سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

موضوع:نقش امام سجاد(ع) در احیای پرچم امام حسین(ع)/ دوقطبی کردن ملت ایران در پسا برجام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 522 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.08.11
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/08/8




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الصادق علیه السلام : «ارتدّ الناس بعد الحسین علیه السلام إلا ثلاثة ... ثمّ إنّ الناس لحقوا و کثروا» (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)، یا بقیه الله یا ابا صالح ادرکنا واغثنا؛
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان ،دو شهید مهمان امروز نماز جمعه ،شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان وشادی روح دو شهید عزیز و گرانقدری که امروز مهمان نمازجمعه هستند، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور باشکوه مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

اولاً از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای صادقی ریاست محترم آموزش و پرورش تقدیر و تشکر می کنم.موضوع بحث حقیر در این خطبه راجع به نقش امام سجاد(ع) وحضرت زینب (س) در احیای پرچم امام حسین(ع) است.

فلسفه بیمار بودن امام سجاد(ع) در حادثه کربلا:


یزیدیان طوری برنامه ریزی کرده بودند که یاد و نامی از سیدالشهدا باقی نماند، منتهی امام سجاد(ع) پرچم اصلاح امت و امر به معروف و نهی از منکر ،پرچم راه خدا و حرکت بر طبق نبوت و سیره رسول خدا و بر اساس سیره امامت و پرچم ولایت را که امام حسین طراحی کردند در دست گرفتند. این درس بزرگی است که پدران و مادران شهدای ایمانی ما باید توجه کنند تا بتوانیم راه و مسیر انقلاب اسلامی را در این طوفانهای سهمگین حفظ کنیم. ما به این درس بزرگ نیازمندیم. اولاً کار به جایی رسید که بعد ازشهادت امام حسین ، مسلمانان و جامعه ایمانی آن روز ،همه از دین برگشتند(برای اینکه نقش امام روشن تر معلوم می شود واینکه چه کارهایی امام سجاد برای حفظ دین اسلام انجام دادند، مشخص شود باید فضای جامعه آن زمان به درستی ترسیم شود،عده ای فکر می کنند که امام سجاد بیمار کربلا بودند و هیچ کاری نتوانستند انجام بدهند و تا آخر نیز بیمار بودند.اما واقعیت این گونه نبود،تقدیر این بود که امام سجاد در حادثه کربلا بیمار باشند تا وجوب جهاد از ایشان برداشته وگرنه اگر سالم بودند، برایشان واجب بود که در جهاد شرکت کنند و از امام حسین(ع) حمایت کنند و اگر امام سجاد نیز به شهادت می رسیدند، نسل امامت قطع می شد، این تقدیر و برنامه ریزی الهی بود تا ایشان بیمار شوند و وجوب جهاد از ایشان برداشته شود تا بتوانند بعد از امام حسین (ع) عهده دار امامت امت باشند. در بعضی نقل ها امام سجاد از حضرت علی اکبر بزرگتر بودند (2) و فرزند داشتند و در آن زمان فرزندشان امام محمد باقر دو ساله بودند.

مرتد شدن مردم پس از شهادت امام حسین(ع):

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ارتد الناس بعد الحسین علیه السلام الا ثلاث ثم ان الناس لحقوا و کثروا» (1) مردم پس از امام حسین علیه السلام مرتد شدند مگر سه نفر، و سپس بعد از مدتی مردم به تدریج ملحق و زیاد شدند. این حدیث جای تأمل بسیار دارد که همه جامعه مسلمانان آن زمان، از اهل بیت ودین برگشتند، مگر سه نفر که اهل بصیرت و تشخیص بودند. خود امام سجاد علیه السلام فرمودند: «ما بمکة والمدینة عشرون رجلا یحبنا »(3) در سراسر مکه و مدینه حتی بیست نفر نیست که دوستدار ما اهل بیت علیهم السلام باشد .در این حدیث حضرت نمی فرمایندکه کسی شیعه ما نیست ،بلکه می فرماید حتی بیست نفر نیز محب و دوستدار ما نبودند. در آن زمان زنان آوازه خوان اجر و قیمت پیدا کرده بودند و فحشا و منکرات جامعه اسلامی را فراگرفته بود. بالاترین منکر ، یزید بود که مشروب می خورد و زنا می کرد وخلافهای بسیار انجام می داد و تمام طبقات نیز درگیر فساد و فحشا شده بودند.

حتى کار به جایى رسیده بود که وقتى یکى از مشهورترین زنان آواز خوان آن عصر سفرى به مکه کرد، در طول مسیر، آن چنان از وى استقبال شد که در مورد هیچ مفتى و فقیه و محدث و مفسر و قاضى زاهدى سابقه نداشت! وهنگامى که کاروان زنان آواز خوان نزدیک مکه می رسید، از طرف دیگر از اشراف مکه و دیگران مورد استقبال گرم قرار می گرفت و چون به مدینه بازگشت، از طرف اهالى مدینه و مردان و زنان اشراف استقبال شد و چنان شور و هلهله اى به وجود آمد که اهالى مدینه بر در خانه ها صف کشیده این صحنه را تماشا مى کردند.(4) این گویای وضعیت فرهنگی و دینی حاکم بر دو شهر مهم جهان اسلام و دیگر شهرهای اسلامی در زمان امام سجاد است.

وحشتناکترین واقعه تاریخ اسلام پس از شهادت امام حسین(ع):

از وحشتناکترین جنایات امویان پس از به شهادت رساندن امام حسین (ع) در سال 60 هجری قمری، واقعه ای است که در تاریخ اسلام به نام واقعه حرة شهرت دارد که در سال ۶۳ هجری قمری صورت گرفت. این واقعه مربوط به قیام و شورش تاریخی مردم مدینه بر ضد یزید است، از علل وقوع قیام می توان به ارتکاب جنایات متعدد از سوی یزید، از جمله قتل حسین بن علی (امام سوم شیعه)(5 ) و بیعت مردم با عبدالله بن زبیر و خلع یزید از خلافت ومشاهده و انتشار عیاشی‌ها و هرزگی‌های یزید میان مردم مدینه (6) نام برد که در پی آن یزید سپاهی به فرماندهی مسلم بن عقبه مری برای سرکوب اهالی مدینه فرستاد. اهالی مدینه با او به مقابله برخواستند و خندقی دور شهر کندند. اما او توانست با سپاهیانش وارد شهر شود، او بعد از ورود به مدینه شهر را سه روز بر سپاهیانش مباح کرد که در پی آن خونهای بیگناه بسیاری ریخته شد، و حریمها شکسته شد، و به نوامیس تجاوز شد. بیش از شش هزار کشته از این واقعه برجای ماند. (7)در چنین فضایی بعد از شهادت امام حسین(ع) ،امام سجاد (ع) عهده دار امامت و رهبری امت اسلامی شدند.

شیوه های تبلیغی امام سجاد (ع) :

بهره گیری از تحریک عواطف و احساسات :

امام سجاد(ع) با گریه بر شهیدان کربلا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازی آنان ، اهداف شهیدان کربلا را دنبال می کرد. هر وقت امام می خواست آب بیاشامد، تا چشمش به آب می افتاد، اشک از چشمانش سرازیر می شد. هنگامی که سبب گریه آن حضرت را می پرسیدند می فرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالی که یزیدیان آب را برای وحوش و درندگان بیابان آزاد گذاشتند ولی به روی پدرم بستند و او را تشنه به شهادت رساندند.» و هنگامی که می دید گوسفندی را ذبح می کند، می فرمود: به گوسفند آب بدهید، پدرم را با لب تشنه سر بریدند . و در پاسخ یکی از خادمان که امام را از گریه منع کرد، فرمودند: حضرت یعقوب از 12 فرزندش یکی غایب شد با اینکه می دانست زنده است، آنقدر گریه کرد که چشمانش سفید شد ولی من اجساد پاره پاره پدر، برادران، عموها و دوستانم را دیدم.(8) همانطور که مقام معظم رهبری هیچ وقت چفیه را زمین نگذاشتند. یعنی جنگ ادامه دارد.

روشنگری امام سجاد(ع) در مقابل پیرمرد شامی:

از دیگر اقدامات امام سجاد(ع) این بود که مستقیم با مردم صحبت می کردند و از لحظه لحظه برای روشنگری استفاده می کردند، در بعضی مقاتل آمده است که : پیرمردی از شامیان هنگام ورود اهل بیت (ع) به شام به امام سجاد(ع) گفت : « خدا را شكر كه شما را كشت و بیچاره‌تان ساخت و شاخ فتنه را قطع كرد » فرمود : قرآن خواندی ؟ شامی گفت : آری . امام (ع) فرمود: آیا این آیه را خوانده ای که خداوند می فرماید:«قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » (9) ای پیامبر! به مردمان بگو من در برابر تلاش هایی که برای هدایت شما انجام داده ام، پاداشی نمی خواهم جز این که خویشان مرا دوست بدارید. پیرمرد جواب داد: آری خوانده ام (ولی چه ارتباطی با شما دارد؟) .حضرت پاسخ داد: مقصود این آیه از خویشان پیامبرصلی الله علیه وآله ماییم. سپس امام علیه السلام پرسید: ای پیرمرد آیا این آیه را خوانده ای؟ «و آت ذی القربی حقه » (10) حق خویشاوندان و نزدیکانت را پرداخت کن. مرد شامی: آیا شمایید «ذی القربی » و خویشاوند پیامبر؟ امام علیه السلام فرمود: بلی، ما هستیم. آیا سخن خدا را در قرآن خوانده ای که فرموده است: « واعلموا انما غنمتم من شی ء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی » (11) آن چه غنیمت به چنگ می آورید یک پنجم آن از خدا و رسول و نزدیکان اوست.مرد شامی گفت: آری خوانده ام. امام فرمود: مقصود از ذی القربی در این آیه نیز ما هستیم.امام سجاد علیه السلام فرمود: آیا این آیه را تلاوت کرده ای: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (12) همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی و گناه از شما اهل بیت زدوده شود و شما را به گونه ای بی مانند پاک گرداند. ای مرد شامی! آیا در میان مسلمانان کسی جز ما، «اهل بیت رسول خداصلی الله علیه وآله » شناخته می شود؟ مرد شامی دانست آن چه درباره این اسیران شنیده درست نیست. آنان خارجی نیستند. اینان فرزندان رسول الله صلی الله علیه وآله هستند و از آن چه گفته بود پشیمان شده، با شرمساری دست هایش را به سوی آسمان بالا برد و به حالت توبه و استغفار گفت: «خدایا به سوی تو باز می گردم، خدایا به سوی تو باز می گردم از دشمنی خاندان پیامبر و بی زاری می جویم و به سوی تو رو می آورم از کشندگان خاندان پیامبرصلی الله علیه وآله. من روزگاران دراز قرآن تلاوت کرده ام ولی تا امروز مفاهیم و معارف آن را درک نکرده بودم.(13)از دیگر ابزارهای تبلیغی امام سجاد(ع) برای بیدار کردن دلهای خفته استفاده از خطبه ها و سخنرانی بود .

شهید مطهری رحمه الله می نویسد: « می گویند چرا زن و بچه ات را همراه می بری؟ می گوید آنها را هم باید ببرم .بودن اهل بیت امام حسین علیه السلام در صحنه ، کربلا را بسیار بسیار داغ تر کرد . در واقع امام حسین (ع) یک مبلغ را طوری استخدام کرد که بعد از شهادتش آنها را با دست و نیروی دشمن تا قلب حکومت دشمن یعنی شام فرستاد . این خودش یک روش عجیب و کار فوق العاده است و همه برای این است که این صدا هر چه بیشتر به عالم برسد ، بیشتر به جهان آن روز اسلام برسد و بیشتر ابعاد تاریخ و ابعاد زمان را بشکافد و هیچ مانعی در راه آن وجود نداشته باشد.»(14)

خطبه امام سجاد در مجلس یزید :

یزید - لعنة الله علیه - که از پیروزی سرمست و خود را فاتح نهضت کربلا می دانست، دستور برپایی مجلسی را داد تا با تشریفات خاصی اسیران اهل بیت علیهم السلام را وارد کنند و او اهل بیت را تحقیر کند. ولی امام سجاد(ع) سکوت نکردند و از لحظه لحظه این مجلس برای رسوایی یزید استفاده می کردند. امام سجاد علیه السلام در بخشی از خطبه چنین فرمود: «انا بن مکة و منی، انا بن الزمزم و الصفا; انا بن محمد المصطفی; انا بن علی المرتضی; انا بن فاطمة الزهراء ... » من فرزند مکه و منایم; من فرزند زمزم و صفایم; من فرزند محمد مصطفایم; من فرزند علی مرتضایم; من فرزند فاطمه زهرایم ... .امام زین العابدین همچنان به معرفی خویش ادامه داد، تا آن جا که صدای مردم به گریه بلند شد و ارکان کاخ یزید به لرزه درآمد و یزید از تحت تاثیر قرار گرفتن مردم سخت بیمناک شد، از این رو برای قطع کردن سخنان امام علیه السلام به مؤذن دستور اذان داد. مؤذن دربار برخاست و با صدایی که همه می شنیدند، اذان گفت. وقتی به اشهد ان محمدا رسول الله صلی الله علیه وآله رسید، امام که هنوز بر بالای منبر قرار داشت، خطاب به یزید فرمود: «ای یزید! این محمدصلی الله علیه وآله که هم اکنون نامش را مؤذن بر زبان آورد و به پیامبری او گواهی داد، جد توست یا جد من است؟ اگر بگویی پیامبرصلی الله علیه وآله جد توست، دروغ گفته ای و کفر ورزیده ای و اگر باور داری که پیامبرصلی الله علیه وآله جد من است، پس چرا و به چه جرمی خاندان او را کشتی؟»(15) امام زین العابدین، بزرگ مبلغ نهضت عاشورا رسالت خویش را به نحو شایسته ایفا نمود و چهره مجلس را با تبلیغ رسای خود دگرگون کرد و مجلس یزید با رسوایی خاندان بنی امیه و یزید بن معاویه پایان یافت.

بهره گیری از سلاح «دعا» :

یکی از دیگر از روشهای تبلیغی امام در قالب دعا و آموزه های دینی بود . در فضایی که جامعه اسلامی دچار انحراف شده، روحیه رفاه طلبی بر آن غلبه کرده و فساد سیاسی، اخلاقی و اجتماعی آن را در برگرفته بود و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود نداشت و امام در انزوا بودند و مردم نمی توانستند مستقیم سوالات خودشان را از امام بپرسند، امام سجاد علیه السلام توانست از «دعا» برای بیان عقاید حقه خود بهره بگیرد .صحیفه سجادیه که اندکی بیش از پنجاه دعا را دربردارد، تنها بخشی از دعاهای امام است; مجموعه های دیگر وجود دارد که با صحیفه به شش عدد می رسد و برخی از آنها حاوی بیش از 180 دعاست .

نقش علمای درباری در حفظ حکومت طاغوت:

از دیگر روشهای تبلیغی امام سجاد(ع) مبارزه با علمای دربار بود. نقش قاضیان و علمای درباری کمتر از عبیدالله نبود، آنها بودند که با فتواهای ناحق خود، مردم را بر علیه سیدالشهداء بسیج کردند. علمای درباری پلی بودند که حاکمان از آنها برای اهداف شوم خود استفاده می کردند ، مانند علمای درباری آل سعود در عصر حاضرکه با فتوا های آنها چه جنایاتی در عالم صورت می گیرد، مثلاً یکی از علمای وهابی فتوا می دهد که می توانید ماشین را با سر شیعه تزیین کنید،در سوریه نیز سر شیعیان را می بریدند و ماشین های مدرن خود را تزیین می کردند. این نقش علمای درباری در حفظ حاکمیت طاغوت است.

تلاش علمای درباری برای جعل احادیث اهل بیت:

در زمان امام سجاد نیز عالمان درباری سعی می کردند تا کلیه احادیث را جعل کنند. یک نمونه خدمتتان عرض می کنم:

محمدبن شهاب زهری ، راوی حدیث، شخصی است ناشایست و در مخالفت اهل بیت پیامبر، بویژه علی(ع)، روایتهایی از او گزارش شده است. پس از تسلط عبدالله بن زبیر بر مکه ، هر وقت مردم می خواستند به حج بروند مجبور بودند که در مکه، منطقه ای که زیر نفوذ ابن زبیر است چند روز بمانند و این فرصت بسیار خوبی به عبدالله زبیر می داد که علیه دشمنان خودش و از همه مهم تر عبدالملک مروان، تبلیغات کند و چون عبدالملک مروان مایل بود که مردم تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگیرند و به مکه نروند، لذا بهترین و آسان ترین راه را در این دید که حدیثی جعل کند که آن حدیث شرف و منزلت مسجدالاقصی را به اندازه مکه و مدینه بداند و حتی آن سنگی که در مسجدالاقصی است به قدر کعبه شرف داشته باشد.او برای این کار از زهری کمک خواست، زهری نیز چنین حدیثی جعلی را از پیامبر روایت کرد که پیامبر فرموده است: «لاتشد الرجال الا الی ثلثة مساجد» بار سفر بسته نمی شود، مگر برای سه مسجد: « المسجد الحرام و مسجدی و مسجد بیت المقدس» مسجدالحرام و مسجد خودم و مسجد اقصی « و ان الصخرة التی یروی ان رسول الله وضع قدمه علیها تقوم لکم مقام الکعبه.» و همانا سنگی که روایت می شود که پیامبر قدمش را در هنگام معراج بر آن نهاده، برای شما جایگزین کعبه است.(16) این نقش عالم درباری است که دین را به هر سمتی که حاکمان بخواهند، می چرخاند. امام سجاد(ع) نامه ای را به زهری برای موعظه او می نویسند، این نامه در واقع یک بیانیه سیاسی اخلاقی تمام عیار و افشاگری بر علیه نظام اموی و هشدار دهنده مسئولیت مهم همه کسانی است که به نحوی در تحکیم آن دخالت داشته و به ظالمین یاری رسانده اند. امام با بیانی از سر دلسوزی و نه با انگیزه های مادی به ارشاد او پرداخته است.این نامه را می توانید در بحارالانوار، ج 75، ص 131 به طور کامل مطالعه کنید. چون در زمان امام سجاد(ع) بسیاری از حقوق اجتماعی ضایع شده بود،امام رساله‌اي به نام «رساله حقوق» نوشتند كه در آن به 51 حق كه بر گردن افراد جامعه است اشاره مي‌كنند. اين رساله به حق خردسال، حق مادر،حق فرزند،حق دشمن، حق مستشار و... مي‌پردازد و بيان مي‌كند كه هر چيزي حقي دارد و همه افراد بايد مانند پدرم حسين(ع) از حق خود دفاع كنند.امام سجاد(ع) در اين رساله مفاهيم اجتماعي و سياسي را به واقعه عاشورا مرتبط مي‌كند تا بدين وسيله هدف امام حسين(ع) از قيام عاشورا را زنده و جاويد نگاه دارد.

تربیت بردگان و آزاد سازی آنان:

امام سجاد(ع) بردگان را می خرید و پس از مدتی که با فرهنگ اسلام آشنا می شدند آنان را آزاد می کرد.در آن زمان کسی برای یک برده یا غلام هیچ حق اجتماعی قائل نبودند.اما ایشان با تربیت و آزاد کردن بردگان به آنها شخصیت می دادندزیرا امام مظهر رحمت خدا هستند و برای نجات انسانها آمده اند. البته این بردگان مسلمان نبودند از مذاهب مختلف مانند: یهودی، مسیحی، زرتشتی، افریقایی و .. بودند که امام همه آنها را آموزش می دادند وآزاد می کرد. عداد بردگان آزاد شده آن حضرت به هزار تن می رسید.(17) پیشوای چهارم (ع) با اتخاذ این سیاست، علاوه بر آنکه منطق امویان که عرب را بر غیر عرب ترجیح می دادند محکوم می ساخت، بردگان مظلوم را از نظر مالی تأمین می کرد و مهمتر از این، با آشنا ساختن آنان با فرهنگ اسلام به آنها رشد و شخصیت اسلامی می داد.یکی از نتایج این سیاست این بود که هر زمان علویان مورد ستم و تجاوز زمامداران قرار می گرفتند، این لشکر بردگان آزاد شده، به یاری آنان می شتافتند.(18) همچنین این بردگان آزاده شده برای تبلیغ دین رسول خدا(ص) به نقاط مختلف دنیا سفر می کردند و احادیث اهل بیت را به مردم می رساندند.

رسیدگی امام سجاد(ع) به فقرا:

از دیگر اقدامات امام سجاد(ع) رسیدگی به فقرا بود، در آن زمان به علت جنگ ها و خونریزیها و مسائل سیاسی ،کسی به فکر فقرا نبود.امام بیش از 400 فقیر را مخفیانه دستگیری می کردند،ایشان شبانه، نان بر پشت مباركش گذاشته، در تاريكي شب براي فقرا مي‌برد و مي‌فرمود: صدقه در تاريكي شب، آتش غضب خداوند را خاموش مي‌كند(19) آن حضرت در دادن صدقه و رسيدگي به محرومين نيز زبانزد بوده و پس از شهادت او معلوم شد كه صد خانواده از انفاق و صدقات او زندگي مي كرده اند. (20)علاوه بر آن صدقات علنی نیز داشتند. بعضی از شهدای ما نیز اینگونه بودند.

آنچه گفته شد گوشه ای از تلاشهای امام سجاد(ع) در جهت احیای مکتب تشیع بود، به طوری که زمینه ساز ایجاد بزرگ ترین دانشگاه اسلامی توسط امام محمد باقر(ع) شد.

خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه را که گفتیم و شندیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

در آغاز خطبه دوم در توصیه به تقوی اهمیت نماز مخصوصاً نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم.

اهمیت شرکت در نماز جمعه از بیان امام علی(ع):

امیرالمومنین (ع)می فرماید: «قال علي (عليه السلام)تؤتى الجمعة ولو حبواً» (21) لازم است که مردم به نماز جمعه بیایند، حتی اگر چهار دست و پا بیایند. اگر شخصی پایش درد می کند، باز هم شده سینه خیز باید به نماز جمعه بیاید.این سخن حضرت(ع) نشان از اهمیت بالای شرکت در نمازجمعه دارد.

اهمیت نماز جمعه از دیدگاه امام باقر(ع):

در روایت داریم که امام باقر(ع) به عبدالملک فرمود: « مثلکَ یَهلکُ وَلَمْ یصلّ فریضة فرضها الله تعالی» امثال شما اگر نماز واجبی را که خداوند آن را واجب قرار داده است، بجا نیاورد هلاک می شود . عبدالملک گفت: پرسیدم « کیف أصنّع؟ » (به جهت دور شدن از هلاکت) چه کنم؟ امام فرمود: «صلّوا جماعة، یعنی صلاة الجمعة » نماز جماعت برگزار کنید، یعنی نماز جمعه (اقامه کنید) (22) . البته در آن زمان حاکمیتی برای اهل بیت (ع) نبود و نماز جمعه را اهل سنت برگزار می کردند، در چنین شرایطی نیز امام باقر(ع) می فرمایند : در نماز جمعه شرکت کن و آن را ترک نکن. این مطلب گویای اهمیت نماز جمعه خصوصا برای پیروان اهل بیت است .همه ما وظیفه داریم تا هم خودمان وهم خانواده و هم دیگر آشنایانمان را به خوبی ها و معروف ها دعوت کنیم. از جمله معروف حضور در مراکز دینی و مذهبی مخصوصا حضور در نماز جمعه است.

فرمایشات مقام معظم رهبری نقشه راه:

در خطبه دوم قسمت هایی از فرمایشات امام و مقام معظم رهبری را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. اولین نکته این است که نقشه راه همیشه از طرف ولّی خدا ترسیم می شود و ما باید همیشه در همان مسیرحرکت کنیم. اینکه مقام معظم رهبری همیشه در آغاز سال نو، یک شعار برای شعار سال جدید تعیین می کنند، برای این است که آن شعار به عنوان یک تابلو و راهنما و به عنوان یک نقشه راه همیشه جلوی چشم مدیران ، مسئولین و مردم باشد. و در این مسیر حرکت کنند. امسال نیز به نام وحدت همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، هر سخن و هرکاری که به وحدت و مردم و مدیران خدشه وارد کند و با هر نامی که باشد از نظر مقام معظم رهبری مردود است. زیرا تمام تلاش دشمن ایجاد اختلاف و درگیری است.

دوقطبی کردن ملت ایران در پسا برجام:

از برنامه ریزی های دشمن در پسا برجام دوقطبی کردن ملت ایران است : عده ای به عنوان موافق وعده ای مخالف برجام ؛ ولی مقام معظم رهبری با تایید برجام، تمام امید دشمن را ناامید کردند ونقشه راه را نشان دادندو ترسیم کردند. اگر کسی هم مخالفتی دارد ،باید مطلب را به گونه ای مطرح کندکه انتقاد سازنده باشد.انتقاد سازنده باعث پیشرفت است .نباید در جامعه اسلامی اختلاف ایجاد شود و خدشه در وحدت ما پیش بیاید و حرمت ها شکسته شود ، نباید اجازه بدهیم دشمن از این اختلاف سوء استفاده بکند. همانگونه که امروز از این اختلافات در دشمنی بین شیعه و سنی در دنیای اسلام ،سوء استفاده می کند. مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست که بین مسلمانان و مذاهب مختلف اختلاف و درگیری باشد چه برسد اختلاف داخلی آن هم بین خود مسلمانان . در شرایطی که ایران اسلامی چنین دشمنان هفت خط و هفت سر دارد و برای لحظه لحظه زندگی ما برنامه ریزی می کنند. آنچه در شرایط امروز دارای اهمیت بالایی است، توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و البته شهرستان ما شهرستان ولایت مداری است، ما باید در کنار سلایق مختلفی که داریم باید روحیه ولایت پذیری نیز داشته باشیم. البته این اختلاف نظرات و سلایق تا زمانی که به اختلاف و درگیری کشیده نشود، اشکالی ندارد ولی جهت حرکت همه ما توجه به مقام معظم رهبری باشد. نکته دیگری را که باید خدمت شما عرض کنم این است که در طول تاریخ همه کسانی که با ولی و رهبر خودشان ولو در قلبشان زاویه پیدا کردند و جدا شدند، عاقبت به خیر نشدند. حتی در زمان امیرالمومنین و زمان امام خمینی نیز اینگونه بود.امروز هم پیشوایی جامعه اسلامی بر عهده مقام معظم رهبری است که حتی سرسوزنی خدشه در زندگیشان نیست و جز خدمت به اسلام و قران واهل بیت به چیز دیگری نمی اندیشند. اگر کسی در دلش نسبت به ایشان خدشه داشه باشد ،عاقبت بخیر نمی شود ، همه ما این موضوع را به چشم خودمان دیدیم که به چه دریوزگی و بدبختی افتاده اند.

مخالفت برقعی با آیت الله بروجردی:

در زمان آیت الله بروجردی، عالمی در قم به نام ابوالفضل برقعی بودند .در آن زمان جامعه مدرسین قم آیت الله بروجردی را به عنوان مرجع تقلید انتخاب کردند و از برقعی که دانشمند نیز بود، چیزی نگفتند ولی او به جای اینکه به این انتخاب احترام بگذارد و بپذیرد، شروع به مخالفت کرد وکم کم این مخالفت ادامه پیدا کردتا با آیت الله بروجردی زاویه پیدا کرد و مخالفت علامه برقعی کم کم به مسائل دینی کشیده شد.(گناه مانند اتش است و دائما گسترش پیدا می کند.) با ایت الله بروجردی مخالفت کرد و کارش به جایی رسید که برقعی در تهران بر علیه شیعه کتاب نوشت. امروز نیز علمای وهابی در پاکستان و عربستان کتابهای او را چاپ می کنند و به این تفکرات را به جوانان ما تلقین می کنند. علامه برقعی از مخالفت با ولی زمانش آیت الله بروجردی به مخالفت با معصوم و مخالفت با دین خدا رسید و امروز شبکه های ماهواره ای از حرف و سخن او به عنوان یک روحانی شیعه و سید را در شبکه هایی چون نور، با نام علامه برقعی استفاده می کنند. به عنوان نمونه علامه برقعی توسل را رد می کند و می گوید: چرااین همه نقی و تقی می گوئید. از این جهت عرض کردم که باید ولایت پذیر باشیم. اینکه عضو چه حزبی باشی مهم نیست، مهم این است که در دل هم نسبت به ولی زمان زاویه نداشته باشیم.همه باید فرمایشات ولی فقیه را به عنوان یک امر خدایی و الهی بدانیم، این معنای شیعه بودن است.

سالرزو شهادت محمد حسین فهمیده:

۸ آبان ماه سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده و روز بسیج دانش دانش آموزی را داریم. امروز شهيد فهميده، بحق، الگوي شايسته و تصوير برجسته اي از ايثار و جهاد و شهادت براي دانش آموزان بسيجي و جوانان كشور ماست، خداوند او را رحمت کند.امروز نیز همه دانش آموزان عزیز بسیجی شهرستان در نماز جمعه حضور دارند که از این حضور صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. فقط ای کاش همه تشکیلات امروز را در نماز جمعه ، بسیج دانش آموزی اداره می کرد و حضور پررنگ تری می داشت.

دل جوان، آمادگي پذيرش حقّ را دارد:

پیامبر اکرم(ص) درباره رفتار با جوانان، همواره به امت خود می‌فرمودند: «اوصيكم بالشبان خيراً » شما را به نيكي درباره جوانان سفارش مي كنم، «فانهم ارق افئدة » زيرا آنان قلب نرمتري دارند.«ان الله بعثني بشيراً و نذيراً » خداوند مرا به پيامبري برانگيخت تا مردم را نويد و انذار دهم «فحالفني الشبان و خالفني الشيوخ» پس جوانان با من پيمان بستند، ولي پيران با من مخالفت كردند. سپس اين آيه را قرائت فرمود: «فطال عليهم الامد فقست قلوبهم» زمان طولاني بر آنها گذشت و دلهايشان سخت گرديد.(23) اين روايت به نرمي دل جوانان تأكيد مي كند، هر چه قلب نرمتر باشد، پذيرش ايمان سهل تر است.در طول تاریخ همین جوانان بودند که انبیا الهی را در پیشبرد هدفشان کمک کردند. در جریان انقلاب اسلامی نیز این جوانان بودند که امام را یاری کردند. امررز هم کار به عهده همین جوانان است که باید قدر آنها را بدانیم و آنهارا کمک و راهنمایی کنیم . امروز، روز پدافند غیرعامل نیز هست که توضیح کوتاهی راجع به آن می دهم.

پدافند غیرعامل چیست؟

واژه «پَد» به معنای دفاع، جلوگیری یا محافظت و واژه «آفند» به معنای حمله، یورش و تهاجم می باشد.به این ترتیب پدافند به معنای دفاع در مقابل حمله خواهد بود. این دفاع به دو صورت تعریف شده است:
الف) پدافند عامل: به معنای دفاع مسلحانه و نظامی از كشور
ب) پدافند غیرعامل: به معنای دفاع و محافظت غیرنظامی از كشور

یک نمونه خدمت شما عرض می کنم : مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا است . آنها مدتی پیشرفت کردند، رسانه های آمریکایی برای جلوگیری از پیشرفت آنها و اینکه کسی در این کشور سرمایه گذاری نکند، چنان تبلیغات گسترده ای در رسانه های خود کردند که بیماری واگیردار سارس در این کشور شیوع پیدا کرده است وجان کسانی که برای سرمایه گذاری به مالزی می روند در خطر است، بیماری سارس یک بیماری تنفسی است که 4درصد آدم می کشد و بیماری مهلک به حساب نمی آید ولی امریکایی ها چنان تبلیغ کردند که ظرف دو هفته اقتصاد مالزی ور شکسته شد .اگر مردم مالزی بیدار بودندو شایعه دشمن را می شناختند و با آن مقابله می کردند، کشورشان از هم پاشیده نمی شد. همیشه حمله دشمن از راه هوا و فضا و با توپ و تانک نیست، تبلیغات رسانه ای بسیار موثرتر است. مانند جنگ صفین که شمشیر معاویه نتوانست علی (ع) را شکست بدهد ولی شایعه علی(ع) را شکست داد. شایعات دروغ که قرآن را بالای نیزه کردند و فریاد زدند که ای اهل عراق! کتاب خدا بین ما و شما حاکم است (دو طرف دست از جنگ برداریم و به حکم قرآن تسلیم شویم )! . در آن جنگ مالک اشتر به خیمه معاویه رسیده بود ، مالک به راحتی می توانست او را دستگیر کند و برای همیشه اسلام از دست این مفسد خلاص کند ولی شایعه و ترفند بسیار موثر بود و سپاه امام علی (ع) دست از جنگ کشیدند وبا جریان حکمیت جنگ برده را باختند.(24)

امروز هم همه باید در برابر تاثیرات ماهواره و شایعات و شبهاتی که بیان می کنند ، هوشیار باشیم. اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود ، مرتباً از نفوذ صحبت می کنند به این دلیل است. اگر ما همیشه خوش بین و خوش خیال باشیم وقتی به خودمان بیاییم دشمن ما را از پا درآورده است. بنابراین پدافند غیرعامل در مقابل دشمنی که قصد از بین بردن اقتدار ما و سرمایه های ما را دارد،بسیار مهم است.این توطئه ها به استقلال ملیت و اسلام ما ضربه وارد کند ، بنابراین لازم است همه بیدار باشیم و فریب دشمن را نخوریم.

دهم آبان ماه شهادت آيت الله سيدمحمدعلي قاضي طباطبايي امام جمعه تبريز، اولين شهيد محراب(1358ش) را داریم، خدا رحمتشان کند.

روز دانش آموز:

13 آبان روز دانش آموز و سالروز بازداشت و تبعيد امام خميني از قم به تركيه(1343ش) و همچنین تسخير لانه جاسوسي امريکا به دست دانشجويان پيرو خط امام(1358) را داریم که این روزها را هم گرامی میداریم.این روز روز ملي مبارزه با استكبار جهاني نیز می باشد،همه باید پرشور در راهپیمایی این روز حاضر بشویم، دشمن گمان می کند که بعد از برجام دیگر شعار مرگ بر امریکا گفته نمی شود که خیال واهی است. حضور ما خیلی مهم است . ان شاءالله این راهپیمایی ساعت نه از چهارراه شهید باهنر به سمت آموزش و پرورش می باشد.

حکم اعدام شیخ نمرتوسط رژیم آل سعود:

مطلب بعدی اینکه رژیم آل سعود قصد اعدام شیخ نمر از شخصیت های برجسته جهان اسلام را دارد. شیخ نمر، عالِم بزرگ ، مبلغ دین و شخصیتی است که دهها شاگرد را تربیت کرده است و زبان گویای اسلام است در در شهر قطیف عربستان است. تمام جهان اسلام باید علیه رژیم منفور آل سعود موضع بگیرد و این جنایت را محکوم کند . در حادثه منا نیز مواضع وزیر خارجه عربستان را همه دیدیم که برای ایران شاخ و شانه می کشد ولی همین که سپاه گوشه هایی از شهر زیرزمینی و موشک های زیر زمینی خودش را نشان داد، امریکاهای مدعی قدرت در جهان، گزینه نظامی روی میزش را حذف کردند، چه برسد به کشور ضعیفی مانند عربستان که آنها نیز تغییر موضع دادند و ساکت شدند.
منتهی صبر مقام معظم رهبری و ملت ایران نیز حدی دارد، با امید تحقق اسلام ناب در سراسر جهان و نابودی همه مستکبرین و کفار.
والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- بحارالانوار،‌ ج 71، ص 220

2- ارشاد ، ،شيخ مفيد ، ترجمه رسولي محلاتي ، تهران ، ا نتشارات علميه اسلاميه ،ج 2 ،ص 137

3- بحارالانوار، ج 46، ص 143 و شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 4، ص 104 .

4- ابوالفرج اصفهانى، الاغانى، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1418 ه . ق، چ 2، ج 4، صص 367 و 368.

5- مسعودی، مروج، ج ۳، ص267

6- بلاذری، ج 4، قسم 2، ص 30ـ31؛ طبری، ج 5، ص 479؛ ابوالفرج اصفهانی، ج 1، ص 23

7- یعقوبی بغدادی، احمد بن اسحاق. تاریخ یعقوبی، ج 1 ص 175. دارالاعتصام.1425هـ.

8- مقتل الحسین، مقرم، ص 477

9- سوره الشوری، آیه 22

9- ابن كثیر در تفسیرش ج4، ص 102-100

10- سوره الاسراء ، آیه 26.

11- سوره الانفال، آیه 41

12- سوره الاحزاب، آیه 33

13- مقتل خوارزمی، ص 61 و 62 / احتجاج طبرسی، ج 2، ص 305

14- مرتضی مطهری ، حماسه حسینی ج 1 ، ص 272

15- مقاتل الطالبین، ج 2، ص 121 / احتجاج طبرسی، ج 2، ص 310 / مقتل خوارزمی، ج 2، ص 69

16- «تاریخ الیعقوبی » ج 2/261، دار صادر

17- در اسارت و بحوث فی التاریخ، سید جعفر مرتضی الحسینی العاملی، ج 1، ص 63.

18- ر.ک. در اسارت و بحوث فی التاریخ، ج 1،ص 63-64.

19- مختصر تاریخ دمشق، ج17، ص 238.

20- حلیه الاولیاء، ج3، ص136؛ كشف الغمه ج2، صص77، 87؛ مختصر تاریخ دمشق، ج17، ص 238

21- مستدرك الوسائل 6: 9 ح6290 / البحار 89: 183.

22- وسائل الشیعه، ابواب صلوة الجمعه، باب 5، ج 2.

23- الحدیت-روایات تربیتى(ناشر:‌ دفتر نشر فرهنگ اسلامی)، ج‏۲، ص۳۹۸ / محمدتقي فلسفي، الحديث (روايات تربيتي از مکتب اهل‌بيت(ع))، ج1، ص350، به نقل از: شباب قريش.

24- ر .ک : تاریخ طبری، ج 3، ص 38 / شرح نهج البلاغه، ابن ابی حدید، ج 2 / مروج الذهب، ج 2، ص
48


http://yascms.ir/emam/gozaresh/z1067.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z1068.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z1069.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z1070.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/z1071.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.