سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مهمترین هدف پیامبر(ص)از بعثت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 360 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.10.09
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درجلسه ستاد نماز جمعه مورخه 94/09/25



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


قال الله الحکیم فی کتابه : « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ »(1)

السلام علیک یا رسول الله (ص)، السلام علیک یا حسن بن علی (ع)، السلام علیک یا ثامن الحج یا علی بن موسی الرضا(ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان،شادی روح دو شهید گمنام شهرستان، سلامتی همه اعضای ستاد نمازجمعه ،سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان اجماعاً صلوات.

پیامبر(ص)الگو واسوه جهانیان:

آیه « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ » (1) ، نیاز امروز جامعه ماست اینکه پیامبرخدا(ص) و اخلاقشان به عنوان الگو و اسوه ما باشند، اگر همه مسلمانان سراسر دنیا پیامبر(ص) را الگوی خودشان قرار دهند، جهان گلستان می شود و همه مردم رو به اسلام ناب می آورند. اگر همه از محبتی که در وجود رسول خدا(ص) موج می زند، تبعیت کنند دیگر خشونتی باقی نمی ماند .امروز خشونت و تروریسم بلای جان نه تنها مسلمانان بلکه همه بشریت شده است و همه مردم دنیارا به وحشت انداخته است، خدای تبارک و تعالی می فرماید: « لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ »(1) ای پیامبر ما شما را فرستادیم تا مایه رحمت، مهربانی و آرامش باشید.

مهمترین هدف پیامبر(ص)از بعثت:

از مهمترین اهداف پیامبر (ص)، به فرموده خود ایشان اکمال اخلاق بود. « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ » (2) براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.

سه خصلت ازمکارم اخلاق:

در روایتی از امیرالمؤمنین على علیه السلام آمده است: « ثَلاثُ خِصالٍ من مَکارمَ الأَخلاقِ» سه خصلت از مکارم اخلاق است: « تُعطی مَن حَرَمَکَ » نخست این که به کسی که تو را محروم و نومید نموده و چیزی به تو نداده، بدهی « وَ تَصِلُ مَن قَطَعَکَ » دوم این که: با کسی که از تو قطع رابطه نموده ارتباط برقرار کنی « و تَعفُو عَمَّن ظَلَمَکَ» و سوم این که: از کسی که به تو ستم نموده گذشت کنی (3).

پیامبر(ص) نمونه کامل مکارم اخلاق:

پیغمبر اعظم-صلی اله علیه و آله وسلم- نمونه کامل مکارم اخلاق بودند، پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) هنگام فتح مکه، وقتی با اقتدار وارد مکّه شدند، همه کسانی را که به او ستم کرده بودند، عفو کرد و از هیچ کس انتقام نگرفت. با آنکه قریش و مشرکان مکّه از آغاز ظهور اسلام تا آن روز در مورد رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) از هرگونه دشمنی و آزار فروگذار نکرده بودند، در مقابل ابوسفیان که گفت: «الیوم یوم الملحمة» امروز، روز انتقام است ، اعلام کرد: «الیوم یوم المرحمة» امروز، روز مهربانی و ترحم است (4) و فرمودند: « لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» (5) امروز بر شما سرزنشی نیست، خدا شما را می آمرزد و او مهربان ترین مهربانان است » . اذهبوا انتم الطلقاء» (6) بروید، شما آزاد شدگانید.

مدارای معصومان با مخالفان وبدگویان:

بعضی افراد معتقدند که تا طرف به من خوبی کند، من هم خوبی می کنم و اگر او بدی کرد، ما نیز بدی می کنیم. خوبی را خوبی جواب دادن، هنر نیست، البته خوب است ولی اخلاق والا نیست، اخلاق والا یعنی به شخصی که به تو بدی کرده است، توخوبی کنی. در مورد مدارای معصومان علیهم السلام با مخالفان، به ویژه کسانی که از روی نادانی و جهالت به آنان اسائه ادب می کردند،روایات متعددی رسیده است. نمونه آن این داستان مشهوری است که درباره گذشت امام حسن(ع) از بی ادبی مردی شامی است. خود آن شخص می گوید که به مدینه رفته بودم. مردی را دیدم که بر مرکبی گران قیمت سوار شده و لباسهای نفیسی پوشیده بود. از شکوه او خوشم آمد. پرسیدم: «او که بود؟» گفتند: «حسن بن علی بن ابی طالب.» وقتی نام علی را شنیدم، سینه ام دریایی از کینه و دشمنی علیه او شد. به او حسادت کردم که چرا علی باید چنین فرزندی داشته باشد؛ از اینرو، نزد او رفتم و با تندی گفتم: «تو پسر علی هستی؟» فرمود: «آری! فرزند اویم.» سپس من تا توانستم به او و پدرش ناسزا گفتم.او صبر کرد تا سخنانم پایان یابد. سپس با خوشرویی از من پرسید: «به گمانم در این شهر غریبی. اگر به خانه نیازداری، به تو خانه می دهم. اگر به مال نیاز داری به تو ببخشم. اگر کمک دیگری می خواهی، بگو تا انجام دهم. شاید مرا با شخص دیگری اشتباه گرفته ای. اگر جایی می خواهی بروی تو را راهنمایی کنم و اگر بارت سنگین است، در آوردن آن به تو کمک کنم. اگر گرسنه ای سیرت کنم. اگر برهنه ای، تو را بپوشانم. اگر بارت را به خانه من بیاوری و تا وقتی در این شهر هستی، میهمان من باشی، خوشحال می شوم. منزل من بزرگ است و برای آسایش تو فراهم است.» مرد شامی با دیدن این همه گذشت و مهربانی، اشک شرمساری می ریخت و می گفت: «گواهی می دهم که جانشین خدا بر زمینی و خدا بهتر می داند که بار رسالت را بر دوش چه کسی گذارد. تا اکنون تو و پدرت را بیش تر از همه مردم دشمن می داشتم؛ ولی اکنون شما دوست داشتنی ترین بندگان خدا نزد من هستید.» سپس آن مرد به خانه امام مجتبی(ع) رفت و تا وقتی در مدینه حضور داشت، میهمان حضرت بود. از آن پس، از بهترین دوستداران آن خاندان شد(7) .اخلاق والا این است که اگر بهت ظلم کردند، عفو کنی.

امام موسی(ع)وکظم غیض:

در مورد امام کاظم(ع) نیز نگاهی به صفات او، همین مطلب را ثابت می کند. او را «کاظم » می گویند،زیرا در باره مسایل شخصی از کسی خشمگین نشد. در تاریخ آمده است که یکی از مخالفان امام را بسیار می آزرد و حتی به ایشان دشنام می داد. صبر یاران امام به سر آمد و به ایشان عرض کردند: اجازه دهید او را به سزای عملش برسانیم. امام از این کار نهی کردندونشانی آن مرد را پرسیده، سوار بر مرکبی شد و به سوی مزرعه وی در خارج از مدینه رهسپار گردید. به محض این که مرکب امام واردمزرعه شد، آن شخص شروع به فحاشی کرد که چرا وارد مزرعه من شده ای؟ امام(ع)فرمود: ارزش مزرعه ات چقدر است و امیدداری امسال چه مقدار سود ببری؟ گفت: روی هم دویست اشرفی. امام سیصد اشرفی به او داد و باروی گشاده چند کلمه ای با او صحبت کرد. آن شخص از رفتار زشت خویش پشیمان شد و از امام عذر خواست. روز بعد آن شخص را درمسجد نشسته یافتند. چون چشمش به امام افتاد، عرض کرد: «الله اعلم حیث یجعل رسالته » (8) خدا می داند رسالت خود را کجا و نزد چه کسی قرار دهد. (9)

پیامبرخدا(ص)دلسوز ومهربان:

پیامبرخدا (ص) ما بسیار مهربان بودند و به تعبیری « ابا الرحمن » دلسوز و غم خوار همه بودند، هیچ وقت نمی شد عصبانی شود و از کوره در برود، صبر ایشان خیلی زیاد بود ، در روایتی بنا به نقل امیرالمؤمنین(ع) یک یهودی که برای دریافت طلب خود نزد پیامبر اکرم(ص) آمده بود و با وجود اینکه حضرت اظهار داشت در آن لحظه توان پرداخت بدهی را ندارد، آن یهودی به اصرار خود ادامه داد و قریب به یک شبانه روز پیامبر(ص) را رها نکرد و با وجود تهدید وی توسط برخی اصحاب، پیامبر اکرم(ص) همچنان در کنار وی ماند و اصحاب را از آن کار منع می فرمود. تا اینکه روز بعد، یهودی اظهار داشت: «من این کار نکردم جز برای اینکه صفات تو را با آنچه در تورات آمده تطبیق کنم، چرا که تو در تورات به عنوان کسی که درشتخو و اهل فحش و ناسزا نیست معرفی شده ای.» سپس آن یهودی اسلام آورده و شهادتین گفت و اموالش را در اختیار پیامبر اکرم(ص) نهاد (10).

نمونه ای از اخلاق والا:

عفو و بخشش در برابر ظلم خیلی کار دشواری است، یکی از نمونه های بارز آن عفو قاتل و گذشت از خون اوست، درست است که قصاص حق اولیای دم است ولی اخلاق والا آن است که گذشت کند، پس به فرموده امیرالمومنین (ع) عفو کسی که به تو ظلم کرده است،از اخلاق والاست و از دیگر اخلاق والا ارتباط برقرار کردن با کسی است که با تو قطع رابطه کرده و از تو بریده است.امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «مردی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و عرض کرد: من خویشانی دارم که هر چه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنم، آن‌ها مرا آزار می‌دهند، من هم تصمیم گرفته‌ام رهایشان کنم. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: در این‌صورت خداوند متعال هم همه شما را رها خواهد کرد. عرض کرد: پس چه کنم؟ فرمود: عطا کن به هر کس محرومت کرد، بپیوند با هر کس از تو برید و بگذر از هر کس بر تو ستم کرد. هنگامی‌که چنین، کنی خدا در مقابل آن‌ها پشتیبان تو خواهد بود (11) . بخشش به کسی که از تو دریغ کرده است از اخلاق والاست، متأسفانه بعضی خط بازی های سیاسی طوری است که هر جناحی که روی کار می آیند، گروه مقابل را کنار می گذارند ، همه ما مسلمان هستیم باید اخلاق والا داشته باشیم وببخشیم به کسی که از ما دریغ کرده است.

توصیه مقام معظم رهبری به جوانان غربی:

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در نامه ای که به جوانان غربی نوشت : درد مشترک همه ما تروریست و بی بندباری جنسی است که همه آنها تربیت شده وهابیت هستند و به جان مسلمانان انداخته اند و ما باید به اخلاق عالی و انسانی و اخلاق خوش رسول خدا(ص) بازگشت کنیم.

اهمیت برگزاری مراسم عزداداری دهه آخرماه صفر:

نکته ای که باید خدمت شما دوستداران اهل بیت (ع) عرض کنم این است که در برگزاری مراسمات عزاداری ما یک نقصی وجود دارد وآن اینکه ما مراسمات عزاداری دهه آخر ماه صفر را همانند دهه اول ماه محرم، باشکوه برگزار نمی کنیم. اهمیت اربعین اگر از عاشورا بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. پس چرا همه مراسم عزاداری، هیئت ها و سینه زنی ها و مجالسمان را برای دهه اول محرم می گذاریم. در این دهه آخر ماه صفر ، مناسبت های زیادی مانند : اربعین ، رحلت پیامبراعظم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) را داریم.

قرائت زیارت حضرت رسول(ص)از راه دور:

فردا رحلت رسول خداست و متن زیارت رسول خدا(ص) از راه دور را بخوانیم. در مفاتیح آمده است که در این روز یک صورت قبر درست کنید و نام رسول خدا(ص) را بر آن بنویسید و زیارتنامه را بخوانید که ثواب بسیار دارد . نکته دیگر اینکه بحث احکام قبل از خطبه ها را باید جدی بگیریم و از همه روحانیون باید استفاده کنیم، نماز جمعه متعلق به همه است . همانطور که قبلاً این برنامه را داشتیم، ادامه بدهیم.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۱

2- مکارم الاخلاق ص 8

3- بحارالانوار، ج66، ص370

4- ابن ابی الحدید، پیشین، ج 17، ص 273 / محمّدباقر مجلسی، پیشین، ج 21، ص 91

5- سوره مبارکه یوسف، آیه92

6- ابن ابی الحدید، پیشین، ج 17، ص 280

7- مناقب، ابن شهر آشوب، ج4، ص19

8- سوره مبارکه انعام، آیه 124.

9- منتهی الآمال، ج 2، ص 211.

10- الامالی، صدوق، ص 551-552، ح 737

11- مستدرک الوسائل، ج15، ص253

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.