سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سیره وفضائل امام حسن عسکری(ع)/ اهمیت انتظار در عصر غیبت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 438 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.09.30
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/09/27



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قالَ الاِْمامُ الْعَسْكَرى(عليه السلام) : « خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُما شَي‏ءٌ : اَلْإيمانُ بِاللَّهِ ونَفعُ الإخوانِ»(1)

السلام علیک یا حسن بن علی العسکری(ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح المهدی (عج) ادرکنا و اغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

از حضور همه شما برادران و خواهران مکرمه ، مسئولین محترم، سروران عزیز روحانی در نماز جمعه این هفته ، صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم. از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه، جناب آقای خجسته که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در خدمتشان بودیم، تشکر می کنم، ان شاءالله هفته آینده در خدمت یکی از اساتید محترم دانشگاه خواهیم بود.

از جناب حجه الاسلام والمسلمین جعفری و جناب آقای رضایی قائم مقام دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کرمان که در نماز جمعه حضور دارند نیز تقدیر و تشکر می کنم.

فرا رسیدن ماه ربیع الاول را تبریک عرض می کنم. در این ماه شهادت امام حسن عسكري(ع) (260ق) و آغاز امامت امام مهدي(عج) را داریم. از این جهت خطبه اول را بررسی به بخشی از زندگی امام حسن عسکری(ع) اختصاص داده ام.

زندگی امام حسن عسکری(ع):

حسن بن علی ملقب به ابو محمد و ابن الرضا و معروف به عسکری (نظامی) بود. او و پدرش امامین عسکریین نامیده می شوند (2) زیرا شهری (سامرا) که در آن مجبور به زندگی بودند،در واقع یک کمپ نظامی بود. مدت عمر امام حسن عسكري(ع) بسیار کوتاه بود، به طور کلی دوران عمر 29ساله امام حسن عسکری (ع ) به سه دوره تقسيم مي گردد : دوره اول 13سال است که زندگی آن حضرت در مدينه گذشت . دوره دوم 10سال در سامرا قبل از امامت . دوره سوم نزديک 6 سال امامت آن حضرت مي باشد . دوره امامت حضرت عسکری (ع ) با قدرت ظاهری بنی عباس رودرروی بود،خلفايی که به تقليد هارون در نشان دادن نيروی خود بلند پروازيهايی داشتند . امام حسن عسکری (ع ) از شش سال دوران امامتش ، سه سال را در زندان گذرانيد .

دوران امامت امام حسن عسکری(ع):

در طول دوران شش ساله ی امامتش، امام حسن عسکری تقریبا بدون هیچ تماس اجتماعی و در تقیه کامل زندگی می کرد. شمار زیاد شیعیان در عصر امام موجبات نگرانی خلفای عباسی را فراهم کرده بود، بعلاوه عباسیان می دانستند که بزرگان شیعه بر مبنای احادیث فراوانی که از حسن عسکری و ائمه پیشین به آنها رسیده بود، معتقد بودند که عسکری صاحب فرزندی خواهد شد که ریشه ظلم و اختناق را بر خواهد داشت. خلفای عباسی، اما، مصمم بودند تا یک بار برای همیشه به امامت ائمه شیعه پایان دهند. این حاکمان جور به وسیله جاسوسان دائما بر زندگی امام نظارت داشتند و شرایط بسیار سختی را برای امام به وجود آورده بودند، به طوری که امام نمی توانستندعلناً ازدواج کنند و عقد دائم داشته باشند. دوارن امام حسن عسکری (ع)مانند دوران حضرت موسی بود. همانگونه که فرعون جاسوس گذاشته بود تا مبادا حضرت موسی(ع) به دنیا بیاید، امام حسن عسکری هم تحت نظارت بودند تا مبادا مهدی موعود به دنیا بیاید وبه سلطه ستمکاران و غاصبان خلافت خاتمه بدهد.(3)

در ابتدای سخن یک حدیث گهربار از امام حسن عسکری(ع) را خدمتتان عرض می کنم که درس بزرگی برای همه ماست.

دوخصلت که بالاترازآنها چیزی نیست:

امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: « خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُما شَي‏ءٌ » دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست:« اَلْإيمانُ بِاللَّهِ » ايمان به خدا «ونَفعُ الإخوانِ» و سود رساندن به برادران. (1) اولین ویژگی مؤمن بودن و معتقد به خدا و پیامبر(ص) خدا بودن است و اینکه ایمان و اعتقاد به ولایت و امامت امیرالمؤمنین(ع) و روز قیامت داشته باشد. ویژگی دوم، زندگی اش سراسر خیر باشد و برای بندگان خدا نفع داشته باشد.این تعبیر ،تعبیر بسیار زیبایی است. از پیامبر خدا(ص) نیز این جمله نقل شده است که حضرت (ص) می فرماید: «خصلتان لیس فوقهما من البر شیء » دو خصلت نیکوست که برتر از آن چیزی نیست : « الایمان بالله و النفع لعباد الله » ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او (4) .

چه بسیار انسانهایی بودند که در این دنیا زندگی کردند و از این دنیا رفتند و دیگر نامی از آنها نیست و انسانهایی هم بودند که به مردم نفع بسیار رساندند،مانند حضرت امام(ره) که جهان از وجود ایشان بهره ها می برد و علمای گذشته مانند : مرحوم صدوق که از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است.

روایت تولد شیخ صدوق:

درباره تولد شیخ صدوق آمده‌است که پدر او بعد از گذشت ۵۰ سال از عمرش، دارای فرزند نشده بود. امام زمان برایش دعا می کند که خداوند دو پسر روزیش کند که وجودشان، خیر و برکت باشد. از این رو وی «متولد به دعای امام زمان» نیز خوانده می‌شود. این بزرگوار در مسافرت های فراوانی که به شهرهای مختلف داشتند، احادیث و روایات ائمه را جمع آوری و خدمات بسیارى به دین اسلام و مذهب تشیع نموده است و حدود ۳۰۰ جلد کتاب تألیف کرده‌است (5) و شاگردان برجسته ای را نیز تربیت کرده اند مانند شیخ مفید. نام او ماندگار است.

شرکت در ثواب اعمال دیگران

برادران و خواهران از این موقعیت عمر ، نهایت استفاده را ببرید . کارهای زیادی را می توان انجام داد، مهم این است که انسان اراده انجام کار خیر داشته باشد. گاهی انسان از لحاظ مادی نمی تواند کمک کند ولی از زبان و اراده تاثیر گذاری که خداوند به او داده است، می تواند کمک بگیرد. همانطور که رسول الله(ص)فرمود: « الدّالّ على الخير كفاعله »(6) رهبر نيكى چون نكوكار است .

منظورم سر این جمله است که این کلام امام حسن(ع) بسیار مهم است و درسی است برای من و شما که سعی کنیم اولاً مومنانه و پاک زندگی کنیم و روزی مان را حلال کنیم ، بعد هم تا می توانیم نیکی کنیم و کار خیر انجام بدهیم. نمونه این رفتار وقفیاتی است که صد سال پیش انجام شده است ولی همچنان امروز نیت واقف در حال انجام است. در شهرستان زرند هم در زمینه های زیادی نیاز به وقف داریم: ساخت حوزه علمیه، ساخت مصلی پیامبر اعظم(ص) ، مسجد جامع ، تعمیر بارگاه امامزاده حمزه(ع) و کارهای خیر در بیمارستان و مدارس و... .

خداوند به زیادی کاری که انجام می دهیم، نگاه نمی کند بلکه به اینکه چقدر ما اهل خیر هستیم و در راه خدا کار انجام می دهیم، توجه دارد. خداوند خود، کارهای کوچک ما را برکت می دهد.

یک کارگری تعریف می کرد که من همیشه بخشی از درآمد خودم را داخل صندوق می گذاشتم و می گفتم این سهم امام حسین(ع) است. بعدها با این پول یک قطعه زمین خریدم و در آن حسینیه ساختم و امروز هزاران نفر از این حسینیه استفاده می کنند. سعی کنیم در زندگی ما به این جمله نورانی امام حسن عسکری (ع) و سودرسانی به برادران خود توجه کنیم. برادران عمر کوتاه است و انسان نمی داند جمعه آینده توفیق نماز جمعه پیدا می کند یا نه؟ چه بسا انسانهایی که شب خوابیدند و فردا صبح بلند نشدند، کسی از زمان مرگ خودش خبر ندارد، از لحظه لحظه عمرمان نهایت استفاده کنیم و به این کلام نورانی امام (ع) توجه ویژه داشته باشیم که «دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران».

ارتباط امام عسکری(ع)با شیعیان:

یک جمله از زندگی امام حسن (ع) خدمت شما عرض کنم. از مرحوم شیخ عباس قمی به حدیث معتبر نقل شده است، یکی از خادمهای امام به نام ابوالأديان چنین گفته است.(به علت خفقان شدید حاکم در زمان امام حسن عسکری (ع) ، ارتباط مستقیم شیعیان ا امام و رسیدن به محضر امام بسیار دشوار بود، به همین علت امام از طریق نامه با شیعیان خود در ارتباط بودند، در زمان طاغوت نیز در ایران اگر کسی می خواست به دیدار امام خمینی (ره ) برود، مشکلات زیادی داشت ، اما زمان امامان معصوم این شرایط بسیار سخت تر بود).

ابوالأديان مي گويد: من از خدمتگزاران امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ بودم و نامه هاي او را به مناطق مختلف مي بردم. روزي آن حضرت به من نامه هايي داد و فرمود: اين ها را به «مدائن» ببر, تا پانزده روز در سامراء نخواهي بود, پس از آن وقتي برگردي خواهي يافت كه ناله و شيون از خانه من بلند است و جسدم را در محل غسل گذاشته اند.گفتم: سرورم! اگر چنين شود, چه كسي پس از شما امام است؟ فرمود: هر كس بر جنازه ام نماز بخواند.گفتم: نشانه ديگري ذكر بفرماييد! فرمود: هر كس از آن چه ميان هميان است خبر دهد.ابهت امام ـ عليه السلام ـ آن چنان بود كه ديگر نتوانستم از او بپرسم مقصودشان از اين نشانه چيست.نامه هاي آن حضرت را به «مدائن» بردم و پاسخشان را گرفتم. پس از پانزده روز وقتي به سامراء وارد شدم به خانه امام ـ عليه السلام ـ آمدم, ناگاه صداي ناله و شيون از آن جا شنيدم و ديدم برادرش جعفر (كذاب) كنارخانه نشسته است و برخي شيعيان, رحلت امام ـ عليه السلام ـ را به او تسليت و به امامت رسيدش را تبريك مي گويند. از اين موضوع در شگفت شدم زيرا من با چشمانم ديده بودم جعفر, شراب مي خورد, قمار بازي مي كرد و اهل تار و طنبور بود به هر حال من نيز جلو رفتم و رحلت برادرش را به او تسليت و پيشوائيش را تبريك گفتم اما او چيزي از من نپرسيد. ناگاه «عقيد» خادم حضرت عسكري ـ عليه السلام ـ حاضر شد و به جعفر گفت: جنازه برادرتان را كفن كردند بياييد بر آن نماز بگذاريد. جعفر, همراه برخي شيعيان وارد خانه شدند جسد پاك امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ, ميان تابوتي در حيات خانه بود. جعفر پيش رفت تا بر جنازه مطهر امام ـ عليه السلام ـ نماز بخواند.وقتي خواست تكبير بگويد ناگاه كودك گندم گون و سياه موي كه دندان هاي پيشينش قدري از هم فاصله داشت, ظاهر شد, جعفر را كنار زد و گفت: عمو! كنا برو! من بايد بر پدرم نماز بخوانم, او با چهره اي درهم كشيده كنار رفت و آن كودك بر پيكر پاك امام ـ عليه السلام ـ نماز خواند و او را در خانه اش, جوار قبر امام هادي ـ عليه السلام ـ دفن فرمود.ابو الأديان در ادامه مي گويد: آن كودك به من رو زد و گفت: اي مرد بصري! پاسخ نامه هايي را كه همراهت است بده! آن ها را به او دادم و با خود گفتم: اينها (اقامه نماز بر جسد پاك امام حسن عسكري ـ عليه السلام ـ و در خواست پاسخ نامه ها) دو نشانه امامت اوست و منتظر ماندم تا نشانه ديگر يعني خبر دادن از آن چه ميان هميان است را نيز بيابم.نزد جعفر آمدم, ديدم داد مي كشد و فرياد مي كند.شخصي به نام «حاجظ وشاء» به جعفر گفت: آن كودك چه كسي بود؟جعفر گفت: والله تا به حال او را نديده ام و نمي شناسم. در اين اوضاع, گروهي از قمي ها آمدند وقتي دانستند, يازدهمين امام معصوم ـ عليه السلام ـ رحلت فرموده است. پرسيدند جانشين او كيست؟برخي گفتند: جانشين او جعفر است, آنان به او سلام كردند و تسليت و تهنيت گفتند از او پرسيدند:ما نامه ها و پول هايي آورده ايم بفرماييد: نامه را چه كساني نوشته اند و پول ها چقدر است؟جعفر, از پاسخ درماند و برآشفته حال برخاست و گفت: اينان علم غيب از ما مي خواهند! ناگاه خادمي از خانه بيرون آمد و به قمي ها گفت: نامه ها از فلان كس و فلان كس است و در هِميان نيز هزار دينار وجود دارد كه ده تاي آن ها را زراندود كرده اند. آن مردم وقتي پاسخ پرسش هايشان را صحيح و دقيق يافتند, گفتند: نامه ها و هميان پول را به تو مي دهيم تا به آن كسي كه تو را براي گفتن آن ها فرستاده است (يعني حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ ) تحويل دهي! زيرا او امام ما است.(7)

نحوه شهادت امام عسکری:

معتمد، خلیفه عباسی همواره از محبوبیت و پایگاه اجتماعی امام ابو محمد عسکری(ع) نگران بود. چون می دید و می شنید که مردم همگی، امام ابومحمد(ع) را تعظیم و احترام می کنند و او را در فضیلت، بر همه علویان و عباسیان، مقدم می دارند. از این جهت در پی قتل آن حضرت برآمد و زهر کشنده ای را به وی خوراند.(8) امام(ع) همین که آن زهر را خورد، تمام بدن شریفش مسموم شد و در بستر بیماری افتاد و به درد شدیدی دچار گردید.از قول اسماعیل بن علی - معروف به ابوسهل نوبختی نقل شده است : در آن روزهائی که امام حسن عسکری علیه السلام در بستر بیماری قرار گرفته بود - که در همان مریضی هم به شهادت نائل آمد - به ملاقات و دیدار حضرت رفتم . پس از آن که لحظه ای در کنار بستر آن امام مظلوم با حالت غم و اندوه نشستم و به جمال مبارک حضرتش می نگریستم . ناگاه دیدم حضرت ، خادم خود را(که به نام عقید معروف و نیز سیاه چهره بود) صدا کرد و به او فرمود: ای عقید! مقداری آب - به همراه داروی مصطکی - بجوشان و بگذار سرد شود. همین که آب ، جوشانیده و سرد شد، ظرف آب را خدمت امام حسن عسکری علیه السلام آورد تا بیاشامد. موقعی که حضرت ظرف آب را با دست های مبارک خود گرفت ، لرزه و رعشه بر دست های حضرت عارض شد، به طوری که ظرف آب بر دندان های حضرت می خورد و نمی توانست بیاشامد. آب را روی زمین نهاد و به خادم خویش فرمود: ای عقید! داخل آن اتاق برو، آن جا کودکی خردسالی را می بینی که در حال سجده و عبادت می باشد، بگو نزد من بیاید. خادمِ حضرت گفت : چون داخل اتاقی که امام علیه السلام اشاره نمود، رفتم کودکی را در حال سجده مشاهده کردم که انگشت سبّابه خود را به سوی آسمان بلند نموده است ، بر او سلام کردم ، آن حضرت نماز و سجده را مختصر کرد. پس از پایان نماز عرض کردم که آقای من می‏فرماید شما نزد او بروید. در همین لحظه ، کنیزی صقیل نام نزد آن فرزند عزیز آمد و دست کودک را گرفت و پیش پدرش ‍برد. ابوسهل نوبختی گوید: هنگامی که کودک - که بسیار زیبا و همچون ماه نورانی بود موی سرش به هم پیچیده و مجعد است و ما بین دندانهایش گشاده است. - نزد پدر آمد، سلام کرد و همین که چشم پدر به فرزند خود افتاد، گریست و به او فرمود: ای سید اهل‏بیت خود مرا آب بده، همانا من به سوی پروردگار خویش می‏روم. آن کودک قدح آب جوشانیده را به دست خویش گرفت و بر دهان پدر گذاشت و او را سیراب کرد. آنگاه فرمود: مرا آماده کنید که می‏خواهم نماز بخوانم، پس آن کودک حوله ای را که در کنار پدر بود، روی دامان امام علیه السلام انداخت و سپس پدرش را وضوء داد. و چون حضرت ابومحمّد، امام عسکری علیه السلام نماز را با آن حال مریضی انجام داد، روی به فرزند کرد و فرمود: پسرم بشارت باد تو را که تویی مهدی و حجّت خدا بر روی زمین و تویی پسر من و منم پدر تو و تویی (م ح م د) بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب و پدر توست رسول‏خداص و تویی خاتم ائمه طاهرین و نام تو همنام رسول خدا است و این عهدی است به من از پدرم و پدران طاهرین تو صلّی الله علی اهل البیت ربّنا، انّه حمیدٌ مجید و در همان هنگام به شهادت رسید.(9)

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

اهمیت انتظار در عصر غیبت:

در توصیه به تقوی حدیث گهرباری را در باب اهمیت انتظار در عصر غیبت خدمت شما عرض می کنم.

شهادت امام حسن عسکری(ع) را اولاً به ساحت مقدس حضرت ولیعصر(ص) و سپس به همه شما علاقمندان، ارادتمندان ، دوستداران و عاشقان امام زمان(عج) تسلیت عرض می کنم.

آغاز امامت حضرت مهدی(عج):

نهم ماه ربیع الاول ، آغاز امامت حضرت مهدی(عج) است. در روایات این روز روز بسیار بزرگی است و بسیار سفارش به اطعام و جشن شده است. از مداحان ، هیئت امنای مساجد و تکایا وحسینیه ها و هیات ها تقاضا می کنم که جشن های با برکتی را به مناسبت امامت حضرت صاحب الامر(عج) بر پا کنید. اما از روز شهادت امام حسن عسکری (ع) که آغاز امامت است ، غیبت صغری به مدت 70 سال شروع شد. و بنابر اعتقادات شیعیان دورانی است که در آن امام زمان(عج) زندگانی مخفی و فقط از طریق نمایندگان چهارگانه خود با شیعیان ارتباط داشته است.(10)در روايات فراواني كه از منابع اهل بيت (ع) به ما رسيده است ، اين مضمون به طور مكرر آمده است كه زمين هيچ گاه از حجت پروردگار خالي نبوده است، چون «اگر حجت خدا نبود زمين اهلش را به خود فرو مي برد» (11) امام على‏عليه السلام نیز مى‏فرمايد : «زمين هيچ گاه از حجّت خالى نيست حجّت خدا يا ظاهر است و آشكارا و يا غائب است و پنهان... (12) . وجود امام در روی زمین به قدری اهمیت دارد که به موجب بعضی از روایات حتی یک لحظه هم زمین نباید از حجت خدا خالی باشد. امروز هم امام زمان (عج ) هستند و در زمین زندگی می کنند و حتی ممکن است ما بارها ایشان را دیده باشیم ولی نشناسیم ؛ این حکمت الهی است.

نواب امام زمان در زمان غیبت صغری:

امـام زمـان (عـج )در غـيبت صغرى به وسيله چهار سفير مخصوص خود با مردم مسلمان درحال تـمـاس بـودنـد و بسيارى از نيازمنديهاى مردم را از طريق نمايندگان خود برطرف مى نمودند و مـشـخـصـات آنان به قرار زير است :

1 - عثمان بن سعید در ابتدا وکیل امام هادی علیه السلام بود و سپس وکالت امام حسن عسکری علیه السلام را عهده دار شدو پس از شهادت امام عسکری علیه السلام به عنوان اولین نائب امام زمان (عج) برگزیده شد. (13) عثمان بن سعید به «سمّان» (روغن فروش) مشهور بود. (14) وی این شغل رادر حقیقت پوششی برای فعالیتهای سیاسی خویش قرار داده بودواموالی را که برای رسانیدن آن به امام علیه السلام، به وی داده می‌شد،در ظرف روغن می نهاد و نزد حضرت می‌برد. (15)عثمان بن سعید پس از رحلت امام حسن عسکری علیه السلام مراسم تغسیل و تدفین آن حضرت را عهده دار شد.(16) تاریخ وفات وی دقیقاً مشخص نیست.

2-محمد بن عثمان دومین نائب خاص امام مهدی(عج)می‌باشد که پس ار درگذشت پدرش از طرف امام علیه السلام به عنوان نائب برگزیده شد. وی از منزلت خاصی در نزد شیعیان برخوردار بود.»(17) حضرت مهدی (عج) پس از درگذشت عثمان بن سعید (پدر محمد بن عثمان) ضمن توقیعی به وی تسلیت گفت و پس از دعای خیر در حقش امر نیابت را به او واگذار کرد.(18) محمد بن سعید حدود ۴۰ سال عهده‌دار نیابت حضرت بودو سرانجام در سال ۳۰۴ یا ۳۰۵ هـ.ق. رحلت کرد. (19)

3- حسین بن روح به عنوان سومین نائب خاص حضرت مهدی (عج)امر نیابت حضرت را پس از محمد بن عثمان بن سعید عهده‌دار شد. وی در زمان حیات محمد بن عثمان از طرف حضرت مهدی (عج) به عنوان جانشین وی پس از محمد بن عثمان منصوب شد. و توسط محمد بن عثمان به شیعیان معرفی شد.(20) وی مدت ۲۱ سال منصب نیابت خاصه امام زمان (عج) را بر عهده داشت و ۱۸ شعبان سال ۳۲۶ هـ.ق. رحلت کرد.(21)

4- چهارمین و آخرین نائب خاص امام مهدی علیه السلام علی بن محمد بن سمری، پس از درگذشت حسین بن روح و به دستورآن حضرت امر نیابت را عهده‌دار شد.

وی از سال ۳۲۶ تا سال ۳۲۹ هـ.ق. نائب خاص حضرت بود و در این سال از دنیا رفت. با رحلت او غیبت کبری امام زمان علیه السلام آغاز شد.(22)

نایبان امام زمان در زمان غیبت کبری:

خداوند در غیبت کبرا، امت اسلامی را به حال خود رها نکرده و آنان را بدون تکلیف نگذاشته است. این فقها هستند که به عنوان نایبان عام ، وظیفه اداره و سرپرستی امت اسلامی را بر عهده دارند و باید به این کار ادامه دهند تا آن را به حضرت تحویل دهند(23) پس در زمان غیبت کبری تشخیص وظیفه و عمل به احکام و عقاید شیعیان ، به روات احادیث و فقها واگذار شده و به مردم توصیه شده است که به آنها مراجعه کنند ؛ امروز رهبر بزرگوارامان ، فقیه بزرگ امام خامنه ای (حفظ الله تعالی ) نایب عام حضرت صاحب الزمان هستند واین اشتباه است، اگر کسی بگوید من امام زمان(عج) را قبول دارم ولی رهبر را قبول ندارم، .این حرف مانند این است که کسی بگوید : من پیامبر(ص) را قبول دارم ولی امام علی(ع) را قبول ندارم، اگر آنها به راستی پیامبر(ص) را قبول داشته می داشتند، مولا علی (ع) که جانشین و مورد سفارش پیامبر بودند را نیز باید قبول داشته باشد.پس در عصر غیبت کبری ارتباط با امام زمان از طریق ولی فقیه است.

اهمیت انتظار ازبیان امام صادق (ع) :

ابوبصير مي گويد روزي امام صادق (عليه السلام) فرمود:« ألا أُخبِرُکُم بِمَا لا يَقبَلُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ العِبَادِ عَمَلاً إِلّا بِهِ؟ » آيا خبر دهم به امري که عبادت بندگان قبول نمي شود مگر آن که به آن توجه شود؟ عرض کردم: بفرماييد. امام فرمود: آن ها عبارتند از: « شَهَادَةُ أَن لا إلَهَ إِلّا اللهُ وَ أَنَّ محمداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ » گواهي بر شهادتين (لا اله الّا الله – محمد رسول الله)، «و الإقرَارُ بِمَا أَمَرَ اللهُ وَ الوَلايَةُ لَنَا » اقرار بر آن چه خداوند دستور داده، ولايت و حاکميت ما، «وَ البَرَاءَةُ مِن أَعدَائِنَا – يَعنِي الأئِمَّةَ خَاصَّةً – » بي زاري از دشمنان ما [ائمه معصومين] « وَ التَّسلِيمُ لَهُم وَ الوَرَعُ وَ الإِجتِهَادُ وَ الطُّمَأنِيَنَةُ وَ الإنتِظَارُ لِلقَائِمِ – عَلَيهِ السَّلام – » و تسليم در برابر آنان، تقوا، تلاش، اطمينان و انتظار فرج براي قائم ما. سپس فرمود: « إِنَّ لَنَا دَولَةً يَجِيء اللهُ بِهَا إِذَا شَاءَ» همانا براي ما، دولت و حاکميتي است که هر گاه خدا بخواهد، آن را مي آورد. آن گاه فرمود: « مَن سَرَّه أَن يَکُونَ مِن أَصحَابِ القَائِمِ » هر کس بخواهد از ياران قائم – عليه السلام – باشد «فَليَنتَظِر وَ ليَعمَل بِالوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الأَخلاقِ» پس انتظار او را بکشد و با تقوا کارهايش را انجام دهد و محاسن اخلاقي را رعايت نمايد، « وَ هُوَ مُنتَظِرٌ » در اين صورت مي توان او را « منتظِر » ناميد . «فَإن مَاتَ وَ قامَ القَائِمُ بَعدَهُ کَانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ مِثلُ أَجرِ مَن أَدرَکَهُ » و چنان چه آن کس بميرد و بعد از مردن او، قائم ما ظهور کند براي او اجر و ثواب کسي است که در خدمت اوست و زمان حکومتِ او را درک کرده است. «فَجِدُّوا وَانتَظِرُوا هَنِيئاً لَکُم أَيَّتُهَا العِصَابَةُ المَرحُومَةُ» پس بکوشيد و منتظر باشيد. گوارا باد بر شما اي ياراني که مورد لطف خدا قرار گرفته ايد!(24)

در همین جا یک بشارت به شما بدهم که پیامبرخدا(ص) در روایات بسیاری فرموده اند که مردم ایران زمینه ساز ظهور هستند و جز منتظران حقیقی حضرت صاحب الزمان(عج) به شمار می آیند.(25)

مناسبت های هفته را به اختصار عرض کنم:

سالروز وحدت حوزه ودانشگاه:

27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت آيت الله دكتر محمد مفتح(1358ش) را داریم، تمام تلاش طاغوت بر این بود که بین روحانیون و دانشگاه اختلاف ایجاد کنند و برکت امام این بود که حوزه و دانشگاه را همانند دوبال در خدمت انقلاب اسلامی می دانستند؛ این وحدت را تبریک عرض می کنم.همچنین این روز در تقویم فرهنگی کشور با عنوان روز مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی نام‌گذاری شده است.امروز در مقابل اسلام ناب ، اسلام آمریکایی قرار گرفته است که ساخته دست استکبار جهانی است.

کشتار بیرحمانه شیعیان نیجریه:

مطلب بعدی اینکه قبل از انقلاب تعداد شیعیان در نیجریه بسیار کم بوده است ولی به برکت علامه زکزاکی که از پیروان حضرت امام(ره) و از روحانیون دوستدار انقلاب اسلامی هستند، در یک کشور افریقایی دوازده میلیون نفر را شیعه شدند و شیخ زکزاکی ارتباط بسیار خوبی با همه ایجاد کرده است و نه تنها مسلمانان بلکه پیروان ادیان دیگر نیز مانند یهودیان و مسیحیان نیز ایشان را قبول دارند.ایشان انقلابی بزرگی رادر نیجریه به وجود آورده است . در مقابل اسلام های بدلی مانند بوکوحرام در افریقا که ساخته وهابیت است ، قرار گرفته است . این گروه تروریستی تعداد زیادی از از شیعیان نیجریه و حتی فرزندان شیخ را به شهادت رسانده است و چه جنایات فجیعی را انجام می دهد. امروز در بعضی شهرها برای محکومیت این جنایات و حمایت از شیعیان نیجریه راهپیمایی برگزار شده است و این جنایت محکوم شده است. مجامع بین المللی در جهان بسیار هستند واگر کوچکترین موردی در ایران اتفاق بیفتند، مثلا اعدام یک جنایتکار . هجمه وسیعی از تبلیغات منفی بر علیه ایران انجام می شود اینکه در ایران حقوق بشر رعایت نشده است؛ اما شیعیان زیادی در نیجریه قتل عام شدند و در آتش سوختند ولی متاسفانه هیچکدام از این مجامع بین المللی اعتراض نکردند. انگار شیعیان بشر نیستند.ان شاءالله مولای ما زودتر تشریف بیاورند و جهان به نور جمال ایشان روشن شود.ما نیز این اعمال را محکوم می کنیم. ان شاءالله بعد از نماز هم شعار هایی را بر علیه این جنایتکاران می دهیم.

شهادت مهندس تندگویان:

29 آذر روز تجليل از مهندس محمدجواد تندگويان(1370ش) وزیر نفت دولت شهید رجایی است که سالها به دست عوامل صدام در زندانها و سیاهچالهای بغداد اسیر بودند وشکنجه های بسیاری را تحمل کردند تا به درجه رفیع شهادت رسیدند. خداوند ایشان را رحمت کند .

شهادت امام حسن عسکری(ع):

همچنین 29 آذر مصادف با هشتم ربیع الاول شهادت امام حسن عسكري(ع) وآغاز امامت امام مهدي(عج) را داریم. پنج شنبه 12 ربیع الاول ، ولادت حضرت رسول اكرم(ص) به روايت اهل تسنن(52سال قبل از هجرت) و آغاز هفته وحدت ميان مسلمانان جهان را داریم که این میلاد پُر از خیر و برکت را به همه شما دوستداران و ارادتمندان حضرتش تبریک عرض می کنم.

سوء استفاده برخی از کاندیداتوری نوه امام:

مطلب بعدی اینکه سید حسن خمینی فرزند سید احمد آقا، به عنوان کاندیدای مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند. اینکه ایشان در مجلس خبرگان خدمت کنند، موضوع خوبی است، اما یک عده دارند از این موضوع سوء استفاده می کنند.یک جمله از برادر ایشان سید علی آقا خدمتتان عرض می کنم: بیت امام به خوبی می دانند که اگر محبتی نسبت به ایشان صورت می گیرد به برکت امام است. همه ی ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می کنیم و هر قدر از راه و رسم و اندیشه ی امام فاصله بگیریم به همان اندازه از چشم مردم می افتیم. اگر هویتی داریم از امام است و اگر کاری باید بکنیم خدمت است و وظیفه. امیدواریم که نتیجه دو انتخابات پیش رو مجالسی باشد که در راه تقویت و تایید نظام و رهبری معظم انقلاب و سایر ارکان نظام گام بردارد چراکه به جد معتقدیم که نام امام با نظام و ولایت فقیه گره خورده و تضعیف ارکان نظام تضعیف امام راحل خواهد بود.

نگاهی به وصيت نامه يادگار امام سید احمد خمینی رحمه الله علیه:
به حسن و برادرانش این توصیه را می نمایم که همیشه سعی کنند در خط رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است و بدانند که ایشان موفقیت اسلام و نظام و کشور را می خواهند. هرگز گرفتار تحلیل های گوناگون نشوند که دشمن در کمین است.ما امروز موظف هستیم پشت سر مقام رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای حرکت کنیم. هرچه ایشان گفت، گوش کنیم.من بعد از رحلت امام، با خدا و امام عهد کرده ام که کوچک ترین قدمی را علیه رهبری و بر خلاف رهبری و حتی بر خلاف میل رهبری برندارم و اگر شما هم چنین پیمانی را تجدید کنید، مطمئن باشید ما در همه زمینه ها بر امریکا پیروز می شویمقاطع تر، پشت سر رهبری باشیم و نگذاریم رهبرمان احساس تنهایی کند. همان طور که نگذاشتید امام احساس تنهایی کند. اطاعت از خامنه ای، اطاعت از امام است. هر کس منکر این معنا شود، مطمئن باشید در خط امام نیست و هر کس بگوید اطاعت از امام غیر از اطاعت از حضرت آیت الله خامنه ای است، در خط امریکاست.

آمدن این بزرگوار ارزشمند است ولی یک عده از آن سوء استفاده می کنند و می خواهند آن را به کام خود تمام کنند.

آنها کسانی هستند که در روزنامه هایشان چنین نوشت اند:

* جامعه را با مختصات امام نمی توان اداره کرد. یعنی می گویند نمی شود جامعه را با با تفکرات امام ،اداره کرد. فکر امام را باید کنار گذاشت حال همین افراد الان دارند آب را گل آلود می کنند و سوء استفاده می کنند.

* جامعه ولایی ،جامعه انحصاری

* امام خمینی و نواب صفوی خشونت گرا بو دند، کسروی اصلاح طلب.

*نظریه سیاست عین دیانت، زاییده افکار عامیانه است. یعنی باید مانند کلیسا مذهب و حکومت جدا شود.

حال این افراد آمده اند پشت کار که جبهه انقلاب از آمدن سیدحسن ناراحت است. ناراحتی از آمدن ایشان نیست از جایی است که یک عده که تا دیروز فتنه در کشور راه می انداختند، امروز پشت قصه آمده اند ومی خواهند ایشان را در مقابل رهبری قرار بدهند .نگرانی از نفوذ استکبار جهانی است.همانهایی که تا دیروز عکس امام را پاره کردند و مرگ بر ولایت فقیه گفتند ، امروز صحنه گردان شدند و زمینه فتنه ای دیگر را فراهم کنند وگرنه آمدن مستقل ایشان ارزشمند است . بیت امام نور چشم ماست، ولی هرگز ملت ایران اجازه سوء استفاده و فراهم شدن زمینه نفوذ را نمی دهد.

خدایا آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرا بده.


پی نوشت:

1- مستدرک الوسایل ج12،ص391 / تحف العقول ص489 / بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج 75، ص 374

2- بحارالانوار، جلد ۵، صفحه ۱۱۳

3- مناقب، ابن شهرآشوب، جلد ۴، صفحه ۴۳۴ / دلائل الامامه، محمد بن جریر طبری، صفحه ۲۲۶ / بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد ۵۰، صفحه ۲۵۱

4- نهج الفصاحه ، ح 1446

5- الفهرست، ص ۲۰۴.

6- وسائل الشیعه، ج 11، ص 398.

7- جعفريان, رسول, حيات فكري سياسي امامان شيعه بخش زندگي امام زمان ـ عليه السلام ـ .

8- الارشاد، مفید، ص383 (به نقل از: حیاة الامام العسکری(ع)).

9- رجوع شود به غیبت ، ص165؛ منتهی الآمال ، ص 1038.

10- مکارم شیرازى ، دائرةالمعارف فقه مقارن، قم، ایران، ص۱۰۴

11- معجم احاديث الامام المهدي (عج) ج 3 / ص 42/ ح 877 و ص 344 / خ 89.

12- نهج البلاغه، خطبه 147

13- طوسی، محمد بن حسن، رسائل العشر، قم، جامعه مدرسین، ص ۱۶.

14- عاملی، شیخ حر،وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج ۲۰، ص ۲۵۲.

15- عاملی، شیخ حر،وسائل الشیعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج ۲۰، ص ۲۱۴.

16- جاسم، حسین، تاریخ سیاسی عصر غیبت، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی تهران، امیرکبیر، ص ۱۷۰.

17- عاملی، شیخ حروسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت (ع)، ج ۳۰، ص ۴۷۷.

18- طوسی، محمد بن حسن،الغیبه، مکتبه نینوی الحدیثه، ص ۲۱۹.

19- شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، ج ۴، ص ۵۱۰.

20- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیه، ج ۵۱، ص ۳۵۵.

21- قرشی، باقر شریف، حیاة الامام محمد المهدی علیه السلام، ص ۱۳۰

22- نعمانی، محمد بن ابراهیم، کتاب الغیبه، تهران، مکتبه الصدوق، ص ۱۷۰.

23- سوره توبه، آیه 122؛ نک: سایت مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

24- نعماني، کتاب الغيبة، ص 200

25- بحارالانوار، ج 51، ص 87؛ اثبات الهداه، ج 3، ص 599؛ کشف الغمه، ج 3، ص 268 / عقدالدرر، ص 129؛ ینابیع الموده، ص 491؛ بحارالانوار، ج 51، ص 84



http://yascms.ir/emam/gozaresh/x395.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x396.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x397.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x398.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x399.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x400.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x401.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x402.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.