سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آثار محبت به حضرت زهرا(س)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 433 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1394.12.10
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی درجلسه بحث نهج البلاغه مورخه94/12/03


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


الحمدالله الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله علی الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا ابا صالح، یا بقیة الله، ادرکنا واغثنا

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران و همچنین خدمت حاج آقای موحدنیا و عرض تسلیت به مناسبت فاطمیه اول خدمت همه شما بزرگواران.

درادامه بحث جلسه قبل به این فراز از خطبه متقین رسیدیم که انسان های باتقوا برای وقت خود هم برنامه دارند و یکی از برنامه آنها این است که اهل نماز شب هستند و دومین برنامه آنها این است که در آرامش شب به تلاوت قرآن می پردازند و قرآن را با ترتیل تلاوت می پردازند، ان شاءالله در هفته های آتی به ادامه این خطبه می پردازیم.

برگزاری مراسم دهه اول و دوم فاطمیه:

درایام فاطمیه هستیم و چه خوب است که فاطمیه اول و دوم داشته باشیم ، در تبلیغات اهل سنت آنان منکر شهادت حضرت زهرا (س) هستند، در زمانی که عمره دانشجویی می رفتیم تبلیغات سنگینی علیه شیعه در رسانه های شنیداری و دیداری و چاپ کتاب های خیلی جذاب را برنامه ریزی و پخش می کردند و هر دانشجویی که از آنجا می آمد بسیاری از این کتابهای ظاله را به همراه خود داشت و آنهایی که استحکام داشتند اثری روی این اشخاص نداشت اما دانشجویان و اشخاصی که استحکام نداشتند و در جلسات و دینی و مذهبی بزرگ نشده بودند و به اندک شبهاتی که به وجود می آمد این ها متزلزل می شدند و ما چه بسا دانشجویانی را داشتیم به سفر عمره می بردیم و در راه برگشت می دیدم که متزلزل راهی شهر خود هستند، مخصوصاً دراین بحث که حضرت زهرا (س) به شهادت نرسیده خیلی مانور می دادند که می گویند ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند و حتی قبرشان معلوم است ،بنابراین می طلبد که دوستداران اهل بیت فاطمیه اول و فاطمیه دوم این مراسمات را باشکوه برگزار کنند تا همگان در بعد عقیدتی استحکام داشته باشند ، شما اگر یک بچه اهل سنت را بارها از عقیده خود به او بگویید باز هم او بر عقیده خود پایدار است اما می بینید که یک بچه شیعه درعقیده خود متزلزل است، بخاطر این که ما جلسات باشکوه فکری و عقیدتی کمتری داریم و من خواهشی که از مومنین و متدینین دارم مخصوصاً نسبت به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) یک الویت ویژه ای قائل شوید این ایام برکت ویژه ای دارد این خواست ائمه است که این مجالس را برگزار کنید.

ابراز علاقه رسول خدا(ص) به حضرت زهرا(س):

سفارش زیادی از اهل بیت مخصوصاً از رسول خدا حضرت محمد (ص) نسبت به ابراز علاقه به حضرت زهرا (س) بیان داشته اند در یک فرازی ایشان می فرمایند :« یا سلمانُ مَنْ احبَّ ابنتی فهو فی الجنةِ معی و مَنْ اَبْغَضها فهو فی النارِ.(1)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: ای سلمان هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من خواهد بود و هر کس او را دشمن بدارد پس او در آتش است اصحاب و یاران پیامبر که زیاد بوده اند اما هر کسی درک این را ندارد سلمان کسی است که پیامبر (ص) در مورد او می فرمایند : « سلمان منا اهل البیت »(2) اوست که این صحبت را درک می کند.

آثار محبت به حضرت زهرا(س):

در مورد محبت به حضرت زهرا(س)روایت داریم که در صد جا برای انسان نفع دارد یکی از آنها عالم قبر و حساب و کتاب است و ... ، اسامی که برای حضرت زهرا (س) گذاشته اند ، هر کدام اشاره به یک بعدی دارد و آیت الله مکارم شیرازی یک کتابی راجع به حضرت زهرا (س) نوشته اند و یک کتابی دارند که در آن اشاراتی راجع به اسامی حضرت زهرا(س) دارد مثلا " فاطمه " یعنی کسی که شفاعت می کند، " زهرا" اشاره به مقام عبادت ایشان دارد، حضرت رضا علیه السلام از پدرش و ایشان از رسول خدا(ص) نقل کرده اند که فرمود: ای فاطمه، آیا می دانی چرا فاطمه نامیده شده ای؟ علی(ع) پرسید چرا؟ فرمود: زیرا که وی و شیعیانش را از آتش بازداشته اند(3)و در جای دیگر فرمود: زیرا آتش بر وی و شیعیانش ممنوع گردیده است(4) در جایی دیگر می فرمایند که فاطمه محبین خود را ازآتش نجات می دهد (5)امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: شنیدم که رسول خدا(ص) می فرمود: فاطمه را فاطمه نامیده اند زیرا خدای تبارک و تعالی او و فرزندانش را از آتش برکنار داشته است. البته آن فرزندانی که با ایمان از دنیا بروند و بر آنچه که بر من نازل گردیده اعتقاد داشته باشند(6)

مردی همسرش را به نزد حضرت فاطمه(س) فرستاد تا از ایشان سؤال کند که آیا او از پیروان و شیعیان آن حضرت محسوب می شود یا نه؟ حضرت زهرا(س) فرمود: به شوهرت بگو اگر به آنچه خواسته و هدف ماست عمل می کنی و از آنچه ما نهی می کنیم بیزاری می جویی، بدان که از شیعیان ما خواهی بود. در غیر این صورت نه. زن جواب را به اطلاع شوی خود رساند. مرد از این پیام بسیار ناراحت شد و متوجه گردید که مسئولیت شیعه بسیار حساس و سنگین است. با خود گفت: وای بر من! در امان ماندن از گناه بسیار مشکل است، پس من اهل جهنم هستم و همیشه در آن خواهم ماند. آن زن جریان اندوه شوهر خود را برای فاطمه زهرا(س) تعریف کرد. آن حضرت فرمود: به او بگو آن طور که تو فکر می کنی نیست، زیرا پیروان ما بهترین اهل بهشت هستند، ولی هر کس ما و دوستان ما را دوست داشته و با دشمنان ما دشمن باشد و قلب و زبانش نیز با ما همراه باشد، ولی امر ما را اطاعت نکند و از آنچه نهی نموده ایم پرهیز نکند جزو رهروان ما محسوب نمی شود. با این وجود، شیعیان ما در بهشتند، لیکن پس از آنکه گناهان و آلودگیهای آنان به واسطه زحمت و رنج فراوان در دنیا یا در قیامت پاک شود. پس به وسیله محبتی که به ما دارند، در بهشت به حضور ما می رسند.(7)پس در نام گذاری هم محبت و عشق و علاقه ما را نسبت به ایشان می رساند، ما هرچه که داریم از برکت اهل بیت است و مدیون ایشان هستیم، ما مدیون به اهل بیت هستیم و ایام شهادت را باید مجالس باشکوه و مفید برگزار کنیم ، روایت داریم که امام علی (ع) فرموده‌اند: خداوند برای ما، شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری می‌کنند، با خوشحالی ما خوشحال می‌شوند و در اندوه غم ما، محزون می‌گردند..(8)

نتیجه محبت وعلاقه به بانوی دوعالم حضرت فاطمه(س):

بشار مکاری می گوید:در کوفه خدمت امام صادق علیه السلام مُشَرف شدم . حضرت مشغول خوردن خرما بودند. فرمودند: بشار! بنشین با ما خرما بخور!عرض کردم ! فدایت شوم ! در راه که می آمدم منظره ای دیدم که سخت دلم را به درد آورد و نمی توانم از ناراحتی چیزی بخورم !فرمودند: در راه چه مشاهده کردی ؟گفت: من از راه می آمدم که دیدم یکی از مامورین ، زنی را می زند و او را به سوی زندان می برد. هر قدر استغاثه نمود، کسی به فریادش نرسید! مگر آن زن چه کرده بود؟ مردم می گفتند: وقتی آن زن پایش لغزید و به زمین خورد، در آن حال ، گفت: لعن الله ظالمیک یا فاطمة امام علیه السلام به محض شنیدن این قضیه شروع به گریه کرد، طوری که دستمال و محاسن مبارک و سینه شریفش تر شد.فرمودند: بشار! برخیز برویم مسجد سهله برای نجات آن زن دعا کنیم . کسی را نیز فرستادند، تا از دربار سلطان خبری از آن زن بیاورد. بشار می گوید: وارد مسجد سهله شدیم و دو رکعت نماز خواندیم . حضرت برای نجات آن زن دعا کردند و به سجده رفتند ، سر از سجده برداشتند و فرمودند: حرکت کن برویم! او را آزاد کردند! از مسجد خارج شدیم ، مرد فرستاده شده، از دربار سلطان برگشت و در بین راه به حضرت عرض کرد: او را آزاد کردند. امام پرسید: چگونه آزاد شد؟مرد: نمی دانم ولی هنگامی که رفتم به دربار، دیدم زن را از حبس خارج نموده ، پیش سلطان آوردند. وی از زن پرسید:چه کردی که تو را مامور دستگیر کرد؟ زن ماجرا را تعریف کرد.حاکم دویست درهم به آن زن داد، ولی او قبول نکرد، حاکم گفت :ما را حلال کن ، این دراهم را بردار! آن زن دراهم را برنداشت ، ولی آزاد شد.حضرت فرمودند: آن دویست درهم را نگرفت ؟عرض کردم : نه ، به خدا قسم ! امام صادق علیه السلام فرمودند: بشار! این هفت دینار را به او بدهید زیرا سخت به این پول نیازمند است . سلام مرا نیز به وی برسانید.وقتی که هفت دینار را به زن دادم و سلام امام علیه السلام را به او رساندم ، با خوشحالی پرسید: امام به من سلام رساند؟ گفتم : بلی !زن از شادی افتاد و غش کرد. به هوش آمد دوباره گفت : آیا امام به من سلام رساند؟ بلی !و سه مرتبه این سؤال و جواب تکرار شد. آن گاه زن درخواست نمود سلامش را به امام صادق علیه السلام برسانم و بگویم که او کنیز ایشان است و محتاج دعای حضرت .پس از برگشت ، ماجرا را به عرض امام صادق علیه السلام رساندم ، آن حضرت به سخنان ما گوش داده و در حالی که می گریستند برایش دعا کردند.(9)

نذر حضرت زهرا(س) وامیرالمومنین(ع)برای بهبودی فرزندان:

روزی فرزندان فاطمه(س)، حسن و حسین(ع)، در بستر بیماری افتادند. پیامبر به دیدارشان آمد و فرمود: «علی جان بهتر است برای بهبودی آنها نذری کنید»حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نذر کردند که اگر فرزندانشان بهبود یابند برای خدا سه روز روزه بگیرند. آن دو عزیز از بستر بیماری برخاستند و فردای آن روز حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) روزه را آغاز کردند. امیر مؤمنان برای افطار خود مقداری غلات آورد و فاطمه آن را برای افطار سه روز تقسیم کرد. روز نخست هنگام افطار فقیری در زد و غذا خواست. فاطمه افطار آن روز را به او بخشید و با آب خالی افطار کردند. روز دوم هنگام افطار کودک یتیمی در زد و غذا خواست و فاطمه افطار آن روز را هم به آن کودک یتیم بخشید و روزه خود را با آب گشودند. روز سوم در نهایت ضعف و گرسنگی شدید روزه گرفتند و هنگام افطار، غذای خود را به اسیری که گرسنه بود و به در خانه آنها آمده بود، بخشیدند. روز بعد پیامبر آثار ضعف و رنگ پریدگی را در چهره خاندان عصمت دید. در این هنگام جبرئیل نازل شد و سوره «هل اتی»را بر پیامبر خواند. این سوره در شأن و منزلت این خانواده است. (10) « إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاء وَكَانَ سَعْیكُم مَّشْكُورًا» این پاداش شماست و از کوششتان سپاسگزاری شده است. (11)در ادامه این سوره می فرمایند :«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا،إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا ؛ إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا »
و به [پاس] دوستى [خدا] بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏دادند ، ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم ،ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناكيم. (12)

درس های بزرگ حضرت زهرا(س)با انسانها:

ما انسان های عادی اگر کاری را انجام می دهیم ممکن است پولی در قبالش نخواهیم اما حداقل انتظار یک تشکر را داریم،در این آیات می فرمایند ما حتی تشکر هم نمی خواهیم بلکه کاری که ما انجام می دهیم خالص در راه خداست ، برای اینکه ما در روز عبوس در امان باشیم، اکنون هم همینگونه هست و حضرت زهرا (س) مشکل گشاست ،الان هم اگر کسی خالصانه به درگاه ایشان توسل کند مطمئناً به او توجه می کنند ،محال است کسی خدمت به اهل بیت بکند و حضرت زهرا (س) پاداش او را ندهد، آنها خاندانی هستند که کار خیری نکرده دارند پاداش می دهند ، حتی اسیری که در خانه آنها آمده و ظلم کرده اما وقتی از ایشان کمک می خواهند باز هم او را دست خالی نمی گذارند که بماند ، مگر می شود کسی خدمت به حضرت زهرا (س) داشته باشد و مورد توجه حضرت زهرا (س) قرار نگیرد؟! محال است ،نمی شود کسی در راه ایشان خدمتی انجام دهد و مورد توجه این خاندان قرار نگیرد، زندگی حضرت زهرا(س) در هر مرحله ای واقعاً درس است ، شوهر داری و بچه داری ،انفاق و ایثار و از خودگذشتگی ، ولایتمداری و پیروی از امیرالمومنین، اینها همه درس های بزرگی است که همه ما باید از ایشان بیاموزیم و سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

حضور در انتخابات وانتخاب فرد اصلح:

امر مهم انتخابات را در پیش داریم، نظام جمهوری اسلامی خواست حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) است، به شرطی که همه در صحنه باشند ، در زمان امیرالمومنین مردم ایشان را رها کردند و حضرت علی (ع) با آن عظمت و شجاعت نتوانستند کاری از پیش ببرند، امام بزرگوار ما اعتماد به مردم ایران داشت و عامل نجات ملت ایمان و اعتقاد به اهل بیت بود و امروز رهبر انقلاب همه ما را دعوت به شرکت در این انتخابات کرده است و اگر کلمات نورانی حضرت امام (ره) را مشاهده کنیم، بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند: « امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است.» حضور مردم باعث حفظ اسلام است چون که حکومت ما زور نیست ، به زور سرنیزه نیست، هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا کنند باعث می شود خط اصیل اسلام در کشور حفظ شود و باعث حاکمیت اسلام ناب روی کره خاکی شود ، دو انتخابات مجلس و خبرگان را پیش رو داریم، انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، همه باید انتخاب خوب داشته باشیم، خط و جناحی انتخاب نکنیم، عده ای هم بر این اساس انتخاب می کنند که اکثریت کدام طرف و جناح باشند، در انتخابات قبل زمان آقای احمدی نژاد ،شخصی بود که مدام به ایشان توهین می کرد اما وقتی نتیجه انتخابات را دید سریع شیوه اش را عوض کرد و از طرفداران او شد، برخی ها منفعت گرا هستند، اما متدینین نباید اینگونه باشند که خطی یا جناحی و ... رای بدهند باید حجت شرعی داشته باشند که در روز قیامت از شما سوال کردند که چرا به این شخص رأی دادید باید دلیل شرعی داشته باشید اینکه بگویید حزب و خط من این را می گوید این حجت نزد خدای متعال نیست، این حجت شرعی داشتن باعث حفظ نظام و ولایت و قانون اساسی می شود، پس در انتخاب خود یقین داشته باشم ، یا عده ای از افرادی را که می دانیم در انتخاب آنها حجت است از آنها کمک بگیریم ، یکی از معیار ها از زبان امام صادق (ع) است، شخصی از امام صادق (ع) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل، صادق، فقیه، و با تقواترین را انتخاب کن.اگر به تشخیص نرسیدی؟ ببین افراد متدین به کدام متمایلند. اگر نفهمیدی؟ بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندد، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگین تان می کند او را بر گزین(13) ان شاءالله انتخاب خوب و نیکی داشته باشیم و رای ما باعث حفظ نظام جمهوری اسلامی است، تصمیمی که مردم بگیرند همه ما تابع آن هستیم.

والاسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


پی نوشت ها

1)بحار الانوار، ج 27، ص 116

2)مجمع‌البیان،/427/2

3)بحارالانوار جلد 43 ص 14

4)بحارالانوار جلد 43 ص 15

5)بحار الانوار، ج‏10، ص 17

6)بحارالانوار، ج 43، ص 18 و19

7)فاطمه بهجة قلب المصطفی، ص298، به نقل از دلایل الامامة، ص1

8)غررالحکم،ج 1، ص235

9)بحار، ج 100، ص 441.

10)امینی، عبدالحسین، ترجمه الغدیر، ترجمه سید جمال موسوی، ج 5، صص 194- 169 با تلخیص و دخل و تصرف

11)آیه 1/انسان

12)آیه 8 تا10/انسان

13)اصول کافی جلد ۱ صفحه ۶۸

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.