سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

توجه وعنایت امام حسین(ع)به مداحان اهل بیت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 967 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.08.13
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه مداحان وهیئتهای مذهبی شهرستان زرند مورخه94/7/21


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،یا بقیة الله یا ابا صالح (عج) ادرکنا واغثنا

تشویق شاعران ومادحین اهل بیت توسط رسول خدا(ص):

مداحی برای اهل بیت یک افتخار بسیار بزرگی است . از همان روزی که پیغمبر خدا بحث امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) را مطرح کردند، حسّان بن ثابت مداح و شاعر اهل بیت(ع) وقتی جریان غدیر را به شعر در آوردند، پیغمبر خدا او را بسیار تشویق کردند و فرمودند : حسان تـا زماني كه با زبان خـود (شعر خـود) مـا را ياري مي كني، هميشه مؤيَّد به (دمِ) جبرييل خواهي بود.(1) چرا پیامبر(ص) به او می گوید تا زمانی که از ما دفاع می کنی ... ، زیرا حسان بعد از پیامبر راهش را از امیر المومنین جدا کرد و در ولایت امیر المومنین (ع)ثابت قدم نبود . شاعران بزرگی نزد اهل بیت می آمدند و مدحشان مورد تشویق ائمه قرا می گرفت . مداحی اهل بیت یک افتخار بسیار بزرگ است که نصیب هر کسی نمی شود.

اندوهگین شدن بر مصائب اهل بیت عبادت است:


در حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمود: « نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ اللهِ»(2) نَفَس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه بر ما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام فرمودند: واجب است که این حدیث با طلا نوشته شود. شما باید در چنین جلساتی نقش آفرینی کنید و کاری کنید که مردم غمزده اهل بیت شوند و برای مصائب اهل بیت اشک بریزند و همین طور در مجالس شادی و مدح اهل بیت شرکت کنند .حتی غمگین شدن در مجلس اهل بیت نیز ثواب دارد و نَفَس کشیدن در چنین جلساتی مانند ذکر خدا است و غم و غصه اش ثواب عبادت پروردگار است. در چنین جلساتی شما می خواهید نقش آفرینی کنید .

توجه وعنایت امام حسین(ع)به مداحان اهل بیت:

در روایت است که « ان الحسین ینظر الی من یبکی و یستغفر له »(3) امام حسین(ع) نگاه می کند به کسانی که برایشان گریه می کنند و برای آنها دعا و استغفار می کند. وقتی که امام حسین به کسانی که در چنین مجلسی شرکت می کنند چنین توجهی دارد و برای افرادی که شرکت کننده در این مجالس هستند دعا می کنند قطعاً به مداحان توجه ویژه ای دارند و مداح اهل بیت بودن یک افتخار بسیار بزرگی است .

اهمیت شناساندن راه حق وباطل به مردم:

ما هر چه داریم واقعا از محرم است اسلام اگر باقی مانده، از محرم و صفر است ، انقلاب اسلامی و رهبر بزرگوار هم هر چه دارند از برکت محرم وصفر دارند .محرم است که مردم را در صحنه نگه داشته است .ما باید یزید زمان خود را هم بشناسیم جوانانی که پای مدح شما سینه و زنجیر می زنند و عزاداری می کنند باید یزیدیان زمان خود را و دشمن را بشناسند.شناخت راه حق و باطل بسیار حائز اهمیت است. جوانان ما در این مجالس همانطور که دلداده سید الشهدا می شوند ،دلداده رهبر که پرچم دار انقلاب هستند نیز می شوند.

معرفی امامزادگان شهر به مردم:

یکی از نکات دیگری که باید خدمت شما عزیزان بزرگوار عرض کنم این است که امامزادگانی که ما در شهر داریم را به مردم معرفی کنید و مردم را به این امامزادگان ارجاع بدهید، اینها علاوه بر اینکه ذریه پیغمبر خدا هستند ، شهید نیز هستند .آنها را مورد عنایت قرار بدهید و مردم را تشویق کنید تا برای ساخت صحن و مزارشان شرکت کنند، علاوه بر آن شهدایمان را نیز یاد کنید. مقام شهدای ما از مقام بعضی از شهدای احد و بدر بالاتر است، هرچند که هیچ شهیدی با شهدای کربلا قابل قیاس نیست هیچ شهیدی به پای حضرت علی اکبر(ع) نمی رسد شهدای کربلا نمونه هستند ولی شهدای ما هستی خودشان را برای ما داده اند، شهدایمان را به جوانان معرفی کنیم اگر ما امروز داریم در آرامش به سر می بریم از برکت خون همین شهدا و رزم رزم آوران است. چنانچه خداوند متعال می فرماید: « وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا » (4) واگر خدا بعضى از مردم را با بعضی ديگر دفع نمى‏كرد، صومعه‏ها و كليساها و كنيسه‏ها و مساجدى كه نام خدا در آنها بسيار برده مى‏شود، سخت ويران مى‏ شد.

ما باید شهدای زمان خودمان را بشناسیم و مخصوصاً جوانان علاقه پیدا کنند. ان شاءالله شما هم موفق باشید و روضه ی شما هم روضه ای باشد صحیح و متن خوبی داشته باشد متنی که می خوانید حساب شده و مستند باشد، همه اینها با هم می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته
[/justify]

پی نوشت:

1- شكوه شعر عاشورا در زبان فارسي، محمدعلي مجاهدي ،ص38

2- الأمالی (للمفید)، النص، ص۳۳۸

3- کامل الزیارات،باب 32، ص103

4- سوره الحج، آیه 40

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.