سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عوامل خیر و خوشبختی و سعادت مؤمنان از دیدگاه رسول خدا/ قوت وکارآمدی شورای نگهبان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 418 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.11.05
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/11/02


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قالَ رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : « لا تَزالُ اُمَّتی بــِخیرٍ ما تَحابُّوا وَ تَهادَوا وَ أدَّوُا الأمانَةَ و إجتَنِبُوا الحَرامَ ... »(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح (عج) ادرکنا و اغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه برادران، خواهران مکرمه ، مدیران و مسئولان در نماز جمعه این هفته تقدیر و تشکر می نمایم. از بیان احکام حجه الاسلام امیری استفاده کردیم، از ایشان، ستاد نماز جمعه، مجری و مؤذن محترم نیز تقدیر و تشکر می کنم.

عوامل خیر و خوشبختی و سعادت مؤمنان از دیدگاه رسول خدا:

حدیثی که در مطلع سخن خدمتتان عرض کردم، عوامل خیر و خوشبختی و سعادت مؤمنان از دیدگاه رسول خداست. بشر به دنبال خوشبختی است. پیامبر خدا عوامل خوشبختی را اینگونه بیان می کنند : « امّت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند، امانت داری کنند، از حرام اجتناب کنند، میهمان را گرامی دارند، نماز را به پا دارند و زکات بدهند، در خیر و خوبی خواهند بود. پس اگر این امور را انجام ندهند، به قحطی و خشکسالی مبتلا خواهند شد».(1)در خطبه هفته قبل، در تفسیر این حدیث، به بحث امانت پرداختیم اینکه هم این انقلاب و هم ولایت فقیه هر دو از طرف امام (ره) و شهدا و از طرف حضرت صاحب الامر(عج) در دست ما امانت هستند و در مورد اینکه چگونه امانتدار خوبی باشیم، مطالبی را خدمتتان عرض کردم. در این هفته به ادامه تفسیر این حدیث شریف می پردازیم.

مسلمانان یکدیگر را دوست بدارند:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: « لا تَزالُ اُمَّتی بــِخیرٍ » امّت من در خیر و خوبی خواهند بود «ما تَحابُّوا » تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند و نسبت به هم محبت داشته باشند. در قرآن مجید هم این نکته ذکر شده است : « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُمم » (2) محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ مسلمانان پیرو پیامبر(ص) ، بین خودشان کینه و دشمنی ندارند و جنگهای حزبی و جناحی راه نمی اندازند، امروز در رأس همه دشمنان ما امریکاست که به دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران و نابودی اسلام ناب است. اگر فردی بین مسلمانان اختلاف می اندازد ونسبت به دشمن دوست و رفیق است ، طبق معیار، این آیه قرآن نمی توانم بگوییم او مسلمان واقعی است. بنابراین مسلمانان باید یکدیگرا را دوست بدارند . حیات اجتماعی و فردی و صلح و صفا مدیون همین محبت و دوست داشتن است. ما مسلمانان و ما ایرانی ها و رهبرمان دست دوستی به همه مسلمانان سرار دنیا دراز کرده ایم واعلام کرده ایم با آنها دوست هستیم.با اینکه ما شیعه و پیرو اهل بیت هستیم اما دست دوستی به سمت همه فرقه های اسلام دراز کرده ایم. حضرت امام(ره) از روز اول اعلان دوستی و محبت نسبت به همه مسلمانان کردند.مردم مظلوم فلسطین اهل سنت هستند ولی چون مسلمان و مظلوم هستند ، ما طبق قران و اسلام عمل می کنیم و آنها را یاری می کنیم. اما کشوری مثل عربستان که ادعای اسلام دارد ، دست دوستی به بدترین دشمنان اسلام داده است و بیشترین اختلاف و تشنج را در بین کشورهای اسلامی ، سعودی ها ایجاد کرده اند.

گروههای تکفیری داعش و حمله به مردم مظلوم یمن، کشتن و اسیر کردن مردم مسلمان در بحرین، کشتن علمای بزرگ آنها از جمله اقدامات این سعودی های جنایتکار ایت که داعیه اسلام نیز دارند. منتهی کدام اسلام؟ خدا رحمت کند امام بزرگوار را که فرمودند آنها پیرو اسلام امریکایی هستند نه اسلام ناب. آنچه دیگران در آینه هم نمی دیدند، امام(ره) در خشت خام می دیدند.

دوستی خداوند نسبت به بندگانش:

نکته ای که در این کلام رسول خدا(ص) می خواهم خدمتتان عرض کنم این است که دوست داشتن از صمیم قلب یک موضوع است و اظهار دوستی موضوعی دیگر. خداوند این دوستی نسبت به بندگان صالحش را اظهار کرده است ، چنانچه در قرآن نیز داریم : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ ...» (3) ای کسانی که ايمان آورده ايد ،هرکه از شما از دينش بازگردد چه باک ،زودا که خدا مردمی را بياورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند . یکی از مصداقهای این آیه ملت ایران است. امیرالمؤمنین علی (ع) و دیگر ائمه بزرگوار ما نیز همواره علاقه و دوست داشتن خود را به شیعیان خود ابراز می کردند، این کلید خوشبختی در مسائل اجتماعی و خانوادگی است.

ابراز علاقه به کسانی که دوست دارید:

روزی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با گروهی در مسجد نشسته بودند.کسی از کنار آنها رد می شد. یکی از اهل مجلس گفت: «من این شخص را دوست دارم». امام باقر(ع) فرمود: «اگر دوستش داری به او بگو و او را از دوستی و علاقه خود، آگاه کن. این کار، موجب دوام دوستی و تقویت پیوندها می شود»(4)در مسئل اجتماعی وقتی افراد یکدیگر را دوست دارند، باید این علاقه را ابراز کنند. این ابراز علاقه در مسائل خانوادگی هم غوغا می کند.مرد به همسرش ، پدر و مادر به فرزندان شان این علاقه را بیان کنند، این کلام معجزه می کند.چرا بعضی از افراد از خانه فرار می کنند، چرا برخی ا ز ازدواج ها در ابتدای زندگی شکست می خورد و ناکام می ماند.اغلب مشکلات و ناهنجاری در جامعه برای این است که ما مؤمنانه و طبق فرموده خداو اسلام زندگی نمی کنیم.اگر طبق دستورات خدا زندگی کنیم ، حتی یک مورد طلاق هم پیش نمی آید.روایتی داریم از پیامبرخدا (ص) که فرمودند: « قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ «إنّي اُحِبُّكِ» لا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَداً» (5)اين گفته مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم» هيچ‏گاه از قلب زن بيرون نمى‏رود. این اظهار دوست داشتن غوغا می کند و شعله های محبت را فروزان می کندو به زندگی صفا می بخشد. انسان با کلماتش نیز می تواند زندگی خودش را گرم نگه دارد. آنچه بر قلب می گذرد را بر زبان جاری کنید.اگر ما همین یک کلام رسول خدا(ص) را (دوستی با دوستان خداو دشمنی با دشمنان اسلام)در زندگی خود با خانواده ،همسایه ها و آشنایان پیاده کنیم، زندگی گلستان می شود.

[b]هدیه دادن به یکدیگر:

در ادامه حدیث پیامبر(ص) یک کلید دیگر برای خوشبختی را بیان می کنند.امّت من در خیر و خوبی خواهند بود. تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند،« وَ تَهادَوا » به یکدیگر هدیه دهند؛ هدیه دادن به دیگران یكی از راه كارهای بسیار كاربردی و موثری است كه می‌تواند كینه ها و نفرت ها را از بین ببرد و آنها را تبدیل به عشق و محبت و دوستی كند ،این نسخه طلایی از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است آنجا كه می فرماید: « تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ » (6) به یكدیگر هدیه بدهید، زیرا كینه ها را از بین مى برد. در روایات ما بر هدیه دادن به دیگران تاکید بسیار شده است؛ البته هدیه در متون دینی مفهومی وسیع تر از هدایای مادی است و شامل هدایای معنوی نیز می شود.

فواید هدیه دادن از بیان رسول خدا(ص):

از رسول گرامی (ص) روایات فراوانی در این مورد نقل شده است که مواردی از آن را بیان می کنیم: * «از شرافت و بزرگوارى مرد نسبت به برادر مسلمانش این است که هدیه‏اش را قبول کند، و از آنچه دارد به او هدیه دهد، و خود را به خاطر او به مشقّت نیاندازد و سپس فرمود: من کسانی را که در این باره خود را به زحمت می اندازند دوست ندارم» (7)
* «چنانچه مرا به خوردن پاچه گاو یا گوسفندی، مهمانى کنند البتّه مى‏ پذیرم، و اگر پاچه گاو یا پاچه گوسفندى بمن هدیّه فرستند البته قبول مى‏کنم».(8) ایشان پاچه گوسفند یا گاو را حضرت به عنوان نمونه ذکر کردند و مقصود این است که اگر چیز کم ارزشی به من هدیه دهند قبول می کنم.

* امام باقر (ع) فرمود: رسول خدا (ص)هدیه را مى‏پذیرفت ولى از گرفتن صدقه پرهیز می کرد و مى‏فرمود: به همدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه دلخوری ها را بر طرف مى‏سازد، و کینه‏ها و دشمنی­هاى دیرین را از بین می برد.(9)

* رسول خدا(ص)فرمود:در بازگرداندن ظرف هاى هدیه‏ها شتاب کنید، زیرا موجب مى‏شود که (طرف مقابل از هدیه دادن پشیمان نشده و )بار دیگر برایتان هدیه آورد. (10)

هدیه اعلام دوستی و محبت است حتی اگر یک شاخه گل باشد نیز می تواند تاثیر زیادی در زندگی داشته باشد.مخصوصاً هدیه در مناسبت ها، مثلاً به دانشجویی که رتبه اول را به دست آورده است یا ورزشکاری که مقام اول آورده را کسب کرده است؛ هدیه کینه ها را از بین می برد و صلح و صفا ایجاد می کند و نشان دوستی و محبت است . از جمله هدیه های معنوی می توانیم برای اموات صلوات بفرستیم و یا یک ختم قرآن بخوانیم و ثوابش را به پدر و مادر ، دوستان و فرزندان خود ، هدیه کنیم. توجه داشته باشیم اگر ما یک ختم قرآن بخوانیم و ثواب آن را به اموات و یا حتی زند ها هدیه کنیم، از ثواب آن برای ما کاسته نمی شود.
هدیه دادن نشان بخشش و سخاوت ماست. خداوند از همه سخی تر است و نه تنها از ثواب کار خیر ما کم نم یکند، بلکه آن را برجسته هم می کند و به آن اوج می دهد.

اهدای ثواب قرائت به معصوم :

علی بن مغیره به امام کاظم علیه السلام می‌گوید: پدرم از جد شما پرسید: آیا رواست شبی یک ختم قرآن بخوانم؟ جد شما فرمود: هر شب. دوباره پرسید: آیا در ماه رمضان هم؟ جدّ شما فرمود: در ماه رمضان نیز. و برنامه پدرم این بود که در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم می‌کرد؛ و من نیز بیشتر از پدرم قرآن می‌خوانم و گاهی کمتر از پدرم، کم و زیادیش بستگی دارد به اندازه فرصت و فراغت و یا کار و سرگرمی و نشاط و بیماریم و هنگام عید فطر، قرآن‌هایی که را که خوانده‌ام، یک ختمش را برای رسول اکرم صلی الله علیه وآله، یکی برای علی علیه السلام، یکی برای فاطمه علیه السلام و همچنین برای هر کدام از امامان هدیه می‌کنم. و از هنگامی که خدا این بینش و حال را به من عنایت کرده است و در سلک پیروان شما قرار گرفته‌ام، ثواب یک ختم را نیز به شما هدیه می‌کنم. آیا برای خودم نیز پاداشی هست؟ حضرت فرمود: پاداش تو آن است که در قیامت با آن‌ها هستی، گفتم الله‌اکبر، آیا چنین اجری دارم؟ حضرت سه بار فرمود: بله.(11) این هدایا معنوی و حتی مادی تا این اندازه ثواب دارد.اسلام به دنبال صلح و صفاست.به یاد هم باشند و باهدیه علاقه خودتان را به آنان که دوستشان دارید، ابراز کنید. می توانیم برای اهل بیت (ع) نیز هدیه بفرستیم، مثلاًحج مستحبی را به نیابت آنها انجام دهیم، توجه داشته باشید ما اعمال واجب خود را نمی توان هدیه کرد ولی مستحبات را می توان هدیه کرد. می توانیم برای سلامتی امام زمان(عج) صدقه بدهیم و خیرات کنیم. اهل بیت تربیت شده خداوند هستند و به بهترین و نیکوترین وجه هدایا مارا پاسخ می دهند.

هدیه امام حسن(ع) به کنیزشان:

امام حسن مجتبی(ع) کنیزی داشت. روزی آن کنیز شاخه گلی به آن حضرت هدیه کرد. ایشان در مقابل آن هدیه کنیز را آزاد کرد و به او فرمود: تو را در جهت رضای خداوند آزاد کردم. شخصی در حضور آن حضرت بود و از کار آن حضرت تعجب کرد. چون به نظر او هدیه آن کنیز کاری کوچک و کم اهمیت بود، اما آزاد کردن یک کنیز به جهت هدیه ناچیز، کاری بسیار عظیم بود. بنابراین آن از علت گذشت امام سؤال کرد. امام حسن(ع) فرمود: پروردگار عالم ما را تعلیم داد و فرمود: «وَ إِذا حُییتُم بِتَحیةً فَحَیوا بِأحسَنَ مِنها أَو رُدُّوها إنَّ اللّهَ کانَ عَلی کُلِّ شیءً حَسیباً » (12) وقتی مورد تحیتی قرار گرفتید پس جواب آن تحیت را به صورت بهتر و زیباتری بدهید یا اینکه (حداقل) همان تحیت را جواب دهید، خداوند بر هر چیزی حسابرس است». و تحیت احسن در مقابل کار آن کنیز، آزاد کردن او بود .(13)

از آداب هدیه گرفتن این است که وقتی به شما هدیه ای می دهند، آن را بازکنید و ابراز علاقه نسبت به آن کنید .ان شاءالله ما نیز بتوانیم اخلاق اسلامی را که از آیات و روایات ، قرآن و از بیانات رسول خدا (ص) گرفتاه شده است را در زندگی خود پیاده کنیم و خوشبختی را نصیب خودمان کنیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

جمعه سیّد الایام:

درآغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی، انجام دستورات خدا و دوری از گناه. در توصیه به تقوی اهمیت روز جمعه را خدمت شما عرض می کنم. در فضیلت روز جمعه آمده است که خداوند، از بین روزها، روز جمعه را برگزید که از این روز به عنوان «سیدالایام» و بزرگ ترین اعیاد یاد شده است. رسول خدا (صلّی الله علیه و آله وسلم ) نیز در این مورد فرمودند: « ان يوم الجمعه سيد الايام » روز جمعه سرور روزهاست، «يضاعف الله فيه الحسنات» خداوند نيکي‌ها در آن چند برابر مي‌کند « و يمحو فيه السّيئات» و گناهان را در آن مي‌زدايد«و يرفع فيه الدّرجات» و درجات را در آن بالا مي‌برد « و يستجيب فيه الدّعوات» و دعاها را در آن مستجاب مي‌کند «و يکشف فيه الکريات» و اندوه‌ها را در آن برطرف مي‌سازد « و يقتضي (يقضي) فيه الحوائج العظام... »و حاجت‌هاي بزرگ را در آن بر مي‌آورد ... . (14)

استجابت دعا در دوزمان:

طبق روایتی از امام صادق(ع) در دو زمان روز جمعه ، دعا مستجاب است. حضرت امام صادق (ع) فرمود: « السّاعه ی التی تُستجاب فیها الدّعاء یوم الجمعه ی » ساعتی که در روز جمعه دعا در آن مستجاب می‌شود، «ما بین فراغ الامام من الخطبه ی الی ان یستوی الناس فی الصفوف » زمانی است که امام از خطبه فارغ شده تا زمانی که مردم صفوف را (برای نماز) منظم کنند. «و ساعه ی اخری من آخر النّهار الی غروب الشّمس»و ساعت دیگر، آخرین ساعت روز جمعه تا غروب خورشید است.(15)

از زید بن علی (ع) نقل شده است که حضرت فاطمه(س) همیشه (جمعه‌ها) به غلامش می‌فرمود: « بر بلندی برآی و هرگاه دیدی نصف قرص خورشید به غروب نزدیک شده است، به من اعلام کن تا دعا کنم».(16)

این روایات ظرفیت واهمیت روز جمعه را می رساند که باید تا می توانیم این روز را قدر بدانیم. خدای تبارک و تعالی به برکت روز جمعه مؤمنین را گرامی می دارد .برای اینکه محبت الهی در این روز شامل حال انسان شود ، باید در نماز جمعه حضور داشته باشید، بحمدالله مردم شهرستان زرند مردمی متدین و ولایت مدار هستند و از ابتدای انقلاب تا به امروز، حضور پرشکوهی در نمازهای جمعه داشته اند به طوری که رهبر معظم انقلاب در سفر به این شهرستان فرمودند «من زرند را به حضور پرشور آنها در نماز جمعه شناختم» این از افتخارات مردم این شهرستان است‌.

رویدادهای هفته:

چند کلامی نیز راجع به مناسبتهای این هفته خدمتتان عرض می کنم.
ملت ایران بهترین هستند:

از افتخار مردم ایران این است که مردمی با بصیرت و دشمن شناس هستند.حضرت امام (ره) فرمودند: « من ملتی به خوبی ملت ایران سراغ ندارم، ملت ایران از مسلمانان زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نیز بالاتر هستند زیرا در دوستی و محبت نسبت به اهل بیت(ع) و شناخت دشمن مستحکم و صادقانه هستند و دشمنی آن نیز با دشمنان مشخص است» . امروز ملت ایران بصیر و دشمن شناس هستند. بدترین دشمن ما استکبار جهانی به رهبری امریکاست که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در صدد نابودی نظام جمهوری و اسلام ناب است. آنها مدام در حال خدعه و دشمنی با این انقلاب و ملت ایران بوده اند .

چند کلامی از فرمایشات حضرت امام (ره) را خدمت شما عرض می کنم ، امروز کلام امام(ره) راهنما و راهگشای ماست و مفسّر و شارح کلام حضرت امام (ره)، حضرت آیت الله عظمی الامام خامنه ای است.
* حضرت امام (ره) در آخرين پيام خود در جمع بسیجیان فرمودند: « به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم، در نهاد و سرشت امریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله و سلم - موج می زند .... ».(17) خداوند این مرد بزرگ را رحمت کند، امروز هم می بینید که هنوز یک روز از اجرای برجام نگذشته است که امریکایی ها در صدد تحریمهای جدید علیه ملت ایران هستند . این نشان از عمق کینه استکبار جهانی دارد.

* « ملت عزیز ایران! بیدار باشید که سالیان دراز مبارزه در پیش دارید، ابرقدرتها برای نابودی شما، هر روز نقشه می کشند.( 18)

* آمریکای جنایتکار برای نابودی جمهوری اسلامی، به هر حیله ای دست می زند.(19)

* آمریکا در کمین نشسته (است) و تا نابودی کاملتان از شما دست بر(نخواهد) داشت.(20)

راه اندازی جنگهای نیابتی توسط آمریکائیها:


امروز وقتی به اوضاع جهان نگاه می کنیم، می توانیم به وضوح فرمایشات امام راحل (ره) را ببینیم، امریکایی ها به کمک آل سعود و تشکیل گروههای تروریستی و تکفیری داعش ، جنگ نیابتی را در کشورهای اسلامی به راه انداخته اند و هدفشان نیز نابودی زیر ساخت های کشورهای اسلامی است.آنها با راه انداختن جنگ در کشورهای لیبی، افغانستان، یمن، بحرین، سوریه و عراق که هر کدام می توانستند تبدیل به یک مرکز قدرتمندی برای جهان اسلام باشند ، تیشه به ریشه اسلام می زنند و در حال نابود کردن این کشورها هستند و چه بسیار مسلمانانی را که در این کشورها به شهادت رساندند. ریشه همه جنگ های نیابتی سعودیها علیه مسلمانان ، امریکای خونخوار است. اگر هم می بینید ، امروز استکبار جهانی مقداری در مقابل ایران نرمش نشان می دهد و پای میز مذاکره آمده است، برای این است که بیشتر از این دیگر توان مقابله با ایران را ندارد و در مقابل قدرت ملت ایران کم آورده است. البته ما از رئیس جمهور محترم و وزیر امور خارجه و بالاتر از همه ، از هدایت های مقام معظم رهبری در موضوع برجام تشکر کنیم که به دنیا نشان دادند که ما صلح طلب هستیم و امریکایی ها را نیز مجبور کردند تا به کشورهای مختلف اعلام کردند که فعالیت های هسته ای ایران صلح طلب است ولی نقشه خود را تغییر دادند و سعی کردند تا در دوران پسا برجام ، ملت ایران را مصرف گرا بار بیاورند.اگر درهای کشور ما بر روی اجناس نامرغوب خارجی ها باز شود، ایران تبدیل به یک بازار و تجارت خانه ای برای غرب می شود و آنها می توانند بهره بیشتری را از کشور ما ببرند و از طرف دیگر کارخانه ها و کارگاههای تولیدی داخل کشور دچار رکود و تعطیلی می شود.

تکیه بر تولیدات داخلی وعدم مصرف تولیدات خارجی:

تحریم ها صد در صد عامل عامل مشکلات کشور نبودند ، بلکه نگاه ضعیف ما به اعتماد بر نیروهای درونی، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملی، مشکل اصلی ماست .ما نباید درهای کشور را بر روی واردات خارجی باز بگذاریم تا جنس نامرغوب کشورهای چین و امریکا به کشور وارد کنیم و خود فقط مصرف کننده باشیم. اگراین مصرف گرایی در بحث اقتصاد اتفاق بیفتد ، پایه های این کشور سست خواهد شد و ما تبدیل به یک ملت وابسته و ضربه پذیرخواهیم شد. نه دولت و نه ملت نباید اجازه چنین رخدادی را بدهند، نهایت آن این است که خود مردم، نباید از اجناس خارجی بخرند بلکه از اجناس داخلی کشور خودمان استفاده کنیم.این افتخار است که چرخ کارخانه های داخلی بچرخد. اقتصاد مقاومتی یعنی تولید اینکه خود مردم به میدان بیایند. اگر ملت ما مصرف گرا باشند ،کارخانه های داخل تعطیل می شوند و کارگران ما بیکار می شوندو مشکلات معیشتی و به تبع آن مشکلات خانوادگی زیاد می شود و خانواده ها از هم می پاشد واین گونه برداشتن تحریم ها ، نه تنها سودی ندارد بلکه سراسر ضرر خواهد بود.مسئولین و دولت باید به بحث فرمایش مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی مبنی بر تولید اهتمام بیشتری داشته باشند. کشتی های صادراتی باید از ایران اسلامی به سراسر به دنیا صادر شود نه اینکه ما فقط واردکننده باشیم. باید گمرک را طوری باز طراحی کنیم که اجناس تولیدی ایران، هر چه بیشتر به کشورهای دنیا صادر شوند. این پیشرفت و چرخش اقتصادی است.

برگزاری جشنواره مد ولباس ایرانی:

بحث دیگر اینکه عده ای از جوانان شهرستان ، جشنواره مد و لباسی را در این هفته اجرا کردند که نشان از توانمندی زیاد آنها در زمینه طراحی لباسهای اسلامی بود. برخلاف تبلیغات ضد اسلامی ماهواره که بی حجابی را تبلیغ می کند،این عزیزان لباس های ایرانی و اسلامی را تبلیغ می کردند. آنها با توجه به عِرق مذهبی و عرق وطنی ، بهترین لباس را مطابق با دستورات دینی ، اسلامی و حجاب تولید کردند ودر مرحله دید عموم گذاشتند و نشان دادند که چه استعدادهایی را ما در زمینه خیاطی و طراحی لباس در شهرستان داریم. کار دست روی این لباسها نیز به خوبی انجام شده بود. اگرما بتوانیم در هر زمینه ای بر استعدادهای داخلی خودمان تکیه داشته باشیم و بها بدهیم، دیگر کسی جنس های نامرغوب چینی را نمی خرد . ما استعدادهای خوبی را در شهرستان و کشور داریم ولی متاسفانه این استعدادها ی داخلی ، نادیده گرفته شده است. مثلاً در همین شهرستان ما می توانیم دوخت و طراحی لباس فرم مدارس و کارخانجات را به همین طراحان و خیاطان این جشنواره و جوانان خود شهرستان بسپاریم و ایجاد اشتغال کنیم تا از دغدغه های جوانانمان که اشتغال است، بکاهیم تا آنها هم شب خواب آرامی داشته باشند، کسی که شغل داشته باشد، احساس ارزشمندی می کند و می تواند زندگیش را به نحو احسن و گوارا بچرخاند.ولی اگر ما به تولیدات داخل بی توجه باشیم و همواره دنبال اجناس خارجی باشیم، کشور ما از درون تهی و نابود می شود.این هم نکته مهمی بود که پس از برجام طبق فرمایش مقام معظم رهبری به بخش تولید داخل و اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری شود.

شورای نگهبان از ارکان اساسی نظام اسلامی:

نکته دیگری که باید خدمت شما عزیزان عرض کنم ، بحث شورای نگهبان است. فوکویاما بزرگترین مغز متفکر مشاور کاخ سفید اعلام کرد برای براندازی نظام ایران، بی‌خودی زحمت نکشید تا وقتی که دو نهاد رهبری و شورای نگهبان در ایران وجود داشته باشد نظام این کشوربه یک نظام سکولار تبدیل نخواهد شد.این شورای نگهبان است که اجازه نمی دهد افراد ناباب وارد ارکان اصلی نظام شوند. در گذشته نیز مورد تصویب قانون اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان نیز مخالفت های شدیدی شد.یک عده می گفتد که همه مردم اصل ولایت فقیه را قبول دارند ،دیگر نیازی نیست که در قانون اساسی گنجانده شود. اما عده ای معتقد بودند که اگر این اصل به عنوان یک قانون باشد، بهتر است و بعدها دیگر کسی منکر آن نمی شود و نمی گوید چون اصل ولایت فقیه در قانون اساسی نیست ما آن را قبول نداریم. وظايف‌ و اختيارات‌ رهبر در اصل 110 قانون اساسي آورده شده است. در تصویب این اصل، غیر از اعضای دولت موقت و نهضت آزادی، عده ای هم گروه هایی که دارای گرایش های غربی بودند، چون ذاتاً هم اعتقادی به اسلام نداشتند، به شدت با اصل ولایت فقیه مخالفت می کردند، جریان غالب در مجلس خبرگان، جریان معتقد به اسلام بود و اکثریت افراد، از میان فقها و روحانیون انتخاب شده بودند. اداره کنندگان مجلس هم که قطعاً به اصل ولایت فقیه اعتقاد داشتند. رییس مجلس به حسب ظاهر آقای منتظری بود، ولی در واقع شهید بهشتی مجلس خبرگان را اداره می کرد. او مدیریت بسیار عالی و بالایی را اعمال کرد، به طوری که مخالفین اصل ولایت فقیه نتوانستند کارشان را پیش ببرند، چون مرحوم بهشتی از لحاظ مدیریت و بیان و تسلط به مبانی فکری نحله های دیگر بی نظیر بود و با پاسخ های منطقی، مخالفین را سر جایشان می نشاند. تمام مکتوبات مجلس خبرگان نشان می دهند که مرحوم بهشتی حتی در یک مورد هم با پرخاش جواب کسی را نداده است. او بر اعصابش مسلط و متکی بر اصول بود و به همین دلیل، با وجود کارشکنی ها و اختلافات بسیار در اصول قانون اساسی و به ویژه اصل ولایت فقیه، مجلس خبرگان سرانجام درستی یافت و مدیریت مرحوم بهشتی باعث شد که همه چیز روال متعادل و قانونی خود را پیدا کند.

کار شورای نگهبان :


کار شورای نگهبان چیست؟ اینطور نیست که فقط در ایران شورای نگهبان داریم بلکه در تمام کشورهای دنیا یک شورای که نگهبان قانون اساسی آن کشور است (البته با اسامی مختلف) وجود دارد که افرادی را که صلاحیت دارند و نظامشان را قبول دارند و حافظ آن کشور و مصالح آن هستند، به آنها اجازه ورود به ارکان حکومتی داده می شود. حتی در برخی کشورها ، اختیارات آنها خیلی بیشتر از شورای نگهبان ایران اسلامی است. کار این شورا نظارت بر انتخابات ونظارت قوانین مجلس است که مطابق شرع اسلام باشد. پس یکی از وظایف شورای نگهبان این است که برانتخاب افرادی را که وارد نظام می شوند، نظارت دقیق داشته باشد. حال بنده از شما سوال می کنم ، اگر شما یک کارخانه و یا مغازه ای داشته باشید و قصد داشته باشید کسی را استخدام کنید تا در آن کار کند، هرکسی با هر شرایطی را قبول می کنید؟ و در مورد او تحقیق و بررسی نمی کنید؟ اگر چنین بی توجهی را بکنید ، مغازه خود را بر باد داده اید و چه بسا شخص نابابی باشد و مغازه و یا کارخانه را نیز غارت کند. وقتی شما برای انتخاب یک شاگرد مغازه و یا مدیر یک کارخانه ، حساسیت زیاد بخرج می دهید و آن را به هرکسی نمی سپرید . چگونه می شود که شورای نگهبان روی افرادی که می خواهند وارد ارکان نظام شوند، حساس نباشد و هر کس بتواند، داخل شود و مسئولیت مهم کشوری را به عهده بگیرد؟ قطعاَ شورای نگهبان باید بر انتخابات نظارت داشته باشد و صلاحیت افراد را احراز کند تا فقط افرادی که صلاحیت آن را دارند ، وارد ارکان نظام شوند.این مطابق قانون اسلام است.اگر قرار باشد هر کسی که خواست وارد ارکان نظام شود، چون موریانه پایه های نظام سست می شود و زحمات همه از جمله امام و شهدا از بین می رود. البته ممکن است شورای نگهبان نیز در مواردی اشتباه کند، که این مطلب در قانون پیش بینی شده است و حق اعتراض برای افرادی که رد صلاحیت شده اند، محفوظ است و آنها می توانند از مجرای قانونی اعتراض خودشان را اعلام کنند و مدارک و مستندات خود را در این باره ارائه بدهند که اگر اشتباهی صورت گرفته بود، برمیگردد ولی زیر سوال بردن شورای نگهبان و تضعیف این نهاد کار بسیار اشتباهی است. همه ما امام(ره) و مقام معظم رهبری را قبول داریم، این مطلب را از بیان حضرت امام (ره) خدمت شما عرض می کنم که فصل الخطاب است.

قوت وکارآمدی شورای نگهبان:

امام با قاطعیت فراوان و در بحران ها از نهاد شورای نگهبان و اعضای آن دفاع می كند و بر قوت و كارآمدی آن تأكید می ورزد:

* من با نهاد شورای نگهبان صد درصد موافقم و عقیده ام هست كه باید قوی و همیشگی باشد.(21)

* من به این آقایان هشدار می دهم كه تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناك برای كشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یك رژیم وارد می شود و در آخر رژیمی را ساقط می نماید. لازم است همه به طور اكید به مصالح اسلام و مسلمین توجه كنیم و به قوانین هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصی مان باشد احترام بگذاریم.(22)

* دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می‌آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان و نه به قوه قضائیه و نه به دادستانی و نه به شوراهای دادستانی و همین‌طور به همه ارگانها.(23)

در پایان لازم می دانم از زحمات مهندسین شهرستان صمیمانه تقدیر و تشکر کنم. اولین محموله گندله به وزن 140 تن ، چند روز پیش از شهرستان زرند به کارخانه فولاد شهرستان بردسیر حمل شد که مایه افتخار شهرستان است و جای تقدیر و تشکر دارد . پودر سنگ آهن را پودر را می کنند و اندازه فندق به هم می چسبانند که تبدیل به گندله می شود و ماده اولیه کارخانه های فولاد است و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فرمایش مقام معظم رهبری نیز این است که ما سنگ آهن را به صورت خام ، به کشورهای دیگر نفروشیم بلکه در داخل آن را تبدیل کنیم و در صنعت مورد استفاده قرار بدهیم . از مهندسین ، مدیران ، مسئولین و همه کسانی که در پیشرفت صنعت شهرستان کوشش می کنند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم و توفیق روزافزونتان آنها را از درگاه خداوند منان مسألت می کنم.

دیروز نیز ما در شهرستان میزبان ستادهای نماز جمعه سراسر استان بودیم که حدود 200 نفر از اعضای ستادهای نماز جمعه کل استان تشریف فرما شدند و در مورد اینکه چگونه نماز جمعه را باشکوه برگزار کنیم ، همچنین کیفیت جذب مردم و جوانان مورد بحث قرار گرفت که جای تشکر و قدردانی از ستاد نماز جمعه زرند را دارد.

خدایا آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده


پی نوشت:

1- عیون اخبار الرضا ، ج 2 ، ص 29 ، ح 25

2- سوره مبارکه الفتح آیه ۲۹

3- سوره مبارکه المائدة ، آیه 54

4- بحارالأنوار، ج 74، ص 181.

5- وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۰

6- كافى، ج5، ص 144، ح14

7- طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار، ص 219، کتابخانه حیدریه، نجف، 1385ق.

8- صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 299، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق.

9- طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار، ص 219، کتابخانه حیدریه، نجف، 1385ق.

10- صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق.

11- کافی، ج 2، ص 418؛ مسند الامام الکاظم علیه السلام، ج 2، ص 98.

12- سوره نساء، آیه 86

13- مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص18

14- کافي ج 1 ص 40

15- وسائل الشیعه، ج5، ص45و 46، ح1

16- وسائل الشیعه، ج5، ص69، ح 5

17- پیام امام خمینی (ره) در تشکیل بسیج، 2 آذر 67

18- صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۷۵

19- صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۷۶

20- صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۹

21- صحیفه نور, ج19، ص51.

22- صحیفه نور, ج18, ص280

23- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۴ ، صفحه ۴۱۵



http://yascms.ir/emam/gozaresh/x578.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x579.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x580.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x581.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x582.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x583.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x584.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x585.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x586.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x587.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x588.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/X589.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x590.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.