت دعای من و شماست بر همه ما نازل بفرماید. ایام خجسته ماه ذی الحجه را پشت سر می گذاریم. امروز روز روز نزول آيه هل اتي(سوره انسان) در شان آل عبا و نیز روز خانواده و تکريم بازنشستگان است. و ا زطرفی روز باشکوه مباهله را نیز پشت سرگذاشتیم. آیه ای که خدمتتان عرض کردم در مورد روز با عظمت مباهله است.

در این خطبه چند کلامی در باب مباهله صحبت خواهم کرد و سپس به موضوعی که در بعضی گروههای اجتماعی مانند واتساپ در مورد غدیر رد و بدل می شود، مطالبی را خدمتتان عرض می کنم.

مباهله، اثبات برتری دین اسلام

پیامبر اسلام در مکاتبات خود با سران دولت ها و مراکز مذهبی جهان، نامه ای به اسقف نجران نوشت و طی آن نامه، ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود. نَجران نام شهری است در منطقه نجران در جنوب غربی عربستان سعودی در حدود مرزی کشور یمن. بعد از دریافت نامه پیامبر(ص) هیئتی از مسیحیان نجران به اتفاق چند نفر از رؤسا و بزرگان خود مانند ابو حارثةبن علقمه[اسقف اعظم نجران و نماينده رسمي كليساي روم در حجاز که در باطن مسلمان بود و در حدود 120 سال سن داشت] به نمایندگی برای گفت وگو به نزد رسول الله(ص) آمدند تا درباره دعوت پیامبر آگاهی یابند و پرسش های خود را که اساسی ترینشان درباره جایگاه حضرت عیسی(ع) بود، با ایشان در میان بگذارند و پاسخی لازم و قانع کننده دریافت کنند، آنان، پس از ورود به مدينه منوره، وارد بر پيامبر خدا(ص)در مسجد النبي شدند،ولي پيامبر(ص)اعتناي چنداني به آنان ننمود.مسيحيان علت آن را نمي دانستند، به نزد امام علي بن ابي طالب (ع) رفتند تا علت آن را جويا شدند. امام علي(ع) فرمودند: چون شما با لباس هاي فاخر و تزئين كرده و صليب به گردن آويخته وارد مسجد شديد،پيامبر(ص) را از كردارتان ناخوش آمد، بايد لباس هاي خود را تغيير داده و با وضع ساده و بدون هيچ گونه تزيين به زر و زيوري بر آن حضرت وارد شويد، تا مورد استقبال وي قرار گيريد. مسيحيان نجران،بر اساس فرموده حضرت علي(ع)، لباس و ظاهر خود را تغيير داده و با وضع ساده و عادي بر پيامبر(ص)وارد شدندو حضرت در کنار «ستون وفود» با آنان به گفتگو نشست.( يکي از کارهاي روزانه رسول خداصلي الله عليه وآله ملاقات با سران قبايل بود. محلّ اين ملاقاتها در کنار ستوني از ستون‏هاي مسجد بود که بعدها به نام اسطوانة الوفود معروف شد و اکنون نيز به همين نام شناخته مي‏شود.) پيامبر(ص) با آنان در باره توحيد و شرك، نحوه آفرينش حضرت عيسي (ع)و ارتباط وي با خداي سبحان و باطل دانستن عقايد مسيحيان گفتگو كرد،امّا سران نجران گفتار آن حضرت را نپذيرفته و بدون هیچ دلیل قانع کننده ای بر حرف خویش پافشاری کردند و راه لج بازی را در پیش گرفتند. آنان، براي فرار از پذيرش حق،پيشنهاد مباهله دادند. بدين معنا كه دروقت معين، در جايي به عبادت و راز و نياز به در گاه خداوند متعال پردازخته و بر طرف مقابل نفرين كنند تا خداوند متعال، بر دروغ گو و باطل گرا عذابي نازل كرده و او را نابودسازد. در همين زمان بر پيامبر(ص)آيه اي نازل شد و از مباهله بامسيحيان استقبال كرد.[فَمَن حاجَّكَ فيهِ مِن بَعدِ ما جا ئَكَ مِنَ العِلم فَقُل تَعالوا نَدعُ اَبنائَنا وَابنائُكُم...(1)]بنا بر اين، طر فين به مباهله رضايت داده و قرار شد در روز ديگر، در مكاني در بيرون شهر مدينه گرد هم آمده و اقدام به مباهله نمايند. سران نجران،پيش از رسيدن به مكان مباهله به يكديگر گفتند: اگر رسول خدا(ص)با فرماندهان و ياران خود به مباهله آمد،معلوم است كه مقاصد دنيوي دارد و از رسالت و نبوت او خبري نيست و ما بايد با وي مباهله كنيم. اما اگر با فرزندان و اهل بيتش براي اين كار اقدام كرد، دانسته مي شود كه او مقاصد دنيوي ندارد و قصدش هدايت و راهنمايي انسان ها از جهالت و كفر و شرك است. در آن صورت،مباهله كردن با او خطر ناك است و بايد به او ايمان آورد و يا حداقل با وي مصالحه كرد. موعد مقرر فرا رسيد و پيامبر(ص)به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س)و دامادش حضرت علي(ع)و دو سبطش حضرت امام حسن (ع)و حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)از مدينه حركت كرد و به جايگاه مقرر رفت. مسلمانان مدينه نيز آن حضرت را مشايعت كرده و با ذكر صلوات،سلام و تكبير،آنان را همراهي مي نمودند. مسيحيان نجران، زود تر از پيامبر(ص) در مكان مقرر اجتماع كردند. آنان همين كه ديدند پيامبر(ص) نزديكترين اقربا و اهل بيت ويژه خويش را براي مباهله آورد،احساس خطر كردند .ابوحارثه گفت : «اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر حق نمی بود چنین بر مباهله جرئت نمی کرد، اگر با ما مباهله کند، پیش از آن که سال بر ما بگذرد یک نصرانی بر روی زمین باقی نخواهد ماند». و به روایت دیگر گفت: «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند». مسیحیان از مبارزه و مباهله با آن حضرت منصرف شدند و از مباهله سر باز زده و به آن حضرت پيشنهاد مصالحه دادند. بدين ترتيب. در برابر عظمت و حقانيت دين مبين اسلام سر فرود آورده و به يكي از پيشنهاد پيامبر(ص)،يعني پرداخت جزيه و كمك به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام، رضايت دادند و صلحنامه اي دراين باب تحرير كرده و طرفين امضا نمودند. اين واقعه، علاوه بر اين كه يكي از معجزات بزرگ پيامبر(ص)است،دليل روشني بر حقانيت و معصوميت خاندان پاك رسول خدا(ص)يعني حضرت علي، حضرت فاطمه ،امام حسن و امام حسين[صلوات الله عليهم اجمعين]مي باشد.(2) بعداً حضرت فرمودند: سوگند یاد می‌کنم به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با من مباهله می‌کردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ می‌شدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش می‌شد و می‌سوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود می‌کرد و حتی پرنده بر سر درختان ایشان نمی‌ماند و همه نصاری پیش از سال می‌مردند.(3)

پس از برگشتن نصارا به نجران طولی نکشید که ابوحارثه سید و عاقب، با آوردن هدایایی، خدمت پیامبر(ص) رسیده و مسلمان شد.(4)

چند نکته لطیف در این ایه وجود دارد که خدمت شما عرض می کنم :

علی(ع) اشرف مخلوقات:

علاوه بر مفسران شیعه، مفسران اهل سنت (5) نیز گفته‌اند که مراد آیه از «ابناءنا» [پسرانمان] حسن و حسین علیهما السلام، و مراد از «نساءنا» [زنانمان] فاطمه زهرا علیها السلام و مراد از «انفسنا» [جان‌هایمان] حضرت علی علیه‌السلام، بوده است، یعنی چهار تنی که همراه با خود حضرت(ص)، پنج تن آل عبا یا اهل کسا را تشکیل می‌دهند، از این آیه عظمت مولایمان علی(ع) مشخص می شود که همانطور پیامبر(ص) اشرف مخلوقات و برترین انسانهاست، مولا علی(ع) که به منزله جان پیامبر(ص) است، افضل مخلوقات است.

هفت ویژگی امیرالمومنین(ع) ازز بیان رسول خدا(ص):

در یک روایتی آمده است : پیامبر اکرم(ص) در حالی دست مبارکش بر شانه علی(ع) بود فرمود: یا علی برای تو هفت ویژگی است که در روز قیامت هیچکس در آنها با تو مخاصمه نخواهد کرد: 1ـ « انت اول المؤمنین باللّه ایماناً » تو اولین مؤمن (در ایمان آوردن) به خدائی. 2ـ « و او فاهم بعهد اللّه » با وفاترین آنان به پیمان خدائی. 3ـ « و اقومهم بامراللّه » بر پادارترین آنان نسبت به دستورهای خدائی. 4ـ « و ارأفهم بالرّعیته » مهربان ترین آنان به مردمی. 5 ـ « و اقسمهم بالسویة » به تساوی تقسیم کننده ترین آنانی. 6ـ « و اعلمهم بالقضیه » و داناترین آنان در عرصه قضاوت هستی. 7ـ « و اعظمهم مزیة یوم القیامة »و در نهایت پُر مزیت ترین آنانی .(6)

سیاست دشمنان برای فراموشی غدیر:

بعد از ذکر این مقدمه ، مطلبی را باید خدمت شما نمازگزاران بزرگوار عرض می کنم. مسئله ای در شبکه های مجازی مطرح می شود ،البته این مطلب در طول تاریخ هزارساله نیز بارها بیان شده است ، سیاستِ سیاست بازان در مقابل غدیر این بود که تمام تلاش خود را بکنند تا مسئله غدیر فراموش شود و وقتی نتوانستند به هدف خود برسند ، سعی کردند تا محتوی آن را دستکاری کنند. ازیکی از علمای اهل سنت که امام جمعه یکی از شهرها نیز هستند، مطالبی را راجع به تحلیل واقعه غدیر بیان کرده اند که در واتساپ نیز منتشر شده است که صد در صد غلط است و خلاف منظور پروردگار و پیامبر(ص) است. مطلب ناحقی را منتشر کردند علیرغم احترامی که ما برای علمای اهل سنت قائلیم ولی باید بگویم این حرف صد در صد خلاف است و از بیخ و بن اشتباه است. البته در تعدادی از کتابهای اهل سنت نیز این عبارات آورده شده است.

آیا ایجاد واقعه غدیر برای رفع کدورت اصحاب از علی (ع) بود؟

در اواخر ذی‌القعده سال دهم هجری، پیامبر خدا (ص) با تعداد زیادی از یارانش برای ادای فریضه حج به مکه رفتند، حضرت علی (‌ع) که در این زمان از یک مأموریت جنگی از یمن برگشته بود، شخصی را به جای خود بر لشکریان خویش گمارده، به رسول خدا پیوست، لشکریانی که از یمن آمده بودند، غیبت او را مغتنم شمرده از مال غنیمت، مقداری لباس برداشته و پوشیدند. پس از ادای مراسم حج حضرت علی بازگشت و چون لشکریان را در آن حال دید، برآشفت و به جانشین خود گفت: چرا ایشان بدون اجازه من این جامه‌ها را پوشیده‌اند؟ وی عرض کرد: من این جامه‌ها را برآنان پوشانیدم تا آراسته و زیبا باشند، حضرت علی (‌ع) دستور داد تا جامه‌ها را از تن بیرون کنند، لشکریان از حضرت علی سخت رنجیدند و شکایت پیش رسول خدا بردند، پیامبر برای فرونشاندن این فتنه برخاست و خطبه‌ای ایراد فرموده، در آن میان فرمود: «ارفعوا السنتکم عن علی» زبانتان را از علی کوتاه کنید « فإنه خشن فی ذات الله غیر مداهن فی دینه». که او مرد درشتی است در ایمان به ذات خدا و در دین خدا مداهنه نمی‌کند. مردمان چون خشم رسول‌الله و مبالغه او بدیدند، زبان کوتاه کردند، چون رسول خدا حج بگذارد و در را بازگشت ، در هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری در راه به آبگیری رسید آن را "غدیرخم" گویند، خطبه‌ای بلیغ برای مردم خواند و تمام احکام خدا را که قبلا به مردم رسانیده بود، دوباره بازگو کرد و در آخر خطبه، حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه» همه عامه و خاصه (سنی و شیعه) این حدیث را نقل کرده‌اند، منتها محدثان عامه، آن را مربوط به نارضایتی لشکریان علی از او می‌دانند و محدثان شیعه، مربوط به جانشینی او.(7)

ادعای اهل سنت از چند جهت مردود است :

این واقعه بین امام علی (ع) و تعداد اندک از کسانی که همراه او بودند اتفاق افتاد؛ چرا پیامبر (ص) چنین واقعه کوچکی را بخواهد بین 120هزار نفر از مسلمانان مطرح کند. علاوه بر این که طبیعتاً از دید دیگران که احتمال داشت با تصرف همراهان امام علی (ع) به آنان نصیبی از این لباس های گران قیمت نرسد، عمل امام علی (ع)، عملی مقبول و در جهت عدالت بود، بنابراین غیر از همراهان امام علی (ع) بعید است کس دیگری از این عمل امام علی (ع) ناراضی باشد که پیامبر بخواهد با اعلان عمومی همه را از امام علی (ع) راضی کند.

نکته دیگر اینکه ، چرا خود پیامبر (ص) در تمام خطبه طولانی غدیر، هیچ گاه علت بیان این خطبه در آن شرایط مکانی و زمانی سخت را دلگیری اصحاب از حضرت علی (ع) بیان نمی کند و حتی کوچک ترین اشاره ای به آن ندارد. با نگاهی به متن خطبه غدیر به خوبی فهمیده می شود که هدف اصلی پیامبر (ص) چیزی فراتر از این موضوع بوده است. بنابراین، چنین تحلیلی از واقعه غدیر خم صرف نظریه پردازی است و بویی از حقیقت ندارد. اگر روز غدير تنها براي ابلاغ دوستي بود، پس چرا جبرييل، آن فرشته بزرگ وحي بيايد و رسول خدا را از پيام وحي آگاه كند و چنانكه خود شخص رسول خدا (ص) فرمودند: همانا جبرييل كه درود خدا بر او باد سه بار بر من نازل شده و سلام خدا را رساند، و فرمود كه در اين مكان (غديرخم) توقف نمايم، و به سياه و سفيد شما اعلام كنم كه علي‌بن‌ابيطالب وصي و جانشين و پيشواي شما بعد از من است، جايگاه او نسبت به من، مانند هارون نسبت به موسي پيامبر است، با اين تفاوت كه پس از من پيامبري نخواهد آمد، علي(ع) پس از پيامبر، رهبر شماست(8) بحث غدیر، بحث ترسیم هندسه نظام دینی و انتخاب دوازده امام و رهبر تا قیام قیامت بوده است. برادران اهل سنت نباید محتوی غدیر را تغییر بدهند و آنچه خلاف واقع است، به پیامبر خدا(ص) نسبت بدهند.بعد از تمام شدن خطبه، پیامبر(ص) به همه مردم فرمان داد تا با علی (ع) بیعت کنند وحتی پیامبر(ص) اجازه ندادند یک نفر از بیعت بیرون برود وهمه با علی بیعت کردند و ایشان را به عنوان امیر و پیشوا پذیرفتند ، عمر از اولین نفراتی بود که خطاب به امیر مؤمنان گفت: « بخٍ بخٍ یَابنَ ابی طالب ، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ » بر تو گوارا باد ای پسر ابیطالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی(9) عید غدیر از بزرگترين و از بهترين اعياد اسلامي و سند حقانیت علی(ع) است، غدير عيدي است كه از تمام اعياد عظمت و شرافت و فضيلت و حرمتش بيشتر است. در اين روز پيامبر اكرم(صلي‌الله‌عليه‌و اله) به امر پروردگار حضرت علي(عليه‌السلام) را به امامت و خلافت پس از خود منصوب فرمودند و در چنين روزي اكمال دين و اتمام نعمت الهي بر مسلمانان گرديد.

این شخص مطالب دیگری هم ذکر کردند که اگر فرصت باشد، من در خطبه های آینده مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.

خدا به حق محمد و آل محمد ما را محب و شیعه مولایمان علی قرا بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛ ان شاءالله این سعی و کوشش شما در جهت برپایی باشکوه نماز جمعه از همه ما و شما عزیزان مورد قبول درگاه الهی قرار بگیرد. باز هم صلوات بر محمد و آل محمد.

نکاتی که مدنظر است در خطبه دوم کوتاه خدمت شما عرض می کنم.

سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره با آمریکا:

مطلب اول در مورد صحبت های مقام معظم رهبری است، خداوند این مرد بزرگ را حفظ کند . ایشان با تأکید بر اینکه ناکامی‌های دشمن در داخل و در منطقه، به برکت هوشیاری و آمادگی و عزم جوانان انقلابی و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه بوده است، فرمودند : بر همین اساس بیشترین تلاش و برنامه‌ریزی قدرت‌های استکباری، برای دشمنی با نظام اسلامی ایران است و ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران نیز در همین چارچوب و برای نفوذ است. ایشان با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل‌اندیش و سهل‌انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: این افراد می‌گویند چگونه است که حضرت علی علیه‌السلام و حضرت امام حسین علیه‌السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌شود؟چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده‌اندیشی است زیرا حضرت علی علیه‌السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه‌السلام با عمربن‌سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند. ایران هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد، اما در مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است. مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.

پیروزی نهایی از آنِ اسلام ناب:

صحبت های این مرد بزرگ همواره برای ما راهگشا بوده است ومسیر درست را به ما نشان داده است ما نباید تنها امیدمان به دشمن باشد باید روی پای خودمان بایستیم. ما یک ملت توانا با استعداد های درخشان هستیم و تا کنون سختی های زیادی ر اتحمل کرده ایم. پیروزی نهایی از آن اسلام ناب است . آینده جهان از آن کفار و امریکا نیست . تحمل همه این سختی ها ، زمینه پیشرفت اسلام و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) است. ان شاءالله ریشه امریکا و اسرائیل از سر تمام بلاد اسلامی و مسلمانان جهان قطع شود و این راه ، راه درستی است که امام (ره)و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انتخاب کردند .چنانچه پیامبر خدا نیز پیشگویی کرده اند که قیام ملت ایران که زمینه ساز ظهور در کل جهان است. ما نیز درانتظار رویت خورشید هستیم. ان شاءالله که به زودی حضور مبارک امام زمان(عج) را درک کنیم. سلامتی شان صلوات.

روز مباهله:

امروز جمعه 25 ذی الحجه ، روز نزول آيه هل اتي(سوره انسان) در شأن آل عبا است و در این روز خداوند یک مدال به خاندان پیامبر(ص) دادند. شأن نزول این آیه به این صورت است: حسن و حسین علیهما السلام در کودکی بیمار شدند. رسول خدا صلی الله علیه و آله همراه دو نفر از اصحاب از آنها عیادت کرد.یکی از اصحاب به علی علیه السلام عرض کرد:چه خوب بود برای شفای دو فرزندت نذری برای خدا می کردی.حضرت علی علیه السلام فرمود: نذر می‌کنم اگر خوب شدند سه روز را روزه بگیرم.فاطمه نیز چنین گفت.حسن و حسین علیهما السلام هم گفتند: ما نیز سه روز روزه می گیریم.فضه، کنیز آنان، نیز همین نذر را کرد.چندی نگذشت که حسن و حسین علیهما السلام شفا یافتند. همه به نذر خود وفا کردند و روزه گرفتند، اما برای افطار چیزی در خانه نبود. علی علیه السلام نزد یکی از همسایگان یهودی اش که پشم‌باف بود و شمعون نام داشت رفت و مقداری پشم را که ریسیده بودند دادند و یک صاع جو از شمعون گرفت و نان پخت؛ روز اول هنگام افطار مسکینی گرسنه در خانه را زد و همه اهل خانه قرص های نان خود را به مسکین دادند، شب را گرسنه خوابیدند و چیزی جز آب نخوردند.روز دوم بعد از نماز مغرب، همین که سر سفره نشستند، یتیمی گرسنه به در خانه آمد و همه اهل خانه، آن شب را نیز گرسنه سپری کردند و چیزی جز آب نخوردند. روز سوم نیز همین اتفاق تکرار شد و این بار اسیری از مشرکین به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد. آن شب نیز همه نان‌های خود را به اسیر دادند و با آب افطار کردند و گرسنه خوابیدند.فردای آن روز علی، حسن و حسین را نزد رسول خدا برد. آنها از فرط گرسنگی مانند جوجه به خود می لرزیدند. پیامبر با دیدن آنان فرمود:« ای اباالحسن، حالت شما مرا سخت ناراحت می کند. نزد دخترم فاطمه برویم.»نزد فاطمه رفتند و دیدند او در محراب خود، از گرسنگی دچار ضعف شدیدی شده و چشمانش گود افتاده است.پیامبر او را به سینه چسباند و گفت: « به خدا پناه می‌برم. شما سه روز است که گرسنه‌اید!» در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیات آغازین سوره‌ی « هل اتی » را قرائت کرد (10). در آیاتی از این سوره چنین آمده است: « وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا » و به (پاس) دوستى (خدا) بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏دادند .« إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا » ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم.

این داستان نشان عظمت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) و حقوق بشر است. چنین موردی در جهان بی سابقه است، اگر ما بتوانیم از این انفاق اهل بیت فیلم بسازیم ویا کتاب بنویسیم و آن را به دنیا عرضه کنیم. دنیا رو به اسلام و حضرت زهرا (س) می آورد.

روز خانواده:

همچنین امروز را روز خانواده نامیده اند. اسلام به خانواده اهمیت زیادی می دهد. جامعه شناسان امروز می گویند کسانی که ازدواج کردند هم عمر طولانی تری و هم زندگی شادتر دارند و هم از نظر مالی زندگی بهتری دارند. مردان مجرد و افرادی که خانواده های از هم پاشیده دارند، کمتر عمر می کنند.متاسفانه امروز چالش های زیادی در خانواده ها وجود دارد . یک معضل بزرگ این است که سن ازدواج بالا رفته است، جوانان مجرد زیادی هستند که نمی توانند ازدواج کنند . از دلایل آن می تواند سخت گیری ها ی بیش از حد خانواده ها باشدو یا جهیزیه و مهریه های سنگین، مخارج سنگین باشد که هیچ کدام اسلامی نیست و خدا راضی نیست . پیامبرخدا(ص) را باید الگوی خودمان قرار بدهیم، ایشان ازدواج یگانه دخترشان را آسان گرفتند.

در روایتی از امام محمد باقر (ع) نقل شده است که زنی نزد پیامبر آمد و گفت: ای پیامبر مرا شوهر بده. پیامبر فرمود: چه کسی شوهر این زن می شود؟ مردی از آن میان پذیرفت. پیامبر به مرد گفت: چه چیزی به عنوان مهر به این زن می دهی. مرد گفت: چیزی ندارم. پیامبر فرمود: بنشین. و دومرتبه دیگر هم پیامبر صحبت شان را تکرار کردند و هر دومرتبه آن مرد گفت حاضر است با این زن ازدواج کند ولی چیزی ندارد به عنوان مهریه به او بپردازد.پیامبر از آن مرد سوال کردند: آیا چیزی از قرآن را به خوبی آشنایی؟ مرد گفت: بله. پیامبر به آن خانم فرمودند:حاضری مهریه تو را یادگیری قران قرار بدهد. خانم گفت: بله من حاضرم مهریه ام ، معنوی و آموزش قران باشد.آنگاه پیامبر آنها را به عقد هم درآورد (11) .

جنایات آل سعود درمنطقه:

نکته بعدی جنایات آل سعود است که خدا لعنتشان کند ، چه داغ بزرگی را بر دل مسلمانان گذاشتندکه هیچ گاه فراموش نمی شود. اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، در این سالها حدود هزاران نفر از حاجیان ما را کشته اند، و چه جنایت ها کرده اند و چه پول سنگینی آل سعود برای دادن جواز ورود از مردم می گیرد. ولی نسبت به جان مسلمانان، عیاش و بی اعتنا هستند و چگونه جان 4000 مسلمان و در بعضی آمار غیر رسمی 9000 مسلمان را گرفتند، نزدیک به 500 حاجی از ایران در این حادثه به خاطر بی لیاقتی آل سعود جان باختند. باید کشورهای اسلامی دادگاهی تشکیل دهند و این سران عیاش و نابکار آل سعود را محاکمه و به درک واصل کنند . 5000 مسلمان کشته می شوند ودنیای اسلام را غم می گیرد.ر ئیس جمهور مصر به جای اینکه به مردمش که داغدار شدند، تسلیت بگوید به قاتل تسلیت می گوید. قطعاً آل سعود به چراغ سبز دشمنان ما امریکا و اسرائیل این کار را انجام داده اند. ان شاءالله به روز سیاه بنشینند.

روز جهانی پست:

امروز روز جهانی پست می باشد که از خدمات عزیزانمان در اداره پست تشکر می کنیم. در آماری که به بنده داده اند، تعداد این عزیزان 9 نفر بیشتر نیستند ولی محصولات وارد شده نزدیک 129 هزار نامه، گواهی نامه ، سند را فداکارانه به دست مردم رسانده اند که جای بسی تقدیر و تشکر دارد .

از خدمات دامپزشکی که پیشگامان سلامت هستند و سلامت ما انسانها و دام از برکت وجود این عزیزان است نیز تشکر می کنم.

صرفه جویی در مصرف آب:

یک نکته دیگر که آخرین کلام من باشد، بحث اسراف در مصرف آب خیلی جدی است. یکی از دانشمندان ناسا پیش بینی کرده است که به علت مصرف بی رویه آب شمال استان کرمان در سالهای آتی از سکنه خالی خواهد شد. آب شناسان دنیا می گویند باید از 40 درصد آبهای زیر زمینی استفاده کنیم .در دیگر کشورها از سی در صد استفاده می شود، اگر از 60 درصد منبع های زیر زمینی استفاده کنیم ، آن دشت فقیر و مرده می شود وقابل احیا نیست ولی متاسفانه در استان ما از 115 درصد در بخش کشاورزی آن استفاده می شود. آب این چنین گران بها با قیمت ارزان در دستان ماست، صحبتی شده است که در آینده آب را از کهگیلویه و بویر احمد و به قیمت هر متر مکعب، ده هزار تومان وارد استان کرمان کنند،قیمت امروز آب 250 تومان است ولی اگر به همین مصرف بی رویه خصوصا در بخش کشاورزی ادامه بدهیم، یک فاجعه بزرگ در انتظار شمال استان کرمان است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره آل عمران ، آیه 61

از آن پس که به آگاهی رسيده ای ، هر کس که در باره او با تو مجادله کند ، بگو : بياييد تا حاضر آوريم ، ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ، ما زنان خود را و شما زنان خود را ، ما خود و شما خود آنگاه دعا وتضرع کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان بفرستيم.

2- مسار الشيعه [شيخ مفيد]،ص22 / الارشاد[شيخ مفيد]، ص151 / الاقبال بالاعمال الحسنة[سيدبن طاووس]،ج2، ص310/ تاريخ ابن خلدون، ج1،ص451 / زندگاني چهارده معصوم ترجمه اعلام الوري [علامه طبرسي]،ص190 / منتهي الآمال[شيخ عباس قمي]، ج1،ص93 / فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام(ص)[جعفر سبحاني]،ص495

3- قمی، شیخ عباس، ۱۳۷۴، ج۱، صص: ۱۸۲-۱۸۴.

4- الطبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ۱۴۱۵، ج ۲، ص۳۱۰؛/ الطبقات‏ الكبرى،خامسة1،ص: 392

5- از جمله مفسران اهل سنت که در این باب سخن گفته اند: : زمخشری(الزمخشری، تفسیر الکشاف، ذیل آیه ۶۱ آل عمران.) ، فخر رازی(الرازی، التفسیر الکبیر، ذیل آیه ۶۱ آل عمران.) ، بیضاوی(البیضاوی، تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل، ذیل آیه ۶۱ آل عمران.)

6- حلیة الاولیاء، ج 1، ص 66، مناقب خوارزمی، ص 50، خصال صدوق، ص 337 ـ موسوعة الامام علی بن ابی طالب، ج8، 172

7- بولفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 64 تا68، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد، 1408 هجری.

8- دشتي، محمد، جايگاه غدير، اميرالمومنين (عليه‌السلام)/ چاپ اول/ زمستان 77، قم، صص 26-28.

9- ارشاد، صفحه 94 / إعلام الوری، صفحه 139 / کشف الیقین، صفحه 250./ بحار الانوار : ج 38 ص 344 /ملحقات احقاق الحق : ج 6 ص 469 /الغدیر : ج 1 / این مطلب را از 60 منبع اهل سنت نقل کرده است .

10- بحارالانوار، ج 35، ص 237، حدیث 1 و ص 241، حدیث 2 - امالی صدوق، ص 155 و مناقب، ج 2، ص 124.

11- عاملی، 1412 ق: ج 14 ص 195



http://yascms.ir/emam/gozaresh/z821.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z822.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z823.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z824.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z825.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z826.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z827.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z828.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.