سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

درس های زندگانی حضرت زهرا(س)/ انتخابات در آیات وروایات

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 350 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.12.03
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/11/30




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

[justify]اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال رسول الله (ص) : «یا سلمان ، من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ... » (1)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یابقیه الله یا اباصالح (عج) ادرکنا و اغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

با توجه به اینکه در آستانه ایام فاطمیه قرار داریم ، شهادت بانوی دو عالم ، حضرت زهرا(س) را به محضر حضرت ولی عصر (ع) و به همه شما ارادتمندان و علاقمندان اهل بیت (ع) تسلیت عرض می نمایم. به همین مناسبت تصمیم گرفته ام تا چند خطبه ای را به این بانوی بزرگوار اختصاص بدهم ومطالبی را از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)، جهت تبرک خدمتتان عرض می کنم. در عظمت حضرت زهرا(س) همین بس که سوره ای مستقل در قرآن مجید درباره این بزرگوار نازل شده است.(سوره کوثر) .دشمنان بخاطر نداشتن پسر، پیامبر خدا (ص) را شماتت می کردند و خوشحال بودن که شخص رسول خدا(ص) فرزند پسری ندارد که آیین اسلام و آیین پیامبر(ص) را ادامه بدهند.

امید ودلداری خداوند به پیامبر(ص):

خدای تبارک و تعالی پیامبر(ص) را دلداری داد و برای امید بخشی سوره ای مستقل درباره حضرت زهرا (س) نازل کرد و فرمود: « إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ » ما تو را كوثر ( خیر محض) دادیم. (خیر محض هم فراوان است و هم سرسوزنی شرّ و بدی در آن نیست) « فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ » پس به شکرانه این نعمت بزرگ، براى پروردگارت نمازگزار و قربانى كن. « إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ » دشمنت‏ خود ابتر خواهد بود(2) خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: دشمن کینه توز تو ، خود بدون دنباله و عقبه است. بزرگترین فرزند رسول خدا(ص) قاسم، سپس زینب، وآنگاه عبد الله، و پس از او ام کلثوم، و آنگاه فاطمه و در آخر رقیه بود، قاسم ازدنیا رفت و اولین کس از فرزندان آن جناب بود که در مکه از دنیا رفت، و بعد از او عبد الله ازدنیا رفت، و عاصی بن وائل سهمی گفت: نسل محمد(ص) قطع شد، پس او ابتر و بی عقب است،(3) در پاسخش خدای تعالی این آیه را فرستادکه خود عاصی بن وائل ابتر و بدون عقب است .در آن زمان كه اين سخن را عاص بن وائل گفت، پسرهای بسیار داشت، ولي امروز نسل او بكلي منقطع شد و كسي از او باقي نماند ولی با عنایت خداوند، از چشمه جوشان پیامبر (ص) یعنی از حضرت زهرا(س) نسل رسول خدا(ص) تا به امروز باقی مانده است ومهمترین فرزند از نسل حضرت زهرا (س) و ذریه حضرت رسول(ص)، حضرت مهدی (عج) است که جهان در انتظار ظهور ایشان است.

ضرورت بزرگداشت ایام فاطمیه:

ایام، ایام فاطمیه است ، به ارادتمندان و علاقمندان حضرتش سفارش می کنم که اجازه ندهید انتخابات ما را از حضور در مساجد و برپایی مراسم عزاداری این بانوی بزرگوار باز دارد، هرچند انتخابات هم در راستای خواست حضرت زهرا(س) است و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای خواست اهل بیت به وجود آمده است ولی در عین حال از هیأت امنا ، مداحان و سخنرانان و جوانان شهرستان می خواهم تا مجالس حضرت زهرا(س) را با شکوه در حسینیه و تکایا و مساجد و ... برگزار کنید تا شهر ما رنگ و بوی عزاداری حضرت زهرا(س) به خود بگیرد و هرکس وارد شهر ما می شود، احساس کند در شهر حضرت زهرا(س) و در شهر عاشقان حضرت زهرا(س) حضور پیدا کرده است و مزد این وفاداری و این تعهد و میثاق راپیامبر خدا (ص) بیان کرده است: «یا سلمان ، من احب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی ... » (1) ای سلمان ،هر کس فاطمه دخترم را دوست بدارد، او در بهشت با من خواهد بود .

القاب وکنیه های حضرت زهرا(س):

دخترگرامی پیامبر خدا، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اسامی و القابى برگزیده و زیبا دارند كه بیانگر صفات وکمالاتی والا در حضرتش می باشد. بر اساس احادیث اسلامی، برخى از این نام ها آسمانى اند و از سوى آفریدگار تعیین گردیده و بعضى دیگر نیز از سوى برگزیدگان الهى به ایشان نسبت داده شده است. هیچ کدام از این اسامی بی دلیل نبوده و از معانی بلند برخوردار است.به اختصار به توضیح برخی از اسامی آن بانوی بزرگ اسلام می پردازیم:

فاطمه

امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از رسول خدا نقل می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به علی (علیه السلام) فرمود: «ای علی! آیا می دانی چرا فاطمه به این اسم نامیده شد؟ علی ( علیه السلام) عرض کرد: چرا ای پیامبر خدا(ص)؟حضرت فرمود: « لانها فطمت هی و شیعتها عن النار» چون او و شیعیانش از آتش باز داشته شده اند. (4)

در روایتی دیگر هم داریم که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «إنّما سمّیت فاطمة لأنّ الله عزّوجلّ فطم من أحبّها من النّار» فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است. (5)در نام فاطمه اشاره به مقام شفاعت حضرت زهرا (س) شده است.

زهرا

زهرا در لغت به معناى درخشنده، تابناک آمده است. با آنچه در برخى روایات آمده است علت نامگذارى حضرت به این نام این بوده است که وقتى حضرت زهرا سلام الله علیها در محراب عبادت به نماز مى ایستاد، نور آن حضرت براى اهل آسمان به مانند ستارگان براى ساکنان زمین مى درخشیده است و در برخى روایات علت نام گذارى به این نام، درخشندگى آسمان و زمین به نور آن حضرت هنگام خلقت ایشان در عالم انوار آمده است.

چرا فاطمه زهرانامیده شده است:

جابر جعفی نقل می‌کند که به حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام گفتم: « لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ زَهْرَاءَ » برای چه فاطمه، زهرا نامیده شد؟ فرمود: « لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ » برای اینکه خداوند آن بانو را از نور با عظمت خود آفرید. « فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ بِنُورِهَا »وقتی که درخشید آسمان‌ها و زمین به نور او روشن شدند، « وَ غَشِيَتْ أَبْصَارَ الْمَلَائِكَةِ وَ خَرَّتِ الْمَلَائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ »چشم‏‌های ملائکه خیره شد و ملائکه خدا را سجده نمودند « وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا النُّورُ »و گفتند: پروردگار ما! سید ما این چه نوری است؟! « فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي وَ أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي »خداوند بدان‌ها وحی فرمود: این نوری از نورهای من است که آن را در آسمان خود جای دادم. « خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي« این نور را از عظمت خویشتن آفریدم... .(6)

حدیث کساء در عظمت حضرت زهرا(س):

درعظمت حضرت زهرا (س) همین بس که در حدیث کساء می خوانیم که وقتی جبرئیل امین گفت: « یا رَبِّ، وَ مَنْ تَحْتَ الْکِساءِ؟ »پروردگارا، چه کسانی در زیر عبا هستند؟ خدای عزوجل فرمود: « هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلها وَ بَنُوها » آنان فاطمه و پدرش و شوهر و فرزندانش هستند. )7) تنها نامی را که در این کلام خدای تبارک و تعالی بیان می کند، نام فاطمه است وچندین مرتبه با ضمیر تکرار می شود. « هُمْ فاطِمَةُ»« وَ اَبُوها » " وَ " در اینجا واو عطف است . الف در " اَبُوها" به فاطمه برمی گردد یعنی فاطمه و پدرش و همین طور برای واژگان «وَ بَعْلها »«وَ بَنُوها » یعنی شوهرش و فرزندانش. در این عبارت شش مرتبه واو عطف و ضمیر و یک مرتبه هم با اسم ظاهر از فاطمه نام برده شده است که نشان از نقش برجسته حضرت زهرا (س) و عظمت ایشان است. در زمان جاهلیت که اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند و آنها را مایه ننگ می دانستند و هرگز آنها را نمی بوسیدند، پیامبر (ص) بسیار به دختر خود فاطمه محبت می کرد و او را می بوسید و می بوئید.البته این رفتار پیامبر(ص) تنها به دلیل نسبت پدر فرزندی نبود، بلکه این محبت از محبتها جداست *حب محبوب خدا، حب خداست.

اعتراض عایشه به پیامبر(ص):


نقل شده است روزی عایشه در مورد علاقه زیاد پیامبر(ص) به دخترش فاطمه(س) اعتراض کرد، حضرت خاتم الانبیاء(ص) فرمود: ای عایشه! هنگامی که در شب معراج مرا به آسمانها بردند، داخل بهشت شدم جبرئیل مرا به نزد درخت طوبی برد و از میوه های آن درخت خوردم و خداوند متعال از همان میوه های درخت طوبی وجود فاطمه را خلق کرد هر وقت او را می بوسم و می بویم بوی دلپذیر درخت طوبی وعطرهای بهشتی به مشامم می رسد.(8).حتی درجایی دیگر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) فرمود: « فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ » پس فاطمه حوریه‏‌ای بشرگونه است «فَكُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ » و من هر گاه مشتاق بوی بهشت می‏‌شوم، «شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ. » بوی دخترم فاطمه را استشمام می‏‌کنم. (9) همچنین روایت داریم که حضرت(ص) فرمودند: «إذا إشْتَقْتُ إلى ثِمارِ الجنَّةِ قَبَّلتُ فاطِمَة » هرگاه مشتاق میوه های بهشت می شوم فاطمه را می بوسم. (10)

محبت رسول خدا(ص)به حضرت زهرا(س):

روایات زیادی از پیامبر خدا(ص) در مورد حضرت زهرا(س) بیان شده است.اين حديث را نيز بسيارى از محدثان شيعه و اهل سنت نقل كرده‏اند كه پيامبر فرمود: « من آذاها فقد آذانى» هر كس او را آزار دهد مرا آزار داده است.«و من اغضبها فقد اغضبنى» و هر كس او را خشمگين كند مرا خمشگين ساخته. «من سرها فقد سرنى» هر كس او را مسرور كند مرا مسرور ساخته نموده. «و من سائه فقد سائنى» و هر كس او را اندوهگين سازد مرا اندوهگين ساخته است! (11)همانگونه که همسر فرعون ،الگویی برای زنان و مردان است، حضرت زهرا(س) نیز به طریق اولی الگوی ما مسلمانان و الگوی زن مسلمان و زندگی مؤمنانه است .

درس های زندگانی حضرت زهرا(س):

درس های ما از زندگی حضرت زهرا(س) می تواند این موارد باشد:ازدواج ساده، تربیت نیکوی فرزند، خوب همسر داری، فداکاریها و ایثار حضرت در زندگی. ولایتمداری ( یعنی جان خود را فدای امیرالمومنین ، امام زمان خود کردن)

نمونه ای از انفاق حضرت زهرا(س) :

نقل شده روزی مردی فقیر به درب منزل فاطمه عليهاالسلام رفت و گفت: گرسنه‏ام سيرم كن، عريانم بپوشان، فقيرم كمكم كن. حضرت زهرا عليهاالسلام نخست پوستى كه بر روى آن مى‏خوابيدند به عرب داد و گفت جز اين در خانه چيزى نداريم، ولى عرب آن را نگرفت و پس داد. سپس فاطمه عليهاالسلام دست به گردنبند برد كه يادگار و هديه بود، آن را به عرب داد و فرمود: بگير، آن را بفروش مشكل خود را برطرف كن. عرب گردنبند را گرفت و شادمان رفت .(12)

نذر حضرت زهرا(س)هنگام مریضی فرزندانشان:

روزی فرزندان فاطمه(س)، حسن و حسین(ع)، در بستر بیماری افتادند. حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نذر کردند که اگر فرزندانشان بهبود یابند برای خدا سه روز روزه بگیرند. آن دو عزیز از بستر بیماری برخاستند . حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) برای ادای نذر سه روز، روزه گرفتند و از قضا هر سه افطاری آن را به نیازمندان بخشیدند . روز نخست هنگام افطار فقیری در زد و غذا خواست. فاطمه افطار آن روز را به او بخشید و با آب خالی افطار کردند. روز دوم هنگام افطار کودک یتیمی در زد و غذا خواست و فاطمه افطار آن روز را هم به آن کودک یتیم بخشید و روزه خود را با آب گشودند. روز سوم در نهایت ضعف و گرسنگی شدید روزه گرفتند و هنگام افطار، غذای خود را به اسیری غیر مسلمان که گرسنه بود و به در خانه آنها آمده بود، بخشیدند. (13)این انفاق را حفظ حقوق بشر و احترام به انسان می گویند که باید از حضرت زهرا(س) آموخت. که حتی اگر یک اسیر غریب ، محتاج باشد و به در خانه زهرا(س) بیاید، به او کمک می کنند. خداوند به آنها برای این کارشان مدال می دهد، چنانچه این بزرگواران می فرمایند: « إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا » ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم. (14)آنچه گفته شد بخش کوچکی از مقام والای حضرت زهرا (س) بود. به راستی که زبان از بیان عظمت و مقام والای این بانوی بزرگوار ، قاصر است. غرض این بود کم در نماز جمعه عشق و علاقه خود را به بی بی دوعالم نشان بدهیم و از زندگی این بانوی با کرامت درس بگیریم. درآستانه ایام شهادت حضرت زهرا(س) قرار داریم از همه شما مؤمنین و متدینین می خواهم تا مراسمات عزاداری را در مساجد و تکایا و.. باشکوه برگزار نمایید و در این امر مبادا کوتاهی نکنید، باشد که مورد شفاعت حضرتش قرار بگیریم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

رعایت تقوی سیاسی در انتخابات:

در آغاز خطبه دوم خود همه شما برادران و خوهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی و تقوی سیاسی.مخصوصاً در انتخابات پیش رو سعی کنیم تقوی الهی و تقوی سیاسی را در مسائل انتخابات رعایت کنیم. اولاً از همه عزیزان دست اندرکار انتخابات ، هیئت اجرایی و نظارت که در این مدت زحمت کشیدند ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از همه کاندیدهای بزرگوار هم که برای رضای خداو کمک به خلق خدا قدم پیش گذاشتند،نیز تقدیر می کنم. انتخابات مسابقه در خدمت است و نه مسابقه در قدرت. از شما مردم بزرگوار هم که در انتخابات شرکت می کنید تشکر می کنم. ان شاءالله انتخاباتی بسیار باشکوه و آرام وبا حضور حداکثری در شهرستان برگزار می کنیم چون هدف ما حرکت در راه خدا و قدم برداشتن برای خداست. ما قصد داریم تا کشورمان را حفظ کنیم و اسلام را یک قدم پیش ببریم. در این جهت همه کارها باید در جهت معیارهای الهی باشد و ارزش بالایی هم دارد.حفظ اسلام از همه واجبات بالاتر است. و هر کس در این راه گام بردارد خدای متعال بالاترین ثواب را به او هدیه می دهد. من از همه کاندیدهای محترم خواهش می کنم که با آرامش حرکت کنند و فقط خودشان را مطرح کنند و از داشته های خودشان سخن بگویند، بدون تخریب ،تهمت(نسبت دادن نقص به شخصی) و غیبت(گفتن نقص کسی) .همه اینها حرام است. مسلمانی و پروای الهی باید خودش را در این انتخابات نشان بدهد. ما مانند کشورهای غربی نیستیم که حرکتمان در جهت قدرت و رسیدن به منافع دنیایی باشد. انتخابات در نظام جمهوری اسلامی با دیگر کشورها متفاوت است ، آنها به دنبال کسب قدرت و غارت بیت المال است ولی در اسلام مسابقه در خدمت به مردم است. وقتی ما این مبنا را پذیرفتیم از تخریب و هتک حرمت دیگر کاندیداها چه در گفتگو های روزمره و چه در فضاهای مجازی و... پرهیز کنیم.

انتخابات در آیات وروایات:

موضوع انتخابات را در آیات و روایات دنبال می کنیم. ما مسلمان هستیم پس حرکات و رفتار ما باید مبنای قرآنی داشته باشد. یکی از آیاتی که در این زمینه باید راهنمای ما باشد این آیه شریفه است :« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ » جز اين نيست كه مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند (مومن واقعی آن کسی است که ایمان به خدا و رسول خدا(ص) دارد) « وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ » هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند تا از وى كسب اجازه نكنند ، نمى‏روند.(در امر جامع همراه پیامبرند و صحنه را خالی نمی کنند). (15)مرحوم علامه طباطبایی در امر جامع می گوید کارهای عمومی که همه باید حضور داشته باشند و با هم حرکت کنند. یکی از برنامه های امر جامع در نظام جمهوری اسلامی لبیک مردم به ندای مقام معظم رهبری و حضور در سرنوشت کشور با حضور در انتخابات است. قرآن می گوید در امر جامع نباید شانه خالی کرد، پیامبر را تنها بگذارید و بدون اجازه صحنه را خالی کنید.

شان نزول این آیه شریفه:

در بعضى از روايات مى‏ خوانيم كه اين آيه در مورد" حنظلة بن أبى عياش" نازل شده است كه در همان شب كه فرداى آن جنگ احد در گرفت قصد ازدواج داشت. پيامبر (صلی الله علیه و آله) با اصحاب و ياران مشغول به مشورت درباره جنگ بود، او نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرضه داشت كه اگر پيامبر (صلی الله علیه و آله) به او اجازه دهد آن شب را نزد همسر خود بماند. پيامبر (صلی الله علیه و آله) به او اجازه داد.

صبحگاهان به قدرى عجله براى شركت در برنامه جهاد داشت كه موفق به انجام غسل نشد، با همان حال وارد معركه كارزار گرديد، و سرانجام شربت شهادت نوشيد. پيامبر (صلی الله علیه و آله) درباره او فرمود: فرشتگان را ديدم كه حنظله را در ميان‏ آسمان و زمين غسل مى‏دهند! لذا بعد از آن حنظله به عنوان" غسيل الملائكه" ناميده شد. (16) همسر حنظله پیش از رفتن او به میدان جنگ، چند تن از خویشاوندان را شاهد گرفت که شب پیش با حنظله ازدواج کرده و اگر فرزندی حاصل شد، او فرزند حنظله است. (17)خداوند نیز فرزندی صالح و عابد به نام عبدالله به آنها عنایت کرد.(18)پس حضور در این امر جامع در قرآن این چنین آمده است: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ » جز اين نيست كه مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند «وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ » و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند «لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ» تا از وى كسب اجازه نكنند نمى‏روند « إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ » در حقيقت كسانى كه از تو كسب اجازه مى‏كنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند «فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ » پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند «لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ » به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ » كه خدا آمرزنده مهربان است (15)امر جامع، امر عمومی است .

پاسخ به ندای امام ورهبری امری واجب :

هر امری که رهبر جامعه اسلامی بگوید عمومی است و کسی نباید شانه خالی کند.از نظر قرآن پاسخ به ندای پیامبر (ص) و امام(ع) واجب است .در ادامه آیه قبل ،خداوند می فرماید: « لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً » صدا کردن پیامبر را در میان خود، مانند صدا کردن یکدیگر قرار ندهید؛ «قَدْ یَعْلَمُ اللّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً فَلْیَحْذَرِ» خداوند کسانى از شما را که پشت سر دیگران پنهان مى شوند و یکى پس از دیگرى فرار مى کنند ،مى داند. «الَّذِینَ یُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ »پس آنان که فرمان او را مخالفت مى کنند «أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْیُصِیبَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ» باید بترسند از این که فتنه اى دامنشان را بگیرد، یا عذابى دردناک به آنها برسد! (19)دعوت پیامبر(ص) مانند دعوت دیگر افراد نیست که انسان اگر دوست نداشت ، انجام ندهد. این خواست پیامبر(ص) همانند خواست عمومی نیست ،همه باید حضور داشته باشند و نباید پنهان شد و یا فرار کرد. «تَسَلُل»در زبان عربی یعنی شمشیر را آرام از غلاف بیرون کشیدن است. ازمنظر قرآن باید به ندای پیامبر (ص)و رهبر لبیک بگویی .این اصل، اصل حضور است و جدای از اینکه یک وظیفه عقلی است که کشور خود را حفظ کنیم ، یک وظیفه شرعی نیز هست که ولی ما و رهبر ما از ما خواسته است و ما باید به آن لبیک بگوییم.

گزینش خوب وآگاهانه یک امر واجب:

نکته دیگر این است که مقام معظم رهبری فرمودند: «همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است. البته ممکن است همة تلاش­ها به نتیجه نرسد؛ اما انتخاب­کنندگان تلاش کنند، برای این که گزینش درستی داشته باشند. این، خیلی مهمّ است … باید گشت و اصلح را پیدا کرد. باید گشت و امین ترین را انتخاب کرد. باید جستجو کرد و در بین این چند نفر، به طور نسبی قادرترین بر اداره کشور را پیدا کرد.»(20)

تلاش در جهت انتخاب اصلح در انتخابات:

حدیثی را از امام صادق(ع) خدمت شما عرض می کنم که بسیار در امر انتخاب اصلح ما را یاری می دهد ، در انتخاب اصلح باید همت کنیم و با تحقیق خوب ، دست به انتخاب بزنیم که انتخاب ما در سرنوشت کشور بسیار موثر است. بحث های خطی و جناحی را عرض نمی کنم. ما که شیعه علی هستیم، مبنایی ما باید همان مبنای اسلام باشد و در همه مسائل باید به سخنان ائمه گوش بدهیم و دین خدا را معیار قرا بدهیم. شخصی از امام صادق(علیه السلام) پرسید: بین دو حاکم (قاضی) در تردیدم چه کنم؟ امام فرمودند: عادل ، صادق ، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن، اگر به تشخیص نرسیدی، ببین افراد متدین به کدام متمایل هستند،اگر نفهمیدی... بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند او را برگزین.(21)اگر امروز به صحنه انتخابات نگاه بیندازیم (حزبی، جناحی صحبت نمی کنم بلکه به صورت ملی بیان می کنم)، امروز انگلیسی ها از بدترین دشمنان اسلام هستند زیرا آنها بودند که وهابیت را بنیانگذاری کردندو گروههای تروریستی و تکفیری را مانند داعش را به جان مسلمانان انداختند.

بدترین دشمن ما انگلیس (روباه پیر ) است که امروز اعلام می کند به فلان لیست رأی بدهید و فلان لیست رأی ندهید. امروز ما باید طبق فرمایش امام صادق(ع) عمل کنیم ، البته همه کاندیداهای ما بحمدالله اهل علم و صداقت و ... هستند. پس ما کسانی را انتخاب کنیم که بدترین دشمنان ما آنها را نمی پسندند. این حدیث در واقع به ما راه و معیار نشان می دهد و از بحث خطی و سلیقه ای ما را بیرون می کند.

اهمیت انتخابات در کلام امام ورهبری:

چند کلامی از فرمایشات مهم حضرت امام(ره) راجع به اهمیت انتخابات خدمت شما عرض می کنم.

حضرت امام (ره) می فرماید: « یکی از امور مهمه‌ای که امروز همه ما به آن مبتلا هستیم وهمه کشور، قضیۀ انتخابات است »(22)خدا رحمت کند امام بزرگوار را، چه عادلانه ،انتخابات را تعریف کردند . امروز رهبر انقلاب همان اندازه در انتخاب نقش دارد که یک فرد عادی نقش دارد، رؤسای سه قوه نیز به اندازه همان یک رأی نقش دارند و این گونه نیست رهبر و یا رئیس جمهور شخصی را انتخاب کنند و تاثیر رأی آنها بیشتر از یک رأی باشد. این عدالت به برکت حضرت امام و انقلاب اسلامی است که مردم حق انتخاب دارند ومی توانند در سرنوشت کشورشان نقش آفرین باشند. در زمان طاغوت مجلس را شاه انتخاب می کرد . ما باید با حضور باشکوه در انتخابات این حق انتخاب را قدربدانیم.

در جایی دیگر حضرت امام (ره) در باب انتخابات می فرمایند: « انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد، و بالاترین نقش است »(23)

«انتخابات ، یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کند، مربوط به یک قشری، دون قشری نیست، همه باید در این دخالت بکنند.»(24)

همچنین در کلام امام(ره)، هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است. پس حضور ما پای صندوق رأی حفظ شیعه واسلام و خون شهدا و حفظ کشور است. این خیلی قداست دارد که حرکت من و شما در جهت حفظ اسلام است.

همچنین امام(ره) فرمودند: « مردم هم خودشان مکلفند به اینکه هم شرکت کنند در انتخابات. نروند کنار، تکلیف است، حفظ اسلام است، رفتن کنار خلاف تکلیف است، خلاف مصالح اسلام است.»(25)این کلام امام است که از همه کلامها بالاتر و قیمتی تر است. باز هم امام می فرمایند: « حضور شما مردم عزیز و مسلمان در صحنه است که توطئه‌های ستمگران و حیله گران تاریخ را خنثی می‌کند. حضور شما در صحنه است که گرد یأس و درماندگی بر چهره‌های منافقین و متحدان بی‌آبرویش می‌پاشد. حضور شما مردم شجاع و با ایمان است که خط اصیل اسلام را بر ایران و به امید خدا بر جهان حاکم خواهد نمود. حضور شما مردم مؤمن و از جان گذشته است که روشنفکران غرب و شرق زده را برای همیشه رسوا می‌کند.»(26)این حضور ما به امید خدا استکبار جهانی را بر خاک مذلت می نشاند. همانگونه که مقام معظم رهبری درسخنرانی اخیرشان فرمودند که شما جوانان به خواست خدا پیروزی اسلام بر استکبار را می بینید.

اولاً همه در این انتخابات حضور داشته باشید و به معیارهایی که از طرف مقام معظم رهبری اعلام می شود، توجه داشته باشید. ان شاءالله یک انتخاب خوب هم در مجلس شورای اسلامی و هم در مجلس خبرگان داشته باشیم. نام هر کس به عنوان پیروز انتخابات از صندوق ها بیرون آمد، مورد قبول و پذیرش همه ماست.

ان شاء الله موفق و مؤیّد باشید و حضور شایسته ای در انتخابات داشته باشید که اگر در انتخابات حضور نداشته باشند و خدای نخواسته، لطمه‌ای به اسلام وارد بشود، مسئول هستید. ان شاء الله خداوند همه شما را موفق بدارد.


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج 27، ص 116 .

2- سوره مبارکه کوثر

3- جامع‌البیان مج ۱۵، ج ۳۰، ص ۴۲۶ / محمد بن عمر فخر رازی، التفسیر الکبیر ج ۳۲، ص ۱۳۲

4- مناقب ابن شهر آشوب،ج 3،ص 329،محب الدین طبری با مختصری تفاوت در ذخائر العقبی، ص 26،علامه حلی و متقی هندی در کنز العمال،ج 3،ص 94،علامه حضرمی در رشفه الصادی،ص 47،مناوی شافعی در شرح جامع الصغیر،ص 328،و بسیاری دیگر از علمای اهل سنت.برای مطالعه بیشتر ر.ک:احقاق الحق،ج 10، ص 24 - 17

5- مجمع الزوائد : 9/201

6- بحارالانوار، ج۴٣، ص١٢

7- عوالم العلوم والمعارف، جلد 11، صفحه 638-642

8- بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶

9- بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶

10- نور الأبصار ص 51.

11- فضائل الخمسة ، جلد3، صفحه 132

12- بحارالانوار، ج 43، ص 56، ح 50- جلاءالعيون شبر، ج 1، ص 144- عوالم، ج 11، ص 184

13- سوره مبارکه انسان ،آیه8 / مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مترجمان، ج ‏26، ص 147- 148، فراهانی، تهران، چاپ اول، 1360ش.

14- سوره مبارکه انسان، آیه 9

15- سوره مبارکه نور،آیه 62

16- «نور الثقلین»، ج 3، ص 628؛ «تفسیر على بن ابراهیم قمى»، ج 2، ص 110؛ «بحار الانوار»، ج 17، ص 26،ج 20، ص 57، و ج 22، ص 99.

17- ابن اثیر، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج۳، ص۱۴۷

18- محمد بن احمد ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، ج۱، ص۱۴۴، چاپ عمر عبدالسلام تدمری، حوادث و وفیات ۶۱ـ۸۰ه، بیروت ۱۴۱۸/۱۹۹۸.

19- سوره مبارکه نور،آیه 63

20- بیانات در دیدار با روحانیان و مبلّغان اعزامی در آستانه ماه محرّم الحرام- ۱۳/۰۲/۱۳۷۶

21- اصول کافی- جلد 1 ص 67-68

22- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۸ ، ص 437

23- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۸ ، ص 403

24- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۸ ، ص368

25- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۸ ، ص286

26- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱4 ، ص473



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m18.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m19.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m20.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m21.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m22.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m23.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m24.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.