سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سنت ضیافت و مهمانی در اسلام / حماسه حضور میلیونی مردم در راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن ؛ سدی از جنس ایستادگی در مقابل نفوذ

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 426 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.12.01
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/11/23



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح (عج) ادرکنا و اغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان، شهدای والا مقام عملیات والفجر که سالگرد این عملیات است و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

در خطبه های گذشته عوامل سعادت و خوشبختی از دیدگاه پیامر اعظم(ص) را خدمتتان عرض کردم که پیامبر(ص) در این رابطه فرمودند: «لا تَزالُ اُمَّتی بــِخیرٍ ما تَحابُّوا وَ تَهادَوا وَ أدَّوُا الأمانَةَ و إجتَنِبُوا الحَرامَ وَ وَقَروا الضَّیفَ وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ، فَإذا لَم یَفعَلُوا ذلکَ، إبتَلوا بــِالقَحطِ وَ السِّنینِ»(۱) امّت من تا هنگامی که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند، امانت داری کنند، از حرام اجتناب کنند، میهمان را گرامی دارند، نماز را به پا دارند و زکات بدهند، در خیر و خوبی خواهند بود و اگر به این عوامل بی توجهی کنند ، به قحطی و خشکسالی مبتلا خواهند شد.

در ادامه تفسیر این حدیث شریف و بررسی عوامل هفتگانه سعادت از دیدگاه رسول خدا(ص) به عامل « وَقَروا الضَّیفَ » گرامی داشتن میهمان می رسیم.

آیین مهمان‌نوازی

مهمان‌نوازی رابطه‌ای میان میزبان و مهمان است و به عملکرد میزبان در قبال مهمان تفسیر می‌شود. مهمان‌نوازی در فرهنگ فارسی به تلاش میزبان برای تأمین راحت مهمان اطلاق می‌گردد. مهمان‌نوازی از نظر لغوی به معنای ابراز لطف عملی، تفقد و پذیرایی از مهمان است.(۲)

یکی از رسوم زیبای فرهنگ ما مهمانی دادن و میهمان شدن است. خونگرمی و مهمان نوازی مردمان ایران زمین، زبانزد همگان است و حس همدلی و انسان دوستی و مهرورزی از بارزترین ویژگی‌های این فرهنگ کهن است. مهمان نوازی در فرهنگ اسلام و پذیرایی از مهمان باعث ایجاد انس و آشنایی بیشتر، شرکت دادن دیگران در ثروت خود، احترام و بزرگداشت مردم و گذشت مالی است.

وظایف میزبان:
در مهمان داری میزبان و مهمان نسبت به یکدیگر وظایفی دارند که باید آنها را رعایت کنند.

*هرگاه مهمانی به منزل آید باید آداب مهمان داری را رعایت و احترام اورا به جا آورد و میزبان به استقبال و پیشوازی تا سر در خانه بیاید و به گرمی مهمان را به درون خانه دعوت کند وباخوشرویی جایی مناسب برای نشستن، استراحت برایش فراهم سازد.

*آماده کردن غذای مورد علاقه یکی از خصایل نیکوی میزبان به ویژه در دعوتی‌های خودمانی و دوستانه این است که از مهمان بپرسد غذای مورد علاقه‌اش چیست؟ اگر توانست آن غذا را برای وی تهیه کند در غیر این صورت از وی عذرخواهی کند. پرسش از مهمان این حسن را دارد که چنانچه پزشک او را از خوردن غذایی منع کرده است تهیه نگردد و در عوض غذایی باب میل مهمان آماده شود.

*غذا را هر چه زودتر برای مهمان آماده کند مهمان وقتی از راه می‌رسد به ویژه اگر مسافر باشد غالباً خسته و گرسنه است هم نیاز به غذا دارد و هم نیاز به استراحت؛ بنابراین باید هر چه سریعتر غذای او را آماده کنند تا بتواند استراحت کند.

*نباید از مهمان پرسید غذا خورده است یا نه وقتی مهمان سرزده از راه رسید میزبان بدون اینکه سؤالی کند هر غذایی را که در خانه داشت برای او بیاورد تا میل کند و اگر غذا نخورد آن را بردارد، چون بعضی از مهمانها کمرو هستند و چنانچه از آنها پرسیده شود غذا خورده‌اند یا نه؟ می‌گویند آری در حالی که ممکن است گرسنه باشند.

*غذا خوردن با مهمان یکی از وظایف اخلاقی میزبان این است که همراه مهمانش غذا بخورد و از غذا دست نکشد تا همه مهمانان سیر شوند و کنار بکشند. زیرا ممکن است بعضی از مهمانها کمرو باشند و در صورت غذا نخوردن صاحب خانه غذا نخورده و سیر نشده دست از غذا بکشند. باید به میزان مطلوب و لازم غذا جلوی مهمان نهاده شود و غذای کم را جلو مهمان نهادن نوعی حرمت شکنی به خود و مهمان محسوب می‌شود و غذای بیش از حد لازم آوردن هم نوعی تکلف و خود نمایی است که هر دو آنها نارواست.

*طعنه نزدن به مهمان اگر مهمان اخلاق به خصوصی دارد و یا عیبی در اوست که اگر کسی آن عیب را به رخش بکشد ناراحت می‌شود میزبان نباید کوچکترین اشاره‌ای به آن بکند نگاه کردن به دهان مهمان در حین غذا خوردن، اشاره کردن به چگونگی غذا خورد و زدن حرفهای رکیک از جمله اخلاق زشتی است که بعضی از میزبانها دارند و مهمان خود را با این وسیله ناراحت می‌کنند.و سرانجام از جمله وظایف میزبان این است که:
*درباره مطلبی که مهمان دوست دارد صحبت کند.
* قبل از مهمان نخوابد.
* در حضور آنها از کمبودها و مشکلات زندگی ننالد.
*چنانچه صحبت‌های مهمان باب میلش نبود خود را ناراحت نشان ندهد.
*در حضور او به خانواده خود خشم نگیرد.
به هر حال میزبان تا جایی که می‌تواند مهمان خود را گرامی بدارد و از حضور او اظهار مسرت و خوشحالی نماید.

وظایف مهمان:
مهمان نیز به نوبه خود نسبت به میزبان وظایفی دارد.
*اطلاع دادن به میزبان هر گاه فردی قصد مهمان شدن در منزل کسی را داشته باشد باید از قبل به وی اطلاع دهد یا حداقل زمانی به منزل شخص برود که مهیا ساختن بساط مهمانی برای صاحب خانه میسر باشد زیررا اگر فرد بدون هماهنگی در زمانی که فرصت چندانی برای تهیه غذا نیست به خانه کسی برود چه بسا میزبان خود را برای تهیه غذا به دردسر و مشکل مواجه سازد و در نتیجه جلوی مهمان احساس شرمندگی نماید.

*در وقت معین و مقرر حاضر شود مهمان نباید مهمانی رفتن را با تأخیر بیندازد که صاحب خانه و مهمان دیگر در انتظار بمانند. همان‌طور که اگر موقع معینی را تعیین کردند نبایستی زودتر از به مهمانی برود زیرا ممکن است در آن لحظه میزبان آمادگی استقبال و پذیرایی نداشته باشد و در نتیجه شرمسار می‌شود.

*هر جا صاحب خانه اشاره کرد بنشیند مهمان هرگز نباید در مورد مکان نشستن جربحث کند و هر جایی را که برای او پیشنهاد شد آن جا بنشیند چرا که ممکن است خود مهمان جایی را انتخاب کند که مُشرف به نقاط حساس خانواده مانند آشپزخانه باشد یا ساکنین منزل را دچار سختی کند بنابراین پیشنهاد میزبان را اطاعت نموده و احترامش را پاس بدارد و همان‌جا که به او گفته می‌شود بنشیند.

*پرهیز از تجسس در مهمانی هر گاه وارد منزل یکی از دوستان خود می‌شود نباید همچون جاسوس‌ها به کنجکاوی گوشه و کنار منزل بپردازد. به هیچ عنوان صندوق، کیف، بسته، پرونده یا چیز نهفته و طبقه‌بندی شده‌ای را باز نکند زیرا چنین عملی خلاف تعهد و امانتی است که میزبان بر دوش مهمان گذاشته است مهمان نباید موازین مهمانی را زیر پا بگذارد و از حسن اعتماد میزبان سوءاستفاده کند.

*تقاضای دشوار از میزبان نکند یکی از وظایف مهمان این است که اگر میزبان وضع خوبی ندارد و قدرت مالی او ضعیف است از او تقاضای غذایی غیر از آنچه برایش می‌آورند نکند حتی اگر می‌داند میزبان غذای مورد علاقه‌اش را تهیه می‌کند باز هم از نظر اخلاقی و عرفی این تقاضا درست نیست.

*به نوع غذا اهمیت ندهد در بین مردم این طور جا افتاده که اگر کسی را به مهمانی دعوت کردند یعنی اینکه برای او غذای لذیذی تهیه کرده‌اند و دعوت کردن فقط برای خوردن است. وقتی از مهمانی برگشت اولین سؤالی که از او پرسیده می‌شود این است که چه غذایی درست کرده بودند؟ هدف از پذیرفتن دعوت و مهمانی رفتن نباید پُر کردن شکم و لذت جسمانی و نوع غذا باشد بلکه هدف باید امور معنوی و نزدیکی به خدا از این طریق باشد.

با تمام اهمیتى كه میهمان دارد پذیرائی هاى پر تكلف و پر زرق و برق از نظر اسلام نه تنها كار خوبى نیست، بلكه رسماً از آن نهى شده است ، مهمانی باید بدون اسراف و هزینه های اضافی برگزار شود. در ادامه خطبه چند حدیث در باب اطعام و سفره داری جهت تبرک خدمتتان عرض می کنم.

سنت ضیافت و مهمانی در اسلام :
امام علی(علیه السلام) فرمودند: « لَذَّةُ الکِرامِ فِى الإطعامِ» لذّت کریمان در خورانیدن ،«وَلَذَّةُ اللِّئامِ فِى الطَّعامِ »و لذّت فرومایگان در خوردن است .(۳) انسانهای بخشنده و کریم از اینکه به مردم اطعام بدهند و مردم سر سفره آنها بنشینند،لذت می برند ولی انسانهای پست و خسیس در تنها خوردن لذت می برند.

فضیلت مهمانداری:
یكی از صفات بسیار پسندیده – كه اگر در هر فرد وجود داشته باشد، فضیلتی بزرگ محسوب می‏شود – مهمانداری و مهماندوستی است. تمامی پیامبران به این صفت زیبا و پسندیده آراسته بودند و یكی از صفات بارز آنان مهماندوستی بود. ما هیچ پیامبری را سراغ نداریم كه از مهمان روگردان بوده باشد.

میزبانی حضرت ابراهیم ‏علیه السلام
حضرت ابراهیم ‏علیه السلام یكی از پیامبران عظیم‏الشان بود كه هیچ‏ وقت ‏بدون‏ مهمان غذا نمی‏خورد و لب به غذا نمی‏زد. از قضا روزی مهمان برای ‏آن حضرت نرسید و او گرسنه بود. از خانه به جست‏وجوی مهمان ‏بیرون آمد. دید در صحرا جماعتی در حال سفرند. حضرت ابراهیم ‏علیه السلام خود را به آنها كه پانزده نفر بودند، رساند و آنها را به ‏مهمانی دعوت كرد.آنها گفتند: ما گروهی كارگر بیچاره هستیم. هر یك از ما اطفال و عیال ‏زیادی داریم. اگر خود مهمان شویم، اهل و عیال ما گرسنه خواهند ماند.حضرت ابراهیم فرمود: اجرت عملگی شما را نیز خواهم داد. به هر حال‏ آنها را راضی كرد و به خانه آورد و مهمان نمود.وقتی كارگران در ضیافت ‏شركت كردند و اجرت هم گرفتند، با خود گفتند: حقیقتا دین ابراهیم بر حق است؛ زیرا مهمان می‏كند و اجرت هم‏ می‏پردازد.در همان ساعت نزد حضرت ابراهیم ایمان آوردند و به سوی خانواده خود برگشتند. (۴)

احترام مهمان بر هر شخصی لازم است
حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود دو نفر که یکی پدر و دیگری پسر او بود به عنوان مهمانی به خانه علی (علیه السلام) آمدند. حضرت از جای خویش برای آنها حرکت کرد. ایشان را در بالای مجلس نشانید و خود در مقابل آنها نشست. آنگاه دستور داد غذا بیاورند. پس از صرف خوراک قنبر طشت و آفتابه و حوله آورد خواست دست بشوید. علی (علیه السلام) از جا بلند شد و آفتابه را از دست قنبر گرفت تا دست پدر را بشوید ولی آن مرد خویش را به خاک افکنده عرض کرد یا علی تو می‏خواهی آب بر دست من بریزی خداوند مرا بدان حال ببیند؟ فرمود بنشین خدا می‏بیند تو را در حالی که یکی از برادرانت که با تو فرقی ندارد مشغول خدمت تو است نشست. علی (علیه السلام) فرمود قسم می‏دهم به حق بزرگی که بر گردنت دارم طوری آرام و آسوده بنشین چنانکه اگر قنبر بر دستت آب می‏ریخت آسوده بودی.

هنگامی که دست او را شست آفتابه را به محمد ابن حنفیه داد فرمود اگر این پسر تنها آمده بود دست او را می‏شستم ولکن خداوند دوست ندارد بین پدر و پسری که در یک محل و مجلس هستند در احترام تسویه باشد. اکنون پدر دست پدر را شست تو هم پسرجان پسر را بشوی. محمد بن حنفیه دست او را شستشو داد. امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود هر کسی از علی (علیه السلام) پیروی کند در این کار شیعه حقیقی خواهد بود.(۵)

مهمانداری در جوامع مختلف
مهمانداری و مهمان نوازی یکی از صفات برجسته هر خانواده، شهر و یا کشور است، وقتی کسی می خواهد از خوبی های شخص یاد کند، می گوید: آدم مهمان نوازی است و یا می گوید: مردم فلان شهر، آدم های مهمان دوستی هستند و ازمهمان، خوب پذیرایی می کنند. مهمان نوازی از سجایای برجسته اخلاقی است و ملت هایی که بهره بیشتری از این سجیه اخلاقی دارند، به آن مباهات و افتخار می کنند یکی از صفات برجسته بت پرستان زمان جاهلیت که اسلام نیز آن را تأیید کرده و زبانزد خاص و عام بوده و هست، مهمان دوستی و مهمان نوازی آنها بوده است، حتی بعضی از طوایف عرب شب ها آتش در صحرا روشن می کردند تا اگر غریبه ای وارد منطقه شان شد، آتش را ببیند و به مهمانی آنها برود. اعراب به افرادی که زیاد برای آنها مهمان می آمد صفاتی را نسبت می دادند، مثلاً می گفتند: « فلانی کثیر الرماد است» یعنی خاکستر خانه اش زیاد است؛ کنایه از این که چون مهمانش زیاد است، پخت و پز بسیار دارد و در نتیجه خاکستر خانه اش زیاد است.یا می گفتند: فلانی حیاط خانه اش در ندارد، کنایه از این که چون مهمان زیاد به خانه اش رفت و آمد می کند، گویا برای رفاه حال مهمانان برای خانه اش در نگذاشته است این قبیل اوصاف هنوز در بین آنها مرسوم است. (۶)

برکت های مهمان
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «إِنَّ الضَّیْفَ إِذَا جَاءَ فَنَزَلَ بِالْقَوْمِ» وقتی مهمان وارد خانه ای می شود، « جَاءَ بِرِزْقِهِ مَعَهُ مِنَ السَّمَاءِ » به همراه او، رزقش هم از آسمان فرو می آید.«فَإِذَا أَکَلَ » وقتی مشغول غذا خوردن شد، «غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ بِنُزُولِهِ عَلَیْهِمْ» خداوند متعال، گناهان اهل خانه را می بخشد. (۷)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: « إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً »وقتی خداوند اراده کند که به بنده ای خیر عنایت کند، « أَهْدَى لَهُمْ هَدِیَّةً »هدیه ای را به سوی او می فرستد. مردم سؤال کردند: « وَ مَا تِلْکَ الْهَدِیَّةُ » آن هدیه چیست؟! حضرت فرمود: « الضَّیْفُ یَنْزِلُ بِرِزْقِهِ » مهمان! با رزقش وارد می شود و « وَ یَرْتَحِلُ بِذُنُوبِ أَهْلِ الْبَیْتِ»با رفتنش، گناهان اهل خانه را می برد».(۸)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: ««مَا مِنْ ضَیْفٍ حَلَّ بِقَوْمٍ »هیچ مهمانی وارد خانه ای نمی شود، « إِلَّا وَ رِزْقُهُ فِی حَجْرِهِ» مگر آن که رزقش را به همراه خواهد آورد».(۹)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «کُلُّ بَیْتٍ لَا یَدْخُلُ فِیهِ الضَّیْفُ »هر خانه ای که مهمان وارد آن نشود، « لَا یَدْخُلُهُ الْمَلَائِکَةُ»ملائکۀ خداوند هم وارد آن نمی شود.(۱۰)

ارزش غذا دادن به دیگران
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: « مَنْ أَطْعَمَ ثَلَاثَ نَفَرٍ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ »کسی که سه نفر از مؤمنین را اطعام کند،« أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ ثَلَاثِ جِنَانِ مَلَکُوتِ السَّمَاءِ » خداوند متعال در سه باغ از ملکوت آسمان ها او را اطعام نماید: « الْفِرْدَوْسِ وَ جَنَّةِ عَدْنٍ وَ طُوبَى »باغ فردوس، باغ بهشت عدن و باغ طوبی.« وَ هِیَ شَجَرَةٌ مِنْ جَنَّةِ عَدْنٍ غَرَسَهَا رَبِّی بِیَدِهِ» طوبی درختی است در بهشت عدن و خداوند با دوست (رحمت) خود آن را کاشته است.(۱۱)

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ أَطْعَمَ مُسْلِماً حَتَّى یُشْبِعَهُ »کسی که مسلمانی را اطعام کند تا اینکه سیر گردد، « لَمْ یَدْرِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ مَا لَهُ مِنَ الْأَجْرِ فِی الْآخِرَةِ لَا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ »احدی از مخلوقات بجز خدای رب العالمین، اجر و پاداش او را نمی داند. نه ملک مقربی و نه نبی مرسلی!» . سپس امام فرمود: « مِنْ مُوجِبَاتِ الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ »از جمله اموری که موجب بهشت و مغفرت الهی می گردند: « إِطْعَامُ الطَّعَامِ السَّغْبَانَ »اطعام طعام، در هنگامۀ گرسنگی است.(۱۲) آن گاه، این آیه را تلاوت فرمود: «أَوْ إِطْعامٌ فی‏ یَوْمٍ ذی مَسْغَبَةٍ * یَتیماً ذا مَقْرَبَةٍ * أَوْ مِسْکیناً ذا مَتْرَبَةٍ»(۱۳) « یا غذا دادن در روز گرسنگى .. * یتیمى از خویشاوندان * یا مستمندى خاک‏نشین را».

مواردی که ولیمه دادن در آن ها پسندیده است:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در وصیت خود به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: « یَا عَلِیُّ لَا وَلِیمَةَ إِلَّا فِی خَمْسٍ » ای علی! ولیمه ای نیست مگر در پنج مورد: « فِی عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَازٍ »در عُرس، خُرس، عِذار، وِکار و رِکار. « فَالْعُرْسُ التَّزْوِیجُ » عُرس ، ازدواج است(ولیمه ازدواج مستحب است.)« وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ » خُرس ، تولد فرزند است(مستحب است به شکرانه تولد فرزند ولیمه بدهند) « وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ »عِذار ختنه کردن است. « وَ الْوِکَارُ فِی (بِنَاءِ الدَّارِ وَ شِرَائِهَا) »وِکار در رابطه با ساخت و خرید مسکن است. « وَ الرِّکَازُ الرَّجُلُ یَقْدَمُ مِنْ مَکَّةَ»و رکاز هم بازگشت از سفر حج است.(۱۴)

اکرام مهمان:
امام محمد باقر (علیه السلام) می فرماید: «از جمله اموری که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) به فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) آموخت این بود: «مَنْ کَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُکْرِمْ ضَیْفَهُ»کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، باید مهمان خود را گرامی دارد». (۱۵)

امام صادق (علیه السلام) فرمود: « کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی­ الله ­علیه ­و آله) إِذَا أَکَلَ مَعَ الْقَوْمِ طَعَاماً »پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وقتی با دیگران غذا می خورد، « کَانَ أَوَّلَ مَنْ یَضَعُ یَدَهُ »اولین کسی بود که دستش را به سمت غذا می برد « وَ آخِرَ مَنْ یَرْفَعُهَا لِیَأْکُلَ الْقَوْمُ»و آخرین کسی بود که دست از غذا می کشید. این کار را انجام می داد تا دیگران هم (به راحتی) غذا بخورند»(۱۶)

در پایان خطبه اول، یکی از وصیت های پیامبر (صلی الله علیه وآله) به حضرت علی (علیه السلام) را خدمت شما عرض می کنم که فرمودند: «یا علی! تو را وصیت می کنم به خوب همسایه داری و اکرام کردن مهمان و پذیرایی از آنها» .(۱۷)

خطبه دوم
اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ،انجام واجبات و ترک محرمات .انجام دستورات خداوند خوشبختی می آورد ، چون خداوند خالق ماست و فرمان به انجام دادن آنچه که مایه خیر و صلاح ماست ،داده است و از آنچه برای ما ضرر دارد، نهی کرده است. ان شاءالله خداوند توفیق عمل به دستورات الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات را به همه ما عنایت بفرماید.

انقلاب اسلامي پديده‏اي جهاني‏
انقلاب اسلامي به‏سان شعاع خورشيدي مي‏ماند كه وقتي طلوع ‏كرد، تمام دنيا و حيات بشر را از شرق و غرب عالم متوجه خود ساخت زيرا جوهره و فلز انقلاب اسلامي، بين‏المللي و جهاني بوده است و لذا با پشتوانه نصرت الهي در ابعاد گوناگون، موج‏آفرين گرديد و وعده حضرت امام مبني بر صدور انقلاب به اقصي نقاط جهان را متجلي ساخت.

شعاع انقلاب اسلامی:
یک عده انقلاب اسلامی را در واقع جنبش و حركتي در مقابله با رژيم طاغوتي و دست‏نشانده پهلوي و تنها براي نجات كشور و ملت ایران از زير بال ذلت و خواري دوران ستم‏شاهي می دیدند كه با سرنگوني كاخ ظلم و ستم پهلوي و جايگزيني حكومت مردمي جمهوري اسلامي براي تأمين استقلال و آزادي و رفاه عمومي، به نتيجه رسيد . در صورتی که انقلاب اسلامی خود را نه تنها در برابر محرومان و پابرهنگان و مستضعفان عالم و امت اسلام مسئول می داند بلکه در صدد نجات تمام ملتها و كشورهای جهان نیز هست تا زمینه تشکیل حکومت عدل جهانی حضرت ولی (عج) فراهم شود.

حماسه حضور میلیونی مردم در راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن ؛ سدی از جنس ایستادگی در مقابل نفوذ


دیروز راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن در استان کرمان و شهرستان زرند همزمان با سراسر کشور برگزار شد. در هیچ انقلابی سابقه ندارد که بعد از ۳۷سال ، اینگونه مردم پای انقلاب بمانند.دست مریزاد، درود و رحمت خدای تبارک تعالی بر همه شما باد، به حق فرمایش حضرت امام (ره) دیروز تجلی پیدا کرد که فرمودند من به خوبی ملت ایران سراغ ندارم. مردم ایران از ملت زمان رسول خدا(ص) بهتر هستند. در تاریخ داریم که پیامبر خدا(ص) با مردم نماز جمعه می‌خواند و مشغول خطبه خواندن بود. در این میان یک کاروان تجارتی فرا رسید و سر و صدا ایجاد شد. مردم نماز را رها کرده و به سمت کاروان شتافتند و به غیر از ۱۲ نفر بقیه پیامبر(ص) را تنها گذاشتند. در این حال این آیات نازل شد: «إِذا رَأوْا تِجارَةً أوْ لَهْوًا انْفَضّوا إِلَیْها وَ تَرَکُوکَ قائِمً» (۱۸)( به نماز جمعه اهمیت ندهند ) ، هنگامی که آن‌ها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند، پراکنده می‌شوند و به سوی آن می‌روند و تو را ایستاده (در حالی که خطبه می‌خوانی) به حال خود رها می‌کنند.

ولی مردم ایران این چنین نیستند و تا کنون چنین کاری را انجام نداده اند. به فرموده امام خمینی مردم ایران از مردم زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز بهترند، مردم آن زمان کاری کردند که حضرت علی (ع) با چاه درد دل می کردند ولی ملت ایران بعد از ۳۷ سال در سرما ، برف و باران برای حمایت از انقلاب به میدان آمدند، واقعاً زبان از تشکر و عظمت کار آنها قاصر است. اقتدار نظام جمهوری اسلامی در دلهای مردم است، وقتی مردم انقلاب را از خودشان بدانند ، پای انقلاب می مانند و این چنین باشکوه در جشن پیروزی انقلاب شرکت می کنند، در کنار همه گرانی ها و عملکرد بد بعضی مسئولین، آنچه اصل است و مردم را به صحنه می آورد انقلاب ، اسلام و مسئله ولایت است.

از همه مردم ولایتمدار شهرستان زرند، زن و مرد، پیر و جوان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

دو پيام راهپيمايي ۲۲ بهمن‏
دو پيام در اين‏ راهپيمايي‏هاي بيست‏ودوم بهمن وجود داشته است: يكي پيام استقامت، يكي پيام وحدت.

استقامت يعني چه؟ يعني ملت ايران بر روي آرمانهاي انقلاب ايستادگي دارند. ما آرمانهاي ايجابي هم داشتيم، آرمانهاي سلبي هم داشتيم؛ آرمانهاي ايجابي ما عبارت بوده است از اين‏كه ما دنبال عدالت اجتماعي هستيم؛ ما دنبال حضور مردمي در حوادث گوناگون كشور هستيم؛ ما دنبال اسلام هستيم؛ ما سعادت كشور را در عمل به تعاليم اسلامي مي‏دانيم؛ ما دنبال اقتصاد مستقل هستيم؛ دنبال فرهنگ غيروابسته به بيگانگان و فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني خودمان هستيم؛ ما دنبال پناه دادن به مظلوم و مقابله با ظالم هستيم؛ ما دنبال پيشرفت كشور هستيم؛ ما دنبال برجستگي علمي كشور هستيم؛ مي‏خواهيم كشورمان در علم، در اقتصاد، در فرهنگ، در امور اجتماعي، در اخلاق، در معنويت، پيشرو و پيش‏قدم باشد؛ پيامهاي مثبت ايجابيِ انقلاب ما اين‏ها است.

يك پيامهاي سلبي هم انقلاب داشت؛ پيام سلبي انقلاب اين است كه ما تسليم زورگويي نمي‏شويم، تسليم باج‏خواهي نمي‏شويم، تسليم نظام سلطه نمي ‏شويم.

پیام های این راهپیمایی در شعارهای «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» پیدا بود که نشان از شناخت بالا و بصیرت مردم وابراز عشق و علاقه به اسلام، قرآن ، مقام معظم رهبری،امام و شهدا بود.

پیام دیگر این راهپیمایی وحدت و همدلی بود که همه در این راهپیمایی شرکت کردند و بار دیگر حماسه بزرگی را آفریدند. ان شاءالله عید دوم پای صندوق های رأی باشد، همه با شرکت در این انخابات نظام جمهوری اسلامی را حفظ می کنیم.

در زمان جنگ که کشور ما مورد تهاجم دشمن قرار گرفته بود، وظیفه بود تا از شهر ما نیز دوازده هزار رزمنده برای حفظ کشور و نظام اسلامی ،جان خودشان را فدا کنند، امروز نیز حضور حداکثری و شرکت در انتخابات وظیفه ملی ماست. پس حضور در انتخابات بسیار مهم است ولی آنچه مهمتر است این است که فردی را انتخاب کنیم که انقلابی باشد. در انتخاب نمایندگان باید به شاخص های مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری توجه داشته باشیم. کسانی را انتخاب کنیم که به دنبال حفظ راه امام ، ارزش ها وحفظ نظام باشندو در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

فریب لبخند دشمن را نخوردید، راحت عهد می شکند
برخی مدعی اند که بعد از برجام دیگر نیازی به شعار مرگ بر امریکا نیست. با برجام لبخند و دوستی امریکا نصیب ما شده است .ولی همه ما می بینیم که دشمنی امریکا با ملت ایران تمام شدنی نیست، امریکایی ها هنوز چنگ و دندان به ما نشان می دهند. قتل و عام مسلمانان در یمن ، بحرین و فلسطین ، پر و بال دادن به دولت های مستکبر و به وجود آوردن گروههای ضد اسلامی داعش و … همه از جانب صهیونیست ها امریکایی هاست ونشان از دشمنی سرسخت آنها با اسلام ناب است.

این حقیقت را خداوند ،هنگام نزول قرآن ، بیان کرد : «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصير» (۱۹)یهود و نصاری -که مدعی حرکت فرهنگی هر دوران می‌باشند- از شما راضی نمی‌شوند، مگر آن‌که شما- از ادعای تمدنی خود و فعالیت‌های فرهنگی خاص اسلام- دست بردارید و همان نوع نگاهی را که به عالم و آدم دارند بپذیرید و آن نگاه را به عنوان هدایت و رستگاری بشر قبول کنید، ای پیامبر! به آن‌ها اعلام کن هدایت الهی تنها هدایت است نه آن‌چه شما با فکر خود برای بشریت طراحی کرده‌اید و شما مسلمانان نیز بدانید اگر بعد از آن‌که به نور وحی الهی حقیقت برایتان روشن شد،‌امیال و هوس‌های یهود و نصاری را دنبال کنید، انتظاری از ولایت الهی و نصرت و یاری او که از طریق اسلام در این تاریخ برای شما گشوده شده، نداشته باشید.

تا ما مسلمان هستیم و معتقد به یگانگی خداوند و پیرو پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و معتقد به ولایت و امامت امیرالمؤمنین و یازده فرزندش هستیم، آنها دست از دشمنی خودشان بر علیه ما بر نمی دارند. دشمنی آنها با اسلام و اصل نظام اسلامی ایران است ، پس ساده اندیشی است اگر یک عده فکر کنند که دشمنی آنها در پسا برجام تمام شده است.

همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند: « … دولتی که دستش از منابع عظیم مالی و انسانی کشور قطع شده بود و هرچه توانست توطئه کرد، دولت آمریکا بود. سی سال دولت آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی و علیه ملت ایران توطئه کرده، ضربه زده، تدابیر گوناگون اندیشیده؛ هر کار توانسته کرده. اگر شما فکر کنید یک کاری بود که آمریکائی‌ها میتوانستند بکنند و نکردند، بدانید که چنین چیزی نیست؛ هر کار ممکن بوده، کرده‌اند. خوب، شما می‌بینید که نتیجه‌ی این رویاروئی، بالندگیِ هرچه بیشتر ملت ایران، پیشرفت هرچه بیشتر جمهوری اسلامی، قوت روزافزون این کشور و این نظام بوده. آنی که ضرر کرده است، آنهایند. گاهی هم حرفهای به‌ظاهر آشتی‌جویانه‌ای در این مدت زدند؛ اما هر وقت که لبخندی به روی مسئولین جمهوری اسلامی زدند، وقتی دقت کردیم، دیدیم خنجری در پشت سرشان مخفی کرده‌اند؛ از تهدید دست برنداشته‌اند؛ نیتشان عوض نشده است. خنده‌ی تاکتیکی، لبخند و روی خوش تاکتیکی، فقط بچه‌ها و کودکان را فریب میدهد. یک ملت بزرگ با این تجربه، و مسئولین برگزیده‌ی یک چنین ملتی، اگر فریب بخورند، خیلی باید ساده‌لوح باشند؛ یا باید ساده‌لوح باشند، یا باید غرق در هوی‌ و هوس باشند؛ دنبال زندگی راحت و خوش و همراه با عافیت باشند؛ بخواهند با دشمن بسازند. والّا اگر مسئولین کشور باهوش باشند، دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه‌ی وجود داشته باشند، گول لبخند را نمیخورند.»(۲۰) همچنین ایشان تأکید کردن که همواره در مقابل دشمن ایستادگی کنید ،همانند کار مقتدرانه سپاه پاسداران در دستگیری ده تفنگدار متجاوز امریکایی.

در انتخابات اسفند ۹۴ رقابت بر سر چيست؟!
مشاركت عمومي و حداكثري در انتخابات به هر ميزاني كه اتفاق بيفتد، در مجموع برگ امتيازي است براي ملت بزرگ ايران اسلامي اما برخي را اين‏گونه اعتقاد است كه لازمه مشاركت حداكثري تنها رقابت فراگير و آزادي به‏معناي فضاي باز براي همه سلايق و جناحها و گروه‏هاي سياسي است، بدون توجه به مؤلفه‏هاي اثرگذار ديگر.

در پاسخ به اين طيف كه منحصراً حضور حداكثري را به رقابتهاي سياسي و بعضاً غيرمتعارف معطوف مي‏سازند بايد گفت مگر در انتخابات سال ۱۳۸۸ حضور حداكثري با ركوردشكني حدود ۴۰ ميليوني و ۸۵ درصد واجدان شرايط رأي دادن، اتفاق نيفتاد؟! و البته از منظر اين نگاه رقابت هم به اوج خود رسيده بود اما در نتيجه چه چيز عايد مردم و نظام گرديد؟ آيا اگر تنها حضور حداكثري با عامل منحصر رقابت بايِّ‏نحوكان مطلوب باشد پس چرا بايد نتيجه آن آتش فتنه‏اي گردد كه هم طمع و اميد دشمنان قسم‏خورده ملت ايران را در ايجاد مزاحمت و دخالت در امور مردم ايران افزايش بدهد و هم هزينه‏هايي را بر نظام و انقلاب تحميل سازد.

اين نوع نگاه قطعاً مبتني بر نوعي انديشه ليبراليستي و تكنوكراتي و سكولاريستي است كه تنها به قدرت مي‏انديشد و براي رسيدن به قدرت سياسي نيز هرگونه رقابتي را مجاز و مشروع مي‏داند.

اين در حالي است كه در نظام سياسي اسلام حتي شهروند مخالف هم براي اعلان نظر و رأي خود هيچ‏گونه مانعي را نمي ‏بيند.

اما اين‏كه صاحبان انديشه ‏هاي ارتجاعي و انفعالي و اهالي فتنه كه جز به منافع حزبي و قشري و گروهي توجه ندارند، انتظار داشته باشند نظر و مواضع آن‏ها غلبه يافته و اكثريت مردم تابع خواسته‏هاي آن‏ها باشند و الا با رنگ تقلب اصل حماسه حضور مردم را نيز زير سؤال برده و شيريني حضور حداكثري در انتخابات را به تلخي بگرايند، به‏دور از انصاف و وجدان است.

آيا رقابت براي كسب قدرت و رسيدن به كرسي‏هاي زورآزمايي و اصطكاكهاي دروني و ايجاد تشنج و تشتت و دوگانگي بين ملت و جامعه و در نهايت جلب رضايت بيگانگان و دشمنان ملت ايران است و يا آن‏كه رقابت براي شايستگي‏ها و كسب توفيق خدمت خالصانه و بي‏منت و در نهايت افتخار جان‏نثاري در راه اسلام و قرآن و ارزشهاي ملي و انقلابي و مكتبي مردم عزيز و شريف ايران بايد ‏باشد؟!

ان شاءالله به خواست خداوند در انتخابات آینده همه شرکت کنیم و با انتخاب افراد متدین و انقلابی، مجلسی انقلابی ، مستحکم در خط امام و رهبری و مقاوم و مقتدر در مقابل استکبار جهانی داشته باشیم و خداوند تبارک و تعالی نصرتش را بر ما جاری کند.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمت همه شما نمازگزاران بزرگوار عرض می کنم.

حضرت زینب(س) الگوی حضور اجتماعی زن مسلمان
اولین مناسبت ، یکشنبه پنجم جمادی الاول ولادت با سعادت حضرت زينب كبري(س) ، روز پرستار و بهورز را داریم ، این روز را به همه پرستاران عزیز که نمونه صبر و پایداری در برابر مشقات و سختی های زندگی هستند تا آسایش را به دیگران هدیه دهند، تبریک عرض می کنم و از درگاه خداوند منان برای این عزیزان، نشاط،شادابی و توفیق روز افزون در خدمت رسانی به بیماران جامعه را دارم .

حضرت زينب (سلام الله علیها) ، بيانگر شخصيت زن مسلمان است. زن امروز كه مشتاقانه به دنبال الگويي است تا در عين حضور در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي و سياسي، پاكدامني او آلوده نشود، مي‏تواند و بايد از حضرت زينب(سلام الله علیها) پيروي كند. بررسي ابعاد گوناگون زندگي سرتاسر افتخار و حماسي زينب كبرا(سلام الله علیها) مُهر باطلي است بر ناآگاهاني كه زن مسلمان را بسته در چادر و اسير در كنج خانه مي‏دانند. حضور آن بزرگ‏بانوي اسلام در بزرگ‏ترين حادثه خونين تاريخ، جايي براي ترديد و طرح شبهه نگذاشته است. یک بانوی محجبه می داند که چادر براي او اسارت نمي آورد، بلكه به او ابهّت مي بخشد. زني كه بر اساس ايمان و عقيده محكم، چادر بر سر كند، احساس كرامت مي كند، نه احساس حقارت و احساس حقارت كردن اسيري است. ولادت با سعادت بانوی صبرو استقامت حضرت زینب (س) را به ساحت مقدس آقا امام زمان (عج( و همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم.

ماجرای سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی
یکشنبه مصادف با صدور حكم تاريخي امام خميني(ره) مبني بر ارتداد سلمان رشدي نويسنده كتاب آيات شيطاني(۱۳۶۷ش) نیز می باشد.سلمان رشدی یک مسلمان هندی جاه طلب وچپ گرا بود که کتاب «آيات شيطاني» را نوشت و در آن به مقام مقدس حضرت پيامبر اكرم(ص) و به مقدسات مسلمين اهانت کرد.

او در ماموريت استعماري انگليسي و آمريكايي خويش در راستاي مبارزه با اسلام این كتاب را نوشت. سلمان رشدی، مامور آمريكا شيطان بزرگ جهان بود. استكبار جهاني ريشه انقلاب اسلامي را در بعثت پيامبر اعظم حضرت محمدبن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم مي ديد و تصور مي كرد بااهانت به پيامبر اسلام مي تواند از صدور انقلاب اسلامي ايران به سراسر جهان پيش گيري كند.

امام خميني رضوان الله تعالي عليه شيطان شناس بزرگ زمان با آگاهي از اين توطئه و نقشه شيطاني دشمنان پيامبر اكرم يك تنه به صحنه آمد و با صدور حكم اعدام سلمان رشدي لعنه الله عليه نقشه پليد دشمنان سعادت و تكامل بشريت را خنثي نمود و جلوي موج اهانت به رسول اعظم را گرفت. در پي انتشار اين كتاب، حكم تاريخي امام خميني(ره) در مورد مرتدّ بودن و وجوب قتل اين نويسنده در تاريخ ۲۵/۱۱/۱۳۶۷ صادر مي‏شود. اين حكم مبتني بر احكام قطعيه و مسلم دين مبين اسلام مي‏باشد. توضيح آن كه براساس روايات متعددي كه از ناحيه معصومين(ع) وارد شده است و مورد توافق تمامي علماي اسلامي، اعم از شيعه و سني مي‏باشد؛ شخصي كه به خداوند متعال، يا رسول اكرم(ص) يا ائمه معصومين(ع) (مورد اخير از اختصاصات شيعه مي‏باشد) توهين و هتاكي كند، كافر و مرتد گرديده و كشتن گوينده ناسزا واجب است. با انتشار این فتوا موجی از شور جهان اسلام را فرا می گیرد و جریان اهانت به اسلام برای همیشه دفن شد.

حکم اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان‏
حضرت امام (ره) از مدت‌ها قبل وقایع مرتبط با انتشار کتاب آیات شیطانی را دنبال می‌کردند. به طوی که این وقایع بر وضعیت جسمی ایشان نیز فشار می آورد. یکی از اعضای تیم پزشکی ایشان نقل می‌کند ” شبی که فردای آن روز، حکم اعدام سلمان رشدی را صادر کردند برای ایشان بسیار شب بحرانی بود. که البته ما فهمیدیم: ایشان چند شبی بود خواب نداشتند بسیار بی قرار بودند، دیرتر می خوابیدند. تعداد ریتم قلبشان بالا بود. ما پیش خودمان برایمان سؤال پیش آمده بود که چی شده، مشکل چیست؟ حضرت امام در این ساعت از شب باید خواب باشند و نباید قلبشان مثلا بیشتر از ۶۰ تا ۶۵ تا بزند. چطور است که ریتم قلبشان بالاست این نوساناتی که روی دستگاه ایجاد می شد، جریان چیست؟ پزشکان هم معاینه می کردند و مساله ای نبود. بعد از اینکه ایشان فتوای اعدام سلمان رشدی را اعلان کردند تازه ما فهمیدیم که ایشان حدود یک هفته، واقعا اذیت می شدند حالا یا مطالعه داشتند یا اینکه بهرحال چه بود، نمی دانم ولی بسیار آشفته و مضطرب بودند. ” در نهایت حکم نهایی از سوی ایشان صادر می شود. آقای انصای قائم مقام موسسه نشر آثار حضرت امام می گوید، در آن روز به حضور امام (ره)رسیده و گفتم: آقا،قضیه این کتاب آیات شیطانی وشهادت مسلمانان را که شنیده اید نظرتان چیست؟ا مام در پاسخ می گوید: من همین الان می خواستم به شما بگویم که بروید و به دولت بگویید که فردا را عزای عمومی اعلام کنند. آقای انصاری راهی ابلاغ فرمان امام به هیئت دولت می‌شوند که ناگهان ساعتی بعد رادیوی جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش اعلامیه مهمی ازجانب امام می‌نماید.

بسمه تعالی‏
إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏
به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‏رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‏باشند. از مسلمانان غیور می‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد.
و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینی(۲۱)

زمان: ۲۵ بهمن ۱۳۶۷/ ۷ رجب ۱۴۰۹ ؛ مکان: تهران، جماران‏ ؛ مخاطب: مسلمانان جهان‏
در نهایت حضرت امام (ره) حکم تاریخی خود را مبنی بر ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد، که زندگی رشدی را تبدیل به یک جهنم تمام عیار کرد.رشدی در خاطرات خود با اشاره به روزهای پس از صدور حکم امام می گوید « که بارها مجبور به تغییر محل زندگی خود می شود ». به دلیل فشار ناشی از حکم امام پلیس انگلیس وظیفه حفاظت از رشدی را بر عهده می‌گیرد و همین وضعیت سبب طلاق همسر وی می‌شود.سلمان رشدی از لحظه صدور حکم امام خمینی(ره) مخفی شد و پلیس انگلیس (اسکاتلندیارد) حفاظت از وی را در مکان‌هائی نامعلوم برعهده گرفت.همچنین شرکت هواپیمایی “بریتیش ایرویز “، حضور رشدی را در هواپیماهای خود تا سال ۱۹۹۸ ممنوع اعلام کرده بود و شرکت هواپیمایی «ایرکانادا» چند سال پیش سفر رشدی را با پروازهای خود غیرممکن اعلام نمود.سلمان رشدی با وجود خشم جهان اسلام علیه خود، از تجدید چاپ کتاب کفرآمیز خود صرف نظر نکرد و زمانی که انگلستان حاضر به چاپ ارزان قیمت این کتاب (بدون جلد گالینگور و با کاغذ کاهی) نشد، آن را به آمریکا برد و به صورت ارزان قیمت (برای سهولت خرید عمومی‌ آن) به چاپ رساند. به امید نابودی سلمان رشدی و حامیان او .

تحقق اقتصاد مقاومتي راه برون رفت از مشكلات است
مطلب دیگری که در پایان خطبه ها لازم می دانم خدمت همه شما عرض کنم این است که بعد از برجام مهمترین نکته توجه به اقتصاد مقاومتی باشد. باید طوری برنامه ریخته شود که به جای ورود کشتی های وادراتی از کشورهای دیگر، کشورهای صادراتی از ایران اسلامی به سراسر دنیا برود. خدای نکرده ، طوری رفتار نکنیم که زندگی کارگر خارجی را روبراه کنیم و کارگر ایرانی بیکار شود. ان شاءالله دولتمردان ما بر این فرمایش مقام معظم رهبری یعنی تکیه بر تولید داخل اهتمام بیشتری بورزند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:


۱- عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۲۹ ، ح ۲۵
۲- فرهنگ معین، جلد ششم، سرواژه مهمان
۳- غرر الحکم و درر الکلم، حدیث۷۶۳۸
۴- آثار و اشعار شیخ بهایی، ص ۱۵۷، با اندكی تصرف .
۵- بحارالانوار ج۱۶ ص ۱۴۸ / داستان ها و پندها ، جلد ۲ ،ص ۴۱
۶- مهمان در اسلام، نور مراد- محمدی
۷- وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص،۳۱۷٫
۸- مستدرک ‏الوسائل، ج۱۶، ص۲۵۸٫
۹- وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص،۳۱۷٫
۱۰- مستدرک ‏الوسائل، ج۱۶، ص۲۵۸٫
۱۱- وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص۳۲۴٫
۱۲- وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص۳۲۶٫
۱۳- سوره مبارکه بلد، آیات۱۴ تا ۱۶٫
۱۴- وسائل‏ الشیعة، ج۲۴، ص۳۱۱٫
۱۵- وسائل‏ الشیعة، ج۲۴، ص۳۱۹٫
۱۶- وسائل‏ الشیعة، ج۲۴، ص۳۲۰٫
۱۷- آداب معاشرت، مقدس نیا محمد
۱۸- تفسیر نمونه ذیل آیه ۱۱ سوره مبارکه جمعة
۱۹- سوره‌ مبارکه بقره، آیه‌ ۱۲۰
۲۰- بیانات‌ در دیدار دانش‌آموزان در آستانه ۱۳ آبان‌ ۱۲/۰۸/۱۳۸۸
۲۱- صحیفه امام، ج‏۲۱، ص:۲۶۳

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.