سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش جوانان ونوجوانان در نهضت انبیاء

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 348 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.08.30
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در یادواره 147 شهید دانش آموز مورخه94/08/6



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدالله ، الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آل الله

قال الرسول (ص) : « اوصیکُم بِالشُّبّابِ خَیرا فَإِنَّهُم أَرَقُّ أَفئِدَةً إنَّ اللّه بَعَثَنى بَشیرا وَنَذیرا فَحالَفَنِى الشُّبّانُ وَخالَفَنِی الشُّیوخُ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح المهدی (عج) ادرکنا و اغثنا

نقش جوانان ونوجوانان در نهضت انبیاء:

روایتی که خدمتتان عرض کردم درباره نقش نوجوانان و جوانان در مهم ترین نهضت پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص) است .پیام رسول خدا این بود « اوصیکُم بِالشُّبّابِ خَیرا »من شما را سفارش می کنم به نوجوانان و جوانان خوبی و محبت کنید چون آنها قلبی آماده پذیرش دارند و قلبشان سخت نشده ، قلب نوجوان و جوان آماده پذیرش است و حضرت می فرمایند: خداوند متعال مرا مبعوث کرد به عنوان « بَشیرا وَنَذیرا » بشارت دهم به خوبی ها و دور کنم از بدی ها و در کل روایت دو جمله را می فرمایند « فَحالَفَنِى الشُّبّانُ »حلف یعنی قسم ، جوانان و نوجوان با من هم قسم شدند اما « وَخالَفَنِی الشُّیوخُ » افراد مسن با من مخالفت کردند ، قلبشان سخت شده بود ، پیام من بر قلب سخت مثل سنگ نفوذ نمی کند ، پیام من بر قلبی اثر می کند که رقیق باشد آماده پذیرش باشد ، نقش جوانان بر همراهی با انبیا یک نقش ممتازی است ، از ابتدای هستی این جوانان بودند که در نهضت انبیا حرف اول را می زدند .در کربلا هم نوجوان و جوان برجسته بیشترین نقش در دو جبهه فرهنگی و نظامی ایفا کردند .

رجز خوانی نوجوان یازده ساله در کربلا:

«عمرو بن جناده انصاری» که در کربلا نوجوانی یازده ساله بود، پس از شهادت پدرش به محضر امام حسین علیه السلام رسید و برای ورود به میدان مبارزه از امام اجازه خواست. اما امام اجازه نداد و فرمود:« پدرت در حمله اول سپاه دشمن به شهادت رسیده است و اکنون شاید مادرت راضی نباشد.» عمرو گفت:« مادرم خود به من فرمان داده است که به میدان بروم.» وقتی امام علیه السلام سخن او را شنید، به او اجازه مبارزه داد. عمرو به میدان رفت و این رجزِ به یادماندنى را خواند:
« أَمیرِی حُسَیْنٌ وَ نِعْمَ الاَْمیرُ » امیر من، حسین است و چه نیکو امیرى
« سُرُورُ فُؤادِ الْبَشیرِ النَّذیرِ» که شادى دل پیامبرِ بشیر و نذیر است.
« عَلِىٌّ وَ فاطِمَةُ والِداهُ » على و فاطمه پدر و مادر اویند
« فَهَلْ تَعْلَمُونَ لَهُ مِنْ نَظیر» آیا شما براى او همانندى مى شناسید؟!
« لَهُ طَلْعَةٌ مِثْلُ شَمْسِ الضُّحى » طلعتش مانند خورشید نیم روز است
« لَهُ غُرَّةٌ مِثْلُ بَدْر مُنیر» و چهره اش چون ماه شب چهارده درخشان است.

و پس از مدتی مبارزه به شهادت رسید.(2) در دفاع مقدس هم ما نوجوانانی 9 تا 11 ساله در جبهه ها داشتیم که حتی لباس وپوتین رزم اندازه تن آنها نبود ولی با تمام وجود در مقابل دشمنان ایستادگی کردند. در زمان شهید بهشتی که سید الشهدای زمان بودند ،منافقین تمام هجمه را علیه ایشان داشتند ولی امام خمینی (ره) فرمودند که شهید بهشتی مظلوم بود .حتی من یادم است که در بافق یزد ، افرادی جلوی ماشین شهید بهشتی را گرفتند و مستقیم به ایشان توهین کردند .دشمن ابتدا شخصیت آدمها را ترور می کند بعد آنها را حذف فیزیکی می کند. در زمان امام حسین(ع) نیز مشرکین ابتدا امام را خارجی و عامل تفرقه در دین معرفی کردند، کسی که از دین خارج شده است بعد با حضرت وارد جنگ شدند. برای همین نوجوانان و جوانان در کربلا ابتدا تبلیغ فرهنگی می کردند تا ذهن ها را پاک کنند ، همان کاری که عمرو بن جناده انصاری انجام داد. به فرمود پیامبر(ص) ، نوجوانان و جوانان چون قلب رقیق و آماده پذیرش دادند معارف را خوب درک می کنند .

نقش جوانان ونوجوانان در پیروزی انقلاب اسلامی:

در انقلاب اسلامی نیز نقش اول را جوانان و نوجوانان ایفا کردند، زمانی که ساواک امام (ره) را شبانه دستگیر کردند به امام خمینی (ره) گفتند که چگونه می خواهید شما شاه را با آن همه اقتدار و ارتش و لشکر از کشور بیرون کنید ؟ آمریکا نیز از شاه حمایت می کند، شما با چه کسانی می خواهید او را بیرون کنید؟ امام فرمودند که سربازان من در گهواره هستند، امام این صحبت را در سال 41 فرمودند و تا سال 57 به پیروزی رسید و عمده کسانی که امام را همراهی کردند نوجوانان و جوانان بودند. شما بینیند 150 شهید دانش آموز داریم از میان580 شهید شهرستان حدود یک چهارم آنان دانش آموز و دانشجو هستند ، بخش عظیمی یاران امام جوانان بودند.

وظیفه ما در مقابل شهداء:

دانش آموزان عزیز!شهدا وظیفه خودشان را انجام دادند ، امروز من و شما چیست و باید چه کار کنیم ؟ اولین نکته و درسی بایداز شهدا بیاموزیم این است که رهبر حق و باطل هر زمان را باید بشناسیم.همیشه حق در مقابل باطل است . حق و باطل همه زمان ها هست. «کل یوم عاشورا * کل ارض کربلا » این مبارزه ادامه دارد تا ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) و جمع شدن جوانان در جبهه و یاری حق ، شهدا این را از ما می خواهند که بصیرت داشته باشیم ،خواب نباشیم اهل تشخیص باشیم .امروز صحبت از شیعه انگلیسی است.شیعه انگلیسی همانند یزیدیان آن زمان می خواستند، تا نام و یاد امام حسین علیه السلام وهدف حضرت از این قیام در سال 61 و در همان کربلا بماند . یزیدیان زمان ما هم در ماهواره این گونه برنامه ریزی دارند و این هدف را دارند که یزید و امام ناحق را به همان زمان اختصاص بدهند . شیعه انگلیسی می خواهد کربلا در کربلا بماند . یزیدیان قصد داشتند کربلا امام حسین دفع شود و نامی از ایشان نباشد و امروز هم شیعه انگلیسی این گونه است . آنها مخالف شناخت رهبر حق هستند ولی قمه زنی را ترویج می دهند که بدترین فیلمی که علیه ما شیعیان دارند پخش می کنند همین قمه زنی است. این بدترین تبلیغ علیه اسلام است و می خواهند امام حسین فقط در کربلا باشد ، رهبر هند گفت من با درسی که از حسین علیه السلام آموختم ، توانستم مردم را یاری دهم. امروز پرچمدار حق در دنیا امام خامنه ای است و پرچم یزیدیان وباطل و کفر بر دوش استکبار جهانی به رهبری آمریکا و اسرائیل و انگلیس و آل سعود است.

تسلط بر دنیا با علم وپیشرفت:

ما باید نوکر خدا و ولایت و جانشین امام باشیم هر خط فکری هم می خواهد داشته باشیم همه باید مطیع باشیم و الا از جاده امام حسین علیه السلام خارج می شویم، نکته دوم ما دنیا را با کشور گشایی و اسلحه نمی توانیم بگیریم ، ما اگر بخواهیم دنیا را بگیریم با علم و منطق باید این کار را انجام دهیم، ایران در متوسط استعداد در دنیا اول است ، کتابهای ابوعلی سینا در دانشگاه های جهان تدریس می شد آنها تلاش کردند زحمت کشیدند و امروز می بینیم که سلطه علمی و زور پیدا کردند. در دنیا این اتفاق را ما باید بشکنیم ، خواست شهدا از شما این است ، با علم باید بر دنیا تسلط پیدا کنید.امام علی علیه السلام می فرمایند « العلم سلطان » (3) علم باعث پیشرفت می شود هر کس اهل علم شد او قدرتمند می شود و هر کس او را از دست داد دشمن بر او چیره می شود . عزیزان من ! بعد از ایمان و ولایتمداری علم ودانش در درجه اول اهمیت است . این بهترین قله در دوران نوجوانی و جوانی است .

تشکیل یک هیئت دانش آموزی با نام ویاد شهداء:

یک پیشنهاد هم خدمت شما عرض کنم ، در روز عاشورا و ایام دیگر من ندیدم که یک هیئتی مربوط به دانش آموزان باشد ، چه خوب است از همین مدرسه ، هیئتی دانش آموزی با تصاویر ونام ویاد شهدای دانش آموز تشکیل شود. هر چیز هست برکت شهداست ،اگر شهید نبود امام حسین علیه السلام هم نبود .ما مراسم علم بندان را داریم ، علم بند باید برنامه ریزی شود ، سربندهایی تهیه شود ، پدر و مادر های شهید این سربندها و عَلمها را به دست نوجوانان بدهند، سربند هایی با عنوان " هیهات من الذله " تا مردم خانواده های شهدا را بشناسند و شهدا را از یاد نبرند.

استفاده از سخنرانان برجسته در مراسمات مذهبی:

مسئله و مشکل دیگری که وجود دارد این است که فشردگی و بی برنامه گی در سطح شهر است .هنگامی که از یک سخنران و خطیب برجسته دعوت می شود سعی کنید درست استفاده کنید. همه ماه را مراسم داشته باشید نه اینکه فقط محدود شود به همین دهه اول . این اعمال را انجام دهید تا یاد و نام شهدا همیشه زنده باشد ،مخصوصا ماه محرم وصفر.ان شاءالله این یادواره ها در همه مدارس برگزار شود تا ما بیشتر یاد و نام شهدا را گرامی بداریم .

حفظ حرمت قهرمانان ملی
:

شخصی تعریف می کرد که به یکی از کشور های کمونیستی که قبر چند نفر از کشته ها آنها در میدان شهر بود رفتند و ما این قضیه را نمی دانستیم .از روی قبر این کشته های آنان عبور کردیم یک دفعه عده ای داد می زدند که چرا روی این قبر ها پا گذاشتید ؟ شما به اینها بی حرمتی کردید . اینها بزرگان ما بودند کشور ما از برکت این ها آزاد شده ، این گونه اجر و قدر می گذارند ، اما در اینجا جانبازی در کنار خیابان که از کنارش بی تفاوت عبور می کنند انگار این شخص خدادادی معلول بوده است ، نمی دانند هستی و جانش را در راه میهن داده است.امیدوارم همه ما نوکر خدا و ولایت باشیم.

خدیا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.
والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.


پی نوشت

1- سفینة البحار، ج2، ص176

2- قصه کربلا، ص 319 / بحارالانوار، ج 45، ص 28

3- شرح نهج‌البلاغه، ج 20، ص 319

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.