سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نذر واحکام آن

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 491 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1394.09.28
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با برنامه رادیویی مفشو



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


بنده هم خدمت حضرتعالی و همه شنوندگان عزیز سلام عرض می کنم. از تهیه کننده این برنامه بسیار خوب، سرکار خانم مستوفی و همه عزیزان دست اندرکار نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. عرض تسلیت دارم به مناسبت رحلت جانگداز پیامبر اکرم(ص) و شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع).

سوال: نذر چیست و شرایط صحت آن چیست؟

نذر از جمله مسائلی است که احکامی دارد و چه بسا ترک آنها کفاره بر گردن انسان بیندازد و ما باید با مسائل فقهی آن آشنا باشیم. نذر در اصطلاح فقها این است که انسان برای خداوند ملزم به انجام ویا ترک کاری شود.اولاً در نذر انسان باید توانایی کار را داشته باشد. اگر توانایی نداشته باشدآن نذر باطل است. مثلاً نذر می کند که پیاده به کربلا بروم، حال آنکه در عمل نمی تواند برود. بنابراین اینگونه نذر ها اشکال دارد و شرط دوم این است که نذر از نظر شرعی مطلوب باشد. مثلاً نذر کند یک عمل واجب یا مستحبی را انجام بدهد،این نذر مطلوب است ولی اگر نذر کند مستحبی را ترک کند، از نظر شرعی درست نیست واینکه نذر کند کار حرامی را انجام دهد که باز هم این نذر باطل است. پس نذر دو شرط دارد اولاً توانایی انجام آن کار را داشته باشد . دوم از نظر شرعی صحیح و درست باشد. وإلا نذرش غیر صحیح می باشد.

سوال: اگر کسی به هر دلیلی نتواند به نذر و قسم خود وفا کند، حکمش چیست؟

مطلب بعدی اینکه اگر نذر کرد به نذرش وفا نکرد، کفاره به گردن او می افتد. مثلا اگر نذر کند اگر فرزندم از بیماری شفا پیدا کرد، روزه بگیرم و یا صادقه بدهم، ولی به نذر عمل نکرد، کار حرامی انجام داده است، کفاره هم به گردن او هم می آید. کفاره آن هم این است که ده فقیر را سیر بکند یا ده فقیر را لباس بپوشد، اگر توانایی مالیش را نداشت بر او واجب است که سه روز پی در پی را روزه بگیرد .

سوال: صیغه نذر چگونه ادا می‌شود؟

مطلب بعدی که در نذر مهم است، هنگامی نذر واجب می شود که صیغه نذر خوانده شود . صیغه نذر این چنین است : «للّه علیّ هکذا»، و منظور از هکذا آن است که: آنچه را مى‌خواهد که نذر کند بعد از «للّه علیّ» بگوید . مثلاً بگوید: «ان شفى اللّه مریضى فللّه على صوم یوم»؛ یعنى اگر خداوند مریض مرا شفا بدهد یک روز، روزه بر گردن و عهده من باشد. لازم نیست صیغه نذر به عربى خوانده شود، بلکه به فارسی هم کفایت می‌کند، پس اگر گفته شود: «چنانچه مریض من خوب شود، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم یا یک روز روزه بگیرم»، نذر، صحیح است. البته باید «براى خدا» به زبان گفته شود و قصد آن در دل کافى نیست. یا نذر کند « لله علیّ ان اترک الغیبة » ؛ برای خدا بر من است که غیبت نکنم.

سوال: آیا نذر زن بدون اجازه شوهر، صحیح است؟ اگر زن از مال خودش نذر کند، آیا اجازه شوهر لازم است؟

نکته دیگر در مورد نذر این است که نذر زن بدون اجازه شوهرش صحیح نیست ولو اینکه از مال خودش باشد حتی اگر غیر مادی و فرستادن چند صلوات باشد.مثلاً خانم نذر می کند اگر فرزندش از بیماری شفا پیدا کرد ، صد صلوات بفرستد. در بحث نذر حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند : نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است هر چند عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد و نذر زوجه حتی اگر چه متعلق به مال خودش باشد ،نیز صحیح نیست.

مقام معظم رهبری نیز در این باره می فرمایند: انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه زوج است. اگر چه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نیست( می تواند هر طور بخواهد از مالش استفاده کند) ولی نذر زن بدون اجازه ی شوهر اساساً منعقد نمی شود.

بعضی از نذرها مقید هستند مثلا نذر کند که فرزندش شفا پیدا کرد مبلغی را به حرم امام رضا(ع) هدیه کند ، این نذر را تنها در حرم امام رضا باید ادا کند و در حرم امام دیگر نمی تواند صرف کند.

سوال: آیا در نذر اجازه پدر و یا مادر شرط است؟

اجازه والدین شرط نیست ولی اگر آنها به فرزند بگویند این کار را انجام نده و او را از این کار منع کردند ویا اینکه والدین از نذر فرزند، اذیت بشوند .آن نذر باطل است.

سوال: نذر در مال غیر چگونه است مثلاً مادر برای فرزندش نذر می‌كند كه فرزند آن را ادا كند آیا چنین نذری صحیح است؟

خیر، مثلاً اگر مادری نذر کند در ماه محرم ، فرزندش به کربلا برود، این نذر صحیح نیست. هرکسی در کار و مال خودش می تواند نذر کند .(البته نذر زن تنها با اجازه شوهر صحیح است ولو در مال خودش باشد).

در قدیم پدران نذر می کردند که وقتی دخترشان به سن رشد رسید، او را به ازدواج فرد سید دربیاورند. این نذر صحیح نیست و هیچ وجوبی هم برای دختر ندارد.

سوال: آيا نذر بچه نابالغ صحيح است؟

نذری صحیح است که هم انسان توانایی ادای آن را داشته باشد و هم اینکه فرد بالغ باشد. نذر بچه نابالغ صحیح نیست . در نذر، بلوغ ، شرط است.

سوال: برای ادا کردن نذر ،آیا نیازی به برآورد شده حاجت است یا باید قبل از برآورده شدن حاجت نذر را ادا کرد؟


این به کیفیت نذر بستگی دارد .اگر شما نذر کرده اید که اگر حاجت من برآورده شد، فلان کار را می کنم . این نذر مشروط است و شرط آن هم برآورده شدن حاجت است . حالا اگر شما نذر کنید که فلان کار را می کنید تا حاجت تان برآورده بشود. دراینجا باید قبل از برآورده شدن حاجت به نذرتان عمل کنید.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.