سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

یک دست صدا ندارد

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 471 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1394.12.05
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیوکرمان با موضوع بحث « یک دست صدا ندارد»




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



عرض سلام دارم خدمت شنوندگان عزیز و سرکار خانم پور شیخ علی؛ صحت و سلامتی همه شما شنوندگان عزیز را از خدای تبارک و تعالی خواستارم.

یک دست صدا ندارد:

موضوع بسیار خوبی است ، این ضرب المثل در ادبیات ما به شیوه های دیگر نیز بیان شده است. مانند « هر رشته یک لا شد ، ضعیف شد» یا « دو بلبل‌ بر گلي‌ خوشتر سرايند »در ادبیات کهن ما، داستانهایی نیز در این زمینه ذکر شده است که یک نمونه خدمت شما عرض می کنم:« در زمان گذشته دو دزد و راهزن به یک کاروان یکصد نفری حمله کردند و تمامی اموال آنها را غارت کردند .افراد مصیبت دیده نزد قاضی رفتند، قاضی از آنها سوال کرد : چگونه دو نفر توانستند شما یکصد نفر را غارت کنند؟ یکی از آنها گفت: «ما صد نفر بودیم تنها ، آنها دو نفر بودند همراه». در ضرب المثل « یک دست صدا ندارد» ، دست نمادی از قدرت و نیرو است .شخصی که می خواهد یک کار بزرگی را انجام بدهد، به تنهایی توانش محدود است وبرای انجام کارهای بزرگ نیازمند به کمک دیگر است. در قرآن مجید و روایات ما هم در این زمینه نقل های بسیار است که به چند نمونه اشاره می کنم.

دست خدا با جماعت است:

در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است: «یدالله مع الجماعة.»(1)دست خدا و نصرت الهی همیشه همراه جماعت است.خدای متعال نیز در قرآن، برای دست یافتن به اهداف بلند مادی و معنوی ، مسلمانان را به تعاون و یاری رساندن به یکدیگر فرمان می‌دهد و می فرماید:« وَ تَعاوَنُوا عَلَی البِّرِّ وَ التَّقوَی»(2) به یکدیگر بر انجام کارهای نیک و پرهیزگاری، کمک نمایید .در آیات دیگر نیز داریم که خداوند می فرماید: « إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَکَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ »(3) همانا کسانی که با تو بیعت می کنند جز این نیست که با خدا بیعت می کنند ، ( این دست تو ) دست خداست که بالای دست آنهاست. ضرب المثل « یک دست صدا ندارد» به ما می آموزد که برای موفقیت خود و نظام اسلامی باید دست در دست هم بگذاریم و در انجام کارهای بزرگ یکدیگر را یاری دهیم.

همکار وهمیاری ضامن پیشرفت کار:

نقل شده است روزی پدری ، فرزند کوچکش را دید که سعی دارد سنگ بزرگی را جابجا کند ولی هرچه تلاش می کند، نمی تواند . پدر به او گفت : از تمالم داشته هایت و از همه توانت برای جابجایی آن استفاده کن . فرزند گفت : تمام توان خودم را بکار بردم ولی نتوانستم. پدر به او گفت : نه ،من اینجا بودم ولی تو از من کمک نخواستی.بنابراین اگر یک شخص و یا حتی یک جامعه بخواهد پیشرفت کند، مردم آن جامعه باید با هم همکاری داشته باشند و بدون تعاون وهمکاری و بدون یاری رساندن به هم، زندگی بشر به بن بست می رسد. چنانچه رسول الله صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله و سلم نیز می فرماید: « لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ و َنَهَوا عَنِ المُنكَرِ و َتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَ التَّقوى » تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به يارى يكديگر بشتابند در خير و سعادت خواهند بود، «فَإذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ» اما اگر چنين نكنند، بركت‏ها از آنان گرفته شود « وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ » و گروهى بر گروه ديگر سلطه پيدا كنند «و َلَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ وَ لا فِى السَّماءِ؛ » و نه در زمين ياورى دارند و نه در آسمان. (4)

حضور در انتخابات نشانه اقتدار جمهوری اسلامی:

حضور در انتخابات، یکی از امورات برّ و تقوی است که ان شاءالله جمعه آینده در پیش رو داریم وهمه باید باهم کمک کنیم. حضور با شکوه در انتخابات به تعبیر حضرت امام ، باعث حفظ خط اصیل اسلام در ایران اسلامی وهمین طور موجب حاکمیت خط اصیل اسلام بر جهان می شود. بنابراین تاثیر انتخابات و حضور همگانی و دست در دست هم گذاشتن برای حفظ نظام جمهوری بسیار مهم است. حضور باشکوه درانتخابات، نشان اقتدار جمهوری اسلامی و موجب حفظ استقلال کشور و در نهایت به تعبیر حضرت امام(ره) موجب حفظ اسلام است.در قرآن مجید نیز به این موضوع اشاره شده است که مسلمانان باید در امر جامع حضور داشته باشند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ » جز اين نيست كه مؤمنان واقعی كسانى‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند «وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ » و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند «لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ» تا از وى كسب اجازه نكنند نمى‏روند ... (5) .

تبعیت از امر رهبری برای حضور در انتخابات:

خدای تبارک وتعالی در این آیه می فرماید: وقتی رهبر برای امر عمومی دعوت می کند، همه باید تبعیت کنند و کسی حق تخلف ندارد و دعوت رهبر مساوی با دعوت دیگران نیست.دعوت رهبر مبتنی بر شرع است و شرعاً ما مسئولیم لبیک بگوییم. در آیه ای دیگر از قرآن مجید داریم: « لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً » صدا کردن پیامبر را در میان خود، مانند صدا کردن یکدیگر قرار ندهید؛ «قَدْ یَعْلَمُ اللّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً فَلْیَحْذَرِ » خداوند کسانى از شما را که پشت سر دیگران پنهان مى شوند و یکى پس از دیگرى فرار مى کنند ،مى داند. «الَّذِینَ یُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ » پس آنان که فرمان او را مخالفت مى کنند «أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْیُصِیبَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ» باید بترسند از این که فتنه اى دامنشان را بگیرد، یا عذابى دردناک به آنها برسد!(6)پس اگر مردم از رهبر جامعه اسلامی تبعیت نکنندباید منتظر فتنه یا منتظر عذاب الیم باشند. امروز هم رهبر بزرگوار وهم مراجع بزرگوار تقلید از ملت شریف ایران خواستند تا در انتخابات شرکت کنند و هم عقل حکم می کند که همه مردم اول وقت در پای صندوق های رای با نیت قربت الی الله حضور پیدا کنند .تا در حفظ اسلام ،حفظ خون شهدا و حفظ جمهوری اسلامی نقش داشته باشند و این کار بسیار با عظمتی است و ما باید قدر بدانیم که در زمانی واقع شده ایم که باید دست در دست هم بگذاریم و نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنیم و به اقتدار آن بیفزاییم و دل امام زمان و رهبر بزرگوارمان و دوستان و مؤمنین را شاد کنیم و همت انتخاب خوب را هم در کنار حضور حداکثری داشته باشیم. که ان شاءالله مورد رضایت خداوند و امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری قرار بگیرد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که دشمنان و استکبار جهانی که تا دیروز انتخابات ایران را تحرام می کردند، امروز به شیوه دیگری دست زده اند و از مردم می خواهند تا در انتخابات شرکت کنند و به لیست مورد نظر آنها رآی بدهند. همه ما باید خواست دشمن را شناسایی کنیم و در جهت خلاف خواست آنها قدم برداریم .

ان شاءالله مردم شهرستان زرند نیز مانند دیگر شهرهای ایران اسلامی در انتخابات باشکوه هفتم شرکت می کنند و به حفظ اسلام و جمهوری اسلامی کمک می کنند و مشت محکمی بر دهان دشمنان نظام جمهوری اسلامی می زنند.


پی نوشت:

1- ابن حیان، صحیح ابن حیان، مؤسسة الرسالة، بی جا، 1414ق، ج10، ص438.
2- سوره مبارکه مائده، آیه 2
3- سوره مبارکه فتح آیه 10
4- تهذيب الاحكام(تحقیق خرسان) ج6، ص181، ح 22 {شبیه این حدیث در بحارالانوار(ط-بیروت) ج 97 ، ص 94
5- سوره مبارکه نور،آیه 62
6- سوره مبارکه نور،آیه 63

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.