سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نماز شب و وسعت روح

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 330 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.12.01
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه بحث نهج البلاغه مورخه۱۹/۱۱/۹۴


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدالله الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله علی الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

در ادامه تفسیر خطبه متقین امیرالمؤمنین (ع) و بیان ویژگی های انسان متقی رسیدیم به این فراز :« اَمَّا اللَّيْلُ فَصافُّونَ اَقْدامَهُمْ تالينَ لاَِجْزاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهُ تَرْتيلاً » (۱) به هنگام شب براى عبادت برپايند، درحالى كه اجزاى قرآن را شمرده و سنجيده تلاوت كنند.

تبیین برنامه شبانه انسانهای باتقوا:
در این بخش امیرالمؤمنین علی (ع) برنامه شبانه انسان های باتقوا را تبین می کند ،اینکه انسان های متقی چگونه شب را صبح می کنند ؟ ابتدای عبارت می فرمایند : ” اَمَّا اللَّيْلُ” چرا عرض نکردند ” اما النهار ” ، مطالبی را تا کنون از خطبه متقین گفتیم آداب روزانه انسان های باتقوا بود ، که آخرین عبارتی که در این مورد بود این است که “اَرادَتْهُمُ الدُّنْيا فَلَمْ يُريدُوها” خودشان را از دنیا و شیطان نجات می دهند ، انسان های باتقوا نمی گذارند که هوای نفس و شیطان بر آنها چیره شوند.

انسانهای باتقوا وبرخاستن برای نماز شب:
اما در برنامه شب اولین مورد آن این است که ” فَصافُّونَ اَقْدامَهُمْ”در این عبارت “صافُّونَ” یعنی “هموار کردن ” کلمه “اَقْدامَ” یعنی قدم ، یعنی قدم های خود را هموار می کنند کنایه از این است که هنگام شب برمی خیزند و اهل نماز شب هستند ، اولین نکته امیر المومنین در باب انسان های باتقوا بیان می کنند این است که آنها اهل نماز شب هستند ،نماز شب بر پیغمبر خدا واجب بود ، اما این حکم بر دیگر مسلمانان از باب استحباب است ، چنانچه در قران خداوند می فرمایند: «و من اللّيل فتهجّد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً»(۲) و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو به منزله نافلهاى باشد.اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند. نتیجه نماز شب بر پیغمبر این است که پیغمبر اهل مقام محمود شود .

مقام محمود:
مقام محمود یعنی مقام شفاعت ، این مقام از برکت عبادت و شب زنده داری است ، در کیفیت نمازشب رسول اکرم(ص) آمده است که آن حضرت آب وضو و مسواک خود را از قبل مهیا می فرمود و مانند یک رزمنده سنگرنشین خواب طولانی نداشت و پس از خوابی کوتاه بیدار می شدند و چهار رکعت نماز می خواندند و دوباره بر می خاستند و به همین ترتیب عمل می کرد و هر بار که بیدار می شدند به آسمان نگاه می کردند و این آیات را تلاوت می کردند: «ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف الیل و النهار لایات لاولی الالباب …» (۳). و بقیه نماز شب و نافله نماز صبح و نماز صبح را هم به جماعت در مسجد می خواندند.

نماز شب و وسعت روح:
در زمانی که آیت الله شوشتری امام جمعه اینجا بودند، برای اولین بار ایشان برنامه ریزی کردند که شب نیمه شعبان را احیاء گرفتند ، در آن شب بعضی از اسرار دعاها را هم بیان کردند ،اینگونه نماز شب خواندن رسول خدا را ایشان هم در آن شب بیان کردند ، ایشان فرمودند : بنده شروع کردم به تمرین کردن این روش خواندن نماز شب ،مدتی به این روش نماز شب را خواندم یکی از شب ها ناگهان روح از بدنم جدا شد و به اتاق دیگر نگاه کردم ، هنگامی که به حالت عادی برگشتم، دیدم که ساعت سه نصف شب است بلند شدم و در اتاقی که بسته بود را باز کردم و لامپ را که روشن کردم دیدم که درست دیدم ، همان ساعت سه نصف شب است . ایشان فرمودند که نماز شب انسان را وسعت می دهد، نماز شب روح آدم را سیراب می کند ،روح انسان را بزرگ می کند، مبارزه با نفس خیلی سخت است .

ویژگیهای یاران رسول خدا(ص):
در قرآن مجید هم وقتی انسان های با تقوا و یاران رسول خدا (ص) را بیان می کند می فرمایند : « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا » (۴)محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند ، پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی ، این یاران اولین ویژگی که دارند نسبت به کفار و نسبت به آمریکا و اسرائیل سرسخت هستند ، دوستی آنها نسبت به مؤمنین است” أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ” نسبت به کفار سر سختند ، ” رُحَماءُ بَينَهُم” با خودشان مهربان اند ، ” تَراهُم رُكَّعًا سُجَّدًا ” آن ها را وقتی می بینید در حال رکوع و سجده هستند ، یکی از ویژگی های مهم یاران رسول خدا (ص) اهل رکوع و سجده هستند ، مسلماً این ویژگی شامل انسان های با تقوا است که بخشی از شب را اختصاص می دهند به نماز شب، وقتی نماز شب را خواندند شروع می کنند به ” تالينَ لاَِجْزاءِ الْقُرْآنِ يُرَتِّلُونَهُ تَرْتيلاً” با تدبر قرآن را تلاوت می کنند و هدفشان این نیست با تندی بخوانند و به آخر آیه برسند ، پس دو مطلب در مورد انسان های باتقوا ذکر شد ، از این پس هم گوینده و هم شنونده تصمیم بگیریم که عمل کنیم ، سعی کنید از همین امشب هر قدر که در توانتان است نماز شب بخوانید حتی اگر نمی توانید نیمه های شب برخیزید ، حداقل همان ابتدای شب دو سه رکعت از این نماز را بخوانید ، مثلاً همان سه رکعت آخر را بخوانید ، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر را بخوانید، تا آدم عادت کند ،باید کم کم این اتفاق بیافتد نمی شود که یک شبه این کار انجام شود عبادت باید با نرمی انجام شود.” تالينَ لاَِجْزاءِ الْقُرْآنِ” علاوه بر این که نماز شب می خوانند سعی شان بر این است که قرآن را هم تلاوت کنند ، نماز شب خیلی سفارش شده است ، برای رفع گرفتاری سفارش شده نماز شب بخوانید .

رفع مشکلات و گرفتاریها با نماز شب:
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «ای مردم! هیچ کس از شما نیست، مگر اینکه مشکلات و گرفتاریها همچون کمربندی او را محاصره کرده است. پس زمانی که دو سوم از شب گذشته و یک سوم باقی ماند، مَلَکی بر او وارد می شود و به او می گوید: برخیز و ذکر خدا بگو که صبح نزدیک است. پس چنانچه او حرکت کند و ذکر خدا را بگوید، یک گره از گرفتاریهایش گشوده می شود و اگر او بلند شود و وضو بگیرد و داخل نماز شود، همه مشکلات و گرفتاریهای او برطرف می شود. پس صبح می کند، در حالی که همچون مردمک چشم (روشن و پاکیزه) گردیده است».(۵)

فضیلت نماز شب از بیان امام صادق(ع):
درباره فضیلت شب همین بس که امام صادق (ع) به نقل از امیرالمومنین (ع) می فرمایند : هر کس یک دهم شب را به نماز به سر برد در حالی که نیتش فقط خدا و طلب اجر الهی باشد، پروردگار به فرشتگان می فرماید: به عدد آنچه روییده می شود از برگ و دانه ها و درختان در این شب، و به شماره تمام نی ها و شاخه های تازه، اجر و ثواب برای وی بنویسی، و هر کس یک نهم شب را به عبادت و نماز شب مشغول باشد، خداوند استجابت ۱۰ دعا را به او عطا می فرماید: و در قیامت نامه اعمالش را به دست راست وی خواهد داد. (۶)

حضور پُرشور در راهپیمایی ۲۲بهمن:
درآستانه ۲۲ بهمن قرار داریم ان شاءالله همه ما در راهپیمایی باشکوه این روز بزرگ شرکت کنیم ، حضور پُرشور در این راهپیمایی نصرت دین خداست، فرمایش مقام معظم رهبری برای راهپیمایی ۲۲ بهمن است : مردم با راهپیمایی بیست‌ودوم بهمن، این حقیقت را نشان می دهند که خدای متعال به وعده‌ی خود عمل کرده است که فرمود: اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِت اَقدامَکُم؛ (۷) خدای متعال قدمهای شما را ثابت می دارد؛ گامهای شما را استوار می دارد؛ نمی گذارد شما مجبور به عقب‌نشینی بشوید. این وعده‌ی الهی است؛ این وعده‌ی الهی در مورد ملت ایران تحقق پیدا کرده است؛ دین خدا را نصرت کردید، خدای متعال ثبات قدم به شما داد.

حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات:
امام خمینی (ره) نیز می فرمایند : «من به همه شما عرض می کنم که اگر – خدای ناخواسته – اسلام در ایران سیلی بخورد، در همه دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است، اگر اسلام را می خواهیم باید این جمهوری را حفظش کنیم.»پس حفظ نظام جمهوری اسلامی از نماز مهم تر است ، چون اگر فرض کنیم ما مردمان شهرستان زرند یا کرمان در راهپیمایی حضور نداشته باشیم ، دشمنان ما می فهمند که نظام از پشتوانه مردمی خالی شده است ، این پشتوانه مردمی است که دشمن نمی تواند تسلط پیدا کند ، ترس آنها از حمایت مردم از نظام بیشتر از ترس آنها از سلاحهای نظامی ساخت ایران است. این پشتوانه نظام بودن خیلی مهم است ، امیرالمؤمنین(ع) نیز با آن همه عظمت، بدون حمایت مردم نتوانستند کاری را انجام دهند. وقتی امام یاور داشته باشد و مردم پذیرش داشته باشد ، باعث نصرت می شود .اینکه امام قادر به تشکیل حکومت ونظام اسلامی باشند. بنابراین حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن باعث پشتوانه و اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی می شود ودر کشور های اسلامی، بیداری اسلامی اتفاق می افتد و مسلمانان جهان احساس می کنند که پشتوانه دارند ، بنابراین در راهپیمایی شرکت کنید نه اینکه بگویید باشیم یا نباشیم مهم نیست! نه این خیلی مهم است حضور یکایک شما مهم است ، این حضور یاری رسول خدا (ص) و یاری دین خداست. یاری نظام اسلامی و یاری امام و شهداست .این چند ساعت را وقت بگذارید تا در پیشگاه رسول خدا (ص) رو سفید باشیم ، خدا به توفیق داده تا با هر قدم که بر می داریم، دین خدا را یاری کنیم. ان شاءالله با یاری خدا همه در راهپیمایی و بعد هم در انتخابات که هر دو مظهر اقتدار اسلامی است، شرکت کنیم .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


پی نوشت:

۱- نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳ معروف به خطبه متقین

۲- سوره مبارکه بنی اسرائیل،آیه ۷۹

۳- سوره آل عمران آیه ۱۹۰

۴- سوره مبارکه فجر،آیه ۲۹

۵- بحار، ج ۸۲، ص ۲۲۳٫

۶- ثواب الاعمال، ص ۱۰۱-۱۰۲

۷- سوره‌ی محمد، بخشی از آیه‌ی ۷

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.