سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نماز مایه آرامش وسلامت انسان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 328 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.09.23
 
سخنرانی حجت الاسلام ولمسلمین ابراهیمی در جمع دانش آموزان هنرستان پسرانه طالقانی مورخه94/09/10



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدالله ، الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آل الله

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، السلام علیک یا ابا عبدالله
ایام اربعین سیدالشهداست و ما در آستانه رحلت جانگداز رسول خدا هستیم ،همین طور در آستانه ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت علی بن موسی الرضا(ع) قرار گرفته ایم.

ارادت جوان فاسق به امام حسین(ع):

فرزندان عزیزم در این عالم به دو نفر ارادت ویژه داشته باشید ، یکی امام حسین (ع) و دیگری حضرت صاحب الامر(عج) امام حیّ ما ؛ این ارادت در زندگی دنیا و آخرت ما تأثیر بسیار زیاد دارد. نمونه ای از آن را به نقل از مرحوم دولابی خدمت شما عرض می کنم:ایشان نقل می کنند : در محله ی ما جوانی گنهكار بود که اهل فسق و فجور بود،اما یک عادت به یادگار از مادرش داشت، مادرش به او گفته بود: شیرم را حلالت نمی كنم مگر اینکه هرکجا پرچمی را دیدی که روی آن نوشته بود : «یا حسین»،باید جلو پرچم بروی و با ادب و احترام دستت را روی سینه بگذاری، آن جوان هم عادت کرده بود،هر کجا پرچم یا حسین می دید، دستش را روی سینه می گذاشت و می گفت : « السلام علیك یا اباعبدالله».میرزا اسماعیل دولابی می گوید: این جوان از دنیا رفت، او را دیدند که در عالم برزخ دست و پایش را بسته بودند و سمت عذاب می بردند،یک مرتبه در آن تاریكی خیمه ای را وسط بیابان دیدند که نور سبزش همه ی بیابان را روشن كرده بود، جلو رفت، ( می گویند به هركاری در دنیا عادت کنی و ملكه ات بشود، در قیامت هم آن كار را انجام می دهی) تا به جلوی آن خیمه رسیدند، دیدند که یک پرچم جلوی خیمه زده اند و روی آن نوشته شده است : « یا حسین»،به ملكه های عذاب گفت:یک لحظه دستان من را باز كنید،گفتند:چرا؟گفت:من عادت دارم،هر کجا پرچم یاحسین را دیدم دست روی سینه ام بگذارم و بگویم:«السلام علیك یا اباعبدالله »، چنین کرد، دیدند آقایی از خیمه خارج شد و جلو آمد ، ملكه های عذاب به احترامش عقب ایستادند،حضرت گفت: پرونده او را به من بدهید، پرونده را تقدیم كردند، مرحوم دولابی می گفت:حضرت پرونده را باز كرد و سرشان را به علامت تأسف تكان دادند نگاهی به جوان كردند و فرمودند: تو چرا؟ تو كه مارو دوست داری چرا؟ جوان شروع به گریه كرد، حضرت داخل پرونده جوان چیزی نوشت و آن را به ملكه های عذاب داد، ملكه های عذاب وقتی پرونده را باز كردند،دیدند نوشته شده است : « بسم الله الرحمن الرحیم، یا مُبَدّلَ السَیّئات بالحَسَنات اِغفِر لِهذا بحَقِّ الحُسَین... »

افراد زیادی بخاطر ارادت به امام حسین نجات پیدا کرده اند،در روایات ما نیز بسیار سفارش شده است که نسبت به امام حسین(ع) ارادت و توجه ویژه داشته باشید، چون خدای تبارک و تعالی نسبت به امام حسین عنایت ویژه دارد.

سلام هر روزه به امام حسین(ع):

مطلب دیگر اینکه ارتباطتان را هر روز با امام زمان حفظ کنید، هر روز صبح که خانه خارج می شوید دست بر سینه بگذارید و بگویید:« السلام علیک یا صاحب الزمان(ع) ».این سلام سلامتی می آورد، سلام مستحب است ولی جوابش واجب است،هیچ گاه امام زمان(عج) یک امر واجب را ترک نمی کنند و در جواب شما خواهند گفت: « و علیکم السلام و رحمه الله و برکاته»؛ این جواب سلام برای شما رحمت ، برکت و سلامتی به همراه دارد و شما در آن روز بیمه حضرت صاحب الامر(عج) خواهید بود.اگر من بخواهم داستانهایی راجع به همین ارادت به امام زمان(عج) خدمتتان عرض کنم، وقت جلسه تمام می شود.

نماز مایه آرامش وسلامت انسان:

مطلب بعدی اهمیت به نماز است ، نماز مایه آرامش و سلامت انسان است و تأثیرات آن نه تنها در آخرت بلکه در همین دنیا هم مشخص می شود. یکی از بیماریها و معضلات امروز عصر ما، ناراحتی های اعصاب، استرس، اضطراب است، دلشوره و نگرانی منشأ بدترین بیماریهاست که راه درمان آن هم این است که انسان ارتباطش را با هستی بخش عالم زیاد کند. ما همانند شاخه ای هستیم که به درخت وصل توحید هستیم واگر جدا شویم ، خشک می شویم. آرامش در گروه ارتباط و اتصال با خداوند خالق هستی بخش است،اگر همه دنیا را هم به ما بدهند ، چون ما از وجود نامحدود هستیم، سیراب نمی شویم، باید برای رسیدن به آرامش، به خداوند وصل شویم.شخصی تعریف می کرد که در یکی از سفرهای خود ، به یکی از دانشگاههای خارج از کشور رفتم ، هنگام اذان ظهر که شد دیدم دانشجویان رو به قبله می ایستند و حرکاتی مانند رکوع و سجود انجام می دهند، سوال کردم مگر شما مسلمان هستید که نماز می خوانید؟ گفتند نه ولی برای من این سوال پیش آمد که چرا مسلمانان هنگام ظهر ،وقتی آفتاب وسط به نیمه می رسد، رو به قبله این حرکات را انجام می دهند و نماز می خوانند. دانشمندان ما تحقیق کردند و متوجه شدند که بدن ما به ماده ای نیاز دارد که ترشح آن موجب صحت ،سلامت و طول عمر است،این ماده باید به یک مقدار مشخص تولید شود و کم و زیاد آن برای بدن مضر است.بهترین زمان و بهترین حالت برای تولید این ماده و رسیدن به آرامش هنگامی است که خورشید به نیمه آسمان می رسد ودر آن لحظه اگر انسان به خدا تمرکز کند و رکوع و سجده به جا آورد،این ماده به میزان در بدن ترشح می شود، برای این است که دانشجویان ما برای حفظ سلامت و آرامش این کارها را انجام می دهند ؛ این حقیقت را قرآن مجید نیز بیان کرده است : « أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » (2) آگاه باشيد که دلها به ياد خدا آرامش می يابد.

خصوصیت برجسته رسول خدا(ص):

چون در آستانه رحلت رسول خدا (ص) هستیم یکی از خصایص برجسته رسول خدا(ص) را خدمت شما عرض می کنم. درآیه ای که ابتدای سخن خدمتتان عرض کردم: « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1) خداوند می فرمایند: شما را رحمتی برای همگان فرستادیم. خداوند، پیامبر(ص) را مایه آرامش و مهربانی برای همه عالم قرار داده است. لِلْعالَمينَ یعنی هرچیزی که در این عالم است، پیامبر(ص) مایه رحمت برای همه انسانها، چه انسانهای مومن وچه کافر ،حتیمایثه رحمت برای حیوانات هستند. پیامبر(ص) مرکز امید و مهربانی هستند، پیامبر خدا(ص) از همه خوش اخلاق تر بود و این مهربانی و اخلاق خوب او همه را جذب می کرد.پیامبر(ص) در عین حال که بسیار باجذبه و پرابهت بودند، بسیار مهربان و اهل شوخی و مزاح نیز بودند.نمونه هایی از آن را خدمت شما عرض می کنم:

پير و سياه به بهشت نمي روند!

روزی پيرزنى به حضور پيامبر اكرم (صَلى الله عَليه وَ آله) رسيد و عرض نمود که من علاقمند این می باشم كه اهل بهشت باشم.پيامبر اكرم (صَلى الله عَليه وَ آله) به او فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود! او غمگین از محضر پيامبر خارج شد.بلال حبشى او را در این حال ديد.پرسيد:چرا در این حالی ؟ گفت : به خاطر اين است كه پيغمبر فرمود: پيرزن به بهشت نمى رود. بلال وارد محضر پيامبر شد حال پيرزن را بيان نمود.حضرت فرمودند: سياه نيز به بهشت نمى رود. بلال غمگين شد و هر دو نشستند. عباس عموى پيامبر آنها را در آن حال ديد.پرسيد: چرا اینگونه اید؟ و آنان فرمايش پيامبر را نقل كردند.عباس ماجرا را به پيامبر عرض كرد. حضرت به عمويش كه پيرمرد بود فرمود: پيرمرد هم به بهشت نمى رود. عباس هم سخت پريشان و ناراحت گشت . سپس رسول اكرم هر سه نفر را به حضورش خواست، آنها را خوشحال نمود و فرمود:
همانا خداوند اهل بهشت را در سيماى جوان نورانى در حالى كه تاجى به سر دارند وارد بهشت مى كند، نه به صورت پير و سياه.(3)

خلاصی از پا درد:

پیامبر صلی الله علیه و آله در جمع اصحاب و انصار نشسته بودند و پای مبارکشان خسته شده بود؛ ولی با توجه به حیا و ادب بسیار بالایی که داشتند، پای مبارک را دراز نمی کردند. پس از گذشت لحظاتی، یک پایشان را دراز کردند و از حاضران پرسیدند: «این پای من، به چه چیزی شبیه می باشد؟» هر یک از حضّار، به مقتضای ذوق و سلیقه خود، تشبیهاتی کردند و پیامبر هیچ یک را نپذیرفت. گفتند: «یا رسول اللّه! خودتان بفرمایید که پای مبارکتان شبیه به چیست؟» حضرت، تبسمی کرده و پای دیگرشان را نیز دراز نموده و فرمودند: «آن پای من، به این پای من شبیه می باشد.»(4)

سفیدی چشم

زنی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم‏آمد و از شوهرش شکایت نمود، پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏فرمود: شوهرت را نمی‏شناسم، سپس فرمود: راستی همانکه در چشمش سفیدی است؟!.بانو در عین آنکه از شوهرش شکایت کرده بود ولی حاضر نبود که به شوهرش نسبت نقص بدهد، لذا فورا عرض کرد: نه، شوهرم چشمهای سالم دارد، و سفیدی در چشمش نیست.پیامبر صل الله علیه و اله و سلم ‏فرمود: آیا دور سیاهی چشم را سفیدی قرار نگرفته؟ او عرض کرد: آری، چشم همه مردم چنین است. پیامبر صل الله علیه و اله و سلم‏فرمود: منظور من همین است.پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏از این طریق، زن عصبانی را خوشحال کرد، و سپس مطالبی به او فرمود، تا به آغوش گرم خانواده برگردد، و با شوهر خود سازگار باشد.(5) پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم‏گاهی شوخی می‏کرد، ولی شوخی آن حضرت مطابق حق بود و در عین آنکه درس صداقت را می‏آموخت، دلها را نرم می‏کرد و راهگشای مشکلات مردم می‏شد. وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) نه تنها برای زمینیان رحمت است بلکه برای آسمانیان نیز رحمت است حدیث زیبا و جالبی این مسئله را تأیید می کند. حدیث این است هنگامی که آیه « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1) نازل شد پیامبر رحمت از جبرئیل پرسید: «هل اصابک من هذه الرّحمة شی ءٌ» آیا چیزی از این رحمت عائد تو (هم) شد»؟ جبرئیل در پاسخ گفت: «نعم انّی کنت اخشی عاقبة امری فآمنت بک، لما اثنی اللّه علیّ بقوله عند ذی العرش مکین» (6) من از پایان کار خویش بیمناک بودم، اما بخاطر (آیه ای که در قرآن نازل شده است بر) تو از وضع خود مطمئن شدم آنجا که خداوند مرا با این جمله مدح کرده است که صاحب قدرت (یعنی جبرئیل) در نزد خالق عرش بلند مقام و بلند مرتبه است.
پیامبر خدا(ص) حتی نسبت به حیوانات هم مایه رحمت بودند:

يک روز مردي در بیابان می رفت. در راه تشنگي بر او چيره شد و سپس چاه آبي را در راه يافت، وارد آن شد و از آب نوشيد و از چاه بيرون آمد. سپس سگي را ديد که از فرط تشنگي زبان بر خاک مي ‌ماليد. آن مرد گفت اين سگ به همان تشنگي من دچار گشته. وارد چاه شد و کفش خود را پر از آب کرد و آن را به دهان گرفت و از چاه بيرون آمد و آب را به سگ داد و سپس شکر خداي را بجا آورد، بخاطر همين کار نيک گناهانش آمرزيده شد. به پيامبر (صلى الله عليه وسلم) عرض کردند: اي رسول خدا! آيا در رابطه با اين حيوانات نيز اجر داريم؟ پيامبر (صلى الله عليه وسلم) فرمود: « في کل کبد رطبه أجرٌ» در ترحم به هر حيواني که جگر دارد اجر و پاداش وجود دارد.(7)

رسول خدا(ص) مرکز رحمت ومهربانی:

پیامبراسلام(ص) مرکز رحمت و مهربانی هستند ؛ امروز جهان به اسلام رو آورده است ، یکی از پر فروش ترین کتاب ها در فرانسه و انگلیس ، کتاب قرآن است . مستکبرین برای اینکه با اسلام مقابله کنند و چهره آن را خشن نشان بدهند، به کمک سعودی ها که تکفیری هستند، گروه های وحشی را تربیت کردند و با نام اسلام به جان مسلمانان انداختند تا دین اسلام را بد جلوه دهند و جلوی پیشرفت آن را بگیرند. آنها اسلام را نماد خشونت ، قتل و آدمکشی معرفی می کنند.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی:

به این جهت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیامی را به جوانان غربی نوشتند، این پیام در راستای کار انبیاء و مردان الهی است. همانطور که پیامبر خدا(ص) سراغ جوانان رفتندایشان هم سراغ توده مردم و قشر جوان رفتند. . از پیامبر اسلام نقل شده که وقتی رسالت‌ام را آغاز کردم «جوانان با من پیمان بستند و پیران از در دشمنی درآمدند» (حالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ) (8) مقام معظم رهبری نیز دومین نامه خود به جوانان کشورهای غربی را بعد از حادثه تروریستی فرانسه نوشتند و هوشمندانه این مرد بزرگ آنها را هدایت کردند و فرمودند درد مشترک ما تروریسم است، منتهی شما به تازگی آن را تجربه می کنید در حالی که ما مسلمانان 60 سال است که با تروریسم دست به گریبان هستند و ریشه این تروریست ها نیز از خشونتی است که در غرب وجود دارد. نجات شما در اسلام ناب است و نه در اسلام بدلی که وهابیون آن را تبلیغ می کنند مانند گروههای داعش که ما از آنها بیزاریم.

بیشتر از این مصدع اوقات شما نمی شوم، آرزوی خوشبختی وسعادتمندی برای همه شما عزیزان دارم. ان شاءالله تلاش کنید که برای آینده شهرستان مفید باشید. شهرستان ما به سمت صنعتی شدن پیش می رود، ان شاءالله شما جز مدیران مؤمن ، متعهد ، عالم و متخصصِ آینده نه تنها استان بلکه کشور باشید.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه انبیاء، آیه 107

2- سوره مبارکه الرعد، آیه 28

3- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج103: 84./ ناصري، محمود. داستانهاي بحار الانوار، ج3: 111.

4- مردان علم در میدان عمل، ج3، ص364

5- داستانهایی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) جلد 2، قاسم میرخلف ‏زاده‏،ص 19

6- مجمع البيان ذيل آيه

7- مسلم ، «ترک الاطناب» ابن القضاعی

8- کتاب شباب قریش، ص 1.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.