سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار سوء حرام خواری و بی توجهی به کسب حلال / تمکین نکردن به نظر شورای نگهبان مخالفت با اسلام است.

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 537 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.11.12
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/11/09




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح (عج) ادرکنا و اغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

عوامل سعادت و خوشبختی از دیدگاه رسول خدا(ص) :

در خطبه های دو هفته قبل حدیثی را از پیامبر خدا (ص) خدمتتان عرض کردم که در آن حضرت عوامل خوشبختی را نام می برند و می فرمایند: « لا تَزالُ اُمَّتی بــِخیرٍ ما تَحابُّوا وَ تَهادَوا وَ أدَّوُا الأمانَةَ و إجتَنِبُوا الحَرامَ ... »(2) امّت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند، امانت داری کنند، از حرام اجتناب کنند، میهمان را گرامی دارند، نماز را به پا دارند و زکات بدهند، در خیر و خوبی خواهند بود. پس اگر این امور را انجام ندهند، به قحطی و خشکسالی مبتلا خواهند شد. در این حدیث شریف پیامبرخدا(ص) ، حضرت مباحث و مطالب بسیار مهمی را مطرح می کنند و می فرماید: اگر این امور را انجام ندهند، به قحطی و خشکسالی مبتلا خواهند شد و از رحمت خداوند دور خواهند شد، بنابراین ضرورت دارد به این مباحث توجه ویژه داشته باشید.

لقمه حرام و تاثیرات مخرب آن :

سعی شده در خطبه های نماز جمعه مباحثی انتخاب شود که نیاز روز ما باشد. در خطبه های هفته های قبل در باب امانتداری، هدیه دادن و محبت کردن ، صحبت کردیم. امروز به یکی دیگر از عوامل خوشبختی از دیدگاه رسول خدا می پردازیم که حضرت در ادامه حدیث یکی دیگر از عوامل سعادت را پرهیز از حرام می دانند و می فرمایند: « و إجتَنِبُوا الحَرامَ » از حرام دوری کنید. از مهمترین عوامل شکست و بدبختی و تباه شدن فرد و خانواده و اجتماع این است که انسان از حرام پرهیز نداشته باشد، حرام دودمان انسان را بر باد می دهد. خدای تبارک و تعالی همه انسانهارا از یک جنس و از یک روح آفرید و آنچه را که مایه خوشبختی سعادت و سلامت جسم و روح ما باشد، بیان کرده است . خداوندی که ما رآفریده و آگاه به مسائل ماست، آنچه مضر به سلامت جسم و سلامت روح ما چه در دنیا و چه در آخرت باشد، بیان کرده است. همانگونه که سازنده یک ماشین آگاه ترین فرد به آن ماشین است و بهتر می داند که این ماشین به چه چیز نیاز دارد، خدای تبارک و تعالی که انسان را خلق کرده است از همه آگاهتر و داناتر است و در ضمن خیر و صلاح ما را نیز می خواهد، برای همین عواملی که باعث سعادت و خوشبختی انسان می شود و همچنین عوامل شقاوت و بدبختی ما انسانها را بیان فرموده است، ما باید به این امر اعتقاد کامل داشته باشیم.حرام زندگی ها را نابود می کند، این است که خدای تبارک و تعالی خطاب به همه پیامبران می فرماید: « يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ » ای پيامبران ، «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ » از چيزهای پاکيزه و خوش بخوريد(حلال بخورید) «وَاعْمَلُوا صَالِحًا» و کارهای شايسته کنيد. (1) . نتیجه حلال است که انسان می تواند اعمال صالح انجام دهد، حرام این نتیجه را ندارد، حرام خوری انسان را وادار به گناه و معصیت می کند. اگر بخواهم مثال بزنم حرام مانند براده آهن است، اگر آهن ربا را داخل خاک بزنی، براده های آهن را به خودش جذب می کند ولی پنبه را به خودش جذب نمی کند ولی اگر داخل پنبه ها هم براده آهن بگذاری ، این آهن ربا پنبه را هم جذب می کند.اگر دلی پاک باشد و از حرام دور باشد، شیطان نمی تواند او را اغفال کند و مجبور به گناه کند ولی اگر حرام در جود انسان شکل گرفت،(لقمه حرامی خورد و یا فعل حرامی را انجام داد) دل اسان همانند براده آهن در پنبه می شود که به گناه جذب می شودو از دین و مسائل دینی فراری می شود و دیگر نماز نمی تواند او ا جذب کند.انسانهای پاک از اعمال دینی مانند زیارت امامزاده ها و نماز جمعه و انفاق به فقرا لذت می برد ولی شخصی که در دل او براده های گناه است و لقمه حرام خورده است، از اعمال نیک گریزان است و جذب حرام می شود و مدام در پی حرام است.

تأثیر منفی بی توجهی به رزق حلال بر نسل :

طبق تحقیقات یکی از دانشمندان ، شراب تا هفت نسل، اثر منفی دارد. اینجاست که باید افتخار کنیم به ائمه خودمان که در هزاران سال قبل از تاثیر لقمه حرام بر روی نسل گفته اند بطوری که امام صادق (ع) فرمودند : « كَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ »(3) مال حرام در فرزندان آشكار می شود و روی آن‌ها اثر می ‌گذارد.

رزق مقدر از بیان رسول خدا(ص) :

از سخنان پیامبر اکرم در حجة الوداع (آخرین حج پیامبر (ص)) داریم که حضرت فرمودند: « ألا! ان الروح الامین نفث فی روعی» همانا! فرشته امین وحی مرا آگاه کرده است که « انه لا تموت نفس حتی تستکمل رزقها » هیچ کس پیش از آنکه روزی خود را - تمام و کمال - مصرف کند از دنیا نخواهد رفت؛ (یعنی رزق و روزی هر کس در این دنیا مشخص شده است)« فاتقوا الله عز و جل و اجملوا فی الطلب» پس، از خدای بزرگ بترسید و در مال و روزی اعتدال را رعایت کنید (و همه وقت خود را صرف آن نکنید)، «و لا یحملنکم استبطاء شی‏ء من الرزق ان تطلبوه بشی‏ء من معصیة الله» و مبادا دیر شدن وصول روزی شما را بر آن دارد که از راهی که در آن اندکی معصیت باشد طلب کنید، « فان الله - تبارک و تعالی - قسم الارزاق بین خلقه حلالاً و لم یقسمها حراماً» که خداوند متعال روزی را میان بندگان خود به صورت حلال تقسیم کرده است نه حرام؛ «فمن اتقی الله عز و جل و صبر، أتاه الله برزقه من حله» پس هر کس از خدا بترسد و شکیبا باشد، خدا روزی او را از راه حلال به او خواهد رساند، « و من هتک حجاب الستر و عجل فأخذه من غیر حله» و هر کس بی‏حیایی کند و شتاب ورزد و آن را از غیر حلال به دست آورد، «قص به من رزقه الحلال» هم از روزی حلال او کاسته خواهد شد، «و حوسب علیه یوم القیامة» و هم روز قیامت حساب آن را باید پس بدهد.(4)

رابطه رها کردن کار و تلاش و عدم استجابت دعا :

اهمیت تلاش برای کسب روزی حلال بقدری است که اگر کسی دست از کار و تلاش برداردو شب و روز به دعا و عبادت و نماز و روزه پردازد، از مسیرحق خارج شده است وخداوند متعال روزی‏اش را تضمین نمی کند. علی بن عبدالعزیز می‏گوید: امام صادق علیه‏السلام فرمود: عمربن مسلم چه می‏کند؟ گفتم: فدایت گردم، از تجارت روی گردانده و مشغول عبادت شده است.حضرت فرمود: وای براو، آیا می‏داند کسی که پی کسب نرود، عایش مستجاب نمی‏شود؟ در سوره طلاق چنین می‏خوانیم: «مَنْ یَتَّق اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبْ»(5) کسی که تقوای الهی پیشه کند، خداوند متعال برایش راه نجات قرار می‏دهد و از جایی که گمان ندارد روزی‏اش می‏دهد. گروهی از اصحاب پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، پس از نزول این آیه، درهای خانه‏هایشان را به روی خود بستند، مشغول عبادت شدند و گفتند: همین کلام خداوند برای ما کافی است. وقتی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله آگاه شد، به آنها فرمود: چرا چنین می‏کنید؟ گفتند: خداوند روزی ما را تضمین کرده، ما به عبادت وی روی آورده ‏ایم.
پیامبراکرم صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله فرمود: هرکه چنین کند، خدا دعایش را اجابت نمی‏کند. باید در پی کسب باشید (6) .خود کار کردن عبادت است و نباید فکر کنیم برای دنیا است و آن را ترک کنیم.

فضیلت کار و اشتغال در سیره رسول خدا (ص) :

روزی رسول‌اکرم(ص) با اصحاب نشسته بودند، جوان توانا و نیرومندی را دید که اول صبح به کار و تلاش مشغول شده است. کسانی که محضر آن حضرت بودند گفتند: این جوان شایسته مدح و تمجید بود، اگر، جوانی و نیرومندی خود را در راه خدا به کار می‌انداخت، رسول‌اکرم(ص) می‌فرماید: این سخن را نگویید اگر این جوان برای معاش خود کار و تلاش می‌کند که در زندگی محتاج دیگران نباشد و از مردم بی‌نیاز گردد، او با این عمل در راه خدا قدم بر‌می‌دارد. همچنین اگر کاری می‌کند به نفع پدر و مادر و ضعیف و یا کودکان ناتوان و قصد دارد با این کار زندگی آنان را تأمین کند و از مردم بی‌نیازشان سازد باز هم راه خدا خواهد بود و فرمودند :«اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله » (7)کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند. بنابراین انسانی که سخت‌کوش است برای امرار ‌معاش افراد تحت تکفل خود همانند آن رزمنده‌ای است که در راه خدا مبارزه می‌کند.البته باید سعی کنید که این زندگی کردن را آلوده به کار حرام و معصیت و گناه نکنید تا آن رزق حلال ما قیچی نشود.

لقمه حرام سهمیه حلال را می پراند :

در روایت داریم حضرت علی(ع) روزی نزدیک در مسجد از مرکب خود پیاده شدند و آن را به شخصی سپرد و وارد مسجد شد. آن شخص افسار مرکب را بیرون آورد و فرار کرد. امیرالمؤمنین(ع) در حالی که دو درهم را در دست داشت تا مزد سارق افسار را بدهد، از مسجد خارج شد. دید مرکب بدون افسار است. حضرت بر مرکب سوار شد و دو درهم را به غلامش داد تا برای آن مرکب افساری بخرد. غلام به بازار آمد و همان افسار را در دست یک نفر دید. معلوم شد که دزد آن را به دو درهم به آن شخص فروخته و رفته است. غلام این مطلب را به آن حضرت گزارش داد. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «إنّ الْعَبْدَ لِیُحْرِمُ نَفْسَهَ الرّزقَ الحَلالَ بِتَرکِ الصَّبْرِ وَ لاِیَزُدادُ عَلی ما قُدِّرَ لَهُ» (8) جز این نیست که بنده به سبب صبر نکردن و شتاب زدگی رزق حلال را بر خود حرام می کند؛ در حالی که بیش از آنچه مقدّرش بوده، به دست نمی آورد. گاهی بر اثر چشم پوشی از مال حرام، چندین برابر آن از حلال به او خواهد رسید.

آثار سوء حرام خواری و بی توجهی به کسب حلال :

انسان باید در زندگی تلاش کند ولی در کنار معتقد هم باشد. مال حرام در زندگی انسان را از خدا و پیامبرخدا (ص) دور می کند و از دین و دیانت جداد می کند و اعمال خیر انسان چون نماز و حج و انفاق و ... مورد قبول درگاه الهی قرار نمی گیرد. در روایتی از امام صادق(ع) داریم که می فرماید: هر گاه کسی مالی از غیر راه حلال به دست آورد و با آن به حج مشرّف شود، چون گوید «لَبَّیْکَ اللّهُمَّ لَبَّیْکَ»، خطاب می رسد: «لا لّبَّیْکَ و لا سَعْدَیُکَ» تو پاک نیامدی و رستگار نشدی؛ یعنی حج تو با مال حرام قبول نمی شود.(9)

تأثیر لقمة حرام در کربلا :

خوراکی که انسان تناول می کند، اگر پلید و حرام باشد، قلب را تیره می سازد. در این صورت دیگر از او امید خیری نیست و پند و اندرز در او اثر نمی کنند و سخت ترین مناظر رقّت بار او را متأثر نمی کنند. امام حسین(ع) به لشکریان عمر سعد فرمود: «از اینکه شما نافرمانی ام می کنید، و به سخن من گوش فرا نمی دهید، این است که شکم هایتان از حرام پر شده و بر دل هایتان مهر خورده و دیگر حق را نمی پذیرید. وای بر شما! آیا انصاف نمی دهید؟ آیا گوش فرا نمی دهید!؟» (10)

پس انسانی که حرام می خورد، حرف حق را نمی شنود و باعث می شود عبادات او و انفاق و صدقات او مورد قبول واقع نشود و در روز قیامت نیز باید پاسخگو باشد. پس یکی از راههای سعادت و خوشبختی از دیدگاه رسول خدا(ص) این است که انسان از حرام دوری کند و ایمان داشته باشد تا رزق خود را بطور کامل دریافت نکردیم از این دنیا نمی رویم و مطمئن باشیم به آنچه که باید دست پیدا می کنیم ، منتهی سعی کنیم تا رزق حلال را بر خود حرام نکنیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ، در توصیه به تقوی ، توصیه به دوری از حرام می کنم. اگر بخواهیم خانواده و اجتماع سالمی داشته باشیم باید از هرگونه حرام دوری کنیم ومطمئن باشیم به رزقی که خداوند برای ما در نظر گرفته است می رسیم.در توصیه به تقوی نکته دوم اهمیت نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم. جمله نابی از حضرت امام (ره) در باب نماز جمعه خدمت شما عرض می کنم.

جایگاه و اهمیت نماز جمعه در اسلام :

امام (ره) در مورد مجلس شورای اسلامی فرمودند: « مجلس در رأس امور است » و در مورد نماز جمعه می فرمودند: « نماز جمعه در رأس همه امور است»(11).این فرمایش حضرت امام (ره) بر گرفته از سخنان رسول خدا(ص) در اولین نماز جمعه ای است که در تاریخ اسلام ، توسط حضرت(ص) اقامه شده است که در خطبه های آن حضرت رسول(ص) چنین فرمودند: «خداوند نماز جمعه را بر شما واجب كرده هر كس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روى استخفاف یا انكار ترك كند خداوند او را پریشان مى‌كند، و به كار او بركت نمى‌دهد، بدانید نماز او قبول نمى‌شود، بدانید زكات او قبول نمى‌شود، بدانید حج او قبول نمى‌شود، بدانید اعمال نیك او قبول نخواهد شد تا از این كار توبه كند! » (12) البته اگر برای این شرکت نکردن در نماز جمعه ، عذر موجهی چون داشتن کاری مهم یا مسافرت ، داشته باشید، اشکال ندارد ولی اگر نماز جمعه را بی اهمیت بشمارید و بدون عذر در نماز شرکت نکنید مشمول این سخن رسول خدا خواهید بود.

نکته دیگری را که باید خدمت شما عرض کنم، اولاً از حضور همه شما نمازگران در نماز جمعه و اعضای ستاد نماز جمعه، جناب آقای ایزدی که بیان احکام را داشتند از مؤذن و مجری محترم صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

عوامل اقتدار ، پایداری و ماندگاری انقلاب اسلامی ایران :

نکته دیگری که باید خدمت شما عرض کنم این است که ما در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم. در سراسر جهان انقلاب های زیادی شکل گرفته است، انقلاب شوروی ، فرانسه، الجزایر؛ شروع این انقلابها خوب بوده است ولی با با وجود کشته های زیادی که در راه پیروزی این انقلاب ها داشتند ، کم کم انقلاب از مسیر خود منحرف شدو در دست ظالمان و زورگویان عالم قرار گرفت. اما انقلاب اسلامی ایران که از برکت اسلام ناب و امام (ره) و وفاداری ملت ایران پیروز شده بود، روز به روز بالنده تر و شکوفا تر شد و مردم احساس دلبستگی بیشتری نسبت به اسلام و انقلاب پیدا کردند. از جمله عواملی که موجب حفظ انقلاب و ناکام ماندن دشمنان در توطئه ها و کارشکنی هایشان بوده است، داشتن ایدئولوژی قوی است که پیرو اسلام ناب است.این یکی از عوامل اقتدار ، پایداری و ماندگاری است. دومین عامل مردمی بیدار و پیرو ولایت است. در زمان حکومت امیرالمومنین (ع) و سیدالشهداء مردم قدر رهبر را نمی دانستند و همراهی نمی کردند، امام(ره) می فرماید : مردمان ایران ، بهترین مردمان تاریخ هستند. بصیرت و وفاداری مردم ایران در تاریخ بی مثال است. در رأس همه عواملی که موجب حفظ و اقتدار انقلاب اسلامی ایران شده است، رهبری حضرت امام است که متکی به قرآن و اسلام ناب و فقه محمد و آل محمد (ص) بوده است.

جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران :

به لطف حضرت امام (ره) هر کدام از این عوامل اقتدار نظام، به صورت قانون در آمده است،اصل 110 قانون اساسی، اصل ولایت فقیه است و امام هر کدام از قوانین را حساب شده نوشتند ، تشکیل شورای نگهبان نیز به فرمان امام بود، از کارهای شورای نگهبان این است که نظارت داشته باشد تا افراد ناباب نتوانند به ارکان آن نفوذ کنند، تا خدای نکرده انقلاب ما نیز مانند انقلاب شوروی، فرانسه و الجزایر شکست بخورد و خون شهدای عزیز ما به هدر رود و کاری که امام برای حفظ این همه خون انجام دادند، تشکیل شورای نگهبان بود که راه نفوذ افراد ناباب را به نظام ببندد. عظمت شورای نگهبان وکاری که حضرت امام انجام دادند برای حفظ این همه خون انجام دادند و طوری قانون را چیدند که دشمن نتواند ارکان نظام نفوذ پیدا کنند. این نکته را خدمت شما عرض می کنم که امروز هم همان عوامل موجب پیروزی است استقلال ، آزادی، جمهوری اسلامی بخشی از کار است. بخش مهمتر باقی مانده است،اینکه دشمن در تحریمها شکست خورده و هر چه تلاش می کند ، نمی تواند نور جمهوری اسلامی را خاموش کند واین نظام و ملت روز به روز درخشان تر می شود برای یک هدف بسیار مهم و آن زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت مهدی موعود و تشکیل حکومت عدل جهانی است. پیامبر خدا (ص) نیز سالها پیش این مطلبرا پیشگویی کرده اند و درباره مردم ایران فرمودند: «يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه » (13) مردمي از شرق قيام ميكنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم ميسازند.

انگیزه الهی که حاکمیت اسلام ناب است از عوامل حفظ نظام جمهوری اسلامی است. این انقلاب هم مانند دیگر انقلابهای جهان دشمن زیاد دارد که دائماً در حال برنامه ریزی برای نابود کردن این نظام هستند، همانطور که در انتخابات سال 88 برنامه ریزی کردند تا کار نظام را تمام کنند. امروز هم ، همان کسانی که آن کودتاهای رنگی را راه انداختند بیکار ننشسته اند، استکبار جهانی که در رأس آن امریکا است، برای همه امور در نظام جمهوری برنامه ریزی می کنند تا ضربه بزند . برای همین انتخابات پیش رو نیز برنامه دارندکه ان شاءالله با بیداری و بصیرت و تبعیت مردم شریف ایران از مقام معظم رهبری و با نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت افراد، بازهم شکست خواهند خورد. نظارت شورای نگهبان برای این است که افراد ناباب نتوانند به داخل ارکان حکومت نفوذ کنند. افرادی که مخالف انقلاب اسلامی هستند، نتوانند به داخل حکومت راه پیدا کنند. متأسفانه افراد متدین و انقلابی که در رأس یک کار قرار می گیرند، از اهمیت این مسئولیت آگاه نیستند و استفاده بهینه از آن مسئولیت برای رسیدن به اهداف نظام نمی کنند ، حال اگرخدای نکرده یک فرد مخالف نظام عهده دار مسئولیتی در نظام شود ، ضربه های بسیار سنگینی را وارد می کند، می تواند ناامنی ایجاد کند و جامعه را بهم بزند و اختلاف ایجاد کند.

بنده فرمایشات حضرت امام ار در باب شورای نگهبان خدمت شما عرض کنم ، چون بسیاری از این فرمایشات را اجازه ندادند در طول این سالها به گوش ما برسد.امروز افراد زیادی در صدد تخریب شورای نگهبان است. نظر امام را در مورد شورای نگهبان یادآوری کنیم. هنوز افرادی که در زمان حضرت امام بودند، هستند واین گفته های امام را تصدیق می کنند.

بازخواني مواضع امام خميني (ره) در باره شوراي نگهبان :

حضرت امام (ره) در واکنش به جوسازی علیه شورای نگهبان ، تضعیف و تخریب شورای نگهبان را خطرناک و سرآغاز انحرافات در کشور دانسته‌اند و فرمودند: « حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان وحفظ مقامشان را لازم می‌دانم و امید آن دارم که این نحو امور تکرار نشود. و به شورای نگهبان تذکر می‌دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکا کنید.». (14)

و در جایی دیگر فرمودند : « شورای نگهبان، این فقهایی که در آنجا هستند تمامشان را من از نزدیک سال‌های طولانی می‌شناسم، که باید بگویم این‌ها را من بزرگ کرده‌ام.» (15)

« اعضای محترم شورای نگهبان - ایدهم الله تعالی - را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند»(16)

« شخیص شورای نگهبان که این مخالف قانون نیست و مخالف اسلام هم نیست، میزان است که همه ما باید بپذیریم. »(17)

مخالفان شورای نگهبان از منظر امام خمینی (ره) :

کسانی که به شورای نگهبان توهین می کنند را نمی توان پیرو راه امام دانست ، اینها اندیشه و فکر امام است و کسانی که مدعی هستند پیرو امام هستند باید این راه و روش امام را در پیش بگیرند. بازهم از سخنان حضرت امام است که فرمودند: « من با نهاد شوراى نگهبان صد در صد موافقم و عقیده‌ام هست که باید قوى و همیشگى باشد،» (18)
امام(ره) علت شکست انقلاب مشروطه را کنار گذاشتن شورای نگهبان می دانند و فرمودند : «آن کسانى که علمایى را که قبلًا کار شوراى نگهبان را مى کردند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود، که کم کم آن‌ها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و بتدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.» (19) در آن زمان فقهای شورای نگهبان را کنار گذاشتند و از دل آنها رضا خان جوشید و چه بلاهایى که به سر ملت آمد،این اهمیت و نقش وشورای نگهبان بود. در جایی دیگر حضرت امام (ره) فرمودند : « من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم واردمی شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. » (20)

« اما اگرکسی بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد. » (21)

آنچه گفته شد، فرمایشات حضرت امام در مورد شورای نگهبان بود که بیانگر اندیشه و راه امام است. هدف امام(ره) جناح بازی و حزب گرایی نبود بلکه به دنبال حفظ انقلاب و گرامیداشت خون شهدا بودند تا خون آنها هدر نرود. کسانی که به دنبال تضعیف شورای نگهبان هستند، فقط پی مقاصد شخصی و حزب و جناحی خودشان هستند و به مردم و امام و خون شهدا بی توجه هستند و در پی این هستند تا آب را گل آلود کنند و از جو متشنج اهداف خودشان را در پی بگیرند وگرنه این راه و اندیشه امام بود که مدعیان خط امام باید از آن پیروی کنند. البته ممکن است که شورای نگهبان هم اشتباه کند که می توانند از طریق قانونی اعتراض کنند و مراحل رسیدگی به آن را طی کنند ولی تضعیف شورای نگهبان و اعتراضات غیر قانونی قابل پذیرش نیست.

قبلا هم خدمتتان عرض کردم که در فتنه سال88 اگر خدای نکرده سران فتنه موفق شده بودند، حتی ده روز هم نمی توانستند در قدرت بمانند، بالافاصله استکبار جهانی آن را کنار می زد و حکومت به منافقین می رسید. بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.

پیشرفت درونی و حمایت از تولید داخل رمز تحقق اقتصاد مقاومتی :

در این هفته سفر ریاست جمهوری را به دو کشور ایتالیا و فرانسه داشتیم و قراردادهای خوبی هم امضا شد ، از زحمات دولت تشکر می کنیم، ان شاءالله به تولید و اشتغال داخلی نیز توجه ویژه شود، آنچه ک مهم است این است که ما باید تولید و اشتغال برای جوانان ایرانی فراهم کنیم نه تولید و اشتغال برای کشورهای غربی. این نکته مهمی است، امروز رکود در کارخانه های ما رو به افزایش است و هر 5دقیقه یک کارگر ایرانی بیکار می شود، در همین واگن سازی نامه محرمانه نوشتند که هزینه پرداخت حقوق کارگرانمان را نداریم و ممکن است ، نیمی از کارگران را تعدیل کنیم وبیکار شوند. چاره کار فقط آن راهی است که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد مقاومتی؛ تحریم سی یا چهل در صد در کشور ما مشکل ساز بود، مدیریت ها باید درست شود ، به سمت تولید باید حرکت شود. اگر خدای نکرده بعد از برجام ، کشور ما تبدیل به بازاری برای فروش اجناس کشورهای غربی شود، بیکاری و اعتیاد و به دنبال آن از هم پاشیدگی خانواده ها در کشور زیاد خواهد شد. نباید بعد از برجام با افزایش واردات ، کارخانه های غربی و وضعیت اقتصادی جوانان غربی رونق بگیرد و با کم شدن تولید و تعطیل شدن کارخانه های داخلی ، جوانان ایرانی بیکار شوند بلکه باید کشتی های صادرات از ایران به سمت دیگر کشورها بروند. همین کشورهای غربی تا دیروز با جنگ در پی نابودی ایران بودند، امروز در پی این هستند تا با در دست گرفتن بازارهای ایرانی ضربه های اقتصادی محکمی را به کشور وارد کنند. اقتصاد مقاومتی ، افزایش صادرات و کاهش واردات به فرموده مقام معظم رهبری تنها راه نجات کشور است.این راه ، راه کشورداری است، انتخابات آینده هم بسیار مهم است ، شرکت حداکثری در انتخابات ، می تواند همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد.اميدواريم كه خداوند متعال در اين انتخابات نیز ، به ملت ايران اين توفيق را عطا كند كه بتوانند آن وظيفه ى بزرگ خود را انجام بدهند و اميدوارم خداوند متعال روزبه روز بر عزت ملت ايران بيفزايد و مردم عزيز را از موهبت خود و از تفضلات خود برخوردار كند.


پی نوشت :

1- سوره مبارکه المؤمنون ، آیه 51

2- عیون اخبار الرضا ، ج 2 ، ص 29 ، ح 25

3- کافی / ج 5 / ص 124

4- الفصول المهمة في أصول الأئمة ، الشيخ الحر العاملي ،جلد : 3 ، صفحه : 384 / الحیاة جلد 3، ص 392/ نهج الفصاحة ، ابو القاسم پاینده ، ص 815 / بحار الانوار ،علامه مجلسی،ج86 ص211ح56

5- سوره طلاق، آیه ۲ و ۳

6- وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۵

7- بحارالانوار، ج103، ص12

8- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج3، ص160، لنالی الاخبار، ص151.

9- کافی، ج5، ص124؛ معراج سعادت، ص429

10- نفس المهوم، محدث قمی، ترجمه کهری، ص110.

11- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱8 ، صفحه 195

12- برگرفته از تفسیر نمونه، ج 24

13- سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛ كنز العمال، ح 38657؛ الزام الناصب، ج 2، ص 14

14- ۲۵/۲/۶۳، پیام به ملت ایران، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۳۱

15- ۱۰ / ۱۱ ۶۱، سخنرانی در جمع اصناف و بازاریان سراسر کشور، صحیفه امام، ج ۷، ص ۲۷۲

16- ۲۵/۲/۶۳، پیام به ملت ایران، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۳۱

17- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۴ ، صفحه ۳۷۷

18- ۱۱/۶/۶۳، سخنرانی در جمع فقها و حقوقدانان شورای نگهبان، صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۳ و ۴۴

19- ۱۱/۶/۶۳، سخنرانی در جمع فق‌ها و حقوقدانان شورای نگهبان، صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۴۳ و ۴۴

20- ۲۵/۲/۶۳، پیام به ملت ایران، صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۳۱

21- صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۷۰



http://yascms.ir/emam/gozaresh/x603.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x604.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x605.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x606.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.